Zotens litteraturhjørne

Sotah
22.04.2020 kl 20:32 536

Etter at dassen røyk i bunkersen er det stusslig med kroner på kistebunn her i gården. Er det noen som kan vippse en stakkar kr 349,- til dette litterære verket?

https://www.haugenbok.no/Generell-litteratur/Biografier-memoarer/Nynazister-blant-oss/I9788248925279
Slettet bruker
22.04.2020 kl 20:53 521

Har brukt mine siste kroner på aksjer i dag, så det kan jeg ikke hjelpe deg med. Men kan komme med en anbefaling, eller du har kankje lest denne ?
https://www.bokklubben.no/andre-verdenskrig/doemmer-ikke-oliver-h-langeland/produkt.do?produktId=4811766

Major O.H. Langeland var motstandsmann og sjef og leder av Milorgs avdeling D-13. Etter krigen mente han det var viktig å sette lys på regjeringen Nygaardsvolds manglende handlinger i forkant av 9. april 1940, offentlige embets- og tjenestemens bistand til den tyske okkupasjonsmakten under krigsårene, samt å ta et oppgjør med landssviksoppgjøret etter krigen.

Lite rettferdig rettsoppgjør
Med sin skjematiske oppstilling og dokumentasjon av de mange forvarsler regjeringen fikk forut for den tyske invasjonen i april 1940, dokumenterer Langeland at regjeringen hadde lagt landet åpnet for de tyske styrker ved ikke å mobilisere. Dette var brudd på konstitusjonelle plikter etter grunnloven, som igjen åpnet for riksrett. Sett i lys av landsviksoppgjøret etter krigen der mange ble staffet, ofte for bagateller, var hele rettsoppgjøret lite rettferdig, mente Langeland, der også store grupper tyskerarbeidere ble holdt utenfor.

Boka er full av konkrete hendelser og dokumenter som setter en rekke anerkjente personer i et lite heldig lys, og innholdet var sterk kost for myndighetene da den kom ut første gang i 1948.

Kritikeren ble straffet
Etter frigjøringen i 1945 ønsket mange å stille statsminister Johan Nygaardsvold og enkelte regjeringsmedlemmer for riksrett, men det ble ikke reist tiltale mot noen. Dette har nok sin forklaring i at den nye Arbeiderparti-regjeringen etter krigen under ledelse av Einar Gerhardsen ikke så det som fordelaktig at det ble satt lys på historien i forkant av 9. april 1940. Den jobben tok den uredde tidligere majoren i Milorg, O.H. Langeland, for ham ... og ble straffet for det.

Dommen mot Langeland er trykt som eget vedlegg bakerst i boka.
Hr.Suhr
22.04.2020 kl 21:12 508

Luring.
Så du er forfatter du altså, Sotah?
Skriver du under pseudonym da, eller ditt egentlige navn?
Tips:
Til jul må du skrive en spenningsroman om multikultur på bygda.
Slettet bruker
22.04.2020 kl 21:27 498

Den blir særdeles kort, tror han skal konsentrere seg om nærmiljøet.
Sotah
22.04.2020 kl 21:40 488

Jeg var rimeligvis ikke med på den tida. Men svigerfatter mente ganske mye om dette. Blant annet at "noen hadde snakket sammen", og at motstand fra lille Norge mot Hitlers armeer i 1940 ville medført så mange tapte liv at nokså mange av oss på forumet ikke hadde eksistert. Med risiko for å atter en gang pådra meg mye drittslenging, kanskje var det et fornuftig valg. Om svigers nå hadde rett.
polemiker
22.04.2020 kl 22:12 472

Din svigerfar hadde trolig litt rett i det, men det er visse problemer også. Det var mange nazister som før og under krigen som brukte nøyaktig det samme argumentet. Skapnazister fortsatte naturligvis å hevde dette også etter krigen, for å forsvare sine holdninger under krigen.

Regjeringen Nygaarsvold rustet NED når resten av Europa og verden rustet opp. Når så den tyske flåten etterhvert fant ut at den skulle seile opp fra Tyskland til Norge, satt regjeringen handlingslammet og skjønte at de nå var fucked. Følgende av det var at Norge ble robbet for alt av verdier, folk ble voldtatt, titusenvis fengslet, tusenvis sendt til konsentrasjonsleir og 10-15.000 drept, Byer ble svidd av og infrastruktur ødelagt.

Om man skal følge denne skapnazi svigersens filosofi, så burde man legge ned alt som er av forsvar. Kan sikker spare mange soldaters liv med det, men det spørs hvilket liv de som bor i landet får. Noen ganger kan det være verdt å stå opp for landet, nasjonen og vårt fedreland.
Sotah
22.04.2020 kl 22:14 467

"Skapnazi" svigers var for øvrig med i motstandsbevegelsen. Kast dritten din på meg istedet.
siko1
22.04.2020 kl 23:56 443

Rart Sota sier dette så nært bekjentskapet med Kongens Nei er blitt for oss alle.
Kongen ville vi skulle kjempe etter det tyske overfallet. Det ble gjort.
Utenriksminister Koht fremsto neppe som noen forsvarer av vår frihet - i kongens øyne, hverken da eller i ettertid.

Norges ambassadør i Berlin sa ifra at tyske krigsfartøy skulle sette kurs - etter alt å dømme mot Norge. Vi ble altså advart. Koht gjorde absolutt ingenting med advarslene han fikk kvelden og natten til 9/4, han gikk og hygget seg med en venninne.

Før 9 april senket tyske ubåter britiske malmfartøyer fra Narvik til England utenfor norskekysten. Britene prøvde seg på tilsvarende ovenfor tyske fartøy, fartøy lastet med malm for tysk rustningsindustri - som på dette tidspunkt hadde overfalt europeiske land. Koht & co lot tyskernes fartøy gå innaskjærs - i norsk farvann for beskyttelse.
Britene fortvilte over regjeringens hjelp til Tyskland, når britene prøvde å minelegge protesterte regjeringen.
Britenes tanker om den norske regjering i denne tiden bør en vel la være å trekke frem.




polemiker
23.04.2020 kl 00:22 427

Ok Sotha, håper du har rett. Dette var jo en litterær tråd, så jeg kan anbefale deg en bok som er kommet litt under radaren i de media du vanligvis leser.
ISBN 9788282113984

Bok skrevet av Finn Jørgen Solberg og utgitt i 2014. Tittel "LISTE NR. 1"

Finner du ikke svigers der, så kan du slå deg til ro. Gi meg tlf. nr. ditt så skal jeg vipse deg 450,-
Redigert 23.04.2020 kl 00:23 Du må logge inn for å svare
Sotah
23.04.2020 kl 01:03 409

Spør FG, om nummeret, pole. Han og Havfruen veit hvem jeg er, det er opplest og vedtatt. Skulle det være feil er pengene vel unt stakkars Sven. Han har fått skylda for alt jeg har posta på forumet de siste åtte årene eller noe sånt. Vipps ivei.
Slettet bruker
23.04.2020 kl 01:06 405

Prater vi om Sota eller soten.
Alle gutta er like i fokus.
Slettet bruker
23.04.2020 kl 01:07 404

Glemte ZZotta
Slettet bruker
23.04.2020 kl 01:07 405

Hehe
polemiker
23.04.2020 kl 01:09 400

Har du en Bitcoin account, kan jeg bruke det også. Det er super enkelt å opprette, og jeg garanterer at jeg vil sende deg penger. Håper du kan gi meg en bokanmeldelse på mer enn 100 ord, men ingen betingelse.
Slettet bruker
23.04.2020 kl 04:21 372

Den boken vil je ha gett. Det er morsomt å lese om disse friskusene. Noen av de såkalte nynazistene er like forskrudde som SV- og MDG-velgere. Det er mye likheter mellom disse motpolene. En god gjeng med sengevætere hele bunten.
Zorin
23.04.2020 kl 08:42 357

Jeg gleder meg til den dagen du våkner opp og finner ut at Lysbakken har blitt statsminister.
Slettet bruker
23.04.2020 kl 08:49 352

Du får kjøpe en bøtte å drite i zven.
Du får tørke deg med Dagbladet,det skulle gjøre susen.
Har ikke vipps.
Dessverre.
Voffvoff, du.🤑
Slettet bruker
23.04.2020 kl 08:58 347

Hvorfor gleder du deg til det? Vil du ha han som statsminister? Han er uansett langt i fra den verste SV'eren. Han har hatt flere gode politiske poeng opp i gjennom årene hvis man ser vekk i fra alt som har med klima, miljø, innvandring og samferdsel å gjøre
siko1
23.04.2020 kl 12:32 325

At grupper ikke bare lefler, men hyller nazismen, hyller overfallsmennene, morderne, drapsmennene, er nå èn ting. Det er ille nok.
Det som er verre er at elementer i disse miljøene etterhvert blir en del av en total mangel på realisme og virkelighet, at man glir bort fra ondskapen og over til galskapen.
Og ender opp som ridderjustitiarius.