Børsen - rally uten bein back on track?

Thin Lizzy
BøRS 22.04.2020 kl 16:22 23494

NOT. No way, sier Mark Cuban, men kanskje er ting noenlunde oppe og går om to, tre år...

‘It’s going to be brutal there’s no way to sugarcoat it at all,’ says Billionaire Mark Cuban about the economic recovery from coronavirus

Published: April 22, 2020 at 10:03 a.m. ET
By Mark DeCambre

It’s going to be brutal. There’s no way to sugarcoat it at all.’

That is outspoken billionaire and Dallas Mavericks owner Mark Cuban, who has been increasingly visible as the National Basketball Association has been temporarily suspended due to the deadly COVID-19 pandemic.

On Wednesday morning, Cuban, speaking with Fox Business anchor Maria Bartiromo, explained why he thought the recovery from the economic fallout wrought by the illness derived from the novel strain of coronavirus could be a long and ugly one for the average American and small businesses in particular.

“It’s going to be brutal. There’s no way to sugarcoat it at all. And when we get to the other side, companies are going to be operating differently,” Cuban said on the business network

“Companies are going to have to be agile…companies are going to have to build from the bottom up,” Cuban said.

The “Shark Tank” star says he remains confident that some normalcy will return in two to three years but predicts that investors and business owners will need to endure some pain to get to the other side.

https://www.marketwatch.com/story/its-going-to-be-brutal-theres-no-way-to-sugarcoat-it-at-all-says-billionaire-mark-cuban-about-the-economic-recovery-from-coronavirus-2020-04-22?siteid=bigcharts&dist=bigcharts

Redigert 21.01.2021 kl 03:46 Du må logge inn for å svare
tuja
22.04.2020 kl 16:30 9217

WASHINGTON -- Treasury Secretary Steven Mnuchin said he is sensitive to concerns about rising federal debt but emphasized that low interest rates and the urgency of helping the economy during the coronavirus outbreak cut in the other direction.

"This is a war, and we need to win this war and we need to spend what it takes to win the war," he said Wednesday morning on Fox Business. "We are sensitive to the economic impacts of putting on debt and that's something that the president is reviewing with us very carefully."

Senate Majority Leader Mitch McConnell (R., Ky.) said in an interview with The Wall Street Journal on Tuesday that Congress should "push the pause button" on future economic-relief packages and consider the potential impact on federal debt.
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
tuja
22.04.2020 kl 18:43 9107

Be aware. Denne bør sees. Akkurat nå er vi i "bull-trap" modus iht artikkelen. Deretter kommer frykt og kapitulasjon.

TIKK-TAKK..........

https://www.marketwatch.com/story/why-a-return-to-normal-could-mean-disaster-for-the-stock-market-2020-04-22?mod=home-page
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
22.04.2020 kl 18:47 9078

Er jo vel kjent at denne pakken blir vedtatt. Må nok også til for å unngå et kolossalt ras av konkurser med det første. Pakken vedtas trolig endelig av the House imorra. Så da kan kanskje børsene stige enda en dag på pakken? Vi får se.

April 22 (Reuters) - Wall Street’s main indexes rose on Wednesday on signs of more stimulus to aid small businesses ride out the coronavirus-induced economic slump and a recovery in oil prices.

https://www.reuters.com/article/usa-stocks/us-stocks-stimulus-hopes-lift-wall-street-after-historic-oil-rout-idUSL3N2CA3PD

Neste pakke er samtidig allerede under oppseiling. Demokratenes forslag støttes av Trump mens det kan virke som om andre republikanere nå begynner å få kalde føtter...Senate Majority Mitch McConnell åpner istedet for å slå delstater konkurs som alternativ til flere pakker...

Congress eyes new virus aid, but McConnell signals 'pause'

Congress is sprinting to approve a $483 billion coronavirus aid package this week

By
LISA MASCARO and ANDREW TAYLOR Associated Press
22 April 2020, 18:20

WASHINGTON -- Congress is sprinting to approve a $483 billion coronavirus aid package, as the White House and lawmakers begin scoping out the next rescue deal for health care providers and an economy battered by the crisis.

The House is expected to vote Thursday on the latest bill, already passed by the Senate, which would replenish a small-business payroll fund and pump more money into hospitals and testing programs. President Donald Trump has said he would sign it into law.

But the bipartisan effort, Washington's fourth in response to the crisis, is not expected to be the last as lawmakers take unprecedented steps to confront the virus and prop up communities nationwide amid the health crisis.

House Speaker Nancy Pelosi said the next priority must “support our heroes” — the front-line city and state workers — as cash-strapped local governments stare down gaping budget holes.

“We have health care workers, transit workers, police, fire, EMS all kinds of public employees, who risk their lives to save lives and now lose their jobs,” Pelosi said after the Senate vote. “This is most unfortunate, and they cannot stand.”

Trump has said he was open to including fiscal relief for state and local government in another virus aid package along with infrastructure projects.

But Senate Majority Mitch McConnell said Wednesday that Republicans will be extremely reluctant to engage in more spending, particularly for the states.

“We all have governors who would love to have free money,” McConnell said on the Hugh Hewitt radio show. He added: “We’re going to push the pause button here.”

He also raised the possibility of changing federal law so that states could file for bankruptcy —something they are not now permitted. He said he would be willing to allow states facing red ink to file for bankruptcy protections so they can reorganize the way local municipalities are able to do.

Such a change appeared highly unlikely — and would present dire consequences for state vendors, bondholders and pension funds. Even if Congress changed the law, that would raise constitutional issues that would likely end up before the Supreme Court.

Given McConnell's comments, it's not clear how soon the next bill will be drafted, although Trump has signaled he wants discussions to begin as soon as Congress finishes the current legislation.

https://abcnews.go.com/Health/wireStory/congress-set-pass-483b-virus-aid-trump-eyes-70279511
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
22.04.2020 kl 19:07 9046

Ja, mange mente jo faktisk børsene var oppblåst allerede før koronaviruset skyllet over verden så den euforiske børsstemningen er ganske ubegripelig holdt opp mot realøkonomien og dennes utsikter nå. Fredagens oppgang på nesten 4% på ingenting eller sagt på en annen måte 2 x 'fake news' (Gilead med 'gjennombrudd' i form av medisin som helbreder koronavirusinfeksjon + snarlig åpning av amerikansk økonomi) kombinert med dagens oppgang mer enn oppveier nedgangen i går og mandag. Så stemningen er stor.
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
tuja
23.04.2020 kl 10:19 8847

https://e24.no/internasjonal-oekonomi/i/QobQEP/bunnivaaer-for-europeiske-pmi-indekser

Innkjøpsjefindeksen, som forkortes til PMI-indeksen, er et forventningstall som måler stemningen blant utvalgte innkjøpsledere.

En måling over 50 poeng indikerer vekst, mens det motsatte er tilfellet for målinger under.

IHS Markit, som gjennomfører undersøkelsene, publiserer april-målingene for både Frankrike, Tyskland, Storbritanna og eurosonen torsdag.

For eurosonen viser den sammenstilte PMI-målingen et fall til 13,5, ned fra mars-målingen på 29,7.

Det er den laveste målingen IHS Markit noensinne har gjort siden de startet undersøkelsene i 1998. Det samme gjelder også for de fleste underindeksene.

– I april så vi enestående skader på økonomien i eurosonen, uttaler sjeføkonom ved IHS Markit, Chris Williamson, i dagens rapport.

– PMI-målingen viser en kollaps for virksomheter i hele eurosonen som går langt over noe vi noensinne har sett før i løpet av 20 år med datainnsamling, fortsetter han.
– Et sjokkerende bilde

I Tyskland alene viser de foreløpige tallene en sammenstilt PMI-måling på 17,1, ned fra mars-målingen på 35,0. Ifølge Infront var forhåndsestimatet også på 17,1.
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
23.04.2020 kl 10:36 8813

Initial Jobless Claims i USA i dag. De fire siste torsdagene har tilsammen gitt 22 millioner nye arbeidsledige samtidig som børsene har gått gjennom taket. Hva skjer i dag? Også tall for New Home Sales (Mar) i dag.


Hva er det børsene stiger på egentlig... Ja, si det...Bærekraftig på litt sikt...?

S&P 500 companies spent $7 trillion on buybacks and dividends and “been rewarded’ by coronavirus bailouts, says Social Capital CEO

Published: April 22, 2020 at 10:06 p.m. ET
By Mark DeCambre

‘That kind of behavior makes no sense,’ Chamath Palihapitiya says about buybacks and dividend payouts over the past decade

https://www.marketwatch.com/story/sp-500-companies-spent-7-trillion-on-buybacks-and-dividends-and-been-rewarded-by-coronavirus-bailouts-says-social-capital-ceo-2020-04-22?siteid=bigcharts&dist=bigcharts
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
23.04.2020 kl 14:43 8737

Nærmest ufattelige 26.4 millioner nye arbeidsledige i USA i løpet av bare 5 uker. I en nasjon uten rare sikkerhetsnettverket for arbeidstakere. Dypt tragisk.

Den desperate kampen for å holde børsene oppe blir bare mer og mer desperat, men fortsetter.

US weekly jobless claims hit 4.4 million, bringing 5-week total to more than 26 million

PUBLISHED THU, APR 23 20208:32 AM EDT
Jeff Cox
@JEFF.COX.7528
@JEFFCOXCNBCCOM

Jobless claim filings continued at a historically unprecedented pace last week with 4.4 million new signups for unemployment insurance, bringing the total of the past five weeks to 26.4 million, the Labor Department said Thursday.

The total represented a decline of 810,000 from previous weeks, but the five-week sum has now surpassed all of the job gains since the financial crisis.

Economists surveyed by Dow Jones had been expecting 4.3 million new claims.

With virtually all other economic indicators pointing to the worst downturn since the Great Depression, jobless claims are seen as the most current way of measuring how deeply conditions have been impacted by social distancing associated with the coronavirus.

The total is far worse than anything the U.S. has seen before, with the previous one-week peak of 695,000 dating back to October 1982.

Last week’s tally was revised down by 8,000 to 5.24 million.

https://www.cnbc.com/2020/04/23/weekly-jobless-claims.html
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
tuja
23.04.2020 kl 14:52 8716

Det kommer til å smelle noe så j...... ned snart, så her blir det mange med snørr og tårer, som sitter stuck med aksjer kjøpt på de siste ukers "sucker rally".

Sjekk grafen en gang til, boys and girls. Helt eksemplarisk bull-trap, før realiteten tar overhånd, og frykten kommer tilbake. Da skal det settes lavere bunn.

https://www.marketwatch.com/story/why-a-return-to-normal-could-mean-disaster-for-the-stock-market-2020-04-22?mod=home-page

Tikk-takk......
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
23.04.2020 kl 15:01 8674

Tanken på hvordan president Trump krydrer de realøkonomiske fakta som nå åpenbarer seg med stadige forsikringer om at krisen snart er over og at the good times will be back, får det nesten til å føles som om vi befinner oss i script til en skrekkfilm. Fed har vel faktisk også pratet mye i den retning til markedet. 😱
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
AlfaQ
23.04.2020 kl 15:33 8594

Du må virkelig jobbe hardt for få noen bra inngang for tiden. Det er litt absurd at oljeprisen var nede på 15-nivået uten at det nesten synes på OSEBX-chartet en gang (1mnd). Jeg er litt mindblown. Hvordan er det mulig? Investorene svelger kameler som om det skulle ha vært ostepop.
Olja var vel ned 25% den ene dagen og 15% den andre, men det var ikke mye bevegelse i oljeaksjene. Men nå når olja er opp 7% så er det rally delux. Fikk småplukket litt i det lille blaffet med Bear-tåke, men fy fader det gikk fort over. Og allerede idag fikk jeg høydeskrekk igjen, og lettet litt. Tilbake til start. Merkelig.
(Jeg er ikke Bear, og trader ikke. Er bare ute etter å få litt penger inn i markedet på gunstige nivåer. Men DET er virkelig en prøvelse i tålmodighet slik det er nå. Men får håpe det lønner seg å holde igjen på sikt)
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
23.04.2020 kl 15:42 8567

Har vært elleville børsfester på katastrofale jobless claims tall alle de 4 foregående torsdager, og jammen åpner ikke børsene ellevilt i dag også. Det er visst dette som er dynamitt for økonomien og fremtidsutsiktene da. Har ingen problemer med å innrømme at jeg ikke skjønner bæret, men tenker vel, som sagt, at illusjonen som nå bokstavelig talt kjøpes med hud og hår er at snart er krisa over og alt tilbake til det gode gamle. Tror altså veldig sterkt at dette kun er en illusjon og ingenting annet. Blir spennende å følge med. Fra sidelinjen. De kronene jeg har skal definitivt ikke inn i dette markedet. Foretrekker utbytte fra finværet, uten nervekjør.
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
lynx
23.04.2020 kl 15:51 8539

At børsene kan stige på disse tallene er jo bare umulig å begripe.
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
AlfaQ
23.04.2020 kl 16:06 8712

Imponert over de som har tålmodighet til å stå helt på sidelinjen eller shorte i dette markedet. Det ble etterhvert veldig stille fra alle shorterne som spådde kurskollaps i slutten av mars. Det må ha vært smertefullt å få markedet mot seg, kanskje på nytt.
Utviklingen er veldig rar, og jeg blir overrasket dersom det ikke kommer en ny bunn. Men jeg tør ikke stå på sidelinjen. Jeg er villig til å bli med ned i gjørma på nytt dersom jeg kan komme ut av krisen med en sterkere portefølje. Har en god cash-andel per nå.
Synes litt synd på de som er short oljeselskaper og som endelig fikk rett om at oljeprisen skulle kollapse, men så er krakk-blaffet så kortvarig og så begrenset. De skal ha hatt supertiming for å ha klart ta gevinst på den dippen. Det var jo knapt en dipp. Tror jeg hadde revet ut alt håret.
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
23.04.2020 kl 16:10 8694

Alle fem US data 15:45 og 16:00 kom inn under estimatene. Børsene heller ikke påvirket negativt av disse.
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
23.04.2020 kl 16:10 8690

Alle fem US data 15:45 og 16:00 kom inn under estimatene. Børsene heller ikke påvirket negativt av disse.
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
23.04.2020 kl 16:19 8659

Tror vel nå litt som tuja at en kjempesprekk er uunngåelig. Så forblir utenfor hvis den ikke kommer. Det finnes andre muligheter. Travspill fremstår jo nå f. eks. som et mye mer fornufsbasert alternativ til investering enn børs, med lavere risiko.😉
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
AlfaQ
23.04.2020 kl 16:24 8629

Det som har vært litt min teori den siste drøye måneden er:
Corona-tiltakene er så negative for så mange, at det skaper en tilbøyelighet til å være overoptimistisk. Alle håper på at tiltakene snart er over, ikke bare med tanke på investeringer, men med tanke på privatlivet. Når man er i en vanskelig situasjon må man tenke positivt, og denne optimismen skaper et overoptimistisk aksjemarked.
I tillegg har alle investorer en personlig erfaring med å være syk. Det er bare noe som skjer. Du er hjemme fra jobben noen dager, og når du er frisk er alt tilbake til normalen. Mange overfører nok denne erfaringen til markedet.
Til slutt, kan det kanskje være noen elementer av dugnadsånd, at dette må vi bare komme oss gjennom sammen.
Finanskrisen i 08 var helt annereldes. Det var et problem som var fremmed for de fleste (ergo mer skummelt). I tillegg var relativt få direkte rammet av Finanskrisen, selv om sekundæreffekter rammet bredt.
Så spørsmålet er i hvor stor grad realisme og tungsyn vil overta markedene? Jeg tror det blir turbulent, og vi kan få en ny bunn. Men erfaringene hittil tilsier at (den nødvendige) optimismen kanskje kan være hard å knekke.
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
najan
23.04.2020 kl 16:26 8614

Georgia begynner å åpne opp i morgen. Blir spennende og se om økonomien faktisk starter opp uten problemer. Tviler vel litt på det? Mange blir nok hjemme.
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
23.04.2020 kl 16:33 8582

Veldig enig i mye av dette. Man bør vel også ha i bakhodet at det mer enn noen andre i praksis er Fed og Kongressen som løfter markedene i USA og at tilsvarende samfunnsinstitusjoner gjør det samme når det gjelder markedene i andre nasjoner. Så får vi jo etterhvert se om dette vil fungere hvis aktiviteten i realøkonomien forblir lav.
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.04.2020 kl 16:36 8562

Thanks for warning us all thin Lizzy. I see you do it often.

I am positive you are not shorting the market though, but are simply warning others

Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.04.2020 kl 16:37 8549

Kommer det en bølge 2 med store antall syke og dødsfall på tross av alle tiltakene så tror jeg fort den totalt urealistiske positiviteten blir borte. Det dør fortsatt flere 100 mennesker hver dag i de verst rammede landene og det er fortsatt de som tror det er bare en liten influensa... Jeg var selv for eksempel den eneste som i det hele tatt så dette komme på min arbeidsplass blant 2-300 stykker! Mange tror nok at dette er fort over... Svartedauen er for eksempel fortsatt dødelig og det vil dette også være for en lang tid fremover...
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
tuja
23.04.2020 kl 16:45 8522

Euforien får seg snart en salig knekk. Verden står tilnærmet stille, og børsene er på okt-nov 2019 nivå. Helt utrolig. Og oljeaksjer som EQNR m.fl prises på samme nivå som da oljen var på 50 usd. At dette ikke holder i lengda, når kv.resultatene for kv1 og kv2 kommer i løpet av vår, sensommer, vil nok tilbakeføre litt realisme inn i opphøyde kurser basert på helt andre forutsetninger. Og USA forgjelder seg noe så inn i h.... med deres støttepakker, og kjøp av junkbond. Nei, neste dump ned blir mye værre, og kraftigere enn første bølgen ned. Det er kun snakk om når, ikke om.
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
23.04.2020 kl 16:45 8510

Fester overhodet ingen lit til denne oppgangen og poster en god del linker til det jeg synes er interessant og relevant i den sammenheng. Kall det gjerne advarsler hvis du vil, men min mening er kun en blant mange om markedet og hittil har jeg tatt feil så her må alle mene selv og stå for det. Gikk ut av mine aksjer godt under kursnivåene vi ser nå så sånn sett har jeg tabbet meg ut. Forøvrig er vel den enkelte forumdeltagers posisjon irrelevant. De flestes meninger om markedet er vel farget av egen posisjon eller tror du kanskje de som er positive til markedet ikke har aksjer, men kun er inne her for å veilede? 😉
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
AlfaQ
23.04.2020 kl 17:17 8460

Godt poeng. Fed og krisepakker spiller en viktig rolle, men jeg kan nesten ikke tro at de alene klarer å bevege markedet så mye. Tror det må være mye psykologi med i bildet også. Selv i store institusjoner er det til slutt mennesker som tar beslutninger. (Hvis ikke robotene har tatt helt over)
Jeg husker ikke datoene helt presist, men slik jeg husker det hadde de to første pakkene fra Fed lite umiddelbar kurs-effekt. Jeg synes det var dritskummelt når Fed fyrte av de store kanonene og markedet bare løftet på skuldrene og dundret videre ned. Jeg tenkte at de var idioter som brukte opp så mange verktøy så tidlig, uten effekt.
Mulig at rallyet som kom senere skyldes de samme tiltakene (og nye), men hvis Fed faktisk har så stor makt ville jeg tro at den umiddelbare effekten også burde ha vært litt mer merkbar.
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
23.04.2020 kl 18:02 8398

Kanskje et 'lite' tankekors at globale CEO'er synes å være mye, mye mer pessimistiske enn Trump og Fed når det gjelder hvor lang tid det vil ta å gjenreise økonomien...? Kalte visst de siste ukers børsoppgang THE BIG GAMBLE på en tråd for noen dager siden så får vel stå for det, men skal innrømme at jeg begynner å undres veldig når det gjelder sammenhengen mellom børs og realøkonomien. Er kanskje ikke så nøye? Som man kan lese i artikkelen snakkes det nå sogar i termer som det største økonomiske tilbakeslaget på flere århundrer så man kan jo bli forbløffet av mindre enn at en slik situasjon utløser sammenhengende børsrally i ukevis mens det hagler katastrofale økonomiske data over markedet.

Global CEOs reveal what they think the coronavirus recovery will look like as business activity plunges

Published: April 23, 2020 at 11:52 a.m. ET

The majority of CEOs around the world expect a slow U-shaped recovery from the coronavirus pandemic, according to a new report looking at the impact of the disease on global business.

Around 61% see a sharp recession followed by a longer recovery, a survey of 3,400 chief executives across 109 countries carried out by global leadership network YPO found.

More than a fifth of company bosses predicted a W-shaped curve - a double-dip recession and recovery, while 64% saw negative effects on revenues to be felt at least one year from now.

Recovery forecasts did not differ greatly by region but a higher proportion of CEOs in Africa - 68% - said their business was under “large or severe threat” from the pandemic than those in Europe - 55% - and the U.S. - 48%.

Just 9% of American bosses said their business was at risk of not surviving the crisis, while that number jumped to 16% among CEOs in Africa.

A string of economic data for April released on Thursday offered further insight into the scale of the damage being inflicted by coronavirus on countries worldwide as they remain in lockdown,

European business activity plunged to historic lows in April as the closely-followed eurozone composite purchasing managers’ index (PMI) fell to 13.5 - a reading below 50 indicates a contraction in output.

Business activity in the U.S. also suffered a record drop, with the composite PMI tracking the manufacturing and services sector falling to 27.4. A further 4.4 million Americans applied for unemployment benefits last week, taking the total number of jobless claims due to coronavirus to 26 million.

Despite the data, the Dow Jones Industrial Average DJIA, 1.28% climbed 1.4% - 326 points in early trading. ING chief international economist James Knightley said attention would turn to states partially re-opening this weekend - Georgia, Tennessee, South Carolina and Florida - for clues to the recovery ahead.

“We would assume jobless claims will fall back sharply here, but if consumers remain reluctant to go shopping or visit a restaurant due to lingering Covid-19 fears, then employment is not going to rebound quickly. As such it would be another signal that a V-shaped recovery for the U.S. economy is highly unlikely,” Knightley said.

The U.K.’s composite PMI slumped to 12.9 from 30 in March as Bank of England policymaker Jan Vlieghe said the U.K. was facing its worst slump “in the past century, or possibly several centuries.” He said the recovery would likely be U-shaped rather than V-shaped.

https://www.marketwatch.com/story/global-ceos-reveal-what-they-think-the-coronavirus-recovery-will-look-like-as-business-activity-plunges-2020-04-23?siteid=bigcharts&dist=bigcharts

Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
tuja
23.04.2020 kl 18:17 8341

Henning Christensen
Publ. 17:41 - 23.04.20

Coronaviruset har svekket amerikanske innkjøpssjefers forventninger vesentlig.

IHS Markits flash-måling for innkjøpssjefsindeksen (PMI) i USA i april viser 27,4 poeng, som er kraftig ned fra mars-målingen på 40,9 poeng. Dette er det laveste nivået noensinne, ifølge IHS Markit.

PMI-indeksen for den amerikanske tjenestesektoren viser 27,0 poeng, også det laveste nivået noensinne. I mars var tjeneste-PMI-en 39,8 poeng.

I industrien er PMI-indeksen for april 36,9 poeng, som ifølge MarketWatch er det laveste nivået på 11 år. I mars var denne på 48,5.
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
MASTERCLASS
23.04.2020 kl 18:30 8311


Aksjemarkedene verden rundt er ødelagt av sentralbankene for mange år siden ved at de har reddet og belønnet risikoperverse investorer igjen og igjen og dermed hindret nødvendig omstilling. Det er flere tiår siden realøkonomiske forhold "styrte" aksjekursene. Nå er det et gigantisk kasino, og den erkjennelsen bør være førende når man investerer der. Hvis ikke går det garantert galt, og det gjør det jo for de fleste!
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
tuja
23.04.2020 kl 18:35 8302

https://finansavisen.no/nyheter/makro/2020/04/23/7520781/britisk-sentralbank-advarer-mot-verste-depresjon-pa-arhundrer

Gertjan Vlieghe, som er medlem av sentralbankens rentekomité, kom med den dystre spådommen etter at de nyeste økonomiske data viste hvor hardt rammet den økonomiske virksomheten er både i Storbritannia og andre steder.

– Basert på tidligere indikatorer og erfaringen fra andre land som ble rammet før oss, virker det som vi opplever en raskere og dypere nedgang enn noe vi har sett det siste århundret, eller kanskje de siste århundrene, sa Vlieghe, som er økonom.

PMI til bare 12,9

Nye tall viser at den såkalte innkjøpssjefsindeksen PMI i Storbritannia har stupt til 12,9 i april fra 36 i mars. PMI er en indikator for økonomisk aktivitet, og en verdi på under 50 indikerer fallende aktivitet.

Ifølge Markit/CIPS er de nyeste PMI-tallene en indikasjon på den raskeste nedgangen i britisk økonomisk virksomhet siden man begynte å samle slike tall for 20 år siden.

Det britiske kontoret for budsjettansvar spår en negativ vekst i britisk økonomi på 13 prosent i år.

Nedgangen skjer til tross for at finansminister Rishi Sunak har fremlagt enorme pakker for å stimulere økonomien.
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
23.04.2020 kl 18:37 8288

Synd, men opplagt mye sant. Har vel aldri blitt demonstrert tydeligere enn nå, men kan man også 'dikte' seg unna en gedigen baksmell ved langvarig stillstand i realøkonomien?
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
tuja
23.04.2020 kl 18:38 8280

BILL GATES SETTER ORD PÅ DET. Dette vil bli en lang og smertefull tid for økonomien:

https://www.marketwatch.com/story/bill-gates-as-things-get-back-to-semi-normal-its-impossible-to-overstate-the-pain-that-lies-in-the-years-ahead-2020-04-23?mod=home-page
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
23.04.2020 kl 18:39 8264

Ja, det er akkurat det. Pakkene! Hvor lenge hjelper disse hvis realøkonomien forblir relativt stillestående?
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
23.04.2020 kl 18:45 8247

'Gale' politikere vil sjokkåpne samfunn og økonomien. Aktørene tør ikke...

Georgia barbershop owner ‘definitely not opening’ Friday, saying many others won’t either

PUBLISHED THU, APR 23 202011:43 AM EDTUPDATED 13 MIN AGO
Kevin Stankiewicz
@KEVIN_STANK

The owner of a Georgia barbershop said she is not planning to open her doors Friday, when the state lifts coronavirus-related restrictions for businesses like hers.

“I’m just not prepared to do this,” Maxim Barbers owner Diane Fall told CNBC on Thursday.

She cited the onerous task of gathering the equipment and supplies needed to meet safety requirements.

https://www.cnbc.com/2020/04/23/maxim-barbers-diane-fall-on-georgia-lifting-business-restrictions.html
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
tuja
23.04.2020 kl 18:52 8210

OG DER KOM DEN:

Gild rett i CB. "Gilead's Covid-19 remdesivir flops in first randomised clinical trial, according to draft documents published by the WHO."
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
tuja
23.04.2020 kl 19:07 8174

19:05:07
Mads Randen
Koronamedisinen ble omtalt som lovende – nå flopper medisinen i første randomiserte studie, ifølge FT

For en uke siden ble det meldt at det California-baserte selskapet Gilead Sciences har gjort lovende tester ved University of Chicago med en ny eksperimentell medisin for korona. Selskapet skjøt i været på børsen.

Torsdag skriver imidlertid Financial Times at medisinen skuffet i sin første randomiserte studie. Dette skuffer både forskere og investorer, og Gilead sendes ned på børsen. Rett etter nyheten ble kjent falt over seks prosent.

Et dokument som ved en feil ble publisert av Verdens helseorganisasjon viser at medisinen ikke hadde virkning på pasientene, skriver FT.

Tidligere studier har ikke vært randomisert. Det vil si at det ikke har vært en kontrollgruppe som har mottatt placebobehandling, skriver avisen.

DN har tidligere omtalt selskapet da de lovende nyhetene nådde markedet forrige uke. Da kom det frem at det norske helsefondet Sector Gamma, som styres av Trond Tviberg og Trond Horneland, var investert i selskapet.

På tross av de dårlige nyhetene torsdag er selskapet opp nesten 20 prosent så langt i år.
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Thin Lizzy
23.04.2020 kl 19:15 8160

Ja som tidligere postet steg børsene nesten 4% senest fredag på 2 x fake news (Gileads 'vindundermedisin' som helbreder koronavirusinfeksjon + snarlig åpning av amerikansk økonomi). Det er helt vill vest nå. Legg også merke til hvor lynraskt børsene steg rett til værs igjen etter knekken på nyheten om Gilead flopp...
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare
Jensenpirken
23.04.2020 kl 20:19 8078

Hehe det var i mars det var vill vest på
Børsene. 10% ned ene dagen og så 10% opp neste. Nå i april har aksjemarkedet mindre svinginger, og fungerer mye bedre.
Redigert 20.01.2021 kl 20:59 Du må logge inn for å svare