SDRL: Last man standing - the winner takes it all

locksley
SDRL 22.04.2020 kl 18:57 299622

VAL er i praksis konkurs og ned 26% akkurat nå. RIG er ned 13%. SDRL er derimot opp 8%. Vi har sett liknende handelsmønstre i den senere tiden, og SDRL var også oppe på 0,999 dollar forleden. Riktignok er vi tidlig i reprising, og det er ikke frislipp i kursen. Ennå.

Utrolig nok er SDRL høyere akkurat nå enn etter krakket mandag 9. mars og i tiden etter, der oljeprisen har gått ad undas!

Så hva er det som skjer?

Min tese er at coronaviruset og oljekrisa virker paradoksalt nok til fordel for Seadrill. Vi får en kraftig shakeout mye raskere enn antatt. Shaleindustrien går over ende som fluer. Det samme gjør offshorekonkurrenter. Det blir skraping og konkurssalg. SDRL er selvsagt også bekymret for sine gjeldsforfall.

Men markedet har allerede begynt å tenke på den oljerekylen som kommer. Etter denne washouten av shale m.m. vil oljeprisen nå nye høyder (dersom corona kommer under kontroll). Eksakt når vet man ikke, men verden rigges når for peak oil pga. de mange shut downs som kommer. Det er kostbart å starte opp igjen. Mange brønner vil aldri åpnes igjen.

Mao. dersom det ligger an til en kraftig peak oil i 2022-2023 og videre, så vil det bidra til at SDRL får refinansiert til gunstige betingelser.

For meg ser det mer og mer ut til at markedet har tro på SDRL som en av vinnerne og når røyken legger seg.

Redigert 21.01.2021 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
X-43 scramjet
02.10.2021 kl 17:14 4381

Blir nok masse frem og tilbake her og tipper utsettelse av en rekonstruksjon eller at den blir kansellert hvis Seadrill sikrer 5-10 kontrakter til i løpet av året og olje dollaren går opp mot 90. At markedet snur kraftig og Seadrill får bedre lånebetingelser pga at de ser at markedet nå har snudd, pandemien avtar og aktiviteten for oljeboring blir veldig bra i 2022/2023.
HAS
02.10.2021 kl 18:01 4372

Gode utsikter for Seadrill vil utvilsomt styrke kreditorenes apetitt på aksjer til spottpris, så planen blir nok fulgt.
paskar
02.10.2021 kl 19:11 4344

Enig !
Jeg tipper de som kjøpte gjelden på billigsalg før chapter 11 gjorde dette for å skaffe seg eierandeler i det rekonstruerte selskapet. Gjelden ble vel omsatt til 20% av verdien rett før konkursbehandlingen startet, og det er en konkursbehandling ! (chapter 11 i US bankruptcy code).
Alle kontrakter som Seadrill får nå blir til inntekter til de nye eierene, og de kommer ikke til å dele med de eksisterende. Eneste mulighet for eksisterende eiere er å tilbakebetale utestående gjeld, noe som er urealistisk
hypotetic
02.10.2021 kl 23:32 4269

Du bør sende brev også. Adressen står tidligere på denne tråden. Hvis ikke våre krav om likebehandling blir fulgt opp fremover vil jeg forfølge dette i ettertid. Håper flest mulig SDRL eiere blir med på det. Et slikt krav blir ikke nødvendigvis mindre attraktivt i ettertid. Viktig at man nå skaffer seg dokumentasjon på at man har klagd i forkant.
Fredriksen har trolig solgt seg ned mot 15% for å presse ned kursen. Trolig går det veldig raskt å sanke 15-20% støtte blant småaksjonærene så man blir største eier i SDRL og kan kreve at styret byttes ut.
Slettet bruker
02.10.2021 kl 23:49 4259

Ja, det er helt riktig, og det forsto alle oppegående allerede for 1-1,5 år siden.
At denne prosessen skulle komme, at den ville bli gjennomført og at alternativer ikke var aktuelle.
Om noe tid vil igjen Fredriksen være største aksjonær i Sdrl med sine vanlig 30%, men ikke før selskapet er refinansiert, tipper Dnb vil trone på 2 eller 3 plass på aksjonær listen, folketrygd fondet sikkert også som stor aksjonær, solid restrukturert selskap med stor oppside og rigger på gode komtrakter.

Et sted utpå ny året skal vi igjen lese på Hegnar forside, Dnb roper kjøp i Sdrl3- ser 200% oppside
Desverre vil dagens aksjonærer som forholder seg passive på 1,8 kroner da allerede ha mistet 70-80% av pengene slik selskapet selv har formidlet i lang tid.

Det finnes flere gode rigg selskaper på Oslo børs som man kan tjene penger i, inntil Drillen er restrukturert, så det er uforståelig at noen velger å rote bort rigg pengene sine her nå, nå som næringen skal rett opp.
Redigert 03.10.2021 kl 00:14 Du må logge inn for å svare
X-43 scramjet
03.10.2021 kl 01:00 4305

Skal jobbe med det. Ja, nå skulle vi hatt ringe runder samlet gamle og nye Seadrill investorer og overtatt selskapet samlet, byttet ut styret, noen må jo være modige å få til en forandring i denne verdenen. Tar denne erfaringen med meg med Seadrill. Når alt ser svart ut, så er det lurt å beholde troen. Bryr meg ikke om et eventuelt tap. Det er mange andre som sikkert vil tape og har tapt mer enn meg her, men hadde vært fint om ikke flere taper mer. Skal bli spennende å følge SDRL denne vinteren. Skal prøve å få ønsket Fredriksen en God Jul og.😃
hypotetic
03.10.2021 kl 09:41 4174

Det er manglende likebehandling i forslaget vi klager på ikke gjeldskonvertering. I SDRL er det ok at gjeld konverteres men styret bør ikke misbruke tillit overfor øvrige aksjonærer ved å kun forhandle for Fredriksen kjøpe av gjeld for konvertering billig fra bankene samt avtale kun for ham tegning av konvertibel gjeld med ekstrem lav tegningskurs.
hypotetic
03.10.2021 kl 10:35 4146

DNB og andre banker har bonussystem som gjør at ansatte er villige til å strekke seg ekstremt langt for å beholde sine største og best betalende kunde. De ansatte banker og systemet rundt som stiller spørsmål blir byttet ut ved at de får beskjed om at de har manglende tillit fra Fredriksen slik som Rødland.
Den store fordelen med søksmål fra småaksjonærer mot Fredriksen og DNB er at småaksjonærene statistisk vinner frem i tilnærmet alle slike saker. En annen fordel er at det ikke er fare for at saksøkte er betalingsdyktige. Ubehagelig nå, Ja! Men, dette kan bli veldig bra i løpet av et par år for de som ikke gir seg.
https://finansavisen.no/nyheter/boers-finans/2019/06/analytiker-forteller-investorer-at-aksjen-kan-gaa-400-prosent?hegnar
X-43 scramjet
03.10.2021 kl 11:48 4108

Seadrillinfo@primeclerk.com den emailen fikk tilbake sendt, at min mail med klagen du lagte ikke kom fram. Skulle funnet en felles email adr til Seadrill alle brukte, så fått tilsendt brevet med kopi tilbake i posten med et Seadrill stempel og sendt avgårde til adr i USA. Det er vel dette de frykter, at småaksjonærer kan ta over. Holder fast på en siste dead cat bounce før en eventuell utvanning. Nå håper jeg vi får et trykk oppover og kan kanskje feire jul med en Seadrill gevinst.
Slettet bruker
03.10.2021 kl 11:55 4144

Det beste og enkleste er nok å vente til struktureringen er unna gjordt.
Redigert 03.10.2021 kl 13:56 Du må logge inn for å svare
Sashaa
03.10.2021 kl 15:49 4099

Hei Hypotetic

Har over 500 k sdrl og kjøper sannsynlig mer i uka som kommer.
Jeg vil gjerne sende Mail , men usikker om formulering. Kan du være snill å komme med forslag.

Takk
hypotetic
04.10.2021 kl 00:20 3929

Håper flest mulig eksisterende aksjonærer nå spanderer porto på klagebrev. Leste nå svar på spørsmål om adresse på epost jeg fikk fra houston_operation@txs.uscourts.gov. Fikk oppgitt følgende svar på spørsmål om riktig adresse: The address to the Clerk of the Court is P O Box 61010, Houston, TX 77208. Denne adressen bruker jeg nå når jeg sender dem min klage sammen med at jeg ber dem videreformidle klagen i epost frem til originalversjon kommer i posten samt at jeg ber dem bekrefte på epost når de mottar brevet. Full adresse blir vel da....: Bankruptcy Court, Southern District of Texas, P O Box 61010, Houston, TX 77208 USA Nederst til høyre på konvolutten skrev jeg Att: Seadrill Limited, Case No. 21-30427 (DRJ)
Det er dessverre ingenting som er veldig enkelt men det å klage og kreve likebehandling lønte seg veldig for XXL aksjonærene så lykke til alle aksjonærer og håper flest mulig nå bidrar og sender en klage..

Bankruptcy Court, Southern District of Texas,
SEADRILL LIMITED Case No. 21-30427 (DRJ)
P O Box 61010, Houston, TX 77208 USA
I hereby complain about the lack of equal treatment of the main shareholder and small shareholders in the refinancing proposal in SDRL submitted on 24 July 2021. Norwegian legislation protects smaller investors against large investors sitting on the board disadvantaging themselves. In the submitted proposal, it is only informed that Hemen Holding Ltd alone will be allowed to subscribe in the new loan of 50Mill $ with the right to 5% after restructuring. It is also only proposed that Hemen Holding Ltd alone be allowed to buy shares from banks. What similar rights have been negotiated for the other over 75% + of the owners in SDRL? The shareholders, Norwegian legislation and the Oslo Stock Exchange demand equal treatment of large and small shareholders in that everyone has an equal right to subscribe for new shares through a rights issue where all owners receive an equal number of transferable subscription rights. It has not yet been accounted for how much need the company has for capital. Extraordinary write-downs have been too high under COVID. Oil prices and rig rates are expected to remain high in the coming years. It has not yet been accounted for how much bidders are willing to pay for the assets in SDRL. It is not stated how much new capital SDRL needs. We hereby demand that the process be postponed until this is clearly explained to the owners in SDRL so that we have the opportunity to propose a solution that treats all the owners equally. Alerts with this lawsuit in retrospect against the person or persons who may be involved in discrimination and abuse of trust towards other owners. I also involve banks and others who may be involved in pre-emption attempts and the implementation of this unfair restructuring plan.
Please confirm to my email that you have received this complain on the refinancing proposal in SDRL submitted on 24 July 2021 and that you will deliver this complain to the right person.

Signature
X-43 scramjet
04.10.2021 kl 11:51 3647

Har sendt til den mail adr og skrev at de måtte sende bekreftelse tilbake til meg at mail var mottatt. Sitter gjennom dette løpet med Seadrill. Blir lange prosesser med chapter 11, synliggjøring av verdier og kontrakter som kommer underveis. Er første gang har sendt slik klage i aksje markedet. Håper på rettferdig fordeling ja, at vi småaksjonærer har noen få rettigheter som vi kan bruke. For en spennende vinter med Seadrill dette blir.
Pitti
04.10.2021 kl 23:28 3513

Er det ikke mulig å sende inn ei " samleklage" ? Må jo har mye mer vekt nå de får inn ei klage signert av 1000 aksjonærer ... Og på denne måten er det sikkert mulig å får enda mer folk med seg vil jeg tro...
locksley
04.10.2021 kl 23:38 3524

Noen tekniske som melder seg og lager en undersøkelse så vi ser hvor mange aksjer som kan samles?
Slettet bruker
05.10.2021 kl 12:36 3361

Står til folkens? Tror denne kan få enda et rekyl opp snart. Hittil, av den lille erfaringen jeg har av å følge med på aksjen så lønner det seg å trade denne, fremfor å bare holde. Kjøpe på 1.5kr - 1.8kr og selge på 2.4kr til 2.8kr. Blir fort penger av dette også. Bryter den 3kr derimot, så blir ting ekstremt spennende og trading taktikken vil ikke fungere i like god grad.

Da er jeg inne igjen. Kun 65k aksjer denne gangen.
hypotetic
05.10.2021 kl 14:38 3299

I DOF er det raskt børsmeldt støtte, 5%, 10%, 15%, 20%, 25% og er nok ikke lenge før børsmelding 30% kommer. I SDRL har storeier kun 15% + nå. Det er således ikke mye som skal til i SDRL. Kan alle som har over 20 000 aksjer melde seg her så vi kommer i gang og noen må ta den tekniske jobben slik DOF har gjort se https://dofmg.blogspot.com/p/registrering.html. Er jo en rett over her som har informert om at han har 500 000aksjer. Vi trenger bare støtte fra 30-40 med den snittstørrelsen så er vil største eier i SDRL ..... Jeg har vel 250 000aksjer Bankene vil ikke rane bankkundene sine hvis vi organiserer oss
hypotetic
05.10.2021 kl 14:48 3344

Alle riggaksjer har steget mange hundre prosent nå. Det er greit med konvertering av gjeld men denne må gjøres på eksempelvis 20 kr. En fortrinnsrettet emisjon med 2 tegningsretter a 20 kr vil gi 4 milliarder i ny kapital. Bankene kan i tillegg konvertere 10-20 milliarder til børskurs 20 kr. SDRL vil da igjen fremstå som et av de mest attraktive riggselskapene i verden. Eksisterende aksjonærer som ikke har råd til å selge tegningsrettene vil med dagens utsikter for riggmarkedet og et refinansiert SDRL lett få solgt disse for det er mange som har ventet og ønsker å posisjonere seg tidlig i et refinansiert SDRL.
hypotetic
05.10.2021 kl 16:14 3323

Fredriksen har fra 24/8 solgt milloner av aksjer for å få ned kursen og rettferdiggjøre emisjon på under 25øre der kun han får kjøpe gjeld fra bankene og tegne konvertibel gjeld som kan konverteres til aksjer under 25øre. Nedsalget har gjort at han trolig ikke kontrollerer mer enn 15% + aksjer nå. De 85% andre aksjonærene vil støtte likebehandling også for småaksjonærer. Børsmelding 24/8 under:
Hemen Holding Limited has today sold 85,000 shares in Seadrill Limited (SDRL).
Following this transaction, Hemen Holding Limited and its wholly owned
subsidiary Hemen Investments Limited owns 20,076,612 shares in Seadrill Limited,
which represents 19.9997% of the shares and votes of Seadrill Limited.
X-43 scramjet
05.10.2021 kl 19:05 3280

"Seadrill skal være nær å sikre seg nok en kontrakt med Petrobras i Brasil".

Og til Hypotetic: Fikk mail tilbake fra USA/Seadrill:

Thank you for the email, however the Court does not accept email filings/pleadings. Please mail us your pleadings or file them over the counter at any of our divisional clerks offices.
hypotetic
05.10.2021 kl 19:09 3354

Noen som kan legge opp en mest mulig oppdatert aksjonæroversikt her? Gjerne med flest mulig aksjonærer.
Slettet bruker
05.10.2021 kl 20:23 3302

Blir med, har 275000 aksjer
Sashaa
06.10.2021 kl 00:12 3160

Bra JR -Ewing , bare tre personer her(du, hypotetic og jeg) har over en mill. aksjer i Sdrl, sikker med flere her kommer vår andel i Sdrl betyr mye når vi krever likebehandling.
X-43 scramjet
06.10.2021 kl 08:23 3104

Olje dollaren 83, med flere kontrakter som kommer, så tror jeg Seadrill får et bra løft fremover. En 200% stigning er ikke umulig nå.
HP17
06.10.2021 kl 09:12 3062

SDRL spretter oppover i dag, er det noe på gang, rykter eller annet som gjør at kursen igjen flyr?
Slettet bruker
06.10.2021 kl 09:28 3140

Noe spesielt som skjer? Tok en inngang på 1.8kr for 68k aksjer i går. Antok at det skal være rekyl opp. Har salgsmål på 2.4 - 2.8kr, med mindre jeg tror vi bryter 3kr. Da holder jeg en stund. Kun pga oljeprisen eller?
locksley
06.10.2021 kl 09:39 3097

SDRL har bedt dommeren om ytterligere 120 dager utsatt frist: https://cases.primeclerk.com/seadrilllimited/Home-DocketInfo

Brevet viser at det jobbes med alternative planer, og at man må ha mer tid. Samtidig som de understreker at de foreløpig holder på nåværende plan, er det tydelig at her kan komme endringer.
locksley
06.10.2021 kl 09:54 3062

I tillegg har følgende levert protester (her er Hemen/JF tungt inne):
1. Northern Ocean Ltd.
2. Northern Drilling Ltd.
3. Seadrill Northern Operations Ltd.
4. Northern Drilling Operations Ltd.
5. West Mira Inc.
6. HHI Deepwater Semi II Inc.
7. West Aquila Inc.
8. West Libra Inc.

Men hva protesterer de på? Jussen er vanskelig å lese. Men om JF-konglomeratet lager bråk, kan mye skje.
locksley
06.10.2021 kl 09:56 3067

Og så har også Richey Road Municipal Utility District i Texas protestert mot Planen, og viser til at lovggivningen gir dem førsterett/trumfer alle andre långivere. Mao., de må få det de skyldes før andre får sin del. Så her lukter det ny Plan.
hypotetic
06.10.2021 kl 10:00 3122

Helt klart! Her blir det 4 nye måneder med utsettelser og da er vi langt ut i 2022. SDRL er jo saksøkt også av en av långiverne. Dommer kan bli ansvarliggjort hvis han kjører igjennom dette ukritisk. Det er over 40 sikrede långivere som er totalt uenige.
There are over
40 secured lenders in these facilities, which include a broad range of financial institutions—from
European, Asian, and American commercial banks to export-import credit agencies and insurance
companies to trading desks and hedge funds. While there was some overlap in terms of lenders
across the silos, with some lenders concentrated in silos and others with broad cross holdings, the
Debtors’ lenders also had different opinions on the best path forward and the value of the different
silos, meaning the Debtors were likely to face a lengthy negotiation (and potentially a lengthy
dispute) regarding value allocation.
Slettet bruker
06.10.2021 kl 10:15 3113

Oi. Veldig spennende. På tide å fjerne salgsordre på 2.4kr. Dette kan bli spennende.

Synd at dette er en så liten posisjon for meg, men prosentvis har jo SDRL vært magisk å trade for meg. Begynner å friste å øke ytterligere her...
X-43 scramjet
06.10.2021 kl 10:47 3128

Bare kjøp flere, godt rally idag. Med utsettelser og ny plan så kan denne gå opp høyt opp. 6-8 kroner hadde vært fint om SDRL klarte det igjen.
hypotetic
06.10.2021 kl 11:58 3117

I Container Shipping er det ingen lenger som snakker om "gjeldsberget". Plutselig ble alt endret til informasjon om at den enorme rateøkningen gjør at selskapene kan nedbetale all restgjeld på noen måneder og at det blir enorme utbytter. SDRL gjennomførte restrukturering i 2018. Da oljeprisen falt til 13$/fat og i perioder ble betalt for å bli kvitt ble det igangsatt restruktureringsdiskusjoner med långivere om at mer gjeld måtte konverteres til EK. Når nå oljeprisen har passert 80$/fat er utsiktene endret i forhold til da oljen ble gitt bort og mange var enige om at det ikke skulle produseres mer olje. Långiverne ser nå stadig klarere at det ikke lenger er behov for konvertering av gjeld. Vi går fra 7 dårlige til 7 gode år med mangel på rigger og forventinger om historisk høye riggrater.
HL1000
06.10.2021 kl 12:08 3098

Det skal vell fremdeles stemmes over forslaget som SDRL har kommet med innen 7/10? ser ikke at det er utsatt?
Redigert 06.10.2021 kl 12:09 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
06.10.2021 kl 12:38 3191

Fint med avklaring her. Skal kreditorene fremdeles stemme over forslaget i morgen eller har dette blitt utsatt? Stemmer de gjennom i morgen og blir enige, så kan jo dette bli skummelt. Hva tenker dere? Holder min nåværende posisjon, men avventer til jeg vet mer før jeg kan spytte mer penger inn. Litt redd for et brått fall i morgen.
Slettet bruker
06.10.2021 kl 12:45 3177

her skal man ha baller av stål.. JF er ikke til å dytte rundt på i slike saker. Hadde holdt meg langt unna Uch.. tøft spilt er det uansett!
hypotetic
06.10.2021 kl 13:31 3112

Grunnlaget for ønske om utsettelse 5 okt
Debtors’ lenders also had different opinions on the best path forward and the value of the different silos, meaning the Debtors were likely to face a lengthy negotiation (and potentially a lengthy dispute) regarding value allocation.
DVS: Debitors långivere hadde også forskjellige meninger om den beste veien fremover og verdiene noe som betyr at skyldnerne sannsynligvis vil stå overfor en lang forhandling (og potensielt en lang tvist) angående verditildeling.
Hvis det er slik at de hadde forhåpninger om støtte for refinansieringsforslaget nå raskt ville de vel ikke sendt ut dette skrivet og skrevet dette i går 5 oktober? Må jo være en god grunn til at de nå ber om 120 dager mer.... Ville jo vært totalt villedende med dette skrivet hvis man plutselig i morgen oppnådde full enighet likevel..... Hvor stor sjanse er det for det? 0,001% Jeg tenker at den sjansen tar jeg......