AHTSer i Nord-Øst passasjen?

Slettet bruker
23.08.2018 kl 13:37 1315

Solstad har nettopp solgt et par eldre Farstad AHTSer til russerne. Når en samtidlig leser om et Mærsk containerskip
med full last som har tatt ovennevnte snarvei fra Øst-Asia til Europa slår det meg at noen sterke AHTSer, helst med isklasse,
vil kunne være ganske nyttige å ha strategisk plassert i Nord-Øst passasjen. Kanskje russerne skal ha noen flere?
Redigert 20.01.2021 kl 10:05 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.08.2018 kl 14:06 1307

Russerne har allerede endel isbrytere på strategiske steder. Flere er på gang. Men det kan selvfølgelig tenkes det trengs enda flere. Dette får noen jobbe med å finne ut av utover høsten og vinteren.
Og antallet som behøves kan ha sammenheng med økningen i trafikken.
Blir det stor trafikkpågang, kan det trenges endel isbrytere for å holde passasjen åpen.

Mærsks containerskip Venta Mærsk har forøvrig avgang fra Vladivostok og vil passere Beringstredet 1. september, med destinasjon St. Petersburg.
Kanskje planlagt utifra ifjor, da åpningsmaks i passasjen var 5. september. Mao. beregnet Mærsk at de vil være på det smaleste ca 5. september.


Nå er det omlag 150 km åpent vann langs kysten på det smaleste. Dvs. 50 % bredere enn Skagerak.
Redigert 23.08.2018 kl 14:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.08.2018 kl 14:33 1286

https://www.aftenposten.no/verden/i/7lAzw4/Sjoisen-i-hele-Arktis-slar-sprekker-og-minker-Forskere-har-aldri-sett-mindre-is-rundt-Svalbard

Iskanten har flyttet seg 200 - 250 kilometer fra nordsiden av Svalbard på ett år. Fra 21.08.2017 til 21.08.2018. Dette viser med hvilken hastighet dette endrer seg i.