Rotasjon fra Tank og inn i Tørrlast

ParTeOGC
GOGL 15.04.2020 kl 22:05 77781

Etter 15 års pause fra dette forumet, tenkte jeg å dele litt ideer i disse kjedelige corona tider. Etter mitt syn, står vi nå foran en rotasjon av "shipping penger" vekk fra stortank og inn i tørrlast igjen. Grunnen er enkel, tank ratene er på peak med en usikker fremtid. Jeg tror det går veldig fint, men typiske shipping investorer går inn der ratene har oppside og ønsker ikke å lukke øynene og håper på det beste som man nå til dels må gjøre i stortank.

Så hvorfor tørrlast og Golden Ocean,

Nummer 1: Ratene ble holdt under kunstig press i første kvartal grunnet langt mer uvær relatert nedetid i gruvene i Australia og Brasil. Første kvartal er sesongmessig det svakeste kvartalet, og oppmerksomheten har vært knyttet opp mot corona viruset i Kina som en forklaring. Dette er ikke riktig.

Nummer 2: Vale har i Brasil ikke produsert så lite jernmalm på over 10 år. Som nevnt, sesongmessige værfenomener er grunnen til dette, gruver er sett på som essensiell industri i Brasil (og Australia) og disse er derfor ikke stengt ned. Det forventes derfor en "ketchup-effekt" med jernmalm ut av Brasil i retning Kina fremover, og rapporteres slutninger om disse as we speak, og er en av grunnene til at ratene har gått fra 2,000 per dag til 9,000 per dag siste ukene.

Nummer 3: Apropos Kina og Coronavirus. Kina sender nå landet tilbake på jobb og myndighetene har en mulighet som de alltid tyr til når de skal stimulere økonomien. Nemlig infrastruktur investeringer. Jernmalm er som kjent input til stålindustrien, og jernmalm importen og etterspørselen kommer til å ta seg kraftig opp fremover. Meldes nå daglig om tilgang til kreditt, reduserte renter osv. i Kina som historisk har løftet jernmalm importen og dermed tørrlastratene.

Nummer 4: Det er ikke bare Kina lenger. Europa og USA forventes å ty til infrastruktur investeringer når de har kommet lenger i sin coronavirus situasjon. Jernmalm inn til Europa fra både Australia og Brasil er dermed forventet at skal ta seg opp i andre halvår. For øyeblikket er etterspørselen lik null, som jo gjør at Kineserne kommer til å importere så mye de klarer og så fort som mulig.

Nummer 5: Ordreboken er lav og flere skip er forventet at skal skrapes. Ordreboken er i dag på drøye 8% av totalflåten og vi ser tilnærmet null interesse etter å bestille nye skip. Med BNP vekst forventninger i Kina på opp mot 9-10 prosent i 2021, så skal etterspørselen langt overgå tilbudsveksten på 2% de neste 18 mnd.

Nummer 6: Verdivurdering. Jeg beregner Golden Ocean sin NAV til 72 kroner i dag. Så handler til 50% rabatt. Dette er naturlig mtp det generelle markedsfallet og det faktum at ratene var på 2,000 dollar dagen for Capesize når aksjemarkedet tok seg opp siste mnd.

Nummer 7: Balansen til Golden Ocean holder seg godt. Dog, overlever de ikke mer enn 18 mnd på dagens rater før de må hente egenkapital. Men som nevnt, basert på punktene over. Ser jeg på sjansen for dette som lav.

Nummer 8: Rotasjon. Jeg ser og snakker nå med investorer som alle ser etter det neste som skal doble eller triples innen shipping. Tank og LPG bølgen har de ridd, og de ser nå at tørrlast er der valuation er lavest og oppsiden høyest mtp rateøkninger og ikke minst forventninger i markedet. Kort fortalt, tank har fått all oppmerksomhet de siste 6mnd og tørrlast har blitt glemt.

Så med rate momentum som er der nå og forward rater som tilsier ytterligere 50% økning så kan jeg ikke skjønne hvorfor ikke det skal mye cash inn i tørrlast de neste mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2020 kl 14:50 4968

Freight futures am update
Capesize down ~6%
Panamax flat
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2020 kl 14:53 4954

Star med scrubbere på hele flåten, det var penger rett i dass det.
Fortsetter dette ender Billung som Trøym, gjedda spiser restene?
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
KJEPET
12.05.2020 kl 15:30 4878

@Mollen
Ja, blir spennende om han har vært lenge nok i jobben til kvartalsrapporten om et par uker.......
Han har i hvert fall hatt en positiv innvirkning på kursen der han kom fra. Siden 14. april som ble ansatt i gogl, har kursen i Avance gått opp, gogl er bare ned 20% på den måneden han har sittet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Raspeballe
12.05.2020 kl 15:36 4867

Kjepet er ironisk her.
Nye sjefen kom vel fra Avance, som er kjent med emisjoner. Så kan være rett mann for rette tider da.
En tørr vits om tørrlast.

1.000.000 kr spørsmålet er, hvor lenge skal ratene holde seg under break-even?
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
KJEPET
12.05.2020 kl 15:58 4805

Du kan godt si det, og at Ulrik selvsagt har liten/ingen påvirkning på selskapet i det korte bildet. Så jeg skal la være å ta mannen og heller gå for ballen.

Men likefullt er tallene mine korrekte. Etter den beste børsmåneden på 33 år! (siden 1987), har Ulrik sittet som sjef i et selskap som har stupt over 20% på samme tid. Det er ikke annet enn fakta det.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2020 kl 21:14 4460

Er ikke så sikker på at det er riktig, bare å anta at Kineserne ikke klarer holde trykket oppe men setter bremsen på i en nedgangs syklus verden nå opplever.
Hvorfor skal de krangle om handelsavtalen, trenger de ikke energien de trodde for noen måneder tilbake? nei selvf trenger de ikke det , men skjuler seg bak fornærmelser fra Trumph for å reforhandle seg ut og ikke tape ansikt.
Billung aksjen setter i alle fall årets klart laveste notering, ser ut som 3 akt i kurs fallet skal tas ut.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
12.05.2020 kl 21:35 4435

2,9 i USA. Er jo total istid, men er jo på bunnen man skal kjøpe. Det ser totalt horribelt ut, men får bare henge med 🤪😃
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
KJEPET
13.05.2020 kl 09:56 4196

China kjører på med import av jernmalm :-) http://www.dce.com.cn/DCE/Products/Industrial/Iron%20Ore/index.html

Men siden Vale henger etter med produksjonen, har de ikke behov for caper på nåværende tidspunkt. De klarer fint å holde unna med Valemax'ene og andre VLOC'er.
Rederiene traff planken i 2008, men slik de siste 11 årene har vært, viser det seg at det var mest flaks. De senere årene har større skip tatt over fra Brazil og behovet for Caper blir mindre og mindre. I tillegg blir jo kull faset ut mer og mer. Alle sjefene de siste åra (ja ikke lenge man holder ut som sjef i Golden), har hevdet at det er i capesizesegmentet man ser muligheter. De er i såfall de eneste som har sett det. Markedet har i mange år bevist at det motsatte har vært tilfelle.

Jeg har bestemt meg for ikke å være med i emisjonen, og vurderer å selge meg ut nå, mens jeg ennå er i pluss.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2020 kl 10:41 4107

Bare nevner det: Joakim Hannisdahl
@JHannisdahl
Replying to
@gbassakos
In my history going back to 26 April 1999 on Capes, the lowest registered number is TCE $1,985 17 March 2016. No negative numbers
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Mollen
13.05.2020 kl 10:47 4103

Du er heldig som fortsatt er i + Kjepet. Det kan det ikke være mange som er med dagens kurs...


Jeg håper Q1 rapporten behandler grundig likviditetsstatusen i selskapet og hvor lenge GOGL kan stå i dette.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
KJEPET
13.05.2020 kl 11:14 4048

Dette bærer mot emisjon. Det er uunngåelig nå. Joakim mente det ikke kunne gå lengre ned i går. China ned nye 15% i dag......

Er jo også flere VLOC'er som har kommet på vannet i år. Nå kjemper også VLOC'ene om spoten. Da er capen sjanseløs i ca. 22 år fremover.....
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Raspeballe
13.05.2020 kl 11:23 4011

Sjekket Q42019, hvis ikke det var Y2019, og så ikke så ille ut med ting som forfaller i 2020.
Var vel først noe i 2021, de fikk jo bedret dette noe i løpet av 2019.
Men prøvde å regne på hvor mye penger GOGL taper med disse rater og det er ikke småpenger.
De har vel det meste på spot.
Nei ikke vet jeg, men holder meg unna til over Q12020 rapporten.

BDI ned, LPG ned, tank ned, laks ned, renten ned...
Alt går nedover disse dager.
Bare børsen som stiger, men mange forventer en korreksjon nr 2 snart.
Så da... går den sikkert videre opp. Tar meg en bolle.

NAS går opp... sier det meste om børsen nå.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2020 kl 11:43 3953

Ja det sier litt når NAS og NEL er opp, og det aller meste ellers er blodrødt.
Hva gjør man nå man sitter i minus, det er spørsmålet.
Sitter i minus godt fordelt på FLEX og GOGL.

Om mange av spåkjerringene får rett så har jo ikke engang fallet startet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
13.05.2020 kl 11:51 3927

Hannisdahl påsto i anbefalingen sin 13. april at alle tørrlastselskap han dekket ville klare seg uten emisjon selv i hans worst case scenario. Men tviler på om det kan være riktig hvis dette ikke snart endrer seg. Hvis man tror på at markedet tar seg opp etterhvert er det kanskje like greit å kjøpe seg inn etter at de har hatt emisjon.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Gasman
13.05.2020 kl 11:51 3922

Jeg sitter med en ekkel, ekkel SDRL-følelselse. En aksje hvor analytikerne igjen og igjen bommer på troen på et oppsving rundt neste hjørne.
Samtidig tenker jeg at de ekstreme fallene i rater vi ser, er kortsiktig støy. Tror man på en bedring ut over høsten, er det ikke så nøye om vi får 2.000 eller 4.000 om dagen. Fall på 15-20% om dagen fra allerede redselsfulle nivåer er lite i kroner og øre, så som jeg ser det avhenger alt av om storyen om et boom i ratene til høsten holder vann. Jeg tror ikke på emisjon nå, med mindre selskapet forventer videre ratefall/ kursfall.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2020 kl 11:56 3913

Bulk bør ikke være utgjøre for mye av portisen :)

Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
KJEPET
13.05.2020 kl 12:30 3869

Lykke til dere som satser videre her. Det var morsomt så lenge det varte.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Baltisk
13.05.2020 kl 12:35 3855

Vemodig at du forsvinner ut av tørrlast..
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2020 kl 12:39 3867

Er du sikker på at det ikke er nå du skal kjøpe?
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2020 kl 12:40 3876

Får håpe Fredde tar i ett tak og drar den over 30 kr i det minste
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2020 kl 12:48 3842

Legg merke til den vanligvis svært aktive Fredriksen, han har ikke kjøpt en eneste aksje på flere måneder i noen av sine egne selskaper.
Enten har bestefar rollen tatt fullstendig overhånd eller så lukter han trøbbel både her og der.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Pilteri
13.05.2020 kl 12:49 3850

Sistemann lukker døra...
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Gasman
13.05.2020 kl 13:15 3739

Laveste siden mars 2016 nå. Trøsten får være at de som kjøpte på bunn den gangen, kunne triplet pengene om de solgte på topp ca ett år senere...
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Gasman
13.05.2020 kl 13:25 3697

Ville vel være litt grisete om JF handlet så tett på kvartalsrapport...
Men ja, hadde vært oppmuntrende med noen kvalitetskjøp nå.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Bassefix
13.05.2020 kl 14:23 3530

Freight futures am update
Capesize down ~1%
Panamax down ~2%
#shipping #drybulk $BDRY
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
KJEPET
13.05.2020 kl 14:24 3526

Ja, jeg er helt sikker på at jeg ikke skal være med i emisjonen, og har derfor solgt alt de siste to dagene (og har allerede spart kroner på det). Jeg skulle hørt på Trygve Hegnar når han mente at shipping var for komplisert for JF 8. mars 2019. Det hadde spart meg for mange penger.

Men for all del. Det har vært lærerikt og være så tett på shippingbransjen og tørrlast. Og jeg har hatt mange fine meningsutvekslinger her inne på forumet. Nå er den tiden forbi for min del, men lykke til alle som fortsatt har troen på Golden Ocean.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Gasman
13.05.2020 kl 14:27 3520

Noen som har en god forklaring på hvorfor det er Capesize som går så grasat dårlig? De andre størrelsene holder seg jo ganske stabilt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Raspeballe
13.05.2020 kl 14:36 3481

Gasman, vet ikke men noe info her:
https://www.hellenicshippingnews.com/capesize-shipping-rates-sink-21-in-a-single-day/

Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
13.05.2020 kl 14:54 3420

Dette er jo vanvittig:
Baltic Dry Index Falls 8.08% to 398
Capesize -28.03% to $2,082
Panamax -3.36% to $4,320
Supramax 58k tons +1.38% to $4,841
Handysize +0.37% to $2,150
Redigert 21.01.2021 kl 03:38 Du må logge inn for å svare
Vergil
13.05.2020 kl 15:04 3386

Synes vi ser en dobbel bunn under oppseiling...
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
13.05.2020 kl 15:07 3396

Kan det ha vært noen analytikere som hadde kunder som ville ut? Eller har de bare så lite peiling? Litt usikker på hvilket svar som er det beste...
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Gasman
13.05.2020 kl 15:12 3401

Ingen støtte å se. Og kjenner jeg USA riktig kommer de ikke til å vise noen nåde heller...
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
AlfaQ
13.05.2020 kl 15:55 3316

Plukket en liten post idag, men solgte den igjen etter å ha satt meg litt mer inn i caset.
Husker jeg tjente litt penger på GOGL sist det var krise (og har ikke vært inne siden). Tenkte derfor det var på tide å satse igjen.
Men ratene er jo helt superkrise. Dommedag. Jeg ser i hvert fall ingen grunn til å sitte med denne aksjen før Q1 er unnagjort.
Ser man på tallene lukter det en mulig profit warning, og dersom den kommer blir det negativt driv frem til Q1.
Mulig idag var en god inngang, men jeg har føreløpig ikke baller til å sitte med den posten.
Skulle tro at tørrbulk er blant de første segmenter som drar oppover når ting normaliserer seg. Men ikke tillitsvekkende utviklingen de siste ukene.
Lykke til de som sitter gjennom stormen.
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2020 kl 16:04 3298

Helt utrolig, men Baltic Dry Index kan ikke falle hver hælvetes dag så jeg snitter ned litt og sitter til i morgen.
Om deter lurt eller ikke det vet jeg ikke, men men
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
13.05.2020 kl 16:10 3275

To ting er sikkert, BDI alltid har snudd opp etter å ha blitt grisebanka og det har alltid gått filleveien etter en solid opptur.
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
tuja
13.05.2020 kl 16:53 3186

https://e24.no/boers-og-finans/i/dOV26z/fullstendig-kollaps-i-skadeskutt-toerrlastmarked-faar-dramatiske-konsekvenser

For tre måneder siden nådde Baltic Capesize-indeksen det laveste nivået noensinne, som betydde at pengene rant ut for rederiene. Siden har krisesituasjonen vedvart – og denne uken er det brutalt.

På tre dager har segmentet falt 73 prosent. Onsdag falt inntjeningen til 2.082 dollar per dag, som er langt under «cash break-even» som er nivået som må til for å dekke driftskostnader og gjeldsforpliktelser.

– Ratene er godt under opex (driftskostnader journ.anm.), som i seg selv ikke er holdbart over tid. Det er stille over hele linjen, og særlig ut av Brasil der man har hatt produksjons- og eksportproblemer, sier Haavaldsen til E24.
Vedvarende svikt i etterspørsel

– I hovedsak er dette resultatet av vedvarende svikt i etterspørsel, og det blir for enkelt å peke på en faktor alene. Verden går saktere og lagre fylles ikke på fordi det er masse usikkerhet. I tillegg skal vi ikke glemme at markedet var svakt i november og desember også, lenge før corona sparket ting videre nedover.

Haavaldsen forklarer videre at dette setter tørrlastrederiene under stort press.

– De blør penger nå. Man trodde første kvartal skulle bli ille, andre kvartal blir enda verre.
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
Pilteri
13.05.2020 kl 17:34 3107

Vedvarer dette over noe tid så popper nok emisjonsspøkelset opp i flere selskaper. Med underskudd og fall i skipsprisene blir d press på likviditeten samt at covenants inntrer. Da må det hentes penger slik jeg ser det. Trist utvikling men sånn er det når ytre vanskelig kontrollerbare faktorer overrumpler oss.
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
13.05.2020 kl 21:22 2900

Star bulk ned nesten 10% i USA. Er det nå man skal prøve å fange kniven?
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare
kapteinkjeks
13.05.2020 kl 21:34 2908

Gogl er straks nede på støtte. Da pleier den å stige. Uavhengig av de daglige BDI tallene...
Redigert 21.01.2021 kl 07:34 Du må logge inn for å svare