Ocean Yield
Er du noen som har oversikt over hvor mye OET betaler Ocean Yield for langtidscharter av de 4 VLCC de har leiet videre til Koch? Prøver å finne ut av hva fortjenesten er på denne kontrakten.
Redigert 19.01.2021 kl 16:39
Du må logge inn for å svare
Grylls
19.04.2020 kl 22:45
1338
"OET ville nok ikke tatt en så lang subcharter hvis det ikke var litt sunn profitt med i bildet."
Enig, og det var en måte å finansiere de fire VLCC'ene på som de kanskje ikke fikk til via bankene ellers - de har jo hatt relativt høy gjeldsgrad. Men om de har refinansiert mye, så så de nok sikkert muligheten for å få disse også under egen paraply tidligere enn først antatt.
Enig, og det var en måte å finansiere de fire VLCC'ene på som de kanskje ikke fikk til via bankene ellers - de har jo hatt relativt høy gjeldsgrad. Men om de har refinansiert mye, så så de nok sikkert muligheten for å få disse også under egen paraply tidligere enn først antatt.
Grylls
19.04.2020 kl 22:41
1359
Kanskje derfor de ville ut av avtalen med OCY nå.
Var for øvrig klar over det, men spørsmålet var hvor mye de betalte OCY for langtidscharter, og da valgte jeg å se på hele perioden i mitt enkle estimat.
Var for øvrig klar over det, men spørsmålet var hvor mye de betalte OCY for langtidscharter, og da valgte jeg å se på hele perioden i mitt enkle estimat.
d12m
19.04.2020 kl 18:12
1578
"Videreleie til Koch bringer inn $ 35 315 daglig per tankskip, "
Nuvel. Det er snittrate over 5 år, men de seiler til rate $ 32.516 pr dag frem til vår/sommer 2021
Nuvel. Det er snittrate over 5 år, men de seiler til rate $ 32.516 pr dag frem til vår/sommer 2021
freetexx
19.04.2020 kl 11:56
1797
Bra. Spent på om vi fortsetter opp til uka og at ukens nedgang bare var en korreksjon etter å ha steget 30% fra bunnen
Sdrawkcab
18.04.2020 kl 17:22
2119
Takk for så grundig svar. OET har en utkjøpsklausul men mener at den ikke kan benyttes før syvende år av kontrakten.
Det står i Q4 rapporten at marginen for de fire Ocean Yield skipene er på 4,82% så tror nok at ditt estimat ligge nærme. OET ville nok ikke tatt en så lang subcharter hvis det ikke var litt sunn profitt med i bildet. Subcharteren er en bareboat charter så ingen kostnader mtp bunkers fuel og personale.
Det står i Q4 rapporten at marginen for de fire Ocean Yield skipene er på 4,82% så tror nok at ditt estimat ligge nærme. OET ville nok ikke tatt en så lang subcharter hvis det ikke var litt sunn profitt med i bildet. Subcharteren er en bareboat charter så ingen kostnader mtp bunkers fuel og personale.
Grylls
18.04.2020 kl 01:33
2381
Har også forsøkt å finne, men uten hell.
Fra OCYs Q4 (2019)-rapport:
"In October, a notice from certain subsidiaries of Okeanis Eco Tankers, who are chartering four VLCCs on longterm bareboat charter, was received, where they exercise options to purchase the vessels back from Ocean
Yield at 103% of the outstanding under the lease, plus
costs and losses. Ocean Yield disputed their right to
exercise such option and the matter was referred to
arbitration. If the arbitration panel rules in favour of
Okeanis Eco Tankers, Ocean Yield expects to book a
small net profit and a net positive cash effect of about
USD 60 million."
Min enkle analyse:
Hvis vi antar at de har 14 år igjen av kontrakten så betaler OET daglig $2890 per skip som er OCYs profittmargin (ca. 1,42%). På toppen av dette må vel OET betale avdrag og renter som på et vanlig lån.
Båtene kostet hver $86 117 000 og leiekontraktene varer til 2033, og med gjennomsnittlig lånebalanse på $ 73 395 288 per 31.12.19. Nedbetaling inkludert OCYs fortjeneste, og med 0% rente over 14 år, vil i snitt koste OET $17539 daglig. De betaler normalt LIBOR + rente, og i desember 2019 var LIBOR på ca. 1,5% og de laveste rentene OET har på andre skip er på 2,25%. Hvis vi legger til grunn en rente på 4% så vil hvert skip koste i snitt $8043 daglig.
Nedbetaling + OCYs fortjeneste - $17539
Avdrag lån med LIBOR+fastrente (1,5% + 2,5% i mitt eksempel) - $8043
Totalt daglig = $25 582
Videreleie til Koch bringer inn $ 35 315 daglig per tankskip, så fortjeneste på disse utgjør med andre ord ca. $10 000 daglig eller $3,6 millioner årlig. Til sammenlignet tegnet de nylig en 3-årig TC med $17,5 millioner årlig inntekt.
A"OET will have the option to cancel the TC at its discretion from the end of year three until the expiry of the charter without any penalty or premium payable to Koch".
Mener jeg leste et sted at de hadde refiansiert flere lån, så kan hende jeg opererer med for høy fortjeneste for OET i denne avtalen, og at de har regnet på muligheten til å overta disse og refinansiere, pluss få skrapverdi (?). De har en utkjøpsklausul, men hvorfor de ikke fikk lov å kjøpe må noen mer kyndige svare på.
Fra OCYs Q4 (2019)-rapport:
"In October, a notice from certain subsidiaries of Okeanis Eco Tankers, who are chartering four VLCCs on longterm bareboat charter, was received, where they exercise options to purchase the vessels back from Ocean
Yield at 103% of the outstanding under the lease, plus
costs and losses. Ocean Yield disputed their right to
exercise such option and the matter was referred to
arbitration. If the arbitration panel rules in favour of
Okeanis Eco Tankers, Ocean Yield expects to book a
small net profit and a net positive cash effect of about
USD 60 million."
Min enkle analyse:
Hvis vi antar at de har 14 år igjen av kontrakten så betaler OET daglig $2890 per skip som er OCYs profittmargin (ca. 1,42%). På toppen av dette må vel OET betale avdrag og renter som på et vanlig lån.
Båtene kostet hver $86 117 000 og leiekontraktene varer til 2033, og med gjennomsnittlig lånebalanse på $ 73 395 288 per 31.12.19. Nedbetaling inkludert OCYs fortjeneste, og med 0% rente over 14 år, vil i snitt koste OET $17539 daglig. De betaler normalt LIBOR + rente, og i desember 2019 var LIBOR på ca. 1,5% og de laveste rentene OET har på andre skip er på 2,25%. Hvis vi legger til grunn en rente på 4% så vil hvert skip koste i snitt $8043 daglig.
Nedbetaling + OCYs fortjeneste - $17539
Avdrag lån med LIBOR+fastrente (1,5% + 2,5% i mitt eksempel) - $8043
Totalt daglig = $25 582
Videreleie til Koch bringer inn $ 35 315 daglig per tankskip, så fortjeneste på disse utgjør med andre ord ca. $10 000 daglig eller $3,6 millioner årlig. Til sammenlignet tegnet de nylig en 3-årig TC med $17,5 millioner årlig inntekt.
A"OET will have the option to cancel the TC at its discretion from the end of year three until the expiry of the charter without any penalty or premium payable to Koch".
Mener jeg leste et sted at de hadde refiansiert flere lån, så kan hende jeg opererer med for høy fortjeneste for OET i denne avtalen, og at de har regnet på muligheten til å overta disse og refinansiere, pluss få skrapverdi (?). De har en utkjøpsklausul, men hvorfor de ikke fikk lov å kjøpe må noen mer kyndige svare på.