60 år med Joikakaker - Nå kan samegutten forsvinne

brahman
23.04.2020 kl 20:39 393

fra pakningen. Det gått bra siden 1960, så hvorfor er det blitt diskriminerende nå ?

Fra Dagbladet:

"Diskriminerende, ja det mener Samerådet og flere framtredende samiske talspersoner, blant andre artisten Ella Marie Hætta Isaksen og Norsk kulturrådsmedlem Maria Utsi."

Samerådet vil ha bort både Joika-navnet, og tegningen av samegutten i kofte på pakken med kjøttboller i viltsaus. Sammen med det norske Sametinget ønsker samerådet nå et møte vmed Nortura om saken."


Redigert 23.04.2020 kl 20:39 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.04.2020 kl 20:43 392

Selv bryr jeg meg ikke om hva som skjer med verken samegutter, negerboller eller jødene på jødekaker. Det er åndssvakt nok at folk blir støtt av disse tingene, men enda verre hvis vi andre skal bli støtt av at disse produktene endrer navn og logo.
Slettet bruker
23.04.2020 kl 20:45 388

Skal samegutten vekk?
Det må vel kunne kalles etnisk rensing ?
Slettet bruker
23.04.2020 kl 20:46 384

Bra reklameeffekt har i alle fall denne fake "same"maten fått. Og de forsvinner ikke, det er i alle fall ikke joke.

Gi dem et nytt navn og la samene joike i fred med sitt
Redigert 23.04.2020 kl 20:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.04.2020 kl 20:49 374

Egentlig trodde jeg faktisk samer var langt tøffere enn dette. Men de fremstår altså som en sutregjeng.

Hadde det vært litt tak i produsenten hadde de husket at all pr er god pr og salget burde fått en oppsving. Men de vil altså la seg kue av sippende kjerringer?
Redigert 23.04.2020 kl 20:49 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.04.2020 kl 20:50 372

Samene burde heller få nytt navn i så måte.

De som slakter på brutalt vis fra barnsben burde heve seg over dette.
Redigert 23.04.2020 kl 20:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
23.04.2020 kl 20:53 366

Mange rare merkenavn i Norge

--------

Black Boy er et tidligere varemerke for en produktserie av krydder og smakssettingsprodukter til salgs i Norge, markedsført av selskapet Rieber & Søn ASA. I 2010 ble merkenavnet lagt ned og produktene lagt til i produktrekken til varemarket Toro.

Merkevarenavnet Black Boy ble introdusert til det norske dagligvaremarkedet av H. Christian Olsens Eftf. tidlig på 1950-tallet. Krydderfabrikken Nopal AS fra Elverum tok over Black Boy i 1996. Rieber & Søn overtok merket Black Boy i 2003 da de kjøpte Elverum-selskapet.[1]

Navnet Black Boy, som betyr «svart gutt» på engelsk, ble trolig etablert som et eksotisk navn.[1] Boy kan også bety «innfødt (ikke-europeisk) tjener»,[2] og ordet, særlig i sammensetningen black boy, kan bli oppfattet som gammeldags og nedsettende.[3] Fra september 2010 erstattet Rieber & Søn Black Boy med ny krydderserie under navnet «Toro Krydderiet».[4] Den første logoen til Black Boy viste en karikert tegning av en afrikansk gutt. Den logoen ble senere fjernet.
---------------------------------------------------
Nigra Ovnsverte

Sverten som gjør ovnen god som ny !

Nigra ovnsverte kan brukes på støpegodsovner, griller , manifoiler, lykter…alt som er av støpejern. Nigra ovnsverte er et av Bebels første kvalitetsprodukter, og har vært laget i Bergen i over 100 år.

Trykk sverten ut og gni den jevnt utover så tynt som mulig. Bruk støvklut, fille eller svamp. Puss så til ønsket blankhet er oppnådd.

Kan fyres i ovnen etter ca 5 timer.

Ovnsverten kan ikke brukes på emaljerte flater.


--------------------------------

Svarteper ovnslakk (blank)

Svarteper ovnslakk 110 ml

Blank sort lakk .

Svarteper ovnslakk brukes på alle peiser og ovner. Påføres ETTER fyringssessongen, slik at ovnen skal være et fint møblement hele våren og sommeren
Slettet bruker
23.04.2020 kl 20:57 360

Jeg har Nigra i kjellern gett. Den gamle typen som jeg fant hos grand daddy gett.
Slettet bruker
23.04.2020 kl 21:16 348

Joikakaker er ikke godt.
Slettet bruker
23.04.2020 kl 21:20 343


Ikke det at jeg er noen fan selv heller men kult de holder koken.
Fjordgubben
23.04.2020 kl 21:20 342

Det er veldig bra at «samerådet» eller hva det heter har noe å gjøre.

Eller har jeg ikke spist joikakaker på nærmere 50 år, smaken har vel ikke blitt noe bedre siden 1975?

Er vel et produkt rørt sammen på slakteavfall, hundemat er det som ligner mest tenker jeg.