Den lange Nel-tråden

Slettet bruker
NEL 24.08.2018 kl 14:10 27040

Da gjør vi et forsøk på å samle flest mulig av dem som har lyst å diskutere Nel på ett sted, isteden for å spre det ut over flere tråder. Se denne tråden som en uformell prat ved kaffemaskinen (eller ved den baristabemannede kaffebaren for dere med litt mer fancy kontorer).

Hvis denne tråden funker som den skal så skal den kunne inneholde alt mulig av spørsmål og svar og det eneste meningspolitiet som finnes her er den enkeltes bruk av blokkeringsfunksjonen og eventuelt forumets moderator. :-)

Det er kun ett ønske trådstarter har, og det er at man ikke begir seg ut i endeløse diskusjoner med overdrevne haussere og baissere men heller blokkerer dem man ikke har noen interesse av å lese meningene til.
Redigert 21.01.2021 kl 02:34 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.08.2018 kl 14:35 16382

Ikke så lang tråd ennå, så jeg får vel begynne med et diskusjonstema. :-)

Det er vel ganske stor enighet om at hydrogen kommer til å slå gjennom ved hjelp av tungtransport og tog, ferger og shipping og at privatbilene kommer som en bonus etter hvert som infrastrukturen blir bygget ut. Men hvordan vil bilene utvikle seg? Kommer hydrogenbilene til å bli ladbare hybrider, slik at man kan kjøre ti mil eller mer på batteri etter at hydrogentanken er tom, eller kommer forutsetningen fortsatt til å være et vel utbygget stasjonsnett slik at batteriene kan holdes så små som mulig og kun brukes som buffer mellom brenselcell og motor og for å drive perifere systemer (lys, varme, AC, elektronikk)?
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.08.2018 kl 14:50 16292

Med El bil og hydrogen så sies det at El bilen vil kunne få en strekning på mange mil . Langt over 100 mil.
Når det er sagt så ser vi tilbake i tid starten på Hydrogen der Bmw laget en 7 er Hydrogen. Den ble vist for dyr..... Nå er jo Hydrogen inn og i Kina vil det ikke være nok ladestasjoner til kun El bim. Så dette vil ekslodere på lik linje som El bil gjorde. Her er det fremtiden for El / Hydrogen bil for fulle mugger :))

Det store spørsmålet vi nå må stille er. Vi vet markedet styres o en eller annen måte. Nel vil ikke være helt moden før 20.19 ' 2020.
Hvordan er aksjekurs om 1 år ?
På samme nivå eller ....
?
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Fullkasse
24.08.2018 kl 15:22 16164

Tror ikke det vil bli Ladbare hydrogenbiler. De er jo nullutslippsbiler, og store batterier er nok et miljøproblem på sikt så det vil forundre meg mye.
Tror nok Hydrogen blir stort. Tror NEL er godt rustet til å ta imot etterspørselen, men spørsmålet er om de greier å få skikkelig overskudd av virksomheten og evnt når
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
OZZY
24.08.2018 kl 15:37 16066

etter som tiden går og mer og mer hydrogen blir produsert og prisen på hydrogen går ned til omregnet ca det samme som strøm er idag kommer ikke hydrogenbilene å drasse rundt på et stort batteri. ja det er sannt. de snakker om at hydrogenprisen kommer omregnet i forhold til milprisen å ende opp på strømprisen. hvis du feks bruker 1,5 kwt på 1 mil . etter som jeg husker kan man vel kjøre 15 mil på i kg hydrogen. noen ?
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
IFA
24.08.2018 kl 15:38 16039

California og NEL har betydelig erfaringer allerede med satsning på hydrogen - som er beskrevet i siste rapport fr Juli 2018.

Rapporten er omfattende, men de mest interesserte kan kanskje finne noen svar på hva som skjer - også med NEL som viktig aktør.
Om jeg ikke husker feil, sa Løkke i sin Live Presentasjon av Q1 at NEL da var i full gang med sitt installasjonsprogram i California.
Fra andre beskrivelser leser jeg at utbyggingen i denne staten ligger foran skjema.

Rapporten:

CALIFORNIA RESOURCES BOARD
2018 Annual Evaluation of Fuel Cell Electric Vehicle Deployment & Hydrogen Fuel Station Network Development
July 2018

This report has been reviewed by the staff of the Air Resources Board (CARB or Board) and approved for publication. Approval does not signify that the contents necessarily reflect the views and policies of CARB, nor does mention of trade names or commercial products constitute endorsement or recommendation for use.

Executive Summary Over the past twelve months, there has been a significant shift in the momentum of California’s hydrogen fueling station network development and Fuel Cell Electric Vehicle (FCEV) deployment. Growth of the on-the-road FCEV fleet has continued to accelerate year-over-year, with 4,411 FCEVs registered to the Department of Motor Vehicles (DMV) as of April 4, and the most recent industry estimates indicating a total of 4,819 vehicles deployed through May of 2018 [1]. The hydrogen fueling network has gained seven additional OpenRetail stations, for totals of 36 Open-Retail and 28 additional funded stations. This network development has largely kept pace with projections provided one year ago, and the growth of the FCEV fleet is within the range of projections provided by auto manufacturers in annual surveys completed over the past four years. Many of the stations that remain under development were initiated through the most recent grant funding program, Grant Funding Opportunity (GFO) 15-605 (with station awards approved at Energy Commission business meetings between June 2017 and January 2018). Even though these are the most recent stations to begin their development process, some of them have been reported to be on pace to open prior to the close of 2018. This would represent a major improvement in the pace of individual station development timelines. Forts.

FCEV and Hydrogen Station Progress across the U.S. • In November 2017, the Locations Roadmap Working Group of the public-private partnership H2USA published a nationwide hydrogen and FCEV deployment scenarios evaluation [24]. The report envisions scenarios spanning various levels of success and support for expansion of hydrogen fueling networks and FCEV market growth outside of California and the Northeast states. Based on analyses completed by the National Renewable Energy Laboratory (NREL) using their Scenario Evaluation and Regionalization Analysis tool, the report envisions national cumulative FCEV sales up to 200,000, 4.5 million, and 61 million by 2025, 2035, and 2050 respectively. To achieve these deployment rates, the report finds that 570, 3,300, and 21,000 total stations would be necessary nationwide at those same milestones. • The Connecticut Department of Energy and Environmental Protection, in cooperation with the Connecticut Center for Advanced Technology, Inc. has recently closed the application period for a grant funding program to provide up to $840,000 for the development of hydrogen fueling station(s) in southern Connecticut [25]. The grant program includes several provisions similar to those implemented in California’s funding programs, especially related to the retail fueling requirements for the awarded station(s). Location-based requirements indicate that the funding agency has placed a priority on developing hydrogen fueling infrastructure in the area of New Haven County. • Industrial gas company Air Liquide is in the process of developing the first network of hydrogen fueling stations in the northeast United States. In celebration of the 2017 National Hydrogen and Fuel Cell Day (October 8), the company announced that their first station in this network (near Hartford, Connecticut) had completed successful commissioning and testing [26]. • In Hawaii, the automotive products and services company Servco is building the state’s first publicly-accessible hydrogen fueling station, which will lead to the deployment of a local fleet of Mirai FCEVs [27]. The station will be located at the company’s headquarters on the island of O’ahu and be able to fuel up to five vehicles per day, with all of its hydrogen produced on-site through electrolysis. The company is fully funding the development of the station, which has been described by Hawaii’s Governor Ige as “the beginning of hydrogen fuel cell vehicles in Hawaii.” • On April 3, 2018, Governor Murphy of New Jersey announced that the state would be signing the Multi-State Zero Emission Vehicles Programs Memorandum of Understanding [28]. Signing onto the program makes New Jersey the tenth state to collaborate in the Multi-State Zero Emission Vehicle Task Force. Among the Task Force’s goals are collective deployment of 3.3 million vehicles (including FCEVs) by 2025 and the establishment of sufficient fueling infrastructure to enable this scale of deployment. Participating states also explicitly agree to investigate the potential for hydrogen fueling station deployment strategies and requirements for FCEV commercialization within their state.

https://www.arb.ca.gov/msprog/zevprog/ab8/ab8_report_2018_print.pdf


Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Forforny
24.08.2018 kl 15:47 15976

Backlog - noen tanker.
Pr. 30.06 ble backlog oppgitt til NOK 388 mill ex. Nikola. Nikola ønsker ikke at NEL oppgir størrelsen på kontrakten om leveranser av 448 elektrolyser/1 GW.
Hvis vi antar 550.000 USD/MW så blir det totalt rundt 4,5 mrd NOK - og total backlog i underkant av 5 MRD NOK. Kostnadene/prisen vil reduseres ved masseproduksjon og gevinsten vil bli delt mellom NEL og Nikola.

Hva om NEL hadde oppgitt backlog inkl Nikola? Ville det trigget kursen?

Backlog gir grunnlag for løftet NEL foretar med ny fabrikk og vil igjen kunne gi betydelige kontrakter fremover. Etter mine beregninger vil Nikola kontrakten ta omtrent 50 % av kapasiteten ved fabrikken. NEL vil således vurdere fabrikker andre steder i verden etter hvert som etterspørselen øker.

Synspunkter
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
IFA
24.08.2018 kl 16:22 15832

Under Live presentasjonen av Q2 fikk vel Løkke stilt spørsmål om denne backloggen?

Han svarte vel da at NEL ikke ville gå ut med konkrete tall enda, men viste til Nicolas egne uformelle antydninger om verdi på kontrakten gjennom sosiale medier.

Det er sannsynligvis enda en del informasjon NEL ønsker avklart fra Nicola før den noe mer detaljerte planleggingen kan fullføres - kanskje også når det gjelder progresjonen i antall moduler som skal installeres på den enkelte stasjon, hvor lokaliseringer ikke var endelig avklart - bortsett fra første "byggetrinn" av teststasjoner. Så har vel Løkke antydet at det forgår et tillitsfullt samarbeid i en kontinuerlig dialog mellom NEL og Nicola som gode samarbeidspartnere i det vi kan kalle et stort felles pilotprosjekt. Går dette samarbeidet så godt som forventet, kan samarbeidet føre til et enda mer langvarig og fruktbart samarbeid. Så vi får vel slå oss til ro med at den informasjonsstrategien som NEL følger her, er til det beste for aksjonærene på noe lengre sikt.


Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.08.2018 kl 16:31 15922

Finans avisen hvis folk har lese lyst .

https://c2.staticflickr.com/2/1834/44225388441_a51a9e1c80_o.png
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
undrende
24.08.2018 kl 18:01 15711

Er NEL definitivt verdensledende på sitt felt i dag? og om så, så må man regne med skjerpet konkurranse i nærmeste fremtid. Tyskere og franskmenn m/fl vil som alltid gjøre alt for å kunne få den beste teknologien og leveranser over på egne hender. Ingen tvil om at industriverden går all in for et grønt skifte, og det så smertefritt som overhode mulig. Hydrogen syns å ha en stor rolle Hva kan man pr dags dato si om konkurranseforholdet på NEL's kjernevirksomhet?
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Kikken
24.08.2018 kl 18:28 15604

På presentasjonen fikk Løkke spørsmål om han hadde noen bekymringer rundt shorten av NEL-aksen som har vært omtalt. Som vanlig sa han at han ikke hadde bekymringer rundt dette og at han heller ikke hadde noen tanker rundt utvikling av aksjekursen. Jeg satt tilfeldigvis i nærheten av Norne-analytiker Molnes. Han kommenterte shortposisjonen til oss i nærheten. Sa at dette var robotbasert, de blinket ut shortkandidater kun på grunnlag av regnskapstall, inntjening (manglende) i forhold til omsetning, og verdi på aktuelt selskap. At Nel har inngått milliardavtale med Nikola, som gir grunnlag for betydelig inntekt om noen år, kom ikke med i vurderingen. Av mange utvalgte selskap vil de tjene på en del dealer og tape på andre. NEL vil forhåpentligvis havne blant sistnevnte selskaper.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
24.08.2018 kl 18:47 15525

undrende,
Når det gjelder konkurransesituasjonen så vil den nok bli tøffere etter hvert som andre leverandører kommer ordentlig på banen. Men Nel-kursen kan skyte i været av to forskjellige grunner. Enten fortsetter Nel å være verdensledende i et lite marked, eller så blir Nel en av flere leverandører i et gigantisk marked.

At Nel skal være både verdensledende og leve i et gigantisk marked i fremtiden har jeg mindre tro på, selv om det er lov å håpe. Den førsteplassen kommer nok til å gå på omgang om ti-femten år, men da vil det uansett være så mye penger å tjene at Nel-kursen ligger vesentlig høyere selv om to-tre konkurrenter klarer å få større omsetning. At noen, Nel eller andre, skal klare å få monopol på elektrolysør- og fyllestasjonsmarkedet må vel sies å være ganske usannsynlig.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
undrende
24.08.2018 kl 18:59 15450

"Nel en av flere leverandører i et gigantisk marked. "
Markedet blir nok gigantisk, og det både bør vel, og vil nok bli mange flere aktører.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
OZZY
24.08.2018 kl 19:29 15329

NÅ fra Nikola Motors

Unveiling date to be announced this coming Monday the 27th of August. Keep an eye out for the media release, twitter announcement and facebook posts.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2018 kl 00:58 15029

Re Backlog og størrelsen på Nikola kontrakten

Det har vært mye diskusjon rundt størrelsen på Nikola kontrakten. Jeg synes det er uheldig at NEL ikke har kunnet klargjøre innholdet i kontrakten i større grad - tror det er mye usikkerhet i markedet hva den er verdt. Kan det være en av grunnene til at kursen ikke har reagert i større grad etter inngåelsen i juni? Det som er konkretisert er at byggingen av 28 stasjoner ("to support the Anheuser-Busch fleet") har en verdi på 500 mill USD, jf. børsmeldingen av 28. juni. Nikola har i ettertid gitt uttrykk for at det foreligger en avtale om at NEL skal bygge over 100 stasjoner, jf. tidligere twittermelding/pressemelding fra Nikola. Kan det tyde på at kontraktsverdien er på over 1,5 mrd USD? NEL utelukker heller ikke flere oppdrag fra Nikola, jf. børsmeldingen 22. august vedr utbyggingen av fabrikken på Notodden.

Re kursutviklingen fremover
Som jeg tidligere har gitt uttrykk for, mener jeg at NEL har tatt de riktige stegene og er godt forberedt for å fullføre sin del av Nikola kontrakten, samt ta imot flere store oppdrag. Jeg mener også presentasjonen i går (Q2) var veldig solid og gjorde meg enda mer trygg på at NEL er på vei til å få sitt store gjennombrudd. Det er fortsatt en del jobb som må gjøres og de store inntektene fra Nikola kontrakten vil først komme i 2020. Det er nok en av grunnene til at kursen ikke har økt nevneverdig siden inngåelsen av Nikola avtalen. Jeg mener derimot at vi allerede har fått flere bekreftelser på at Nikola/NEL er på vei til å lykkes - og hadde forventet en større utvikling i kursen. Jeg tror imidlertid at når markedet tar dette inn over seg og får en klarere oppfatning av omfanget av Nikola kontrakten - og vi utover høsten 2018/våren 2019 får ytterligere bekreftelse på at Nikola/NEL er i rute - tror jeg vi vil se en kurs over kr 4. Her blir det spennende å følge med på pressemeldingen fra Nikola på mandag. I tillegg kan vi ikke utelukke flere nye kontrakter, jf. fokuset NEL har på Kina/Sør Korea og opprettelsen av egne salgskontorer i Shangai/Seoul. Her vil oppmerksomheten fra Nikola kontrakten og byggingen av verdens største fabrikk være god markedsføring. Jeg har i alle fall vanskelig for å se at det er stor nedsiderisiko gitt dagens kurs. Hva tenker dere?

Avslutningsvis under dette punktet - husk at NEL er i en bransje/et marked som er i sterk utvikling, og de ulike myndighetene/selskapene har stort fokus på bruk av Hydrogen.

Re konkurransesituasjonen
En kan ikke vite hvilke andre selskaper som vil komme på banen etter hvert. Det som er sikkert er at NEL vant anbudet med Nikola (foreløpig verdens største kontrakt vedr levering av Hydrogen) og er på vei til å ekspandere og bygge verdens største fabrikk. NEL virker i alle fall i dag å være verdensledende og har et stort fortrinn sml. med konkurrentene - det tror jeg NEL også vil ha fremover, hvilket også er trukket frem fra flere hold (ref. bl.a. kjøpsanbefalingene), og er en stor fordel når det blir konkurranse om flere av de store oppdragene som vil komme.

Re pressemelding fra NIkola på mandag
Hva kan vi forvente av informasjon på mandag? Kan det komme konkret informasjon om samarbeidet/avtalen med NEL? Uansett - positive nyheter om Nikola vil være fordelaktig for NEL og minke motpartsrisikoen som flere har vært opptatt av. Blir spennende å følge med hva som kommer på mandag.

Re ny aksjonærliste mandag 27. august - clearstream
Det kan sikkert diskuteres om/hvilken betydning aksjonærlisten har - men jeg synes likevel det er av interesse å se om de største aksjonærene har økt sin eierandel, ikke minst om Clearstream fortsetter å plukke aksjer (og om det kommer en flaggmelding). Det kommer ny aksjonærliste på mandag.

Helt til slutt - det er et godt initiativ å ha en egen tråd hvor en kan diskutere NEL og bransjespesifikke forhold, uten at en skal hausse/baisse. Ser frem til flere gode diskusjoner fremover:)

Ha en fin helg. Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Dennis10
25.08.2018 kl 09:26 14656

m73102: Velformulert saklig og god oppsummering.
Jeg mener å huske at Løkke kjøpte god del aksjer på ca 3,70 (en del aksjer til sine barn også?) for mer enn ett år siden. Selv kjøpte jeg også del aksjer på den tiden etter at kursen hadde vært betydelig høyere.
Det som slår meg er at på den tiden var det ikke på langt nær de samme gode fremtidsutsikter som det er i selskapet i dag. Enda ble aksjen i sin tid priset mer enn 40% høyere enn i dag bare på forventningene til selskapet.
I dag har NEL infridd så langt og mer til enn det man forventet for 2-3 år siden da kursen var langt over dagens kurs (nærmere 6 kr).
Det blir interessant å se hva som skjer med kursen neste uke. Lykke til :-)

Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
really
25.08.2018 kl 11:05 14401

Godt og saklig innlegg, M73102. Jeg er generelt skeptisk til alle de overoptimistiske innleggene som skrives på HO, men du er enda mer skeptisk enn meg når det gjelder prising av NEL.

Bare Nikola kontrakten alene vil kunne gi NEL en omsetning på over 3 milliarder i året i 5 år. Og da har de på ingen måte fylt kapasiteten i den nye fabrikken. Og investeringene er svært lave, 150 mill for å skape en omsetning på over 3 mrd er ikke mye. I et marked de du er dominerende og markedet er i vekst kan en forvente høyere profitt enn normalt. I andre bransjer priser en i slike situasjoner etter hva kunden er villig til å betale, ikke hva det koster å produsere. Etter REC bør Løkke vite det. Det betyr resultatmarginer i området 10 - 40%. For ikke å ta av vil jeg bruke det laveste tallet. Ikke minst fordi det blir vanskelig å nå de høyeste marginene med bare en eller noen få kunder.

10% resultat av 3 mrd salg er 300 mill. Det er det laveste tallet en kan tenke seg om NEL lykkes med ramp up inkl. Planlagt kostnadsreduksjon, tid og kostnad for gjennomføring og realisert kapasitet som planlagt. Da er tallet sannsynligvis vesentlig høyere, ikke umulig at det er 600.

Og hvilken multiplikator har bedrifter som NEL? Ledende selskap i et umodent marked i sterk vekst. Over 20 har alle, noen har over 50. Igjen, la oss legge oss på det laveste.

Med et resultat på 300 og multiplikator på 20 skal selskapet prises like under 6 kr. Dette er en svær nøktern vurdering, men på grunn av usikkerheten rundt gjennomføringen av ramp-up er dette min vurdering for 2020 nå.

Men ser en lenger blir det mer interessant. Blir hydrogen så viktig for transportsektoren som enkelte tror står vi foran en massiv etterspørselsøkning. Hydrogenproduksjon vil poppe opp mange steder og det vil være kapasitetsbegrensninger i mange ledd i kjeden, men først og fremst i produksjon av hydrogen fra miljøvennlige kilder. Et element er det NEL leverer.

Her er det flere valg som må gjøres. NEL kan kjøre safe og makse kapasitetsutnyttelsen på Notodden. Ta ut maks resultat og melke investeringen. Da ser vi fort en dobling av resultatene og en prising i området 10-12. Og velger de å bygge fabrikk(er) kan prisingen etter hvert bli vesentlig høyere.

Men som sagt, det er betydelig risiko også, de MÅ klare å levere og det er krevende. Men at NEL har mulighet til en flerdobling av kursen er sannsynlig.


Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2018 kl 11:23 14328

Dennis,
Løkke handlet aksjer til barna sine på 2,32.

Nel ASA: Mandatory notification of trade

(Oslo, 7 March 2017) Maria Wathne Løkke and Philip André Wathne Løkke, both related parties to CEO Jon André Løkke, have today each acquired 42,500 shares in Nel ASA, total of 85,000 shares, at an average price of NOK 2.32 per share. Following this transaction, Jon André Løkke and related parties hold 427,000 shares and 6 million options in Nel ASA. ENDS


Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
mozel
25.08.2018 kl 11:47 14233

Alt tyder på at Hydrogen er en viktig energibærer i fremtiden. Men vi er fremdeles tidlig ute. Det vil ta noen år før veksten får tyngde. I denne perioden
må infrastruktur støttes av myndigheter og bruksområder avklares. Vi vil se et helt annet volum fra 2020/2021. Veksten vil være støttet av sterk vekst i grønn energi.
NEL bygges opp til å bli en viktig aktør i dette markedet, men det koster penger. De har penger nok til å dekke inn denne veksten de 2 neste årene, men det vil gi en bunnlinje som blir blodrød, kvartal for kvartal.
Selskapet vil ha lite å tilby på elktrolysedelen ,utover forpliktelsene til Nikola, de første 2 årene. Spørsmålet blir hva Nikola gir i bidrag. Alt tyder på at prisene er sterkt redusert.

Fra Herning bør det være god kapasitet til å øke leveringene. Litt skuffende at ordreinngangen ikke er større etter ferdigstillelse av moderne anlegg med kjempekapasitet. Er standardproduktet godt nok til å konkurrere med skreddersøm fra andre tilbydere?

Antagelig vil resultatene holde kursutviklingen for NEL nede. Ting tar tid, og utvikling for å møte et mer modent marked ,koster penger. Det kan være riktig å vente med inngang i aksjen til markedet for hydrogen er over kritisk masse.

Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
oppvigår
25.08.2018 kl 11:57 14185

Hvis vi ser tilbake på avtalen med SSAB EMEA AB i Sverige, så var den hemmelig når det gjaldt verdi.
Utskriv fra meldingen: The parties have agreed not to disclose
the detailed contract value and other terms.



Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2018 kl 12:03 14142

Takk for alle gode innlegg - det er nettopp slike vurderinger og diskusjoner jeg ønsker velkommen:) Veldig interessante betraktninger når det gjelder prisingen av NEL - og jeg er enig at en også må ta med risikoen og sannsynligheten for om NEL vil lykkes. Det er en risiko - samtidig mener jeg det er viktig å få frem at risikoen, slik jeg ser det, er lavere i dag sml med 2017 og NEL har økt omsetningen og inngått flere avtaler (herunder Nikola). I tillegg bør en ta med i beregningene at det er sannsynlig at NEL vil inngå flere avtaler. Videre har Hydrogen markedet hatt en positiv utvikling. Jeg tror mange tenker at det fortsatt er langt frem og at ting vil ta tid - men vi er snart i 2019 og forhåpentligvis kommer det flere nyheter som bekrefter at NEL er på rett vei/flere avtaler. Jeg tror derfor at det er store muligheter for at kursen vil stige denne høsten/2019 - og at vi ikke trenger vente helt til 2020 før kursen stiger.

Takk Elvo for informasjon om innsidekjøpene i 2017:) Hyggelig at du bidrar med å opplyse oss andre - selv om du har solgt deg ut.

Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2018 kl 12:17 14075

Mozel - jeg tror du er inne på noe sentralt når det gjelder forklaringen på hvorfor kursen ikke har steget mer den siste tiden. Når en også etter Q2 så at det ikke ville bli positive resultater i 2018, til tross for en stor økning i omsetningen, var det flere som valgte å gå ut. Jeg mener derimot at vi i 2018 har sett et skifte blant myndighetene - hvor mange flere har blitt positive til bruken av Hydrogen og selskaper er på vei til å utvikle tungtransport, ferje, biler mv som kan gå på Hydrogen. I dette markedet er NEL godt posisjonert, hvilket jeg fikk bekreftet på Q2 presentasjonen, og har tatt riktige steg for å være en attraktiv samarbeidspartner.

Vi får se hvordan alle disse forholdene vil påvirke kursen på kort og langsikt:)

Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
meerik1
25.08.2018 kl 13:34 13892

I tillegg det som er nevnt over, kan den pågående saken i statene legge en foreløpig demper på kursen frem til dette er avklart?
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
mozel
25.08.2018 kl 13:36 13872

Hydrogen som marked står betydelig sterkere nå en tidligere, men fremdeles umodent. De neste 2 årene vil gå med til avklaring av bruksområder og bygging av infrastruktur. For et selskap som NEL vil det koste å posisjonere seg for å høste om 2-3 år.
Uten vesentlig økning fra Herning vil resultatene bli blodrøde.
Administrasjonen har skaffet seg pusterom gjennom siste emisjon, men spørs om kursene vil holde seg oppe i denne perioden. Å snakke om dobling på kort sikt er ønsketenking.
Spetalen visste nok hva han gjorde.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2018 kl 14:01 13824

Tusen takk for mange meget bra innlegg/tanker og betraktninger rundt Nel.
Hvis vi antar 550.000 USD/MW så blir det totalt rundt 4,5 mrd NOK - og total backlog var tidligere i underkant av 5 MRD NOK for de første stasjonene. Kostnadene/prisen vil reduseres ved masseproduksjon og gevinsten vil bli delt mellom NEL og Nikola.
Hva om NEL hadde oppgitt backlog inkl Nikola? Ville det trigget kursen? Svaret mitt er ja uten tvil. Ved å kunne børsmelde et ca milliardbeløp så ville Nel kursen beveget seg oppover. Min antagelser at at backloggen til Nel er på over kr 7-10 milliarder kroner inkl Nikola.
----------------------------
Nel får kontrakt til «flere milliarder»: – Gjennombruddet
Norske Nel får en kontrakt som kan være verdt flere milliarder kroner med amerikanske Nikola Motor Company, som produserer hydrogenlastebiler.
Norske Nel skal levere 448 elektrolysører til lastebilprodusenten Nikola, en kontrakt som ifølge selskapet kan være verdt flere milliarder kroner og er den største noensinne innen hydrogenfyllestasjoner.
FÅR STORKONTRAKT: Norske Nel skal levere 448 elektrolysører til lastebilprodusenten Nikola, en kontrakt som ifølge selskapet kan være verdt flere milliarder kroner og er den største noensinne innen hydrogenfyllestasjoner.

Kjetil Malkenes Hovland og Anders Park Framstad(E24) Publisert: 08:24 - 28.06.2018,
Kontrakten skal gjelde fra 2020, og omfatter leveranser av 448 elektrolysører og fylleutstyr til Nikola, som bygger infrastruktur for lastebiler og passasjerbiler drevet på hydrogen i USA.
Selskapet vil levere en kapasitet for elektrolyse på opptil 1.000 megawatt, ifølge en melding.
-------------------------------
E24 Børs
– Vi er enormt stolte over å kunngjøre denne elektrolysekontrakten på én gigawatt med Nikola, sier konsernsjef Jon André Løkke i Nel.
– Kontrakten på flere milliarder kroner er med god margin den største kontrakten for elektrolysører og fyllestasjoner noensinne, sier Løkke
-------------------------------
Flere H2 stasjoner i lille Norge? Er det noen som vet om det nye H2 under oppføring? Hyggelig å at Nel sin partner Uno-X Twittrer om den gode nyheten i NEL.Uno-X Hydrogen@UnoX_Hydrogen
Uno-X Hydrogen Retweeted Nel Hydrogen
Dette var kanskje ukas største #hydrogen nyhet? Ambisiøst fra @nelhydrogen (tommel opp)
-------------------------
Q: How many hydrogen fueling stations do you plan on having?
A: We currently show an illustration on our website showing what coverage for the entire country would look like with 364 hydrogen fueling stations. We plan to develop fueling stations first in markets in which we have the highest demand for our trucks and will develop more stations over time. Ultimately, the goal is to have a station within 400 miles of you at any time. That means you could pass up to 2 stations before you need to refuel, giving you great access to fuel anywhere in the country.
------------------------
Norne ved analytiker Molnes nevner mulig verdi av kontrakt på 22 milliarder..
------------------------
Artikkel fra Bil 24: Norske Nel har blitt bestevenner med Nikola, produsent av hydrogendrevne lastebiler. Og milliard-kontraktene ruller inn.
Nel Hydrogen lager fyllestasjoner og produksjonsutstyr for hydrogenkjøretøy, og allerede i fjor innledet de et samarbeid med Nikola som potensielt kan være verd titalls milliarder kroner.

Kontrakten i 2017 gikk ut på at Nel skulle opprette lavkost-hydrogenstasjoner og annet produksjonsutstyr langs veiene i USA, og innledningsvis var denne på to demostasjoner samt opsjon på ytterligere 16 hydrogenstasjoner.
Denne kontrakten ble plutselig verd over 4 milliarder kroner da Nikola i mai i år signerte en kontrakt med Anheuser-Busch. Bryggeriselskapet bestilte da 800 hydrogenlastebiler, og har så langt sagt at de trenger 28 stasjoner for å dekke behovet.
I dag ble det klart at Nikola utvider ordrene ytterligere, og bestiller hele 448 hydrogenstasjoner med tilhørende produksjonsutstyr.
‒ Vi er utrolig stolte over å kunngjøre denne 1 GW elektrolyserekontrakten med Nikola for eksklusiv levering av 448 elektrolyser og tilhørende utstyr, noe som er en del av deres banebrytende utvikling av en hydrogenstasjon-infrastruktur over hele USA, sier konsernsjef Jon André Løkke i Nel.
Verken Nel eller Nikola har kunngjort den totale verdien, men den tidligere kontrakten var altså på 4 milliarder kroner. Så det er snakk om ganske så mange milliarder kroner.
------------------------
Hentet fra Yrkebil: Norske Nel skal levere hydrogenstasjoner til Nikola i USA
Den eksklusive avtalen har en verdi på 3,6 millioner dollar, i første omgang.
Brede Høgseth Wardrum

BilNorge.no // 16-11-2017 // 13:42
To uker etter at Nikola Motors-gründer Trevor Milton var i Oslo for å fortelle om sine planer for produksjon av hydrogendrevne lastebiler, kan det norske selskapet Nel Hydrogen avsløre at de har skrevet en kontrakt med det amerikanske selskapet om levering av fyllestasjoner i USA.

I første omgang er det snakk om to demostasjoner som skal leveres i andre halvdel av 2018. Den første ordren har en verdi på 3,6 millioner dollar (nær 30 millioner norske kroner), opplyser Nel i en børsmelding.
---------------------
Dette er e min vurdering av Nikola kontrakten: Ja om vi nå ser videre på Nikola twitter meldingen som kom den herlige fredagen:
Our CEO was in Norway for a surprise visit & signed a contract for 448 electrolyzers with @nelhydrogen. This contract fulfills the first 100+ stations and sets in motion the largest hydrogen network in the world. Delivery to begin starting in 2020 for @AnheuserBusch & @usxpress

Hva mere av konkrete fakta kan vi lese av dette? Jo, dette en kontrakt på kun første 100 tunge store elektrolyse stasjonene.
(Husk at Nikola skal ha 372 stasjoner totalt oppe og går kun i USA....så Nel kan jo få tilleggskontrakten kun fra Nikola på kr 35 milliarder for de resterende 272 stasjonene...)
Altså, 28 stasjoner = USD 500 millioner = 4 milliarder eller ca 143 millioner per stasjon anlegg.
143 millioner per stasjon og Nikola skriver This contract fulfills the first 100+ stations ja da snakker vi om 143 millioner x 100 = 14.3 milliarder i kontrakts verdi
-----------------
Fakta fra Løkke om Nikola kontrakten:NEL:NIKOLA-KONTRAKT KAN BLI STØRRE ENN H2V PRODUCT-KONTRAKT
Oslo (TDN Finans): Nel mener kontrakten selskapet har inngått med Nikola Motor Company kan bli større enn kontrakten selskapet inngikk med H2V Product i Frankrike.
Det sier konsernsjef Jon André Løkke i Nel til TDN Finans torsdag.
-De første to demostasjonene er på ett elektrolysesystem, og de andre er på minimum åtte. Ett system leverer ett tonn hydrogen, og dersom vi skal levere åtte systemer snakker vi da om åtte ton per dag. Dette er svært store anlegg, til sammenligning leverer en fyllestasjon til bil som regel omkring 200 kilo om dagen, sier han.
I juni meldte Nel at de har inngått en rammeavtale med H2V Product for design, konstruksjon og vedlikehold av hydrogenproduksjonsfabrikker i industriskala i Frankrike, med en verdi på den første kontrakten på om lag 450 millioner kroner. Selskapet meldte videre at kontraktsverdien kan øke til minimum 3.150 millioner kroner for seks andre H2V Product fabrikker. (TDN Finans-artikkel 13. juni 2017)
Nel opplyste i dag at selskapet har mottatt en ordre fra Nikola Motor Company for to demo-fyllestasjoner som skal forsyne hydrogen til Nikolas flåte av prototype hydrogendrevne lastebiler. Nikola har videre et mål om å bygge inntil 16 store hydrogenstasjoner mellom 2019 og 2021, og ifølge Løkke vil Nel være eksklusiv leverandør av både pumper og elektrolyseanlegg til disse.
Videre opplyser konsernsjefen at det ikke ennå er klart når Nikola vil ta en beslutning på hvor stasjonene skal bygges og eventuelt hvor raskt det skjer.
-Dette vil trolig komme suksessivt utover i perioden 2019 til 2020, sier han.
Ellers tror Løkke at det var sterk konkurranse rundt å få Nikola-kontrakten.
-Dette er et prestisjeprosjekt, sier han.
-----------------------
Enorm vekst i H2 markdet iflg Morgan Stanley: Morgan Stanley, a multinational investment bank is betting on a #hydrogen #energy future.
According to Morgan Stanley research, #H2 could represent a $2.5 trillion global market by 2050. The cost of hydrogen is expected to drop 70% by 2030.
Read More: https://lnkd.in/eRxi7Yt
-------------------
Nikola twitret nå om at de på mandag skal gi dato for en Big Happending. Unveiling. Det loves også 'noe mer' ("exciting things") som berører Supply Chains og der er NEL holfleverandør. Det blir spennende å se om tallene på Nikola kontrakten til Nel blir kunngjort,eller om det kommer en tillegsordre fra Nikola. Noen tanker?
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Ranudo
25.08.2018 kl 14:14 13771

Mozel: Jeg anerkender dit udgangspunkt om at omstillingen til hydrogen tager tid. Det gør det! Jeg skal bare nævne, at i Danmark har stort set ikke en eneste politikker omtalt hydrogen før nu! Men nu taler næsten alle om nødvendigheden af og for tiltag til indførslen af hydrogen til transportsektoren! Den proces kommer til at gå væsentlig hurtigere end selv den største optimist forventer - det kan vi takke den ultra varme sommer 2018 for!
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Boblegutt
25.08.2018 kl 14:32 13716

Veldig mye bra info her nå, tommel opp for at alt samles i en tråd.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Nikko
25.08.2018 kl 14:37 13697

Jeg er rimelig trygg på at Clearstream sine roboter er en stor bidragsyter til å holde kursen nede. Når de fått det antall aksjer som de har i oppdrag å kjøpe, så tror jeg bestemt at kursen kan få et kraftig løft. Sånn som det er nå, så er det jo en gavepakke til tradere :-) Man må bare være på vakt mot børsmeldinger, som kan løfte kursen voldsomt når det kommer sånn plutselig i løpet av dagen.

En stor takk til m73102 og flere for bra og reflekterte innlegg.
Håper vi kan samle alt på en tråd.

Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Sylfest
25.08.2018 kl 14:52 13795

Veldig fin tråd med saklig og god informasjon. Jeg lurer på om det har kommet noe informasjon knyttet til rep. emisjon til eksisterende aksjonærer. Tidspunkt, eventuelt avlysning ??
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2018 kl 15:06 13740

Litt mere fakta fra Løkke om Nikola kontrakten:
I første omgang skal NEL levere 448 elektrolysører, og det er nok til å bygge 56 slike fyllestasjoner. Det er dobbelt så mange som det Anheuser-Busch har behov for, og som altså har et inntektspotensial for NEL på 500 millioner dollar, eller drøye 4 milliarder kroner.
– Dette kan jeg dessverre ikke kommentere, sier Løkke.
– Nikola skal bygge 700 stasjoner og dere leverer nå komplett utstyr til 56 stykker. Har dere fått signaler om at de ønsker mer?
– Denne kontrakten har et veldig stort potensial, selvfølgelig også utover det vi nå har fått. Nå skal vi imidlertid glede oss over denne kontrakten vi har fått, og som vi har jobbet lenge og hardt for, så får vi se hva som skjer i fremtiden, sier Løkke.
Så min vurdering er at ingen kan fastslå nøyaktig kontraktsum. Men dette er verdens største gullordre som Nel har sikret og vi vet at dette generer milliarder inn til Nel.
Store verdier
Nel Hydrogen har ikke fått lov til å oppgi kontraktsverdien, men analytikere har tidligere anslått at den kan bli på mange milliarder kroner.
-----------------
Tekniske signaler i Nel er meget bra
MACD ligger over MACD signal, dette kan indikere et positivt momentum i aksjen
SMA 20 og 50:
Siste 20 dagers glidende gjennomsnitt (3,33) ligger over siste 50 dagers glidende gjennomsnitt (3,23). Dette er teoretisk sett et positivt tegn.
-------------------------\\\
Når det gjelder rep.emi så får alle som var aksjonærer 28.juni prospekt og tegningsblanketter i posten - midten av september.
-----------------
Kursstigningen fra kl ett og til børsslutt på fredag, tyder på at en opptur ligger i luften. Jeg håper Nel slippes løs på OSE neste uke da robotene til Clearsteam har sannsynligvis forsynt seg med det de ønsker. Aksjen løftet seg fint og det er nå 6 finans analytikere som anbefaler kjøp av Nel. Løkke er dyktig industribygger. Den mannen vil med en overhengende stor sannsynlighet kunne skape magi for alle aksjonærer i Nel.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Tradinator
25.08.2018 kl 15:10 13698

Morgan Stanley tror på 2,5 trillion US$ marked for hydrogen.....
http://www.morganstanley.com/ideas/green-hydrogen-economy?ET_MID=noloc
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
mozel
25.08.2018 kl 16:36 13515

Det blir litt for mye snakk om fremtidige verdensrekorder her nå.
Kjempekontrakten skal produseres i. Verdens største elektrolyse fabrikk som for øyeblikket er under planlegging. Den skal være fullautomatisert. Det ansettes masse folk prisene er sterkt redusert.
Forventer ikke at en James Bond ser risiko, men la oss holde litt bakkekontakt.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Furuen
25.08.2018 kl 16:57 13451

Sylfest,

frå Q2 presentasjonen:
«Subsequent repair offering of 15,000,000 shares at NOK 3.12 to be offered to shareholders as of 28 June 2018 • Expect to launch transaction in 1st half of September, as soon as prospectus is approved.»
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Framtia
25.08.2018 kl 21:28 13101

Er vel fremdeles ubetydelig med aksjer å få kjøpt i rep- emisjonen...?Noen som vet?
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
25.08.2018 kl 21:40 13053

Den som kjøper Nel i dag er mye rikere om 6 år. Hammers er best...
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.08.2018 kl 06:54 12574

Er der noen som har tanker om hvorfor det har tatt så lang tid med rep emi denne gangen? Er det tilfeldig at en velger å ha den godt ut i sept?

Ønsker dere alle en fin uke - Lykke til:)
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Forforny
27.08.2018 kl 08:29 12319

Hovedgrunnen er nok sommerferie i meglerselskap og NEL. NEL har også løpende vurdert kursen. Hadde den ligget under 3.12 en lengre periode så hadde de droppet den.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Nikko
27.08.2018 kl 09:41 12192

Kan det være at Nikola har annonsert at de har en nyhet som skal presenteres i dag, som gjør at kursen stiger nå?

Skulle ikke sagt det...
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
really
27.08.2018 kl 14:09 12000

Når en leser FB er det åpenbart at de skal vise lastebilen, men om de gjør det i dag eller bare forteller når og hvor det skal skje er ikke tydelig. Mht. fuel cell har de ikke sagt mer enn at de har engineered a fuel cell, så hvem som skal levere er ikke offentlig enda.
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Furuen
27.08.2018 kl 14:45 11929

Ikke så ofte kjøpersiden er størst:
205 3 023 315 Total kjøpere Total selgere 2 721 420 148
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare
Wanker
27.08.2018 kl 15:22 11836

really: "...men om de gjør det i dag eller bare forteller når og hvor det skal skje er ikke tydelig."

Kanskje dette vil hjelpe? "Unveiling date to be announced this coming Monday the 27th of August." fra https://twitter.com/nikolamotor/status/1033042515367055360
Redigert 21.01.2021 kl 02:13 Du må logge inn for å svare