NAS - bagatellisering og fornektelse

Slettet bruker
NAS 21.04.2020 kl 22:06 9637

NAS-aksjonærene her på forumet har over tid vist en eventyrlig evne til å bagatellisere absolutt alt som alle andre oppfatter som negativt. De har levd i en fornektelse av den alvorlige situasjonen Norwegian har havnet i.

1) Boeing 737 MAX er et drittfly (misfoster) som aldri vil få godkjenning av FAA. Et desperat forsøk på å møte Airbus 320neo fra 2011 endte opp i katastrofe i form av flere hundre døde passasjerer og økonomisk misere i form av enorme mengder med fly som står parkert og som har påført Boeings kunder enorme tapt. Aksjonærene, særlig her på forumet, mener dette er bagateller og at MAX er verdens sikreste fly. Det er det jo, så lenge det står på bakken.

2) Uansett hvor dårlig kundeservice har vært i forbindelse med vanlige forsinkelser (sent innkommet fly, manglende mannskap, tekniske problemer, dårlig vær og annet) og ikke minst i forbindelse med forsinkelser og avlysninger i forbindelse med Dreamliner som ikke kan fly på grunn av problemer med batterier eller motorer. Aksjonærene, særlig her på forumet, mener dette er helt innenfor og akkurat slik det skal være.

3) Elleville, kunnskapsløse, naivt spekulative og løgnaktige påstander blir tatt godt imot her på forumet. For eksempel at det allerede foreligger en avtale med Boeing, men at Styret og ledelsen venter med å komme med denne nyheten til EGF 4. mai. Altså at styret og ledelsen med viten og vilje bryter norsk lov (Lov om Verdipapirhandel). Aksjonærene, særlig her på forumet, elsker slikt sludder og mener det er helt innenfor å serverer slikt tøv her på forumet.

4) Idiotiske angrep på shortere. Disse skulle blø. Aksjonærene, særlig her på forumet, elsker slike påstander, men det endte opp med at aksjonærene ble de som blødde. Shorterne tjente enormt mye penger.

5) Idiotiske angrep på bondholdere/obligasjonseiere. Dette er forbrytere. Aksjonærene, særlig her på forumet, elsker slik hets, men glemmer at uten långivere hadde NAS ikke ekspandert og blitt et av verdens største lavpris flyselskaper. Samme spetakkelet i november, der obligasjonseierne fikk tyn for å ikke slå til på early bird-tilbudet og omfavne pantet i slots på Gatwick.

6) Idiotiske påstander om at konverteringen kan føre til at NAS havner på utenlandske hender. Aksjonærene, særlig her på forumet, elsker slikt tøv, selv om de samme svært gjerne ønsket seg et oppkjøp av IAG eller andre for kort tid siden.

I det store og hele kan det synes som om det foreligger en kollektiv kognitiv svikt blant aksjonærene, særlig her på forumet. Alle er plutselig blitt opportunister, semisosialister og tiggere som roper på Staten. Det er nesten ikke til å tro.

PS: Av frekvensen på innleggene ser vi at mange av brukernavnene nå ha resignert og solgt aksjene sine før disse står i 1 krone eller 2. Frafallet har vært enormt i det siste og nå er snart ingen igjen til å stemme på EGF.

Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2020 kl 22:21 5238

Glimrende innlegg, spot on, trist at mange førstegangsaksjonærer har blitt lurt inn i dette spetakkelet, når en leser hva som skrives på Facebook etc. kan man jo stille spørsmålet om det burde vært en form for sertifisering for å kunne investere i aksjer.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2020 kl 22:30 5174

Det finnes en "sertifisering", men den er så enkel at en 8-åring hadde passert med god margin. Derfor ser vi alle disse utrolig tullete og naive innleggene om NAS, konvertering på 5 kroner og total mangel på forståelse av regnskap og balanse, særlig hva gjelder egenkapital.

Det virker som om tapt egenkaptial (gjeld større enn eiendeler) ikke betyr noe som helst hos NAS-aksjonærene, særlig her på forumet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2020 kl 22:53 5109

Synes det var litt betegnende i går da selskapet tok grep og sikret aksjonærverdier ved å konke noen datterselskaper. Aksjonærene reagerte da med å sende kursen NED. Som om det var en nyhet at det stod dårlig til.

Ikke for det. Kursen er altfor høy i mitt hode, men den reaksjonen der skjønte jeg ingenting av.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
21.04.2020 kl 22:54 5095

Det er åpenbart at mange av de som skrev om NAS nå er borte. Slik er det på forumet. Mange forsvinner og nye kommer til.

Mitt råd er enkelt og brutalt: SELG.

Drit i EGF og konvertering, opprørsgeneral Helge Stray (har trolig 2000 aksjer, blir artig å se på www.aksjeeiere.no), her er det bare å rømme!
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
FunTrade
21.04.2020 kl 23:00 5070

Spot on!

Finner ikke annen forklaring enn at det er rookies som ikke engang fra sidelinjen fikk med seg restruktureringsbølgen vi hadde i mange av offshoreselskapene 2014-2016
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Single Malt
22.04.2020 kl 00:36 4868

Vi har krise, og mange er ikke på jobb, få kjører fly og bil, hva skal taxi sjåfører fordrive tiden med annet en å være på HO og å kjøpe aksjer i Norwegian mens dem venter på kunder på Gardermoen? Bensinen er billig, olja i 20 USD som ikke hjelper på når ingen flyr billig siden flya står på bakken med dyr bensin fra før av
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Den nye
22.04.2020 kl 08:33 4635

Har møtt en drosjesjåfør med doktorgrad i psykologi som kjørte i helgene av grunner utenom lønn.

Så har jeg møtt finansfolk som trolig ikke knytter egne skolisser på grunn av manglende evner.

Har nå sett flere av dere sjikanere med alle som mener annet enn dere og har (kortsiktig) rett i sine aksjekjøp ved å indirekte kalle dem for bønder og annet.

Så, hva er du? Hvor ligger du i det hele? Du er jo akkurat det denne tråden kritiserer men evner ikke å se det selv.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
omac
22.04.2020 kl 08:45 5108

Ikke pirk i egoene til alfahannene på Trygves Tivoli
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2020 kl 08:52 5082

Det er ikke mange igjen av hausserne og færre blir det. Litt grisete å holde på med denne haussingen når de egentlig vil ut. De med høy inngang kvier seg for å ta tapet, selv om de innert inne vet at tapet vil bli mye større senere. Å klamre seg til en blokkering på EGF er naivt og egentlig helt ubegripelig tåpelig. Ferske spekulanter trader og hygger seg, mens de såkalte longerne ikke vet sin arme råd. De mener det er bedre at NAS går konkurs og at de taper alt, enn å komme seg ut med litt av investeringen i behold. Det er smått utrolig.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Fred55
22.04.2020 kl 08:53 5070

Der traff du spikeren midt på hode Den nye.

Ser at trådstarter får følge og støtte av Burgundy, som er den som har startet flest tråder her inne rundt NAS. Ensporet og helt likt det han støtter trådstarter i. Eneste forskjell er som Den nye skriver..
De evner rett og slett ikke å se at de er like, om ikke verre en de som de kritiserer. De som skriver om NAS i positiv forstand har tatt ett lodd og argumenterer for. Trådstarter og Mr Burgundy har vist ikke tatt lodd og om de da ikke er obligasjonseiere :-) med lodd der. Så må jo det være merkelig at de fortsetter å skrive/kritisere på NAS siden. Tidsfordriv? Permiterte med utfordringer ? Hva vet jeg, men noe er jo riv ruskende galt om en bruker fritiden sin på å lese positive innlegg om NAS med en målsetting bare kritisere de som skriver argumenterer og diskutere. Hallo våkn opp
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Den nye
22.04.2020 kl 09:47 4963

Takk Fred.

Litt avsporing, men for noen måneder siden så snublet jeg over statistikk over IQ og yrkesvalg.

Den viste at 25% av de høyest utdannede i statusyrker hadde lavere IQ enn 25% av det minst skolerte i lavstatusyrker.

Veldig verdt å tenke på før man hamrer videre på høygaffler og drosjesjåfører med en formening om at dem er dummere og at dumhet og naivitet er grunnen til at NAS aksjen går opp.

Kortsiktig, i det siste ukene så har dem som shorter tapt og dem som kjøper vunnet.

Langsiktig? Utrolig vanskelig å si, kan hende det ikke går veien, kan hende at selv etter massiv utvanning går NAS konkurs, det er absolutt en mulighet.

Men det kan også hende at staten rett og slett kjøper seg inn nå som det uansett er "billig", og hvis man ser seg rundt så ser man mange land som er bekymret for at fremmede makter benytter seg av krisen for å kjøpe seg inn i selskaper av viktighet.

Vi ser også større pakker lagt ut utenlands, vi ser at norge såvidt ikke har gjort noe, vi ser NAS la sverige og danmark avdelingene i konkurs, det er mye som rører seg i gresset og det er langt fra sikkert at situasjonen er lik neste uke som idag.

At vi har ulike meninger er bra, at noen shorter og andre kjøper er også fint, men at enkelte roper ulv, ulv, ulv og bevist tolker alt negativt er ikke så greit, og det er jævlig ugreit at man henger ut sine meddebattanter.

Hstray for eksempel har fått gjennomgå MYE etter at han ble kjent som en person, bare tenk på det og så se denne tråden hvor det sytes om hvor stakkarslige og urettferdig behandlet er dem som ikke eier en aksje i NAS og hvor sin eneste oppgave i livet er å trolle forumet med selektivt tolkede nyheter.

Og helt uten evner å se det selv...
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
ksandal
22.04.2020 kl 10:11 4877

Korrekt og meget godt skrevet.
Har sittet på sidelinjen siste året og vært short helt fra 136kr og ledd mye.. Men det er jo trist at et selskap går til grunne pga stahet og kynisme i ledelsen, som topper seg nå med uheldig timing med en pandemi.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Babb
22.04.2020 kl 10:21 4827

Noen som vet om noen enkel måte å gå short i NAS, uten å faktisk måtte låne aksjer? Nordnet viser noen bear warrants, men det er ingen omsetning på dem, og de viser ingen salgspris.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
ksandal
22.04.2020 kl 10:29 4797

Enkleste er og bruke en stor aktør. jeg liker godt Etoro: https://etoro.tw/2KKAHR3
Her kan du shorte aksjer i hele verden., er du usikker på trading. kan du velge og bare heller kopiere en investor som gjør det bra, det er oversikt og statestikk på alle. så her kan ingen lyge om hvor "flink" de er. som her på forum der det høres ut som alle tjener penger og verdens beste back tradere hele gjengen :-)

På Etoro kan du se trading historikk flere år tilbake på alle som er aktive der. Gratis og melde seg inn og teste. Etoro har 16 millioner bankkunder i 30 land eller noe sånt. De er større enn alle bankene i Norden til sammen i omsetning.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2020 kl 10:32 4779

Glemte å føye til den himmelropende tåpelig påstanden om at Erna og Regjeringen har stengt ned flyplasser og NAS. Aksjonærene, særlig her på forumet, omfavner slikt tøv. Alle andre skjønner at nesten all reiseaktivitet er opphørt på grunn av coronaviruset og innreiseforbud til svært mange land. Alle de store flyplassene i Norge er åpne og NAS kan fly så mye de vil, men det har litt lite for seg uten passasjerer og steder i utlandet å fly til. Å skylde på Erna og Regjeringen er i beste fall åndssvakt.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
bj111
22.04.2020 kl 10:32 4776

Alle gjør jo sine egne vurderinger og min vurdering er å ikke ta i denne aksjen før situasjonen er avklart. Jeg har sett mye rart på børs og skjønner ingenting av kursutviklingen i NAS, Jeg håper at de som er inne i aksjen vet hva de driver med og får rett i at aksjen stiger men ikke med mine skattepenger. Diskusjonene på NAS tråder er i stor grad politiske, der den ene leiren mener selskapet får rydde opp selv med aksjonærer og lånegivere, den andre mener staten skal komme inn å redde NAS. Jeg har enda ikke hørt noen politiker ta til orde for at de skal redde NAS for enhver pris. Det jeg har hørt er om den svært gode pakken NAS er tilbudt med gode forutsetninger. Denne er mange aksjonærer ikke enig i fordi det innebærer at de må gjøre noe. Så får vi se hvordan dette går. Jeg håper selvsagt at det finnes en løsning med aksjonærer og lånegivere slik at selskapet kan leve videre. Skal staten inn så får de kjøpe hele selskapet dvs, løse ut alle aksjonærer til en lav pris. Staten skal ikke bruke fellesskapets penger på fylle kontoen til rike aksjonærer eller lånegivere, men kan godt bruke penger til å sikre statlige interesser og arbeidsplasser.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Den nye
22.04.2020 kl 10:54 4710

Selv om det er mest sannsynlig med enten utvanning eller konkurs, så er det ikke så veldig dumt hvis staten ga et lavt bud for lånene NAS har, kjøpe dem for langt under verdien og så har avdragsfri så lenge det blir nødvendig, så kreve inn.

Null tap for staten eller skattebetalerne, null utbetalt til aksjonærer, men NAS er sikret med mindre dem gjør noe dumt..
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Den nye
22.04.2020 kl 11:02 4687

Alle som reiser inn, selv etter en dagstur til sverige, må i to ukers karantene.

Så, hvis man nå skulle si at alle som kjører kollektivtrafikk ender opp med 2 ukers karantene, hvordan går det da med inntektene til VY?

Og hvorfor? Har VY da lagt opp en feil forretningsplan? Usel ledelse? Er dem selv i skyld? Skal vi avvikle VY og lage en VY2 etter oppkjøp i konkursboet?

Klart fly og hotellnæringen sliter grunnet restriksjoner lagt av bland annet den norske regjeringen, norge måtte jo, det er ingen som klandrer beslutningen.

Men da frisører kompenseres er det jo litt rart at ikke selskap som ansetter titusener ikke skal kompenseres?
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Habub
22.04.2020 kl 11:03 4680

Hold da kæft,

Jeg har lige læst det dummeste indlæg på noget forum til dato og det i hele mit liv..

Well done Wrinkler.

Du er åbenbart en person som fryder deg over at det er gået dårligt for Nas aktionærerne, fordi de har troet på det firmaet har oplyst og at de defor desværre har tabt en masse penge, det skal man alligevel være en rigtig stor idiot for at skrive på et forum, hold da op.

MAX flyet har du definitivt ingen viden om og jeg orker ikke at oplyse en dust som dig..;)

Taberen bliver Norge, bedrifterne, hotellerne, restauranterne, drosjech-auførerne, turist-industrien bil-udlejning, OSL lufthavn, når NAS åbner igen i 20 til 25% af sin størrelse. Men det må jo blive jers problem. Hvis dere tror at dette ikke skaber KOLOSALE ringvirkninger for Norge så er der præcis lige så snot domme som baise indlæggene her giver udtryk for.

PS, hvis vi antager at 1000 piloter bliver arbejdsløse i Norge (hvilket er LAVT sat) så er vi allerede på 400 millioner i tabte skatteindtægter, hvis vi ganger tallet med 4 for kabine besætninger taler vi i runde tal om 500 til 600 millioner yderligere. Så er der jo følgevirkningerne af alt fra handlings-selskaber bakkepersonale vi kan hurtigt lægge 500 millioner mere til ligningen. Men de skal jo nå have penge fra NAV så ikke nok med staten taber 1,5 til 2 milliarder i året kun fordi folk ikke betaler skat mere, nå skal de til at betale for de. Så er der jo moms, fly-afgifter og 1000 andre ting, så skal vi gætte på vi er langt over 10 milliarder når Norge skal gøre tabet op (det første år).... HAHAHAHA..... Det havde muligvis været billigere at redde NAS..;)

Når nu Ryan-Air kommer massivt til Norge så skal dere få noe at klage over, problemet er at stort set alle klager til Ryan-Air går direkte i spam-folderen, betal og hold kæft er deres motto, held og lykke med det da. Nå ja ingen af deres ansatte, eller firmaet kommer til at betale en krone til den Norske stat i skatter eller afgifter, moms, eller helt normal person-beskatning.

Det er en Loose-Loose situation for Norge.

Nå ja SAS overlever jo, de er baseret i Danmark og Sverige så de bukker og takker, nå kan de hæve priserne på billetterne til Ole Nordmand, de betaler heller ikke mye til den Norske Stat, de er jo baseret i Sverige og Danmark, så tak for de ekstra kroner til os..:)

Det er en geni-streg dere har gjort med at lukke omkring 80% af Norwegian, havde det ikke været for de 1000 vis af ansatte så havde dette været det største selv-mål i nyere tid begået af en regering og nogle kompplette stupide nicks på Hegnar..;)

Personligt ser jeg frem til langt mindre konkurence i luftfarten, nå skal vi have hævet billet-priserne og jeg skal have mere i løn, hvem skal betale, det skal Burgendy og alle de andre som har haft så travlt med at NAS skulle lukkes.

1000 tak for jeres arbejde..;)
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2020 kl 11:19 4631

Godt gjort å sette seg til dommer over andre uten å kommentere innholdet i trådstarters innlegg.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2020 kl 11:21 4620

« Men da frisører kompenseres er det jo litt rart at ikke selskap som ansetter titusener ikke skal kompenseres?»

NAS har 2400 ansatte i Norge.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Habub
22.04.2020 kl 11:27 4596

Jeg svarer normalt ikke stupide små mennesker som dig som har brugt de sidste 2 måneder på at skrive det ene hjernedøde indlæg efter det andet, oftes fuldstændig blottet for substans, med det ene formål at NAS skal lukkes gå konkurs osv. Nå kommer du snart til at se hvad du ønskede, en KÆMPE ekstra udgift til det Norske samfund. Det er så underholdende at dere ikke vil redde NAS men nå får 2 til 4 gange så mange udgifter.

Men tillykke, det ser ut til at dere fik jeres ønske opfyldt om at NAS skal delvis lukkes, jeg ler så det sprøjter, den dummeste beslutning i nyere tid og det ikke blot ud fra et økonomisk synspunkt, Norge bliver sat 20 til 30 år tilbage i tiden rent transportmæssig. Dette rammer samtlige bedrifter da vi lever i en globaliseret verden, muligt at Burgundy og Møresild har nok i ders spark, og tror man kan leve af at klippe hinanden.

Dere kommer til at se konsekvensen af at man ikke gjøre mere for at redde Nas om 1 til 2 år, der er en HELT KRYSTAL KLAR grund til at alle andre lande gør det præcis modsatte.

Men endnu engang tak til alle baiserne dere har gjort os i de likvide selskaber en KÆMPE tjeneste og den udnytter vi naturligvis hvilket vil resulterer i dyrere billetter og et langt mindre udbud af billetter, så igen well done.

Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
_of_osebx
22.04.2020 kl 11:29 4583

Etter å ha knipset meg selv ut av fornektelse gremmes jeg av å lese mine tidligere innlegg. Dette vil skje med de fleste til slutt. Dessverre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
FunTrade
22.04.2020 kl 11:30 4572

..... 2400 ansatte, det var vel omtrent halvparten av summen av svenske og danske som føyk ut nå for et par dager siden.

Ellers rørende omtanke fra dansk hold om hvor katastrofalt det blir for Norge om NAS konker..
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
_of_osebx
22.04.2020 kl 11:31 4574

10 milliarder for 2400 ansatte vil aldri skje.

For 10 milliarder kan man brødfø 200.000 eller flere arbeidstakere i 1-2 mnd.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Den nye
22.04.2020 kl 11:34 4554

Jeg så for meg "selskap" i pluralform.

Det er jo vel ikke mer grunn å støtte NAS som det er å støtte hoteller, restauranger, treningssentre og alt annet som nå er stengt.

Eller?
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2020 kl 11:36 4547

Dypt gripende og rørende omtanke for kongeriket Norge der fra en desperat danske. Likte tydeligvis ikke trådstarters drepende beskrivelse av det som har foregått på forumet i lang tid.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
_of_osebx
22.04.2020 kl 11:43 4518

De får mer igjen for pengene for å støtte bedrfiter som operer 100% innenlands. Det er jo tydelig at å pøse 10mrd inn i nas for å redde 2400 arbeidstakere, og 7500 utlendinger ikke er innafor. Det er politisk selvmord, og sløsing av skattepenger.

3 milliarder for 2400 norske arbeidsplasser Stemmer ganske bra. Så da er det opp til NAS å gi fyken til 7500 stk, og legge ned en stor del av virksomheten, så kommer pakken og redder jobben til de norske.

It all works out.

Etter det kommer oppsiden. Hvorfor ikke selge nå, kjøpe senere, og vinne tilbake alt med mer?
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Den nye
22.04.2020 kl 11:45 4510

Utrolig naivt svar.

Ja, du KAN brødfø 200.000 arbeidsledige en god stund med 10 miljarder.

Men, har du tenkt at ansatte i feks NAS utgjør kun et lite prosentandel i omsetningen, at i hotell og restaurang også er lønnskostnader noe av de minste postene i regnskapet.

Det vil si, at hver av de 200.000 ansatte faktiskt bidrar ikke kun med skatt og arbeidsgiver avgift til statskassen, men også med bedriftens inntektsskatt og mvainntekter, her snakket vi total summer som gjør de 10 miljardene forsvinnende lite i forhold.

Med 200.000 ansatte som sitter hjemme på dagpenger så kjører dem mindre, bedriftene dems bruker mindre drivstoff og oljepriser forblir lave og hvis alle nasjoner går for samme modellen, ja da multipliserer vi 200.000 på dagpenger med nye arbeidsledige på dagpenger.

Ansatte og bedrifter bidrar til eksistensgrunnlaget for andre ansatte og bedrifter.
Fjern ti prosent så ser du mange falle av domino effekten.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
_of_osebx
22.04.2020 kl 11:47 4500

De 7500 utlendingene skatter ikke til norge, så da faller jo argumentet ditt bort?

Så lenge NAS Norge består så vil hotelbransjen ha tilgang til europeiske turister.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Habub
22.04.2020 kl 11:51 4487

Dere forstår stadigvæk IKKE hvordan luftfart fungerer?

Har dere hørt om udstationeringer om at man betaler Norsk skat men er baseret på Las-Palma basen, København, tror dere virkelig kun det er folk på sOl basen som betaler Norsk skat, jissus christ. Det er dette som bliver så svært at skrive om her for de fleste her mangler den HELT GRUNDLÆGGENDE forståelse for hvordan luftfart fungerer.

Tror dere at når en styrmand skal være Kaptajn at der automatisk er plads til ham på Gardermoen basen hvor han har fløjet før. NEI man siger til denne Styrmand, nå skal du se, vi vil gerne have dig som Kaptajn men der er ikke plads her hjemme så du må nå pendle til Danmark og på dine fridag kan du tage hjem.

Dette er noe 95% af alle piloter har prøvet i deres karriere, så tror dere at denne person melder sig ut af Norge når kone og barn bor på Jessheim, nei han betaler skat til Norge men er ansat i København.

Dette drejer sig om MYE mere end 2400 ansatte!

Men det er helt ligegyldigt for NAS med 20 eller 40 fly kan ikke overleve i dagens industri, de er alt for lille, der er ingen stor-drift-fordele, så det bliver en langsom konkurs når de bliver konkurreret ut af markedet af Ryan-Air, SAS og alle de andre som kommer til at tage over. Det ufornægtelig faktum er at Norge vil tabe disse indtægter til evig tid, for INGEN vil starte et firma i Norge igen. (samme gælder Sverige og Danmark) vores social model er alt alt for dyr, så dere kan jo tage lommeregneren frem og se hvad det kommer til at koste Norge at have mistet NAS de næste 30 år.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
_of_osebx
22.04.2020 kl 11:57 4472

Hvorfor kan ikke NAS overleve uten å fly i Argentina? Det er jo selve ekspansjonen og disse tullerutene som har tappet NAS for egenkapital. Tror du nordmenn nekter å fly fordi billetten koster 200 - 300 kroner mer, bergen/oslo? neppe
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
_of_osebx
22.04.2020 kl 11:57 4470

Hvorfor kan ikke NAS overleve uten å fly i eksempelvis Argentina? Det er jo selve ekspansjonen og disse tullerutene som har tappet NAS for egenkapital. Tror du nordmenn nekter å fly fordi billetten koster 200 - 300 kroner mer, bergen/oslo? neppe

For andre aksjonærers skyld: statlig støtte vil ikke skje!.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
22.04.2020 kl 12:03 4441

Er det bare du som har greie på luftfart? Hvorfor arresterer du ikke alt sprøytet på den lukkede tråden, du som tydeligvis er høyt hevet over alt og alle?
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Habub
22.04.2020 kl 12:07 4470

Helt enig.

NAS fik storhedsvanvid men fakta er at de guidede et overskud 2020 noget jeg tror fuldt og fast på, de var på den rigtige path.

Dette handler ikke om 200 eller 400 kroner mere, det handler om at antallet af turister til Norge muligvis vil blive halveret, så kan man jo regner på hvad det koster alle fra hytte-ejere, hoteller osv, yderligere bliver det svært for Norsk næringsliv at få ting ut i verden, da fly-udbuddet er kraftig reduceret, hvilket betyder mindre konkurrence kraft for Norske virksomheder, hvilket resulterer i at man bliver overhalet af andre lande.

Et stabilt, kraftigt og fornuftig priset luftfarts-tilbud er i 2020 fuldstændig nødvendigt i en globaliseret verden, her vil Norge se effekten de næste 1 til 2 år. Det betyder muligvis ikke så mye for dere, der er jo olie-fonden, men blot udbuddet af manglende ruter vil føre til at erhvervslivet ikke kan få de specialister som de ønsker noe som på sigt kommer til at sætte hele næringslivet tilbage. Når turisterne ikke nemt kan komme til Vestlandet eller til det smukke Nord, så rejser de til andre lande, Finland eller Sverige f.eks.

Man skal huske at omkring 4.2% af det norske GDP kommer fra turisme, det er helt ufattelige tal og luftfarten bidrager i høj grad til dette.

Nå handler diskussionen om hvad som havde været mest lurt for Norge, og det ville BY FAR og vi taler BY FAR med et 10 tals milliarder over de næste år havde været billigere at redde NAS.

Kig dog på de ufattelige summer andre Europiske lande udbetaler og låner til industrien, det er der nok en helt klar grund til.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
_of_osebx
22.04.2020 kl 12:09 4459

Vil det ikke være naturlig at det er som du sier, at SAS og lignende kan ta over det å frakte kinesere til norge? Slik at tapet ikke er så stort som man estimerer?

Er summene like stor eller større om man deler summen på antall borgere i de respektive landene?

USA deler ut svimlende 250 milliarder kroner for alle flyselskap, men delt på 300 millioner hoder så er det snakk om 833 kroner pr. hode. 70% i ren støtte, 30% lån.

hypotetiske 10 milliarder for nas, tilsvarer 1800kr pr hode i norge. men her kjører vil heller 6 mrd i lån for 3 selskaper. dvs kr. 1090 pr hode. ingen gratis penger, forutenom 300 millioner som nas fikk.

Så argumentet om andreflyselskap (eksempel USA) har tilgang til mer penger pr hode holder ikke vann, diskusjonen om ren støtte vs lån er mer relevant. Norge er raus..
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
Habub
22.04.2020 kl 12:19 4424

Man må nok forstå at man ikke på blot et par måneder kan overtage rute-tilbuddet fra et andet firma af NAS størrelse, det vil tage veldig lang tid, jeg husker ikke det nøjagtige antal fly som NAS opererer, hvis jeg siger 160 er det nok ikke helt fejl. Hvis man fjerne 120 fly i Europa har det ENORME konsekvenser og de 40 som er tilbage i Norge (muligvis Sverige og Danmark) kan ikke konkurrerer så reelt bliver det en langsom død som kommer til at koste mye penge.

Norge har en usedvanlig topografi og man må flyve en del, noget som den Norske stat også betaler for. Men når nu en masse firmaer er gået konkurs hvor tror dere man sætter sine fly ind, netop der hvor man kan tjene flest penge, og her kan jeg godt afsløre at dette IKKE er Nord-norge eller andre steder i Norge. Det er de store hubs som Osl til Nice, London osv osv. Som sagte så tager det mange måneder, oftes år før man er tilbage til de historiske rute-net som man havde før etter en heldig stor konkurs som NAS sit tilfælde.

Uanset så er det helt centrale her at Norge kommer til at gå glip af ufattelig mange penge, på den korte bane er det naturlivis et kæmpe fald i turismen, hoteller og alle andre bedrifter. På den lidt længere bane er det hele tabet af et nationalt luftfarts-selskab og alt de bidrager med til samfundet, herunder skatter og afgifter.

Alle moderne firmaer idag er registreret i skatte-paradis de ansate like-så, når NAS er borte kommer det ikke tilbage medmindre Norge ændre hele sit skatte-system og nedlægger fagforeningerne (med andre ord laver en direkte kopi af Irland eller nogen af de Baltiske lande)
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare
_of_osebx
22.04.2020 kl 12:22 4403

Har troen på at der det er etterspørsel vil det komme tilbud. Kan gjerne ta litt tid, men så må det bare bli.
Redigert 21.01.2021 kl 06:35 Du må logge inn for å svare