NEL kontor i Shanghai+Seoul og ser mot Kina +et gigant H2 marked

Slettet bruker
NEL 23.08.2018 kl 13:35 3335

Nel ser mot Kina og Mr.Bond er spent på om Nel lander noen snarlige saftige kontrakter fra Korea hvor Nel er inne.
Nel bruker mye penger på å øke kapasiteten etter å ha fått en storkontrakt i USA, men selskapet forsikrer at finansieringen er i orden. Nå ser Nel mot Kina.

Konsernsjef Jon Andre Løkke i Nel ASA må bruke mye penger fremover, blant annet for å utvide kapasiteten til å oppfylle en kontrakt til flere milliarder kroner med lastebilprodusenten Nikola i USA. Men selskapet har finansiering på plass, og Løkke håper å kunne kapre nye kunder. Nå ser han blant annet til Kina.
BRUKER PENGER: Konsernsjef Jon Andre Løkke i Nel ASA må bruke mye penger fremover, blant annet for å utvide kapasiteten til å oppfylle en kontrakt til flere milliarder kroner med lastebilprodusenten Nikola i USA. Men selskapet har finansiering på plass, og Løkke håper å kunne kapre nye kunder. Nå ser han blant annet til Kina.

Kjetil Malkenes Hovland(E24) Publisert:23.08.2018,
Hydrogenselskapet Nel bruker mye penger for tiden.
Selskapet har en ny fabrikk under bygging i Danmark og varslet i går at det skal bygge en ny fabrikk i Norge. Det skal gjøre selskapet i stand til å levere på de mange kontraktene det har inngått i det siste, og kanskje sikre seg enda flere kunder.

Nå kaster selskapet sine øyne på Kina.
– Kina har kommet kortere enn både Tyskland og USA, men de har så enorme ambisjoner at de fort vekk kan løpe fra de fleste andre land. Du vet hvordan det er når Kina bestemmer seg, da går de «all in», sier konsernsjef Jon André Løkke til E24.
Nel har etablert kontor i Shanghai og fått noen lokalt ansatte. Fra før har selskapet en lokal agent i Kina, som selger elektrolysører særlig fra Nels amerikanske enhet. Elektrolysører bruker elektrisitet til å konvertere vann til hydrogen.
Ifølge Løkke har Kina erkjent at landets strømnett ikke kan håndtere utelukkende elbiler, og derfor satser kineserne heller på hydrogenelektriske biler, busser og tungtransport.

– Vi har solgt utstyr til Kina fra USA i mange år, men vi vil også se om vi kan komme inn i Kina på fyllestasjonsiden. Så er det hele problematikken om man skal selge den nyeste versjonen, slik at du må passe på teknologien din, eller forrige generasjon. Det er krevende å gå inn i Kina, man må finne riktig modell, sier Løkke.
– Er det likevel fristende?
– Vi må forholde oss til Kina på en eller annen måte, hvis det kommer til å ta av. Det å bestemme seg for ikke å gjøre noe i Kina kan også ha store konsekvenser, sier han.
Nel vil bruke 150 millioner på Notodden: Mangedobler produksjonen etter milliardkontrakt
Nye fabrikker
Neste måned åpner Nel en ny fabrikk for hydrogenfyllestasjoner i danske Herning, og om to år skal en ny fabrikk som mangedobler kapasiteten på elektrolysørproduksjon stå klar på Notodden.
– Vi kommer til å bruke dette til å kommunisere med hydrogenmarkedet i vid forstand, for å vise hva vi faktisk driver med, sier Løkke.

Dyre advokater:
På en kvartalspresentasjon i Oslo torsdag påpekte konsernsjef Jon André Løkke i Nel at selskapet må bruke penger for å vokse, og at det vil påvirke tallene fremover.

En av grunnene til at Nels kostnader har økt i det siste er at amerikanske advokater er dyre. Selskapet må nemlig forholde seg til en rettsprosess som en leverandør i USA har satt i gang mot Nel.
– Det er en leverandør av kompressorer som mener vi har tatt noe av deres design, noe som er helt feil, sier Løkke.
Selskapet tror ikke at leverandøren vil få rettens medhold, men Nel må likevel bruke penger til å forsvare seg i retten.
– Vår kompressorteknologi er totalt annerledes og laget kun med tanke på fyllestasjoner. Jeg tror de vil skjønne dette, og er ikke bekymret for utfallet. Men vi må beskytte oss, og i USA koster advokater mye penger, sier Løkke.

Hydrogenselskapet sier at det har nok penger i kisten til å finansiere de store gjennombruddene sine, hvor den viktigste er den enorme kontrakten verdt mange milliarder kroner som Nel nylig inngikk med den amerikanske lastebilprodusenten Nikola, på leveranse av 448 elektrolysører.
– Vi mener vi er godt finansiert for å gjøre det vi planlegger nå. Så får vi alltid spørsmål om vi trenger mer finansiering, men den tid, den sorg. Hvis det kommer store muligheter, så må vi kanskje se på det på nytt, sier Løkke.

Utvikler fyllestasjon-konsept
Selskapets neste steg i USA blir å utvikle konseptene for fyllestasjonene som skal forsyne Nikolas lastebiler, hvor blant annet bryggerigiganten Anheuser-Busch har bestilt 800 stykker.

– Nikola bygger et helt eget konsept som ingen har bygget før. I felleskap utvikler vi et standard stasjons-konsept som skal være kopierbar t , sier Løkke.
– Vil det kutte kostnader, som vi har sett i sol- og vindbransjen?
– Skala har mye å si, men det er flere elementer. Vi har designet produktet vårt slik at det er mer kostnadseffektivt. Automatisering av produksjonen reduserer også kostnadene, og volumer bidrar. Når jeg ber en leverandør om tusen enheter i stedet for hundre, får jeg bedre pris. Så det er tre elementer som drar i samme retning, sier han.
Setter opp kontor i Seoul
Nylig fikk selskapet også et gjennombrudd i Asia, med en ordre på en fyllestasjon for hydrogen i Sør-Korea, som satser på å bygge ut et nettverk av slike stasjoner.

– Vi er i en prosess med å sette opp et nytt kontor i Seoul, sa Løkke på selskapets kvartalspresentasjon torsdag.
Selskapet hentet nylig inn 281 millioner kroner gjennom en emisjon og har også nær 480 millioner kontant i kassen, som det kan bruke på å levere det de har lovet og i tillegg på grep for å gjøre selskapet i stand til å sikre seg ytterligere kontrakter.

– Løper etter alle muligheter
Selskapet har blant annet fått kontrakter på å levere to fyllestasjoner for hydrogen i Tyskland og to hjemme i Norge, og jobber videre med å levere på viktige kontrakter i blant annet California.
– Vi leverer masse fyllestasjoner til California, hvor vi er dedikert leverandør til Shell. Vi løper etter alle muligheter, og det skjer mye på vestkysten i USA, sier Løkke.
– Det kommer til å skje mer på tungtransport. Vi leverer blant annet hydrogenproduksjon på stedet og fyllestasjoner til Sunline Transit Agency, som har planer om å ta i bruk 25 hydrogenbusser, sier han.
https://e24.no/boers-og-finans/nel-asa/nel-satser-stort-paa-oekt-kapasitet-naa-ser-han-mot-kina/24421994

Nel har konkurrenter der nede: Linde Group leverer også mange mye H2 stasjoner:
The Linde Group@The_Linde_Group
2h2 hours ago
Currently, Linde engineers are installing in Changwon City two more public refueling stations based on its IC 90 technology additionally to the two already existing ones.

Thanks to Linde’s Ionic Compression technology, energy consumption of the refueling process can be reduced by 25% - compared to conventional piston compressors - while ensuring a high throughput of up to 35 kg/hr at 90 MPa per one system.
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.08.2018 kl 14:38 3137

Bare med kostnader og ingen inntjening. ren for markedsføring for at aksjonærer skal hause aksjen, mer kostnad = NY EMISJON
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.08.2018 kl 11:56 2779

Nel har konkurrenter ( Hylium Industries) i Korea, men Nel er verdensledene i sitt H2/elektrolyse segment. Vi venter på gode nyheter fra Nel Korea.
Konkurrenten:
A mobile liquid hydrogen dispenser in Korea.
8.august 2018
Hylium Industries recently released the world's first mobile liquid hydrogen refueling station in South Korea. The mobile liquid hydrogen refueling station is, essentially, a five-ton truck carrying fueling equipment, including a liquid hydrogen pump, vaporizer, and dispenser. It can store up to 7,500 liters of low-pressure (3 bar) liquid hydrogen and is capable of fueling [...]
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.08.2018 kl 20:38 2465

Les denne: #Some Korean conglomerates, including Doosan and Hanwha, have jumped into businesses that use byproduct hydrogen as fuel.#
Dagens nyhet fra Korea er verdt å lese. De satser tungt på Hydrogen:
[Hydrogen Korea] ‘Hydrogen economy act will be passed this year’ By Shin Ji-hye
Challenges remain to convince public of hydrogen safety
Published : Aug 28, 2018 - 16:33 Updated : Aug 28, 2018 - 21:13
The Korea Herald is publishing a series of articles on South Korea’s latest measures, hurdles and the market drive for hydrogen economy. This is the third installment. -- Ed.

Korea’s first hydrogen-related act is highly likely to be passed this year due to the government’s strong willingness and a consensus reached on the green energy source by both ruling and opposition parties, according to the lawmaker who proposed the bill.
Despite having launched the world’s first hydrogen cars, Korea still has no framework legislation that can serve as a control tower to boost the renewable energy industry.
In April, Rep. Lee Won-wook of the ruling Democratic Party first proposed a hydrogen economy act that includes a 10-year plan for the Energy Ministry to spearhead related technology development and foster businesses.

“We intentionally put basic content in the bill (so that it would be able) to be passed faster because revision is much easier than legislation,” Lee said in an interview with The Korea Herald.
Three more bills related to hydrogen have since been proposed by both ruling and opposition parties.
Rep. Park Young-sun of the Democratic Party proposed a bill for the safe management of hydrogen and the related business this month. Rep. Lee Chae-ik and Kim Kyu-whan of the main opposition Liberty Korea Party proposed a bill to vitalize the hydrogen economy and a bill to foster the hydrogen industry in May and August, respectively.

Rep. Lee Won-wook of the ruling Democratic Party (Park Hyun-koo/The Korea Herald)
“We are confident the bill will be passed this year. The government has strong willingness to pass the hydrogen bill and a consensus was reached among ruling and opposition parties,” said Rep. Lee Won-wook.
Despite launching the world’s first hydrogen car -- Tucson by Hyundai Motor -- Korea’s hydrogen push did not last long until fine dust emerged as a critical issue last year.
As the density of fine dust particles in the air approached 200 micrograms per cubic meter throughout the country, there was mounting criticism over the use of coal -- regarded as the main culprit behind fine dust -- while calls for the use of renewable energy grew.
“Fine dust pushed President Moon Jae-in to include the energy issue in one of his election campaign pledges, and the hydrogen push naturally gained momentum,” said Lee.

In November last year, the Moon administration set the Renewable Energy 3020 goal, with the aim of increasing the proportion of energy generated from renewable energy to 20 percent of the total by 2030 from the current 7 percent.
This month, the government set hydrogen as one of three strategic investment areas, setting aside around 100 billion won ($90 million) to invest next year.
“A combination of legislation from politicians, the government’s strong drive and advanced technologies from the private sector will make hydrogen an important source of power generation,” Lee said.

Some Korean conglomerates, including Doosan and Hanwha, have jumped into businesses that use byproduct hydrogen as fuel.
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.08.2018 kl 12:11 1874

Ballard Power fester akkurat nå et H2 grep i China. Jeg tror at Nel hvert øyeblikk - gjør det samme....Følg med på Nel..

Ballard Power@BallardPwr
2 minutes ago
Ballard signs historic strategic collaboration with Weichai Power, advancing China strategy http://bit.ly/2POeyBR
Redigert 21.01.2021 kl 05:21 Du må logge inn for å svare