VISTIN - Q1 23.04.20. Hedge mot oljeaksjer. Høy etterspørsel

Yngling ØH
VISTIN 17.04.2020 kl 14:02 37073

Selskapet VISTIN PHARMA med blant andre Øystein Stray Spetalen og Ole Enger på eiersiden og i styre, produserer legemiddelet metformin med høy kvalitet. Vistin produserer ca 30 % av globalt produksjon av metformin. Selskapet har NOK 130 mill på bok, samt har lokaler og produksjonsutstyr til å doble produksjonen, men regner med at godkjenning vil ta opp mot 1.5 år. Selskapet har over lengre tid produsert for full maskin.

I USA har FDA i fjor høst innledet etterforskning av noen metformin produsenter fordi det er funnet små andeler giftige substanser hos noen. Det har ikke kommet noen resultater av etterforskningen.

Selv om FDA har gått ut med melding om at folk må fortsette å ta metformin som vanlig, så øker etterspørselen etter metformin av høyest- og renest kvalitet. Vi bør forvente at dette også slår ut på prisen.

Det er reist bekymring om hvorvidt tilgangen til råstoff stopper opp på grunn av shut-down i blant annet India som følge av Corona-krisen. Metformin er en LIVSVIKTIG medisin for diabetes pasienter, og ledelsen i Vistin har vert i flere møter med myndigheter vedrørende situasjonen rundt metformin, råvaretilgang og produksjonskapasitet. Dere kan være 100% sikre på at vi allerede ville hørt det i mediene om titusenvis av diabetes pasienter ikke hadde fått den livsviktige medisinen sin.

Metformin er en mega-trend. Legemiddelet har i mange år vert brukt til diabetes 2 pasienter. Nær sagt alle med diabetes 2 MÅ GÅ PÅ medisinen, da det ikke finnes gode alternativ som evner å holde blodsukkeret i sjakk (i tillegg reduserer metformin andre komplikasjoner som oppstår hos dem som får diabetes).

Metformin har også blitt det viktigste og mest populære legemiddelet for de som er interessert i livsforlengende medisin. I mange dyreforsøk på alt fra små rundormer til større pattedyr, viser studier konsekvent at metformin forlenger livet. Det er også indikasjoner på at diabetespasienter (diabetes 2 pasienter på metformin) lever lengre enn ellers friske mennesker, og man antar at dette skyldes metformin.

Verdens ledende forsker innen forskning på longevity, Dr David Sinclair tar selv metformin, resveratrol og 73 mg aspirin daglig. Det samme gjør mange ledende skikkelser som forsker på livsforlengelse (lifespan og healthspan). Mange leger i Norge og resten av verden skriver også ut metformin til seg selv.

I de siste årene har man også funnet at metformin øker effekten av mange kreftmedisiner, i tillegg til at du sannsynligvis reduserer risikoen for å pådra deg kreft om du går på metformin regelmessig.
Om du søker i forskningsdatabasen pubmed.gov på "metformin+cancer" får du svært mange treff.

Dette har medført at alle som produserer metformin, produserer alt det de evner og makter. Men etterspørselen fortsetter å øke. Fortsatt er det bare en liten del av jordens befolkning (ca 150 millioner av 7 milliarder) som bruker metformin (2.14%).

Samtidig som antall diabetes pasienter øker radikalt i hele verden, øker også etterspørselen etter metformin for annen bruk.

- kombinasjon med kreftmedisin
- brukt alene for å redusere risiko for kreft og tilbakefall etter at personer har blitt kreftfri
- som hjelp med slanking (reduserer cravings og stabiliserer blodsukker)
- anti-ageing
- Brukes i kombinasjon med HIV medisin fordi den øker effekten av antivirale medisiner (kan kanskje øke effekten av antiviral medisin mot coronaviruset, herpes zoster osv).
- Kvinner med PCOS (som er vanlig, og der det ikke finnes gode alternativ).
- Reduserer / stopper vektøkning mange får når de går på antidepressive medisiner

Bruk i kombinasjon med antidepressiva er kun i startgropen.
Bruk som anti-agein medisin er kun i startgropen, og også nær sagt kun i USA.
Bruk ved PCOS er kun i startgropen
Bruk i kombinasjon med kreftmedisin er i noen land litt i gang, men er ikke systematisk utbredt.
Bruk som hjelpemiddel ved slanking er lite utbredt
Bruk ved HIV er utbredt/vanlig.

Som du selv kan regne ut:
Etterspørselen etter metformin kommer til å fortsette å øke.
Etterspørselen etter metformin av høy kvalitet kommer til å øke.

Vistin kommer til å se fortsatt kraftig økning i etterspørsel, og prisen blir antagelig ikke lavere.

Selskapet har vedtatt å betale ut utbytte for første gang.

I tillegg kan vi også forvente lav norsk krone lenge, som vil øke marginene til Vistin.

Supert case alene. Minst like supert case som hedge om du har oljeaksjer i porteføljen din.
Redigert 21.01.2021 kl 09:39 Du må logge inn for å svare
Yngling ØH
04.05.2020 kl 00:19 8905

De sier at markedet for metformin for diabetes 2 pasienter fortsetter å øke med 4-5%.
De viser også til at markedet for diabetes 2 vil øke til 60.000 tonn pr år, fra noen å 40.000 tonn i dag.
Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
May-Liss
04.05.2020 kl 00:31 8806

Les presentasjonen-Vistin sier markedet for Metformin øker 4-5% årlig, sier ingenting om at dette gjelder spesifikt for applikasjon diabetes.
Vil tro at Vistin har god oversikt over markedsutviklingen, sannsynligvis bedre enn deg hvis du ikke er i denne businessen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
Yngling ØH
04.05.2020 kl 00:35 8739

Du har ikke hørt godt nok etter.

Se om du kan vise til et eneste sted i noen som helst presentasjon fra Vistin Pharma, der de viser til volum eller vekst for metformin i andre markeder enn for diabetes 2.
Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
May-Liss
04.05.2020 kl 00:54 8675

Jeg forholder meg kun til fakta og står ved at totalmarkedet for Metformin har Vistin mye bedre oversikt over enn deg.
Vistin skriver også at de har en salgsjobb foran seg for å selge det extra volumet de får kapasitet til å produsere.

Hvis du ikke vil forholde deg til fakta - er det ditt valg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
Yngling ØH
04.05.2020 kl 01:01 8638

Okei du :-)
Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
Yngling ØH
04.05.2020 kl 02:20 8590

Metformin og lifespan.

"Growing amounts of evidence from clinical trials suggest that metformin can effectively reduce the risk of many age-related diseases and conditions, including cardiometabolic disorders, neurodegeneration, chronic inflammation and frailty. Metformin also holds promise as a drug that could be repurposed for chemoprevention or adjuvant therapy for certain types of cancer. Moreover, metformin induces autophagy by activation of AMPK and can thus be potentially used to promote heathspan by hormesis-like mechanisms."
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32304040/

"Conclusions: Patients with type 2 diabetes initiated with metformin monotherapy had longer survival than did matched, non-diabetic controls."
https://www.researchgate.net/publication/266679685_Can_people_with_type_2_diabetes_live_longer_than_those_without_A_comparison_of_mortality_in_people_initiated_with_metformin_or_sulphonylurea_monotherapy_and_matched_non-diabetic_controls

Altså: Pasienter med diabetes 2 som får metformin ender opp med å leve lengre enn helt friske personer uten diabetes.
Diabetes 2 er en sykdom som forkorter livene til personer som er ubehandlet.

Hvor lang tid tror dere det vil ta før veldig mange av jordens voksne og friske befolkning kommer til å ta metformin forebyggende?
Metformin gjør at du levere lengre, levere friskere, reduserer kreft, reduserer hjerte-/karsykdommer +++.

Hvorfor tar ikke du metfomin?


Metformin mot Fibromyalgi og ME? (myalgic encephalomyelitis)

"Promising results are obtained by treatment with Metformin, or possibly Momordica charantia extract, which will correct insulin resistance, with Meldonium improving the transportation of glucose into the mitochondria, with sodium dichloroacetate activating pyruvate dehydrogenase, and with nutraceutical support reducing oxidative and inflammatory impairment."
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0306987719309831


"The patients on metformin did much better, though. In fact, the metformin completely resolved the pain of half (8/16) of the FM patients, and some patients only responded to metformin. Plus, the metformin treatment seemed to stick over time."
https://www.healthrising.org/blog/2019/05/11/fibromyalgia-diabetes-metformin-chronic-fatigue/


"Pharmacological activation of AMPK and glucose uptake in cultured human skeletal muscle cells from patients with ME/CFS"
"The present study demonstrates that AMPK and subsequent downstream effects can be activated by both an indirect (metformin) and direct (compound 991) activator of AMPK in skeletal muscle cells from patients with ME/CFS. "
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5938427/

Mye tyder i dag på at ME / CFS et en metabolsk sykdom hvor det er en defekt i mitokondriene relatert til AMPK aktivering og glukosemetabolisme som leder til lave verdier pyruvate dehydrogenase, som igjen medfører svært høye laktatverdier hos ME / CFS pasienter (Det er observert lignende problemstillinger hos FM pasienter. ME / CFS / FM har mange fellesnevnere med diabetes.

CDC i USA estimerer at opp mot 2.5 millioner amerikanere har ME / CFS, og at sykdommen (e) koster samfunnet opp mot 24 milliarder dollar årlig. Dvs tett på 240 milliarder kroner årlig. USAs befolkning utgjør ca 4.2% av jordens befolkning. Om metformin ikke kurerer ME / CFS / FM, men bare gir symptomlindring, så vil det bare her være et gigantisk marked for metformin. Sannsynligvis i svært lang tid fremover.
Selv om det kommer nye ME / CFS / FM medisiner på markedet om noen år, så vil disse nye medisinene med all sannsynlighet koste enormt mye mer enn metformin. Så mye mer, at metformin vil bli brukt som førstelinjebehandling i et stort antall land, selv etter at andre medisiner kommer på markedet.
For øyeblikket er det ingen nye medisiner på vei, da forskerne fortsatt leter etter årsakene.

(Bare for at ingen skal overtolke eller misforstå: Vi er ennå noen studier fra å kunne slå fast at metformin bør brukes for de fleste ME / CFS / FM pasienter, selv om mye tyder på at i det minste noen vil ha utbytte av det ut fra det vi vet i dag. Mange med ME / CFS / FM har lavt blodsukker, som er motsatt av det du finner hos diabetes pasienter. Disse kan trolig ikke settes direkte på metformin doser som tilsvarer det diabetes pasienter går på. Multi-facet behandling virker mer sannsynlig).
Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 16:43 8442

Som Siderius korrekt påpeker, gjorde jeg ikke annet enn fortløpende å regne ut tapet på oljeveddemålet basert på faktiske og historiske futures-kurser. Jeg garanterte aldri noe som helst i fremtiden. Yngling ØH derimot GARANTERER at VISTIN kursen om "et års tid eller lengre" er høyere enn nå.

Bare dårer, tåper og ditto tullinger uttaler seg forbeholdsløst og 100% sikkert om fremtiden. Oljeveddemålet til VISTIN er et eksellent eksempel på hvor galt det kan gå med "sikker gevinst" om "et års tid eller lengre". Ifølge Spetalen og Kjus var oljeveddemåket "garantert" å gi gevinst, penger på gaten.

Du må gjerne mene at Yngling ØH har mange gode poeng. Jeg synes at innleggene hans utelukkende er ren hausse-svada, et ganske sikkert tegn på at Yngling ØH er en kortsiktig VISTIN aksjonær, kun på jakt etter rask tradergevinst, og at Yngling ØH sannsynligvis har solgt seg ut før aksjen går ex utbytte 20.05.2020:
https://newsweb.oslobors.no/message/504541

Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
Klimanytt
04.05.2020 kl 19:42 8335

Jeg er ikke i tvil om at du er flink til å regne Reserven, og jeg har heller ingen tro på at metformin skal være noe vidundermiddel for alle problemer i verden. Har bare en liten post med aksjer i selskapet og regner ikke med å bli rik, men tenker at det kan bli en grei investering om noen år. Uansett så setter jeg pris på både det du og yngling skriver på disse trådene og hvis han hauser og du er mer tilbakeholden, så blir det vel bra balansert det jeg sitter igjen med:).
Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 20:30 8318

Det spiller ingen rolle hva andre skriver. Gjør din egen analyse.
Personlig tror jeg Vistin Pharma gjør det bra de neste årene.
Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
Hellboy
04.05.2020 kl 20:31 8351

Ok, yngling. Dette var litt i overkant....

I november i fjor la jeg nesten på røret pga en betennelse i bukspyttkjertelen som følge av noen cyster ++ som trykket på den og gjorde den betent. SÅ jeg har litt personlig erfaring med "uflaks-diabetes" etter det. Som legene sier har jeg ikke Diabetes type 1. Men jeg har heller ikke diabetes type 2 på vanlig måte. Bukspyttkjertelen har bare fått juling. Når jeg tar opp Metformin-diskusjonen så blir jeg frarådet å gå over på det kontra insulin siden bukspyttkjertelen min er tilbake i ca "80-%-stilling". Og det er ingenting som tilsier at den ikke skal komme helt tilbake i full jobb, men den trenger ikke å pushes. Metformin "pusher" en delvis sykmeldt bukspyttkjertel til å jobbe over evne, når den egentlig trenger å få litt hjelp mens den jobber deltid. Litt som aktiv sykmelding.

Så nå hausser du langt over det du har kunnskap om og legevitenskapen tilråder. Kjenner at jeg får litt av reservens indignasjon mot deg nå etter å ha lest dette innlegget.
Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
04.05.2020 kl 20:33 8342

Har en større post VISTIN aksjer, og TROR at den om 3-4 år vil vise seg å være en særdeles god investering.

I Tyskland, hvor jeg bor, er det etterhvert vanskelig/umulig å finne banker hvor du ikke må betale for å få lov til å være kunde og ha penger i banken, i form av månedlig 30+ kroner i kontogebyr og/eller negativ innskuddsrente for større beløp.

Så langt tror jeg ikke det kommer i Norge, men allerede i 2021 kan det bli vanskelig å få mer enn ørlite over 0% rente selv på større millioninnskudd. For da å få positiv realavkastning (etter skatt) blir børs/fond et av få alternativ. Hvorfor betale kundene for innskudd hvis banken kan låne helt gratis hos Norges Bank?  I Danmark er det angivelig mulig å få huslån med negativ rente, fordi det for banken er billigere enn å ha penger hos sentralbanken.

Selskaper med krisesikre produkter, "garantert" økende etterspørsel, alle inntekter i EUR/USD, "sikker" inntjening og "garantert" utbytte, bør blir vinnere. Hvor folk vil være villig til å betale for bare 2-3% realavkastning.

Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
Yngling ØH
05.05.2020 kl 09:38 8227

Jeg vet ikke helt hva du mener Hellboy. Er du misfornøyd med forskningen på metformin?
Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
Yngling ØH
05.05.2020 kl 16:31 8112

I dag gikk det tett på 600.000 aksjer. Den siste tiden har det blitt omsatt noen millioner aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
Hellboy
05.05.2020 kl 16:42 8064

Sitat fra innlegget ditt; "Hvor lang tid tror dere det vil ta før veldig mange av jordens voksne og friske befolkning kommer til å ta metformin forebyggende?
Metformin gjør at du levere lengre, levere friskere, reduserer kreft, reduserer hjerte-/karsykdommer +++.

Hvorfor tar ikke du metfomin?"

Fullstendig useriøst.... På nivå med en amerikansk president som vil injisere blekemiddel i folk fordi blekemiddel dreper corona. Har selv troen på Vistin, men mistet fullstendig sansen for din haussing etter noe så tåpelig. Metformin til feil pasienter (som meg) kan forkorte livet/ødelegge bukspyttkjertelen. Som å pushe en person på bedringens vei over grensen og ned i uføret. Friske mennesker bør heller ikke ta medisiner uten medisinsk grunn. Det blir som doping for å prestere bedre en kort tid, og så ødelegge celler og organer som faktisk fungerer bra.
Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2020 kl 17:01 8026

 
Yngling ØH:  "I dag gikk det tett på 600.000 aksjer. Den siste tiden har det blitt omsatt noen millioner aksjer."
Mer #FakeNews fra den selvoppnevnte Ynglingen  :)

I følge Nordnet, ble det i dag omsatt 1 260 419 aksjer i VISTIN:
https://www.nordnet.no/market/stocks/16411097-vistin-pharma
I følge Pareto - som også tar med omsetningen på BATS, CHIX og ONSE - ble det i dag omsatt 1 265 888 VISTIN aksjer.

Innbiller Ynglingen seg at seriøse investorer ikke selv følger med på omsetning, kurser og alt annet i aksjer de eier?
Ynglingen derimot er åpnebart ikke en så interessert og seriøs VISTIN aksjonær at vedkommende abonnerer på børsmeldingene fra VISTIN:
https://newsweb.oslobors.no/message/504668
Flaggemelding - VISTIN PHARMA AS
Intertrade Shipping AS har i dag kjøpt 1.190.900 akjser i Vistin Pharma. Ny beholdning etter kjøpet er 2.700.000 aksjer i Vistin Pharma AS, tilsvarende 6,1 % av utestående aksjer. Intertrade Shipping AS er 100 % eiet av familien Brøymer.


Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
rolas
05.05.2020 kl 18:16 7956

Blir en fin dag i morgen, meget trygg aksje som er upåvirket av oljepris,tankrater og annen uro.
Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
dalglish
05.05.2020 kl 20:10 7923

Her blir det mindre og mindre aksjer kortsiktige aksjer. Solide, langsiktige eiere dominerer på topp 20, som vel utgjør godt over 70% av aksjene nå.
Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
Yngling ØH
05.05.2020 kl 23:05 7814

Jeg kjenner ikke deg reserven, og du kjenner ikke meg. Likevel er du kjapt ute og kaller meg en dåre, tåpe og tulling... og fake news.
Tror du at du hadde sagt de ordene ansikt til ansikt med meg også?
Eller er du en sånn person som bare snakker til andre på den måten når du sitter foran PC'en?

Hellboy: Alt som står på dette forumet er ikke skrevet til deg. Det står heller ikke noe sted at jeg anbefaler alle å ta metformin.
Det er likevel mye som taler for at det ville vert god samfunnsmedisin for mange flere å ta metformin, for dem som tåler det og som det passer for.
Hvilken medisin som passer for deg får du finne ut av selv eller sammen med legen din.

Ønsker dere å fortsette med personkarakteristikker, eller klarer dere å ta det litt rolig på tangentene fremover?
Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
Alby
06.05.2020 kl 09:10 7684


Ikke ta deg av hva disse striver, disse finned paa alle trader.
Fortsett aa skriv vi andre leser dine innlegg med stor glede 👍👍
Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
dalglish
06.05.2020 kl 09:20 7669

Jeg synes også at man kan roe seg ned et par hakk i omtalen av andre skribenter, og heller glede oss over den fine utviklingen. jeg skal ikke borre for dypt ned i diskusjonen av metformin, men bare konstatere at det kommer stadig opp positive effekter i forskjellige sammenhenger. Jeg betviler ikke skribenten ovenfor som har fått advarsler mot bruk i hans spesielle situasjon, men generelt blir det rapportert om svært få (om noen) alvorlige bi-virkninger. Her er bare en tilfeldig link om noen fordeler: https://www.empoweryourhealth.org/magazine/vol7_issue3/the-many-benefits-of-metformin
Men selvsagt er det diabetes vi i all hovedsak skal "leve av" som Vistin-aksjonærer i overskuelig fremtid, og den blir det dessverre ikke mindre av.
Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2020 kl 10:38 7612

Store trender begynner som oftest i California. Mange kjendiser som tar Metformin for å begrense alderdom. Om det har noe for seg får andre vurdere.
Det er først og fremst en diabetes medisin.
Enig at vi forholder oss til realitetene og unngår angrep på person.
Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
Yngling ØH
06.05.2020 kl 13:30 7537

Takk!

Jeg er også enig i at metformin først og fremst kommer til å være en diabetes medisin. Men det kommer noen viktige tilleggsmarkeder etter hvert, som ser ut til å kunne bli betydelige.

Det er ikke bare Vistin aksjonærer som leser disse trådene, men også andre som vurderer Vistin som en potensiell investering... men som kanskje ikke føler at de kan så mye om selskapet eller metformin markedet. Jeg tenker også at mange lurer på hvor mye av dagens-, og fremtidig inntjening som allerede er priset inn i dagens aksjekurs.

Et av punktene som de fleste av dere som følger Vistin allerede kjenner til, er at metformin i økende grad brukes til annen behandling enn diabetes. Jeg har forstått det sånn på ledelsen i Vistin at de guider fremtidig vekst og etterspørsel primært fra en omfattende rapport som viser at markedet skal vokse fra noen å 40.000 tonn i dag, til ca 60.000 tonn noen år frem i tid.

(Andre er kanskje uenig, og mener Vistin Pharma allerede har bakt dette inn i sine prognoser. Er du usikker kan du sikkert sende Vistin Pharma en e-post og spørre dem hvor mye av de 4-5% i årlig vekst de forventer utenfor diabetes område).

Andre markeder enn diabetes har ikke begynt å få noe omfattende momentum ennå, og det er også mangelfull statistikk på hvor store volum som pr i dag går til slanking, kreftbehandling, longevity, PCOS osv. Det er antagelig heller ikke Vistin Pharmas rolle å spekulere om den veksten i sine prognoser.

Det vi vet er at et etter hvert stort antall forskningsstudier viser god behandlingseffekt ved bruk av metformin for mye annet enn diabetes. I forhold til forebygging av kreft er det kanskje mer korrekt å si at resultatene så langt er overveldende gode. Jeg vet ikke om et eneste preparat som alene eller i kombinasjon med andre preparater evner å redusere forekomst av så mange krefttyper og så betydelig som metformin gjør.

Om man for eksempel søker på kreft og metformin i forskningsdatabaser har publiseringstakten økt eksponensielt de siste årene frem til i dag. Tilsvarende gjelder metformin for PCOS. Studier på metformin for slanking begynner også å bli flere av.

I og med at metformin anses som et trygt legemiddel brukes det såkalt "off label" til behandling ved mange andre tilstander enn diabetes. Off label betyr i korttekst at det ikke ligger noen føringer overfor legene om å skrive ut metformin i forbindelse med f.eks kreft eller PCOS, men leger med kunnskaper kan velge å gjøre dette selv i hvert individuelle tilfelle. Ulike land har ulike regler for dette. I tillegg har off label bruk også konsekvenser for om forsikringer dekker noe av medisinkostnader, resepter osv. Les mer her om "Off label use":
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Off-label_use

Jeg tenker at Vistin Pharma gjør rett i å ikke guide om forventet vekst i andre markeder enn diabetes på nåværende tidspunkt. Det foreligger meg bekjent ingen rapporter med estimater på etterspørsel utenfor diabetes. I alle fall er det ikke nevnt noen steder jeg har undersøkt.

Om det var slik at det for metformin var et lite marked i tillegg til diabetes med fremtidig potensial, så hadde ikke dette vert mye å skrive om. Men i forhold til metformin er det altså mange områder/markeder ved siden av diabetes som medikamentet viser svært positive resultater for. På hvilket tidspunkt dette evt får momentum i forhold til volum får nesten hver og en resonnere seg frem til selv.

Men om bransjen planlegger for 60.000 tonn til diabetes pasienter, og det etter hvert viser seg at behovet blir vesentlig større, og behovet for metformin med høy kvalitet øker, så kan det jo bli veldig bra for Vistin Pharma. Det er også den veien pilene peker i dag.


Det er også en side ved Vistin Pharma som alle bør vite om, og det er prisen selskapet selger metformin for. Vistin Pharma får mye høyere pris for den metforminen de selger, enn du kan kjøpe metformin for i Kina og India. Noen av dere har kanskje allerede søkt litt på alibaba.com? Der får du kjøpt metformin til omtrent samme pris som sukker.

Årsaken til at Vistin Pharma får bedre betalt skyldes at produksjonen gir kvalitetsgarantier som annerkjente farmasøytiske selskaper ikke får om de handler metformin direkte fra produsenter i Kina og India.

FDA i USA har også funnet det kreftfremkallende stoffe N-Nitrosodimethylamine i metformin i mengder høyere enn oppgitt av det farmasøytiske selskapet, selv om nivåene er under grenseverdiene for å tilbakekalle produkter. Dette har likevel blitt en stor sak i USA.

Nivåene er så lave at medisiner ikke har blitt trukket tilbake i USA, men i Canada har flere parti blitt trukket av markedet.
Se gjerne:
https://www.fda.gov/drugs/drug-safety-and-availability/fda-updates-and-press-announcements-ndma-metformin

I USA kan det bli svært dyr for en produsent å produsere/levere produkter som ikke er av topp kvalitet. Derfor kommer det til å være et solid marked for Vistins metformin fremover. Kanskje vi til og med ser betydelig styrket etterspørsel som følge av FDA saken. Det blir mye dyrere for farmasiselskapene å få FDA på nakken enn å betale litt mer for kvalitetsråstoff.

FDA valgte også å ta ut søksmål mot to metformin leverandører, etter at FDA fant at selskapene tilbakeholdt informasjon vedrørende undersøkelsene de gjorde i tilknytning til at det ble funnet
N-Nitrosodimethylamine (NDMA) hos noen metformin produsenter.
https://drugsafetynews.com/2020/04/27/metformin-makers-sued-for-carcinogenic-diabetes-drug/

Etter at myndighetene saksøker, er det sannsynlig at farmasi selskapene kan bli saksøkt av privatpersoner.

Se for eksempel hvordan noen av de veldig mange advokatselskapene reklamerer etter kunder som følge av denne metformin saken i USA:
https://www.rxinjuryhelp.com/metformin/lawsuit/
https://www.schmidtlaw.com/metformin-lawsuit/
https://www.goldenberglaw.com/areas-of-practice/metformin-cancer-lawsuit/
https://www.chaffinluhana.com/dangerous-drugs/diabetes-medication-lawsuit/
Osv...

Egentlig peker alt i Vistin Pharmas favør nå. I tillegg er aksjen svært billig, da den lenge har vert upopulær og uten dekning av meglerhus (jobber med saken). Den ene megleren som skulle dekke Vistin byttet jobb. Den andre fikk for mye annet på seg.

For nye lesere anbefales å lese gjennom tråden og gjøre opp din egen mening om du tenker Vistin fortsatt er billig.

Personlig mener jeg kursen bør være 3-4 gangen om et års tid når ny produksjonslinje nærmer seg oppstart.
Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
Yngling ØH
06.05.2020 kl 13:58 7531

En effekt av coronaviruset er at mange har lagt på seg MANGE KILO. Jeg kjenner litt på det selv. Mange kommer til å slite med å få de kiloene av igjen. Og dette skjer i stort sett hele verden. Det blir i alle fall ikke færre diabetes pasienter av det, og heller ikke færre slankere eller mindre kreft...
Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2020 kl 14:49 7557

 
Yngling ØH:  "Tror du at du hadde sagt de ordene ansikt til ansikt med meg også?"
Hvis du ansikt til ansikt med meg først hadde sagt at noe 100% garantert vil skje om "et års tid eller lengre", så helt 100% sikkert JA.
Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
Yngling ØH
06.05.2020 kl 15:16 7554

OK. Da har jeg blokkert deg på dette forumet, og håper du gjør det samme med mine innlegg. Jeg har ikke noe interesse av å diskutere med bøller.
Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
Alby
06.05.2020 kl 15:41 7558


Er med
Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
dalglish
06.05.2020 kl 15:52 7605

Regner med at dere leser Dagbladet, men her er hovedoppslaget i skrivende stund:
https://www.dagbladet.no/nyheter/frykter-2500-dodsfall/72425875
Så dette med legemiddelberedskap og egen produksjon er i vinden som aldri før, og myndighetene merker nok presset/alvoret. Ny råstoff-fabrikk i Kragerø neste?
Redigert 21.01.2021 kl 06:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2020 kl 16:36 6133

Blokkerer aldri, ihvertfall ikke pga andre meninger og synspunkter enn mine egne.
Ikke skjønt hva HO er?  Et diskusjonsforum, IKKE et hausseforum - for å spre daglig svada og uendelig lange utgytelser!

Redd - for kritikk og andre synspunkter enn dine egne luftige påstander, bli tatt i #FakeNews, samt riper og bulker i ditt opphøyde selvbilde?

Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
rolas
06.05.2020 kl 17:17 6117

Diskusjon og personangrep er to forskjellige ting.
Flott dag for vistin aksjonærer å stor tro på flere av slike dager framover.
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Yngling ØH
06.05.2020 kl 18:15 6079

Jeg tror du er inne på noe relevant her dalglish. Dette med sikkerhet for at land har sikker leveranse av medisiner er et pressende tema, som (1) presser frem at Norge og Europa må bli mer selvforsynt med råstoff (2) mer selforsynt med ferdige medisiner. Det kan godt være at corona-krisen aktualiserer dette såpass mye at det faktisk blir tatt tak i. Motkreftene er de som mener at globalisering er viktig for å skape komparative fordeler og for å holde prisene nede.
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2020 kl 18:36 6055

Takk for interessant artikkel.


Produksjon av patenterte legemidler er "utelukket". Ellers sier artikkelen alt:

"- Før foregikk hele produksjonen stort sett på et sted. Nå selger de store selskapene rettighetene til legemidlene når et patent går ut. Da raser også prisen. Det gjør at produksjonen legges der det er billigst, det havner i Kina og India, sier Hågå."

"- Et statlig selskap kan bli en motor for å få i gang nasjonal egenproduksjon av legemidler. I tillegg til å gjøre oss tryggere, kan det bli en spennene næring som utvikler arbeidsplasser og skaffer inntekter for Norge, mener Lysbakken."


Lysbakken farer (som alltid) utelukkende meg generelt populist-politiker piss-preik (GPPPP), null annet. Fullstendig kunnskapsløs om hvordan industri bygges opp og drives, samt hva som skal til for å få investeringer.


Vistin produserer ikke ferdige piller til salg over disk, men basisstoffet metformin som leveres til pille-produsenter som muligens tilsetter andre stoffer for øket virkning og færre bivirkninger:
http://vxz.eu/2020-04-28__KBV_1,3__Rart-at-vi-lykkes-her


Få generiske legemidler produseres i Norge. Kommer i farten bare på Paracet (Weifa) og Dispril/Albyl-E?

Generell legemiddelproduksjon i Norge er sannsynligvis bare mulig med sterk subsidiering fra skattebetalerne, eller prisregulering som gjør norskproduserte legemidler konkurransedyktige. Begge sannsynligvis ikke mulig med dagens EØS avtale. Evt at kronen svekker seg
til 100 NOK for 1 EUR/USD, uten at norske lønninger stiger.

Norge er et ekstremt høykostland:
https://www.dn.no/okonomi/kronekursen/okonomi/norges-bank/kronikk-vi-ma-snakke-om-kronekursen/2-1-799301
"Mens lønnsveksten i Norge de siste 20 år er 200 prosent, er den 50 prosent i Sverige og 30 prosent i Tyskland. Og i Irland steg lønningene kraftig frem til krisen i 2008, for nå å ha falt til samme nivå som i 2000."

Gjør at Norge hovedsaklig produserer halvfabrikata og råvarer, jfr Kongsberg Automotive, og Fiskeoppdrett hvor nær all slaktet fisk sendes ut av landet, hovedsaklig til Kina, for videreforedling.

Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2020 kl 18:49 6033

 
Råstoffet til Metformin er planten Galega officinalis
https://en.wikipedia.org/wiki/Metformin

På norsk Geitvikke, som ikke forekommer naturlig i Norge, fordi det er for kalt:
https://no.wikipedia.org/wiki/Geitvikke
"Arten vokser i fuktig eng og på elvebredder. Den naturlige utbredelsen omfatter Mellom- og Sør-Europa, Nordvest-Afrika og Asia østover til Pakistan. Den er forvillet i Nord-Amerika og er blitt en invasiv art der. Det finnes også forvillede bestander i tempererte deler av Sør-Amerika. I Norge er arten en sjelden gang blitt funnet på ballastjord og tømmerterminaler."

Så når det snakkes om råstoffproduksjon i Norge for Metformin, må det sannsynligvis være å importere hele "høstede" Geitvikke planter og så fraskille de delene av Geitvikke som inneholder virkestoff, som Vistin kan produsere Metformin fra. Antar at den fraskillingen i dag gjøres (manuelt for hånd) i India/Kina før plantedelene med virkestoff som det kan produseres Metformin fra, importeres.

Muligens kan en i Norge gjøre en vesentlig bedre maskinell fraskilling som gjør at en totalt ender opp med betydelig større del av Geitvikke plantene for produksjon av Metformin. Ellers er det neppe lønnsomt.

Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Uendeligrik
06.05.2020 kl 19:18 5983

Flott resonnement, men at råstoffet utvinnes fra planten tviler jeg på.
Da tror jeg nok vi hadde sett en mye høyere pris for produksjon av metformin.
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.05.2020 kl 19:20 5972

Hvor skal råstoffet/virkestoffet ellers komme i fra?
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Uendeligrik
06.05.2020 kl 19:40 5942

Kjemisk syntese, med kjemikalier som utgangstoffer. Kjemikaliene er laget av råstoff alt ettersom.
Hvis du sjekker wikipedia sin sin om metformin kan du lese under "chemistry", på engelsk versjon.
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Hellboy
06.05.2020 kl 19:58 5920

Kan ikke se at jeg skal roe ned. Tvert om ser jeg at svaret ditt hvor du nå fornekter at du har oppfordret alle til å ta metformin en god bekreftelse for meg. Jeg har først forsøkt å påpeke rolig at du gikk over kanten med haussingen din, og at du går utenfor legestandens anbefalinger. Samt at haussingen din om å ta metformin kan være direkte farlig. F.eks for meg, og jeg er ikke den eneste…..
Det er direkte flaut å se en slik haussing som også er farlig. Legemidler skal kun brukes I samråd med lege er mitt soleklare standpunkt. Det skal I alle fall ikke oppfordres til inntak av legemidler I forbindelse mad haussing av noen som kun benytter google og vil hausse egen aksje. Vistin er jeg veldig interessert i. Det er en bra aksje. Men je ger flau som Vistin-aksjonær over å se at du benytter deg av en slik haussing. For meg er denne tråden ikke relevant for å diskutere Vistin. Og deg blokkerer jeg, det er ikke vits I å kaste bort tid på å lese innleggene dine.
Og oppsummeringen av tidligere tråder;
Yngling anbefaler alle å ta metformin:
Yngling: “Hvor lang tid tror dere det vil ta før veldig mange av jordens voksne og friske befolkning kommer til å ta metformin forebyggende?
Metformin gjør at du levere lengre, levere friskere, reduserer kreft, reduserer hjerte-/karsykdommer +++.

Hvorfor tar ikke du metfomin?”

Jeg påpeker at dette er haussing over streken;
Yngling ØH skrev Metformin og lifespan. "Growing amounts of evidence from clinical trials suggest that metformin can..
Ok, yngling. Dette var litt i overkant....

I november i fjor la jeg nesten på røret pga en betennelse i bukspyttkjertelen som følge av noen cyster ++ som trykket på den og gjorde den betent. SÅ jeg har litt personlig erfaring med "uflaks-diabetes" etter det. Som legene sier har jeg ikke Diabetes type 1. Men jeg har heller ikke diabetes type 2 på vanlig måte. Bukspyttkjertelen har bare fått juling. Når jeg tar opp Metformin-diskusjonen så blir jeg frarådet å gå over på det kontra insulin siden bukspyttkjertelen min er tilbake i ca "80-%-stilling". Og det er ingenting som tilsier at den ikke skal komme helt tilbake i full jobb, men den trenger ikke å pushes. Metformin "pusher" en delvis sykmeldt bukspyttkjertel til å jobbe over evne, når den egentlig trenger å få litt hjelp mens den jobber deltid. Litt som aktiv sykmelding.

Så nå hausser du langt over det du har kunnskap om og legevitenskapen tilråder. Kjenner at jeg får litt av reservens indignasjon mot deg nå etter å ha lest dette innlegget.

Yngling er kun spydig tilbake;
“Yngling ØH
I går kl 09:381037
________________________________________
Hellboy skrev Ok, yngling. Dette var litt i overkant.... I november i fjor la jeg nesten på røret pga en betenne..
Jeg vet ikke helt hva du mener Hellboy. Er du misfornøyd med forskningen på metformin?”

Jeg svarer at han er useriøs med den “medisinske ekspertisen hans”.
Yngling ØH skrev Jeg vet ikke helt hva du mener Hellboy. Er du misfornøyd med forskningen på metformin?
Sitat fra innlegget ditt; "Hvor lang tid tror dere det vil ta før veldig mange av jordens voksne og friske befolkning kommer til å ta metformin forebyggende?
Metformin gjør at du levere lengre, levere friskere, reduserer kreft, reduserer hjerte-/karsykdommer +++.

Hvorfor tar ikke du metfomin?"

Fullstendig useriøst.... På nivå med en amerikansk president som vil injisere blekemiddel i folk fordi blekemiddel dreper corona. Har selv troen på Vistin, men mistet fullstendig sansen for din haussing etter noe så tåpelig. Metformin til feil pasienter (som meg) kan forkorte livet/ødelegge bukspyttkjertelen. Som å pushe en person på bedringens vei over grensen og ned i uføret. Friske mennesker bør heller ikke ta medisiner uten medisinsk grunn. Det blir som doping for å prestere bedre en kort tid, og så ødelegge celler og organer som faktisk fungerer bra.

Yngling benekter igjen det han har skrevet 4. Mai og setter seg igjen på den spydige hasten av selvforherligelse, akkurat som Donald.
“Hellboy: Alt som står på dette forumet er ikke skrevet til deg. Det står heller ikke noe sted at jeg anbefaler alle å ta metformin.
Det er likevel mye som taler for at det ville vert god samfunnsmedisin for mange flere å ta metformin, for dem som tåler det og som det passer for.
Hvilken medisin som passer for deg får du finne ut av selv eller sammen med legen din.”
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Yngling ØH
06.05.2020 kl 20:25 5889

Kina er enormt store på kjemi. Så store at andre land har blitt avhengig av Kina. Vi burde ha flere kjemiselskap i Europa for å sikre oss i perioder med stor politisk uro, og sikre oss mot at vi blir sittende med dårlige forhandlingskort.

Jeg ser frem mot å høre mer fra Vistin hva de mener om råstoffproduksjon i Norge.
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Uendeligrik
06.05.2020 kl 20:35 5878

Det har blitt skrevet mye om fordelen av metformin. Men for en ærlig og balansert fremleggelse burde man nok omtalt vektskålens 2 sider og ikke kun én.

La meg ta et eksempel: Jeg har skrevet om Natto, et annet farmasøytisk selskap som lager k2. k2 er et vitamin med en rekke fordeler, men samtidig presiserer man da - for balansens skyld - at vitaminet er unødvendig om man har svært godt kosthold bestående av gressforede kjøttprodukter, fermentert surkål, natto eller mye meieriprodukter. Ulempen med k2 er pris og at det kanskje er unødvendig om man har (uvanlig) godt kosthold.

Hva med at vi trår den samme balansegangen med metformin?
Pros: pris (billig), blodsukkeregulerende effekt (høyt blodsukker fører til alle livsstilsykdommer du kan tenke deg), livsforlengende (ja, det som er sagt her stemmer), effektivt og trygt hos diabetes type 2-pasienter, argumenterbart "sunt" om man har høyt blodsukker eller prediabetes.
cons: Livsforlengelsen gjelder sannsynligvis kun personer med mer eller mindre forhøyet blodsukker, slik som overvektige. De som allerede har sunt kosthold og regulert blodsukker får sannsynligvis lav nytte/risiko fra å ta metformin. Metformin virker som en "stressfaktor", hvor kroppen sådan gjør en adapsjon. Metformin kan senke testosteron, hvorfor vet jeg ikke. Metformin påvirker nivåene vitamin B12, og kanskje også B6 og B1 (jeg ville aldri tatt metformin selv uten å supplementere b-vitaminer). Laktacidose, en alvorlig men sjelden bivirkning (kan forhindres med å ta B1). Selv om jeg er enig i at metformin er livsforlengende, så vil en frisk person som trener, med optimal helse og godt kosthold ha liten nytte av metformin - fordelene den gir kan også fås naturlig.
Konklusjon: Metformin er positivt for type 2 pasienter, og alt indikere videre eller økt bruk (salgsdriver). De som bruker metformin livsforlengende vil være en liten minoritet, som neppe vil påvirke salg.I tillegg kan de livsforlengende egenskapene oppnås med sunn livsstil og da blir metformin redudant. For de med normal kost men ikke diabetes, tror jeg metformin kan være livforlengende, Men vil folk gidde? De må ta veie opp ulempene, som er bivirkninger (magevondt, hodepine, B12 og B-mangel), og mulige stresseffekter på kroppen man ikke helt kjenner til (for eks. på nyrer, lever, celler, mitokondrier).

Jeg er altså svært positiv til metformin, men også sunn skepsis rundt livsforlengelsen og bruk utover de med diagnosen D. type 2.
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare
Uendeligrik
06.05.2020 kl 20:37 5870

PS: "bleach" testes for tiden med innånding i effekt mot coronavirus. Tror softox står bak. :)
Redigert 21.01.2021 kl 00:48 Du må logge inn for å svare