Den lange Nel-tråden

Slettet bruker
NEL 24.08.2018 kl 14:10 27030

Da gjør vi et forsøk på å samle flest mulig av dem som har lyst å diskutere Nel på ett sted, isteden for å spre det ut over flere tråder. Se denne tråden som en uformell prat ved kaffemaskinen (eller ved den baristabemannede kaffebaren for dere med litt mer fancy kontorer).

Hvis denne tråden funker som den skal så skal den kunne inneholde alt mulig av spørsmål og svar og det eneste meningspolitiet som finnes her er den enkeltes bruk av blokkeringsfunksjonen og eventuelt forumets moderator. :-)

Det er kun ett ønske trådstarter har, og det er at man ikke begir seg ut i endeløse diskusjoner med overdrevne haussere og baissere men heller blokkerer dem man ikke har noen interesse av å lese meningene til.
Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.09.2018 kl 15:21 6907

Og der forsvant posten (uten at det ble handel):)
Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.09.2018 kl 15:25 6892

Før der plutselig gikk nesten 1 mil aksjer - kursen hoppet opp til 3.59 - før den igjen faller på veldig lav omsetning.... Her får dere live oppdatering:)
Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.09.2018 kl 15:53 6831

Det samme skjedde igjen. Etter et fall på lavt volum - hoppet kursen igjen når det ble kjøpt/solgt relativt stort antall aksjer. Her er det en/flere som har fått kjøpt mange aksjer til under 3.60:)
Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.09.2018 kl 16:12 6784

Må opp i pris på høyt volum vettu...ikke pingle
Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.09.2018 kl 18:07 6617

Da er jeg ferdig med live kommentering for i dag - og vil heller snakke om de viktige spørsmålene Kelle tok opp tidligere i dag. Jeg har personlig ikke store forventninger til at det vil komme mange flere store nyheter denne høsten (utover oppdateringer fra Nikola/NEL frem til masseproduksjon fra 2020). Det skyldes at NEL nå har mye fokus på å få oppgradert fabrikken i Notodden og på det som skjer opp mot Nikola. Det en kan håpe på er en nærmere avklaring av innholdet i avtalen med Nikola - ev. at det inngås nye avtaler om bygging av flere stasjoner for Nikola. Av informasjonen som ligger ute så langt er min oppfatning at NEL så langt er forpliktet til å bygge ca 100 stasjoner - ref børsmeldingen fra 28. juni og twitter meldingene fra Nikola. Dette er ikke konkret tallfestet - annet enn at dette er en multi milliard kontrakt. Videre har Nikola gitt uttrykk for at NEL skal være med på å bygge verdens største Hydrogen flåte - betyr det at NEL skal bygge alle 700 stasjonene? Jeg tror at det tette samarbeidet mellom Nikola og NEL - herunder at NEL velger å investere i Nikola - kan tyde på at NEL vil få flere oppdrag fra Nikola. Det foreligger i alle fall pr nå ikke noen informasjon om at Nikola vurderer å trekke inn andre aktører - og husk at NEL vant anbudsrunden og har inngått den største kontrakten i verden i dette segmentet. Min tanke og forhåpning for denne høsten er at enda flere brikker vil falle på plass ift NIKOLA/NEL og at verden/markedet forstår omfanget av samarbeidet og at byggingen av disse stasjonene vil bli en realitet. Når det skjer tror jeg NEL vil få en meget positiv kursutvikling i 2018/2019 (jeg mener at NIKOLA kontrakten ikke har hatt nevneverdig innvirkning på kursen så langt - se på kursutviklingen 2017/2018).

NEL har fått veldig mye positiv oppmerksomhet den siste tiden (offisiell åpning av fabrikken i Danmark, skal bygge verdens største fabrikk på Notodden, avtalen med Nikola/pressemeldingene fra Nikola) - og selv om mye skjer opp mot Nikola har NEL også fokus på andre markeder og er inne på flere av nevnte markeder (har også bygget egne salgskontor i flere land i Asia). Jeg tror derfor NEL vil være en veldig attraktiv part (og har lagt opp til gjennom kapasitetsutvidelsen (øker kapasiteten med 10 ganger på Notodden) at en også kan inngå flere andre store kontrakter) - men skulle det komme nyheter om nye kontrakter (utover Nikola) dette året, vil det være en meget positiv overraskelse.

Andre tanker/synspunkter?

Det er spennende tider - og tiden går fort frem til 2019/2020:)

God helg til dere alle sammen!
Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
Framtia
07.09.2018 kl 22:58 6338

Jeg tror IKKE Nikola kjører et parallelt løp med konkurrenter av Nel! Jeg tror Nikola har gjort hjemmeleksene så godt på forhånd at de med stor sikkerhet kunne velge Nel som " sole supplier" ! Dette kan ikke kommuniseres godt nok og det er nok desverre bare fåtallet som forstår omfanget av et slikt samarbeid...Aksjen beveger seg horisontalt med multimilliard kontrakt i boks...Hvorfor er det så få som ser potensialet? Kursen burde tatt av allerede, dersom man ser ett til 2 år frem i tid...At Nel kun skal høste av samarbeidet med Nikola er usannsynlig. De jobber paralellt i mange markeder og jeg har ingen oppfatnig av at ledelsen lener seg tilbake etter avtalen med Nikola! Nikola forventer sikkert en viss form for prioritet, men økt kapasitet vil lokke til seg nye kunder og økt etterspørsel. Dette blir "uendelig" bra om ikke lenge?
Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
Gobo
07.09.2018 kl 23:20 6300

Jeg tror alt NEL har gående med Nikola er i skjønneste orden og at NEL vil få enormt mange oppdrag fra dem, så mange de klarer - også serviceavtaler som ennå ikke er formalisert. Ellers tenker jeg at flere kontrakter i Asia ikke er langt unna, og dersom det slår til vil spørsmålet om fabrikker i Asia også dukke opp. Glem heller ikke franske H2V som plutselig kan ha ordnet finansieringen innen året eller neste år. Uansett tenker jeg at Nikola gir alle muligheter for NEL til å gi gass og til å satse, Min horisont er langsiktig, kursen vil komme med tiden...
Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.09.2018 kl 23:32 6274

Framtia - jeg tror heller ikke Nikola kjører et parallelt løp - og for min del tyder bare de siste pressemeldingene fra Nikola at NEL kommer til å være den som får alle oppdragene med å bygge nevnte 700 stasjoner, ref uttalelsen fra Nikola om at de samarbeider med NEL om å bygge verdens største Hydrogen infrastruktur i USA. Avtalen så langt er derimot knyttet til to demostasjoner (hvor den ene vil bli vist på Nikolas arrangement i april 2019) og de første stasjonene som skal bygges i 2019/2020. Bare dette er en multi milliard kontrakt - hva er inntektspotensialet for de resterende stasjonene som Nikola skal ha (totalt 700)?

For øvrig er jeg helt enig med det du skriver om de andre markedene og oppmerksomheten NEL har fått- så en bør forvente flere kontrakter fra andre aktører og kanskje også mer konkretisering av samarbeidet mellom Nikola og NEL i 2018/2019 (herunder nye kontrakter om bygging av flere stasjoner/levering av Hydrogen). Jeg er derfor veldig forundret at ikke markedet har tatt dette innover seg i større grad - og at kursen ikke er nærmere kursmålene flere av meglerhusene har kommet med 5/6 og kr 10. I stedet er kursen nesten tilsvarende som des 2017. Jeg har i alle fall ikke fått noen konstruktive innspill/tilbakemeldinger som tilsier at kursen ikke burde være høyere:) Jeg ser frem til fortsettelsen- og har et langsiktig perspektiv.

Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
07.09.2018 kl 23:33 6268

Bra skrevet Gobo - enig i dine betraktninger!

Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
Ecotricity
08.09.2018 kl 21:32 5879

https://www.youtube.com/watch?v=EW7TFXwduYY

Nexo...
Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
08.09.2018 kl 21:50 5844

Framtia,
Det finnes nok flere mulige årsaker til at Nel ikke har hatt den kursutviklingen som mange av oss ønsket:
- Til tross for eksepsjonell omsetningsvekst kvartal for kvartal økes dessverre også underskuddene.
- Gjentagende emisjoner som fører til utvanning selv om det delvis foretas grunnet vekst.
- Over 16 000 aksjonærer. Hvor mange er fornøyd bare de får dekket sin kurtasje ved salg.
- Stadig vekk og spesielt etter en positiv melding får en ny melding om innsidesalg. Simonsen sitt salg på over 1 mill aksjer for ikke lenge siden ble ikke positivt mottatt for å si det pent.
- Fortsatt usikkerhet om hydrogen vil slå til som den energibærer mange tror det skal bli.
- Tilsynelatende ensidig satsing på Nikola. Jeg tror Nikola vil lykkes bare så det er sagt, men usikkerhet blant mange.

Var med fra 1,67 på det laveste og solgte siste rest på 3,30. Kjempefornøyd egentlig, men jeg tror det vil ta sin tid før en oppnår nye 90% her for å si det sånn...
Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.09.2018 kl 04:05 5623

Elvo - jeg har som tidligere nevnt respekt for ditt valg om å gå ut av NEL. Jeg tror du i ditt siste innlegg er inne på et veldig sentralt spørsmål - nemlig om en tror Hydrogen vil slå til og om Nkkola vil lykkes. Jeg mener ja på begge spørsmål - og det er hovedgrunnen til at jeg er meget positiv til NEL.

Jeg har tidligere argumentert for at både Hydrogen markedet og NEL er på vei til å få sitt store gjennombrudd - og hvis dette stemmer, og Nikola vil få en suksess og Hydrogen markedet får et markant oppsving, er jeg ikke tvil om at aksjekursen til NEL raskt vil få en markant oppsving og det er ikke urealistisk med en kurs på kr 10. Etter mitt syn er NEL veldig godt posisjonert og har tatt de riktige stegene. De har tross alt vunnet konkurransen om å få det som i dag er verdens største kontrakt innenfor Hydrogen markedet (Nikola), hentet inn finansieringen de trenger for å få til den nødvendige produksjonsutvidelsen - samtidig som at de er posisjonert til å ta på seg større kontrakter. Jeg klarer ikke å se at det er negativt at NEL har brukt mye tid og satset mye opp mot Nikola - her snakker enn om å bygge verdens største Hydrogen infrastruktur og er det mest spennende som skjer innenfor Hydrogen pr i dag. Det er derimot ikke riktig at NEL kun har fokus mot Nikola - de er allerede i dag inne på mange andre markeder (ref bl.a. Tyskland, Asia, andre steder i USA (jf samarbeidet med Shell) og når tingene virkelig begynner å røre seg der, tror jeg NEL også her vil få flere kontrakter.

Kostnadene selskapet har påtatt seg i denne oppbyggingsfasen er etter mitt syn helt naturlig - og jeg mener NEL tar de riktige stegene for å bygge seg opp til å bli en stor og viktig aktør innenfor Hydrogen markedet. Jeg er ikke i tvil om at overskuddet vil komme, dersom en mener at NEL og Hydrogen markedet er på vei til å få sitt store gjennombrudd.

Innsidesalg er aldri positivt - samtidig mener jeg man må se dette i sammenheng med aksjeeierprogrammet til NEL. Det er veldig mange av de ansatte som har aksjer/opsjoner i NEL - og dette vil anses for å være en del av "lønnen". Hvis en snur det rundt - er det ikke positivt at så mange av innsiderne i NEL fortsatt eier aksjene sine? Her kan også nevnes at flere, b.la Løkke har kjøpt aksjer underveis og fortsatt sitter på sine aksjer.

Det har vært flere emisjoner i NEL (først og fremst grunnet vekst). Jeg tror virkelig NEL nå er så godt rigget finansielt sett til å komme i overskuddsposisjon. Det har jeg begrunnet i andre NEL tråder.

Elvo - det er veldig bra med 90 % avkastning på investeringene i NEL:) Du skriver at du var med fra kr 1.67 - det betyr, hvis jeg oppfatter deg riktig, at du var NEL aksjonær i veldig lang tid. Du skriver videre at du tror det vil gå mange år før en oppnår nye 90 % i NEL. Det kan godt være at du får rett - men jeg tror at svaret på det avhenger av de essensielle spørsmålene du har stilt, herunder om Nikola blir en suksess. En har aldri en garanti - men hvis det er riktig at du mener at Nikola blir en suksess, hvilket jeg tror vi vil få mye av svaret på allerede i 2019, er jeg ikke tvil om at du ville fått en mye raskere 90 % økning på din investering enn du har fått så langt i NEL. Det er ikke unaturlig at en kan miste tålmodigheten etter en så lang reise - og jeg har forstått at du har funnet andre gode investeringsobjekter - men dersom en ser isolert på NEL, og en mener at Nikola vil bli en suksess samt at Hydrogen er på vei til å bli en viktig energibærer, har jeg vanskeligheter med å forstå at ikke NEL er et meget godt inveseringsobjekt i dag! Dette er imidlertid kun mine betraktninger og jeg håper alle gjøre sine egne selvstendige vurderinger:)

Jeg vil ønske deg Elvo og alle andre lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.09.2018 kl 09:32 5451

m73102,
Vi forstår hverandre meget godt og det med gjensidig respekt.
Og jeg har vært som du skriver så lenge i Nel at jeg fortsatt ikke klarer å la være å lese de fleste trådene som angår Nel.
Tror jeg skrev at det kan gå lang tid før en opplever nye 90% uten å tidfeste det da det blir meget vanskelig.
Dersom Nikola lykkes, noe som jeg tror de gjør vil jeg anta at kursen kan løftes etter hvert meget bra fra tidligst høsten 2019. Samtidig er det slik at Nel kan overraske både markedet og undertegnede med flere og større kontrakter, spesielt i Asia før den tid. Korea er et meget spennende marked, i California er de framoverlent og satser. Australia hadde jeg lenge tro på, men det har virkelig dratt ut. Yara skal vel ta en avgjørelse angående Pilbara inneværende år og det er absolutt en trigger.
Jeg kommenterer ikke her en sjelden gang for å baisse, jeg prøver å komme med reflekterte input basert på min historiske erfaring i caset Nel.
For min del handlet det om å ikke forelske seg blind i en aksje og klarte til slutt å selge meg helt ut for å satse på noe annet. I markedet finnes det ingen garantier og selv om Nel har vist en oppadgående kursmessig trend vil jeg tro at de fleste synes det har gått senere enn de hadde trodd på selv.
Ønsker alle Nellere lykke til og mine tanker og refleksjoner er ikke ment som annet enn input i deres diskusjoner.
Gjennom mer enn 3 år forsvarte jeg det meste av Nel's aktiviteter og når det gjelder innsidesalg var jeg i mail dialog med Simonsen og Løkke flere ganger for å få svar på dette og har på andre tråder gjengitt korrespondansen.
De aller fleste av oss er i markedet for å tjene penger og for min del var det nå riktig å bryte ut da det ser ut til å dra ut mer i tid enn jeg og mange andre hadde forestilt oss. Dette henger også sammen med det store antall aksjer som er i selskapet etter flere kapital utvidelser de seneste årene.
Jeg har mange venner som fortsatt sitter med aksjer i Nel.
Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
mozel
09.09.2018 kl 12:48 5192

Bra oppsummering av NELs posisjon nå. Mer sansynlig at aksjen vil ha en sidelengs/negativ utvikling de neste kvartalene enn stigning.
Elektrolysedelen er mer eller mindre blokkert de neste kvartalene, vil ikke makte vesentlige nye kontrakter før ny fabrikk er innkjørt, tar i beste fall 6 kvartal. Usikker på hvor god dekning det er på leveransene til Nikola.

Selskapet ser ut til å ha problemer med å selge kapasiteten fra fabrikken i Herning. Andre tilbydere av stasjoner synes å befeste sterkere posisjon i markedet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
09.09.2018 kl 13:24 5112

Takk for at du deler dine tanker Elvo - det setter jeg stor pris på! Du er en av de som jeg virkelig bruker tid på å lese/høre på. Jeg er enig med deg at en aldri har noen garanti:) Ting har tatt tid - samtidig har nok jeg litt ulik oppfatning om hvor lang tid det vil ta før kursen får et løft. Jeg mener at får vi ytterligere bekreftelser som hhv. konkretiserer omfanget av Nikola kontrakten og minsker usikkerheten - vil de økte forventningene ha en positiv effekt på kursen. Jeg mener at det vil skje før høsten 2019. I tillegg, som du nevner, kan det fortsatt komme positive nyheter fra andre markeder som berører NEL. Dette er derimot noe som gjør det spennende ved å handle aksjer - samt år vi kan ha gode og konstruktive diskusjoner hvor de ulike synene kommer frem:) Det er videre viktig, som du nevner, at en ikke forelsker seg i en aksje og at en fortløpende gjør en vurdering. Jeg mener fortsatt at NEL er et godt invedteringsobjekt og har blitt sterkere i troen. Tiden vil vise:)

Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
Rolfbruun
09.09.2018 kl 15:50 4911

Elvo og M73:
Takk for voksne og balanserte betraktninger. Det setter jeg pris på.

Jeg kom inn i selskapet i september/oktober 2015 med en veldig tro på at "hydrogen economy" nå ville skyte fart. I retrospekt ser jeg jo at dette tar mer tid enn jeg hadde håpet på, men når dèt er sagt så har det absolutt skjedd enormt mye - og ingenting tyder på at dette vil bremse opp. NEL har etter min mening en svært god posisjon globalt sett og hydrogen er i høyeste grad på de flestes agenda samtidig som "oljen" nå gjør et kraftig hopp igjen. I mitt hode betyr dette at hydrogen blir desto mer konkurransedyktig generelt. Videre at oljeselskapene nå igjen får voldsom inntjening og store overskudd som i sin tur sannsynligvis i større grad enn før vil kanaliseres inn mot investeringer "i fremtiden" (vind/sol/hydrogen/batteri/annet). Vi vet alle at "oljen må dø" før eller siden, ikke sant?

Jeg forstår at dette ikke er gjort i en håndvending. Vi må jo sørge for at folk tjener penger på å lage utstyret man trenger for å produsere hydrogen, deretter produsere det, selge det, frakte det, selge det, levere det og bruke det. Det må ha en utbredt nytteverdi som må skapes med investeringer og satsing. Kanskje da først og fremst med penger fra oljeindustrien. Jeg tror det for alvor starter med tungtransporten og at strømprisene etterhvert blir så høye at FCEV biler også blir fornuftig (her i landet). Jeg tenker det heller ikke er lenge til industrien får krav tilsvarende bil-bransjen hva gjelder utslipp osv. slik at de er nødt til å direkte og/eller indirekte investere i alternativer hvor da hydrogen er ett. Videre tenker jeg at markedet er så enormt stort at bare små drypp her og der vil være voldsomt utslagsgivende (underforstått at et lite drypp da er veldig stort i omfang).

Min tro på "hydrogenøkonomi" er sterkere idag enn igår og jeg tenker at det er slik det må bli så lenge vi ikke klarer å få til kald fusjon, finner opp et super-batteri som ikke er basert på forsvinnende ressurser eller får besøk med nye løsninger fra det virkelig store utland (kosmos). Jeg tenker innimellom på at solskinnet som treffer kloden i løpet av 2 minutter er nok til å dekke hele verdens energibehov i 12 mnd (tas med en liten klype salt, men dog...)

Jeg blir sittende i denne aksjen i overskuelig fremtid og ser på min 2,5mill post (verdi) her som pensjon.

Go hard - go long
Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
really
09.09.2018 kl 19:31 4629

Mange bra innlegg her, godt det er en NEL tråd det går an å bruke tid på.

Jeg tror mange vurderer inngang i NEL, det synes på kursen også som synes sterk. At ikke stigningen er av et helt annet kaliber skyldes en rekke forhold.

1. Folk er blitt presentert luftslott før og er skeptiske. Når det snakkes om titalls milliarder i omsetning og tilhørende megafortjeneste lukker folk ørene. NEL er ikke et luftslott, men det må mer substans bak analysene før kursen tar av.

2. NEL har i prinsippet en kunde akkurat nå. Kunden har ikke omsatt ei krone og baserer hele sin virksomhet på ny anvendelse av teknologi. Dette staves RISIKO.

3. NEL bygger en ny helautomatisert fabrikk som om 1,5 år skal spy ut 10 ganger fler electrolyserør enn de kan i dag. Mye av kapasiteten er nødvendig for å betjene Nikola. Å bygge en slik fabrikk er risikabelt uansett hvem som gjør det. NEL har aldri gjort det før. Det er ikke uvanlig at større helautomatiske fabrikker tar dobbelt så lang tid å bygge og har halv kapasitet av det planlagte fra oppstart. De har også forplikte seg seg til at kostnadsnivået skal mye ned. Det krever at oppskaleringen lykkes i tide. Dette staves også RISIKO. Nå går verden fremover og noe har en lært av fabrikker som er bygd før, så det er ikke sikkert reell risiko er så stor som oppfattet risiko.


4. Elektrolyserør er bare en del av leveransen. NEL skal levere stasjoner. Den danske fabrikken leverer noen få stasjoner i året. De må også flerdoblet kapasiteten. Det har det vært snakket lite om. Er det også en RISIKO?

Disse punktene vil gradvis avklares. Det vil bli synlig hva omfanget av Nikola kontrakten og eventuelle oppfølgingskontrakten er. Fabrikken bygges ferdig. Når den begynner å sende elektrolyserør til US, forhåpentligvis ikke med fly, vil en vite kapasiteten og om de lykkes. Danskene leverer på løpende bånd. Og når Nikola tar imot og betaler er motpartsrisikoen eliminert. Forhåpentligvis står da kundene i kø, det er mangel på elektrolyserør fordi hydrogen seiler opp som reell konkurrent til olje, og NEL har størst kapasitet.

Skjer alt dette i 2020-21 står NEL i en helt annen kurs enn i dag. Og det er ikke dobling en gang vi snakker om. Men risikoen er svært stor og tallene bak strategien uklare. Men kursen kommer om de lykkes etter hvert som usikkerheten reduseres. Og oppgangen kan bli eksplosiv.
Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
tommbakk
09.09.2018 kl 19:45 4608

Takk for bra innlegg. Støtter dine vurderinger ift risker som caset NEL står overfor.

Men, jeg personlig har et veldig solid inntrykk av Løkke og resten av ledelsen. Det bygges systematisk sten på sten av en virksomhet jeg tror vil bli et nytt norsk industrieventyr de kommende 5-6 år.
Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.09.2018 kl 17:10 4186

En ny børsdag er over og NEL fortsetter nedover. Det var lenge veldig lite aktivitet - tok seg noe oppover på slutten både når det gjelder omsetning og kurs. Hvordan vil ferden gå videre på kort sikt? Hv kan vi lese ut fra de siste dagers negative utvikling? Selv om dagens omsetningen er relativt lav, virker det som at det er et brudd på trenden om høyere "bunner" - og jeg tror vi på kort sikt vil ligge mellom 3.40 og 3.60. Jeg tror det vil ta noe tid før vi igjen tester motstanden på 3.70. Det som er positivt er at det virker som 3.40 holder -
og at tendensen fortsatt er at vi faller på lavere volum enn når kursen stiger. Jeg mener fortsatt de tekniske forholdene er positive - men kanskje ikke like positive som for 1 uke siden...?

Jeg mener derimot at det fundamentale ikke er endret seg siden kursen var på 3.75 - og det kan ikke forklare nedgangen. Mitt langsiktige perspektiv har derfor ikke endret seg:)

Det er påfallende å se at aktiviten og antall innlegg på HO faller når kursen til NEL går ned - og det blir fort krisemaksimering. Det er nettopp når kursen faller jeg mener det er viktig at en bør diskutere/lufte tanker for den videre utviklingen. Min anbefaling er at alle bør ha en plan for investeringen (kort/langsiktig) - følg den og vurder om det ut skjedd noe (teknisk/fundamentalt) som tilsier at planen bør endres. Er det noe de siste dagene som tilsier at dere bør selge/kjøpe? Mener dere det har skjedd noe i det siste som gjør at kursen til NEL er for høy/lav? Den siste kursutviklingen har som nevnt ikke endret mitt syn på NEL - og jeg tror at 3.40 vil holde. Men dere må selv gjøre deres egne vurderinger:)

Lykke til!

Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
mozel
11.09.2018 kl 17:17 3773

Utviklingen i dag er som forventet.
Antar den vil holde seg rundt 3,40 noen dager, med lite nytt vil den falle videre.
Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.09.2018 kl 17:18 3763

m73102,
Nettopp dette jeg fryktet og antok kunne skje forklart lenger oppe.
Uten nye kontrakter nå vil Nel ligge i intervallet 3,4 - 3,65. Motstanden på 3,70 pløyes ikke med et knips, den er tung. Kanskje den sågar vil bukke under 3,40 også. Med 16000 aksjonærer og mange av dem meget kortsiktige, så vil dette stabilisere seg på et lavere nivå enn ønskelig uten nye insentiver.
Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
kreinh
11.09.2018 kl 18:17 3601

Ting som kan bli oppfattet negativt: Danskene må selge i år også p.g.a. "skattemessige årsaker". Insidere som vil spe på lønna med å selge "gratis" aksjene sine. Emisjoner....
Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.09.2018 kl 19:16 3507

Ja, da de solgte forrige gang så forsvarte jeg det med nebb og klør.
Forrige gang var salget vel på 40 mill aksjer og kurset gikk i tiden som fulgte fra 3,75 isj og nedover mot 3 blank.
Den dagen husker jeg at jeg snakket med min bror, vi var enige om at nå skulle den over kr4, intet gale kan skje nå så kom den massive innsidesalg meldingen senere på kvelden.
Dessverre kommer slike slag i trynet med jevne mellomrom.
Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
Nikko
11.09.2018 kl 20:09 3397

Tenker vi kan benytte ventetiden til litt trading..?
Fylte opp til 3,472 i dag. Håpet det var bunnen, men så gikk den videre ned til 3,43. Regner med at det er noen som skal klargjøre cash til rep.emi aksjene i neste uke. Det er vel ikke uvanlig at kursen siger noe nedover i den forbindelse?
Får se om morgendagen bringer en mer positiv stemning.
Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
11.09.2018 kl 21:49 3254

Elvo - hyggelig og nyttig at du deltar inn i diskusjonen:) Du har et poeng ift antall aksjonærer - jeg tror ikke det har betydning når det foreligger klare kursdrivende nyheter, men i de "rolige" periodene ser en at kursen fort faller flere prosenter på lav veldig lav omsetning ( tegn på utålmodighet eller at en har et kort perspektiv).

Jeg mener at det var gode grunner både teknisk sett og fundamentalt (i forhold de siste hendelsene) at vi skulle over 3.70 - og jeg trodde en periode at vi ville klare å bryte motstanden på 3.70 ( veldig mye omsetning over 3.70). Det skjedde ikke - og når det ikke kom et nytt forsøk relativt rett etterpå, og vi falt tilbake raskt på lavt volum ned mot 3.40, tror jeg i likhet med deg at vi vil ligge mellom 3.40 - 3.65 til det kommer en nyhet som bringer oss over 3.70. Jeg er rimelig sikket på at det vil skje - og jeg tror, i motsetning til deg, at det vil kunne komme relativt raskt. Videre er jeg sterk i troen på at det vil gis informasjon som vil synliggjøre i større grad omfanget av Nikola kontrakten, samt at risikoen blir ytterligere forminsket, tidligere enn du har gitt uttrykk for. Det sentrale for min egen del er at det fundamentale i NEL ikke har endret seg den siste tiden - og jeg tror heller ikke det skal veldig mye til (av nyheter) før vi spretter over 3.70. Jeg har også forventninger om at fokuset på Hydrogen og NELs posisjon i dette markedet vil gjøre at vi vil se flere større kontrakter i tillegg til Nikola.

Min oppfatning på hva kursen skal være ift tidsperspektivet jeg har satt har ikke endret seg i det hele tatt basert på den siste utviklingen - og jeg anser risikoen for å være veldig liten på dagens kurs. Jeg mener fortsatt at NEL er på vei til å få sist store gjennombrudd (i likhet med Hydrogen markedet for øvrig). Vi får se Elvo når dette vil få innvirkning på aksjekursen:) Jeg tror det vil skje snart - men tiden vil vise:)

For øvrig interessant det Nikko trekker frem - at flere muligens har solgt de siste dagene for å sikre cash til på rep emi.

Lykke til!

Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare