NEL - presentasjon Q2 og veien videre

Slettet bruker
NEL 23.08.2018 kl 22:02 2490

NEL falt i dag ca 2 % på høy omsetning etter dagens presentasjon av Q2. Jeg har fundert på hva i rapporten/presentasjonen som kan være årsaken til nedgangen - og hvilke fundamentale forhold i NEL som ev. har endret seg sml med i går.

For meg virker det merkelig om det er selve tallene for Q2 som er hovedgrunnen til nedgangen - det kunne ikke være veldig overraskende at NEL ville gå med underskudd i den fasen de nå er i. Samtidig har jeg forstått at den kraftige økningen i omsetning var noe over hva enkelte hadde forventet. Jeg har tidligere i dag bemerket i noen av de andre trådene at flere muligens hadde forventet nyheter (særlig for Nikola kontrakten) - i tillegg har flere gitt uttrykk for at tingene tar lengre tid og at en har mistet tålmodigheten, samt at noen har stilt spm ved om NEL har nok finansiering til den planlagte ekspanderingen.

NEL sin planlagte ekspandering for å oppfylle Nikola kontrakten og påta seg flere nye oppdrag vil selvfølgelig ta noe tid (det har vært kjent i forkant). Det kom ikke frem noe i rapporten/presentasjonen som tilsier at det vil ta lenger tid - snarere ble det bekreftet at alt er i rute og Løkke gå uttrykk for at de hadde fina sieringen i orden til å gjennomføre planlagt ekspandering. NEL har viderefattet beslutningen om å bygge ut fabrikken (verdens største fabrikk (Hydrogen) - 10 doble produksjonen) - og er klar til å levere til Nikolai 2020 som avtalt.

I tillegg gis det her en kortfattede punktliste over ting i presentasjonen som for min del underbygger at NEL er på riktig vei og har fått sitt gjennombrudd:

• Er i gang med å bygge ut verdens største fabrikk - vil øke produksjonen betraktelig + automatisering. Vil redusere kostnadene. Det som ble sagt rundt dette virket overbevisende
• Har tilstrekkelig kapital til å ekspandere - kan fullføre de planlagte stegene frem til de store inntektene kommer i 2020 (Nikola kontrakten) og har kapasitet til å påta seg flere nye store kontrakter.
• Økt fokus mot markedene i Kina og Sør Korea - bygger egne kontorer i Shanghai og Seoul.
• Tilsvarende backlogg i Q2 som i Q1 - selv med en omsetning på MNOK 140 i Q2. Her er ikke Nikola kontrakten tatt med - en multi mrd kontrakt.

Oppsummert - alt virker veldig godt planlagt, tar de riktige stegene (bygger sten for sten), verdens største kontrakt i dette segmentet er inngått (Nikola) i 2018, finansieringen er i orden, har kapasitet til å inngå flere store kontrakter og arbeidet med å få flere andre oppdrag er i gang.

Det vil fortsatt ta noe tid - og de som hadde forventet en snarlig stigning etter Q2 presentasjonen ble nok skuffet og solgte. Oppmerksomheten NEL har fått den siste tiden gjøre det veldig sannsynlig at det vil komme flere store kontrakter - og tiden går raskt frem til 2020... Husk at aksjekursen til NEL ikke har steget i 2018 - til tross for betraktelig økt omsetning, inngåelse av Nikola kontrakten og flere andre kontrakter - samt beslutning om ekspandering. Risikoen for nedgang er derfor etter min oppfatning minimal - men potensialet og sannsynlighet for en kraftig stigning de neste to årene anser jeg imidlertid for å være stor.

Dette er kun mine betraktninger og jeg skal ikke komme med noen anbefalinger om hva dere skal gjøre. Jeg ønsker derimot gjerne å høre deres (saklige) tanker om veien videre for NEL - både det som tåler for/mot en stigning i kursen (kort/langsikt).

Lykke til!

Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
boreren
23.08.2018 kl 22:05 2467

Her har norske Nel levert utstyr: Hydrogenskipet seiler verden rundt
Hydrogenskipet «Energy Observer» skal seile verden rundt i seks år for å vise mulighetene innen ren energi. Norske Nel har levert mye av utstyret.
https://e24.no/energi/fornybar-energi/her-har-norske-nel-levert-utstyr-hydrogenskipet-seiler-verden-rundt/24422036
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
Zuq
24.08.2018 kl 01:45 2096

Veien videre er opp på lang sikt (ingen tvil om det), emi på 3.2 får ta skylden for brems i oppgangen til nå. Spådde 3.5 innen utgangen av juli og tok feil der. Det er nå og utover at NEL skal vise styrke som et selskap. Vi vet at det er stor ordreinngang, vi vet bare ikke verdien på den ennå. NEL tar steget ved å planlegge ferdigstillelse av verdens største hydrogenfabrikk på sitt felt i 2020. Vi vet at omdømme til NEL vil styrke seg massivt fremover internasjonalt, og vi vet at mange aktører vil velge hydrogen som løsning sammen med elektrisitet. Noen av disse kontraktene vil gå til NEL, da de er de eneste som kan fullføre store order etter 2020. Hvor vi er om ett år er umulig å si, men jeg har tro på 4-5kr for så å dobble seg i 2020. Vi snakker om et potensiale som er enormt og verdensledenede innen hydrogen.
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.08.2018 kl 07:10 1868

Den lille korreksjonen på -1.4% igår skyldes utelukkende - kr 38 mill på bunnlinjen. Alt annet var 1.klasses. Nel stiger alltid raskere enn den synker.
Jeg tror det ligger nye kontrakter i luften, fordi Løkke overrasker som regel positivt.
Jeg støtter skribentene her: Hvor vi er om ett år er umulig å si, men jeg har tro på 4-5 kr for så å doble seg i 2020. Vi snakker om et potensiale som er enormt og verdensledende innen hydrogen.
----------------
Bjørn Eng@H2Bjorn twitter
14 hours ago
Kapasiteten til NEL Hydrogen på Notodden utvides for å kunne levere over 160 store elektrolysører fra 2020.
Fra dette anlegget vil vi kunne produsere like mange elektrolysører på to år som vi har gjort på Notodden de siste 90 åra.
Redigert 21.01.2021 kl 01:45 Du må logge inn for å svare