TØRRLAST-REDERIER FALLER TILBAKE PÅ OSLO BØRS MANDAG

Volf
BULK 20.04.2020 kl 12:51 1890


BULK: TØRRLAST-REDERIER FALLER TILBAKE PÅ OSLO BØRS MANDAG

Oslo (TDN Direkt): Tørrlastaksjene på Oslo Børs faller tilbake mandag. Capesize-ratene ble vurdert til 9.875 dollar pr dag fredag, ifølge en liste fra Pareto Securities, og er dermed opp om lag 64,5 prosent over den siste uken.

"Aktiviteten i Atlanterhavet har også begynt+ å øke for Capesizer, og spotratene har beveget seg opp til tosifrede nivåer igjen", heter det i en rapport fra meglerhuset mandag.

Fredag kveld oppdaterte det brasilianske gruveselskapet Vale sine forventninger for året, og ser nå en jernmalmproduksjon på 310-330 millioner tonn i 2020, en nedjustering fra tidligere guiding på 340-355 millioner tonn.

Fearnley Securities skriver i en rapport mandag at nedjusteringen tilsvarer en reduksjon på rundt 25 Capesize-ekvivalenter og er dermed ikke noe "make or break".

Meglerhuset bemerker imidlertid at de ser tilbudsforstyrrelser i Canada, Sør-Afrika og India på bakgrunn av Covid-19-utbruddet, mens britisk-australske Rio Tinto allerede har redusert jernmalmeksport-guidingen fra Pilbara-regionen med 6-9 millioner tonn på grunn av værrelaterte forhold.

"Kombinert kan vi enkelt se 50-100 millioner tonn av sjøbårent tilbud bli forstyrret, som representerer rundt 3-6 prosent av sjøbårent tilbud", skriver Fearnley-analytikerne.

Arctic Securities legger til i en rapport mandag at de estimerer at jernmalmskipninger fra Brasil vil bli 30 millioner tonn i måneden resten av året, selv i den lave enden av den nye Vale-guidingen, noe som indikerer en økning på 8 prosent på årsbasis.

Meglerhuset viser til at Capesize-ratene snittet på 26.000 dollar pr dag i andre halvår i fjor, og med rater som nå er rundt 10.000 dollar pr dag, er det etter deres syn oppsidepotensial i ratene og inntjeningen fremover.

Pareto Securities viser til VesselsValue og skriver at BW Dry Cargo har solgt det 2010-bygde Panamax-skipet "BW Barley" for 15,5 millioner dollar og at skipet vil bli chartret tilbake for en periode på to år til en dagrate på 11.000 dollar. Dette er godt over markedsnivåene, skriver Pareto.

Meglerhuset skriver at det har generelt vært lav salgs- og kjøpsaktivitet (S&P) nylig, til en viss grad på grunn av markedsusikkerheter og finansielle problemer, men også på grunn av at den globale nedstengingen har gjort det vanskelig å inspisere skip.

"Dette bør nå begynne å endre seg - og vi forventer en oppgang i transaksjoner når man går inn mot mai", skriver Pareto.

Ellers skriver DNB Markets i en rapport mandag at tørrlast-sektoren kan fungere i en V-formet innhenting i verdensøkonomien, men ikke i en forlenget nedgangsperiode.

Meglerhuset tror sektoren vil gjøre det greit i en V- eller U-formet innhenting, og viser til at de estimerer dagrater for Capesize-skip på 10.000 og 14.000 dollar pr dag for henholdsvis 2020 og 2021.

"Men vi tror flere av selskapene vi dekker vil ha kort likviditetsrullebane i en forlenget nedtur, dermed våre hold-anbefalinger", skriver meglerhuset.

DNB Markets har en hold-anbefaling og et kursmål på 38 kroner pr aksje på Golden Ocean-aksjen.

Golden Ocean faller 3,7 prosent til 37,85 kroner på Oslo Børs mandag.

lars.kjollesdal@tdn.no

Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
20.04.2020 kl 15:40 1785

Freight futures am update
Capesize down ~3%
Panamax down ~3%
#shipping #drybulk $BDRY
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
rascal
21.10.2020 kl 13:27 1346

Hvor har det blitt av Volf? Han hadde mange innsiktsfulle bidrag om shipping, men ble plutselig borte. Vi trenger slike som han her.
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare
KJEPET
21.10.2020 kl 14:01 1300

Sikkert mange som drømmer seg tilbake til 20. april i år når ratene lå på $9.875 og selskapet tapte penger så det suste. I tillegg var skipsverdiene mye lavere da enn nå. Da var tross alt kursen 16% høyere enn dagens :-) (38,30.-)

Volf hadde mye klokt å komme med. Kanskje ha kommer tilbake en dag?
Redigert 21.01.2021 kl 08:30 Du må logge inn for å svare