SDRL: Last man standing - the winner takes it all

VAL er i praksis konkurs og ned 26% akkurat nå. RIG er ned 13%. SDRL er derimot opp 8%. Vi har sett liknende handelsmønstre i den senere tiden, og SDRL var også oppe på 0,999 dollar forleden. Riktignok er vi tidlig i reprising, og det er ikke frislipp i kursen. Ennå.

Utrolig nok er SDRL høyere akkurat nå enn etter krakket mandag 9. mars og i tiden etter, der oljeprisen har gått ad undas!

Så hva er det som skjer?

Min tese er at coronaviruset og oljekrisa virker paradoksalt nok til fordel for Seadrill. Vi får en kraftig shakeout mye raskere enn antatt. Shaleindustrien går over ende som fluer. Det samme gjør offshorekonkurrenter. Det blir skraping og konkurssalg. SDRL er selvsagt også bekymret for sine gjeldsforfall.

Men markedet har allerede begynt å tenke på den oljerekylen som kommer. Etter denne washouten av shale m.m. vil oljeprisen nå nye høyder (dersom corona kommer under kontroll). Eksakt når vet man ikke, men verden rigges når for peak oil pga. de mange shut downs som kommer. Det er kostbart å starte opp igjen. Mange brønner vil aldri åpnes igjen.

Mao. dersom det ligger an til en kraftig peak oil i 2022-2023 og videre, så vil det bidra til at SDRL får refinansiert til gunstige betingelser.

For meg ser det mer og mer ut til at markedet har tro på SDRL som en av vinnerne og når røyken legger seg.

Redigert 21.01.2021 kl 09:27 Du må logge inn for å svare

Time to go crazy Again!!! Nå svinger det.

Det er mange med gråhvitt har med mye penger og erfaring med disse svingningene som trenger å krangle en stund med småpenger nå om hva som er bunnen i den kraftig stigende trendkanalen men helt plutselig er vi enige skal dere se......

Vinneren gikk ut på 12 tallet og du sitter ennå - Pytt, hva gjør vel det - liker man å kjøre heis så blir man også med ned igjen ... ;)
HP17
20.07.2021 kl 07:39 3698

Jeg gjorde flere hundre prosents gevinst i runde 1.
Gikk inn igjen i går med en mindre post med snittkurs kr 6. SDRL sluttet opp i USA i forhold til sluttkurs i Oslo. Går oljeprisen over USD 70 igjen så blir det nok et nytt rykk oppover. Vil ikke overraske meg om OSE får en rekyl oppover i dag og da vil SDRL nok bli en av dagens vinneraksjer.

Hvor høyt kan det gå denne gang?. Åpner jo bra😇

Det rykket vi så opp 700% på noen dager tror jeg bare var startskuddet og det første lille spensthoppet før starten der det nå ble bekreftet at det har vært etterslep i kurser og at vandringen opp fra 99,9% fallet de siste 7år er startet for hele offshoresektoren. SDRL er selskapet med desidert mest helt ekstrem oppside.
Teft
21.07.2021 kl 22:22 2870

Opp nye 9 % i US i kveld

Spennende tider fremover, tror det kan være lurt å sitte i ro. Ser ut som det er en tendens for at folk selger seg ut på slutten av dagen, dette har nok traderer sett og utnytter til fulle ( flere aksjer for billigere kurs= større fortjeneste til de som kjøpte). Jeg vet ikke hvordan det går fremover men merker jo at det er enorm kjøps lyst. Så mitt råd er å holde på aksjene og kjøpe på dippene. Det ble omsatt store summer rundt 8 kr i dag så her er det som sagt mange som har troen og ser en stor oppside.
Lykke til alle mann.
Mvh Maskinsjefen
locksley
21.07.2021 kl 22:23 2891

Sluttet på 0.895 i USA,med nesten halvparten av volumet helt på tampen. Noen fikk hastverk. Tilsvarer i underkant av 8kr. Lover godt for morgendagen.

Derfor må man kjøpe og stålsette seg til noen sinnsyke svingniger.
Gevinsten vil bli størst hvis du klarer å holde hode kaldt og la robotene kjøre kursen opp.
Å trade å tro du er smartere enn de maskinene, da taper du😂
åleby
22.07.2021 kl 06:47 2663

bruker nesten alltid å være første 15 min med action , så kommer det som regel en liten dip .
skal bli spennende å se om den drar seg opp mot 9 tallet i dag

Møre75
22.07.2021 kl 08:43 2461

Plutselig så er vi på 10-12 kr igjen
mimer
22.07.2021 kl 10:24 2277

Har du noen begrunnelse(r) for det? Reell verdi ut fra restruktureringsforslaget ligger mellom 1 og 2 kroner. Alt annet er ren spekulasjon...

Er det noe som tilsier at Fredriksen synes det forslaget der han går fra 27% til 0,27% var akseptabelt? Rødland fikk vel sparken med umiddelbar virkning etter forslaget.... SDRL har gang på gang vært verdiløst da riggratene var lave og på kort tid blitt verdens mest mest verdifulle riggselskap. Er det noe som tilsier at det ikke kan kjøres en emisjon på 200kr om noen måneder? Samme som tank der alt også er verdiløst og kan nedskrives til 0 når ratene ikke dekker kostnadene. Alle vet at de ikke finnes noen som har mer kapital eller erfaring innen Rigg enn Fredriksen og SDRL. De som har litt fartstid eller evnen til å lese tilbake i historien vet at rigg er en av verdens mest lønnsomme bransjer i gode tider og SDRL har vært best til ikke å binde opp riggene til lave rater i dårlige tider. Hvis banker går imot ham og øker eierandel mot hans vilje vil han lett kunne kjøpe andre konkurrerende riggselskaper dumpe riggratene til langt under kostpris et par år til for så å overta alt fra bankene som ikke kan sitte på aksjene og denne risikoen i lang tid. Bankene har nå et vindu der SDRL aksjen raskt vil stige hvis de tilbyr avdragsfritak frem til riggratene bedres enda litt til. Dette kombinert med krav til Fredriksen om å garantere litt og hvis han deretter kjøper seg litt opp er vi tilbake til kurs langt over 200kr der Fredriksen tok det meste av restruktureringen av gjelden 2018. Ja helt klart viste restruktureringen i 2018 seg å være for liten da oljeprisen gikk under 20$/fat + COVID men med utsikter til over 60$/fat de neste år vil Rigg gå fra krise og rett inn i Riggfest de neste år slik som tidligere. Nøkkelen til å raskt å bli verdens mest lønnsomme riggselskap er aksjene i SDRL fordi alle vet at SDRL har gjort dette før gang på gang. SDRL har egentlig en potensiale-Goodwill nå som er verd mange milliarder men som er nedskrevet til 0kr. Det er ikke like lett å få verdens investorer med på at Jørgen Skomaker og eksempelvis NOL skal bli verdens ledende riggselskap på noen få måneder eller år når de aldri har gjort det før og ikke har organisasjonen World Wide med tusenvis av erfarne og kompetente medarbeidere. Har kjøpt meg litt mer opp i dag. Bare tull at SDRL ikke kan ha gjeld med de riggratene som vil komme de neste år og riggene er skrevet ned alt for mye for å få til gjeldssletting. Bare tull at Goodwill ble skrevet ned til 0 også.... Hvor haren hopper fra dag til dag har jeg ingen formening om men jeg har mest tro på at utflatingen rundt dette nye bunnpunkt ca 350% over det forrige fortsetter og at aksjen helt plutselig stiger nye 700% på noen dager. De store som vil vekte seg opp må holde aksjen nede lenge og så kjøpe masse hvis de skal klare å vekte seg opp mye. Den taktikken er nok minst like lønnsom som å sitte i aksjen ned fra over 1300kr og snitte seg ned. Mange av de som ikke har snittet ned nok ligger fortsatt over 200kr som var kursen da Fredriksen vektet seg opp mye sist.

ENDELIG en fyr som forklarer alt som det er Og som kan se litt framover ikke dag for dag….. et fantastisk innleg…
mimer
22.07.2021 kl 13:57 2011

Men er det noen "store" som kjøper da? Er det ikke bare de samme aksjene som flippes gang på gang å gang?

Freddy har sikkert en plan, men ikke sikkert den omfatter alle andre aksjonærer...ved forrige chapter 11 fikk han vel en haug med "bonusaksjer" gratis som takk for å ha bidratt i lånene...Samme kan sikkert skje igjen.

Det er ingen som prater om 0, men det snakkes om 1% noe som i dagens marked prissetter aksjene til 1-2 kroner.
JF mister ikke kontrollen, han ønsker at bankene må ta tap, senere selger han inn andre eierandeler han sitter på og opprettholder makt.
Rigg og olje bransjen har bevist de siste 10 år at høy gjeld med renter ikke duger og kan ikke betjenes.
Slik er ståa i Sdrl nå, dette selskapet må restrukturere gjeld eller selge eiendeler, begge alternativene er en pest å plage for aksjonærene.
Poenget er at det er uungårlig, Sdrl kan ikke fortsette som et zombie selskap, da er de konk ved neste oljedipp, noe de i realiteten er nå også.
Det som var planlagt kommer, og da skal en ikke eie Sdrl aksjer på 6 kroner

Redigert 22.07.2021 kl 14:17 Du må logge inn for å svare
CP
22.07.2021 kl 14:22 2004

Hva hvis kontrakten med Petrobas kommer nå, vil ikke det gi selskapet flere muligheter til å betjene gjeld?

https://finansavisen.no/nyheter/olje/2021/07/22/7709139/tror-oljesprisen-kan-overstige-100-dollar-fatet?internal_source=sistenytt De med mye penger kommer snart hjem fra hytta. De har også evne til å vurdere den ekstreme endringen forventet oljepris og råvarepriser som har skjedd. Var en liten salgsstart før sommeren på endel overprisede "glassperleaksjer" innen Tek-drømmerier og ESG som er priset til milliarder med bare småpenger i inntekter. Det er disse som alle sammen nå skal ned over 99,9% når folk kommer hjem og starter den videre oppryddingen fra vekst-drømmerier og over til verdiaksjer som har levert titalls milliarder i overskudd og utbytte tidligere gang på gang.

Ja her sitter jeg rolig, så får man ta det som det kommer. Det er jo ikke akkurat noe trykk på salgssiden:)

Det du skriver er Beviselig feil. Du har ikke lest eller evnet å forstå selskapsmeldingene som kom i kjølvannet av at oljen ble gitt bort, Norsjøoljen ble handlet under 20kr langsiktig, riggene gikk på underskuddsrater og under verste Corona før vaksine. Alle rigger og all gjeld var den gang verd null. Oversatt til Norsk står det i selskapsmeldinger at eksisterende aksjonærer kan forvente seg lite eller ingenting. Dette utsagnet er i ettertid rettet til lite mens ordet ingenting har blitt borte. Forskjellen mellom ingenting og lite er stor og du som har fasitsvaret på alt kan jo fortelle meg hvor mange prosent økning det er fra ingenting til lite? Jeg trenger også å vite hvor mye %- økning vi kan forvente i neste økning vi som tror på fortsatt like stor økning fremover for Fredriksen og andre eksisterende aksjonærer? SDRL hadde mye mer gjeld tidligere før gjeldssletting i 2018 og får da riggratene var høye og SDRL betalte likevel ut titalls milliarder i utbytte. Helt forståelig at selskapet har benyttet muligheten under krisen til å skrive ned titalls milliarder, fortelle at ek er negativ og be om gjeldssletting men under alle utsettelsen har oljeprisen og riggutsiktene økt for mye og for raskt til at man kan forhandle på samme grunnlag som for 1-2 år siden.

Da har de nok en bedre plan:)

Asbjørnsen og Moe var flinke til å skrive eventyr de også - men flinke til å regne var de ikke - ikke de heller ... ;)

Du har vel tidligere skrevet at kursen skal i null.
Nå mener du 1-2kr.
Hvor var det du regnet feil første gang?? .-)

Kan ikke folk bare lære seg å holde en aksje i lang tid… ingen blir rike over natta og det skal mye til før et selskap går fullstendig konk.. bra om man før kjøpt aksjen billigere men kom igjen.. nok piss og drit får en dag

Det har jeg jo aldri sagt og kursen gikk ikke i null ved siste restrukturering heller, men det ble trykket opp så mange nye aksjer at det nærmest nullet ut verdien av de eksisterende - en liten men viktig detalj ....

Men derimot det jeg har skrevet og det ved flere anledninger den siste tiden er at om ikke lenge vil 3 tallet igjen komme til syne, men mellom 3 tallet og 6 tallet så vil det sikkert komme flere krampetrekninger på veien ned som vil lokke til seg flere kortsiktige lykkejegere som da får anledning til å tape litt til ...

Endte over dammen ikke overraskende ned 21,23% til 0,705usd eller 6,25nok - og det på godt volum ...

https://finance.yahoo.com/quote/SDRLF/
Redigert 22.07.2021 kl 22:15 Du må logge inn for å svare

Ned 20% i kveld sier sitt.
Kjøp Borr å få avkastning på aksjene og kjøp ferdig restrukturert Sdrl på 2 kroner senere for Borr gevinsten.

Redigert 22.07.2021 kl 22:16 Du må logge inn for å svare
HP17
22.07.2021 kl 22:26 1527

Må si meg enig i den vurderingen. Har solgt SDRL og kjøpt BORR for å gjøre en ny kule i BORR. Kommer nok tilbake i SDRL, men avventer nå den videre utviklingen der.

Ikke nå nei, men er ikke noen gullfisk…
Det hausses og baisses om en annen.
Meninger byttes like fort som longst bytter truse.
Dere er ikke tilfeldigvis short i denne? Må jo være fint, siden dere er så overbevisst om hvor kursen skal

De som kan regne skjønner at denne vil gå ned og hadde alle kunne regne så hadde den aldri forlatt 2 tallet - ikke mer komplisert enn som så ... ;)

Flere av Norges rikeste har begrenset skolegang

Det er riktig, men de betaler andre for å regne ... ;)
R_offe
22.07.2021 kl 23:38 1326

Ingen som tok lærdom fra NAS-restruktureringen???
Eksisterende aksjonærer ble vannet ut i flere bølger...

Kursen gikk også der bananas med russiske prosenter fra dag til dag opp ,ned ,opp ,ned ,opp ,ned....

Sikkert morro og lønnsomt for de få som klarer å treffe bunn/topp, men når noen tjener så må andre tape...

Og de som nå velger å kjøpe sdrl som langsiktig sparing -- Stakkars dumme faen...
Redigert 22.07.2021 kl 23:38 Du må logge inn for å svare

Ja og? Kal deg selv dum faen… og skjerp deg og prøv å voks opp iseteden å spre rund drit. Om deg synk så drit iallfall eg i det. Skjønner du? Sett aldri mer enn en kan tape, hørt det før? Så skjer deg med å spre drit rundt på hver eneste mel du sett in på den siden her. Du kom deg ut fint får deg, kje sleng drit sv deg grunn her. Få det inn i hodet ditt.

Å slutt å gjenta deg selv her 100 ganger. Ikke merket der? Da er du som er dumme faen.

Så - så, egentlig godt at folk er forskjellige for hvordan ellers kan noen tjene på børs om alle tenkte likt - mao, børsen fungerer slik den er tenkt nettopp pga disse forskjellene noe som igjen skaper økt volalitet med tidvis under -og overprising.

SDRL er nå veldig overpriset noe som etter hvert vil normalisere seg gjennom nedgang - en nedgang som kommer på bekostning av alle de som ikke kan eller har tatt seg bryet med å regne ... ;)

Å får å være helt ærlig er jo helt betatt av denne aksjen siden du gidd å stikke innom å skrive drit om den. Kje noe bedre å finne på? Går ned går opp aksjer er sånn. Men eg er drit lei av din dumme negativitet og spredning av Noe du ikke har peiling på en gang. Lett å leke tøff bak en skjerm..

Og foresten R… offe står vel får en rumpe offer ?? Eg kan ikke være langt unna… seriøs skjep deg vi har hørt nok… aksjer går ned til 0nok happy? Så glad eg kunne hjelpe du treng ikke skrive mer nå