SDRL: Last man standing - the winner takes it all

locksley
SDRL 22.04.2020 kl 18:57 299554

VAL er i praksis konkurs og ned 26% akkurat nå. RIG er ned 13%. SDRL er derimot opp 8%. Vi har sett liknende handelsmønstre i den senere tiden, og SDRL var også oppe på 0,999 dollar forleden. Riktignok er vi tidlig i reprising, og det er ikke frislipp i kursen. Ennå.

Utrolig nok er SDRL høyere akkurat nå enn etter krakket mandag 9. mars og i tiden etter, der oljeprisen har gått ad undas!

Så hva er det som skjer?

Min tese er at coronaviruset og oljekrisa virker paradoksalt nok til fordel for Seadrill. Vi får en kraftig shakeout mye raskere enn antatt. Shaleindustrien går over ende som fluer. Det samme gjør offshorekonkurrenter. Det blir skraping og konkurssalg. SDRL er selvsagt også bekymret for sine gjeldsforfall.

Men markedet har allerede begynt å tenke på den oljerekylen som kommer. Etter denne washouten av shale m.m. vil oljeprisen nå nye høyder (dersom corona kommer under kontroll). Eksakt når vet man ikke, men verden rigges når for peak oil pga. de mange shut downs som kommer. Det er kostbart å starte opp igjen. Mange brønner vil aldri åpnes igjen.

Mao. dersom det ligger an til en kraftig peak oil i 2022-2023 og videre, så vil det bidra til at SDRL får refinansiert til gunstige betingelser.

For meg ser det mer og mer ut til at markedet har tro på SDRL som en av vinnerne og når røyken legger seg.

Redigert 21.01.2021 kl 09:27 Du må logge inn for å svare
Dr.Money
28.05.2021 kl 13:33 5973

Mulig du har rett. Uansett synes det som om mye av risikoen ved å investere her er tatt ut med at det kommer mer penger inn i selskapet. Det at det skal utvannes til 1 % er historie nå. Om det likevel blir en utvanning blir den nok betydelig mindre og dagens inngang vil være latterlig billig. Mindre risk / høy reward slik jeg ser det.
Slettet bruker
28.05.2021 kl 13:35 5968

Jeg er villig til å vedde ganske mye på at restruktureringen ikke avblåses. Dersom de gjør det, så vil gjelden tynge selskapet så mye at de aldri klarer å konkurrere om kontrakter på samme vilkår som de andre store. Eneste måten bankene skal ha noen sjanse til å få igjen pengene sine er ved å skrive ned en stor andel av gjelden, og dermed gjøre selskapet levedyktig igjen.

Break even rater for Seadrill med dagens gjeldsnivå er ca 400k. Store deler av Seadrill sin flåte er søppel. De vil aldri kunne få 400k dagen uansett hvor bra markedet er.
Aksjemeglern
28.05.2021 kl 14:20 5935

Om ikke restruktureringen avblåses eller reduseres, så ville nok bankene og SDRL vært enige om en plan for en god stund siden, da enighet var et must.
Det at den drøyer og drøyer og blir fulgt opp med forlengelser, tyder bare på at markedet er temmelig usikkert enn hva det var da restrukturering ble besluttet og de er på talefot rundt temaet å se an markedet og komme til en enighet deretter.
SDRL har høy egenkapital, så disse vil være konkuransedyktige og operative utfra hvordan markedet speiler seg idag, kontra hva det gjorde da restrukturering ble foreslått som en plan da markedet og framtidsutsiktene innenfor sektoren var temmelig dårlige.
GOV
28.05.2021 kl 14:52 5927

Meglerhuset Kepler Cheuvreux trekker i en oppdatering fredag frem at det i rettsdokumenter fremgår at riggselskapet Seadrill har solgt fem av riggene sine til skraping for 38 millioner dollar, eller 318 millioner kroner.
Dette er de halvt nedsenkbare riggene West Alpha (1983), West Venture (2000), West Eminence (2009), West Pegasus (2011), samt boreskipet West Navigator (2000).
Fevang
30.05.2021 kl 01:31 5717

Du skriver at SDRL har høy egenkapital!!!

Da kan jeg for alle trådens lesere fastslå en gang for alle at du enten ikke vet hva egenkapital er eller du har null peil på SDRL.
R19
30.05.2021 kl 21:43 5506

400k før skraping, og ca 10 rigger skal hugges opp. Seadrill må ned på samme gjeldsnivå som konkurrentene valaris, noble, seadrill partners og diamond som har vært i gjennom chapter 11.
Aksjemeglern
31.05.2021 kl 09:10 5377

Glen Ole Rødland går av som styreleder fra både Seadrill og Axactor med umiddelbar effekt, ifølge flere børsmeldinger mandag.

-For meg er dette nå det rettet tidspunktet å overlate styringen, omstillingen har vært kompleks og flerfoldet, og jeg har full tillitt til at styret vil ta avtalen over linjen, kommenterer Rødland om Seadrill.
Aksjemeglern
31.05.2021 kl 09:17 5452

Tror nok det er du som må lese deg bedre opp om SDRL som selskap Fevang.
R19
31.05.2021 kl 10:34 5478

Sdrl har bokført negativt egenkapital på flere milliarder USD.
mimer
31.05.2021 kl 11:33 5452

Hm, det ble visst knute på tråden mellom Rødland og "Fredde"...mon tro hvorfor, hva er det for planer Fredriksen har egentlig ?

Oslo (TDN Direkt): I en epost til Dagens Næringsliv (DN) opplyser Glen Ole Rødland at han ble informert fredag om at han ikke lenger hadde tilliten fra Hemen Holding, og at han valgte å ta konsekvensen av dette og gå av.

https://www.dn.no/rigg/seadrill/john-fredriksen/glen-ole-rodland/glen-ole-rodland-gikk-av-som-styreleder-i-seadrill-sier-han-ikke-lenger-hadde-tillit-fra-john-fredriksen/2-1-1018011
Sjefenxxx
02.06.2021 kl 00:10 5185

Blodbadet kommer.....
Aksjemeglern
02.06.2021 kl 10:02 5029

Nå ettersom styreleder valgte å gå, så er det ingen tvil om at dette nå kommer til å gå på dunken.
Tenker SDRL nå velger alle metoder i et forsøk på å bli kvitt småsparerne selvom ikke markedet tilsier at det behøves via full utvanning.
Dette var nok styreleder uenig i, og derfor ikke lenger hadde tillit hos styret.
At vi snart kommer til å se en eller annen form for dirty tricks som er på kanten, forundrer meg ikke i SDRL askjen nå.

Valgte nå og trekke meg ut, og flyttet alt over i luftslottet NODL hvor det omtrent er like galskap og risiko som SDRL.
Men der er det hvertfall langt mer normalitet og svingninger i kursen enn det robotstyret som handler av hverandre hos SDRL nå.
Redigert 02.06.2021 kl 10:02 Du må logge inn for å svare
hypotetic
02.06.2021 kl 11:35 5015

Ja, dette er Fredriksenmetoden men plutselig går han inn med nye penger og garantier og da har SDRL historisk steget mange hundre prosent. Spørsmålet er om Fredriksen har stort fokus på karre til seg mer av disse siste 181millionene som dagens aksjer er priset til..... Makten og kontrollen hans i SDRL ligger nå faktisk kun i disse aksjene han eier som kun er priset til 48.8mill, (dvs. en stykk leilighet i Oslo). Ser man tilbake var SDRL verdens mest verdifulle og lønnsomme selskap for noen få år siden. Kjøper man 10 000aksjer i dag vil disse koste 18100kr. For noen få år siden kostet de samme aksjene 14 000 000kr. SDRL er allerede restrukturert i 2018 der Fredriksen gikk inn med millarder og milliarder av gjelden ble slettet. Fremtidsutsiktene var den gang vesentlig dårligere enn i dag. Valaris, Transocean og samtlige konkurrenter har steget og stiger kraftig i takt med oljeprisen og vaksineringen. Samtlige konkurrenter har meldt seg på som interessenter i å kjøpe riggene som er skrevet ned alt for mye sett i lys av at fremtidsutsiktene og oljeprisen så hvorfor skal bankene gi Fredriksen noe gratis. Gjelden i SDRL har vært handlet til 57,5% av pålydende men er svert lite omsetning. DNB og andre banker skriver at det ser ut som nedskrivningene blir vesentlig mindre enn antatt og at tidligere gjeldsstruktur likevel ser ut til å være bærekraftig. Er ikke helt sikkert at de ønsker å ta tap men heller ønsker konvertering av gjeld med justering av avdrags og renteprofilen tilpasset selskapets inntjening og overskudd fremover. Hvis det skulle komme positive nyheter i SDRL etter 7år med negative vil denne aksjekursen raskt eksplodere... Overskriften på denne tråden kan således bli ganske historisk god denne gangen fordi Fredriksen også har investert mye i disse aksjene....
Aksjemeglern
02.06.2021 kl 12:17 4980

Fornuftig skrevet!
Jeg tror også bankene ikke vil avskrive noe i bytte mot aksjer idag ettersom markedet og utsiktene er langt bedre idag enn hva den var før og etter corona inntraff.
De vil nok heller ha sikrere langsiktig utlån enn aksjer i et restrukturert selskap, noe de ser hos konkurrentene har bedret seg med med markedet frem til nå og muligens vil bedres ytterligere. Men SDRL vil nok ikke ha med seg småsparerne på lasset nå når aksjene er på loppemarked pris. Ettersom skremselpropaganda ikke har fungert altfor godt i et bedrende marked, så vil de nok ty til andre metoder. Det at det x antall ganger har blitt enighet om utsetttelsesavtaler, viser jo at chapter11 prosessen ikke er lett med bankene når bank selv ser muligheter i eksisterende marked og vil beholde langsiktig utlån fremfor nye aksjer i et restrukturert selskap.
Men nå når styreleder valgte å gå, mistenker jeg dette var for at SDRL vil gå litt andre veier fremfor en evt vellykket restrukturering og utvanning for å kvitte seg med småsparerne med på en evt formidabel opptur og veien videre.

Jeg mener nå risikoen er altfor høy for å bli hivd av toget via gråsonen fremfor risiko med vellykket restrukturering, og utvanning av småsparerne.
Så jeg flyttet heller risikoen over i NODL som er like mye hvis ikke mer risiko enn SDRL. Men der er hvertfall handlene litt mer prega av aktive risikotagere enn statiske roboter.

hypotetic
02.06.2021 kl 13:31 4935

Er umulig å vite hva som er best pga et helikopterperspektiv av ukjente faktorer og ekstremt stor selskapsspesifikk risiko. Eksempelvis er hendelsene i NOL ikke noe man så lett kunne forutse. Jeg har i tiår erfart at den som så best ut gikk dårlig og omvendt. Jeg har stor tro på reprising av alt innen offshore og at dette kan skje når som helst ekstremt raskt og kraftig. Har liten tro på at jeg plukker vinneren men DOF, NOL, SDRL, PRS, SOFF og NODL er alle fortsatt konkurspriset til tross for at hele sektoren har ekstremt mye bedre utsikter nå enn i fjor. Hvis bare en av dem klarer med begrenset utvanning vil den gå minst 10-20 ganger. Den raske forbedringen i utsiktene gjør at bankene vil stanse konverteringen av gjeld nå. Jeg tror derfor man vil kunne tjene mye hvis man har fordelt pengene på mange slike konkurskandidater for hvis bare 10-20% ikke går konkurs vil dagens gearing etter 99.9% fall gi en kursøkning vi aldri har sett tidligere. Investeringsmessig har jeg rangert dem ut fra hva jeg synes er best per i dag. Jeg har gjort omvendt av deg siste tid. Jeg har solgt litt under halvparten av NODL aksjene jeg hadde som jeg kjøpte veldig billig for 1 år siden og har siste tiden blant annet kjøpt mer SDRL. Har solgt under halvparten av NODL kun fordi investeringen økte 500% i verdi på noen dager uten at jeg så at caset var endret og uten at de andre i sektoren steg like mye . Jeg kommer ikke til å selge mer NODL for begge kan gå i 0 og begge kan gå ekstremt mye. Jeg ønsker å sikre at jeg er med uansett hvem som hopper.
hypotetic
03.06.2021 kl 14:35 4764

Fredriksen vil ikke gi fra seg SDRL nå nesten gratis og det er kun aksjene verd 48mill som gir han kontroll. Utsiktene er alt for risikable til at han har lyst til påny å kjøpe gjeld som er umulig å få tak i og som har steget veldig mye den siste tiden. Gjeld vil måtte konverteres til markedsverdier som vil bli ekstremt mye høyere nå enn for noen måneder siden. Bankene ser at utsiktene er mye bedre og ønsker nå heller å justere avdrag og renter ved forbehold om nedbetaling av gjeld før utbytter. Banker bør kreve emisjon mot lettelser og ikke konvertere mer gjeld til aksjer for risikoen i bransjen har blitt enda høyere siste tiden. Kreditorene vil nok kreve en emisjon der alle vil tegne mest mulig i likhet med Fredriksen. Nyhet om emisjon og ikke ekstremutvanning vil føre til at kursen øker og samtlige banker og meglerhus vil gå inn. Det forundrer meg ikke om det kommer et plutselig helt ekstremt løft i SDRL og mye mer enn tidligere de neste månedene. Et kraftig kursløft vil bekrefte at selskapet overlever og vil således gi en selvforsterkende katalysatoreffekt oppover. Fredriksen gikk inn med milliarder i 2018 til kurs 260-270 den gang utsiktene var mye dårligere enn i dag. En stor del av gjelden ble slettet slik at selskapet skulle klare seg til markedet kom tilbake. SDRL refinansierte og gikk ut av ch11 i 2018 i et marked med vesentlig dårligere utsikter enn nå. Utsiktene i 2020 var fullstendig katastrofale og selskapet hadde i likhet med konkurrentene plikt til å gjøre grep fordi EK var ansett å måtte nedskrives og tapes de neste periodene. Oljeprisen har plutselig økt over 300% på kort tid og banker og retten er forpliktet til å foreta restrukturering basert på markedsverdier og nåverdiberegninger gjort av kreditorene som viser at fremtidige nåverdier av kontantstrømmen også forventningsvis har økt 2-300% sammenlignet med forventningene i fjor da oljen ble gitt bort og før vaksine. Nesten samtlige konkurrenter som har refinansiert har gitt klar beskjed om at de ønsker å kjøpe de ulike riggene til SDRL. Konkurrentene har mangedoblet kursen fra bunn og de som har refinansiert stiger kraftig selv om banker pøser ut aksjer. Disse ønsker alle å ta over SDRL med dagens utsikter så jeg ser for meg en løsning snart med justert avdrags og renteprofil der kreditorer krever at gjeld nedbetales før utbytter kombinert med en mindre emisjon garantert av Fredriksen. Jeg tror Fredriksen starter nå med å kjøpe seg opp ytterligere i NOL og når nyheten kommer er det få som vil selge. Når kursen om noen uker er kommet opp mot hans kostpris 40-50kr kommer en kanonbra kontrakt i WM som gjør at alle analytikere anbefaler aksjen og aksjen ytterligere akselererer og ingen vil selge. Deretter er det klart for fusjon av NOL og SDRL i gammel Fredriksen stil slik at eierandelen hans økes i dette samlede selskapet. Når markedet til neste år blir enda kraftigere får NODL opsjonen plutselig milliardverdi samtidig med kontrakter slik at han også får fusjonert inn dette selskapet der aksjen fortsatt er en konkurspriset ekstremt gearet opsjon. Etter dette tror jeg et samlet SDRL og alt annet Fredriksen kjøpe raskt de neste månedene blir fusjonert inn eller solgt til Valaris når markedet er i full blomstring slik at Fredriksen kan trappe litt ned med en noe mindre eierandel i verdens desidert største riggselskap. Hvem av disse bør man kjøpe eller selge? Hvor og hvilken hare som hopper først har man ingen garanti for så man bør ha alle og aldri selge hvis man skal sikre seg. Jeg har mye i NOL og SDRL og litt mindre i NODL. Vekter meg opp i alle med det jeg har råd til å tape men tar grådig med risiko denne gangen for denne muligheten og potensiell abnorme oppside er her nå og vil aldri komme igjen!
GOV
04.06.2021 kl 09:04 4568

.. disse stadige ( senest i går ) og forholdsvis korte forlengede forbearance-avtalene for SDRL ..- er det noen her som tolker det i retning av at långiverne heller vil opprettholde lån med nye betingelser fremfor å omgjøre gjeld til aksjer...? Og at det går raskere mot en 'Chapter 11 - sluttavtale' ?
mimer
05.06.2021 kl 19:38 4380

Jeg tviler på at Fredde tenker så mye på småaksjonærene. Ved siste Chapter 11 fikk han vel 5% aksjeandel som ren "bonus" for å ha bidratt på lånesiden...
Fevang
05.06.2021 kl 20:34 4362

Jeg synes det er godt gjort av selskapet og gå ut med en advarsel mot å eie aksjer i eget selskap. De sier det innebærer betydelig risiko på nedsiden. Voksent gjort!!!

En slik advarsel bør være mer enn nok til å ligge unna.

Men når prosessen er over kan det bli ok.
hypotetic
07.06.2021 kl 10:46 4157

Valaris har nå steget ca 50% på noen få dager. Det er all grunn til å tro at flåten til SDRL også har steget tilsvarende kraftig i verdi i takt med at mobiliteten og aktiviteten i alle land nå øker kraftig med dertilhørende oljeprisøkning. Med såvidt kraftig økning i aksjekursen vil også bud på riggene til SDRL øke ekstremt kraftig og det er grunn til å tro at kursøkningen på 50% i Valarisaksjen er en indikasjon på SDRL sine verdiendringene siste uke og dager. Selskapsverdiene øker kraftig nå men man må huske på at SDRL aksjen er mye mer gearet så kursen vil normalt bevege seg ekstremt mye mer enn Valaris. SDRL har fortsatt mye lån men med den kraftige forbedringen vi ser i utsiktene vil det trolig bli fortsatt utsatt å konvertere gjeld til aksjer. Valaris-aksjens kursutvikling beviser at det er ekstremt stor tro på og etterspørsel etter aksjer i riggsektoren nå. Påstander fra tilretteleggere om at det ikke var gjennomførbart med emisjon er beviselig feil i dagens marked. Fredriksen ønsker ikke utvanning og bankene vil ikke ta tap og konvertere gjeld hvis dette ikke lenger er nødvendig. Løsningen vil fort nå bli justering av avdragsprofilen ved at nedbetaling av gjeld prioriteres de første årene kombinert med en mye mindre gjeldskonvertering enn antatt + trolig en emisjon der eksisterende aksjonærer har rett på fortrinnsrett i tråd med lovverket. Brudd på lovverket omkring fortrinnsrett kan kanskje argumenteres for i en krisesituasjon som vi hadde i fjor men når aksjekursene til konkurrerende selskaper og utsiktene forbedrer seg kraftig vil ledelsen og styret bli ansvarlig i ettertid ved forskjellsbehandling. Aksjonærene kan uansett stemme ned og klage på alle forslag som innebærer forskjellsbehandling fremover samt kreve likebehandling og reparasjonsemisjon i ettertid hvis lovverket brytes.
R19
07.06.2021 kl 10:59 4155

Seadrill er teknisk konkurs og det er ikke valaris. Valaris har en mye større flåte enn seadrill og gjeld under 1 mrd USD.

Seadrill har ca 6 mrd USD i gjeld og det ble akkurat skapet 5 rigger samt flere skal det bli. Når chapter 11 prosessen er ferdig vil flåten være 50 prosent av den den var tidligere og da trenger selskapet mindre gjeld. Jeg håper selskapet kommer ut med maks 500 Mill USD i gjeld slik at selskapet kan være bærekraftig igjen.
paskar
07.06.2021 kl 11:30 4189

Du skriver at bankene heller vil ha sikkerhet for gjeld istedet for aksjer. Dette er nok riktig, men rett før Chapter11 så solgte endel banker gjelden solgt svært billig til spekulanter. Jeg tror (alle spekulerer, ingen vet noe !) at de som kjøpte gjelden gjorde det for å få en billig inngang til et refinansiert seadrill. Isåfall så vil dagens aksjonærer tape alt og kan bare håpe på reperasjonsemesjoner, noe som heller ikke er sikkert. Det er antageligvis mulig å fremprovosere en kriseemisjon og klager fra småaksjonærer blir behandlet av en postkasse i Bermuda !
hypotetic
07.06.2021 kl 12:51 4162

Det er vel? 75millioner aksjer i Valaris som er priset til 29,76$/per stk x 8,27NOK/$= 18 458 000 000MNOK. Man kan nå kjøpe 0.1% av selskapet for 18,5Mill
Det er 100millioner aksjer i SDRL som er priset til 1,86NOK/stk= 186 000 000NOK. Man kan da kjøpe 0,1% av selskapet for 186 000kr.

Aksjene i begge selskaper blir raskt verdiløse hvis utsiktene til oppgang pånytt skulle forverre seg slik at man taper penger på driften. Dagens gjeld vil bli ubetydelig for begge disse refinansierte selskapene hvis ratenivået øker til tidligere gode nivåer og dagens markedsutsikter tilsier at dette fort kan skje. Hvis SDRL aksjen plutselig stiger kraftig vil vi få en katalysatoreffekt opp fordi ingen vil selge aksjer og de som har lånt vil dekke seg inn samtidig med at det blir et bevis på at markedet begynner å få tilbake troen på sektoren. Den ekstreme kursøkningen i Valaris er et bevis på at dette er i ferd med å skje.
hypotetic
07.06.2021 kl 13:47 4132

Riktig, men de som fremforhandlet kjøp av gjelden billigere den gangen tok en enorm risiko. Forhandlingene ble gjort før vaksine og mens oljen ble gitt bort. Hvis du prøver å få kjøpt SDRL gjeld nå får nok også du beskjed om at ingen vil selge selv om den ble handlet på 57,5% da oljeprisen og utsiktene var vesentlig dårligere. Rødland ville nok ikke stå personlig ansvarlig for brudd på klare regler om likebehandling av små og store eiere når utsiktene beviselig bedrer seg kraftig og der er ingen etter ham heller tjent med uansett om han skulle få posten fra Bermuda eller et annet sted....
Slettet bruker
07.06.2021 kl 14:18 4154

Det er alltid falskspilleren Fredriksen som står sist igjen, og det gjør han nok denne gang også.
Når de andre har betalt regningen tar han over og tjener rått.
hypotetic
07.06.2021 kl 14:33 4144

Blir vanskelig å bruke begrepet bærekraftig nå ratene endrer seg mange hundre prosent. MPCC til 1 krone og Golden Ocean hadde for noen få måneder siden for høy og ikke bærekraftig gjeld forklarte alle forståsegpåere. Men hva har skjedd siste tiden med ikke bærekraftig gjeld diskusjonen i bulk?
R19
07.06.2021 kl 19:16 4080

Seadrill har negativ egenkapital på 3 milliarder USD. Valaris har veldig lite gjeld og en stor flåte så selvfølgelig er egenkapitalen positiv. Det samme vil skje med seadrill når de kommer ut av chapter 11.
R19
07.06.2021 kl 19:21 4122

Container, bulk og tank har mye mer bevegelse enn rigg. Riggratene tar mye lenger tid fordi offshore har lang horisont. Oljeselskapene bruker lang tid på sine prosjekter.
hypotetic
07.06.2021 kl 21:17 4052

Det er tilnærmet fritt frem frem å skrive ned ekstremt mye med den situasjonen vi har hatt med negativt driftsresultat før renter og avdrag. Investorer kaster ut aksjene sine og stiller ingen spørsmål ved avskrivningene. Bankene gjør derimot sine egne vurderinger av verdien av riggene og nåverdiberegninger av forventninger til rater som har endret seg enormt den siste tiden. Når samtlige konkurrenter også melder seg på som interessenter til å kjøpe riggene til langt høyere pris enn de er nedskrevet til vil ikke bankene slette gjeld eller bli aksjeeiere. Hedgefond vil ha mest mulig eierandel men Fredriksen vil ikke bli utvannet nå gratis. Når ingen lenger vil selge obligasjoner med særlig rabatt har vi en situasjon som verken Rødland eller andre kan trylle seg ut av. Eksisterende aksjeeiere har vært med ned fra 1400kr til 1,86kr så der er det heldigvis kun 0,133% igjen å tape for de som kjøpte da samtlige meglerhus anbefalte SDRL på det sterkeste. De som leser melding fra SDRL ser dog et lyspunkt ved at "lite eller ingenting til eksisterende aksjonærer" er endret kun til "lite til eksisterende aksjonærer". Et lite lyspunkt for de som har vært med trofast hele veien ned? Kanskje var det dette at Rødland ville forære dagens aksjonærer "lite" istedenfor "ingenting" som gjorde Fredriksen så rasende at han fikk sparken?
Aksjemeglern
07.06.2021 kl 23:09 3985

Jeg har troa på SDRL'n uten full chapter11 plan, nå som det er vesentlig høyere oljepris og bedre utsikt for Seadrillen.
Men handelsmønsteret som er er idag, det er robotstyrt så til de grader og det er nok en ordentlig plan bak trenden.
Det jobbes nok iherdig med en plan, om hvordan dagens aksjonærer kan bli utvannet på annet vis når chapter11 prosessen ikke kommer til å gå som fullt tiltenkt.
Så ikke mulig å bli klok på denne drillen.

Glad jeg kastet SDRL helt ut, og all in på NODL.
Mer risiko og reelle handler der, fremfor robotvekslinga fra dag til dag på SDRL
hypotetic
08.06.2021 kl 12:57 3831

Når man handler i en fredriksenaksje er gjerne fredriksen og systemet rundt ham motparten (har en rekke aviser skrevet om). De siste måneder har han nok ønsket kursen ned for å kunne få til en best mulig deal om kjøp av gjeld billig fra bankene. Når dette ser ut til å bli stadig vanskeligere og vi ser at stabiliseringen av aksjen på lavt nivå ikke fører til at noen flere selger billig kan man begynne å ane hva som kan komme til å skje. Det er ingen grunn til å tro at bankene og obligasjonseierne fremover vil øke rabatten på lån og obligasjoner når oljeprisen har steget og stabilisert seg på et svært høyt nivå med forventninger om at den skal øke og holde seg høy de kommende år. Alt tar tid i offshore men økningene i sysselssetting og boligpriser i Stavanger samt Oljeselskapenes beskjed om overoppheting i 2022 og fremover er vel et bevis på at folk har fått jobb og troa på fremtiden samt at vi nå sakte men sikkert i starten ser det bunner ut og går fra 7 dårlige til 7 gode år. Jeg tror overvekting i Offshore er fornuftig og av tidligere erfaring med SDRL er det en aksje som på noen dager kan tidoble seg. Den har aldri vært presset ned mer enn denne gang og heller aldri hatt i nærheten av like mye gearing. Hver dag med utsettelser og strammere utsikter øker egentlig opsjonsverdien av denne aksjen som fortsatt er konkurspriset på et lavere nivå enn da oljen ble gitt bort og før vaksine. Er det grunn til å tro at noen av de som har sittet i aksjen ned fra topp og har igjen ca 0,13% verste tenkelige tapspotensial kommer til å selge nå når alle har fått med seg at oljeprisen og utsiktene de neste år har snudd......
mimer
08.06.2021 kl 15:01 3878

Det rasles med sablene fra NADL kreditorene, skulle de klare å stikke av med de riggene, som er de mest verdifulle antar jeg, så blir det ikke mye tilbake...
GOV
09.06.2021 kl 07:42 3740

DN i går kveld:
Nå vil bankene at Seadrill skal vurdere rigg-bud fra konkurrent !
Bankene til Seadrill har hittil støttet riggselskapets ønske om å komme seg gjennom konkursprosessen på egen kjøl og uten å bli stykket opp. Men nå frister også bud fra rivaler.
mimer
09.06.2021 kl 11:00 3669

Ja, fare for at det rakner.

Bud fra Noble
I et rettsdokument som ble sendt til konkursdomstolen i Texas søndag, skriver advokatene som representerer de største bankene at de vil at selskapet ikke bare skal jobbe med en restruktureringsplan for Seadrill isolert sett, men også «utforske og utvikle» forslag som kommer fra tredjeparter til potensielle transaksjoner.

https://www.dn.no/rigg/seadrill/john-fredriksen/noble-corporation/na-vil-bankene-at-seadrill-skal-vurdere-rigg-bud-fra-konkurrent/2-1-1021611

hypotetic
09.06.2021 kl 14:39 3591

Var nok større fare for billigsalg for noen måneder siden før vaksine da oljen ble gitt bort. Valaris har økt børskursen 50% på noen dager og selv Transocean med masse gjeld og utdaterte rigger har gått fra 0,67$ til 4,14$ siden November. Fredriksen har vært så hard med å forhandle ned verdien av gjelden han vil kjøpe at markedsutsiktene rakk å forbedre seg før han fikk til en avtale. Det som er sikkert er at konkurrentene ser at dette er siste mulighet til å bli største aktør til stor rabatt. Investorer globalt ser at toget går nå og er klare til å gå inn med milliardbeløp til den som vinner budrunden. Flåten til SDRL har selvfølgelig også steget tilsvarende som Transocean. Da kursen i Transocean var 0,67$ var kursen til SDRL 2,1kr og burde tilsvarende i dag vært 13,125kr hvis de ikke hadde sendt ut gjentatte børsmeldinger om at det blir "lite eller ingenting til dagens aksjonærer". Dette er blitt endret til "lite til dagens aksjonærer" i siste børsmelding. Børskursen er blitt manipulert i lang tid mellom 1,8 og 1,9. Det er mange som sitter klare til å venter for å investere mye i denne aksjen og vet at den som alltid tidligere vil mangedoble seg. Forhandlingene vil utsettes samtidig med at markedet forbedrer seg kraftig. Fredriksen er nå tjent med å utsette alt lengst mulig fordi potensiale i aksjene hans stiger kraftig i takt med bedrede utsikter. Han vil nok denne gangen vente med å komme med garantier og penger til rett før han absolutt må for ikke å miste alt sammen helt på bunn. Sjansene for at han lar selskapet og livsverket gå nå gratis på bunn er etter min mening helt usannsynlig. Salg om et år eller 3 er mulig men ikke nå. Det er viktig å ikke glemme at kursen er skremt helt ned i kjelleren denne gangen også fordi mange ønsket å selge for å få fradrag for tapet på skatten i fjor. Kursen har tidligere løftet seg 10-20 ganger på noen dager men denne gangen skal den opp ca 150 ganger for å komme opp til de nivåer der Fredriksen gikk inn med milliarder etter restruktureringen i 2018.
ullebusten
09.06.2021 kl 16:27 3587

Hei,

Ikke for å være kjip men regnestykket ditt hensyntar ikke at dagens aksjonærer har blitt forespeilet 1% eierandel i SDRL etter gjeldskonvertering av bankgjeld på ca 4000MNOK.

Da blir sammenlikning av prising med VAL ganske lik. SDRL er altså ikke feilpriset med en faktor 1-100, slik du får det til å fremstå.

Prøver ikke å baise, er ment som et velmenende innspill :)
cold
09.06.2021 kl 17:18 3563

Ullenbusten:
Hva mener du er fair prising av aksjekursen i SDRL gitt at vi hensynstar at dagens aksjonærer har blitt forespeilet 1% eierandel etter gjeldskonverteringen på ca. 4000MNOK? Hva tenker du er realistisk / rasjonelt kursmål for SDRL pr. i dag. Kursen slutta i dag på 1.832 kr
For ordens skyld - jeg eier heller ikke aksjer i Seadrill pr. nå.
ullebusten
09.06.2021 kl 17:40 3593

Hei cold, har ikke regnet veldig nøye på caset kun sammenlignet litt grovt med de andre selskapene som har kommet ut av ch11 og sett på stålverdier(balansen).

Slik jeg husker det (ta tallene med en klype salt, ettersom jeg ikke har sjekket opp i dag - kun på husk), gir ikke balansen noe stort intensiv for kjøp i dag:

- EK på -3000MUSD
- fratrukket konvertering av gjeld på ca 5000MUSD,
- vil gi ca 2000MUSD i ny EK (mao. 1.6nok pr aksje ved 1%)

Hensyntatt risk for at dagens aksjonærer kan få mindre enn 1%, avstod jeg fra å kjøpe en post her (er noen mnd siden jeg evaluerte det og da var kursen litt over 2,-). Men fordelingen er ikke endelig slik jeg har forstått det, også en mulighet for at det bli litt mer (opp mot 2%), som mest sannsynlig vil føre til at dagens kurs har noe oppside.

Blir spekulasjoner fra min side. Blir det 1% eller mindre er jeg ganske overbevist om at det lønner seg å vente til prosessen er ferdigstilt. Får man opp mot 2% tror jeg prisingen i dag er ganske lik det prisen vil være etter ch11 (blir sikkert en spleis).

Står fortsatt over, ville heller kjøpt Noble pr i dag - da vet man hva man får og og kan regne på det. For meg fremstår sdrl i dag som; mulig noe oppside, men stor nedside. Risk/reward er ikke god nok.

Ikke baser investeringen for mye på hva jeg uttaler her, liker å ha gjort grundige vurderinger før jeg uttaler meg - det har jeg ikke gjort i sdrl (da det krever alt for mye arbeid/tonn med lesing) ;)
Redigert 09.06.2021 kl 17:45 Du må logge inn for å svare
cold
09.06.2021 kl 18:10 3584

Takk for svar.
Gikk relativt tungt inn i Valaris for 2 - 3 uker siden og er foreløpig godt fornøyd med det valget.
hypotetic
09.06.2021 kl 19:08 3627

Har ikke ment at det er feilprising ute å går hos noen av dem men gearingen/gjelden er veldig mye høyere i SDRL så jeg tror dagens ekstremt stabile kurs i SDRL som ikke følger konkurrentene og markedet ikke kan vare i lengden. Tror ikke på en konvertering der Fredriksen takker ja til å blir sittende igjen med 0,27%.