Eiendom – Jeg setter i alle fall en flaske mot!

china
23.04.2020 kl 19:45 1053

Eiendomsinvestor Terje Tinholt utfordret sjeføkonom Harald Magnus Andreassen til veddemål om boligpriser. En flaske Mouton-Rothschild til 6000 kroner ligger i potten.

Noen som leste artikkelen?
china
23.04.2020 kl 19:52 1032

– Kjære Harald Magnus, lød overskriften i eposten som tikket inn til DN torsdag fra eiendomsinvestor Terje Tinholt:

«Jeg vedder en Ch. Mouton-Rothschild 2016 på at boligmarkedet ikke faller innen 12 måneder fra nå. Vedder han imot?»

Harald Magnus Andreassen, sjeføkonomi Sparebank1 Markets brukte seks minutter på å svare når DN videreformidler utfordringen:

– Mente han en flaske eller kasse? Jeg setter i alle fall en flaske mot!, skriver han som tror at koronakrisen kan være hendelsen som utløser den store smellen i boligmarkedet. Sjeføkonomen mener norske boligpriser har holdt seg mirakuløst gjennom både finanskrise, oljekrise og handelskrig, men at det nå er mye mer sannsynlig at boligprisene faller 25 prosent. Andreassen tror korona-krise med tosifret arbeidsledighet kan utløse samme boligprisfall som Stavanger har hatt siden 2013. Der har boligprisene steget kun 17 prosent siden 2010, mens de på landsbasis har steget 64 prosent.

Ikke minus om ett år
Terje Tinholt har åpenbart tro på eiendomsmarkedet. Tinholt Eiendom, som han leder og eier 34 prosent av, har nettopp kjøpt Fornebu Hovedgård av hans nærmeste nabo, Jens Ulltveit-Moe etter en flere måneders disputt om salget. Tinholt fikk det ærverdige gamle herskapshuset i strankanten på Fornebu for 65 millioner kroner, etter at Ulltveit-Moe oppga at korona-krisen var en medvirkende faktor til at han gikk med på salget,
china
23.04.2020 kl 19:53 1025

– Jeg følger nøye med på markedet, og jeg tror at markedet er sterkere enn man kanskje ser i regnearkene. Jeg har stor respekt for Harald Magnus Andreassen, men her tror jeg han bommer, sier Terje Tinholt, som sier han har vunnet veddemål mot sjeføkonomen en gang før.

Tinholt legger særlig vekt på to forhold: Hvor mange boliger som ligger ute for salg, og hvor mange som til enhver tid har vært solgt siste tre dager.

– Jeg tror at folk nå vil bruke pengene sine innenlands. For å få til prisfall, må mange sitte i overløp, det vil si ha kjøpt en ny bolig uten å ha solgt den gamle, og være villig til å selge med signifikant rabatt. Det tror jeg ikke mange har behov for å gjøre.

Tinholt ser klare forskjeller fra finanskrisen, da var det bankene som presset frem salg.

– Nå støtter bankene oppunder, og ja, vi har høy gjeldsgrad, men vi har også høy sparerate.

Eiendomsinvestoren ser ingen tegn til at koronakrisen vil slå ut i stor målestokk på boligprisene.

– Tvert imot, mange har trukket sine salg, vi ser et moderat utbud av boliger, men de siste tre dagene har det vært solgt over 1000 boliger per dag. Det er slett ikke dårlig, i snitt har vi 1500–2000.

Himmelsk
Harald Magnus Andreassen presiserer betingelsene i veddemålet:

– Vi måler da prisene fra siste observasjon fra Eiendom Norge, landet samlet – fra siste observasjon nå i mars 2020 til mars 2021?

– Bra. Én flaske er fint – den koster akkurat passe og smaker sikkert himmelsk, skriver Tinholt om vinen som koster 6000 kroner på Polet, og verdien er stigende, ifølge Tinholt.

For å få tak i vinen løp han hjem til Lysaker fra kontoret i byen og kjøpte den siste flasken på CC Vest i Oslo. Ingen av dem har smakt vinen før.

– Gleder meg til den, skriver Andreassen, for tiden bosatt i Bergen.

– Jeg og, jeg ligger normalt under 200 kroner på Polet, parerer Tinholt og refererer til eiendomsmegler Stian Pøhner i Nordvik & Partners:

– Spør ham om den! Min tidligere partner er en råtass-samler på vin. Han er sånn som sover i sovepose foran Polet i 14 dager. Hør gjerne med Thomas Giertsen også, medeier i Tinholt Eiendom, han er sommelier.

Risikabel sport
– Å spå om boligpriser, aksjekurser og andre størrelser, er risky. Men gitt det som nå skjer, er det en betydelig risiko for at holdningen til risiko kan bli endret. Det har skjedd mange ganger før. Åpenbar anledning når så mange mister jobben, og får dårligere økonomi, sier Andreassen, som legger til at han ikke blir overrasket om Tinholt vinner når renten er lav, staten er sterk og korona kan gå over.

Leonhard Nilsen & Sønner AS
Administrerende direktør

Barne- og familiedepartementet
DIREKTØR for det nye Forbrukertilsynet - Grenland

Kunnskapsdepartementet (KD)
Avdelingsdirektør

PRA Group Europe AS
Senior Accountant
PRA Group Europe AS

FinancePeople AS
Investment Professionals
FinancePeople AS

Aleris
Senior Business Controller
Aleris

Fabi AS
Interim Head of Group Accounting
Fabi AS

PetXL Group
CFO/Økonomisjef
PetXL Group

Bilia Personbil AS
Eiendomssjef
Bilia Personbil AS

Forsvarsbygg
Avdelingsdirektør eiendomsforvaltning
Forsvarsbygg

Ocean Installer AS
Business Performance Manager
Ocean Installer AS

Lian Trevarefabrikk AS
Administrerende direktør
Lian Trevarefabrikk AS

Natre
Administrerende direktør
Natre

OBOS-Banken
Compliance ansvarlig
OBOS-Banken

Forvaltningsorganet for Opplysningsvesenets Fond
Konsernregnskapssjef

NAV
Sikkerhetssjef
NAV

Havforskningsinstituttet
Avdelingsdirektør HI Digital
Havforskningsinstituttet

Lakers Holding AB
Regnskapskonsulent
Lakers Holding AB

KPMG AS Hovedkontor
Head of Communications
KPMG AS Hovedkontor

Salmon Evolution AS
Økonomisjef/Controller
Salmon Evolution AS

Aprila Bank ASA
Chief Risk Officer
Aprila Bank ASA

Avinor AS
Konserndirektør kommersiell virksomhet
Avinor AS

Berggård Amundsen & Co
Direktør forretnings- og organisasjonsutvikling
Berggård Amundsen & Co

Konnekt
Leder Konnekt
Konnekt

Coop Norge SA
Markedsdirektør
Coop Norge SA

Administrerende direktør

DIREKTØR for det nye Forbrukertilsynet - Grenland

Avdelingsdirektør

PRA Group Europe AS
Senior Accountant
PRA Group Europe AS

FinancePeople AS
Investment Professionals
FinancePeople AS

Aleris
Senior Business Controller
Aleris

Fabi AS
Interim Head of Group Accounting
Fabi AS

PetXL Group
CFO/Økonomisjef
PetXL Group

Bilia Personbil AS
Eiendomssjef
Bilia Personbil AS

Forsvarsbygg
Avdelingsdirektør eiendomsforvaltning
Forsvarsbygg

Ocean Installer AS
Business Performance Manager
Ocean Installer AS

Lian Trevarefabrikk AS
Administrerende direktør
Lian Trevarefabrikk AS

Natre
Administrerende direktør
Natre

OBOS-Banken
Compliance ansvarlig
OBOS-Banken

Konsernregnskapssjef

NAV
Sikkerhetssjef
NAV

Havforskningsinstituttet
Avdelingsdirektør HI Digital
Havforskningsinstituttet

Lakers Holding AB
Regnskapskonsulent
Lakers Holding AB

KPMG AS Hovedkontor
Head of Communications
KPMG AS Hovedkontor

Salmon Evolution AS
Økonomisjef/Controller
Salmon Evolution AS

Aprila Bank ASA
Chief Risk Officer
Aprila Bank ASA

Avinor AS
Konserndirektør kommersiell virksomhet
Avinor AS

Berggård Amundsen & Co
Direktør forretnings- og organisasjonsutvikling
Berggård Amundsen & Co

Konnekt
Leder Konnekt
Konnekt

Coop Norge SA
Markedsdirektør
Coop Norge SA

Administrerende direktør

Vis alle stillinger
– Håper han får rett, i så fall vinner jeg veldig på det, på aksjene mine og jobben min. Håper virkelig jeg taper en flaske god rødvin.

Det er vinn-vinn, mener Tinholt

– Hvis Andreassen får rett, blir boligmarkedet så billig, at det blir en fryd å kjøpe. Skulle det bli veldig tight, så kjøper jeg en flaske vin til, og så deler vi dem sammen.(Vilkår)

Andreassen har spådd boligkrakk så lenge jeg kan huske, treffer aldri, kjenner flere som har hørt på rådet hans og har gått glipp av gedigen boligprisoppgang. Hadde heller hørt på en ape enn Andreassen for å si det sånn.

Tja. En som hører på Andreassen ville kanskje ikke havnet i den situasjonen som denne kontraktspekulanten har havnet i:
https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=158591661
Lagt ut for salg på Finn til 5,61 24/9-2019
Overtatt 28/2-20 for 5,56
Nedsatt pris på Finn 5,21 6/3-20.
Dyrt.

Det er langt ut på landet, hvem ønsker å bo i ingenmannsland uten de som har en relasjon til det stedet? Hadde jeg valgt å bo utenfor Oslo så hadde jeg heller satset på andre siden av fjorden.

Jeg tenker kun på Oslo - kjenner tilnærmet ingen fra Nordre Follo.

Jan Ludvig Andreassen: – Vilt urealistisk at boligprisene faller 25 prosent.

Han er nok litt smartere enn Harald selv om han også har bommet mye om boligpriser.

https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/04/23/7520775/andreassen-vilt-urealistisk-at-boligprisene-faller-25-prosent