Holding selskap skattfordeler

krg
21.04.2020 kl 02:36 425

Jeg har 2 jobber der jobb (1) er fast 100% og jobb(2) er som konsulent.

Jeg vurdere å opprette et holdingselskap for å kunne reinvestere lønne fra 2 skatte fritt slik at selskapet går i 0 hvert år.

Jeg lever da av nr 1 og faktura går fra nr 2 (holding)

Er det slik jeg kan fakturere fra nr 2(+mosm)og investere disse pengene uten å må skatte så lenge jeg ikke tar utbytte eller selskapet går i + ?

Gjerne informer meg hvordan dette fungerer på best mulig måte.

Takk

Et holdingselskap er et vanlig AS, men formålet når man kaller det et holdingselskap er normalt at selskapet bare skal eie f.eks aksjer og eiendom. Fordelen er at salgsgevinster på aksjer og aksjeutbytte ikke er skattepliktig i selskapet. Når pengene tas ut av holdingselskapet til privat hånd må det skattes (snaut 32%). Fordelen blir at utsatt skatt kan reinvesteres.

Det gir ingen mening å ha et holdingselskap som først og fremst har driftsinntekter. Overskuddet fra driftsinntektene må uansett skattes av. Men opprett gjerne et driftsselskap til å kjøre konsulentinntektene gjennom, da kan du i samme selskap utgiftsføre eventuelle kostnader til inntekts ervervelse. Men regn over de årlige kostnadene med å drifte et AS. Der bør være litt inntekter før det er vits i å opprette et eget selskap.
Redigert 21.04.2020 kl 22:24 Du må logge inn for å svare

tissemannen skrev Innlegget er slettet
Helt enig, jeg har akkurat dette oppsettet selv. Men det koster litt penger både å etablere og drifte aksjeselskaper, så han må regne på kostnadene før han eventuelt gjør dette. Hvis det er er inntekter av betydning og han ikke trenger å ta det ut i lønn så kan det være lurt å ha et driftselskap å kjøre inntektene gjennom. Så lenge han er eneste eier av driftsselskapet (konsulentselskapet) så kan forsåvidt videre investeringer i aksjer o.l. foregå direkte derfra, må ikke nødvendigvis ha et ekstra ledd med holding