NAS - Brev til Statsministeren!

Slettet bruker
NAS 23.04.2020 kl 11:39 2689

Brukernavnet deltaker har nå kommet med et forslag til brev som den selvutnevnte opprørsgeneralen Helge Stray oppfordres til å sende til statsminister Erna Solberg med kopi til NHO. Brevet inneholder flere feil.

1) "På vegne av Norwegians småaksjonærer og millioner av bekymrede passasjerer i Norge, ønsker jeg å oppfordre deg og regjeringen til å snarest komme med en redningspakke som kan bidra til at Norwegian overlever som et norsk selskap."

Helge Stray representerer ikke alle småaksjonærene i NAS og langt mindre millioner av bekymrede passasjerer.

2) "Norwegien har vært den norske folkeaksjen fremfor noen annen. Mer enn 50,000 norske småaksjonærer har tapt opptil 96% av investeringen, da kursen har gått fra 300 til 6. "

Dette er ikke riktig, Overdrevet inntil det parodiske. Mange av dagens aksjonærer har kjøpt på mye lavere kurser og mange så sent som etter 1.1.20.

3) "American Airlines mottar opptil 60 mrd kroner i likviditet og støtte."

Grov bløff. 70% er ren lønnskompensasjon og tilsvarer det Norge stiller opp med for de norske permitterte.

4) "Om du og regjeringen ikke stiller opp i denne kritiske stunden, vil det være meget skuffende, både for selskapets 50,000 norske aksjonærer og deres familier, de 10,000 ansatte og ikke minst blant Norges 6 millioner innbyggere, der det store flertallet har vært aktive brukere av selskapets gode flytilbud i inn- og utland."

NAS har 11.000 ansatte (hadde), hvorav 2.400 er norske. Norge har 5.367.580 innbyggere per 2020.

5) "Den pakken som så langt er tilbudt er knapt tilstrekkelig for noen ukers drift, og uten en annen erkjennelse av den alvorlige situasjonen, vil selskapet gå konkurs, med de følger det har for passasjerer, aksjonærer og transporttilbud i Norge."

Feil. Ved konvertering av gjeld og kontantemisjon og reparasjonsemisjon og hjelpepakken vil ikke NAS gå konkurs.

6) "Helge Stray - representant for selskapets småaksjonærer"

Feil. Helge Stray representerer kun en håndfull aksjonærer og et lite fåtall antall aksjer. Han er ikke legitimert til å opptre på vegne av alle småaksjonærerene. Frafallet har dessuten vært stort siden opptredenen i media og for alt vi vet kan Helge Stray være ute eller på vei ut han også.

Å sende dette brevet vil være fullstendig skivebom. Regjeringen og statsministeren er selvsagt helt på det rene med situasjonen, både for selskapet som sådan og eventuelle ringvirkninger for det norske samfunnet, herunder alle arbeidsplasser som småaksjonærene så rørende patetisk skyver foran seg. De trenger ikke hjelp til å forstå situasjonen i form av et hjelpesløst og tullete brev full av feil.
Redigert 19.01.2021 kl 15:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.04.2020 kl 11:41 2665

https://finansavisen.no/forum/thread/93850/view/0/0?page=14

deltaker
I dag kl 10:05 117
Her er siste versjon:

Åpent brev fra Norwegians småaksjonærer til statsminister Erna Solberg


Kjære statsminister!

På vegne av Norwegians småaksjonærer og millioner av bekymrede passasjerer i Norge, ønsker jeg å oppfordre deg og regjeringen til å snarest komme med en redningspakke som kan bidra til at Norwegian overlever som et norsk selskap. Som regjeringen er klar over, sliter flyindustrien globalt, og det finnes ikke et flyselskap som vil kunne klare seg gjennom krisen uten støtte.

Norwegian har bidratt vesentlig til å fremme viktig flyinfrastruktur i Norge.. Selskapet har de senere år skaffet alle nordmenn vesentlig bedre og mer økonomisk flytilbud. Bare i 2019 fraktet selskapet bortimot 6 millioner passasjerer innenriks. I tillegg har selskapet vært en viktig flaggbærer for Norge og bidratt til å fremme Norge som turistdestinasjon globalt. Verdien av denne norgesreklamen må ikke undeervurderes.

Nå er dessverre selskapet i alvorlige problemer, som resultat av Covid-19 krisen. Vi erkjenner at tidligere ledelse har gjort noen feil, trolig ekspandert for mye og tatt opp for mye gjeld. Men det er ikke hovedgrunnen til at NAS er i problemer nå. Selskapet var på vei mot lønnsomhet da Covid- krisen kom.

Norwegien har vært den norske folkeaksjen fremfor noen annen. Mer enn 50,000 norske småaksjonærer har tapt opptil 96% av investeringen, da kursen har gått fra 300 til 6. Det er derfor urimelig å kreve at denne gruppen ensidig skal ta regningen for Covid-krisen. Som du muligens har sett i DN (dato) og reportasje i NRK, har jeg blitt en talsmann for et stort antall av selskapets småaksjonærer.

Covid-19 krisen er noe som rammer alle verdens flyselskaper, og andre land har innsett at det er behov for omfattende tiltak og støttepakker. Det forventes at industrien vil være berørt i mange måneder, kanskje flere år fremover. KLM /Air France mottar alene over 120 mrd kroner. American Airlines mottar opptil 60 mrd kroner i likviditet og støtte. Alle de andre amerikanske flyselskaper mottar tilsvarende pakker. Og de fleste andre større flyselskap er i ferd med å motta tilsvarende pakker som gjøre det mulig å overleve.

Det er derfor behov for en nasjonal dugnad i Norge også, der Staten, obligasjonseiere og aksjonærer bidrar i fellesskap. Vi aksjonærer deltar gjerne i en eventuell emisjon. Man må her ta i betraktning at aksjonærene allerede har bidratt med milliarder av kroner for å bygge opp selskapet.

Vi har tillitt til at Regjeringen vil stille opp på lik linje med myndigheter i andre land, slik at selskapet skal kunne overleve. Norge, som verdens rikeste land, forventes å ha råd til å redde sitt største flyselskap i en slik ekstraordinær situasjon når alle andre land bidrar til å berge sine. Den første pakken tilbudt av regjeringen er langt fra tilstrekkelig, og de kravene som er stilt er i praksis umulig å oppfylle.

Om du og regjeringen ikke stiller opp i denne kritiske stunden, vil det være meget skuffende, både for selskapets 50,000 norske aksjonærer og deres familier, de 10,000 ansatte og ikke minst blant Norges 6 millioner innbyggere, der det store flertallet har vært aktive brukere av selskapets gode flytilbud i inn- og utland. I tillegg har Norwegian millioner av cash-point medlemmer. Disse står i fare for å miste sine opptjente bonusflyvninger dersom selskapet ikke overlever.

Vi setter vår lit til at regjeringen vil komme med en ny pakke som reelt sett bidrar til å redde selskapet. Den pakken som så langt er tilbudt er knapt tilstrekkelig for noen ukers drift, og uten en annen erkjennelse av den alvorlige situasjonen, vil selskapet gå konkurs, med de følger det har for passasjerer, aksjonærer og transporttilbud i Norge.

Helge Stray - representant for selskapets småaksjonærer
Redigert i dag kl 11:08

SpringBreak101
I dag kl 10:11 97
En bør ha med hvor mange arbeidsplasser som står på spill ved en konkurs.
Slettet bruker
24.04.2020 kl 06:55 2347

hstray (Helge Stray) har nå latt seg overtale til å sende et brev forfattet av deltaker med hjelp av svestnes. Det er gjort noen rettelser i brevet, blant annet antall innbygger i Norge og antall ansatte i selskapet, men de underslår fortsatt at 80% av de ansatte er utenlandske. Dette vet selvsagt embetsverket og politikerne.

Utrolig nok fastholdes påstanden om at NAS bør få like god hjelpepakke som American Airlines (60 milliarder NOK), og underslå det faktum at 70% av dette er ren lønnskompensasjon tilsvarende lønn under permittering i Norge, faktisk er den norske ordningen bedre. American Airlines har forøvrig falt på børsen siden vedtaket om de 60 milliardene, av den enkle grunn at det er en overlevelsespakke som ikke gavner aksjonærene, men de ansatte. Dette vet selvsagt embetsverket og politikerne.

Når det gjelder dette brevet så vil det bli journalført og ikke tillagt større vekt. Det er uansett for sent. Mandag (senest) kommer styrets forslag til løsning med obligasjonseierne og leasingselskapene. Skrellen kan komme når som helst. Derfor er det mange som sitter langt fremme på stolen i dag, i den lukkede tråden har for eksempel Strategi begynt å få kalde føtter og ser etter utgangen, for han vet utmerket godt at nå er det like før det smeller.
Slettet bruker
24.04.2020 kl 06:57 2339

Dagens oppslag på NRk forteller at restruktureringsloven kan hjelpe NAS.

https://www.nrk.no/norge/nye-hasteregler-kan-hjelpe-konkurstruet-norwegian-1.14992890

Problemet for aksjonærene er dette er til NULL hjelp for dem. NULL.
Slettet bruker
24.04.2020 kl 07:00 2324

Det står ikke noe om aksjonæroppgjøret i DN eller FA i dag, men det kan fort skje at Thor Chr. Jensen i DN vil fatte interesse for saken og skrive en kommentar. Den vil neppe bli hyggelig lesning for aksjonærene. Han leser her på forumet og det kan jo tenkes at noen vil tipse ham om hva som skrives her inne.
Slettet bruker
24.04.2020 kl 07:10 2296

Når det gjelder eierstrukturen i NAS påstås det at det er 50.000 småaksjonærer. Videre lates det som om disse har satt last og brast fra 300 til 6 kroner og at de samme har deltatt i alle emisjoner. Dette er positivt feil. Ved å søke på www.aksjeeiere.no og laste ned de komplette aksjonærlistene for 2014, 2015, 2016, 2017 og 2018 Excel, vil man se endringene i eierstrukturen ved å foreta en enkel operasjon i regnearkene.

Helge Stray hadde ingen aksjer i NAS per 31.12.18.
I 2017 hadde han 1420 aksjer på ASK og 514 på vanlig aksjekonto per 31.12.17.
I 2014 til 2016 hadde han ingen aksjer i NAS per 31.12 det enkelte år.
Redigert 24.04.2020 kl 07:18 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2020 kl 07:14 2287

Nordnet har økt sin eierandel fra 1% til 7,3% siden 1.1.20. Dette er småaksjonærer som spekulerer i at det skal løse seg til fordel for aksjonærene. Det er jo derfor de skriver brev og styrer på for at Staten skal bruke milliarder for å redde noen skarve hundre millioner som spekulanter har satset på dette høyrisiko-caset på kanten av stupet.

Svenske småaksjonærer og spekulanter i Avanza har også kastet seg over aksjen og er 4. største eier. Folk å be for!


https://e24.no/boers-og-finans/i/6jRx40/svenske-smaasparere-rykker-inn-i-norwegian-har-blitt-fjerde-stoerste-eier-i-flyselskapet
Slettet bruker
24.04.2020 kl 07:46 2206

Som forventet beslutter Stortinget rekonstuksjonsloven, loven gir kreditorer og styret en rett og plikt til å søke konvertering av fordringer til aksjekapital, dagens aksjonæren gis ingen nye rettigheter.

Dagens aksjonærers rettigheter svekkes, slik at kreditorer kommer bedre ut og trygger sine verdier.

I den nye loven kreves det kun simpelt flertall for å konvertere fordringer til aksjekapital mot 2/3 i dag.

Brevet opprørerne har sent til kretti og pleti er en parodi, spekket med løgner og usannheter.
Redigert 24.04.2020 kl 07:48 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2020 kl 08:28 2108

hstray utgir seg for talsmann for alle småaksjonærer. Tenker de/han at han også representerer Avaza-kundene (spekulantene). Det svekker jo saken, for gruppen av småaksjonærer spenner vel fra folk som har sittet lenge og folk som nylig har kjøpt. Forøvrig nokså naivt å tro at Regjeringen vil bry seg med dette brevet og eventuelle skriverier og leserinnlegg fra aksjonærer som ber for sin syke mor. Godt poeng det med å bruke milliarder på å redde millioner. Ville jo gitt opprør i befolkningen om Regjeringen skulle finne på noe så idiotisk.
Slettet bruker
24.04.2020 kl 10:25 1955

Som jeg skriver så er han ikke legitimert. Han må ha fullmakter fra aksjonærene som støtter ham og hans syn, slik at han kan oppgitt antall aksjonærer og antall aksjer som han representerer. Omtrent som en god gammeldags underskriftskampanje. Det nytter jo ikke å fremme et syn på vegne av forferdelig mange når det er bare jug.
Redigert 24.04.2020 kl 10:41 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.04.2020 kl 11:11 1903

må takke Wrinkler for å avsløre talspersonen til disse risikoperverse lykkejegerne som kjøpte seg inn nylig og nå sitter kjosfast i flyet som er i ferd med å styrte hehe
skriker som drittunger og skal nå sende brev til medier, stasministeren etc for å redde sin spekulasjon

skumleste dette tiggebrevet og fant masse grove feil som sikkert gjort bevisst for å lure til seg hjelp. ble rart og slett flau på deres vegne :-(
eier de ingen skam i livet??

staten må ikke kaste mere penger på dette sorte hullet som ikke er levedyktig selv før coronohysteriet. ikke rart sjefspilot kjos & co.hoppet av flyet i fallskjerm...
Phols
24.04.2020 kl 11:45 1850

Er rett og slett pinlig å lese det brevet. Dette er altså aksjonærer som ber om penger fra staten for å redde sine egne investeringer. De burde vite at det ikke er noe politisk vilje til å redde aksjonærer. De burde kjenne risikoen. Vil tro de fleste redaksjoner bare trekker på smilebåndet av dette brevet. Samme med regjeringen også.
Slettet bruker
24.04.2020 kl 16:57 1714

Tok en tur innom Facebook gruppen til opprørende, holdt på å dette av stolen og ler fremdeles av siste innlegg der hva gjelder konvertering 😂

https://www.facebook.com/groups/norwegianaksjon/
Redigert 24.04.2020 kl 17:30 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.04.2020 kl 04:33 1553

Dette har vi sett så mange ganger før. Jeg mener opptakten til NSG konkursen er mest sammenlignbar. Et voksesykt firma som ble innhentet av gjelda. Det nytter ikke å skyve Corona foran seg her - vi hadde fått en global resesjon uansett etter så lang oppgang. Det er patetisk å se at mine spådommer her på forumet går i oppfyllelse:
1, Opprør mot folk som har vært dumme nok til å låne dette firmaet penger. 2. Opprør mot landets politikere som ikke redder aksjonærene ut av knipa koste hva det koste vil. 3. Jeg registrerer et gryende opprør mot dagens ledelse (selv om den forrige har skylda). Dette vil skyte ny fart etter 4. mai. Med stor sannsynlighet blir det gjort forsøk på å tromme sammen til et søksmål. 4. Opprør mot kreditorer som ikke betaler NAS, mens folk i USA går til massesøksmål mot NAS for å få tilbake penger for en tjeneste som aldri ble levert. Fakturering for leasing ligger ubetalt. NAS er totalt ute av stand til å betale renter og avdrag til sine kreditorer. Oppsigelse av bemanningsavtaler som det for så vidt tidligere har streiket mot.. Skulle være like bra - hilsen Bjørn Kjos. 5. Vikarierende gråt over norske arbeidsplasser som stadig har utgjort en mindre andel i selskapet.
Slettet bruker
25.04.2020 kl 07:28 1494

Her kan man følge med på om Helge Stray har sendt dette brevet:
https://einnsyn.no/sok?sort=&stat0=http%3A%2F%2Fdata.einnsyn.no%2Fvirksomhet%2Foepeksport_content_provider_81

Man kan søke på navn og da finner man et brev fra slutten av mars fra "opprørsgeneralen".

https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/einnsyn/id604997/