XXL - nektet å børsnot. tegningsrett - aksjonærer kan tape stort

HP17
XXL 17.04.2020 kl 14:13 3273

Hvorfor nekter XXL å børsnotere tekningsrettighetene og gjør slikt at aksjonærene kan tape stort?
Hvem vil sitte med aksjer i et slikt selskap?

XXL nektet å børsnotere tegningsretter - aksjonærer kan tape stort
XXL nektet å børsnotere tegningsretter tross innstendig oppfordring fra Oslo Børs. Nå får sportskjempen kjeft for å ha fratatt aksjonærene mulighet til å selge rettene på børsen.

https://finansavisen.no/nyheter/handel/2020/04/17/7518618/xxl-nektet-a-borsnotere-tegningsretter-aksjonaerer-kan-tape-stort
Redigert 20.01.2021 kl 11:02 Du må logge inn for å svare
John8
17.04.2020 kl 15:08 3167

Bak betalingsmur ...
Slettet bruker
17.04.2020 kl 15:23 3106

Kan noen med hjerne forklare en idiot hva dette betyr?
Loki
17.04.2020 kl 15:38 3032

Det betyr at XXL rettene ikke kan selges og bør brukes. De som ikke har råd til å bli med på emisjonen anbefales å selge så mange aksjer som de trenger for å bli med på emisjonen. Det er normalt mulig å selge etter at du har fått rettene, men prisen kan bli noe lavere da.
Slettet bruker
17.04.2020 kl 15:47 3007

Ok null problem for min del da. Hadde tenkt å kjøpe så mye som mulig uansett
Slettet bruker
17.04.2020 kl 17:11 2905

Ja men for faen da! Om folk hadde giddi å lest børsmelding er istedenfor å la finansavisen styre humør og investeringer hadde dere sett at akkurat dette ble børsmeldt for lenge siden... Men det er klart.. Når man kun leser overskrifter og ser på bilder er det mye info som går hus forbi
HP17
18.04.2020 kl 11:54 2550

Les Finansavisen i dag. Oslo Børs slakter XXL, hvordan kan dere fortrenge og benekte det?
Les hele artikkelen side 16-17.
Slettet bruker
18.04.2020 kl 12:21 2504

Igjen. Dette ble børsmeldt den 1 april..... Hvis dere venter til mandag kommer det nok kontramelding på dette også... Beslutningen om å ikke børsnotere TR ble tatt på bakgrunn av at når dette ble bestemt var aksjekurs under emisjonskurs... Hadde dette fortsatt hadde det ikke vært noen innvendinger... Nå som kursen har steget betydelig over er dette offer for medias krigstyper.... Patetisk spør du meg....
undrende
18.04.2020 kl 12:47 2459

Kan ikke gjøre om på det nå. Vil tro det har vært kurs drivende siden noen har regnet med ubenyttede tegningsrettigheter til 5 kr, og/eller få kjøpt flere selv
Slettet bruker
18.04.2020 kl 12:51 2442

Men hva er problemet? Om man selger TR i ettertid eller selger ned noe av aksjene i forkant ser jeg ikke forskjellen? Vil tro at uansett vil verdiene bli vektet relativt likt... Aksjekursen ville vel fallt tilsvarende verdien på TR uansett...
Treidar
18.04.2020 kl 13:57 2367

Fy, slem XXL! Alle som er sure, selg selg selg!! Jeg vil ha lavere snitt.
rischioso
18.04.2020 kl 14:42 2306

01.04 2020

IKKE aprilsnarr selv om det ligner - og det veldig …. SE *****

XXL ASA - Key information relating to the rights issue to be carried out by XXL ASA
NOT FOR DISTRIBUTION OR RELEASE, IN WHOLE OR IN PART, DIRECTLY OR INDIRECTLY, IN OR INTO THE UNITED STATES OF AMERICA, AUSTRALIA, CANADA, HONG KONG OR JAPAN, OR ANY OTHER JURISDICTION IN WHICH THE DISTRIBUTION OR RELEASE WOULD BE UNLAWFUL. THIS ANNOUNCEMENT DOES NOT CONSTITUTE AN OFFER OF ANY OF THE SECURITIES DESCRIBED HEREIN.

Date on which the terms and conditions of the rights issue were announced: 31 March 2020
Last day including right: On or about 24 April 2020
Ex-date: On or about 27 April 2020
Record Date: On or about 28 April 2020
Date of approval: On or about 24 April 2020
Number of new shares: 80,007,247
Subscription price: NOK 5.00

***** Will the rights be listed – yes/no: No *****

Other information:
The rights issue is subject to approval by the extraordinary general meeting (“EGM”) of XXL ASA, which will be held on or about 24 April 2020. According to the current timetable, and subject to approval by the EGM, the subscription period for the rights issue is expected to commence on or about 4 May 2020 and end on or about 18 May 2020.

***** XXL’s shares are expected to be traded exclusive of subscription rights from on or about 27 April 2020.*****

Oversubscription will be allowed. Subscription without subscription rights will not be allowed.

https://newsweb.oslobors.no/message/500076
Redigert 18.04.2020 kl 14:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
18.04.2020 kl 14:47 2289

Dette var virkelig ille :) Jeg synes det er veldig bra at de alle aksjonærer kan være med i emisjonen, og ikke mest til storaksjonærene. Oslo Børs er vel sure for at de ikke får inntekter for handel i tegningsretter. Enig i at det bare er å selge aksjer hvis en ikke har råd til å tegne.

Mer opptatt er jeg av at XXL har enormt salg om dagen. Jeg har vært i flere XXL butikker i det siste, og trenden er den samme. Folk gikk av hengslene etter at hjemmekontor, stengte treningssentre og sosial distansering startet. Enormt med sykkelsalg, hjemmetreningsutstyr, turutstyr og annet selges. 2. kvartal resultatet kommer til å bli veldig bra. Salget eksploderte etter 12. mars da Korona restriksjonene fra regjeringen kom. Så vi vil også en en effekt på 1. kvartal 2020 resultatet.

Selv har jeg i dag tatt meg en tur til XXL butikkene i Oslo på Majorstua, Alna og Sentrum. Har da dekket alle XXL butikkene i Oslo.

Flere grunner til enormt salg:
* Stengte treningssentre: Folk kjøper manualer, spinningsykler, bordtennis, dart og annet. En eldre mann foran meg i køen på XXL spurte om de hadde balanseputer. Nei det hadde de ikke sa hun i kassa. De hadde fått inn 15 stk i går, og de ble solgt på 10 minutter.
* Enormt salg av sykler. Sykkel ute istedenfor spinning på stengte treningssentre. Folk sykler til jobb istedenfor å ta bussen
* Hjemmekontor. Folk er mer hjemme og det er utsolgt av f.eks dart utstyr. Folk er vel lei av å se på Netflix.
* Folk vil unngå offentlig transport: Folk kjøper elsykler og sykler som aldri før.
* Folk kan ikke reise med fly, og tar helger og ferier i Norge isteden. Nesten utsolgt for telt, soveposer, liggeunderlag og kokeapparater til å ha ute.
* Det har vært bra vær sørpå og værmeldingen er god fremover. Godt vær gir bra salg. Folk vil da dra på tur og får lyst på sykkel.

Spesielt sykler er viktig for inntjeningen til XXL om vår og sommer, og de selger som aldri før. Dette etter et elendig vintersalg med lite snø. Dermed har vi en utbombet aksje på Oslo Børs som kan ta fullstendig av når ny CEO Pål Wiibe (kom fra Europris) skal presentere tall for 1. kvartal og 2. kvartal 2020.

Det virker som hamstring panikken for dagligvarer har kommet over til sportsbransjen.

Hvis noen planlegger fjellturer i Norge i sommer som ferie, og trenger utstyr som telt og soveposer så er det lurt å bestille det tidlig da det vil være mye utplukket i butikkene.
Redigert 18.04.2020 kl 16:13 Du må logge inn for å svare
Treidar
18.04.2020 kl 21:08 2100

For å svare seriøst, jeg har en viss tro på XXL fremover og kommer til å kjøpe, men det er ikke ståltro. Forretningsmodellen deres har i stor grad vært basert på en enorm vekst og jeg tror den generelle betalingsviljen for store mengder sportsutstyr er på hell, corona til tross. Norske boder og loft er fulle av karbonfiber og pumpejern, folk skjønner mer og mer at du ikke trenger å kjøpe masse dingser for å trene. XXL selv har ikke skjønt at de har surfet på en vekstbølge, men har oppført seg som om det var et konstant, gigantisk behov som de kunne melke for evig. Det var jo derfor det gikk dårlig i Østerrike, de trodde østerrikerne var like sløsete konsumenter som nordmenne som ferierer der. Når det er sagt så er det et eller annet marked for sportsutstyr, og det kan XXL betjene sånn omtrent like godt som noen andre aktørene, men de andre aktørene har ikke en aksje med samme rekyl-potensiale lett tilgjengelig. Er ikke veldig langsiktig, men kan skifte mening. Men jeg hører forresten aldri på vær-baserte argumenter.