Snakket om dieselforbud i Tyskland "tas av bordet".

mishka
17.04.2020 kl 13:20 2093

Aldri så galt så er det godt for noe med Coronaepidemien. Byene i Tyskland har som kjent vært omtrent helt nedstengt i en periode nå. Likevel viser luftmålerne omtrent samme nivå av nitrogenoksider som før, noe dieselbiler tidligere har fått skylda for. Gatene har omtrent vært tomme for både biler og mennesker og likevel ligger nivået over det tillatte eller i grenseland. Dette grenselandet er ikke mer enn det som er i et rom hvor et par telys brenner :-)
Nå sier til og med samferdselsdepartementet at man må finne andre syndebukker enn bilene. Dels er det industri og dels er det rett og slett oppvarming av folks hjem. Hele hetsen mot dieselbilene tas nå av bordet hos politikerne og miljayatollaene klikker nok helt nå.

https://www.focus.de/auto/news/focus-17-2020-stickoxid-belastung-trotz-verkehrsrueckgangs-weiter-hoch-staatssekretaer-bilger-diesel-fahrverbote-sind-damit-vom-tisch_id_11891310.html?
Redigert 17.04.2020 kl 13:21 Du må logge inn for å svare
Brande_n
19.04.2020 kl 22:52 1977

Ikke overraskende i tilfelle. Dieselbiler er utpekt som syndebukk for kunnskapsløs symbolpolitikk av MDG og andre partier som dilter etter. Epi-senteret for det radikale dieselhatet, er Oslo

Den globale oppvarmingsperioden som dette visstnok er en del av, startet med den industrielle revolusjonen tidfestet til 1800-tallet. For noe tøys.

Den globale oppvarmingen har pågått siden tidenes morgen. Europa og Norge har ligget under kilometertykk iskappe. Nedsmeltingen startet ikke på 1800 tallet osv.

Redigert 19.04.2020 kl 22:55 Du må logge inn for å svare

Bra at det hvertfall der nede finnes politikere som klarer å ta inn opplysninger og til og med forholde seg til dem! Det samme kommer garantert aldri til å skje her, vi er avhengige av at eu kommer med pålegg om å godta dieselbiler.

Visste det, den siste dieselbilen jeg hadde, en Mercedes med euro 5 motor var så ren at jeg faktisk ikke klarte å kjenne noen lukt fra eksosen.

Så den påståtte forurensingen fra moderne dieselmotorer er så forsvinnende lite at det i praksis ikke har betydning for hverken liv og helse eller «klimaet» for den saks skyld.
pengex
19.04.2020 kl 23:45 1882

Hvordan ble det med dette imo 2020 kravet mot bunkerfuel i shipping? Har vært tyst om dette en stund nå. Man skulle tro at dieselforbruket gikk opp dersom man gikk over på dette inn mot havner og i havn. Lagt på is?
Redigert 19.04.2020 kl 23:48 Du må logge inn for å svare
Treidar
20.04.2020 kl 00:13 1843

Luktet du noen gang i fart, eller bare når den gikk på tomgang? Har kjørt MC i endel år og ligget bak all salgs diesel. Kjenner det spesielt i oppoverbakker. Stinker dritt av alle sammen, bare i forskjellig mendge. Jo raskere det blir forbudt jo bedre. Kjipe å kjøre er de også. Greit nok å like totaktseksos eller lyden av en bensin V8er, men hvem i alle dager liker egentlig lukten, lyden eller responsen av en dieselmotor?

Ja sånn var det jo for 20 år siden, og det var ikke noe særlig å kjøre mc gjennom lange tuneller men nå merkes det jo ikke inne i dem engang
Matsern
20.04.2020 kl 07:27 1704

Før var det flest bensinbiler, nå kjører alle landbruksmaskiner «klakk——klakk——klakk).
Cabriolet er det bare å glemme, blir så forgiftet med kreftfremkallende nitrogenoksider.

Sjansen for å finne noe negativt om dieselbiler i tysk presse, er like stor som å finne kritikk av regime i nord-korea i nord-koreanske aviser.

Kan absolutt anbefale deg å prøve en cab en gang!
Det er jo det jeg koser meg med nå, og som ikke lenger er noe problem inne i de fleste tuneller. Muligens fremdeles den midt i Oslo sentrum, den er jo veldig lang, men Nordbytunellen er ikke noe problem lenger med cab synes jeg. Da jeg fikk cab for en ca 13 år siden måtte jeg kjøre rundt Nordbytunellen, fikk vondt i hue av lukta inni der den gangen.

Men nå er det jo i friluft man kjører 99% eller mer av tiden da. Nesten like deilig som å kjøre båt synes jeg, men litt enklere å komme dit en skal i hverdagen.

kall motorene hva du vil. De er dieselmotorer og vi VET hva VW gjordet med det. De selger dieselmotorer som forurenser 40 ganger mer enn hva lov til.
VW er en kriminell bilprodusent som ikke følger loven. streem TV programmet på NRK og du forstår mye mer.

Så siden VW gjorde dette for en del år siden skal vi nå se bort fra de nye måleresultatene i Tyskland som viser at dieselbilen ikke er problemet da altså?
mishka
20.04.2020 kl 12:03 1440

Der vi nå er, er at det blir færre og færre dieselbiler i Tyskland som er eldre enn euro 5 og 6. Og uansett så kommer jo umweltzonene med forbud for diesel dårligere enn euro 6 i løpet av året. Det som er tatt av bordet er at noen byer som f.eks. Stuttgart kan nekte dieselbiler i enkelte gater. Det er forøvrig et enormt press på den tyske regjeringen nå for igjen å påvirke EU angående disse bøtene som kommer for flåteutslipp på mer enn 95g co2 pr.km. Corona-krisen for bilindustrien er med på å påvirke dette. For å si det som en nabo jeg er på skype med, der han sitter innelukket i leiligheten i Berlin: "Fritz-normaltysker" er ikke i det hele tatt villig til med åpne øyne å gå inn i massearbeidsløshet på grunn av noe miljøpiss i kombinasjon med et jævla virus fra en flaggermus!
Redigert 20.04.2020 kl 12:04 Du må logge inn for å svare
Treidar
20.04.2020 kl 12:04 1439

Det finnes haugevis av norske måleresultat som setter NOx-nivå i luften i direkte sammenheng med antall biler på veien, i tillegg til mange corona-relaterte målinger fra både Kina og California som viser det samme. Men hvis denne ene avisartikkelen forteller deg det du vil høre, så er det vel den du tror på.
Treidar
20.04.2020 kl 12:09 1430

Nei. Med kald motor og god pådrag i feks oppoverbakke så kjenner du det godt fra splitter nye biler. Grønnvask av diesel er selvbedrag, stort sett fra de gråhårede som er godt vant og som ikke vil endre på sine vaner. Passer fint å kalle bilene "svarte-per", dels på grunn av sotpartikler men mest fordi det er den man blir sittende med i bruktmarkedet til slutt.
mishka
20.04.2020 kl 12:19 1416

Det er nettopp dette med forurensing fra kald motor som er det nye med euro6 dieseler. Det begynte med Mercedes sin diesel som kom i 4 sylindret utgave i 2016 og nå har alle de andre kommet etter. Kaldstart-forurensingen er løst ved at katalysatoren er en del av motorblokka ved eksosmanifolden og begynner å virke omtrent med en gang. Det er nettopp en del av Real driving emission test, som erstatter WLTP at det er inkludert kaldstart. Ingen som ikke har fikset dette med kaldstart blir godkjent som euro6.
mishka
20.04.2020 kl 12:23 1410

Og hvis det var slik du beskriver ville dette aldri i verden vært tatt av bordet i Tyskland. Det er vel ikke noe land som har flere miljø-ayatollaer enn Tyskland. En ting er partiet De grønne. Langt mer stalinistiske er DUH (Deutsche Umwelthilfe) der de raser rundt med sine advokater og prøver å få til dieselforbud ved å gå rettens vei.
Redigert 20.04.2020 kl 12:23 Du må logge inn for å svare

Du viser at du er en ekstremist som aldri vil godta fakta, men kun baserer deg på følelser og inngrodde oppfatninger.

Når man i Tyskland viser at forurensingen i byer ikke har gått ned i det hele tatt på tross av at trafikken er kraftig redusert burde det jo ha gått et lys opp selv for ekstremister som deg, men nei, du og dine meningsfeller fortsetter med ekstreme meninger som ikke har rot i virkligheten.

Mht det med kald motor og utslipp så stemmer jo det, men motorene varmes veldig fort opp så det betyr i praksis veldig lite. Har faktisk startet den mercen i en lukket 25 kvm dobbeltgarasje i huset og kunne ikke merke at det luktet noe, at lukten fra gamle dieselbiler fra f.eks 80 og 90-tallet er helt forferdelig er vel noe alle er klar over, men siden antallet slike biler i trafikken går ned hvert år er jo ikke dette noe å bekymre seg over, langt mindre lage forbud.

Redigert 20.04.2020 kl 13:55 Du må logge inn for å svare
Treidar
20.04.2020 kl 13:57 1348

Artikkelen sier jo at NOx-nivåene først gikk ned, og så deretter opp igjen. Det kan jo være flere grunner til det, kanskje mer hjemmefyring og matlaging på gasskomfyrer med dårlig forbrenning. Så er det noen politikere som prøver å slå mynt på det for å stoppe et forbud. Dette frikjenner jo ikke dieselbilen på noen som helst måte.
pengex
21.04.2020 kl 14:19 1203

Uansett så bør dieselprisen ned under 10kr snart.
200kr for ett fat brent nå.
Vedvarer dette vil nok dieselbil få seg en boost igjen.

Med negativ oljepris i går burde jo det gått videre til pumpeprisene med en gang synes jeg. Minus en 10,- kr liter’n da kunne man kjøpt en gammal dass av n bil og skaffet en biinntekt nå mens man er permittert eller arbeidsledig og samtidig slått et slag for verdens oljeproduserende land inkludert Norge. Norge kunne også fulgt opp med negative bompenger for å oppmuntre til økt forbruk.
mishka
21.04.2020 kl 20:11 1093

Hehe, nå er det riktig nok forward kontrakter for mai som avsluttes nå. Men når det er sagt så vet jeg litt om strømpriser i Europa generelt og Tyskland spesielt:
Har riktig nok kun noen måneders erfaring med ladehybrid, men det er ganske overførbart til elbil. Min BMW 530 hybrid bruker ganske nøyaktig 30 kw pr. 100 km. Dvs. at om jeg lader det mikroskopiske batteriet som opptar 1/4 av bagasjeplassen med 9,5 kw strøm så kommer jeg røfflig 3 mil om jeg kjører med egg under gasspedalen uansett om den liksom skal gå 50 km. WLTP. Tesla 3,en jeg leide har et langt lavere strømforbruk for den har ikke vekten av en bensinmotor å dra på samtidig. Med egg på gasspedalen der ender man på 17 kw pr. 100 også der. Men fortsatt lett nok på autobahn å komme opp i det samme eller mer enn BMW,en bruker i bytrafikk.
Det å "tanke" batteriet fullt i Berlin har jeg lagt merke til lett blir over 10 kw. Dette antagelig pga ladetap. Dvs. at det å forflytte seg 3 mil elektrisk koster glatte Eur. 4,30. Hallo det er NOK 45,- !! Med nå en pumpepris på Eur. 1,30 pr. liter super er dette ren og skjær galskap. Bilen bruker aldri over 0,8 og da kommer man ut med en pris på Eur. 3,12 for 3 mil mot Eur. 4,30 for samme strekning på strøm. Selv med ren elbil er det bare marginalt rimeligere på strøm om man ikke kan lade hjemme. For hjemme koster strømmen "bare" Eur. 0,3 pr. kWh.

Type2 ladekabelen er m.a.o. en svært dårlig investering. Det er rimeligere å la bensinmotoren lade batteriet enn å koble seg på en ladestolpe :-)
Redigert 22.04.2020 kl 19:17 Du må logge inn for å svare

Med slike strømkostnader er det nok ikke så lett for den jevne tysker til å støtte opp om overgang til elbil nei. Dyrere bil, dyrere ved bruk og færre arbeidsplasser er vel ikke akkurat noen gullrekke av argumenter i disse tider.
Redigert 22.04.2020 kl 10:27 Du må logge inn for å svare
pengex
21.04.2020 kl 21:31 1031

Lan Marie skyldte på familie og sa opp. Tror ikke enøk og miljø blir stående øverst i agendaen noe sted nå.
Litt synd for dette er en ypperlig mulighet til å snu kloden.
Men i satans tegn ser man at Mammon er den virkelige guden på jorda og mennesker er selvdestruktive.
mishka
22.04.2020 kl 10:06 944

Den eneste grunnen til å kjøpe elbil eller ladehybrid er i Tyskland akkurat som i Norge nemlig statlige subsidier eller bortfall av skatt. Nå er det jo som kjent ikke noe særlig bilavgifter i Tyskland så det de gjør er statlige subsider på hhv. 4000 og 6000 euro ved kjøp av ladehybrider og elbiler. Den store guleroten er imidlertid redusert firmabilskatt som tro det eller ei er lik for ladehybrider og elbiler. I Tyskland er firmabilskatten 1% av bilens verdi i måneden i inntekstpåslag for vanlige biler. Både for elbiler og ladehybrider er det 1/2%. Da er det mange som fristes til å drasse rundt på 250 kg. batteri og la ladekablene ligge urørt i bagasjen. Det kan man kalle fin miljøpolitikk :-) :-)