Supersalget fortsetter hos XXL. Corona hamstring av sportsutstyr

Slettet bruker
XXL 18.04.2020 kl 16:17 13988

i dag har jeg tatt meg en tur til XXL butikkene i Oslo på Majorstua, Alna og Sentrum. Har da dekket alle XXL butikkene i Oslo, som er de største i Norge.

Jeg har de siste ukene aldri sett så mange folk på XXL, og dette fortsetter fikk jeg bekreftet i dag. Spesielt er det sykler folk kjøper. Det er det viktigste produktet for XXL å selge på våren og sommeren.

Flere grunner til enormt salg:
* Stengte treningssentre: Folk kjøper manualer, spinningsykler, bordtennis, dart og annet. En eldre mann foran meg i køen på XXL Alna spurte om de hadde balanseputer. Nei det hadde de ikke sa hun i kassa. De hadde fått inn 15 stk i går, og de ble solgt på 10 minutter.
* Enormt salg av sykler. Sykkel ute istedenfor spinning på stengte treningssentre. Folk sykler til jobb istedenfor å ta bussen
* Hjemmekontor. Folk er mer hjemme og det er utsolgt av f.eks dart utstyr. Folk er vel lei av å se på Netflix.
* Folk vil unngå offentlig transport: Folk kjøper elsykler og sykler som aldri før.
* Folk kan ikke reise med fly, og tar helger og ferier i Norge isteden. Nesten utsolgt for telt, soveposer, liggeunderlag og kokeapparater til å ha ute.
* Det har vært bra vær sørpå og værmeldingen er god fremover. Godt vær gir bra salg. Folk vil da dra på tur og får lyst på sykkel.

Spesielt sykler er viktig for inntjeningen til XXL om vår og sommer, og de selger som aldri før. Dette etter et elendig vintersalg med lite snø. Dermed har vi en utbombet aksje på Oslo Børs som kan ta fullstendig av når ny CEO Pål Wiibe (kom fra Europris) skal presentere tall for 1. kvartal og 2. kvartal 2020.

Det virker som hamstring panikken for dagligvarer har kommet over til sportsbransjen.

Hvis noen planlegger fjellturer i Norge i sommer som ferie, og trenger utstyr som telt og soveposer så er det lurt å bestille det tidlig da det vil være mye utplukket i butikkene.
Redigert 21.01.2021 kl 09:07 Du må logge inn for å svare
unikum
30.04.2020 kl 19:43 1855

Vi får håpe de finner en idrett interessert investor som kan bidra til utvikling av selskapet. Syns det er helt greit at grundere går ut av selskaper, spesielt i de tilfellene der selskapene har gått i utforbakke en tid. Nå med ny kapital inn og profilert leder så har jeg god tro. Sier takk til flere billige aksjer 4 mai
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
05.05.2020 kl 07:26 1539

I går var jeg en gang til innom XXL for å kjøpe en turøks. Første gang på en måned at de har hatt det inne da alle leveringer de har fått har blitt solgt raskt ut.

Så langt kan vi si dette siden 12. mars da Corona tiltakene startet:
* Turutstyr salget har tatt fullstendig av, som de også skrev om i sin Q1 presentasjon. Det fortsetter, og vil øke ennå mer i mai og juni da det er månedene folk normalt kjøper mest turutstyr. Ferien i år vl være i Norge for de fleste, og folk som aldri har kjøpt telt og sovepose før vil gjøre det. Også annet turutstyr.

* Det viktige sykkelsalget fikk en rask start i midten av mars pga. at folk ikke vil ta offentlig transport pga. smittefare. Det har også økt mye siden ingen går på spinningtimer og noen planlegger sykkelferie.

* Hjemmetreningsutstyr salg er på all time high

* Annet utstyr for å trene ute og klær for å trene ute ser ut til å øke kraftiig

* Det er mye volalitet i aksjen siden det er tegningsretter.

* Største eier Tidemandsen måtte selge aksjer med rabatt for å ha penger for å tegne med tegningsrettene sine. Må være kjipt da salget hos XXL antakeligvis er all time high. Dette fikk noen til å ta en kortsiktig gevinst i går.

* Ny og erfaren CEO Pål Wibe gjorde et kjempekjøp med aksjer for 20 millioner kr. I tillegg har han garantert for 20 millioner kr i emisjonen. Dette er store deler av pengene han fikk for salget av Europris aksjene sine da han sluttet i suksessen han bygde i Europris. https://finansavisen.no/nyheter/handel/2020/01/30/7493301/pal-wibe-casher-inn-51-millioner-kroner
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Placeyourbet
05.05.2020 kl 07:50 1492

XXL er nå verdsatt til rett over 2 milliarder kroner. De omsetter for opp mot 9 milliarder på årsbasis. Med en forsterket konsentrasjon på retail leddet så vil vi se at marginene bedrer seg. Dette er også noe Wibe direkte har lovet. XXL går med andre ord langt i å signalisere til markedet at marginene skal opp. Jeg er overbevist om at Intersport/Sport1 er enige i det. 1kv. var et kvartal med å bygge ned varelager for å frigjøre cash og mye ble solgt ut til varekost. Det preget selvsagt marginbildet. 2.kv. derimot kommer til å bli svært sterkt, med en overraskende høy omsetning og en margin og bunnlinje som kommer til å synliggjøre hva som bor i «nye» XXL! Det er et vindu for en veldig hyggelig inngang i XXL nå, men det kommer ikke til å vare lenge.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
FarmerX
05.05.2020 kl 09:00 1355

Meget bra oppsummering, Audun. Og som det sies, inngangen som er på aksjen nå, varer ikke lenge.
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare
Bullen
05.05.2020 kl 10:21 1256

Nå er det 3 momenter som er på plass:
Altor er super proffe investorer.
Pål Wibe er den beste på retail i Norge ,og han har kjøpt en haug med aksjer i XXL.
Nordmenn er ïnnelåst¨ i Norge i år og kjøper div. sportsutstyr over en lav sko.

Dette er uten tvil vendepunktet for XXL
Redigert 21.01.2021 kl 07:36 Du må logge inn for å svare