IDEX- Hva er potensialet?

focuss
IDEX 23.04.2020 kl 10:37 15833

Kan noen forklare litt om potensialet til IDEX? Kan noen si noe om hvor langt frem det er til vi kan se beslutning om kort med IDEX teknologi i markedet. Er det slik at Corona vil fremskynde behovet for denne type teknologi? Kan noen si noe om hva som er den meste relevante risikoen?
Redigert 21.01.2021 kl 09:13 Du må logge inn for å svare
Shinkage
24.04.2020 kl 01:29 5927

Ja, China skipped a step, og det kommer de sikkert til å gjøre flere ganger.

Den som måtte tro at AliPay, ApplePay, Google Wallet og alle de andre fordømte Appene på mobilen, som brukes til en eller annen form for betaling, er siste steg i den teknologiske betalingsevolusjonen har tydeligvis ikke levd lenge nok til å oppleve noen form for evolusjon.

Jeg hadde gledelig betalt noen kroner for å kunne få alt jeg gjorde som var betalingsrelatert over på et biometrisk kort slik at jeg slapp å flytte mer og mer av livet mitt over på mobilen. Kortet der jeg ved betaling bare velger om det skal være kreditt eller trekkes konto, der Ruter abonnementet ligger på kortet slik at kontrolløren bare kan sjekke kortet og alle betalinger ifm netthandel, Uber, Voi, Tier, AirBnb, Parkering og alt annet som finnes, eller dukker opp i fremtiden, gjøres med kortet via mobilen (og ikke i mobilen).

Da kunne mobilen hatt rollen ifm Sosiale Media, Kamera, Info-kilde, Veiviser, Butikk og alt annet jeg måtte ønske å bruke den til uten at jeg trengte å fylle verken den eller alle mulige nettbutikker med min betalingsinformasjon (som også må oppdateres hver gang kortet det baserer seg på går ut). Da slapp jeg å bekymre meg for økonomiske mareritt og en evig lang kamp med banken om jeg skulle bli hacket, trykke på en feil URL, miste eller få telefonen stjålet. Kortet ville også vært ubrukelig for noen om det skulle bli mistet eller stjålet.

Idex eller ikke Idex - det virker å være mangel på visjoner i enkelte vurderinger :-)

Og..... en liten tilleggstanke - da slipper du antagelig å prøve å diskutere med Alibaba Group om å få igjen pengene dine når du har blitt lurt av en utenlandsk nettbutikk der du har betalt med AliPay som igjen har brukt regelverket i PSD2 som grunnlag for å trekke penger rett fra kontoen din. De som havner i den situasjonen kommer kanskje til å savne det trauste gamle kredittkortet der de bare kan ringe til banken, fortelle at de har blitt lurt og be dem trekke tilbake betalingen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:03 Du må logge inn for å svare
sibira
24.04.2020 kl 00:29 5955

IDEX sikrer China UnionPay-sertifisering
23. april 2020 17:38 GMT

Gå til kommentarer

IDEX Biometrics har kunngjort at IDEXs fingeravtrykkssensor og Tongxin Microelectronics (TMC) sikre element er inkludert i et biometrisk betalingskort sertifisert av China UnionPay. Dette er det første biometriske betalingskortet som er sertifisert av China UnionPay.
TMC er en ledende leverandør av sikre elementer i Kina med fokus på smartkortindustrien og samarbeider med IDEX for å fremskynde adopsjon av biometrisk smartkort. Denne vellykkede sertifiseringen utnytter samarbeidet som ble kunngjort for mindre enn ett år siden.
En sentral del av IDEXs strategi er å samarbeide med sikre industriledere som TMC for å tilby løsninger til alle globale kortprodusenter. Dette sikrer kompatibilitet mellom det sikre elementet og IDEXs biometriske løsninger, og forenkler kortprodusentens utviklingsprosess.
"Denne sertifiseringen bruker TMCs mest avanserte sikre element, og vi forventer å se det på mange biometriske kort i fremtiden. Når den kombineres med IDEXs TrustedBio ™ -løsning, muliggjør den en høyytelsesløsning som fullt utnytter nivået av fleksibilitet og integrasjon i vårt neste generasjons produkt for å gi den laveste kostnadsløsningen og bransjeledende ytelse, ”sa Vince Graziani, administrerende direktør i IDEX Biometrics.
John Zou, visepresident i TMC la til: "Vi er glade for å begynne å se resultatene av samarbeidet med IDEX Biometrics og å ta referansedesignet til kundene våre. Vi ser IDEX som en kritisk partner for å drive adopsjon av biometriske kort, spesielt i Kina og den bredere Asia Pacific-regionen. Vi ser frem til fortsatt suksess med neste generasjons løsning
rischioso
24.04.2020 kl 00:27 5954

Har ikke sett på makan til ADHD baisser posting uten mål og mening …

Skal du baisse et tekno case så kan du ikke komme drassende med en ett år gammel artikkel - det for historie å regne og av samme grunn kan du ikke sove i timen - i alle fall ikke på børs … ;)

Den reelle biometriske utviklingen i verdens største økonomi som IDEX nettopp har fått en fot innenfor - ja, der går utviklingen den riktige veien - for å si det mildt:

Biometric point-of-sale payments growth led by India, China

The installed base of contactless-enabled POS devices will register 107 percent growth by 2024, surpassing 161 million, says data in new paper from Juniper Research titled ‘Key Trends in the POS Hardware Market.’

https://www.biometricupdate.com/201912/biometric-point-of-sale-payments-growth-led-by-india-china
Shinkage
24.04.2020 kl 00:15 5969

"Fint innlegg, men alt du skriver henger dessverre like lite sammen som EU direktivene som skulle gjøre verdenslederen m.fl astronomisk rike i 2019."

Hehe, ja det synes du vel sikkert, men jeg må nok bare tilføye at min våte pekefinger i lufta har like mye kredibilitet som din :-)
Møyfrid
23.04.2020 kl 22:56 6041

Det er disse du skal ha til å gå tilbake til kort?

https://daxueconsulting.com/payment-methods-in-china/

",China has skipped a step. The use of the credit card in China is sporadic, if not non-existent."
focuss
23.04.2020 kl 22:55 6053

Kinesere er ikke bare fattige bønder lengre. De har en bealingsdyktig middelklasse på 4-500 millioner. De lever veldig tett og er redd for smitte.
Møyfrid
23.04.2020 kl 22:53 6048

Det har jeg ikke sagt, men kutter man kortene og kun kjører telefonen så vil jeg mene det er særs begrenset.

Evnt kan man holder seg til netthandel.
focuss
23.04.2020 kl 22:51 9527

Møyfrid
Hvorfor er ikke biometriske kort en mindre smittekilde enn PIN kort.
Møyfrid
23.04.2020 kl 22:51 9528

...men så er du heller ikke den jevne kineser, vil jeg tro.

Om du er vil jeg få gratulere med en god norsk!
Møyfrid
23.04.2020 kl 22:49 9535

Forøvrig har vi de siste dager sett stort volum og lavere bunner for verdenslederen.

27 mill omsatt i dag og skarve 7% stigning, på nok en "killer-melding".

Skuffende!

Ser vi 1,5 i morgen?
focuss
23.04.2020 kl 22:48 9525

10-20 usd er en liten flaske Antibac. Betaler gjerne 50 usd for et kort jeg. Korona vil føre til mange endringer på hvordan vi lever.
Redigert 23.04.2020 kl 22:50 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
23.04.2020 kl 22:46 9507

Så, man bruker telefonen.

Et biometrisk kort er bare en potensiell ekstra smittekilde.

For ikke snakke om prisen!

10 usd? 20 usd?

Ja, la meg se den jevne kineser betale det.
focuss
23.04.2020 kl 22:43 9522

Skal ikke si noe om hva jeg tror, men det er det jeg synes burde skje. Vi er nå nær den største økonomiske nedturen siden depresjonen i 30 årene, vi nærmer oss 200.000 døde håndsmitte er hovedårsak og vi ser ingen ende på det. At vi i en slik situasjon skal stå i kø jorda rundt for å trykke fingrene på de samme knappene virker for dumt til å være bærekraftig.
focuss
23.04.2020 kl 22:36 9559

Anders91s1
Mange takk. Det var jo innertier i forhold til mine drodlerier. De er på ballen.
Møyfrid
23.04.2020 kl 22:35 9562

Det er faktisk synd på Sente som får denne julenizzegjengen som allierte.

Men, jeg vet bedre om deg, Sente!
Møyfrid
23.04.2020 kl 22:34 9564

Så du tror det skal komme en verdensomspennende lov som krever biometriske kredittkort...? :-)

Inkudert portforbud...?

Jeg tror jeg dauer :-)
Møyfrid
23.04.2020 kl 22:31 9580

Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen:

Markedet kommer ikke, det har aldri vært der, og det er ingen som jobber for det - bortsett fra "R&D" og de som deltar i evinnelige emisjoner for å finansiere dem.

Så hva skjer om jeg tar feil? (gjerne det)

- Det blir ikke så stort som Don Quijotene har hausset det (In The billions).

- Copy/paste vil eksplodere (prøv å gå til juridisk sak i Kina)

- BM ble aldri slik kalkulatoren viste (se FING m.fl)

- Masseproduksjonen ble mer komplisert enn man trodde (Hva vet vi om potensialet, test runs osv?)

Altså, ikke mye som skal gå galt før man må bære mer havre til den døde hesten.

Si meg, er det ingen her som leser historie? (spør ikke tradere)

La oss se hva verdenslederen klarer å sette neste emisjon på....
focuss
23.04.2020 kl 22:31 9594

I Korona tider tenker lovmakere også utenfor boksen og det bør de faktisk.
Møyfrid
23.04.2020 kl 22:21 9640

Dette er er innlegg jeg bare venter på at reserven skal svare på:-)

Jeg tipper han forfatter allerede:-)

Fint innlegg, men alt du skriver henger dessverre like lite sammen som EU direktivene som skulle gjøre verdenslederen m.fl astronomisk rike i 2019.

Vel, bortsett fra siste linje: "Så, jeg tror interessen er der, men at aktørene kanskje er litt avventende til hvor dette vil bevege seg. Om Idex er noe spesielt bedre enn konkurrentene har jeg verken svar eller noen mening om her og nå."

Det er fair og korrekt.
Slettet bruker
23.04.2020 kl 22:12 9670

Spot on!. Helt i tråd med det Idex predikerer. "Ketchup effekten"
Sente
23.04.2020 kl 22:03 9702

Finansnæringen er vel en av de minst moralske og "samfunnsansvarlige" bransjene som finnes, så tror ikke de tar noe særlig utgifter for å få ut biometriske kort.
En kan argumentere at et biometrisk kort er veldig PR vennlig stunt, men jeg tror ikke butikker er stengt på grunn av folk må slå inn PIN kode. Det er vel heller det at folk holder seg vekke fra andre folk.
Et forbud mot PIN kode kommer garantert ikke. Dette er det uansett EMVco eller finansnæringen som måtte avgjøre i så fall.Mastercard i Kanada økt NFC grensen til 250$, jeg tror slike tiltak er helt på grensen av hva de ønsker å innføre.
focuss
23.04.2020 kl 22:01 9717

Sente
Ok og nå i korona krisen har sertifiseringen vært vellykket. Ærlig talt, jeg mener WHO burde kontakte bankene og legge press på dem for å få teknologien ut i markedet så snart mulig. Dagens ordning med PIN virker helt sinn sykt i den situasjonen vi er nå. Mulig WHO allerede har gjort det.
Sente
23.04.2020 kl 21:54 9720

Med tanke på kortene startet sertifisering for 6-9 måneder siden, ja, det er tilfeldig. Husk også at Unionpay har brukt veldig lang tid på å lage en spesifikasjon som disse kortene har blitt testet mot.
focuss
23.04.2020 kl 21:46 9762

Så et lite oppfølgingsspørsmål: Er det helt tilfeldig at det er så mye sertifisering aktivitet på gang nå i Corona tider?
focuss
23.04.2020 kl 21:38 9793

Jeg undres over argumentene om at relevante kort ikke kommer på markedet da de ikke er lønnsomme for bankene sammenliknet med andre løsninger. Er ikke dette litt tynn begrunnelse?

- Pandemier er ikke attraktivt for bankene for å si det mildt.
- Er banker helt fritatt for samfunnsansvar?
- Vil ikke lansering av slike kort være et solid PR fremstøt nå for de som er først ute?
- Betyr det ikke noe hva kundene ønsker og kan ikke slike kort være en konkurranse fordel om kunder?
- Kan det rett og slett komme forbud mot dagens betalingskort med pin? jeg merker det selv på butikken når jeg slår koden og tenker. Herregud, dette er jo helt idiotisk i tider med 2 meter avstand etc.

Jeg tror det finnes banker som drodler med slike tanker nå i Corona tiden og synes ikke det ville vært veldig rart om ting skjer som lyn fra klar himmel.
Redigert 23.04.2020 kl 21:39 Du må logge inn for å svare
Shinkage
23.04.2020 kl 21:23 9834

Vel, jeg hadde ikke satt meg veldig inn i Idex sine løsninger. Kommentaren var mest basert på at tråden hadde en dialog mistenkelig lik alle de andre trådene med populære aksjer for kortsiktige tradere (eller populært kalt "småsparere"). Linken du sikter til var også litt tilfeldig valgt siden den adresserte det du spurte om.

Men siden jeg nå faktisk til daglig jobber med løsninger relatert til elektronisk betaling, så skal jeg likevel tillate meg å kommentere.

Jeg tror dette kan bli et fremtidig stort marked, og det kan komme brått. Jeg tror ikke at dette er typisk teknologier som har lineær vekst, men at ting vil skje mer eksplosivt når det først slår an.

Mobilbetaling er populært nå, men har sine begrensninger og sikkerhetsmessige utfordringer. Så kan man tenke seg at det flyttes over til smartklokker, men jeg tror personlig at det ikke vil stoppe der, og at slike personlige gadgets bare er et mellomstasjon på veien. Utfordringene til vanlige kredittkort, og pin-koder og passord, leser vi også jevnlig om. Kontaktløs betaling med Kredittkort har slått stor an den siste tiden av forståelige grunner, men med mindre beløpet er veldig lite må man fremdeles levere pin-koden. Slik vil det alltid være med mindre man på en god måte kan knytte kortet til korrekt eier på annen måte enn at vedkommende bare har kortet.

Når det er snakk om hvilken biometrisk metode som benyttes tror jeg også at fingeravtrykk er mer relevant en mange av de andre metodene for akkurat dette formålet. Kortet må holdes når du skal bruke det, og jeg tviler på særlig mange vil ha lyst til å stå i butikken å snakke til kortet sitt når de skal betale. Det er vanskelig å se gait biometrics som noen faktor her, og 99,3% sikkerhet er vel heller ikke et nivå vi vil være komfortable med. Ansikts- og iris gjenkjenning funker bedre (synes jeg) på mobiltelefon enn fingeravtrykk, men jeg tror ikke det er like relevant for feks betalingskort.

Så, jeg tror interessen er der, men at aktørene kanskje er litt avventende til hvor dette vil bevege seg. Om Idex er noe spesielt bedre enn konkurrentene har jeg verken svar eller noen mening om her og nå.
Redigert 23.04.2020 kl 21:24 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
23.04.2020 kl 16:32 10097

Prognoser var vel feil ord, men etterspørselen fra banker, kortselskaper, kunder osv. Markedsundersøkelser, whatever - som underbygger tallene leverandørene har snakket om siste 5 år, "In the billions"
Vi vet jo at feks Mastercard har investert milliarder i mobilpay. Hvordan er investeringsviljen i dette sårt trengte produktet som verdenslederen tilbyr?

Ser du linker opp til FINGS 20 piloter. Skjer fortsatt intet. Er FING for dårlig? Blir det nye år med testing med andre chip-produsenter?

Igjen, noe rart da verdenslederen var ferdig kommersialisert i Sep 18 - da de skipet ut de første kortene til Fransabank.

https://www.idexbiometrics.com/idex-biometrics-announces-landmark-worlds-first-order-of-biometric-fingerprint-sensors-for-payment-cards/

"The partner has completed several end-user trials of biometric cards, receiving positive feedback on the convenience, security, and ease of use."
Alby
23.04.2020 kl 16:16 10145

Kan dere ikke la vær å hakke på hverandre, oss som er nye har ingen glede av det. Vi har vel alle et felles mål å tjene på våre investeringer.

Jeg mener fortsatt at for og i mot fortsatt er en viktig del av diskusjonene, men vær greie mot hverandre 😂😂
Sente
23.04.2020 kl 14:57 10279

Min personlige prognose er at det ikke finnes et marked før kortene er billige nok og bankene/betalingnettverkene tjener på å bruke kortene fremfor alternativene. Vanskelig å dokumenter mine egne meninger og spådommer.
Du sier at mobil betaling er veldig populært i Kina, husk at Alipay tar en liten % sum av her transaksjon, mener det er rundt 0,55%. Dette betyr at bankene tjener mindre på mobil betaling sammenlignet med kort betaling.
Shinkage
23.04.2020 kl 14:44 10313

Prognoser fra andre siden av bordet? Hvilke side snakker vi om da? Noen som er helt uhildet ift markedspotensiale?

https://www.paymentsjournal.com/testing-testingmilestones-on-biometric-payment-cards-path-to-mass-market/

Ellers er det interessant å se at diskusjonen her er ganske identisk til en den som foregår i en del andre tråder - noen mener kursen skal til 30 øre, mens andre mener den skal til 3 kr. Skulle nesten tro det var de samme folkene :-) Noen av de samme analogiene brukes også, så det er ikke utenkelig.

Så mangelen på dokumentasjon om et stort potensielt marked nøytraliseres sikkert av mangelen på dokumentasjon om at det ikke finnes noe stort marked.
rischioso
23.04.2020 kl 13:30 10496

Alle har vi dager vi ikke er i form - det være seg at vi har stått opp med det gale benet alternativt at tradingen har gått i vasken og det er akkurat på slike dager man ikke har mye å bidra med - heller ikke på forumet - tok du han …? … ;)
Møyfrid
23.04.2020 kl 13:11 10551

Siden det virker nærmest umulig så spurte jeg en som tilsynelatende har noe i hodet her.

Derfor noe overrasket over at du svarte, men fora er fritt.
kaunis
23.04.2020 kl 12:47 10626

Finn dem sjæl du, det er kun det som holder.
Slettet bruker
23.04.2020 kl 12:15 10745

Markedet er der, både for betalingskort eller andre bruksområder: Fra Idex hjemmeside:
" Vi hjelper folk med å foreta betalinger, bevise identiteten sin, få tilgang til informasjon, låse opp enheter eller få adgang til bygninger med en berøring med en finger.
Vi oppfinner, konstruerer og kommersialiserer disse sikre, men likevel utrolig brukervennlige løsningene. Vårt totale adresserbare marked representerer en raskt voksende mulighet for flere milliarder enheter."
Slettet bruker
23.04.2020 kl 12:06 10811

Når man ser hvilke kursutslag det er på meldinger som pt ikke inneholder salg, men som er viktige forutsetninger for salg, vil i hver fall ikke jeg stå utenfor når salsgmeldingene tikker inn! Med en større ordre dobler kursen seg kjapt!
Lytt til Audiocasten for Q4 2019. Her nevner Swearingen leveranser i Q2, 2020? Lytt fra 10 min ut i webcasten...
Redigert 23.04.2020 kl 13:53 Du må logge inn for å svare
Møyfrid
23.04.2020 kl 12:04 10839

Det var ikke antall leverandører jeg etterlyste, det var prognoser for markedet, utover hva vi hører fra leverandører.

Om Feitian har bundet seg til verdenslederen pr i dag er en ting, men Feitian har fler enn en vertikal, selv om det tidvis ikke virker slik på norske forum.
Altså, verdenslederen trenger nok Feitian mer enn motsatt.

Men så var det markedet da.