Rotasjon fra Tank og inn i Tørrlast


Etter 15 års pause fra dette forumet, tenkte jeg å dele litt ideer i disse kjedelige corona tider. Etter mitt syn, står vi nå foran en rotasjon av "shipping penger" vekk fra stortank og inn i tørrlast igjen. Grunnen er enkel, tank ratene er på peak med en usikker fremtid. Jeg tror det går veldig fint, men typiske shipping investorer går inn der ratene har oppside og ønsker ikke å lukke øynene og håper på det beste som man nå til dels må gjøre i stortank.

Så hvorfor tørrlast og Golden Ocean,

Nummer 1: Ratene ble holdt under kunstig press i første kvartal grunnet langt mer uvær relatert nedetid i gruvene i Australia og Brasil. Første kvartal er sesongmessig det svakeste kvartalet, og oppmerksomheten har vært knyttet opp mot corona viruset i Kina som en forklaring. Dette er ikke riktig.

Nummer 2: Vale har i Brasil ikke produsert så lite jernmalm på over 10 år. Som nevnt, sesongmessige værfenomener er grunnen til dette, gruver er sett på som essensiell industri i Brasil (og Australia) og disse er derfor ikke stengt ned. Det forventes derfor en "ketchup-effekt" med jernmalm ut av Brasil i retning Kina fremover, og rapporteres slutninger om disse as we speak, og er en av grunnene til at ratene har gått fra 2,000 per dag til 9,000 per dag siste ukene.

Nummer 3: Apropos Kina og Coronavirus. Kina sender nå landet tilbake på jobb og myndighetene har en mulighet som de alltid tyr til når de skal stimulere økonomien. Nemlig infrastruktur investeringer. Jernmalm er som kjent input til stålindustrien, og jernmalm importen og etterspørselen kommer til å ta seg kraftig opp fremover. Meldes nå daglig om tilgang til kreditt, reduserte renter osv. i Kina som historisk har løftet jernmalm importen og dermed tørrlastratene.

Nummer 4: Det er ikke bare Kina lenger. Europa og USA forventes å ty til infrastruktur investeringer når de har kommet lenger i sin coronavirus situasjon. Jernmalm inn til Europa fra både Australia og Brasil er dermed forventet at skal ta seg opp i andre halvår. For øyeblikket er etterspørselen lik null, som jo gjør at Kineserne kommer til å importere så mye de klarer og så fort som mulig.

Nummer 5: Ordreboken er lav og flere skip er forventet at skal skrapes. Ordreboken er i dag på drøye 8% av totalflåten og vi ser tilnærmet null interesse etter å bestille nye skip. Med BNP vekst forventninger i Kina på opp mot 9-10 prosent i 2021, så skal etterspørselen langt overgå tilbudsveksten på 2% de neste 18 mnd.

Nummer 6: Verdivurdering. Jeg beregner Golden Ocean sin NAV til 72 kroner i dag. Så handler til 50% rabatt. Dette er naturlig mtp det generelle markedsfallet og det faktum at ratene var på 2,000 dollar dagen for Capesize når aksjemarkedet tok seg opp siste mnd.

Nummer 7: Balansen til Golden Ocean holder seg godt. Dog, overlever de ikke mer enn 18 mnd på dagens rater før de må hente egenkapital. Men som nevnt, basert på punktene over. Ser jeg på sjansen for dette som lav.

Nummer 8: Rotasjon. Jeg ser og snakker nå med investorer som alle ser etter det neste som skal doble eller triples innen shipping. Tank og LPG bølgen har de ridd, og de ser nå at tørrlast er der valuation er lavest og oppsiden høyest mtp rateøkninger og ikke minst forventninger i markedet. Kort fortalt, tank har fått all oppmerksomhet de siste 6mnd og tørrlast har blitt glemt.

Så med rate momentum som er der nå og forward rater som tilsier ytterligere 50% økning så kan jeg ikke skjønne hvorfor ikke det skal mye cash inn i tørrlast de neste mnd.
Redigert 15.04.2020 kl 22:06 Du må logge inn for å svare
Sector
20.05.2020 kl 14:05 4174

Looking good! :-)
.......

Freight futures am update
Capesize up ~8%
Panamax up ~5%

Gogl taper et lass med penger hver dag. De er jo milevis unna break Even. Den kassa må nærme seg bunnskrapt. Og da blir det emisjon, de klarer ikke dette nivået uten å sette i gang en emisjon. De har for mange skip til det.

Hilsen

Tankardjr
(Stolt aksjonær i Jinhui)

Mellom 20 til 55 millioner dollar i tap kan i det verste fall GOGL taper på et kvartal. At Gogl hadde 89 millioner dollar i kassa den 31.12. 2019 hjelper lite
Sector
20.05.2020 kl 19:27 3948

Fint driv i GOGL i USA også med spreke futter i ryggen, opp nesten 6% der nå :-)
heoks
20.05.2020 kl 21:24 3850

"BRS on Capesize: Guess who just got back today? Them wild-eyes boys that had been away. Haven't changed that much to say, but man I still think them cats are crazy. that's right, the bulls are back in town". Dry Bulk ETF som twitrer...
Pilteri
20.05.2020 kl 21:34 3831

God gammel Thin Lizzy her. En god kombo med stigende rater. Musikk i mine ører🎸⛴

Ok, er det tid for idiotiske veddemål for kursen?

Snakker vi 50kr 20.6?

Hvis f.eks Kinamannen blir sinna på Australia og nekter å kjøpe jernmalm derfra og det blir Brasilfrakt istedenfor...DA BLIR DET 100kr!!!!
megahue
21.05.2020 kl 11:15 3542

Kokelimonke: Det ble noen øl på deg igår eller?

Drikker ikke alkohol. Jesus og penger er min rus 💕💖
Pilteri
21.05.2020 kl 11:30 3563

Ser q1 kommer Onsdag. Med stor risiko for å blottlegge teflonhjerne mener jeg at gogl sjeldent går opp etter resultatfremleggelse. Er markedet bull er ikke tallene god nok og var markedet svakt i det kvartal som legges frem stuper det. Det at pilene peker opp for ratene gjør det vanskelig å hoppe av nå. Hva tror Dere?
megahue
21.05.2020 kl 11:43 3578

Ligger vell greit i korta med en rateboost nå, det i seg selv bør tilsi at det er dumt å hoppe av nå. Ang. q1 er nok forventningene ganske klare her, at det ikke er noe å rope hurra for, men det kan jo være det er bedre enn forventet, at det ikke er så krise som folk skulle ha det til. Det i combo med rateboost kommer jeg til å ta risikoen og sitte stille i tørrbulkbåten.
megahue
21.05.2020 kl 12:18 3533

Ser også gogl har endret dato for q1 fra fredag 29. til onsdag 27. Mai? Noen som har noen bemerkninger til det?

MEGABULL SKÅÅÅÅL!!!!
Pilteri
21.05.2020 kl 15:20 3376

Uten at det har all verden å si så står gogl i ca 36.20 i førhandelen over dammen. Godt tegn...

BDI opp 4,52% og cape opp 6,2%
Sector
21.05.2020 kl 20:48 3142

Baltic Dry Index Rises 3.56% to 494
Capesize +6.2% to $4,196
Panamax +3.41% to $4,270
Supramax 58k tons +1.51% to $5,257
Handysize +3.22% to $2,406

Da tyder det oppgang i gogl og tørrbulk i morgen. Nydelig.

Lykke til
megahue
22.05.2020 kl 07:35 2914

"I samme tale sa statsministeren at den kinesiske staten vil utstede 375 milliarder yuan, 5.260 milliarder kroner, i statsobligasjoner for å øke satsingen på infrastruktur" :)

Ville vært litt forsiktig her, liten grunn til å kjøpe taps sluket for høyt

GOGL holder stand på slagmarken, ratene må være kruttsterke!
megahue
22.05.2020 kl 12:01 2613

Golden Ocean-aksjen fortsetter den positive utviklingen på Oslo Børs denne uken. Capesize-raten lå torsdag på 4.196 dollar pr dag, opp 6,2 prosent sammenlignet med dagen før, ifølge en liste fra Pareto Securities.

Cape-ratene har dermed steget med over 110 prosent over den siste uken, men er fortsatt på svært lave nivåer. Til sammenligning er kontant breakeven for Capesize-skip på rundt 13.000 dollar pr dag, ifølge Kepler Cheuvreux.

Pareto Securities skriver i en rapport fredag at det er noe mer positivitet i tørrlast-markedet, og viser blant annet til at en megler omtaler markedet som "bullish". Dette er imidlertid etter meglerhusets syn noe overdrevet ettersom ratene forblir under driftskostnadene (opex).

Arrow Shipbroking Group skriver at det er ventet normale volumer fredag, og at aktiviteten over helgen er ventet å være lav på grunn av offentlige helligdager i Storbritannia og Singapore på mandag, ifølge en rapport torsdag kveld.

Clarksons Platou Securities skriver at både stålpriser og jernmalm-kontrakter handles opp denne morgenen, sannsynligvis hjulpet av forventninger om at de kinesiske obligasjonsutstedelsene vil bli rettet mot investeringer i infrastruktur.

"Vårt syn er at med kinesisk økonomisk stimuli som kommer dette året, spesielt for konstruksjonssektoren, bør det være mulig å forvente høyere jernmalm-import fremover på bakgrunn av økt ståletterspørsel", heter det i en rapport fredag.

Meglerhusets bekymring er derimot at den brasilianske jernmalm-eksporten vil forbli relativ lav på kort sikt.

"Dermed vil sannsynligvis ikke Capesize-markedet få tonnmill-effekten som er nødvendig for å få fraktratene betydelig opp. Dette bør imidlertid sannsynligvis løse seg selv senere i år", skriver Clarksons.
Sector
22.05.2020 kl 12:35 2565

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -1,3% TIL USD 4.140/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 1,3 prosent til 4.140 pr dag, ifølge The Baltic Exchange fredag.

LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Sector
22.05.2020 kl 14:53 2390

Freight futures am update
Capesize down ~4%
Panamax down ~1%

Det ble en veldig kort opptur i denne omgang - fra konkurs-rate-nivå til elendige rater.
Glad jeg solgte mesteparten på onsdag, da jeg satt med over 16.000 GOGL.
Trodde resultatfremleggelsen var i dag, noe jeg skjønte var feil - i går kveld :)
Pete09
22.05.2020 kl 19:14 2177

Har solgt igen, men tak for gevinsten fra 28 til 34 👍😎

Ref. forventning til GOGL under: Har faktisk forventet mye verre tall for Q1, med de elendige ratene som har vært rapportert.

Finansavisen idag:
"Tørrbulkrederiet Golden Ocean Group forventes å legge frem et negativt driftsresultat på 12 millioner dollar for 1. kvartal 2020, melder TDN Direkt.
Estimatet er et gjennomsnitt av estimater fra Infront Data som er hentet inn for TDN Direkt fra analytikere i ni meglerhus.
Estimater med snitt, median, lav, høy og 2019:
Ebitda: 13, 12, 5, 22, 31
Driftsresultat: -12, -12, -19, -1, 9
Resultat før skatt: -27, -25, -37, -17, -7
Resultat etter skatt: -27, -25, -37, -17, -7
Resultat pr. aksje (USD): -0,19, -0,18, -0,26, -0,12, -0,05
Syv meglerhus anbefaler kjøp, mens to anbefaler hold. Gjennomsnittlig kursmål er 48,2 kroner pr. aksje og varierer mellom 35 og 65,2 kroner pr. aksje. "

Ja men ratene er fortsatt lave og kassa er snart tom. Si de har 30 millioner igjen i dag i kassa 25 mai. Da begynner det å haste at de hanker inn bedre rater.
Baltisk
25.05.2020 kl 19:10 1308

GOGL har 102,5 millioner $ i kontantkassen, det varer 200 dager ettersom at BE for hele flåten er 515200 $ per dag.
Redigert 25.05.2020 kl 19:10 Du må logge inn for å svare

Hvordan skjedde det? De hadde jo 80 milloner 31.12.2019
Baltisk
25.05.2020 kl 20:44 1181

De genererte vel 80 musd i cash fra operasjon?

Altså, i henhold til denne så har de vel cash eqvi på 163 musd (noe er restricted), så de burde vel ha rundt 100 musd i cash etter q1. Eller er jeg på bærtur?
https://ml-eu.globenewswire.com/Resource/Download/f12aefc8-50a8-4087-ac3b-5ec6ccd78072
Redigert 25.05.2020 kl 20:49 Du må logge inn for å svare

Du er på bærtur. 104 millioner USD inkludert restriktet cash pr 31.12.2019
Baltisk
25.05.2020 kl 20:55 1148

Lyst til å forklare hvor jeg tar feil? Eventuelt hva du ser på?

Kan 88 931 000 i cash eqv stemme mer? + 15 i restricted cash. Det er hva jeg leser i q4 rapporter ihvertfall
Redigert 25.05.2020 kl 20:57 Du må logge inn for å svare

Ja det er ca 104 du må se på kasse bank post i eiendeler i balansen. Det er 88 millioner som er ren cash og så er det den fotnoten med penger med restriksjoner som blir litt over 100 millioner US dollar. Når vi snakker cash så snakker vi cash og da ville jeg veid det tyngst de 88 millioner de har som er likviditeten per 31.12.19. Skulle ikke gogl også montere flere scrubere? Der går det også litt kasse penger regner jeg med hvis ikke de skal låne alt?

Det er intet kunststykke å finne det under assets i balansen. I Norge så heter det kasse bank post i balansen. Husker ikke hva de skriver i Gogl, Jinhui shipping hadde mindre i kassen ca 36 millioner US dollar men de har bare 19 skip nå og 17 er supraer. Og de ratene har ligget ca på 5000 dollar som er 2000 dollar under break Even. Ergo tar det mye lengre tid for Jinhui å tømme 36 millioner US enn GOGL som har 80 til 90 skip og halvparten Capere som ligger mellom 8 til 10 tusen dollar under break Even pr dag. Det er 4 ganger så mange skip og 5 ganger så stort tap pr skip pr dag.

Finnes det noe rateoppdatering og futures etter hvilehelgen?

Det er spennende nå!
Baltisk
26.05.2020 kl 11:23 789

Neida, jeg har nok bare sett på feil post sannsynligvis, ettersom at presentasjonen viser til 160 musd i cash eqv at the end of period. Men dette er ikke i balanseregnskapet, men i cash flow statementen og vist som en graf. Så har nok blinkset, takker for oppklaringen!


Redigert 26.05.2020 kl 11:24 Du må logge inn for å svare