Vi skal starte nytt flyselskap.

Slettet bruker
FLYSEL 17.04.2020 kl 00:20 1899

Om NAS faller fra, og det er det stor fare for, - så starter vi et nytt flyselskap.
Her må staten regne med å måtte ta en viss posisjon i starten.
Coronarammede norske småaksjonærer i Norwegian foreslås å få en liten fordel
i stiftelsesdokumentet. Gratisaksjer og litt rabatt på nytegning. Det er fullt mulig å
få anordnet. (Det var galt å nulle bankaksjene. Dette skal vi rette prinsipielt på nå).
Det vil faktisk være en vinn vinn i akkurat dette opplegget.
Selskapet bør ha solid egenkapitalandel fra start.

Kommer tilbake med mer info. Det pågår arbeid her nå med dette.

Norge som Nordens desidert største luftfartsland, kan selvfølgelig ikke stå uten
flyselskap. Det skjønner alle i Norge. Norge valgte defacto å basere seg på Norwegian,
da staten solgte seg ut av SAS i 2018. Vi trenger et selskap ved siden av SAS.

Folk behøver ikke å bekymre seg. Dette skal bli meget bra. Det er et outstanding tidspunkt
å starte nytt flyselskap på nå.

Avkastningen her vil bli mye bedre enn bankinnskudd. Alle er hungrige på god avkastning
da innskuddsrente i bank er meget lav. Samtidig bidrar kommende aksjonærer til viktig norsk
infrastrukturutbygging, og godt flyrutetilbud.

Besparelsen er formodentlig i størrelsesorden 30 - 40 mrd. kr., kontra å videreføre et Norwegian
tynget av mye gjeld. Og et norsk flyselskap må selvfølgelig ha norsk kontroll. Det er avgjørende
viktig for et norsk flyselskap.
Redigert 17.04.2020 kl 00:31 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
17.04.2020 kl 00:28 1879

Får man gratis aksjer og fordeler hvis man har tapt penger i et annet selskap også? Eller må vi starte nytt selskap med penger fra staten, vi også?
Slettet bruker
17.04.2020 kl 00:36 1860

Dette er et selskap av spesiell nasjonal betydning. Akkurat som storbankene var, og ble
transformert til. Det er nok stor konsensus rundt disse prinsipielle spørsmålene.
Norwegians virksomhet ble også pålagt satt på bakken av staten.
Redigert 17.04.2020 kl 00:41 Du må logge inn for å svare
DisastAir
17.04.2020 kl 00:42 1836

God idé Thinky! Kan du legge frem en forretningsplan? Hvor mye trenger du i starkapital? Hvor mye legger du selv i potten?
Kruttgubben
17.04.2020 kl 00:52 1801

Tror ikke det var staten som forbød de å drive det var vel passasjergrunnlaget som forsvant.
Trist kapittel i norsk luftfart dette om det ender med at NAS opphører.
Men det må også være eit grunnlag for videre drift om selskapet reddes, hjelper ikke å holde liv i det om det ikke er levedyktig videre i og etter koronatiden. Vil ta flere år før reisevanene er tillbake og mye er nok forandret og kommer aldri tillbake heller.
Slettet bruker
17.04.2020 kl 00:54 1792

Det pågår arbeid rundt dette som sagt. Relevante myndigheter vil få info. Det trengs
at tonen settes på dette nå. Og det virker å være et godt klima. Også politisk.
Det er forslag til størrelse på totalkapital og egenkapital i starten.
Slettet bruker
17.04.2020 kl 01:01 1773

De ble pålagt av staten å sette en veldig stor andel av virksomheten på bakken.
Dette er vel kjent.
Det vil som sagt være et outstanding tidspunkt å starte et sunt fundert nytt
flyselskap på, nå. Tilgang på billige fly. Billige lånerenter. Billig jetfuel osv.
Markedet vil ta seg gradvis opp. God tilgang på piloter og crew.
hstray
17.04.2020 kl 01:25 1743

Hva slags forutsetninger har du til å starte ett flyselskap?
Og staten som investorer, det er også den eneste investoren du finner. Skal lete litt ett aktører som vil investere i flyselskap etter Corona. Høres mer ut som en ønskedrøm
Kruttgubben
17.04.2020 kl 01:25 1740

Enig i at det kan være smart å starte opp eit nytt selskap men eksisterende aksjonærer får ikke noe særfordeler i eit slikt selskap. De må kjøpe seg inn som alle andre.
Det er bare trist for eksisterende aksjonærer om NAS går over ende da de da taper alt. Men kan jo få eit fint fradrag på skatten om en har en god post men det blir først om eit år.
Håper NAS reddes men tviler og staten går ikke inn for å redde aksjonærene bare slik at ingen tror det.
Slettet bruker
17.04.2020 kl 01:42 1708

Dette velger stifterne. De bør få noen små fordeler. Dette er en vinn vinn modell.
"Koster lite" - gir en del tilbake.

Hovedpoenget her er at Norge må ha flyselskap. Vi kan ikke stå uten "NSB" (nå VY og Norske Tog).
For staten vil dette kunne bli en fantastisk investering. Sparer masse, og samtidig kan det bli en
utmerket forretning.

Hvorfor skal vi kaste 30 - 40 mrd. ut av vinduet ? Det gjør vi ikke altså.
"Jeg har skaffet alt og mye mer til for lenge siden, så ikke snakk om det her".
Slettet bruker
17.04.2020 kl 01:47 1700

Vær glad for at noen prøver å lage en nødutgang for dere.
Jeg skal nok ikke være primus motor til daglig. Men jeg kan
bidra i starten til å puffe dette i gang. Jeg skal tenne det
politiske miljø. De må høre på meg nemlig. Og det kommer
de nok til.
hstray, det er jo nå man skal starte flyselskap. Og i vakuum
som oppstår. Kommer til å være kjempeinteresse for å være
med.
Slettet bruker
17.04.2020 kl 06:30 1599

Vi tar det videre med Widerøe
Slettet bruker
28.04.2020 kl 16:18 1252

Widerøe har sin rolle. Widerøe egner seg ikke til den rollen vi her snakker om.

NAS konker, og vi starter nytt flyselskap. Coronarammede NAS-aksjonærer
tenkes tilgodesett med større fordeler enn 5,2 %. Det er det rom til. Gratisaksjer og
rabatt ved nytegning. Mange av de 50000 småaksjonærene i NAS og noen av de
80000 i SAS trengs i det nye flyselskap. Pluss bedrifter, fond osv.
Det blir lett å funde et nytt flyselskap.
Slettet bruker
28.04.2020 kl 19:19 1134

Spennende hvem har du sett for deg i ledelsen og styret?
Slettet bruker
28.04.2020 kl 19:42 1105

Tangen fortalte om hvordan han valgte selskaper å investere i, kvaliteten på ledelsen, som de intervjuet i flere omganger.
Dukumenterte resultater på høyt internasjonalt nivå mm.
Skal man lykkes i å friste investors til å investere i fly nå , må man virkelige komme med enerne blant både initiativtagere og større kvalitetinvestorer .
Skal bli interessant å se hvilke navn Thinky har fått med seg.
Redigert 28.04.2020 kl 19:42 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2020 kl 20:05 1058

Selv mener jeg at Bjørn Kjos er en utmerket kandidat.

Det han har fått til med NAS står det respekt av.

En slik mann av hans kaliber finnes det ikke mange av !

Personlig mener jeg NAS blir / må reddes , nesten

koste hva det koste vil, alternativet blir uansett mye dyrere.

Håper nå alle aksjonærene stemmer riktig slik at



selskapet reddes fra konkurs . Det hadde vi alle

sammen tjent på !

Bybonden
Redigert 28.04.2020 kl 20:12 Du må logge inn for å svare