Rotasjon fra Tank og inn i Tørrlast
Etter 15 års pause fra dette forumet, tenkte jeg å dele litt ideer i disse kjedelige corona tider. Etter mitt syn, står vi nå foran en rotasjon av "shipping penger" vekk fra stortank og inn i tørrlast igjen. Grunnen er enkel, tank ratene er på peak med en usikker fremtid. Jeg tror det går veldig fint, men typiske shipping investorer går inn der ratene har oppside og ønsker ikke å lukke øynene og håper på det beste som man nå til dels må gjøre i stortank.
Så hvorfor tørrlast og Golden Ocean,
Nummer 1: Ratene ble holdt under kunstig press i første kvartal grunnet langt mer uvær relatert nedetid i gruvene i Australia og Brasil. Første kvartal er sesongmessig det svakeste kvartalet, og oppmerksomheten har vært knyttet opp mot corona viruset i Kina som en forklaring. Dette er ikke riktig.
Nummer 2: Vale har i Brasil ikke produsert så lite jernmalm på over 10 år. Som nevnt, sesongmessige værfenomener er grunnen til dette, gruver er sett på som essensiell industri i Brasil (og Australia) og disse er derfor ikke stengt ned. Det forventes derfor en "ketchup-effekt" med jernmalm ut av Brasil i retning Kina fremover, og rapporteres slutninger om disse as we speak, og er en av grunnene til at ratene har gått fra 2,000 per dag til 9,000 per dag siste ukene.
Nummer 3: Apropos Kina og Coronavirus. Kina sender nå landet tilbake på jobb og myndighetene har en mulighet som de alltid tyr til når de skal stimulere økonomien. Nemlig infrastruktur investeringer. Jernmalm er som kjent input til stålindustrien, og jernmalm importen og etterspørselen kommer til å ta seg kraftig opp fremover. Meldes nå daglig om tilgang til kreditt, reduserte renter osv. i Kina som historisk har løftet jernmalm importen og dermed tørrlastratene.
Nummer 4: Det er ikke bare Kina lenger. Europa og USA forventes å ty til infrastruktur investeringer når de har kommet lenger i sin coronavirus situasjon. Jernmalm inn til Europa fra både Australia og Brasil er dermed forventet at skal ta seg opp i andre halvår. For øyeblikket er etterspørselen lik null, som jo gjør at Kineserne kommer til å importere så mye de klarer og så fort som mulig.
Nummer 5: Ordreboken er lav og flere skip er forventet at skal skrapes. Ordreboken er i dag på drøye 8% av totalflåten og vi ser tilnærmet null interesse etter å bestille nye skip. Med BNP vekst forventninger i Kina på opp mot 9-10 prosent i 2021, så skal etterspørselen langt overgå tilbudsveksten på 2% de neste 18 mnd.
Nummer 6: Verdivurdering. Jeg beregner Golden Ocean sin NAV til 72 kroner i dag. Så handler til 50% rabatt. Dette er naturlig mtp det generelle markedsfallet og det faktum at ratene var på 2,000 dollar dagen for Capesize når aksjemarkedet tok seg opp siste mnd.
Nummer 7: Balansen til Golden Ocean holder seg godt. Dog, overlever de ikke mer enn 18 mnd på dagens rater før de må hente egenkapital. Men som nevnt, basert på punktene over. Ser jeg på sjansen for dette som lav.
Nummer 8: Rotasjon. Jeg ser og snakker nå med investorer som alle ser etter det neste som skal doble eller triples innen shipping. Tank og LPG bølgen har de ridd, og de ser nå at tørrlast er der valuation er lavest og oppsiden høyest mtp rateøkninger og ikke minst forventninger i markedet. Kort fortalt, tank har fått all oppmerksomhet de siste 6mnd og tørrlast har blitt glemt.
Så med rate momentum som er der nå og forward rater som tilsier ytterligere 50% økning så kan jeg ikke skjønne hvorfor ikke det skal mye cash inn i tørrlast de neste mnd.
Så hvorfor tørrlast og Golden Ocean,
Nummer 1: Ratene ble holdt under kunstig press i første kvartal grunnet langt mer uvær relatert nedetid i gruvene i Australia og Brasil. Første kvartal er sesongmessig det svakeste kvartalet, og oppmerksomheten har vært knyttet opp mot corona viruset i Kina som en forklaring. Dette er ikke riktig.
Nummer 2: Vale har i Brasil ikke produsert så lite jernmalm på over 10 år. Som nevnt, sesongmessige værfenomener er grunnen til dette, gruver er sett på som essensiell industri i Brasil (og Australia) og disse er derfor ikke stengt ned. Det forventes derfor en "ketchup-effekt" med jernmalm ut av Brasil i retning Kina fremover, og rapporteres slutninger om disse as we speak, og er en av grunnene til at ratene har gått fra 2,000 per dag til 9,000 per dag siste ukene.
Nummer 3: Apropos Kina og Coronavirus. Kina sender nå landet tilbake på jobb og myndighetene har en mulighet som de alltid tyr til når de skal stimulere økonomien. Nemlig infrastruktur investeringer. Jernmalm er som kjent input til stålindustrien, og jernmalm importen og etterspørselen kommer til å ta seg kraftig opp fremover. Meldes nå daglig om tilgang til kreditt, reduserte renter osv. i Kina som historisk har løftet jernmalm importen og dermed tørrlastratene.
Nummer 4: Det er ikke bare Kina lenger. Europa og USA forventes å ty til infrastruktur investeringer når de har kommet lenger i sin coronavirus situasjon. Jernmalm inn til Europa fra både Australia og Brasil er dermed forventet at skal ta seg opp i andre halvår. For øyeblikket er etterspørselen lik null, som jo gjør at Kineserne kommer til å importere så mye de klarer og så fort som mulig.
Nummer 5: Ordreboken er lav og flere skip er forventet at skal skrapes. Ordreboken er i dag på drøye 8% av totalflåten og vi ser tilnærmet null interesse etter å bestille nye skip. Med BNP vekst forventninger i Kina på opp mot 9-10 prosent i 2021, så skal etterspørselen langt overgå tilbudsveksten på 2% de neste 18 mnd.
Nummer 6: Verdivurdering. Jeg beregner Golden Ocean sin NAV til 72 kroner i dag. Så handler til 50% rabatt. Dette er naturlig mtp det generelle markedsfallet og det faktum at ratene var på 2,000 dollar dagen for Capesize når aksjemarkedet tok seg opp siste mnd.
Nummer 7: Balansen til Golden Ocean holder seg godt. Dog, overlever de ikke mer enn 18 mnd på dagens rater før de må hente egenkapital. Men som nevnt, basert på punktene over. Ser jeg på sjansen for dette som lav.
Nummer 8: Rotasjon. Jeg ser og snakker nå med investorer som alle ser etter det neste som skal doble eller triples innen shipping. Tank og LPG bølgen har de ridd, og de ser nå at tørrlast er der valuation er lavest og oppsiden høyest mtp rateøkninger og ikke minst forventninger i markedet. Kort fortalt, tank har fått all oppmerksomhet de siste 6mnd og tørrlast har blitt glemt.
Så med rate momentum som er der nå og forward rater som tilsier ytterligere 50% økning så kan jeg ikke skjønne hvorfor ikke det skal mye cash inn i tørrlast de neste mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31
Du må logge inn for å svare
Fikk jaggu napp i GNK 2,8, Claves favoritten på årets laveste kurs:-)) steike og da får jeg 0,02 cent i dividende attpå til, feite greier
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
Denne går snart under 30kr tipper at du får kjøpt den rundt 20 kr om ikke alt for lenge. Tørrlast er ikke akkurat greia nå, det ses også på alle nedgraderingene denne får.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
07.05.2020 kl 17:21
5518
Jeg kjøpte litt på impuls her i går på ca 32 i snitt. Fryktet at jeg ville ryke ut i dag på stop loss, men er i pluss nå ser jeg. Artig om Hannisdhal skulle få rett og har sett lyset der andre bare ser mørke.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
Venter kollaps i tank og gjenoppstandelse i tørrbulk
I et volatilt energimarked venter analysesjef Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities kollaps for oljetank i løpet av sommeren. I tørrbulk derimot, venter han comeback ettersom Kina henter seg inn etter coronapandemien.
I et volatilt energimarked venter analysesjef Joakim Hannisdahl i Cleaves Securities kollaps for oljetank i løpet av sommeren. I tørrbulk derimot, venter han comeback ettersom Kina henter seg inn etter coronapandemien.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
KJEPET
08.05.2020 kl 10:47
5061
Da har Golden Ocean også havnet på denne lite lukrative lista.
https://finansavisen.no/nyheter/aksjeanalyse/2020/05/08/7525911/investtech-venter-kursfall-advarer-mot-syv-aksjer
Man skulle kanskje byttet over til Avance Gas etter sjefsbytte?
https://finansavisen.no/nyheter/aksjeanalyse/2020/05/08/7525911/investtech-venter-kursfall-advarer-mot-syv-aksjer
Man skulle kanskje byttet over til Avance Gas etter sjefsbytte?
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
Baltisk
08.05.2020 kl 10:53
5044
Så lenge jeg kan huske så har Investtech Regelrett aldri truffet når de har anbefalt GOGL for kjøp, har hatt som strategi i lang tid å selge meg ut av GOGL når Investtech anbefaler GOGL som dagens aksje. Dette har gitt meg god avkastning. Så da tenker jeg at dette er en utrolig fin kjøpsmulighet, fordi de gutta der kan ingenting om tørrbulkshipping..
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
Mollen
08.05.2020 kl 10:57
5056
TA er ikke akkurat noe eksakt vitenskap.... Det var vel Investtech som spådde GOGL i 120 kr i 2017 også...
Sjekk denne dere:
https://finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2020/05/07/7524110/venter-kollaps-i-tank-og-gjenoppstandelse-i-torrbulk
Her er en analyse som er basert på fundamentale faktorer og ikke historiske aksjehandler.
Sjekk denne dere:
https://finansavisen.no/nyheter/borsintervju/2020/05/07/7524110/venter-kollaps-i-tank-og-gjenoppstandelse-i-torrbulk
Her er en analyse som er basert på fundamentale faktorer og ikke historiske aksjehandler.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
KJEPET
08.05.2020 kl 11:07
5041
Ja vi får dere har rett angående Investtech:-)
Men i China nye 6% ned på capen i dag. Ser ut som Brazil(Vale) har store problemer om dagen med heksekunsten, å grave opp stein fra bakken uten å ta livet av folk. Dermed lite export fra Tubarao med dertil stup i ratene. Ser ut som etterspørselen fortsatt er god i China, og Australia jobber livet av seg for å produsere malm om dagen. Blir spennende å se malmlagrene denne uka.
Men i China nye 6% ned på capen i dag. Ser ut som Brazil(Vale) har store problemer om dagen med heksekunsten, å grave opp stein fra bakken uten å ta livet av folk. Dermed lite export fra Tubarao med dertil stup i ratene. Ser ut som etterspørselen fortsatt er god i China, og Australia jobber livet av seg for å produsere malm om dagen. Blir spennende å se malmlagrene denne uka.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
Baltisk
08.05.2020 kl 11:29
4994
Vi får jo bare håpet at tørrlast holder seg dårlig til scrapyardsene åpner igjen, så blir det scrapping season for slitne redere! Hvis ratene skyter fart, så er det vel tvilsomt noen redere som kvitter seg med sine båter..
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
Lukkurativ portefløje å havne i.
Skulle Gogl komme med noe tilsvarende som Jinhui varslet i dag, altså en proffitwarning, noe som kanskje ikke er helt usansynelig, da er aksjen dyr.
Litt vel mye ubehagelig risiko her før q1 om ikke ratene rekkylerer nå, greit å stå sidelengs inntil videre.
Ser Hannis oppererer med 6 dollar aksjen, noe som er alt for opptimistisk og vil ikke skje.
Selv med 40k rater klarte ikke Gogl å gå over 60 i sommer,
Hvor stort er tapet siste 3 mnd, ikke lite vil jeg tro, feb/mars med 3,5k-7k og alt nesten i spot?-scrubber kost?.
Skulle Gogl komme med noe tilsvarende som Jinhui varslet i dag, altså en proffitwarning, noe som kanskje ikke er helt usansynelig, da er aksjen dyr.
Litt vel mye ubehagelig risiko her før q1 om ikke ratene rekkylerer nå, greit å stå sidelengs inntil videre.
Ser Hannis oppererer med 6 dollar aksjen, noe som er alt for opptimistisk og vil ikke skje.
Selv med 40k rater klarte ikke Gogl å gå over 60 i sommer,
Hvor stort er tapet siste 3 mnd, ikke lite vil jeg tro, feb/mars med 3,5k-7k og alt nesten i spot?-scrubber kost?.
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
KJEPET
08.05.2020 kl 11:39
4976
Nå åpner vel noen i løpet av denne og neste uke, så da får vi se. Men tradisjonen blant rederne er heller å selge skrapene til hverandre (slik vi få tidligere i år), og kjøre emisjoner. Er jo slik rederiene kan få lov til å betale for å frakte varer rundt om i verden år etter år.....
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
Har du ingen aksjer du er glad i? Har ikke noe bulk nå (heldigvis) og man blir i bedre humør av å ha grønne tall :)
Bli med oss i KOA!!! OOAH HELA NATTEN 100% på et par dager. Snakkes på 5'ern neste uke!!!!
Eller softox. De har starta å tjene penger som GOGL i 2007, men kursen har parkert på 100kr. Blir 2000kr før året er omme
Bli med oss i KOA!!! OOAH HELA NATTEN 100% på et par dager. Snakkes på 5'ern neste uke!!!!
Eller softox. De har starta å tjene penger som GOGL i 2007, men kursen har parkert på 100kr. Blir 2000kr før året er omme
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
KJEPET
08.05.2020 kl 12:23
4869
Har største delen av investeringene mine i indexfond, men de lever jo sitt eget liv. Har hatt stor interesse av å følge shipping over flere år, og har trodd at John Fredriksen var et sikkert bet inn tørrbulk. Jeg må nå innse at JF er over middagshøyden for å si det slik.... Men følger fortsatt med på shipping :-)
Ser du nevner KOA. Den er ned nesten 60% hittil i år. Mener du det er bra? Eller er du bare med på oppturene? Dessverre er jeg ikke kapabel til å bare eie aksjer som går oppover:-)
Ser du nevner KOA. Den er ned nesten 60% hittil i år. Mener du det er bra? Eller er du bare med på oppturene? Dessverre er jeg ikke kapabel til å bare eie aksjer som går oppover:-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
Jeg hadde bare flax i KOA denne uken. Kjøpte på 1,2kr og har ikke eid den dritten før.
Indeksfond er best! Det er ikke JF sin feil at VAL kjører over arbeiderne sine med bulldozer :)
(pælma ut KOA nå. Heller en fugl i hånden en 10 på taket)....
Indeksfond er best! Det er ikke JF sin feil at VAL kjører over arbeiderne sine med bulldozer :)
(pælma ut KOA nå. Heller en fugl i hånden en 10 på taket)....
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
KJEPET
08.05.2020 kl 12:58
4765
Ser en meget fin trippel bunn i US soybeans chartet. Kan det være at vaksinen mot ASF som ble lansert tidligere i år fungerer? Det ville vært meget god nyheter :-)
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
KJEPET
08.05.2020 kl 15:41
4591
Det trekkes fortsatt hard på stållagrene i China. Ser ut som opphørsalg nå, siden de heller ikke fyller på med nok jernmalm. Også ned over 2% sist uke. Skal China slutte med stålproduksjon?
https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2020/05/MMi-Daily-Iron-Ore-Report-for-May-8th-2020.pdf (det står 30. april som er feil, skal være 8.mai).
(@konkelimonke. Hadde jeg tatt oppfordringen din med "Bli med oss i KOA" tidligere i dag, hadde jeg tapt 40% av investeringen på noen få timer :-))
https://www.hellenicshippingnews.com/wp-content/uploads/2020/05/MMi-Daily-Iron-Ore-Report-for-May-8th-2020.pdf (det står 30. april som er feil, skal være 8.mai).
(@konkelimonke. Hadde jeg tatt oppfordringen din med "Bli med oss i KOA" tidligere i dag, hadde jeg tapt 40% av investeringen på noen få timer :-))
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
haha ja fy faen jeg lempa ut idag på 2,4!!!!!! Var bare småpenger, 2000kr som jeg dobbla på 2 dager :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
Gasman
08.05.2020 kl 18:00
4454
Ingen melding om utviklingen i rater i dag. Noen som har noe info?
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
KJEPET
08.05.2020 kl 21:41
4253
Vale stiger kraftig i kveld. Er det på grunn av import av munnbind tro?
Redigert 21.01.2021 kl 05:45
Du må logge inn for å svare
Ja, fravær av rater igår, noe som har noe info om det? Vale opp 7,5% igår + 2% i etterhandel, det er jo en grei boost. Lukter vell gjennåpning her, og det er jo tommel opp!
fattigstakkar
09.05.2020 kl 12:27
3967
Jeg angret på kjøpet her nesten rett etter at jeg gjorde det, men den fortsetter opp så kanskje har Hannisdahl sett et trendskifte likevel, selv om få andre ser det? Blir sittende med inngang på 32 selv om jeg ikke helt klarer å se hvordan det skal bli overskudd for tørrlast med det første.
Søk "vale stock price" i google og det spretter opp :)
Raspeballe
09.05.2020 kl 15:06
3822
Var Bank Holiday i går i England, vet ikke om denne BDI styres fra England.
Fra WIKI står det
- The Baltic Dry Index (BDI), is issued daily by the London-based Baltic Exchange.
Så kanskje derfor ikke noe info i går.
Fra WIKI står det
- The Baltic Dry Index (BDI), is issued daily by the London-based Baltic Exchange.
Så kanskje derfor ikke noe info i går.
Pilteri
09.05.2020 kl 16:53
3746
Vale, takker. Ja, daglig bdi oppdatering kommer fra england etter d jeg forstår.
KJEPET
10.05.2020 kl 09:47
3451
Alle ser det. Det går mot stålmangel i China, der alle lagre minker dag for dag. Tror ikke det er lenge til det kommer til å ta helt av :-)
https://www.google.no/amp/s/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN22K2O8
https://www.google.no/amp/s/mobile.reuters.com/article/amp/idUSKBN22K2O8
Nettopp :) Jeg har forsøkt å finne argumenter for at det ikke skal komme en skikkelig boost på tørrlast\cape innen kort tid, og eneste jeg kommer på er et nytt vesentlig utbrudd\oppblomstring av corona. Statusen er jo klar, Kina går mot normal drift med tomme stål og malmlagre, resten av verden, havner etc. åpner sakte men sikkert opp. Ser ikke noe annet enn rateboost og bl.a gogl skal få seg en vesetlig jekk opp. Spent på om man bikker 40 ila mai.
Tørrlastskip har tapt penger på frakten hver dag i flere måneder: – Rederne har blødd penger
Kepler Cheuvreux anbefaler nå også kundene sine å holde seg unna hele sektoren, og tror ikke en betydelig innhenting i tørrlasthandelen vil være på plass før i 2021.
– Vi reviderte nylig rateforventningene våre for 2020 til 8.000 dollar dagen for capesize-skip. Det er et nivå som kan gjøre at redere kommer i likviditetsproblemer allerede i år.
Blant selskapene som har fått merke kollapsen hardt er Golden Ocean, som ikke sikret noen ytterligere lange kontrakter i fjerde kvartal, da ratene tidvis var sterke. Forrige onsdag vraket Kepler Cheuvreux kjøpsanbefalingen sin på aksjen.
https://e24.no/boers-og-finans/i/9v1mvE/toerrlastskip-har-tapt-penger-paa-frakten-hver-dag-i-flere-maaneder-rederne-har-bloedd-penger
Kepler Cheuvreux anbefaler nå også kundene sine å holde seg unna hele sektoren, og tror ikke en betydelig innhenting i tørrlasthandelen vil være på plass før i 2021.
– Vi reviderte nylig rateforventningene våre for 2020 til 8.000 dollar dagen for capesize-skip. Det er et nivå som kan gjøre at redere kommer i likviditetsproblemer allerede i år.
Blant selskapene som har fått merke kollapsen hardt er Golden Ocean, som ikke sikret noen ytterligere lange kontrakter i fjerde kvartal, da ratene tidvis var sterke. Forrige onsdag vraket Kepler Cheuvreux kjøpsanbefalingen sin på aksjen.
https://e24.no/boers-og-finans/i/9v1mvE/toerrlastskip-har-tapt-penger-paa-frakten-hver-dag-i-flere-maaneder-rederne-har-bloedd-penger
Redigert 11.05.2020 kl 08:43
Du må logge inn for å svare
KJEPET
11.05.2020 kl 10:25
2814
Meget dyster lesing dette. Komiske Ali uttaler nok en gang "kan ikke fortsette i årevis". Ikke mer enn fire år siden det var "verste markedet siden vikingtiden". Og hva har luringene (rederne) gjort i mellomtiden? Jo, etter noe få uker på rater over break even, kastet de seg på med nybygg igjen. Da går det nok en gang, og raskere enn noensinne, til hel.... med ratene. Altså rederne vet hva som skjer når det kommer for mange båter på vannet, men hyler ut at "alle andre" må slutte å bestille ny båter. Det hele blir komisk.
Men det som er verre (for min del), er at det sitter en trainee som sjef i multimilliardsselskapet Golden Ocean, som ikke kan uttale seg på vegne av Golden. Det blir fullstendig useriøst fra min side.
Når det er sagt så kom det en ny kjøpsanbefaling fra Danske Bank i dag (TP 42.-), som sammen med Hannisdahl og meg har et litt mer positivt syn på fremtiden enn (veldig) mange andre :-)
Men det som er verre (for min del), er at det sitter en trainee som sjef i multimilliardsselskapet Golden Ocean, som ikke kan uttale seg på vegne av Golden. Det blir fullstendig useriøst fra min side.
Når det er sagt så kom det en ny kjøpsanbefaling fra Danske Bank i dag (TP 42.-), som sammen med Hannisdahl og meg har et litt mer positivt syn på fremtiden enn (veldig) mange andre :-)
Redigert 11.05.2020 kl 10:25
Du må logge inn for å svare
I alle dager.... Baltic Capesize-indeks er ned 20,9 prosent til 3.842 pr dag, ifølge The Baltic Exchange mandag.
Redigert 20.01.2021 kl 18:53
Du må logge inn for å svare
Bennyfyfasan
11.05.2020 kl 12:16
4534
Følger tørrbulk siden det skal være det neste man skal hoppe på ifølge Hannisdahl. Foreløpig ser det ikke lyst ut - nesten utrolig at aksjekursene holder seg såpass.
Redigert 20.01.2021 kl 18:53
Du må logge inn for å svare
KJEPET
11.05.2020 kl 12:21
4513
Kanskje redernes våte drøm snart går i oppfyllelse, nemlig å lov til å BETALE for å frakte varer (ikke bare gå med dundrende underskudd slik de gjør i dag). Det vill vært en stor drøm :-)
Med Vale som er mer opptatt med å trade munnbind enn malm, og at det ikke er behov for mer kull og malm i China, burde det la seg gjøre.
Med Vale som er mer opptatt med å trade munnbind enn malm, og at det ikke er behov for mer kull og malm i China, burde det la seg gjøre.
Redigert 20.01.2021 kl 18:53
Du må logge inn for å svare
Gasman
11.05.2020 kl 12:24
4503
Hvordan er det mulig????
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -20,9% TIL USD 3.842/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 20,9 prosent til 3.842 pr dag, ifølge The Baltic Exchange mandag.
LK finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -20,9% TIL USD 3.842/DAG
Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 20,9 prosent til 3.842 pr dag, ifølge The Baltic Exchange mandag.
LK finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 20.01.2021 kl 18:53
Du må logge inn for å svare
Gasman
11.05.2020 kl 12:25
4544
Det var jo forventninger om bedrede rater på fredag. Hannsidahl Twitret også om det. Og så dette!!!
Finnes det en bunn?
Finnes det en bunn?
Redigert 20.01.2021 kl 18:53
Du må logge inn for å svare
Hannisdahl, som alle andre, kan ikke se inn i fremtiden. At han er "#1 shipping analyst" sier litt om resten. Han er en god kilde til info om rater/priser osv.
Jeg tenker at om man har snitt rundt dagens kurs, så bør det være mulighet for ok gevinst iløpet av noen måneder.
Jeg tenker at om man har snitt rundt dagens kurs, så bør det være mulighet for ok gevinst iløpet av noen måneder.
Redigert 20.01.2021 kl 18:53
Du må logge inn for å svare
Raspeballe
11.05.2020 kl 12:46
4489
Noen som har en forklaring på dette raske fallet?
Er det verdensøkonomien som er svak eller bare kortsiktig støy innen tørrlast?
Er det verdensøkonomien som er svak eller bare kortsiktig støy innen tørrlast?
Redigert 20.01.2021 kl 18:53
Du må logge inn for å svare
KJEPET
11.05.2020 kl 12:50
4498
Er nok den vanlige korte 12-års støyen :-)
Redigert 20.01.2021 kl 18:53
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
11.05.2020 kl 12:54
4494
Solgte meg ut mens jeg fortsatt hadde litt gevinst. Klarer ikke helt å se den store oppsiden på kort sikt her.
Redigert 20.01.2021 kl 18:53
Du må logge inn for å svare
rascal
11.05.2020 kl 13:10
4442
Rotasjonen lar vente på seg. Dette minner mer om "tailspin".
Logikken og analysen til trådstarter virker imidlertid solid og velfundert, så det er vel forhåpentligvis bare et tidsspørsmål før ting løsner.
Logikken og analysen til trådstarter virker imidlertid solid og velfundert, så det er vel forhåpentligvis bare et tidsspørsmål før ting løsner.
Redigert 20.01.2021 kl 18:53
Du må logge inn for å svare
Er Gogl for feige til å sende ut proffitwarning, eller kommer den snart?
Redigert 20.01.2021 kl 18:53
Du må logge inn for å svare
Raspeballe
11.05.2020 kl 13:43
4348
12 år... er jo verre enn hva Bibelen nevner om 7 gode og 7 dårlige år.
Hva er faren for emisjon i GOGL i 2020 da?
Jeg var selv litt inn og ut av GOGL rundt 2016-2017.
Hadde ikke tålmodighet å være noe long den gangen, og emisjon ble jo det.
Hannisdahl nevner noe om ferie i Asia og en stengt havn i Brazil.
Men er så mye rart i disse dager. Presidenten i Brazil virker å være litt ustabil.
Kina vet man heller ikke helt hva man skal tro om. Men muligens er bunnen her en plass
hvis ikke vi får en bølge nr 2 med Coronavirus.
Hva er faren for emisjon i GOGL i 2020 da?
Jeg var selv litt inn og ut av GOGL rundt 2016-2017.
Hadde ikke tålmodighet å være noe long den gangen, og emisjon ble jo det.
Hannisdahl nevner noe om ferie i Asia og en stengt havn i Brazil.
Men er så mye rart i disse dager. Presidenten i Brazil virker å være litt ustabil.
Kina vet man heller ikke helt hva man skal tro om. Men muligens er bunnen her en plass
hvis ikke vi får en bølge nr 2 med Coronavirus.
Redigert 20.01.2021 kl 18:53
Du må logge inn for å svare
Pilteri
11.05.2020 kl 13:50
4334
20% av veldig lav rate er ikke dramatisk. En må vurdere om det snart løsner f.eks. ved at kina setter igang bygging av infrastruktur. Dette vet vi jo ikke men flere peker på fall i malmlagrene noe som er positivt. Oppgangen i usa fredag bør jo være basert på noe..
Redigert 20.01.2021 kl 18:53
Du må logge inn for å svare
KJEPET
11.05.2020 kl 13:56
4312
Stengte havner, uvær og ferietid. Slik vil det alltid være i shipping. Problemet er at det er altfor mange båter på vannet. Ikke vanskeligere enn det, men det vil jo ikke rederne snakke om. Alle bestiller båter, men ingen vil at andre skal bestille. Da blir det kaos.
Nå ser det kanskje ut til at et blir et par år med lite nybygg på vannet. Investorene og banker holder igjen på pengene. Men som vi så forrige uke, ble det brått bestilt 1.6M dwt med levering i slutten av 2021. Om vi får flere slike bestillinger fremover, så er den evige dansen i gang igjen.
Nå ser det kanskje ut til at et blir et par år med lite nybygg på vannet. Investorene og banker holder igjen på pengene. Men som vi så forrige uke, ble det brått bestilt 1.6M dwt med levering i slutten av 2021. Om vi får flere slike bestillinger fremover, så er den evige dansen i gang igjen.
Redigert 20.01.2021 kl 18:53
Du må logge inn for å svare
Jeg er bare imponert over kursen til Gogl. All verdens nedgang biter ikke på den - fortsatt 32 kroner uansett hvor mye Baltic faller. Noe sier meg at her begynner det å luftig, og langt ned til grunnfjellet....
Redigert 20.01.2021 kl 18:53
Du må logge inn for å svare
laser
11.05.2020 kl 18:48
4000
Uro i ratene hadde alle ventet. Korona forsinker alt, men de grunnleggende forholdene ligger. Skipsverdiene holder seg godt. Malmlagrene i Kina synker. India ibstor grad stengt for kullimport. Malmproduksjonen i Brasil reduseres ettersom Vale har damkastrofen i friskt minne og ikke ønsker mer negativ publisitet. Men tiltak vil kreve energi og malm. Det kommer.
Redigert 20.01.2021 kl 18:53
Du må logge inn for å svare
Den normalt mest solide bulk aksjen i statene, star bulk ned 8%, noen cent over årets laveste.
Redigert 20.01.2021 kl 18:53
Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
11.05.2020 kl 19:24
3934
Eagle ned 6-7%. SALT ned 14%. GOGL holder seg bra i forhold til disse. Skulle jeg eksponert meg i tørrlast tror jeg at jeg hadde valgt Eagle eller Salt, men mulig det er greit å holde seg unna. Når de faller så mye på sterk børs tør jeg ikke tenke på hvordan de utvikler seg hvis det blir en ny børskorreksjon. Men frister litt å shorte S&P og gå long bulk. Hvis verdensøkonomien skal gå så bra som S&P priser inn må shipping også komme seg etterhvert.
Redigert 20.01.2021 kl 18:53
Du må logge inn for å svare