Norge har nesten 100 sykehus og bare 148 korona syke er innlagt?

Garmis
18.04.2020 kl 23:18 661

Det er nesten uforståelig når man analyserer tall fra sykehustjenester i Norge!
Leger ønsker ikke å komme i kontakt med pasienter! Leger sammen med sykepleiere skriker om overtid og tillegg. Helsetjenester legger beslag på halvparten av statsbudsjettet hvert år, over 550 milliarder kroner! Men de vil jo ikke stille opp når det gjelder! Og hva er beredskapen? Rundt 1000 intensiv senger!
100 sykehus og 1000 intensiv senger! Hvor mange leger og sykepleiere er det? antagelig 100 000 vis. 1000 helsepersonell pr 1 intensiv sengepost, dette er latterlig hele greia.

Her må Stortinget ta helsedepartementet hardt fatt! Slik sløsing går ikke ann, selv ikke i Norge.
Redigert 18.04.2020 kl 23:19 Du må logge inn for å svare
atnorhe
19.04.2020 kl 09:53 619

Skavlan ble intervjuet på NRK om Corona, og fortalte at fastlegene sitter hele dagen og kjeder seg uten en eneste pasient. De har ikke pasienter, da ingen vil oppsøke dem i fare for å bli smittet. Folk sender hilsninger, og takker oss for innsatsen forteller han. "stå på dere gjør en fantastisk jobb" :-)
Slettet bruker
19.04.2020 kl 10:22 611

Og etasjer i sykehusene står tomme, for hva............?
Slettet bruker
19.04.2020 kl 11:08 597

‘Helsetjenester legger beslag på halvparten av statsbudsjettet hvert år, over 550 milliarder kroner! ‘

Gitt at dette stemmer bekrefter det bare at sykepleierne, som de syterne de fremstår som, på ingen måte rettferdiggjør noe spesielt lønnstillegg slik de gnåler om hvert eneste år. Lønnsnivået er generelt altfor høyt i dette stakkars landet.
Slettet bruker
19.04.2020 kl 11:09 595

Alle sykehusene er jo ikke primært for corona da...
Slettet bruker
19.04.2020 kl 11:12 590

Lønnsnivået er generelt altfor høyt i dette stakkars landet. Det skal jeg være enig i. Norge har priset seg ut i alle sammenheng, men å skylde sykepleierne i den anledning, er fullstendig skivebom.
Redigert 19.04.2020 kl 11:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2020 kl 11:19 584

Oliver, de fyrer oppunder!
De kan kunsten å karre til seg, noe som deres streikevilje viser til all tydelighet og de er på ingen måte uskyldige. Problemet er i hovedsak det hersens forbundet!!
Redigert 19.04.2020 kl 11:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2020 kl 11:54 571

Fra hankatten innspill.

‘Helsetjenester legger beslag på halvparten av statsbudsjettet hvert år, over 550 milliarder kroner! ‘

Det er flere enn bare regjeringen som er syk. Og når de det er, hva annet kan forventes av hele folket?

Unntakstilsand? Forsamlingsfriheten, bevegelsesfriheten er begrenset, overvåkningssamfunnet er på vei inn for fullt. Stortinget har avsatt seg selv for en periode. Ingen kritiske politiske stemmer høres i den forsamlingen så langt. En Fallitterklæring av en stat.

Folket er ellers imot både DAB, ACER, Fylkessammenslåing, bompenger, Innvandring, vindturbinutbyggingen, EU, EØS og så videre, listen er lang som en toalettrull av hva folk, ikke vil ha. Her er ikke nok spalteplass.
Redigert 19.04.2020 kl 11:57 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
19.04.2020 kl 12:01 564

På sine utflukter rundt i bygde Norge har hankatten pådratt seg både gonore, syfilis, chlamydia og det som verre er. Og gå rundt å skvette både "her og der" er ikke forbundet uten risiko.
Slettet bruker
19.04.2020 kl 12:11 559

:0)
fabian2
19.04.2020 kl 14:56 540

..."Nesten hundre" har nå fått ny betydning. .........Det er under halvparten ;)
Slettet bruker
19.04.2020 kl 22:44 517

Bare folk med god helse klager på helsepersonell. Enn så lenge....
Redigert 19.04.2020 kl 22:45 Du må logge inn for å svare
atnorhe
20.04.2020 kl 10:01 486

Og sykepleierne er unik i denne sammenheng? Landet der alle "skal ha",og skulking med full lønn er en lovfestet rettighet?
Hvor mange arbeidsplasser har LO fått nedlagt igjennom årene med sine "gå sakte demonstrasjoner" og tullete krav støttet av AP?

Sykepleierne må være den eneste gruppen jeg kunne unne bedre betingelser.
CapitaL
20.04.2020 kl 10:12 477

Jeg unner ikke sykepleierne mer enn andre.. De som vasker gølva er like viktige.. og de som kjører vekk søpla.

For moro skyld googlet jeg "sykepleierne krever"...

https://www.dagbladet.no/nyheter/krever-billige-boliger-til-single-sykepleiere/72131743
https://www.nrk.no/nyheter/sykepleierne-krever-bemanningsnorm-og-bedre-lonn-1.14545785
https://www.nsf.no/vis-artikkel/2869121/17036/NSF-krever-et-sykepleierloft
https://www.aftenposten.no/norge/i/mB9Bg/sykepleierne-streiker

Sånn har de holdt på å kreve kreve kreve så lenge jeg kan huske..
Tenk om alle yrkesgrupper skulle holdt på sånn gett..
Fluefiskeren
20.04.2020 kl 10:15 471

De gjør en kjempejobb. Ikke bare under koronakrisen. Jeg vet for jeg har sett de jobbe både på sykehus og sykehjem. Det er så bra at noen vier livet sitt å hjelpe andre mennesker. Dette er mennesker med empati.

Andre overfører pengene sine til skatteparadis. Penger de stort sett har fått ved å flytte på andres penger. Inviterer politikere og masse andre på luksustur. Betaler gladelig Sting over 9 millioner kroner for å spille litt.

Og så er det altså sykepleierne som skal få all dritten her.
Redigert 20.04.2020 kl 10:23 Du må logge inn for å svare
atnorhe
20.04.2020 kl 10:19 467

Jeg unner ikke sykepleierne mer enn andre.. De som vasker gølva er like viktige.. og de som kjører vekk søpla.

100% enig, men hvis du er en av dem som diskuterer betaling med legen før du legger deg på operasjonsbordet, forklarer det en hel del om grunnen til at du synes sykepleierne syter for mye.


Fluefiskeren
20.04.2020 kl 10:22 463

Kanskje du ser annerledes på det den dagen du selv blir syk og gammel og noen må dusje deg og vaske deg i rompa. Mange blir utsatt for vold fra uberegnelige pasienter. Uten å kunne gå til sak. Jeg har utrolig respekt for disse menneskene. Og du gjør alt du kan for å trykke de ned. Du skraper vel antakelig for de søkkrike isteden.
Redigert 20.04.2020 kl 11:01 Du må logge inn for å svare
CapitaL
20.04.2020 kl 10:36 456

Gjør jeg alt jeg kan for å trykke de ned? Der tar du feil, jeg verdsetter alle jobber i helsevesenet like mye.. Å jobbe som sykepleier er også eget valg sist jeg sjekket. De kan bytte yrke om de ikke føler seg verdsatt, nok av dårlig betalte møkkajobber uti der.

Slettet bruker
20.04.2020 kl 10:56 447

148 personer i statlige sykesenger ja, men hvor mange er det egentlig som ligger innlagt, nå som de flytter dem over til kommunale sykesenger og fjerner dem fra oversikten?

Det hadde vært interessant å vite i grunn...
Jomma123
20.04.2020 kl 13:29 431

Innlandet sykehusstyre vil legge ned smittevernavdelingen på Lillehammer for og spare penger. Ironiske i disse Coronatider er det den avd som har behandlet de fleste som blir innlagt i innlandet.for Corona. Er der de er eksperter på denne type sykdommer så da må en jo for all del legge ned det. Fra før har styret kuttet veldig mange stillinger som gjør at de som jobbe ved sykehuset må jobbe mye overtid. Det fører jo til mye større lønnsutgifter. Nå bruker styret den høye overtidsbruken til og skjære ned enda mer. Blir jo helt håpløst dette men nå har styret hovedsete i Brumunddal og vil jo ha nytt hovedsykehus i de trakter så dette er kynisk politikk fra dem.....
atnorhe
20.04.2020 kl 13:54 417

Mange av dem gjør nettopp det. De bytter yrke fordi helge og nattevakter sliter på. Derfor søkes det etter sykepleiere i Norge. Det er konstant mangel på kvalifisert sykepersonell.

Greit for deg som er mer opptatt av at de ikke tjener så mye, men andre er opptatt av tryggheten som det gir å ha godt utdannet helsepersonell som ikke er overarbeidet.
CapitaL
20.04.2020 kl 14:50 397

Poenget mitt er at sykepleierne ikke skal særbehandles bare fordi de pleier pasienter og vasker rumper. At de er underbemannede kan jo nettopp skyldes at de er så dyre i drift disse sykepleierne. Norge ligger dessuten på topp i sykepleierdekning pr innbygger, noe som rimer dårlig med påstander om overarbeiding og lav lønn;)
For øvrig jobber 20% av norske arbeidstakere i helsevesenet. Alle med et snev av økonomisk sans skjønner at det da er grenser for hva man kan forsvare å bruke på lønninger.. Men takket være coronaen kommer nordmenn snart ned på jorda igjen etter lang tids sveving i skyene. På tide.
Slettet bruker
20.04.2020 kl 14:58 394

I tidligere tider rekrutterte flyselskaper sykepleiere som flyvertinner pga deres servicevennlige og hjelpsomme kvaliteter.
Fluefiskeren
20.04.2020 kl 16:57 377

Jeg vet ikke om det har vært diskutert, men ser det som en selvfølge at de vil få et risikotillegg i denne tiden. Det må være forferdelig å ha redsel for å bli smittet konstant. Det er bare å se på antall smittede og døde helsepersonell i andre land.

Vi snakker om mennesker som har gjennomgått mange påkjenninger. De har sett mye lidelse og for dem er ikke antall kritisk syke og døde bare et tall i en tabell. Mange nevner søvnmangel som et problem.