Rotasjon fra Tank og inn i Tørrlast

ParTeOGC
GOGL 15.04.2020 kl 22:05 77673

Etter 15 års pause fra dette forumet, tenkte jeg å dele litt ideer i disse kjedelige corona tider. Etter mitt syn, står vi nå foran en rotasjon av "shipping penger" vekk fra stortank og inn i tørrlast igjen. Grunnen er enkel, tank ratene er på peak med en usikker fremtid. Jeg tror det går veldig fint, men typiske shipping investorer går inn der ratene har oppside og ønsker ikke å lukke øynene og håper på det beste som man nå til dels må gjøre i stortank.

Så hvorfor tørrlast og Golden Ocean,

Nummer 1: Ratene ble holdt under kunstig press i første kvartal grunnet langt mer uvær relatert nedetid i gruvene i Australia og Brasil. Første kvartal er sesongmessig det svakeste kvartalet, og oppmerksomheten har vært knyttet opp mot corona viruset i Kina som en forklaring. Dette er ikke riktig.

Nummer 2: Vale har i Brasil ikke produsert så lite jernmalm på over 10 år. Som nevnt, sesongmessige værfenomener er grunnen til dette, gruver er sett på som essensiell industri i Brasil (og Australia) og disse er derfor ikke stengt ned. Det forventes derfor en "ketchup-effekt" med jernmalm ut av Brasil i retning Kina fremover, og rapporteres slutninger om disse as we speak, og er en av grunnene til at ratene har gått fra 2,000 per dag til 9,000 per dag siste ukene.

Nummer 3: Apropos Kina og Coronavirus. Kina sender nå landet tilbake på jobb og myndighetene har en mulighet som de alltid tyr til når de skal stimulere økonomien. Nemlig infrastruktur investeringer. Jernmalm er som kjent input til stålindustrien, og jernmalm importen og etterspørselen kommer til å ta seg kraftig opp fremover. Meldes nå daglig om tilgang til kreditt, reduserte renter osv. i Kina som historisk har løftet jernmalm importen og dermed tørrlastratene.

Nummer 4: Det er ikke bare Kina lenger. Europa og USA forventes å ty til infrastruktur investeringer når de har kommet lenger i sin coronavirus situasjon. Jernmalm inn til Europa fra både Australia og Brasil er dermed forventet at skal ta seg opp i andre halvår. For øyeblikket er etterspørselen lik null, som jo gjør at Kineserne kommer til å importere så mye de klarer og så fort som mulig.

Nummer 5: Ordreboken er lav og flere skip er forventet at skal skrapes. Ordreboken er i dag på drøye 8% av totalflåten og vi ser tilnærmet null interesse etter å bestille nye skip. Med BNP vekst forventninger i Kina på opp mot 9-10 prosent i 2021, så skal etterspørselen langt overgå tilbudsveksten på 2% de neste 18 mnd.

Nummer 6: Verdivurdering. Jeg beregner Golden Ocean sin NAV til 72 kroner i dag. Så handler til 50% rabatt. Dette er naturlig mtp det generelle markedsfallet og det faktum at ratene var på 2,000 dollar dagen for Capesize når aksjemarkedet tok seg opp siste mnd.

Nummer 7: Balansen til Golden Ocean holder seg godt. Dog, overlever de ikke mer enn 18 mnd på dagens rater før de må hente egenkapital. Men som nevnt, basert på punktene over. Ser jeg på sjansen for dette som lav.

Nummer 8: Rotasjon. Jeg ser og snakker nå med investorer som alle ser etter det neste som skal doble eller triples innen shipping. Tank og LPG bølgen har de ridd, og de ser nå at tørrlast er der valuation er lavest og oppsiden høyest mtp rateøkninger og ikke minst forventninger i markedet. Kort fortalt, tank har fått all oppmerksomhet de siste 6mnd og tørrlast har blitt glemt.

Så med rate momentum som er der nå og forward rater som tilsier ytterligere 50% økning så kan jeg ikke skjønne hvorfor ikke det skal mye cash inn i tørrlast de neste mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 08:31 Du må logge inn for å svare
AlfaQ
27.05.2020 kl 08:10 5146

1,6 milliarder i minus på ett kvartal var ganske heftig! Noen som vet hvor forventningene lå?
Kalle Kurtasje
27.05.2020 kl 08:43 5024

Mye av underskuddet skyldes nedskrivninger.
Er det noen som kan beregne hvor mye cash det er igjen i butikken -
så de holder seg flytende til ratene når BE.
Mollen
27.05.2020 kl 09:36 4909

De hadde 128$ mill ved utgangen av mars. Svei altså av 35$ mill i perioden. Det går vel minst det samme i Q2. Så mitt anslag er at de har penger til ut på nyåret med dagens miserable rater.
Slettet bruker
27.05.2020 kl 14:52 4659

Fearnley Securities, Pareto Securities og Arctic Securities om Golden Ocean
Stort fall for Fredriksen-rederiet. Analytikerne oppsummerer.


LA FREM TALL: Nedtur for John Fredriksens Golden Ocean Group i første kvartal.
FOTO: IVÁN KVERME
BØRS
Marianne Løland Skarsgård
Publ. 14:23 - 27.05.20 | Oppd. 14:30

ANNONSE
Golden Ocean hever seg 2,8 prosent på Oslo Børs onsdag til 35,08 kroner, etter å ha presentert et resultat for første kvartal omtrent som ventet.
John Fredriksens tørrlastrederi fikk et driftsresultat på minus 118 millioner dollar i første kvartal 2020, mot 8 millioner dollar i samme kvartal året før og mot Infront-konsensus på minus 12 millioner dollar.
Rederiet tok nedskrivninger på 94,2 millioner dollar relatert til leasede fartøy i første kvartal 2020, og dette var ikke inkludert i konsensusestimatet.
Begrensede nyheter
Ifølge Fearnley Securities-analytikerne Espen L. Fjermestad og Peder Nicolai Jarlsby var resultatene på linje med konsensus-forventningene, og at det var begrensede nyheter sett under ett, skriver TDN Direkt.

ANNONSE
Analytikerne skriver i en oppdatering at rederiets finansielle posisjon forblir solid med en likviditet på rundt 130 millioner dollar, og ingen forpliktelser rundt driftsinvesteringer etterfulgt av fullført scrubber-program.
Analytikerne påpeker ifølge nyhetsbyrået at Golden Ocean ikke legger frem en guiding for andre kvartal.
«Med foreløpig guiding fra sammenlignbare selskaper og nåværende inntjening, venter vi at ebitda i andre kvartal vil være i nøytralt terrritorium», skriver Fjermestad og Jarlsby.
Estimater justeres ned
Analysesjef Eirik Haavaldsen i Pareto Securities skriver ifølge TDN Direkt i en rapport at andrekvartalsestimatene vil justeres ned, og påpeker at selskapet skriver at de «ser en forbedring på mellomlang sikt», en forsiktig tone man kunne forvente.
«Noe svak rapport etter vårt syn, men Golden Ocean har «decent» finansielle muskler til å komme seg gjennom denne krisen», skriver Haavaldsen.
Svakere enn ventet
Arctic Securities skriver ifølge nyhetsbyrået på sin side i en rapport onsdag at resultatene var svakere enn meglerhusets estimater på grunn av høyere enn ventet offhire og marginalt lavere rater.
Slettet bruker
27.05.2020 kl 14:53 4651

Lite fall for Baltic Dry
Baltic Dry-indeksen falt onsdag 0,8 prosent til 502 poeng etter syv strake dager med oppgang.


MOTVIND: For Baltic Dry onsdag.
FOTO: BLOOMBERG
BØRS
Herman Tinius Folvik
Publ. 14:15 - 27.05.20

ANNONSE
Capesize tynger ned 8,1 prosent til 3.786 dollar dagen. Panamax er opp 6,3 prosent til 4.862 dollar. Handysize er opp 3,4 prosent til 2.756 dollar, mens Supramax stiger 1 prosent til 5.502 dollar.
Flyselskapenes gjeld kan øke til over 5.400 milliarder kroner

Blant tørrlastaksjene på Oslo Børs er Golden Ocean Group opp 2,65 prosent til 35,04 kroner, etter å ha lagt frem kvartalstall tidligere denne dagen. Det samme gjorde Star Bulk Carriers, som stiger 0,37 prosent til 53,80 kroner.
Jinhui Shipping bykser opp hele 5,78 prosent til 3,66 kroner, mens Belships er ned 0,82 prosent til 6,05 kroner.
Slettet bruker
27.05.2020 kl 16:08 4569

Hvis de analytikere tror q2 blir på linje med q1 må ratene kraftig opp i juni, q2 blir langt svakere en q1 om dagens rater fortsetter.
KJEPET
27.05.2020 kl 16:09 4561

Litt merkelig, men så inderlig godt å være helt uten aksjer i Golden Ocean på mange år. Nå har portisen endelig begynt å legge på seg igjen :-)

Det gikk som det måtte gå. Kjempetap i Q1, og Q2 blir så dårlig så man ikke engang guider (om man ikke gjorde det på webcasten, da kursen gikk rett i bakken igjen da?).

Nå er det Ulrik sin tur til å legge frem tapene fremover, og jamre seg over de dårlige markedene. Han fikk jo en knallstart i en mest sannsynlig godt betalt jobb med 1.6 milliarder i underskudd på ett kvartal. Ser man på historien i Gogl så er nok det en jobb hvor man slites fort ut. For unnskyldningene for de dårlige tidene er det alltid mange av. Enten det er en dam som ryker, for mye tonnasje som bestilles, finanskrise, for lite skraping, handelskrig, COVID-19, dårlig vær osv. Lista over unnskyldninger er lang som et vondt år (eller 10-år). Og det er alltid noe "uforutsett" som skjer. Eller hvor uforutsett er det, når det stort sett alltid skjer noe?

Men så kom det plutselig et par kvartaler i 2018 der man IKKE tapte penger, og faktisk fikk betalt for å frakte varer. Men hva skjedde da? Jo da var det bare å bestille nye skip for hele bransjen, som skal konkurrere med hverandre de neste 20-årene. Så da er man tilbake igjen, med altfor mye skip på vannet. Dvs. nå er det Valemaxer og VLOC'er som har tatt over det lille av malm som kommer fra Vale (du vet Brazil, Jair, korrupsjon). Behovet for Capesizer fra Brazil, har sakte men sikkert avtatt, og vil fortsette med det. Så da blir oppgaven for capeflåten å frakte malm den korte veien fra Australia til China. Med så mange caper om beinet på den korte strekningen, vil det bli en kamp om å få betale for å få lov til å frakte (redernes favoritthobby).

Ser at også Joakim fortsatt opprettholder kursmålet på $5.6 (som har falt fra $6.1). Han har bommet totalt på tørrbulk den siste tiden. En vakker dag får han nok rett tilslutt.

Det mest positive med dagens rapporter er at det ikke ser ut som man må ha en emisjon før til neste år. Så da kan man fortsatt leve med drømmene om at ratene på en cape kommer opp mot halvparten av break even.

Edit:
Og jammen kom den samme gamle leksa i år også. Akkurat som Herman og Birgitte :-)

"Golden Ocean ser størst oppside for storbulk. Golden Ocean Group har valgt å satse på store tørrlastskip, der ratefallet har vært kraftigst. Men samtidig er oppsiden størst, ifølge rederiet.
– Vi står fast på vår strategi..." Dette tror de nok ikke på selv engang. Men blir vanskelig å si noe annet når flåten er full av caper som ingen trenger........

Ser også på E24 at etter 10 år med nedgang, er Golden Ocean rigget for en lang nedtur. Til 2030? Men det er jo helt naturlig når ratene peaker på $4.200/d og man skriver at «festen er over».

EDIT 28.05: Da uttaler markedet at emisjonen kanskje allerede kommer om noen uker (Q3). Det koster å sponse verdens skipsfart år etter år :-)

"Kepler Cheuvreux nedjusterer kursmålet på rederiet til 30 kroner pr aksje fra tidligere 35 kroner og gjentar en hold-anbefaling.

I oppdateringen torsdag skriver Kepler Cheuvreux at mens rederiets kvartalsresultat i stor grad var som ventet, heves opex- og rentekostnadsestimatene, noe som flytter frem et potensielt behov for ytterligere likviditet.

Kepler Cheuvreux mener et behov for ytterligere likviditet kan materialisere seg allerede i tredje kvartal, og kutter kursmålet på grunn av mangel på bedre visibilitet rundt likviditet og en mangel av katalysatorer i markedet."
Redigert 28.05.2020 kl 10:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.05.2020 kl 16:14 4543

Freight futures
Capesize down ~4%
Slettet bruker
27.05.2020 kl 22:23 4286

Ja det er med lave rater og korona / konkurs kurs man skal kjøpe GOGL, i august er det ivertfall for sent :-)
....
Bred oppgang på Wall Street
Optimistene tror at S&P 500 vil nå «all time high» allerede i august.


KLATRER: Wall Street klatrer på børs onsdag.
FOTO: NTB SCANPIX
MARKEDSKOMMENTARER
Stig Pedersen
Publ. 22:02 - 27.05.20 | Oppd. 22:13

ANNONSE
Wall Street jubler etter økonomien i USA sakte men sikkert viser tegn til å gjenåpne. Likevel er utsikten for tidspunkt før økonomien begynner å ta fart, svært usikker, viser en undersøkelse fra USAs sentralbank.
– Selv om mange hadde gitt uttrykk for håp om at aktiviteten som helhet skulle ta seg opp igjen når næringslivet gjenåpnet, forblir synet på tiden som kommer, svært usikkert, og flesteparten av respondentene er pessimistisk med tanke på takten i aktivitetsoppgangen, heter det i en uttalelse fra sentralbanken onsdag ettermiddag.
Undersøkelsen viser at den økonomiske aktiviteten i USA har fortsatt å falle kraftig de siste ukene. Bilsalget har rast og leieboere er ute av stand til å betale husleie, skriver NTB.
Også det amerikanske aksjemarkedet har vært hardt preget, men etter oppturen på børsen de siste ukene har flere av indeksene begynt å spise opp mye av tapene.
Industriindeksen Dow Jones har falt mest, og er over 12 prosent ned siden nyåret. Breddeindeksen S&P 500 har hatt en litt mildere nedgang og er nå bare 7,4 prosent ned siden årsskiftet. Teknologitunge Nasdaq har imidlertid trosset oddsene og er over 4 prosent opp i løpet av samme periode. Flere av selskapene som er notert på Nasdaq-indeksen har nemlig notert nye rekordnivåer siden coronakrisen. Både Facebook og Amazon hadde nye toppnoteringer forrige uke.

Optimistene tror at breddeindeksen vil fortsette å stige, og få ny rekordnotering allerede i august, skriver Marketwatch.
«Vi hever nå kursnivået på S&P 500 til 3.250 innen 30. august», sier en analytiker til det amerikanske nyhetsbyrået.
VIX, eller fryktindeksen, falt 1,18 prosent til 27,68.
Ved børsslutt i USA er Brent-oljen ned 3,87 prosent til 34,77 dollar per fat, mens WTI-oljen er ned 4,40 prosent til 32,84 dollar per fat.
De lange rentene steg mandag. 10-åringen steg 8 basispunkter til -0,412 prosent, mens 30-åringen holdt seg på 1,45
Gullprisen er ned 0,07 prosent til 1.727,00 dollar per unse.
Redigert 27.05.2020 kl 22:25 Du må logge inn for å svare
kongen på hau
28.05.2020 kl 02:31 4147

Ja det er trist, høres ut som et gravfølge..uten ende...jeg var selv innom gogl i noen få uker, tap i 6 sifferet størrelsen....
heoks
28.05.2020 kl 12:37 3859

Capesize ÷14.74% til 3.228$
Kalle Kurtasje
28.05.2020 kl 12:38 3853

Nok en trist dag i bulk.
Capsize ned 14,7% idag.
laser
28.05.2020 kl 15:29 3702

Gitt faktum at Gogl hadde et snitt i forrige kvartal på rundt 10600 dollar dagen og i tillegg hadde alle planlagte skip inne til scrubbers montering - fremstår disse tallene mer til forvirring enn oppklaring.
Merket meg også uttalelsen fra CEO at de var åpen for charter hire altså ikke hengt opp i spot, og hadde flere inndekninger over breakeven fremover.
Bildet er litt mer sammensatt.
tankardjr
28.05.2020 kl 19:51 3563

Vel ikke for å bare komme med negative kommentarer her men kasse bank post som er likviditeten gikk fra 88 millioner US til 34 millioner US den 31 mars. Så her tømmes likviditeten fort og Evnen til å betale regninger. Siden vi nå er straks inne i juni måned så frykter jeg at kassa er nede i 10 millioner US dollar i verste fall 5 millioner US og i aller optimistisk kanskje 20 millioner USD. Ergo Golden ocean kan fort sette i gang en emisjon nå i tiden fremover. Her går det unna i negativt fortegn. Kan ikke høre på ledelsen når man ser folio kontoen tørker inn så fort.
Slettet bruker
28.05.2020 kl 20:44 3507

Uneventful Q1Golden Ocean’s dividend was cut to zero as the company directs its focus towards cash preserving and “increasing (its) liquidity if the weak market continues”. On our current rate estimates we do not expect the company to breach its covenants and expect the 2021 facility to be refinanced before maturity. However, liquidity could become a concern in a prolonged downturn. We reiterate our HOLD and have cut our target price to NOK34 (38).
Golden Ocean’s dividend was cut to zero as the company directs its focus towards cash preserving and “increasing (its) liquidity if the weak market continues”. On our current rate estimates we do not expect the company to breach its covenants and expect the 2021 facility to be refinanced before maturity. However, liquidity could become a concern in a prolonged downturn. We reiterate our HOLD and have cut our target price to NOK34 (38).
Mixed changes to estimates. We include the timecharters announced for three of the company’s Panamaxes, while updating for the latest freight rate trends, updated fuel spreads, and offhire guidance. Thus, we have cut our EBITDA estimates by 20% for 2020e and raised them by 2% for 2021–2022e. We are 48% below Bloomberg consensus EBITDA for 2020e, 7% below for 2021e, and 21% above for 2022e.
Brazil disappointing in 2020 YTD… According to data from Kpler and as of week 21, global seaborne iron ore and coal exports are down 4% YTD and YOY, amounting to 1,069m tonnes (564m tonnes iron ore and 505m tonnes coal). Traditionally, iron ore shipments out of Brazil have driven Capesize spot rates, and a resurgence in H2 rates will depend on Vale delivering on its 2020 iron ore production guidance of 310m–330m tonnes iron ore. However, YTD and YOY seaborne Brazilian iron ore exports are down 14.5%, signalling the current weakness of the dry bulk market, as the first 21 weeks of 2019 included the Brumadinho dam disaster. On the bright side, Chinese coal and iron ore imports YTD are up 5% and 8% YOY , respectively
… Bringing dry bulk owners liquidity into focus. On our current rate estimates, Golden Ocean will not breach its financial covenants, but should the downturn drag on and yield USD6k/day for Q3 and Q4 (Q2 rates firm), we estimate Golden Ocean will be in breach of its covenant for a cash position exceeding 5% of interest-bearing debt.

HOLD reiterated and target price cut to NOK 34 (38), based on a 15% (30%) discount to our 1-year forward NAV of NOK41 (53), assuming 5% (10%) lower second-hand values. Our current NAV/share is NOK54 (74), with 55% of the change stemming from a strengthened NOK relative to the USD.
laser
29.05.2020 kl 08:55 3298

Du sier at likviditeten ved 31. Mars - altså Q1/20 - var på 34 MUSD. Hvor har du det fra??

I Q1/20 ble det tilført 35,5 MUSD i ekstra cash i form av scrubber funding som altså betalte for installering av samtlige resterende scrubber installeringer som ble fullført i Q2/20.

Cashbeholdningen endret seg fra 163,2 MUSD utgang Q4/19 til 128,4 MUSD utgang Q1/20

Presentasjonen ; «Cashflow during the quarter» bryter greit ned cashflowbruken i de enkelte elementene.


Slettet bruker
29.05.2020 kl 09:59 3222

Det er helt utrolig at aksjekursen holder såpass i Gogl, denne har definitivt ingen ting å gjøre over 30 sett opp mot dagens markedssituasjon.
Et klokt selskap hadde hadde bedret likviditeten nå, når selskapet enda har verdi over børs, men desverre fungerer ikke JF selskapene på den måten, her skal det ventes til kassa er i minus, med disse markedsforholdene tar det ikke lange stunden.
Slettet bruker
29.05.2020 kl 10:14 3180

Tror dere kuken Hannisdal kjøper GOGL med begge hender nå?
bigshot1
29.05.2020 kl 10:19 3169

Ah kommer ned i 28 igjen snart. Klar for ny kjøperunde da! K: 28 S:33
KJEPET
29.05.2020 kl 11:19 3079

Lenge siden vi har hørt fra deg nå konkelimonke. Husker bare siste gang 15. mai, da du skrev dette.

"konkelimonke 15.05.2020 kl 12:39
3307

Takk!

Kjepeeeeeet kom til pappa!!!!

Knegg knegg knegg"
Slettet bruker
29.05.2020 kl 11:24 3070

Legger inn en langtidsordre på 19
tankardjr
29.05.2020 kl 12:03 3009

Cash and cash equivalents som er 99 prosent ment som brukskontoene i Gogl så sank de fra over 85 til 34 millioner USD den 30.03.2020. Hva gogl mener med restriktiv cash er jeg ikke sikker på. Men det viser jo bare hvor fort kassa tømmes. Og som DNB kommer med korrekt i dag så er nå fokuset på likviditeten som det jeg snakker om nå.
Slettet bruker
01.06.2020 kl 18:04 2653

Bulk er bare gøyalt i medvind. Studentposten på 33kr ligger og venter på bedre vær!
Slettet bruker
01.06.2020 kl 18:06 2650

Ikke hør Hannisdal. Han er som du sier bare en kuk med slips.
Slettet bruker
01.06.2020 kl 18:18 2628

Og alt av indekser er opp. BDI 503 poeng og 3k for capesize. Omtrent in the money. The Bulk Will Rise Again!
Slettet bruker
01.06.2020 kl 18:20 2621

Er det noen som har ratene i dag da?
Slettet bruker
01.06.2020 kl 19:06 2572

Ikke la haterne holde oss nede.