Børsens billigste og beste tank aksje?

FREIDLAND
ADS 15.04.2020 kl 22:37 38348

Olja krakker, lagrene fylles opp og snart er det kun tankskip som kan redde industrien i form av lagring.
Ratene for tankere har gått til himmels.

ADS Crude Carriers har en børsverdi på 50 millioner $ Vs andre tankselskaper som ligger rundt 700 mill$ og opp mot 2 millarder $
Klart det er grunner til dette, flere skip osv osv.
Men alle vet vi at de med minst bv går raskere og høyere opp enn de store.

De har kontrakter på 72 000 dollar per dag med en breakeven på rundt 15000$ ut 2020,går med dundrende overskudd og skal gi ut hele overskuddet til oss aksjonærene.
Det snakkes om rundt 10 kr i utbytte i 2020,ikke så verst det når aksjeprisen er rundt 24kr.

Det ventes 2 nye kontrakter innen 1 til 2 uker..dette er triggerene. Når dette skjer så er det ingen vei tilbake. Da ryker 50 kr.

Oppsiden i et slikt selskap som er priset så lavt og har en bv på 50 mill er enormt mye større enn de store dragene.

Med 23 millioner aksjer der mye ikke er free float kan det gå raskt opp.

Oljetanker markedet er brennhett nå📈📈



Nå kommer det vell masse poster om aksjer som er bedre. Med mindre de er under 50 mill $ mcap, gir ut nesten halve aksjekursen i utbytte og kan gå med hele børsverdien i overskudd i 2020,så vær stille :)



Som hardcore olje investor så Loser jeg pengene mine inn i trygg havn her med store muligheter for både dobling og utbytte fest.
Vent bare til kvartalsrapportene og artiklene vedr utbyttene kommer, da...

Lykke til.. Og vær glad du ikke har kjøpt oljeaksjer

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/04/15/7517826/analytiker-spar-langvarig-tankfest

Redigert 21.01.2021 kl 09:01 Du må logge inn for å svare
NOELLE
17.04.2020 kl 18:14 3688

Henger etter FRO i prosentvis kursutvikling, men det kommer nok et hopp 20-30% opp snart.. Ser FRO er godt opp i US igjen. Har g0tt meget godt siste uken.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2020 kl 18:26 3675

Minus i fjor, gamle skip, masse gjeld. dette selskapet vil kun delta i contango.
Nye skip som er igjen vil få rater på 300-600k
OET, FRO, HUNT.
Helt sikkert ok selskap, men gjeld og minus i fjor skal det mye til for at det er særlig mye igjen til eiere.
FRO kan forvente ett utbytte på ca 50 kr pr aksje i år.
Her må gjeld betales og på dårlige rater i forhold til nye båter.

Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
hogan
17.04.2020 kl 18:30 3669

Mer gjeld på nye ship enn på gamle, bedre inntjening på gamle ship i en sånn boom vi er i nu.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2020 kl 18:38 3649

Fun fact.
FRO genererer mellom 4-5 kr i overskudd pr uke med dagens rater.
20 uker og du har tjent inn hele aksjens verdi.
Tviler på regnskapet til ADS er like bra, men for all del.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
tuja
17.04.2020 kl 18:48 3658

Fun fact:

Du får 4 ganger ADSC aksjer for 1 FRO. Og alt som genereres av overskudd i ADSC, skal direkte tilbake til aksjonærene. Så får vi se hvor vi ender.

God helg :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
hogan
17.04.2020 kl 18:48 3653

Fro er veldig bra men det er Ads også. Men uansett mergjeld på nye ship
Lagring 6 mnd rate 105000 for et ship gir over 7 kr i benefits, 3,5 kr på et kvartal og det er en båt, jeg kan leve med det
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
CapitaL
17.04.2020 kl 19:18 3622

50 kr aksjen i utbytte? OK.
Frontline er ikke aksjen jeg vil sitte i når markedet ikke lenger trenger transport av olje.. da kan du fjerne nullene bak ratedrømmen din;)
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2020 kl 19:39 3591

Du mener NAS er billigere enn ADS fordi du får 5 aksjer mer?
Hva blir overskudd da?
Båter med 2-3 år igjen, selskap med masse gjeld og minus i fjor.
Jeg spør bare hva man da forventer?
Først må jo gjelden betales før man kan få utbytte når båtene er så gamle.
Disse båtene er i en Pool også er de ikke?
Da forsvinner mye av overskudd inn der osv osv..
Sier bare, vær forsiktig.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
NOELLE
17.04.2020 kl 20:12 3542

Minus i fjor, allikevel utbytte. Installert scrubbere på alle skipene sine. Deltar ikke bare contango, men feks for øyeblikket går to skip på spot til meget gode rater. Du skriver mye tull. Mikrofly35
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Solux
17.04.2020 kl 20:25 3544

Folk her kommer brenne seg med disse håpene sine. Men det lærer man nok
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2020 kl 20:38 3556

Jeg skriver det jeg ser i rapportene.
Det er en viktig faktor og det er restverdi som skal dekke aksjeverdi.
Jeg kjenner ikke selskapet mer enn regnskapet, kjenner FRO, HUNT og OET.
ADS og OET er jeg mest skeptisk til, og det dere gir meg av info her hjelper lite.
Hva skal man med scrubbere på så gamle fartøy, som skal brukes til Contango?

Gi en venn en leveringskontrakt?
Jeg vet ikke, dere vet heller ikke.

Poenget mitt er at jeg lukter ugler i mosen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Kjelrensaren
17.04.2020 kl 20:40 3549

Jeg må bare spørre. ADS betalte 0,09 dollar i utbytte i Q4, da med snittrater på 30 k dollar dagen. Nå ligger man på 70-80 tusen i gjennomsnitt over potensielt flere kvartal, i tillegg betalte man vel 16 mill for scrubberinstallasjon (der er det vel 9 mill igjen eller noe sånt? Dette skal betales i Q1).
ADS har kontrakt på skipet Page som henter inn rundt 100 millioner alene på 6 mnd, gjelden totalt til ADS er på rundt 370 mill. Tror du virkelig ADS vil være et relativt dårlig valg i tank på bakgrunn av sånn fakta som dette? Noen her har kanskje for høye forhåpninger, men generelt sett med dagens utsikter, og spesielt med solide kontrakter på Serenade og Stratus som straks skal slutte, så vil ADS være et solid utbytte-selskap.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Struts
17.04.2020 kl 20:41 3572

Dersom Solux er en turist som har vært i Luxor og Mikrofly35 en modell av jagerflyet så kommer de blinde pilotene vel, ut fra kunnskapen å bedømme, til å kræsjlande i en pyramide i Egypt med en manual fra E24 i fanget.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
tuja
17.04.2020 kl 20:45 3569

Dagens kommentar. :)
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
17.04.2020 kl 22:24 3449

Deilig at trollene er kommer til ADS, det betyr interessen øker 😋 love it
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Solux
17.04.2020 kl 22:39 3422

Dere må selvfølgelig bare le av meg.
Det jeg ler av er at dere ikke regner på det dere sier. Flere sier «jamen vi fikk jo 0,8kr utbytte i Q4 på rater på 30.000 pg nå har vi 80.000»... altså, Q4 var bedre enn noen av de kommende. Og ja dere regner ikke, da Q1 utbyttet blir spist opp av lånnedbetalig men mest 9musd i scrubber regning. Så lykke til alle, blir ikke noe utbytte før Q3 nesten, og da er ikke ads over 20. Da er contango ferdig for lengst
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
tuja
17.04.2020 kl 23:38 3341

PHYSICAL OIL MARKET: The full West Africa oil exports programme for June will be out next week (awaiting #Nigeria), brininging even more oil to an oversupplied market. Still unsold ~10 million barrels from April, and at least 40 million from May

Contango kommer til å vedvare lenge. Og snart er det tid for 2 nye slutninger til ADSC. Kan bli skikkelig moro.

https://www.wsj.com/market-data/quotes/futures/CRUDE%20OIL%20-%20ELECTRONIC
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Struts
17.04.2020 kl 23:59 3311

Med andre ord, alle har fått en god latter - og dagen har endt på beste måte og med lykke til for liten som stor - god natt!
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.04.2020 kl 00:20 3285

Jeg må bare spørre.
Du drar på fest med 5 venner.
Dere koser dere og har det gøy, du har enormt drag på damer, men lar alle dine venner velge partner først, du står da igjen alene med den minst attraktive,

Jeg skal sette deg litt dypere inn i tallene siden du tydeligvis ikke bryr deg om regnskap.

Punkt 1.
Utbytte. NAS kunne fint betalt utbytte i 2017-2018-2019
Ingen problem for selskap å låne penger og betale utbytte, men det virker veldig useriøst om du har gammelt utstyr som krever vedlikehold og du samtidig går med tap.
Hvor mye mener du overskuddet skal være om ratene er 70-80 000?
Hvor stor andel av raten tar poolen? (10-20%)?
Hvor stor risk er det for utilsiktet vedlikehold på gammelt utstyr?
Henter ADS inn 100 millioner i overskudd eller er det omsetning på 6 mnd?
Hva er NAV i ADS?
Hva er EK?

Jeg regner med du kan svare meg når du latterliggør meg med at det gjør jo ikke noe at de går i minus når de betaler utbytte på fremtidig gevinst.
For meg er det like latterlig som å reise på tur til Las Vegas med kredittkort fordi du ikke har mer penger på konto.



Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
NOELLE
18.04.2020 kl 03:17 3186

Anbefaler deg Mikrofly35 å gå inn på Cleaves, les Hannisdahl sine rapporter. Der får du svar på dine spm. Han har fortsatt BUY på ADSC, og har den som klar ener. Ja, foran FRO. Ihenhold til at han nettopp negraderte sektoren.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
NOELLE
18.04.2020 kl 05:41 3166

Du skriver at mye av overskuddet ved rater på 70.000 USD, ( Breakeven ADS er mellom 12.000-16.000USD- blant de laveste i markedet til din opplysning ), forsvinner fordi VLCCene administreres av en pool?? Hvis så mye av overskuddet forsvinner inn der er det jammen mange tankselskaper som sliter!

Hva er det for noe slags svada du lirer av deg? Lukter langt på vei av en som prøver å skape usikkerhet, og skaffe seg aksjer.

Useriøs poster som bare er med å ødelegger konstruktiv diskusjon.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
riskypick
18.04.2020 kl 06:23 3148

Jeg har bare gjort et par enkle regneøvelser,og får for det første 28 musd i net gjeld(current assets-total liabilities). Båtene blir skrapt i 2022 til 14 musd per båt. Da sitter man med 14 musd net,noe som tilsvarer ca 7kr/aksje etter gjeldsbetjening. Videre har vi fra update 30/3 at 500 dager er sikret til 72k i rate for 2020. Jeg tror siste serenade slutning ikke er med i disse 500 dagene. Dvs vi har ca 545 dager til ca 72k/day. Det gir omkring 14kr/aksje net. Det er vel årsak til at det kom inn solid med kjøpere på 22kr den dagen OPEC kutt ble offentlig og alle tank aksjer falt kraftig. Jeg mener ca. 20kr er solid gulv i aksjen.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.04.2020 kl 07:20 3119

Jeg server det ja, men jeg vet ikke hvor mye i ADS sitt tilfelle fordi jeg ikke har satt meg inn i caset, mye fordi det er uaktuellt for meg å putte penger inn her.
Årsaken til det beskrives i posten til Riskypick.
Selskapet har 2-3 års levetid igjen og skal da generere 25 kr i overskudd til eierene etter nedbetalt gjeld for å gå i breake.
Det er ikke bra at de ikke tjente penger i 4Q når alle andre gjorde det.
Jeg stiller dere spørsmålet, dere bør jo vite svarene siden dere eier selskapet.
Jeg vil kun at dere skal unngå å sitte igjen som NAS eiere som tror de har kjøpt århundrets case på 20 kr (nå 5 kr) og som er verdt 0.

Du må gjerne kalle meg useriøs, men det lukter uvitenhet fra deg når du ikke vet om pool utgifter i bransjen.

Om du sammenligner med FRO så er deres fortjeneste estimert til 4-5 dollar i 2020 om markedet fortsetter som i 1Q.
Nå er 2 Q vesentlig bedre enn 1Q så om det går ned til 1Q i 3Q og litt dårligere i 4Q så er vi der.
Det betyr at flåten til FRO vil betale ut ca 50 kr i utbytter for 2020.
Da kan Hannisdahl påstå så mye han vil om FRO og markedet, men flåten har gitt eierene utbytte og verdier.

Jeg sier kun at dere bør sjekke opp dette grundigere, som nevnt av skeptikeren over deg, 20 kr er kanskje en bunn, men det er ikke særlig mye oppside heller.
Det er vel oppsiden og fortjeneste dere bør være opptatt av.
Når ledelse bestemmer seg for å montere scrubbere på skip som har 2 år igjen så sier det sitt.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.04.2020 kl 07:34 3112

Og det tror du ikke jeg har gjort?
Her har Cleaves bommet grovt pga 2 ting.
De har ikke hensyntatt Saudi sin priskrig som skaper tidenes Contangomarked.
Contangomarkedet er relativt stabilt ratemessig mellom 40-110k i rater.
Det betyr at de eldre skipene vil få rater på dette nivået mens nye skip som er igjen kan ligge mellom 100-600k
Dette markedet blir ikke kortvarig slik Joakim påstår og innen markedet er over vil selskaper ha tjent inn sin aksjeverdi og generert utbytter.
Gamle skip som har lagret olje vil ikke være i markedet lenger i 2021-2022.
Joakim mente dette markedet ville være over når Opec+++ kutter, vel de må først kutte, nå er det priskrig som pågår.
Jeg angrer ikke på mitt kjøp av FRO til 80,45 og kommer ikke til å angre på lenge.

Jeg anbefaler deg å svare på mine spørsmål som jeg stilte og ikke be meg om å studere en analyse som er helt feil og laget på helt feil grunnlag.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
riskypick
18.04.2020 kl 09:22 3031

Oppsiden er stor mikrofly. Hvis de booker inn sine to båter(serenade+stratus)på seks mnd kontrakt til 105k/ day kan du legge til ca 15kr net/aksje. Da har du nytt gulv på 35kr.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
riskypick
18.04.2020 kl 09:37 3016

Da regner jeg med du ser resten av oppsiden også fordi det er mye levetid igjen etter 6 mnd. La oss si de seiler på en snittrate på 25k resten av levetida. Da kan du legge til 7kr til. Da har man hentet ut 42kr/aksje og det er bra,hensyne tatt att nedsiden bare er til 20kr.

Poenget med ads er at man nyter veldig godt av det kruttsterke markedet nå samt tar liten risk for hva som vil skje langt frem i tid med tankmarked. Totalrisk vurderer jeg også som liten.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.04.2020 kl 09:51 2996

Vi får se.
Poenget mitt er at etter 2 år er verdien av assets 0.
Og slik 4 q så ut så er jeg i tvil om at ledelsen klarer å generere særlig mer verdi enn dette, hensyntatt risiko.
Gammelt utstyr krever også økte vedlikehold kostnader, noe som kan knuse investeringen.
Moa. Stor risiko
Hunt henter inn minimum 400 mill på 6 mnd i rent overskudd på 4 helt nye skip.
3 nye på vei.
Verdi 2,1 mrd på børs.
Levetid skip ca 20 år.
Ser ut som en vesentlig bedre investering som ett alternativ til FRO
Dere er uansett advart.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
CapitaL
18.04.2020 kl 10:12 2960

Du aner ikke hva du snakker om, men hvis du tror på det du selv skriver, anbefaler jeg deg å shorte ADS med begge hender;)

Ad HUNT.. 3 nye VLCC på vei inn i et marked som ikke trenger frakt. Jeg tipper det er grunnen til at kursen ikke går.. Breakeven på 20k og rater på 10k.. høres ut som en kanondeal:))
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
riskypick
18.04.2020 kl 10:18 2954

Det blir feil å konkludere på bakgrunn av q4 pga survey og scrubberinstalering. Hvordan får du verdien av båtene til 0 om to år. Det regner jeg som lite sannsynlig. Er markedet Ok kan det vurderes ytterligere surveys og økt levetid på ads skip. Forhåpentligvis holder skrappris seg dersom de vrakes. Det skulle gi 12-15 musd/båt
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.04.2020 kl 10:19 2981

Nå prøver jeg å få svar fra aksjonærer, det viser seg at de ikke kan svare.
Hunt kan sette alle sine skip på 3 årig mellom 48k-55k om de ønsker. Så jeg tror ikke det er ett problem.
Mitt spørsmål til dere er fortsatt.
Kom opp med en sikker kalkyle på at ASD har tjent inn sin aksjeverdi på 25 i løpet av 2 år pluss vedlikehold kost på ca 10%
Eneste måte jeg finner er om man ikke betaler skatt
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Struts
18.04.2020 kl 10:33 2953

Kopierer også til annen ADS-tråd. Tre eldre VLCC'er rapportert solgt. Detaljene er (forståelig nok) gått delvis under radaren, men altså:

M/T =IRENE= ABT 314K DWT BLT 2002 MITSUI &
M/T =KELLY= ABT 314K DWT BLT 2000 MITSUI &
M/T =MARBELLA= ABT 281K DWT 2000 MITSUBISHI - PRICE UNDISCLOSED ‘MIDDLE EASTERN BUYERS’

Prisen er som sagt ukjent. Skal jeg driste meg til å gjette (og det blir nettopp det så lenge man ikke vet klasse/dokking-posisjon samt om salg er gjort basis "asis", nyklasset, osv osv.: Rundt USD 33 mill for den nyeste, rundt 30 for hver av de eldste.

Men som alltid, all dets given in good faith, but wog.

Fortsatt god helg!
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.04.2020 kl 10:42 2960

Har selvfølgelig tatt høyde for det.
Om skrap verdien er totalt 200 mill nok ( høyt)
Er det fortsatt ca 800 mill kroner som skal genereres i overskudd etter skatt til utbetaling til dere.
Klarer de det?

En ting er uansett sikkert. ADS er ikke børsens billigste aksje verken innen shipping eller andre segmenter.
Oppsiden er minimal og med stor risk.

Økt levetid kan man glemme, Det koster mer enn det smaker.
Redigert 20.01.2021 kl 19:04 Du må logge inn for å svare
CapitaL
18.04.2020 kl 10:50 2935

Vel, til høsten vil Hunt ha 6 ledige skip, 3 nye og 3 som går av halvårige TC, og hvis de da oppnår 3-årige TC på 50k på alle 6, ja da skal jeg kjøpe Hunt med begge hender..

ADS har bare 3 skip, ett på halvårs TC 69k og 2 skip som skal på ny slutning hhv neste uke og i starten av mai. Hva de oppnår der, og ikke minst lengden på evt TC er av avgjørende betydning for caset etter min mening.. Nettopp fordi jeg anser spotmarkedet for å være dårlig butikk fra Q4 2020 og gjennom hele 2021.
Bortfall av 15-20 mill fat olje pr dag i inntil 2 år er mye, tilsv 7-10 breddfulle VLCC pr dag.

Vil du ha en sikker kalkyle tror jeg du må bevege deg utenfor tankmarkedet, men om et par ukers tid vil det være mulig å hoste opp en relativt sikker kalkyle på ADS.

Inntil videre kan du nøye deg med disse fakta.
ADS deler ikke med noen pool.
Skrapverdien av skipene er pt $44m
Gjelden er $36m
500 vesseldays a 72k er spikret
Breakeven er $13,500
40% av scrubberinvesteringen er inntjent pr 31. mars.




FREIDLAND
18.04.2020 kl 11:13 2902

Crude oil held in sea storage hits new record at 160 million bbls:

#oott #contango

#FloatingStorage plays



$fro $dht $oet $hunt $stng $eurn $tnk $dssi
sources https://t.co/HOosG1PeEv
Struts
18.04.2020 kl 11:15 2902

Seilflyet virker å være satt på autopilot. Dersom Hunt er så bra og ADS så dårlig, kanskje han/det/hun burde konsentrere seg om Hunt, så skal nok vi andre klare å fokusere på tre eldre damer. Det er tross alt de som har erfaring!
CapitaL
18.04.2020 kl 11:26 2889

Tilsvarer 90 VLCCs.. Det betyr også at det er over 700 VLCC som fortsatt frakter olje, til lagrene er fulle. Det bare understreker det jeg tror om dårlige tider fremover i spotmarkedet.. og igjen hvor viktig det er for ADS å sikre seg to lange lagerkontrakter snart.
NOELLE
18.04.2020 kl 12:56 2798

Kan håpe Mikroflyet tar til seg de feile forutsettning han bruker i sine nøye beregninger. Han bør lese Capital L sin siste post meget nøye ihvertfall.

ADS er børsens mest transparente tankcase, og oppsiden deretter i tidenes tankmarked.