Børsens billigste og beste tank aksje?

FREIDLAND
ADS 15.04.2020 kl 22:37 38367

Olja krakker, lagrene fylles opp og snart er det kun tankskip som kan redde industrien i form av lagring.
Ratene for tankere har gått til himmels.

ADS Crude Carriers har en børsverdi på 50 millioner $ Vs andre tankselskaper som ligger rundt 700 mill$ og opp mot 2 millarder $
Klart det er grunner til dette, flere skip osv osv.
Men alle vet vi at de med minst bv går raskere og høyere opp enn de store.

De har kontrakter på 72 000 dollar per dag med en breakeven på rundt 15000$ ut 2020,går med dundrende overskudd og skal gi ut hele overskuddet til oss aksjonærene.
Det snakkes om rundt 10 kr i utbytte i 2020,ikke så verst det når aksjeprisen er rundt 24kr.

Det ventes 2 nye kontrakter innen 1 til 2 uker..dette er triggerene. Når dette skjer så er det ingen vei tilbake. Da ryker 50 kr.

Oppsiden i et slikt selskap som er priset så lavt og har en bv på 50 mill er enormt mye større enn de store dragene.

Med 23 millioner aksjer der mye ikke er free float kan det gå raskt opp.

Oljetanker markedet er brennhett nå📈📈



Nå kommer det vell masse poster om aksjer som er bedre. Med mindre de er under 50 mill $ mcap, gir ut nesten halve aksjekursen i utbytte og kan gå med hele børsverdien i overskudd i 2020,så vær stille :)



Som hardcore olje investor så Loser jeg pengene mine inn i trygg havn her med store muligheter for både dobling og utbytte fest.
Vent bare til kvartalsrapportene og artiklene vedr utbyttene kommer, da...

Lykke til.. Og vær glad du ikke har kjøpt oljeaksjer

https://finansavisen.no/nyheter/shipping/2020/04/15/7517826/analytiker-spar-langvarig-tankfest

Redigert 21.01.2021 kl 09:01 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
18.04.2020 kl 13:05 4297

Er jo typisk at når ting er bedre enn det noen gang har vært før at det kommer nye brukere for å spre frykt. Men vi som har vært i markedet noen tiår vet hvordan alt henger sammen. Orker ikke å bruke en kalori på sånt lenger da jeg stoler på min egen DD.
Struts
18.04.2020 kl 13:44 4259

Amen! Det er trist når fly blir utstyrt med piloter som leser manualen opp ned. Selv har jeg visse problemer med å få hodet opp fra sanden, så jeg skimter problemstillingen. Jaggu var det olje der nede i den også (sandtaket, ikke posituren), kanskje jeg er en arabisk struts? Undres for øvrig om ikke disse gamle tankskipene (ref tidligere melding) kan ha bli kjøpt av Bahri Navigation? Jaja, mange andre rederier i Midtøsten.

Nei, i dag blir det nok omelett til middag. Trøsten er, skal bare ETT strutse-egg til middag for, for 8?
Redigert 18.04.2020 kl 13:45 Du må logge inn for å svare
hogan
18.04.2020 kl 14:41 4210

Tror neppe vi for oversikt fra dag til dag hvor mange ship som går til lagring, tror vi kan få en overraskelse der.
Vi vet at det blir knapphet på lagrinsplass, det holder for meg å vite det. Kontrakteres nok mye i disse dager, hvis de tom bruker Aframaxer til lagring så skjønner vi at de er desperate
Hold på aksjene
Redigert 18.04.2020 kl 14:46 Du må logge inn for å svare
NOELLE
18.04.2020 kl 18:52 4056

Nå må du heller ta deg en pils eller noe..Sammenligne ADS med NAS??
Slettet bruker
18.04.2020 kl 20:27 3980

Jeg sammenligner aksjonærene i NAS med ADS ja.
Jeg stiller noen kritiske spørsmål som er høyst reelle og får verken svar eller aksept for spørsmålene.
Jeg har funnet mine svar med å se gjennom å bruke 3-4 timer på å sjekke og sette meg inn i ADS.
Det var ikke slik at jeg fant mine verste antagelser korrekt, men oppsiden er uansett begrenset, jeg gidder ikke å dele hva jeg fant, men fant nok til å la ADS ligge.
Noe stor mulighet for å øke selskapsverdier er det dessverre ikke.
Med å hype dette kan man nok øke aksjeverdier, men da vil de smarteste forlate skuta og kurser vil synke med typen.
Men for all del, man får en billig inngang til skipping, om man ikke er interessert i økning av verdier.
NOELLE
18.04.2020 kl 20:45 3956

Igjen dine foruttsetninger blant annet at ads er med i en pool, med mer er totalt feil. Les capital L sin post. Så kan du leve i den tro du har rett, men dette blir for dumt.
FREIDLAND
18.04.2020 kl 20:58 3944

Tydelig at noen vil inn her før det smeller :) liker det jeg ser📈
Slettet bruker
19.04.2020 kl 00:36 3810

Jeg stilte spørsmålet, synes det er rart man klarer å tape penger i 4Q, jeg påsto ingen ting.

Uansett, jeg kommer ikke til å kjøpe ADS på grunn av at jeg ser topp på 26-28 kr
kanskje en boost opp mot 35 ved en kontrakt, men også mot 15 ved ny nedtur.
Stor risiko for lite oppside.
FREIDLAND
19.04.2020 kl 15:07 3610

Dette er bare tull og vås. Du begynte å skrive nå nylig når interessen tok seg opp og ratene skøt opp. Ting har aldrig sett bedre ut og ADS har kjøp blandt analytikerne.
At du bruker så mye tid på en aksje du ikke vil ha tror jeg ingenting på.
Du skal inn og jeg ønsker deg velkommen.
Redigert 19.04.2020 kl 15:33 Du må logge inn for å svare
fattigstakkar
19.04.2020 kl 18:34 3462

Kan jo minne om denne: https://twitter.com/JHannisdahl/status/1239669518756122624

Ratene er ikke dårligere i dag.
oppturen
19.04.2020 kl 19:31 3397

Ads tror jeg er et bra case, men båtene ble i utgangspunktet kjøpt til en stiv pris alder tatt i betraktning og scrubber oppdateringer medregnet.
Klausul med nedbetaling av gjeld ned til 24 mill og oppgjør for verksted opphold fra Q4 gjør nok at utbyttet blir noe «redusert» i både Q1 og Q2.
Fortsetter rate festen over sommeren blir ADS fantastisk, skulle noe uforutsett skje slik at utsiktene for ratene neste 2 år blir meget dålige , så er det bare å skrape båtene og da er det lite mer å hente.
fattigstakkar
19.04.2020 kl 19:45 3389

Hvor har du det fra at prisene på båtene var stiv? Leste akkurat siste investorpresentasjon fra ADS og de påsto de kjøpte billig på bunnen av syklusen og at tilsvarende båter som hadde blitt omsatt senere alle var solgt høyere.
oppturen
19.04.2020 kl 20:02 3359

Prisen var $22,5 mill i kjøp +17,5 års klassing til $3,5 mill + scrubber til $4 mill , det bli $30 mill pr skip som har en beregnet restlevetid på ca 3 år.

Til sammenligning har HUNT fått levert og får levert ytterligere 3 skip til $ 87 mill med restlevetid på ca 20 år(nybygg)

Når vi så vet at det ofte kan være 20-50% (os sikkert enda mer)bedre betalte frakter til nye båter, ja så er min mening at prisen var i overkant stiv.

Men treffer man bra og har båtene i 3 år med topp inntjening så er caset veldig bra. HUNT kan jo risikere å drifte båtene i 17 år etterpå med kun break Even eller negative resultat ( lite trolig, men rissikoen er der)
nordnes
19.04.2020 kl 20:10 3335

Hva er verdien av en VLCC den dagen levetiden er omme ?
fattigstakkar
19.04.2020 kl 20:11 3347

Derfor sitter jeg både i ADS og Hunt, siden de har helt ulik risikoprofil :)
nordnes
19.04.2020 kl 20:14 3335

Det kan virke som ADS får med seg et veldig bra marked om dette forsetter, selv sitter jeg i ADS.
oppturen
19.04.2020 kl 20:20 3315

I dag ville skrap verdien trolig vært over $15 mill pr skip.
CapitaL
19.04.2020 kl 20:22 3313

Du "glemmer" å nevne at $13m av scrubber og klassing allerede er betalt i Q4. Rest $9m er betalt i Q1.. Seriøsiteten din er etter mitt syn på nivå med mikroflygere og solur;)
Og stiv pris? LOL
oppturen
19.04.2020 kl 20:32 3291

Regner med en for Q1 kan få 2 Nok i utbytte og for Q2 mulig 5-6 NOK da bør verkstedopphold være betalt og lånet betalt til godt under 30mill.
Da vil skrapverdien - lån være på ca nok 8-10 pr aksje.
Så slik jeg ser det er caset avhengig av gode rater noen Q til men det blir raskt meget hyggelige utbytter om ratene fortsetter etter at lånet er betalt ned til $24 mill( kan skje allerede i Q3 !!)
oppturen
19.04.2020 kl 20:36 3299

Capital, kom gjerne med dine seriøse tall. Jeg skrev det ikke, men var fult klar over at største kostnad var tatt i Q4, som endte med negativt resultat som følga av utgifter + tapt inntjening ved verkstedopphold.
NOELLE
19.04.2020 kl 20:56 3229

Tydelig hvilken vei det går. Lang TC, og vi kan le hele veien til banken.
CapitaL
19.04.2020 kl 21:05 3237

Mine tall er ikke mer seriøse enn andres, alle tall finnes i kvartalsrapportene på ADS hjemmeside. Det å "glemme" vesentlige ting, slik som i innlegget ditt, er ikke hva jeg vil kalle seriøst.
Jeg var forresten Hunt-aksjonær i et par dager før jeg kom på bedre tanker.. ikke fordi skipene ikke var røverkjøp, for det var de, men fordi jeg tror bunnen faller ut av markedet når det skal fraktes mindre olje de neste 2 årene, pga Opecs massive og langvarige kutt. ADS muligheter ligger nå i contangoen og kommer ikke en lang og god TC for Stratus i løpet av uka, ja da kaster jeg kortene her også.
nordnes
19.04.2020 kl 21:29 3184

Hvis mange skip går over på lange TC er det vel hovedsaklig for lagring ? I så fall vil det bli færre skip til frakt. Så da bør ratene holde seg. Stemmer det ?
oppturen
19.04.2020 kl 21:43 3155

Da var vi nok ikke så langt fra hverandre likevel. :-)
Når det gjelder HUNT så vil en høyst sannsynlig gå for tilbakekjøp av ca 20% av aksjene for å få prisingen opp mot NAV ca 50 % opp.
Hva gjør det da om vi får redusert utbytte, dersom kursen går 50% ?
Estimert utbytte er ca 30 øre pr Q, oppgang på 50% er ca 2 NOK. Fredly ønsker høy pris for å ha mulighet til å selge/fusjonere hele selskapet. Eventuelt kjøpe opp andre med betaling i emisjonsaksjer, oppkjøpte egne aksjer.
Hadde strategien vært å drive 7 båter i 20 år ville utbetaling av høy dividend vært å foretrekke, her har man høyere ambisjoner og det må være bra.

Tilbake til ADS så kan du jo sette inn 25.000 $ rater å regne restlevetid på 3 år, så tror jeg du ser at båtene var dyre, men timingen kan gjøre at invisteringen blir alt fra god til fantastisk. :-) det spesielle i ADS er at tidsperspektivet er kort.
Finsken
19.04.2020 kl 21:51 3136

Gjenstår å se at båtene skrapes i 2022.
Alle 3 er søsterselskap bygd i Japan, med andre ord kvalitetsstål så mitt bet er at de kommer til å være i tjeneste til 2025.
oppturen
19.04.2020 kl 22:03 3107

Det er meget godt mulig så lenge fraktene holder seg høye.
Snur markedet så står sikkert gamle båter bakerst i ordre køen og er bare med på å presse fraktene ned, Da blir disse raskt spiker.
Holder dagens rater seg ut Q3 vil ADS ha betalt lånet ned til $24 mill . Restverdien i selskapet blir da skrapverdi - lån som da blir ca NOK 20 pr aksje. Etter det vil All inntjening over ca $16.000 pr dag kommer da til utbytte.

Utfordringen/veddemålet i ADS ar at det er rask nedbetaling av gjeld + verkstedutgifter så aksjonærene står litt bak k køen for å få penger.
Ratta
20.04.2020 kl 05:15 2934

Får vi serenade og stratus på 1 års tc på samme nivå som de siste dht slutningene vil det ikke være noen nedside i aksjen. Oppsiden er hva page kan generere de siste 18 månedene og de 2 andre det siste året før skraping. I tillegg er det oppside dersom 2023 ser så sterkt ut som mange mener, kan skipene reklasses og surfe en bølge til med skrubberne sine.
NOELLE
20.04.2020 kl 06:22 2903

Tross dette blir utbyttene meget store i år. En av de desidert beste utbytte aksjene. 10 kr utbytte minimum, og som du skriver på langt nær alle tror tankmarkedet skal bli så dårlig som spådd av Hannisdahl mf. i 2021-2022.

Jeffries f.eks har et helt- totalt- annet syn på 2021-2022 enn Hannisdahl : https://www.tradewindsnews.com/insight/investors-turn-up-the-volume-on-tanker-stocks-if-not-the-prices/2-1-792542

Sjansen for lengre TC er meget, meget stor imo. Nå ser vi at onshore lagrene er breddfulle, og kapasiteten på land er sprengt innen noen uker. I dag stuper prisen på lettolje til laveste på 21 år pga det. Så er det et enormt push i markedet etter offshore lagring. Olje traderene kan låse inn enorm gevinst selv med lagrings rater på opp mot 100.000 USD ved å lagre på VLCC.

Vi er gått fra contango- til super contango til ULTRA contango !

"Brent oil six-month contango has now surpassed the widest point reached during the 2008-09 financial crisis. If that was a super-contango; what's this? An ultra-contango?"

Viktig å huske at man allerede er opp i rekordterreng over hvor mye olje som er lagret på tankere allerede, og mer blir det. Dette tar ledige skip utav markedet i større grad enn sett tidligere.

Det blir noen meget spennende uker fremover. Denne uken hører vi kansje om kontrakt på Stratus :)

Redigert 20.04.2020 kl 09:24 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
20.04.2020 kl 09:19 2733

#oil price #contango now supportive of #VLCC rates of $110k/d for 6mo and $73k/d for 1y #shipping #OOTT $FRO $ADSCME $DHT $EURN $HAFNIA $TNK $OET $HUNT $NAT $STNG $INSW $TNP https://t.co/lFJxAsOC0V
FREIDLAND
20.04.2020 kl 09:42 2575

Hahahaha.. Hvis ADS får bare 1 slik kontrakt nå så er det direkte dobling og opp til Mr Hannisdahs gamle target på 58 kr.
Husk at børsverdien kun er 50 mill$ og at det kun er 23 mill aksjer.
Dobling av kursen og enda større utbytter.
Ha en fin dag :)
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
20.04.2020 kl 10:10 2528

En rimelig fin kjøpspost på 25 kr nå. 50000 aksjer.. Største posten på mange uker. Her skjer det ting.. Folk vil inn
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
hogan
20.04.2020 kl 10:14 2510

Us blir net importer av olje i 2021 og Kina har begynt å kjøpe olje av Us, trade deal blir tonne miles av det
Ikke bekymret for 2021, hvis det mot formodning skulle bli svake rater blir det skrapet gamle skip.
Det vil også være en del ship som fortsatt er i contango i 2021 og forbruket av olje er helt sikkert økende
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
CapitaL
20.04.2020 kl 10:18 2495

Nå skal ikke jeg påstå noe her, men det var økende omsetning og stigende kurs i aksjen i forkant av forrige slutning ..
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
20.04.2020 kl 10:28 2471

Ja det kan jo komme hvilken dag som helst nå.. Er jo umulig at dette ikke går veien i dagens marked.
Tørr ikke tenke på hva hvordan markedet reagerer når det skjer.
Nye targets, større utbytter osv osv. De kan ikke holde ADS ned for evig, den vil poppe snart. Slik er det alltid for low mcap companies som går under radaren.
Dette blir jo tidenes tank år mens resten av markedet krakker.
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
CapitaL
20.04.2020 kl 10:49 2429

Hannisdahl:

#VLCC brokers says the fresh enquiries ex-AG has nearly grinded to a halt. FFAs are flatish in early trading. It's going to be an interesting week for sure for #oil #tanker #shipping

Nå er det contango som gjelder for Ads..
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare
FREIDLAND
20.04.2020 kl 10:52 2443

Hva menes med det capital?
Ikke contango.. Men resten.
Positivt?
Redigert 21.01.2021 kl 06:16 Du må logge inn for å svare