Rotasjon fra Tank og inn i Tørrlast

ParTeOGC
GOGL 15.04.2020 kl 22:05 77684

Etter 15 års pause fra dette forumet, tenkte jeg å dele litt ideer i disse kjedelige corona tider. Etter mitt syn, står vi nå foran en rotasjon av "shipping penger" vekk fra stortank og inn i tørrlast igjen. Grunnen er enkel, tank ratene er på peak med en usikker fremtid. Jeg tror det går veldig fint, men typiske shipping investorer går inn der ratene har oppside og ønsker ikke å lukke øynene og håper på det beste som man nå til dels må gjøre i stortank.

Så hvorfor tørrlast og Golden Ocean,

Nummer 1: Ratene ble holdt under kunstig press i første kvartal grunnet langt mer uvær relatert nedetid i gruvene i Australia og Brasil. Første kvartal er sesongmessig det svakeste kvartalet, og oppmerksomheten har vært knyttet opp mot corona viruset i Kina som en forklaring. Dette er ikke riktig.

Nummer 2: Vale har i Brasil ikke produsert så lite jernmalm på over 10 år. Som nevnt, sesongmessige værfenomener er grunnen til dette, gruver er sett på som essensiell industri i Brasil (og Australia) og disse er derfor ikke stengt ned. Det forventes derfor en "ketchup-effekt" med jernmalm ut av Brasil i retning Kina fremover, og rapporteres slutninger om disse as we speak, og er en av grunnene til at ratene har gått fra 2,000 per dag til 9,000 per dag siste ukene.

Nummer 3: Apropos Kina og Coronavirus. Kina sender nå landet tilbake på jobb og myndighetene har en mulighet som de alltid tyr til når de skal stimulere økonomien. Nemlig infrastruktur investeringer. Jernmalm er som kjent input til stålindustrien, og jernmalm importen og etterspørselen kommer til å ta seg kraftig opp fremover. Meldes nå daglig om tilgang til kreditt, reduserte renter osv. i Kina som historisk har løftet jernmalm importen og dermed tørrlastratene.

Nummer 4: Det er ikke bare Kina lenger. Europa og USA forventes å ty til infrastruktur investeringer når de har kommet lenger i sin coronavirus situasjon. Jernmalm inn til Europa fra både Australia og Brasil er dermed forventet at skal ta seg opp i andre halvår. For øyeblikket er etterspørselen lik null, som jo gjør at Kineserne kommer til å importere så mye de klarer og så fort som mulig.

Nummer 5: Ordreboken er lav og flere skip er forventet at skal skrapes. Ordreboken er i dag på drøye 8% av totalflåten og vi ser tilnærmet null interesse etter å bestille nye skip. Med BNP vekst forventninger i Kina på opp mot 9-10 prosent i 2021, så skal etterspørselen langt overgå tilbudsveksten på 2% de neste 18 mnd.

Nummer 6: Verdivurdering. Jeg beregner Golden Ocean sin NAV til 72 kroner i dag. Så handler til 50% rabatt. Dette er naturlig mtp det generelle markedsfallet og det faktum at ratene var på 2,000 dollar dagen for Capesize når aksjemarkedet tok seg opp siste mnd.

Nummer 7: Balansen til Golden Ocean holder seg godt. Dog, overlever de ikke mer enn 18 mnd på dagens rater før de må hente egenkapital. Men som nevnt, basert på punktene over. Ser jeg på sjansen for dette som lav.

Nummer 8: Rotasjon. Jeg ser og snakker nå med investorer som alle ser etter det neste som skal doble eller triples innen shipping. Tank og LPG bølgen har de ridd, og de ser nå at tørrlast er der valuation er lavest og oppsiden høyest mtp rateøkninger og ikke minst forventninger i markedet. Kort fortalt, tank har fått all oppmerksomhet de siste 6mnd og tørrlast har blitt glemt.

Så med rate momentum som er der nå og forward rater som tilsier ytterligere 50% økning så kan jeg ikke skjønne hvorfor ikke det skal mye cash inn i tørrlast de neste mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Hellboy
16.05.2020 kl 13:58 6842

Problemet er at de trenger mange hundre prosent stigning i ratene for å tjene penger. Så en stigning på ca 2% hjelper ikke så veldig mye. Det er fortsatt rater som gir blodrøde tall i regnskapet.

Det jeg begynner å lure på er når bulkselskapene nærmer seg konk/kriseemisjoner. Så personlig tør jeg i alle fall ikke røre denne sektoren nå. Jeg går sikkert glipp av noen gode handler, men det får heller være.
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Pilteri
16.05.2020 kl 15:41 6770

Enig og spillet dreier seg om ratene kommer opp raskt nok til at emisjon unngås. Skjer det er dagens nivå god inngang forutsatt ytterligere innhenting og økt verdenshandel på 2-3 års sikt. Da snakker vi om mellom 50% - 200% avkastning. Ved emisjon blir den noe lavere om ikke verden går under. Tror jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Gjern
16.05.2020 kl 17:36 6689

2020 Bulkers er det eneste selskab jeg kender, der har sikret sig år 2020 ud med faste rater for de 6 skibe i fart nu. De næste 2 skibe, der leveres i juni måned kan få del i et opsving i raterne. Så det selskab burde ikke være truede af underskud eller emission i år. Er der andre selskaber som tilsvarende er sikre ?
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
heoks
16.05.2020 kl 19:00 6622

"The number of infrastructure projects awaiting government approval increased for the first time since 2017 in march and the total monetary value of the projects submitted for approval was the highest monthly amount since records began in 2016". Dry Bulk som twitrer. Følger trådene om bulk med stor interesse her, sitter i Gogl med snitt over femtilappen og håper vi har sett bunnen nå.
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.05.2020 kl 15:33 6335

Meget spændende uke for GOGL om aktien kan holde momentum......jeg tror at den kan 👍
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.05.2020 kl 09:40 6009

Mesteparten av GOGL'erne tok selvmord forrige uke, men vi som er igjen får stille på dekk til tjeneste!

Matros Konkelimonke har iallefall nystrøken matrosdress og snitt på 33,35.
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Kenevil
18.05.2020 kl 10:01 5966

Hvor stor andel av skipene frakter vanligvis kull her?
Jeg har stor tro på at det skal fraktes mer jernmalm fremover, men samtidig har jeg tro på at kull forsvinner mer og mer.
Så spørsmålet mitt er kanskje, om økning i jernmalm og annet vil oppveie videre fall i kull forbruket?
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Kvistingen
18.05.2020 kl 12:49 5735

Flere russiske prosenter i dag:
BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +20,1% TIL USD 2.875/DAG

Et par-tre uker til med 20% økning om dagen, så begynner vi å tjener penger igjen...
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.05.2020 kl 12:55 5712

Takk!!!

Kast loss, vi skal opp til $3000/dag før det snur ned igjen :)
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.05.2020 kl 18:18 5436

Som jeg skrev på fredag fortsatte oppturen i dag, og det stopper ikke her :-) Fortsetter opp i USA ( 7% nå) og futtene tidligere i dag var enda mer spreke enn på fredag :-)
.......
Freight futures am update
Capesize up ~9%
Panamax up ~3%
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Pilteri
18.05.2020 kl 18:29 5402

Takk for god oppdatering Sector. Var så stille på tråden inntil nå. Man skulle nesten tro at oppgangen hadde et snev av fake news som d heter nu for tiden. Ennå svært lav bdi indeks og det er rom for langt mere oppgang om vi skal til gamle høyder på sikt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Empire
18.05.2020 kl 18:41 5368

Hehe. Nå måtte jeg flire godt. Jeg sannelig ser det for meg der du står og smiler

Speider litt over dekk selv, men var for treig til å dra nytte av forrige ukes billig salg.

Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.05.2020 kl 18:46 5352

Meget bra! Takker for update :) Mye tilsier at dette skal\kan gå rett vei nå, sett at det ikke surner for mye til med China vs. US tradewar.... Kjøpte meg opp sist uke, og har nå et snitt på 39, Ikke noe å skryte av, men ikke krise heller føler jeg.
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.05.2020 kl 18:48 5347

Sector: Hvis du utelukkende kun for gøy, skulle tatt en kvalifisert gjetting, alt tatt i betrakting, på når gogl bikker 40, hvilken dato ville du kasta ut da? Just for the heck of it :)
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.05.2020 kl 19:59 5236

Hei,

ser at det har vært et par flotte børsdager for Golden Ocean og Star Bulk. Star Bulk annonserte at de søker om å stryke aksjen fra Oslo Børs. Samtidig var aksjen opp nesten 30% (så ut som en print), men uansett mye opp. Noen som kan forklare dette?
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.05.2020 kl 20:06 5232

Kanskje den største eieren kjøper ut alle de små og stryker den fra børsen?
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.05.2020 kl 20:12 5227

Det er vel ønsketenkning. Men vi er vel snart på pris/bok = 0,3?
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.05.2020 kl 20:16 5241

Megahue - vanskelig å spå, spesielt GOGL som går så urssjonelt mye opp/ned, samt at børs i dag langtfra er normal! ;-)

Kort sikt vanskelig å si. Fortsetter rater oppover snakker vi uker før vi er over 40. Tror dog usikkerhet rundt Q2 / rater og mulig emisjon vil dempe den største oppturen en stund til.

Innen 1. september er jeg imidlertid helt sikker på vi er over 40 og innen 1. desember over kr 60,- :-)
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.05.2020 kl 20:33 5207

Ps denne styrker «min teori», så tror vi alle gjør lurt i å ta gevinst / trade litt i GOGL fremover.
.....
Thurlestone on Capes: "There were one or two signs of life in the cape market today, we have seen a few before only to have our dreams shattered so its too early to make any bold claims about the market direction, we should just be thankful for small mercies..."
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.05.2020 kl 20:46 5193

Skal ha ganske heftige rater for å se 60kr. Vi snakker 30k! Se på kursgrafen til GOGL, 60kr = ta gevinst.
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Bullebajas
19.05.2020 kl 10:10 4844

Futures fortsetter opp sier mine kilder. Skal se nok en solid oppgang på index i dag også. En god del som leter etter røverkjøp nå, og pengene skal nok inn i tørrlast igjen
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
19.05.2020 kl 10:27 4816

Her også. Og nå ser det fundamentale bedre ut også, kommer oss endelig ut av vinterdvalen og med økt etterspørsel i Kina og nå er det brasilianske volumer som gjelder. Betyr mye for Golden Ocean verdivurderingen om ratene er 3 eller 11 tusen dollar dagen som future markedet nå indikerer at skal være ratenivået innen kort tid
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
kakarlss
19.05.2020 kl 12:08 4691

Cap +20.4% til 3462$
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2020 kl 12:10 4685

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +20,4% TIL USD 3.462/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 20,4 prosent til 3.462 pr dag, ifølge The Baltic Exchange tirsdag.

LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2020 kl 12:18 4631

Takk, kaptein! Kina boikotter korn fra Australia fordi de solbrente nazistene har vært frekke i kjeften. Bull!
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Mollen
19.05.2020 kl 13:22 4520

Tenk om de kunne tatt mer av jernmalmen annetstedsifra også :)
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2020 kl 21:39 4235

Går relativt tregt i gogl US ikveld. I og med futures er såpass gode som det nevnes her, dersom dette stemmer er det rart det ikke er mer trøkk? Til dere som har tilgang til disse "futtene", hvordan ser det egentlig ut? Kom jo for en tid tilbake et hopp på 55%, bør jo komme noe tilsvarende, eller mer i nær fremtid dersom man skal opp på 10\11K som estimert.
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2020 kl 22:08 4201

Selv om cape ratene har steget Russiske prosenter kan det være greit å være realist, bulk er værre en container og faktisk det værste shipping segmentet du kan gi deg innpå.
Sier ikke det skal ned, men sett i et perspektiv av dagens rater mener jeg Gogl er dyr, det er ikke småtteri som er tapt siste 1/2 året, og pengene fortsetter å renne dass selv om Russerene er en tur innom.

De som sitter over q1 bør ha understell av stål,
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2020 kl 22:15 4183

Alle vet at Q1 blir elendig. Du har også rett i at bulk er det verste shippingsegmentet. Jeg tenker at om det skal kjøpes så blir det når det er svarte natta, som nå 😃
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2020 kl 22:44 4187

Er fullstendig enig med deg Goglimonki, skal du tjene på shipping må du tørre når det ser f. jjævlig ut, det som er synd i Gogl er at den ikke har kommet ned på akseptable nivåere selv under tidenes værste bulk marked, takk JF og alle short aksjene for det, for det er di som dekkes og holder aksjen oppe.

Alle skjønner at Gogl blør værre en noengang, og det er mil opp til breakeaven.
I sommer hadde vi rater på 25k, pga omstendigheter rundt imo, selv da gikk ikke Gogl over 60 sett det i perspektiv til 3k.
Dette shipping segmentet er fucked inntil 1/3 av flåten forsvinner, det vil aldri skje, bulk har ikke vært helsig siden 2006
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2020 kl 22:59 4231

Ok, så det du i bunn og grunn sier\mener, er at Joakim Hannisdahl har total skivebom i sine analyser?
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2020 kl 23:03 4219

Han har ikke peiling. Det er det ingen som har. Hannisdahl er en god kilde til info, men han kan ikke spå fremtiden.
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2020 kl 23:08 4221

Enig i at GOGL var utrolig dvask selv når pengene rant inn. Mulig at bulk ble totalt kverka for all fremtid etter megaboomen i 2007? At det ble bestilt så mye båter på den tida...og legg til alt som har blitt bestilt i de årene det var bare et snev av lysning (2016-2018). På samme måte som supply er totalt sjangseløst de neste 30 årene antagelig.

Problemet med bulk er at det alltid er noen skrotnisser som nekter å gi seg før skutene synker, slik at det er kronisk mye båter på vannet :/
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
skywalker2019
19.05.2020 kl 23:19 4204

Freight futures am update
Capesize flat
Panamax down ~2%
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
19.05.2020 kl 23:22 4196

Har sammenfallend tanker. Hvorfor skal den gå så fælt nå bare fordi det kanskje blir levelige rater når den ikke tok av ved gode rater i fjor?
Allerede i fjor høst ble 2020 spådd å bli et elendig bulkår. Sliter med å se hva som har endret seg til det mer positive.
Tråden handler jo om tank mot bulk. Det tar ikke akkurat av i tank heller. Selv om spådommene ligger på for fro sin del 3,4 dollar i netto resultat i år. Det er jo nærmere halvparten av kursen. En kan lure på hva som skal til. Det spås lavere inntjening en periode. Men av 11 analytikere er det bare en som ser krise.
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2020 kl 23:26 4185

Riktig, mye penger å hente i shipping men vær kjapp og kort.
Mvh Long
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
20.05.2020 kl 10:42 4005

Future markedet fortsetter å løfte seg over hele kurven. Ser lovende ut dette altså. Til Kokelimonke, aksjer handles basert på fremtidig inntjening, kjøp på lave rater og selg på høye rater... Derfor Frontline har falt 50% selv om ratene var på all-time high. Ingen bør ønske å sitte i shipping aksjer når ratene har kun nedside...

Her er caset for Golden Ocean derfor det samme som det var på tank på bunnen i fjor.
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.05.2020 kl 11:11 3946

Jeg har litt GOGL, men problemet er at nå koster aksjen 33kr. Å få en dobling er skikkelig vanskelig :/ Kan vi se 50kr? Antagelig. 60? Verre! Det var drømmer om 100-lappen for noen år siden, men det skjedde ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.05.2020 kl 12:08 3839

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +14,1% TIL USD 3.951/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 14,1 prosent til 3.951 pr dag, ifølge The Baltic Exchange onsdag.

LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare