Joiakakakenes nikkedukker / Rasisme / AP-Nordlys

Slettet bruker
VOI 21.04.2020 kl 18:22 1012

I kommentarfelt og nå på lederplass i Nordlys har Joiakakakene nikkedukker som ser ut til å ville forsvare Norturas rett til å tjene seg rike på rasisme til graven. Hva er det egentlig dere holde på med? skriver Ella Marie Hætta Isaksen.

Jeg kommer aldri til å roe meg ned

Jeg skulle likt å se dere i redaksjonen si «ta det rolig» direkte til min venninne i Vadsø som vokste opp med å høre «du gir meg joikabolle-vibes» da hun tok på seg tradisjonelle samiske votter.

På lederplass har Nordlys prestert å anklage et helt folk for å søke offerroller, være hårsåre, fornærmede, krenkede og uten evne til å prioritere egne kampsaker. Jeg lar meg ikke definere av noe av dette. Jeg er ikke krenket, jeg er fly forbanna. Og jo mer dere forsøker å lugge meg, jo høyere og sterkere blir jeg. Den samiske smerten har blitt til et samisk sinne, og med det sinnet utretter vi store ting. Vi endrer utdaterte holdninger hver dag. Så da kan dere i Nordlys få velge hvilket lag dere vil være på, hvilken side av historien dere vil stå på. Med deres gammeldagse og utslitte holdninger tror jeg ikke dere holder ut debatten mye lengre, mens jeg er utrettelig. Jeg kommer aldri til å roe meg ned, i alle fall ikke når dere ber meg om det.

Hva blir det neste ? Jeg sier som Jehovas Vitner, vi er nå inne i de siste dager.

https://nordnorskdebatt.no/article/kommer-aldri-roe-meg?fbclid=IwAR1YOlAhkgBP_2RRfQVoAaUHI9FKSN0nzj0aUYD9h9Jv_fi0_MVYyKa7EIU
Fjordgubben
21.04.2020 kl 19:03 994

Så joikakaker er rasistisk?

Takk for opplysningen, hadde aldri trodd at det var slik.

Skal man endre dette til "reinsdyrskaker"?

Nei da krenker man reinsdyrene, enda verre er det at "de ikke kan forsvare seg", slik samene tydligvis kan....!
Redigert 21.04.2020 kl 19:05 Du må logge inn for å svare
cybear
21.04.2020 kl 19:04 987

Må da vel være positivt for samene å bli assosiert med noe annet enn statlige overføringer, trygd, alkoholisme og overgrep mot egne barn tenker jeg da.
Redigert 21.04.2020 kl 19:05 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
21.04.2020 kl 19:06 984

"Kem har tatt den siste colaen??"
Slettet bruker
21.04.2020 kl 19:10 974

Je støtter joikakaker, negerboller, jødekaker og black boy krydder.

Hvorfor lager de ikke hvit, kristen middelaldrende mann fiskeboller? Det hadde vøri kæll. Døm som blir støtt av slike ting er slubberter som har for mye fritid slik at de kan bli offended hele tiden i stedet for å jobbe og bygge landet.
convert
21.04.2020 kl 19:11 968

Det er mulig at Ella Marie er fremtiden. Hun kjemper for etniske samers rettigheter. Om noen år vil etniske nordmenn også kjempe for sine rettigheter og forlange å bli respektert. Homogene grupper av etnisk like mennesker er fremtiden. Det er her vi vil finne kreativitet, trygghet, solidaritet og velferd. Globalismen og multikultur er død.
Redigert 21.04.2020 kl 19:44 Du må logge inn for å svare
Fjordgubben
21.04.2020 kl 19:12 967

Fishermans friend er rasistisk da nesten alle fiskere er hvite, iallefall har det vært slik i Europa, så dette må man slå hardt ned på.

Vestlandslefse, gjør narr av en hel landsdel!

TrønderSODD?? Fy F###...!

Kong Oscar sardiner, fæle greier, og dette vokste vi opp med? Ikke rart vi er skrudde i hodet.
Redigert 21.04.2020 kl 19:19 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2020 kl 19:31 950

Opprinnelsen til navnet Niger , som opprinnelig kun gjaldt midtrekkene til elven Niger, er usikkert. Ordet er sannsynligvis en endring av Tuareg- navnet egerew n-iger ewen brukt av innbyggere langs de midterste delene av elven rundt Timbuktu før den europeiske kolonialismen fra 1800-tallet.

😮...HERREGUD! Her har de nok bommet nokså kraftig ja.....
Yrket til Pappaen til Pippi kan kanskje få oppstå igjen da..?

Ellers er det bare å klemme i seg store mengder med amerikansk gryte og italiensk salat.....fra disse helvetes imperialistene! Eller..?
cybear
21.04.2020 kl 19:42 945

Er det innafor med taco-skjell fra Old El Paso? Jeg vet at det ikke representerer mexikanske mattradisjoner nevneverdig - med spice mix og det hele - selv om de har mexikanske motiver på pakningen. Men jeg har aldri hørt noe annet enn at mexikanerne ler litt av dette, og i alle fall ikke hørt snakk om at de blir tråkket på. Mmm, fikk lyst på taco av tanken.
Slettet bruker
21.04.2020 kl 20:07 930

Fatter ikke at dette kan være noe å sutre over.
Nå: joike
Redigert 21.04.2020 kl 20:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2020 kl 13:48 881

Ifølge Hætta er Nordlys rasistisk, landsdelens største AP-avis. Ikke bra, huff huff.
Slettet bruker
22.04.2020 kl 15:19 863

Hva skal vi gjøre med disse rasistene jabbadabbato ?
Slettet bruker
22.04.2020 kl 21:06 811

Endelig hadde jeg fått et positivt syn på samer - som jeg ellers ikke har noen berøringspunkter med - gjennom at Ella Marie tolker joiken så utrolig fint. Da coronaen kom og jeg forsto det var lurt å ha litt reserveproviant i huset, kjøpte jeg barndommens joikakaker for mitt matlager, muligens påvirket av Ellas joiking. Hvis det ikke blir krig før pakken går ut på dato, så tviler jeg på at kakene blir fortært - for nå har jeg mistet lysten på både joiking og joikakaker og har parkert hele samespørsmålet under merkelappen "sytere og klagere" igjen. De kan få ha myggen sin i fred for meg der oppe i nord og der kan de få stelle med sitt. Gjerne fjerne joikakakene fra butikkhyllene hvis de vil utslette det mest kjente kulturavtrykket sitt. Mulig Joikaker er feil, men det er mulig Ella Marie trekker joiken litt vel langt fra opprinnelsen også.
Slettet bruker
22.04.2020 kl 21:46 793

𝐊𝐀𝐓𝐓𝐄𝐏𝐔𝐒𝐄𝐑 𝐒𝐌𝐈𝐓𝐓𝐄𝐓 𝐀𝐕 𝐂𝐎𝐑𝐎𝐍𝐀!!
https://www.vg.no/nyheter/i/BRKgBe/to-katter-coronasmittet-i-new-york

😈😈😈
Slettet bruker
22.04.2020 kl 21:54 789

Det er slående at de som tror de vet alt ikke vet når de skal holde kjeft gett :0)
Slettet bruker
22.04.2020 kl 22:12 782

Tragikomisk

Tise snur etter Joika-kritikk

Gjenbruks-appen Tise har måttet tåle mye kritikk etter at de i et innlegg reklamerte for Joikakaker, i et samarbeid med produsenten Nortura. Selskapet tar til seg kritikken, og avslutter kampanjen.

https://www.vg.no/spesial/c/stories/wPGjPd
Slettet bruker
22.04.2020 kl 22:16 775

Tegningen av en same utenpå emballasjen er stigmatiserende og vitner om svak forståelse av både samer og den samiske kultur, iallfall sett med dagens øyne sier Bragstad.

Et riktig inntrykk av samisk væremåte, presentert av Elias..
https://www.youtube.com/watch?v=vryEwEOJj3U
polemiker
22.04.2020 kl 22:24 766

Joika boller består i hovedsak av innvoller og blod fra kuer og sauer ispedd fett fra svin. Kun 17% er fra reinsdyr, og da neppe de delene man kan omsette på andre måter. Bon appetit!

Joikakaker (40 %): Kjøtt fra storfe, reinsdyr og får (45 %, av dette er 17 % reinsdyr), melk, hjerte - og hodekjøtt av storfe, potetstivelse, svor, kjøttfett, blodprotein fra svin, salt, hvetefiber, krydder.
Nortura SA (Prior) har levert informasjonen ovenfor.

Redigert 22.04.2020 kl 22:26 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2020 kl 23:44 747

Hjerte og hodekjøtt er en delikatesse, skal du f.eks lage skikkelig sylte så må du bruke hodet, ja hodet på grisen også. Alle har vel hørt om smalahove når det gjelder sau, ser ikke spesielt vakkert ut, men smaken er upåklagelig. Tørka og røkt reinsdyr/elg-hjerte er også ubeskrivelig godt. Av blod kan man også lage mye snadder, men det er nok ukjent for de fleste urbane. De beste pølsene lages med naturtarm, ikke syntetisk. Innholdet av reinsdyr i Joikaboller er stort nok til å sette en god smak, dette med innvoller kan du gjerne spesifisere. Synd at samedama lager ris til egen bak, samene har i flere tiår fått gratis reklame gjennom Joikabollene.
Slettet bruker
22.04.2020 kl 23:49 742

Har noen prøvd å lage pinnekjøtt av reinsdyr tro...?
Ser for meg at det skulle gå bra.
Slettet bruker
23.04.2020 kl 00:23 728

Ikke så langt, har bare spist tørket fra den delen av dyret. Liker godt kokt rein, helst av rygg, det blir nydelig buljong etter noen timer, av krydder brukes kun salt og litt pepper. Med forsiktighet, så man ikke ødelegger smaken. Forstår samen som sa "den koke vi" :-)
Reinkjøtt er ikke bare godt, det er også sunnere enn kjøtt fra storfe og gris, for ikke å snakke om sau.
cybear
23.04.2020 kl 00:38 720

Isaksen var på Kveldsnytt i dag og gjorde ingen god figur. Hun kunne dog fortelle at "når jeg velger å kjempe for denne saken kan ikke en redaktør i Nordlys fortelle meg at det er viktigere saker å bry seg om". Jeg hadde aldri hørt om fruentimmeren før, men hun vant ifølge NRK Stjernekamp i 2018. Siden har ingen sett eller hørt noe fra henne. Da er det nesten oppsiktsvekkende at hun midt i landets største krise siden 2. verdenskrig velger å smelle til i Kveldsnytt med noe så trivielt som et design som har vært å finne i 60 år... Hvorfor nå? Trenger hun publisitet?
Slettet bruker
23.04.2020 kl 01:13 708

Ja det kan man lure på, håper hun får svar fra sine egne. Denne saken blir godt revymateriale i lang tid.
Slettet bruker
23.04.2020 kl 01:26 701

FINT MED HJemmekontor.
Vi alle som forstår har slik et Verktøy.@
Jeg jobben min nå på 4 timer.
Før masse kokkos.
Støtter den Digitale Verden..
Slettet bruker
23.04.2020 kl 01:34 695

Ok, men smaken av reinkjøtt får du ikke i din digitale verden, da kreves det annet verktøy.
Slettet bruker
23.04.2020 kl 01:41 688

Dyp.
Tanker er ikke borte.
Lat det fara.
Slettet bruker
23.04.2020 kl 01:44 684

Siste reis.

https://www.youtube.com/watch?v=iv8GW1GaoIc
Slettet bruker
23.04.2020 kl 01:48 682

Vi alle går på en smell.
Dette her er super smellen.