Hydrogenskipet seiler verden rundt. NEL har levert utstyret
HVILKEN REKLAME FOR NEL!!!!!!!!!!!!!
https://e24.no/energi/fornybar-energi/her-har-norske-nel-levert-utstyr-hydrogenskipet-seiler-verden-rundt/24422036
Her har norske Nel levert utstyr: Hydrogenskipet seiler verden rundt
Hydrogenskipet «Energy Observer» skal seile verden rundt i seks år for å vise mulighetene innen ren energi. Norske Nel har levert mye av utstyret.
SELVFORSYNT SKIP: Katamaranen «Energy Explorer» har 130 kvadratmeter med solceller og to vindturbiner, og skal forsyne seg selv med energi til fremdriften på sin tur jorden rundt. Norske Nel har levert utstyr til prosjektet som kan splitte hydrogen fra renset sjøvann ved hjelp av strøm – en såkalt elektrolysør.
SELVFORSYNT SKIP: Katamaranen «Energy Explorer» har 130 kvadratmeter med solceller og to vindturbiner, og skal forsyne seg selv med energi til fremdriften på sin tur jorden rundt. Norske Nel har levert utstyr til prosjektet som kan splitte hydrogen fra renset sjøvann ved hjelp av strøm – en såkalt elektrolysør.
Foto: Jean-Paul Pelissier Reuters
Annonse
Kjetil Malkenes Hovland
(E24) Publisert: 17:47 - 23.08.2018
Etter to år på et verft for ombygging dro «Energy Observer» i juni 2017 fra havn i Saint Malo og opp elven Seine til Paris.
Derfra la den ut på en seks år lang reise med 101 stopp i 50 land.
Dette er det første hydrogenfartøyet som skal seile verden rundt, og målet er ifølge prosjektet å «teste morgendagens muligheter» innen fornybar energi og utslippsfri fremdrift.
– Det er et veldig interessant prosjekt, sa konsernsjef Jon André Løkke i Nel ASA på selskapets kvartalspresentasjon i Oslo torsdag.
– Det vil reise verden rundt de neste seks årene, sier han.
Han viste frem et bilde av katamaranen, hvor Nels amerikanske enhet Proton har levert en Proton Exchange Membrane-elektrolysør.
Den brukes til å splitte ut hydrogen fra vann ved hjelp av strøm, etter en prosess hvor saltet er fjernet fra sjøvannet.
Ifølge Nel-selskapet Protons nettsider kan elektrolysøren produsere opptil 71,7 liter hydrogen i minuttet. Hydrogenet komprimeres i høytrykkstanker, og kan deretter brukes i brenselcellene på 22 kilowatt som driver skipets elmotorer.
Les mer: Nel satser stort på økt kapasitet: Nå ser han mot Kina
Nel satser stort på økt kapasitet: Nå ser han mot Kina
Solceller og vindturbiner
Katamaranen Energy Observer er en tidligere racerbåt, bygget i Canada i 1983 av skipsdesigneren Nigel Irens, og er 30,5 meter lang og 12,8 meter bred.
To vindturbiner og 130 kvadratmeter med solceller på katamaranens tak skal levere strøm som lagres i form av hydrogen. Målet er blant annet å kaste lys over at produksjon av hydrogen hører hjemme i et energisystem med mye vind- og solkraft som i perioder kan levere overskudd på energi.
– Når vi har mye vind og sol er ideen å ikke la denne energien gå til spille, men beholde den om bord, sa skipets ekspedisjonsleder Jérôme Delafosse til Wired i en artikkel i fjor.
– Hydrogen er den beste måten å gjøre dette på, fordi den er veldig lett, og hydrogen er tre ganger så effektivt som vanlig drivstoff, sa han.
Farten på «Energy Observer» er noe lavere enn den var i fartøyets glansdager som racerbåt, da den ikke går noe særlig fortere enn 13 knop, eller 24 kilometer i timen.
Nel vil bruke 150 millioner på Notodden: Mangedobler produksjonen etter milliardkontrakt
Kommer til Norge
Så langt har skipet kommet til 14 land og 28 stopp, og har reist 8.991 nautiske mil, etter å ha vært innom blant annet Marseille, Monaco, Korsika, Tunisia, Malta og Israel.
Nå ligger det i nærheten av Mallorca, ifølge kartet der du kan følge skipet i realtid.
Planen er å seile rundt i Middelhavet i år, Nord-Europa neste år, Nord- og Sør-Amerika i 2020, Oceania og Asia i 2021 og Afrika i 2022.
– Fartøyet vil også komme til Norge, vi vil si fra når det skjer, sier Løkke.
Prosjektet har blant annet støtte fra bilprodusenten Toyota, kraftprodusenten Engie, Det internasjonale byrået for fornybar energi (Irena), EU-kommisjonen og FNs organisasjon for utdanning, vitenskap, kultur og kommunikasjon (Unesco).
Redigert 20.01.2021 kl 18:59
Du må logge inn for å svare
Kenero
24.08.2018 kl 00:01
2828
På appen Marine Traffic kan «Energy Observer» følges. Mange bilder av fartøyet ligger også der.
Redigert 20.01.2021 kl 18:59
Du må logge inn for å svare
Keirax
24.08.2018 kl 06:06
2684
Må da være en forlholdsvis liten elektrolysør ombord #host#Rotolyzer#host# :-)
Redigert 20.01.2021 kl 18:59
Du må logge inn for å svare
Ser ut til at markedet .... er mer intressert å selge ned en opp. Ikke særlig postiv utvikling nei på kursen. En råtten aktør er inne og fucker opp oppgang.
Det andre som sikkert er en issye. Rep emi på 3.12 og kurs er 3.46....
Det andre som sikkert er en issye. Rep emi på 3.12 og kurs er 3.46....
Redigert 20.01.2021 kl 18:59
Du må logge inn for å svare
dreamliner
24.08.2018 kl 10:00
2341
Hvis brenselcellene er på totalt 22 kw så blir det 30 HK. Synes 13 knop høres mye ut med 30 HK. Lurer på hvor mye hydrogen det går med per kw. Noen som har peiling på det?
Redigert 20.01.2021 kl 18:59
Du må logge inn for å svare
Wanker
24.08.2018 kl 10:10
2307
Keirax: "Må da være en forlholdsvis liten elektrolysør ombord #host#Rotolyzer#host# :-)"
Hehe - jeg har lenge tenkt det samme. Det perfekte prosjektet for å lansere Rotolyzeren!
Men akk, Røkke sa vel i går at det var en PEM-elektrolysør levert av Proton :-) Eller drømte jeg det bare?
Hehe - jeg har lenge tenkt det samme. Det perfekte prosjektet for å lansere Rotolyzeren!
Men akk, Røkke sa vel i går at det var en PEM-elektrolysør levert av Proton :-) Eller drømte jeg det bare?
Redigert 20.01.2021 kl 18:59
Du må logge inn for å svare
Väldigt talande för hur långt efter hydrogen ligger. Inom batterier så har vi redan flera färjor i kommersiell drift.
Så kommer hydrogen, och visar upp en gammal racerbåt. Man ligger åravis efter. Inom bilar är det ännu värre.
Möjligen kan man segla världen runt med den här båten. Men till vilken nytta?
Så kommer hydrogen, och visar upp en gammal racerbåt. Man ligger åravis efter. Inom bilar är det ännu värre.
Möjligen kan man segla världen runt med den här båten. Men till vilken nytta?
Redigert 20.01.2021 kl 18:59
Du må logge inn for å svare
Silk1
25.08.2018 kl 10:28
2042
Not really a NEL product onboard. It's Proton Onsite.
Redigert 20.01.2021 kl 18:59
Du må logge inn for å svare
oppvigår
25.08.2018 kl 11:08
1942
Vi ser bare hvor viktig det var at Nel kjøpte opp Proton On Site.
Redigert 20.01.2021 kl 18:59
Du må logge inn for å svare