Rotasjon fra Tank og inn i Tørrlast

ParTeOGC
GOGL 15.04.2020 kl 22:05 80272

Etter 15 års pause fra dette forumet, tenkte jeg å dele litt ideer i disse kjedelige corona tider. Etter mitt syn, står vi nå foran en rotasjon av "shipping penger" vekk fra stortank og inn i tørrlast igjen. Grunnen er enkel, tank ratene er på peak med en usikker fremtid. Jeg tror det går veldig fint, men typiske shipping investorer går inn der ratene har oppside og ønsker ikke å lukke øynene og håper på det beste som man nå til dels må gjøre i stortank.

Så hvorfor tørrlast og Golden Ocean,

Nummer 1: Ratene ble holdt under kunstig press i første kvartal grunnet langt mer uvær relatert nedetid i gruvene i Australia og Brasil. Første kvartal er sesongmessig det svakeste kvartalet, og oppmerksomheten har vært knyttet opp mot corona viruset i Kina som en forklaring. Dette er ikke riktig.

Nummer 2: Vale har i Brasil ikke produsert så lite jernmalm på over 10 år. Som nevnt, sesongmessige værfenomener er grunnen til dette, gruver er sett på som essensiell industri i Brasil (og Australia) og disse er derfor ikke stengt ned. Det forventes derfor en "ketchup-effekt" med jernmalm ut av Brasil i retning Kina fremover, og rapporteres slutninger om disse as we speak, og er en av grunnene til at ratene har gått fra 2,000 per dag til 9,000 per dag siste ukene.

Nummer 3: Apropos Kina og Coronavirus. Kina sender nå landet tilbake på jobb og myndighetene har en mulighet som de alltid tyr til når de skal stimulere økonomien. Nemlig infrastruktur investeringer. Jernmalm er som kjent input til stålindustrien, og jernmalm importen og etterspørselen kommer til å ta seg kraftig opp fremover. Meldes nå daglig om tilgang til kreditt, reduserte renter osv. i Kina som historisk har løftet jernmalm importen og dermed tørrlastratene.

Nummer 4: Det er ikke bare Kina lenger. Europa og USA forventes å ty til infrastruktur investeringer når de har kommet lenger i sin coronavirus situasjon. Jernmalm inn til Europa fra både Australia og Brasil er dermed forventet at skal ta seg opp i andre halvår. For øyeblikket er etterspørselen lik null, som jo gjør at Kineserne kommer til å importere så mye de klarer og så fort som mulig.

Nummer 5: Ordreboken er lav og flere skip er forventet at skal skrapes. Ordreboken er i dag på drøye 8% av totalflåten og vi ser tilnærmet null interesse etter å bestille nye skip. Med BNP vekst forventninger i Kina på opp mot 9-10 prosent i 2021, så skal etterspørselen langt overgå tilbudsveksten på 2% de neste 18 mnd.

Nummer 6: Verdivurdering. Jeg beregner Golden Ocean sin NAV til 72 kroner i dag. Så handler til 50% rabatt. Dette er naturlig mtp det generelle markedsfallet og det faktum at ratene var på 2,000 dollar dagen for Capesize når aksjemarkedet tok seg opp siste mnd.

Nummer 7: Balansen til Golden Ocean holder seg godt. Dog, overlever de ikke mer enn 18 mnd på dagens rater før de må hente egenkapital. Men som nevnt, basert på punktene over. Ser jeg på sjansen for dette som lav.

Nummer 8: Rotasjon. Jeg ser og snakker nå med investorer som alle ser etter det neste som skal doble eller triples innen shipping. Tank og LPG bølgen har de ridd, og de ser nå at tørrlast er der valuation er lavest og oppsiden høyest mtp rateøkninger og ikke minst forventninger i markedet. Kort fortalt, tank har fått all oppmerksomhet de siste 6mnd og tørrlast har blitt glemt.

Så med rate momentum som er der nå og forward rater som tilsier ytterligere 50% økning så kan jeg ikke skjønne hvorfor ikke det skal mye cash inn i tørrlast de neste mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2020 kl 10:13 3070

For meg ser det heller ut til at 31,5 skal testes igjen, skjer det ikke noe umiddelbart med ratene vil det sige ned tipper jeg.
Og hvem vil egentlig sitte over q1 som blir meget grisete.

Solgte ut på 38 som var teknisk motstand, Star bulk ligger forøvrig på årets laveste notering
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
mdkInvest
05.05.2020 kl 10:05 3091

Ser vi en test af 36 NOK idag ? Kunne godt ske ....
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Bassefix
04.05.2020 kl 18:59 3295

Brazil iron ore exports remain extremely weak: We estimate total exports for the month of April of ~22.3mt. Based on the most recent guidance of Brazilian iron ore exporters, May-Dec exports should average ~35mt per month, similar to the 2018 run rate.
#shipping #drybulk $BDRY https://t.co/MMly3JaBmp
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Bassefix
04.05.2020 kl 14:23 3474

BULK: BALTIC DRY-INDEKSEN -3,1% TIL 598 POENG

14:01
Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er ned 3,1 prosent til 598 poeng, ifølge The Baltic Exchange mandag.

Baltic Dry -3,1%

Capesize -6,5%

Panamax -0,4%

Handysize -4,0%

Supramax +0,7%

Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Bassefix
04.05.2020 kl 14:20 3483

SHIPPING: BALTIC DRY-INDEKSET FALDER 3,1 PCT. TIL 598 POINT

14:08
Tørlastindekset Baltic Dry falder mandag med 3,1 pct. til 598 point. Det fremgår af data fra Bloomberg News.

Baltic Dry-indekset udarbejdes af London-baserede Baltic Exchange og dækker priserne for at få fragtet last som kul, korn og jernmalm. Indekset er baseret på en daglig rundspørge til mæglere over hele verden.

Baltic Dry ramte et foreløbigt højdepunkt 20. maj 2008, da indekset ramte 11.793.

Det laveste niveau nogensinde blev nået onsdag den 10. februar 2016, hvor indekset faldt til 290 point.

/ritzau/FINANS

Jakob Dalskov
© RITZAU
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Bassefix
04.05.2020 kl 13:56 3537

Freight futures am update
Capesize down ~6%
Panamax flat
#shipping #drybulk $BDRY
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
KJEPET
04.05.2020 kl 12:37 3674

- BCI laveste 1.mai tall på 5 år.
- BPI (Panamax) har aldri vært lavere.
- Malmlagrene i China laveste på 5 år.
- Vale skal levere mye mer enn fra nå og ut året enn på mange år (har de guidet, igjen).
- Joakim er mega bull på bulk.
- Resterende VLOC'er (25 stk) skal fases ut i følge Vale (hvem tror vel på det?).
- Australia ser på muligheten til å booste malmproduksjonen, fordi de Vale som vanlig ikke klarer å levere varene. Hvor vanskelig kan det være å grave opp stein i fra bakken og frakte det til en havn?

Vi får se hva Ulrik klarer å få til :-) I shipping kan alt snu rundt på et par uker. Så om ikke man regner med at China skal legge ned sin stålproduksjon, så kan ratene smelle skikkelig i løpet av sommeren.
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Gasman
04.05.2020 kl 12:27 3716

Nytt betydelig fall og indexen har nå falt hver dag siden 21. april. Når er dette forventet å snu?
Registrerer jo at Cleaves (ny rapport i dag) fortsatt er veldig sterke i troen på at tørrbulk skal opp igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Bassefix
04.05.2020 kl 12:24 3733

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -6,5% TIL USD 6.792/DAG

12:03
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 6,5 prosent til 6.792 pr dag, ifølge The Baltic Exchange mandag.

LK finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
© TDN delayed
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Hun_investerer
04.05.2020 kl 12:15 3762

Noen som kan legge ut dagens rater?
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Perlugla
04.05.2020 kl 09:31 3905

Blir veldig spennende fremover hvordan markedet tenker? jeg tror tørrlast er kraftig undervurdert. Et stort behov for frakt av varer bygger seg nå opp når lend er fullstendig stengt ned og vil når det slippes opp få et økende fraktbehov.? Har kjøpt meg litt opp i denne
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Perlugla
04.05.2020 kl 09:31 3904

Blir veldig spennende fremover hvordan markedet tenker? jeg tror tørrlast er kraftig undervurdert. Et stort behov for frakt av varer bygger seg nå opp når lend er fullstendig stengt ned og vil når det slippes opp få et økende fraktbehov.? Har kjøpt meg litt opp i denne
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
03.05.2020 kl 13:43 4204

Hva tenker dere om veien videre etter slutt i USA på fredag?
Lå lenge ned mellom 8 og 9%, men hentet seg litt inn men sluttet i etter handelen ned nesten 7%.

Tror vi trenger positive rater igjen til uka (at ratene snur opp igjen), ellers skal vi vel ned mot støtte 33 igjen?
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
KJEPET
30.04.2020 kl 20:37 4619

Er nok en kombinasjon av flere ting. Vales utfasing av VLOC’ene, nye trekk på lagrene av både malm og stål i China, men ikke minst er stort kjøp fra Chinamann i fra US i dag (som du kan se i soybeans prisen i dag).
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Pilteri
30.04.2020 kl 20:16 4653

Må være fordi undertegnede solgte i dag på fallet....
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Gasman
30.04.2020 kl 18:59 4723

Veldig hyggelig utvikling i USA etter en sur dag på OSE :-)
Noen god forklaring på at den skyter oppover?
Rt USD 3,77 (var nettopp oppe i 3,825)
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
KJEPET
30.04.2020 kl 15:52 4840

God helg alle som lever i håpet, men som alltid blir skuffet av realitetene :-) (Da er det Ulrik sin tur til å lide noen år av karrièren sin i shipping).

Håpet
https://youtu.be/lvymliXfoWA

Realiteten
https://twitter.com/bimco_ps/status/1255864580435255298
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
dalglish
30.04.2020 kl 13:19 4961

9 strake dager med nedgang. Ut fra havneaktivitet og signaler fra Brasil , Australia og Afrika så må det komme en kraftig oppgang her snart.
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.04.2020 kl 12:35 5061

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -2,2% TIL USD 7.702/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 2,2 prosent til 7.702 pr dag, ifølge The Baltic Exchange torsdag.
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Hun_investerer
30.04.2020 kl 12:31 5074

Noen som kan legge ut dagens rater?
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
mdkInvest
30.04.2020 kl 10:42 5201

Vi må da håber raterne begynder at stige igen snart, så vi kan komme væk her fra 37 NOK igen :-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
KJEPET
29.04.2020 kl 21:13 5387

FFA opp over hele linja for capen i dag :-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Bassefix
29.04.2020 kl 16:47 5562

Capesize
An active Pacific market towards the end of the week, with more volume of West Australia iron ore and East Coast Australian coal. Although this increase in demand is not affecting rate levels much so far. West Australia round is presently marked at USD 4,1 pmt more or less similar to last weeks level. The C3 market is less active and freight is approaching USD 10 pmt. On average index is down USD 1000 from last week.


Panamax
A very slow start to the week with an uneventful Atlantic market. Some Baltic cgos has been done at lower than last done. The same goes for the usec and usg market. In the Pacific we see the NoPac Round market hovering ard Usd 5500 bss North China delivery. The ECSA market is still in play and well spec'ed ships are still being fixed DOP or retro India-Spore rge.


Supramax
The Supramax and Ultramax market showed resistance and rates started to increase. Increased cargo enquiries from Brazil and Argentina was the main driver in the South Atlantic market. An Ultramax del SW Pass was fixed with grain to Egypt for $7,500 pd. For trip from Miss River to Japan an Ultramax was rumoured to fix $12,000 pd. Continent and Mediterranean basins didn’t see much of obvious improvement. Clinker cargos were fixed frm Med to West Africa around $5 – 6,000 pd level and trip from W Africa to Med/ Bsea were paid only $3- 4,000 pd. Thus average earning for Supra in Atlantic about $5-6,000 pd and somewhat more for Ultra. The market in the East flattened out and seen some premiums on the rates. We are coming from a market of $2- 3,000 pd to a market of $4-5,000 pd. Supra fixed dely S China was at $4,000 pd for a trip via Vietnam to China .
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
afur
29.04.2020 kl 15:06 5656

Mye som tilsier at vi skal forlate 39,- nå. Vi får et rykk til idag...
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Bassefix
29.04.2020 kl 14:38 5709

BULK: BALTIC DRY-INDEKSEN -1,8% TIL 643 POENG

14:03
Oslo (TDN Direkt): Baltic Dry-indeksen er ned 1,8 prosent til 643 poeng, ifølge The Baltic Exchange onsdag.

Baltic Dry -1,8%

Capesize -3,7%

Panamax -1,8%

Handysize -1,2%

Supramax +1,8%
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Bassefix
29.04.2020 kl 14:15 5766

Freight futures am update
Capesize flat
Panamax down ~2%
#shipping #drybulk $BDRY
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.04.2020 kl 13:51 5823

Tipper vi ikke får se en rate oppgang før neste uke. Mai er spådd til å sette et kraftig press på ratene. Ref. de forrige twitter-linkene og cleaves-rapporten.
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Kalle Kurtasje
29.04.2020 kl 12:38 5957

Ergelig, da - forventet oppgang i Capesize idag, og at kursen brøyt NOK 40.-.
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Bassefix
29.04.2020 kl 12:28 6017

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -3,7% TIL USD 7.872/DAG

12:06
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 3,7 prosent til 7.872 pr dag, ifølge The Baltic Exchange onsdag.

LK finans@tdn.no
Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
© TDN delayed
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
mdkInvest
29.04.2020 kl 10:09 2913

Ikke umuligt vi kommer til at se 41 NOK i dag - det ligger i chartet er vi nu skal derop - vi skal lige over 39,50 NOK - så kommer den som en raket igen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
eriksu2
29.04.2020 kl 06:22 3127

There are ~20 mdwt of scheduled deliveries for Capesize vessels in 2020; assuming all 25 VLOCs retire this year, slippage and ~20 additional vessels scrapped due to aging, the growth in the Capesize fleet will be flat at best, the lowest in at least a decade.
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
eriksu2
29.04.2020 kl 06:21 3127

Rough estimate on the impact, is ~3% of the global Capesize fleet (details to follow). If done this year, would basically lead to negative fleet growth for Capesize vessels, all else being equal.
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
eriksu2
29.04.2020 kl 06:21 3129

Idag tror jeg på oppgang

Significant announcement from Vale:
“Following Vale’s new risk management approach, Vale has decided for the phase-out or substitution of 25 converted vessels (from VLCCs to VLOCs) from its fleet, either through early termination or amendment of contracts.”
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2020 kl 23:06 3275

Ivertfall fin opptur i USA i kveld, så mye som tyder på at vi nå endelig snart ser 40 tallet igjen! :-)
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Mollen
28.04.2020 kl 23:04 3281

Høres voldsomt ut. Blir det ikke bare store lossekøer av å rekvirere så mange skip på kort tid da ? Håper uansett det er sant. Skulle gi god fart i ratene.
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
KJEPET
28.04.2020 kl 22:32 3333

Kan dette være sant da?
https://twitter.com/marinetraffic/status/1255078699076145153
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
laser
28.04.2020 kl 22:31 3327

Fin oppgang i US til $3.66 - men best er flott volum to siste dager for Gogl
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Fuhrmeister
28.04.2020 kl 18:19 3510

Morro om dagen når både Fro og Gogl går som to jojoer i ulik takt. Prøver å treffe på både bunner og topper, men ikke alltid like lett. Uansett blir mange gratisaksjer i begge av dette.
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare
Prekariaten
28.04.2020 kl 16:22 3615

@konkelimonke Mener du at tidspunktet for å kjøpe fond er nå? Er det ikke gørrkjedelig og med latterlig lite avkastning i forhold til enkeltaksjer? Skal ikke sikre meg pensjonen, men vil satse, ta risikoen og håpe på gullfuglen.
Redigert 21.01.2021 kl 04:58 Du må logge inn for å svare