Rotasjon fra Tank og inn i Tørrlast

ParTeOGC
GOGL 15.04.2020 kl 22:05 77815

Etter 15 års pause fra dette forumet, tenkte jeg å dele litt ideer i disse kjedelige corona tider. Etter mitt syn, står vi nå foran en rotasjon av "shipping penger" vekk fra stortank og inn i tørrlast igjen. Grunnen er enkel, tank ratene er på peak med en usikker fremtid. Jeg tror det går veldig fint, men typiske shipping investorer går inn der ratene har oppside og ønsker ikke å lukke øynene og håper på det beste som man nå til dels må gjøre i stortank.

Så hvorfor tørrlast og Golden Ocean,

Nummer 1: Ratene ble holdt under kunstig press i første kvartal grunnet langt mer uvær relatert nedetid i gruvene i Australia og Brasil. Første kvartal er sesongmessig det svakeste kvartalet, og oppmerksomheten har vært knyttet opp mot corona viruset i Kina som en forklaring. Dette er ikke riktig.

Nummer 2: Vale har i Brasil ikke produsert så lite jernmalm på over 10 år. Som nevnt, sesongmessige værfenomener er grunnen til dette, gruver er sett på som essensiell industri i Brasil (og Australia) og disse er derfor ikke stengt ned. Det forventes derfor en "ketchup-effekt" med jernmalm ut av Brasil i retning Kina fremover, og rapporteres slutninger om disse as we speak, og er en av grunnene til at ratene har gått fra 2,000 per dag til 9,000 per dag siste ukene.

Nummer 3: Apropos Kina og Coronavirus. Kina sender nå landet tilbake på jobb og myndighetene har en mulighet som de alltid tyr til når de skal stimulere økonomien. Nemlig infrastruktur investeringer. Jernmalm er som kjent input til stålindustrien, og jernmalm importen og etterspørselen kommer til å ta seg kraftig opp fremover. Meldes nå daglig om tilgang til kreditt, reduserte renter osv. i Kina som historisk har løftet jernmalm importen og dermed tørrlastratene.

Nummer 4: Det er ikke bare Kina lenger. Europa og USA forventes å ty til infrastruktur investeringer når de har kommet lenger i sin coronavirus situasjon. Jernmalm inn til Europa fra både Australia og Brasil er dermed forventet at skal ta seg opp i andre halvår. For øyeblikket er etterspørselen lik null, som jo gjør at Kineserne kommer til å importere så mye de klarer og så fort som mulig.

Nummer 5: Ordreboken er lav og flere skip er forventet at skal skrapes. Ordreboken er i dag på drøye 8% av totalflåten og vi ser tilnærmet null interesse etter å bestille nye skip. Med BNP vekst forventninger i Kina på opp mot 9-10 prosent i 2021, så skal etterspørselen langt overgå tilbudsveksten på 2% de neste 18 mnd.

Nummer 6: Verdivurdering. Jeg beregner Golden Ocean sin NAV til 72 kroner i dag. Så handler til 50% rabatt. Dette er naturlig mtp det generelle markedsfallet og det faktum at ratene var på 2,000 dollar dagen for Capesize når aksjemarkedet tok seg opp siste mnd.

Nummer 7: Balansen til Golden Ocean holder seg godt. Dog, overlever de ikke mer enn 18 mnd på dagens rater før de må hente egenkapital. Men som nevnt, basert på punktene over. Ser jeg på sjansen for dette som lav.

Nummer 8: Rotasjon. Jeg ser og snakker nå med investorer som alle ser etter det neste som skal doble eller triples innen shipping. Tank og LPG bølgen har de ridd, og de ser nå at tørrlast er der valuation er lavest og oppsiden høyest mtp rateøkninger og ikke minst forventninger i markedet. Kort fortalt, tank har fått all oppmerksomhet de siste 6mnd og tørrlast har blitt glemt.

Så med rate momentum som er der nå og forward rater som tilsier ytterligere 50% økning så kan jeg ikke skjønne hvorfor ikke det skal mye cash inn i tørrlast de neste mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Kalle Kurtasje
25.05.2020 kl 11:54 4214

Ref. forventning til GOGL under: Har faktisk forventet mye verre tall for Q1, med de elendige ratene som har vært rapportert.

Finansavisen idag:
"Tørrbulkrederiet Golden Ocean Group forventes å legge frem et negativt driftsresultat på 12 millioner dollar for 1. kvartal 2020, melder TDN Direkt.
Estimatet er et gjennomsnitt av estimater fra Infront Data som er hentet inn for TDN Direkt fra analytikere i ni meglerhus.
Estimater med snitt, median, lav, høy og 2019:
Ebitda: 13, 12, 5, 22, 31
Driftsresultat: -12, -12, -19, -1, 9
Resultat før skatt: -27, -25, -37, -17, -7
Resultat etter skatt: -27, -25, -37, -17, -7
Resultat pr. aksje (USD): -0,19, -0,18, -0,26, -0,12, -0,05
Syv meglerhus anbefaler kjøp, mens to anbefaler hold. Gjennomsnittlig kursmål er 48,2 kroner pr. aksje og varierer mellom 35 og 65,2 kroner pr. aksje. "
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 19:14 4733

Har solgt igen, men tak for gevinsten fra 28 til 34 👍😎
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Kalle Kurtasje
22.05.2020 kl 16:09 4868

Det ble en veldig kort opptur i denne omgang - fra konkurs-rate-nivå til elendige rater.
Glad jeg solgte mesteparten på onsdag, da jeg satt med over 16.000 GOGL.
Trodde resultatfremleggelsen var i dag, noe jeg skjønte var feil - i går kveld :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 14:53 4940

Freight futures am update
Capesize down ~4%
Panamax down ~1%
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 12:35 5116

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS -1,3% TIL USD 4.140/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er ned 1,3 prosent til 4.140 pr dag, ifølge The Baltic Exchange fredag.

LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 12:34 5075

Capesize -1,3%.

Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 12:01 5149

Golden Ocean-aksjen fortsetter den positive utviklingen på Oslo Børs denne uken. Capesize-raten lå torsdag på 4.196 dollar pr dag, opp 6,2 prosent sammenlignet med dagen før, ifølge en liste fra Pareto Securities.

Cape-ratene har dermed steget med over 110 prosent over den siste uken, men er fortsatt på svært lave nivåer. Til sammenligning er kontant breakeven for Capesize-skip på rundt 13.000 dollar pr dag, ifølge Kepler Cheuvreux.

Pareto Securities skriver i en rapport fredag at det er noe mer positivitet i tørrlast-markedet, og viser blant annet til at en megler omtaler markedet som "bullish". Dette er imidlertid etter meglerhusets syn noe overdrevet ettersom ratene forblir under driftskostnadene (opex).

Arrow Shipbroking Group skriver at det er ventet normale volumer fredag, og at aktiviteten over helgen er ventet å være lav på grunn av offentlige helligdager i Storbritannia og Singapore på mandag, ifølge en rapport torsdag kveld.

Clarksons Platou Securities skriver at både stålpriser og jernmalm-kontrakter handles opp denne morgenen, sannsynligvis hjulpet av forventninger om at de kinesiske obligasjonsutstedelsene vil bli rettet mot investeringer i infrastruktur.

"Vårt syn er at med kinesisk økonomisk stimuli som kommer dette året, spesielt for konstruksjonssektoren, bør det være mulig å forvente høyere jernmalm-import fremover på bakgrunn av økt ståletterspørsel", heter det i en rapport fredag.

Meglerhusets bekymring er derimot at den brasilianske jernmalm-eksporten vil forbli relativ lav på kort sikt.

"Dermed vil sannsynligvis ikke Capesize-markedet få tonnmill-effekten som er nødvendig for å få fraktratene betydelig opp. Dette bør imidlertid sannsynligvis løse seg selv senere i år", skriver Clarksons.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 10:23 5242

GOGL holder stand på slagmarken, ratene må være kruttsterke!
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 08:02 5379

Ville vært litt forsiktig her, liten grunn til å kjøpe taps sluket for høyt
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.05.2020 kl 07:35 5449

"I samme tale sa statsministeren at den kinesiske staten vil utstede 375 milliarder yuan, 5.260 milliarder kroner, i statsobligasjoner for å øke satsingen på infrastruktur" :)
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
rogneveien
21.05.2020 kl 21:11 5645

Da tyder det oppgang i gogl og tørrbulk i morgen. Nydelig.

Lykke til
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2020 kl 20:48 5677

Baltic Dry Index Rises 3.56% to 494
Capesize +6.2% to $4,196
Panamax +3.41% to $4,270
Supramax 58k tons +1.51% to $5,257
Handysize +3.22% to $2,406
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2020 kl 17:22 5785

BDI opp 4,52% og cape opp 6,2%
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Pilteri
21.05.2020 kl 15:20 5912

Uten at det har all verden å si så står gogl i ca 36.20 i førhandelen over dammen. Godt tegn...
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2020 kl 12:44 6030

MEGABULL SKÅÅÅÅL!!!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2020 kl 12:18 6068

Ser også gogl har endret dato for q1 fra fredag 29. til onsdag 27. Mai? Noen som har noen bemerkninger til det?
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2020 kl 11:43 6114

Ligger vell greit i korta med en rateboost nå, det i seg selv bør tilsi at det er dumt å hoppe av nå. Ang. q1 er nok forventningene ganske klare her, at det ikke er noe å rope hurra for, men det kan jo være det er bedre enn forventet, at det ikke er så krise som folk skulle ha det til. Det i combo med rateboost kommer jeg til å ta risikoen og sitte stille i tørrbulkbåten.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Pilteri
21.05.2020 kl 11:30 6100

Ser q1 kommer Onsdag. Med stor risiko for å blottlegge teflonhjerne mener jeg at gogl sjeldent går opp etter resultatfremleggelse. Er markedet bull er ikke tallene god nok og var markedet svakt i det kvartal som legges frem stuper det. Det at pilene peker opp for ratene gjør det vanskelig å hoppe av nå. Hva tror Dere?
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2020 kl 11:18 6107

Drikker ikke alkohol. Jesus og penger er min rus 💕💖
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.05.2020 kl 11:15 6081

Kokelimonke: Det ble noen øl på deg igår eller?
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.05.2020 kl 22:33 6295

Ok, er det tid for idiotiske veddemål for kursen?

Snakker vi 50kr 20.6?

Hvis f.eks Kinamannen blir sinna på Australia og nekter å kjøpe jernmalm derfra og det blir Brasilfrakt istedenfor...DA BLIR DET 100kr!!!!
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Pilteri
20.05.2020 kl 21:34 6370

God gammel Thin Lizzy her. En god kombo med stigende rater. Musikk i mine ører🎸⛴
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
heoks
20.05.2020 kl 21:24 6391

"BRS on Capesize: Guess who just got back today? Them wild-eyes boys that had been away. Haven't changed that much to say, but man I still think them cats are crazy. that's right, the bulls are back in town". Dry Bulk ETF som twitrer...
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.05.2020 kl 19:27 6488

Fint driv i GOGL i USA også med spreke futter i ryggen, opp nesten 6% der nå :-)
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
tankardjr
20.05.2020 kl 16:49 6600

Mellom 20 til 55 millioner dollar i tap kan i det verste fall GOGL taper på et kvartal. At Gogl hadde 89 millioner dollar i kassa den 31.12. 2019 hjelper lite
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.05.2020 kl 16:49 6601

Hilsen

Tankardjr
(Stolt aksjonær i Jinhui)
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
tankardjr
20.05.2020 kl 16:41 6595

Gogl taper et lass med penger hver dag. De er jo milevis unna break Even. Den kassa må nærme seg bunnskrapt. Og da blir det emisjon, de klarer ikke dette nivået uten å sette i gang en emisjon. De har for mange skip til det.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.05.2020 kl 14:05 6717

Looking good! :-)
.......

Freight futures am update
Capesize up ~8%
Panamax up ~5%
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.05.2020 kl 12:24 6801

Takk :) Håper GOGL stiger like mye som indeksen hver dag haha
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.05.2020 kl 12:08 3848

BULK: BALTIC CAPESIZE-INDEKS +14,1% TIL USD 3.951/DAG

Oslo (TDN Direkt): Baltic Capesize-indeks er opp 14,1 prosent til 3.951 pr dag, ifølge The Baltic Exchange onsdag.

LK finans@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.05.2020 kl 11:11 3955

Jeg har litt GOGL, men problemet er at nå koster aksjen 33kr. Å få en dobling er skikkelig vanskelig :/ Kan vi se 50kr? Antagelig. 60? Verre! Det var drømmer om 100-lappen for noen år siden, men det skjedde ikke.
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
ParTeOGC
20.05.2020 kl 10:42 4014

Future markedet fortsetter å løfte seg over hele kurven. Ser lovende ut dette altså. Til Kokelimonke, aksjer handles basert på fremtidig inntjening, kjøp på lave rater og selg på høye rater... Derfor Frontline har falt 50% selv om ratene var på all-time high. Ingen bør ønske å sitte i shipping aksjer når ratene har kun nedside...

Her er caset for Golden Ocean derfor det samme som det var på tank på bunnen i fjor.
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2020 kl 23:26 4194

Riktig, mye penger å hente i shipping men vær kjapp og kort.
Mvh Long
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
PSI- Investor
19.05.2020 kl 23:22 4205

Har sammenfallend tanker. Hvorfor skal den gå så fælt nå bare fordi det kanskje blir levelige rater når den ikke tok av ved gode rater i fjor?
Allerede i fjor høst ble 2020 spådd å bli et elendig bulkår. Sliter med å se hva som har endret seg til det mer positive.
Tråden handler jo om tank mot bulk. Det tar ikke akkurat av i tank heller. Selv om spådommene ligger på for fro sin del 3,4 dollar i netto resultat i år. Det er jo nærmere halvparten av kursen. En kan lure på hva som skal til. Det spås lavere inntjening en periode. Men av 11 analytikere er det bare en som ser krise.
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
skywalker2019
19.05.2020 kl 23:19 4213

Freight futures am update
Capesize flat
Panamax down ~2%
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2020 kl 23:08 4230

Enig i at GOGL var utrolig dvask selv når pengene rant inn. Mulig at bulk ble totalt kverka for all fremtid etter megaboomen i 2007? At det ble bestilt så mye båter på den tida...og legg til alt som har blitt bestilt i de årene det var bare et snev av lysning (2016-2018). På samme måte som supply er totalt sjangseløst de neste 30 årene antagelig.

Problemet med bulk er at det alltid er noen skrotnisser som nekter å gi seg før skutene synker, slik at det er kronisk mye båter på vannet :/
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2020 kl 23:03 4228

Han har ikke peiling. Det er det ingen som har. Hannisdahl er en god kilde til info, men han kan ikke spå fremtiden.
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.05.2020 kl 22:59 4240

Ok, så det du i bunn og grunn sier\mener, er at Joakim Hannisdahl har total skivebom i sine analyser?
Redigert 21.01.2021 kl 03:59 Du må logge inn for å svare