Den lange Nel-tråden
Da gjør vi et forsøk på å samle flest mulig av dem som har lyst å diskutere Nel på ett sted, isteden for å spre det ut over flere tråder. Se denne tråden som en uformell prat ved kaffemaskinen (eller ved den baristabemannede kaffebaren for dere med litt mer fancy kontorer).
Hvis denne tråden funker som den skal så skal den kunne inneholde alt mulig av spørsmål og svar og det eneste meningspolitiet som finnes her er den enkeltes bruk av blokkeringsfunksjonen og eventuelt forumets moderator. :-)
Det er kun ett ønske trådstarter har, og det er at man ikke begir seg ut i endeløse diskusjoner med overdrevne haussere og baissere men heller blokkerer dem man ikke har noen interesse av å lese meningene til.
Hvis denne tråden funker som den skal så skal den kunne inneholde alt mulig av spørsmål og svar og det eneste meningspolitiet som finnes her er den enkeltes bruk av blokkeringsfunksjonen og eventuelt forumets moderator. :-)
Det er kun ett ønske trådstarter har, og det er at man ikke begir seg ut i endeløse diskusjoner med overdrevne haussere og baissere men heller blokkerer dem man ikke har noen interesse av å lese meningene til.
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
nordnes
28.08.2018 kl 20:44
10943
Dette skjønte jeg ikke, hvordan var robotene aggressive i dag ?
Redigert 20.01.2021 kl 20:14
Du må logge inn for å svare
Nikko
28.08.2018 kl 20:55
10886
Nordnes
Ikke i dag. Det var derfor vi fikk den gode stigningen.
Ikke i dag. Det var derfor vi fikk den gode stigningen.
Redigert 20.01.2021 kl 20:14
Du må logge inn for å svare
Tradinator
28.08.2018 kl 21:32
10721
Sjekk Norne sin tweet om akskjekurs koblet mot bedriftsbesøk i Herning i dag...Investorbesøk hos NEL Hydrogen i Herning Danmark. Stemningen kan leses av grafen under: Kl 12:00 Legg igjen mobilen i gangen kl 14:00 Plukk opp mobilen. kl 16:25 NEL opp nesten 4% og stengning nær høyeste kurs for dagen betyr at minst en investor har fått en åpenbaring idag.
Redigert 20.01.2021 kl 20:14
Du må logge inn for å svare
oppvigår
29.08.2018 kl 00:42
10345
Anbefaler alle å lese denne!!!!!
https://www.trucks.com/2018/08/28/nikola-product-show-world-event/?utm_source=twitter&utm_medium=social
Vi vet at Nikola har inngått en avtale med Nel om å bygge verdens største hydrogen nettverk. Dette bør være teskjeen som får folk til å forstå hvor stort dette er, les::::::
It will also display a 2.3-megawatt hydrogen fueling station that Milton says is a model for a string of more than 700 stations the company intends to build throughout the U.S. and Canada.
På norsk:::
Det vil også vise en 2,3 megawatt hydrogen drivstasjon som Milton sier er en modell for en streng på mer enn 700 stasjoner selskapet har til hensikt å bygge over hele USA og Canada.
(Photo: Nikola)
The third announced showpiece is the Nikola fuel cell station, built in conjunction with Norwegian hydrogen production equipment and fueling station developer Nel ASA.
https://www.trucks.com/2018/08/28/nikola-product-show-world-event/?utm_source=twitter&utm_medium=social
Vi vet at Nikola har inngått en avtale med Nel om å bygge verdens største hydrogen nettverk. Dette bør være teskjeen som får folk til å forstå hvor stort dette er, les::::::
It will also display a 2.3-megawatt hydrogen fueling station that Milton says is a model for a string of more than 700 stations the company intends to build throughout the U.S. and Canada.
På norsk:::
Det vil også vise en 2,3 megawatt hydrogen drivstasjon som Milton sier er en modell for en streng på mer enn 700 stasjoner selskapet har til hensikt å bygge over hele USA og Canada.
(Photo: Nikola)
The third announced showpiece is the Nikola fuel cell station, built in conjunction with Norwegian hydrogen production equipment and fueling station developer Nel ASA.
Redigert 20.01.2021 kl 20:14
Du må logge inn for å svare
Å milde måne. Nå kommer aksjen til å ta fyr
Redigert 20.01.2021 kl 20:14
Du må logge inn for å svare
Kan det forstås som at NEL skal bygge alle de 700 stasjonene?
Redigert 20.01.2021 kl 20:14
Du må logge inn for å svare
really
29.08.2018 kl 07:11
10074
Det er sikker en mulighet for det, men da må de ha mer kapasitet
Redigert 20.01.2021 kl 20:14
Du må logge inn for å svare
rogneveien
29.08.2018 kl 07:21
10065
Hvis så er tilfelle så er dette enormt. Utfordringen blir for det første å få markedet til å skjønne dette, deretter å ha kapasitet til å bygge disse stsjonene. Dette er av ufattelig størrelse både teknisk og økonomisk. Man kan sikker doble verdien når man legger til ettermarkedet på disse stasjonene. Er det kun Claerstrøm som er klar over dette? Tror ikke det, tror flere kommer på banen ganske snart.
Løkke til.
Løkke til.
Redigert 20.01.2021 kl 20:14
Du må logge inn for å svare
roms
29.08.2018 kl 07:42
9963
mer fra denne artikkelen i trucks hvor nel spesielt er nevnt
Fuel cell truck pioneer Nikola Motor will find out next year whether hydrogen fuel cell trucks and fueling stations can draw a crowd of green truck fans when it hosts a three-day open house in Phoenix.
The April 16-18 event is dubbed Nikola World to signify the fast-growing company’s desire “to create a better place to live, where emissions are eliminated,” said Trevor Milton, Nikola’s founder and chief executive.
The event will be used to showcase the first pre-production models of Nikola’s Class 8 fuel cell truck and the production Nikola NZT electric all-terrain vehicle. It will also display a 2.3-megawatt hydrogen fueling station that Milton says is a model for a string of more than 700 stations the company intends to build throughout the U.S. and Canada.
WET ‘N WILD?
Nikola also promises a few surprises and hinted of one in its promotional photo for the event.
The teaser photo shows three sets of headlights, each on a different, obscured vehicle: The middle set are Nikola Two day cab lamps, and the lights on the left belong to the NZT all-terrain vehicle. The third set is for a much smaller vehicle that could be a personal watercraft the company has touted as a future product of its Nikola Powersports division.
The event, open to investors, customers and potential customers on the first two days, will welcome the public on day three. Advance reservations will be required.
Nikola won’t disclose the location until it opens reservations Dec. 3, but expectations are that it will be held on or near the grounds of the 15-acre, 200,000-square-foot headquarters and research and development campus Nikola that is building in Phoenix.
PROMO PRO
Milton has proven very adept at promoting his company. Nikola recently announced that it had raised $100 million in new investor funding in just one week — with a steady stream of announcements that keep potential investors and customers interested, said Michael Ramsey, transportation analyst with Gartner Inc. in Detroit.
As for the business case for events such as Nikola World, “it all depends,” Ramsey said.
“If they have vehicles there in a state of readiness that show lots of innovation, then that can be very good at convincing investors, analysts, potential customers and the media that this is real and worth paying attention to,” Ramsey told Trucks.com.
“if not, well, that can hurt a company’s chances,” he said.
The event makes marketing sense, others said.
“It’s a good way of drumming up interest, especially as they have a huge PR job to overcome the general skepticism about a new technology and fuel,” said Antti Lindstrom, trucking industry analyst with IHS Markit.
NIKOLA’S WORLD
Milton and his backers founded Nikola Motor in Salt Lake City just four years ago to develop and market a low-emissions heavy truck.
The teaser photo shows headlamps from an unidentified small vehicle on right – a Nikola personal watercraft? The middle headlamps belong to the Nikola semi, while lights on left adorn the company’s NZT all-terrain vehicle. (Photo: Nikola)
After exploring the possibilities of a battery-electric and natural gas hybrid, the company two years ago switched its sights to hydrogen fuel cell technology. Fuel cell vehicles run on electricity produced on-board from hydrogen gas and are classed as zero emission. They emit only a trickle of steam and distilled water — the byproduct of combining hydrogen with oxygen in the fuel cell.
Since making the switch, Nikola has logged almost $11 billion in non-binding advance reservations. The largest is from brewing giant Anheuser-Busch, which recently said it intended to replace much of its long-haul delivery fleet with 800 Class 8 Nikola trucks.
Milton decided last year to move from Utah to Arizona. In addition to its headquarters complex, Nikola plans to break ground on a 500-acre manufacturing campus near Phoenix early next year, Milton told Trucks.com.
WHAT’S ON TAP
Nikola has developed two fuel cell trucks, a day cab model and a sleeper cab, and Milton said they would be able to travel 1,000 miles or more on a single fill-up with compressed hydrogen gas from one of Nikola’s fueling stations.
The trucks were designed and built by Nikola and feature futuristic, streamlined design elements made possible by the absence of a large internal-combustion engine.
The preproduction Nikola Two, the day cab model, will be shown at the event.
Electric car maker Tesla is considered a potential rival because it has announced plans for a battery-electric truck and its cab design is strikingly similar — a fact that sparked a still-pending $2-billion patent infringement suit by Nikola against Tesla.
In addition to the preproduction truck, Nikola will use its April open house to showcase its battery-electric NZT all-terrain vehicle. The NZT is available in four models with up to 590 horsepower and 722 pound-feet of torque. It is available with several battery options that provide 90 to 150 miles of off-road range.
Nikola’s NZT electric all-terrain vehicle will be one of the stars of the company’s April open house.
Nikola’s NZT electric all-terrain vehicle will be one of the stars of the company’s April open house. (Photo: Nikola)
The third announced showpiece is the Nikola fuel cell station, built in conjunction with Norwegian hydrogen production equipment and fueling station developer Nel ASA.
A key element of Nikola’s marketing plan is that it will offer its trucks for lease only, for periods of up to a million miles, with free fueling for the life of the lease at any Nikola hydrogen station.
The stations are designed to produce, compress and store up to 8,000 kilograms of hydrogen gas per day. That’s the energy equivalent of about 8,900 gallons of low-sulfur diesel.
The stations will use renewable power resources such as solar, hydro and wind when possible to separate hydrogen from water in a process called electrolyzing. Use of renewable energy to power the electrolyzer will give Nikola the ability to claim that from fuel production to fuel consumption, its trucks are true zero-emissions vehicles.
Illustration shows energy flow in a Nikola hydrogen station, from the electrolyzer where hydrogen is separated from water, to the truck, where it is used to generate electricity. (Photo: Nikola)
In addition to the vehicle and fuel station program, Nikola will be holding a job fair throughout the show.
DETAILS
The Nikola trucks will be in operation daily at the event, but only a few invited guests will be allowed to ride in them; others will have to be content watching.
Nikola will begin accepting reservations for attendance Dec. 3, on its website.
Public admission — reservations required — on April 18 is free.
Fuel cell truck pioneer Nikola Motor will find out next year whether hydrogen fuel cell trucks and fueling stations can draw a crowd of green truck fans when it hosts a three-day open house in Phoenix.
The April 16-18 event is dubbed Nikola World to signify the fast-growing company’s desire “to create a better place to live, where emissions are eliminated,” said Trevor Milton, Nikola’s founder and chief executive.
The event will be used to showcase the first pre-production models of Nikola’s Class 8 fuel cell truck and the production Nikola NZT electric all-terrain vehicle. It will also display a 2.3-megawatt hydrogen fueling station that Milton says is a model for a string of more than 700 stations the company intends to build throughout the U.S. and Canada.
WET ‘N WILD?
Nikola also promises a few surprises and hinted of one in its promotional photo for the event.
The teaser photo shows three sets of headlights, each on a different, obscured vehicle: The middle set are Nikola Two day cab lamps, and the lights on the left belong to the NZT all-terrain vehicle. The third set is for a much smaller vehicle that could be a personal watercraft the company has touted as a future product of its Nikola Powersports division.
The event, open to investors, customers and potential customers on the first two days, will welcome the public on day three. Advance reservations will be required.
Nikola won’t disclose the location until it opens reservations Dec. 3, but expectations are that it will be held on or near the grounds of the 15-acre, 200,000-square-foot headquarters and research and development campus Nikola that is building in Phoenix.
PROMO PRO
Milton has proven very adept at promoting his company. Nikola recently announced that it had raised $100 million in new investor funding in just one week — with a steady stream of announcements that keep potential investors and customers interested, said Michael Ramsey, transportation analyst with Gartner Inc. in Detroit.
As for the business case for events such as Nikola World, “it all depends,” Ramsey said.
“If they have vehicles there in a state of readiness that show lots of innovation, then that can be very good at convincing investors, analysts, potential customers and the media that this is real and worth paying attention to,” Ramsey told Trucks.com.
“if not, well, that can hurt a company’s chances,” he said.
The event makes marketing sense, others said.
“It’s a good way of drumming up interest, especially as they have a huge PR job to overcome the general skepticism about a new technology and fuel,” said Antti Lindstrom, trucking industry analyst with IHS Markit.
NIKOLA’S WORLD
Milton and his backers founded Nikola Motor in Salt Lake City just four years ago to develop and market a low-emissions heavy truck.
The teaser photo shows headlamps from an unidentified small vehicle on right – a Nikola personal watercraft? The middle headlamps belong to the Nikola semi, while lights on left adorn the company’s NZT all-terrain vehicle. (Photo: Nikola)
After exploring the possibilities of a battery-electric and natural gas hybrid, the company two years ago switched its sights to hydrogen fuel cell technology. Fuel cell vehicles run on electricity produced on-board from hydrogen gas and are classed as zero emission. They emit only a trickle of steam and distilled water — the byproduct of combining hydrogen with oxygen in the fuel cell.
Since making the switch, Nikola has logged almost $11 billion in non-binding advance reservations. The largest is from brewing giant Anheuser-Busch, which recently said it intended to replace much of its long-haul delivery fleet with 800 Class 8 Nikola trucks.
Milton decided last year to move from Utah to Arizona. In addition to its headquarters complex, Nikola plans to break ground on a 500-acre manufacturing campus near Phoenix early next year, Milton told Trucks.com.
WHAT’S ON TAP
Nikola has developed two fuel cell trucks, a day cab model and a sleeper cab, and Milton said they would be able to travel 1,000 miles or more on a single fill-up with compressed hydrogen gas from one of Nikola’s fueling stations.
The trucks were designed and built by Nikola and feature futuristic, streamlined design elements made possible by the absence of a large internal-combustion engine.
The preproduction Nikola Two, the day cab model, will be shown at the event.
Electric car maker Tesla is considered a potential rival because it has announced plans for a battery-electric truck and its cab design is strikingly similar — a fact that sparked a still-pending $2-billion patent infringement suit by Nikola against Tesla.
In addition to the preproduction truck, Nikola will use its April open house to showcase its battery-electric NZT all-terrain vehicle. The NZT is available in four models with up to 590 horsepower and 722 pound-feet of torque. It is available with several battery options that provide 90 to 150 miles of off-road range.
Nikola’s NZT electric all-terrain vehicle will be one of the stars of the company’s April open house.
Nikola’s NZT electric all-terrain vehicle will be one of the stars of the company’s April open house. (Photo: Nikola)
The third announced showpiece is the Nikola fuel cell station, built in conjunction with Norwegian hydrogen production equipment and fueling station developer Nel ASA.
A key element of Nikola’s marketing plan is that it will offer its trucks for lease only, for periods of up to a million miles, with free fueling for the life of the lease at any Nikola hydrogen station.
The stations are designed to produce, compress and store up to 8,000 kilograms of hydrogen gas per day. That’s the energy equivalent of about 8,900 gallons of low-sulfur diesel.
The stations will use renewable power resources such as solar, hydro and wind when possible to separate hydrogen from water in a process called electrolyzing. Use of renewable energy to power the electrolyzer will give Nikola the ability to claim that from fuel production to fuel consumption, its trucks are true zero-emissions vehicles.
Illustration shows energy flow in a Nikola hydrogen station, from the electrolyzer where hydrogen is separated from water, to the truck, where it is used to generate electricity. (Photo: Nikola)
In addition to the vehicle and fuel station program, Nikola will be holding a job fair throughout the show.
DETAILS
The Nikola trucks will be in operation daily at the event, but only a few invited guests will be allowed to ride in them; others will have to be content watching.
Nikola will begin accepting reservations for attendance Dec. 3, on its website.
Public admission — reservations required — on April 18 is free.
Redigert 20.01.2021 kl 20:14
Du må logge inn for å svare
Noe kvantesprang i kursen får vi vel ikke før Nikolaavtale reflekteres i ordrereserven ?
Redigert 20.01.2021 kl 20:14
Du må logge inn for å svare
roms
29.08.2018 kl 08:28
9697
Jeg tror at det kommer til å være større interesse for caset etter fabrikkbesøket med carnegie og arctic i Herning i går og det er en del kunder derfra som ønsker inngang nå. Det vil drive kursen oppover.
Redigert 20.01.2021 kl 20:14
Du må logge inn for å svare
Jo vi vil oppleve en solid oppgang idag og det ikke uten grunn til at Nel stig nesten +4% i går med en huge omsetning på over kr 60 mill. For nå begynner markedet/investorerer/tradere/finansgutta å forstå hvor gigantisk Nikolaavtalen blir for Nel. Det kommer vel noe mere godt i dag.....
Les dette:
Neste 28 stasjoner skal installeres på hver rute utenfor Anheuser-Busch er bryggerier eller deres distribusjonssentre. Hver stasjon vil produsere 700 bar og vil bli kompatibelt med klasse 8 lastebiler og forbruker biler. Dette er en utrolig spennende tid og vi har nå kontraktsmessig satt i gang den største nettverk av hydrogen i verden," sier Trevor Milton, administrerende direktør av Nikola. Under kontrakten, NEL vil levere 448 electrolyzers og støtte drivstoff utstyr for å Nikola, den utrulling forventes å starte i 2020. kontrakten omfatter en første for en pre-Engineering pakken på rundt USD 1,5 millioner, hvor NEL vil utvikle en stasjon design, inkludert electrolyzers, spesielt laget for rask fyre opp av Nikola lastebiler. NEL vil fortsette å arbeide, i samarbeid med Nikola, for å fullføre detaljert stasjon design og andre teknologi elementer å være utplassert for kommersielle stasjoner. Nikola har allerede plassert en innledende for utgjør mer enn USD 9 millioner for to demo-stasjoner som levering starter opp mot slutten av 2018 ( Mr Bond bekrefter at begge demostasjonene er nå levert og de er 100% testet og godkjent av Nikola. Derfor har Nikola bestilt 28 nye gigastasjoner av Nel) Nikola annonsert at Anheuser-Busch har plassert en ordre for opptil 800 hydrogen-elektrisk drevet semi-lastebiler. For å støtte Anheuser-Busch flåte av lastebiler, Nikola og NEL måtte distribuere rundt 28 stasjoner. Denne rekkefølgen volum alene vil ha en inntektspotensialet for NEL på mer enn USD 500 millioner eller ca 5 milliarder kroner for norske Nel ASA.
Les dette:
Neste 28 stasjoner skal installeres på hver rute utenfor Anheuser-Busch er bryggerier eller deres distribusjonssentre. Hver stasjon vil produsere 700 bar og vil bli kompatibelt med klasse 8 lastebiler og forbruker biler. Dette er en utrolig spennende tid og vi har nå kontraktsmessig satt i gang den største nettverk av hydrogen i verden," sier Trevor Milton, administrerende direktør av Nikola. Under kontrakten, NEL vil levere 448 electrolyzers og støtte drivstoff utstyr for å Nikola, den utrulling forventes å starte i 2020. kontrakten omfatter en første for en pre-Engineering pakken på rundt USD 1,5 millioner, hvor NEL vil utvikle en stasjon design, inkludert electrolyzers, spesielt laget for rask fyre opp av Nikola lastebiler. NEL vil fortsette å arbeide, i samarbeid med Nikola, for å fullføre detaljert stasjon design og andre teknologi elementer å være utplassert for kommersielle stasjoner. Nikola har allerede plassert en innledende for utgjør mer enn USD 9 millioner for to demo-stasjoner som levering starter opp mot slutten av 2018 ( Mr Bond bekrefter at begge demostasjonene er nå levert og de er 100% testet og godkjent av Nikola. Derfor har Nikola bestilt 28 nye gigastasjoner av Nel) Nikola annonsert at Anheuser-Busch har plassert en ordre for opptil 800 hydrogen-elektrisk drevet semi-lastebiler. For å støtte Anheuser-Busch flåte av lastebiler, Nikola og NEL måtte distribuere rundt 28 stasjoner. Denne rekkefølgen volum alene vil ha en inntektspotensialet for NEL på mer enn USD 500 millioner eller ca 5 milliarder kroner for norske Nel ASA.
Redigert 20.01.2021 kl 20:14
Du må logge inn for å svare
NEL virker veldig sterk om dagen. Aksjekursen vil svinge - men det som jeg synes har vært veldig positivt de siste dagene er at "toppene" og "bunnene" blir høyere og høyere (samt stiger på veldig høyt volum). Steg opp til 3.68 tidligere i dag på veldig høyt volum - på det tidspunktet var NEL på topp 10 listen over mest omsatte aksje. Har falt noe tilbake - men på et lavere volum enn tidligere på dagen (er nå ute av nevnte topp 10 liste). Interessen for NEL har økt betraktelig de siste dagene - og jeg mener det er gode grunner for at vi relativt kort vil teste motstanden på 3.70. Allerede i løpet av ettermiddag - eller må vi vente? Hva tenker dere?
Redigert 20.01.2021 kl 20:14
Du må logge inn for å svare
Furuen
29.08.2018 kl 12:47
9417
Akkurat nå ser det ut til at det kan bli en seig vandring mot 3,70.
Måtte jeg bare ta feil!
Måtte jeg bare ta feil!
Redigert 20.01.2021 kl 20:14
Du må logge inn for å svare
En melding og PANG!. Jeg husker meget godt den vanvittige lange vandringen rundt kr 3 litt over og mest under kr 3...Det er tross alt mye bedre og vandre rundt 3.70. Men Nel er solid nå og viser kraft.
Den datt litt da jeg avsluttet min saftige formiddagstrade..Hmm?? RT 3.63 nå er helt ok. Ligger som gjedda i sivet..Plutselig er det hugg. Eller et skikkelig napp.
Den datt litt da jeg avsluttet min saftige formiddagstrade..Hmm?? RT 3.63 nå er helt ok. Ligger som gjedda i sivet..Plutselig er det hugg. Eller et skikkelig napp.
Redigert 20.01.2021 kl 20:14
Du må logge inn for å svare
meocon
29.08.2018 kl 13:05
9338
Har du aksjer i NEL, legg inn et SALG fram til 31.12 hvis prisen er over kr 9.99.
Dette er vanskelig for roboter å svelge,
Dette er vanskelig for roboter å svelge,
Redigert 20.01.2021 kl 20:14
Du må logge inn for å svare
meocon
29.08.2018 kl 13:14
9451
Man spiller ikke bort NEL-aksjer når man sjeldent sitter med en så god hånd.
Redigert 20.01.2021 kl 20:19
Du må logge inn for å svare
Furuen - Tradere har vist stor interesse for NEL de siste dagene, hvilket også kan være noe av grunnen til de relativt store svingningene, men som jeg skrev har "toppene" og "bunnene" økt samtidig som at det flere investorer har vist interesse. Nå har aksjen falt nesten 3 % siden toppen så langt i dag (3.68) - så det ville ikke overraske meg om vi snart får et nytt rykk opp mot 3.70. Synspunkter? Tiden vil vise:)
Lykke til!
Lykke til!
Redigert 20.01.2021 kl 20:19
Du må logge inn for å svare
Krelva
29.08.2018 kl 13:31
9352
https://e24.no/aksje-nm/stian-fra-krokstadelva-knuser-aksje-proffene/20383161 ,,Dette kommer til og bli bra ,,,,jeg er også med på laget ,har stor tro på NEL
Redigert 20.01.2021 kl 20:19
Du må logge inn for å svare
Krelva
29.08.2018 kl 14:02
9231
Da har jeg lastet opp det siste til 3,606 ,,da kan vi begynne ferden mot 4 Kroner
Redigert 20.01.2021 kl 20:19
Du må logge inn for å svare
NEL klarte ikke å bryte igjennom motstanden på 3.70 i dag, selv om den gjorde et forsøk. Jeg hadde forventet at den skulle gjøre et "sterkere" forsøk (var en liten tur opp på 3.68) - men falt til slutt litt over 1 % (3.60). Jeg synes fortsatt at NEL virker veldig sterk, på kort sikt tror jeg derimot at den vil svinge rundt 3.60 en liten stund til - før den gjør et nytt forsøk. Dette forutsetter derimot at det ikke kommer noen kursdrivende nyheter - da kan den fort gå mot 4 kr. Jeg anser fortsatt nedside risikoen for å være liten- og selv om det er mye jeg er uenig med 007 om når det gjelder videre kursutvikling, er det en ting jeg er enig med han i; at jeg i alle fall nå ikke tør å være ute av NEL. Det er mye som skjer rundt NEL - stor interesse (høyere volum for hver dag), mye oppmerksomhet for Nikola/NEL prosjektet og en skal ikke utelukke at det kommer en ny børsmelding/nyhet i løpet av kort tid. Her ønsker jeg gjerne konstruktive innspill/tanker og ev motargumenter. Vi får bare følge med:)
Lykke til!
Lykke til!
Redigert 20.01.2021 kl 20:19
Du må logge inn for å svare
Framtia
29.08.2018 kl 17:56
8900
Hvorfor selge på 10kr???
Hva vil Nel egentlig bli verdt, viss de får realisert sin avtale med Nikola? Equinor har en markedsverdi på va 850 mrd og en EBIDTA på ca 170mrd. Gjeld i overkant av 200 mrd. og en margin på 24-25 %...
Nel er i startgropen til noe stort og hva vil kursen bli dersom Nel får en EBIDTA på 10-15 mrd i året, forblir gjeldsfrie og har en margin lik Equinor...???
Med utgangspunkt på 10mrd kroner i EBIDTA vil vi muligens se en kurs rundt 50kroner aksjen...Dette er meget sannsynlig utfall og burde være en tankevekker...100 mrd kroner i EBIDTA basert på inntekter fra Nikola alene ila en 10 års periode er absolutt realistisk!
Hva vil Nel egentlig bli verdt, viss de får realisert sin avtale med Nikola? Equinor har en markedsverdi på va 850 mrd og en EBIDTA på ca 170mrd. Gjeld i overkant av 200 mrd. og en margin på 24-25 %...
Nel er i startgropen til noe stort og hva vil kursen bli dersom Nel får en EBIDTA på 10-15 mrd i året, forblir gjeldsfrie og har en margin lik Equinor...???
Med utgangspunkt på 10mrd kroner i EBIDTA vil vi muligens se en kurs rundt 50kroner aksjen...Dette er meget sannsynlig utfall og burde være en tankevekker...100 mrd kroner i EBIDTA basert på inntekter fra Nikola alene ila en 10 års periode er absolutt realistisk!
Redigert 20.01.2021 kl 20:19
Du må logge inn for å svare
Jeg registrerer at det er mange kommentarer i egne tråder ift de to siste børsmeldingene (rep emi og investering i Nikola). Rep emi vil ikke ha noen innvirkning på NEL sin kurs fremover - dette er en veldig liten andel aksjer sml. med totalt antall og vil kun være en mulighet for oss småaksjonærer til å få noen få aksjer til kurs 3.12.
Investeringen i Nikola isolert sett tror jeg ikke har verken positiv/negativ effekt. Det som har større betydning for min del er hvilken effekt dette vil kunne ha for NEL og det videre samarbeidet med Nikola. Det er fortsatt en del som er uavklart ift kontrakten med Nikola - herunder antall stasjoner NEL skal bygge for Nikola. Jeg tror investeringen vil være med på å styrke samarbeidet med Nikola - og vil kunne gi grobunn for flere kontrakter med Nikola. Jeg har i alle fall vanskeligheter for å anse dette for å være negativt - og kan ikke se at det tilsier at NEL kun vil ha ett bein å stå på (?) som noen har hevdet. NEL har fortsatt fokus på mange andre markerder - blant annet bygges det opp egne salgskontorer i Asia. Videre er dette også et "symbolsk" uttrykk for at NEL virkelig har tro på at Nikola vil lykkes.
Jeg synes NEL gjør mye riktig - og tar de stegene som etter mitt syn er naturlig for å bygge opp NEL til å bli en viktig aktør innenfor Hydrogen markedet. Jeg blir mer og mer overbevist om at NEL er på vei til å bli en stor suksess - og etter mine vurderinger er det gode forutsetninger for at vi kommer til å se en positiv utvikling på aksjekursen basert på tekniske signaler og det fundamentale (etter mitt syn er Nikola kontraken nesten ikke "bakt inn" i kursen) - og jeg mener fortsatt at det er mye som tyder på at NEL allerede denne uken kommer til å stabilisere seg over kr 3.70. Dette er kun min oppfatning - og jeg håper og anbefaler dere alle til å lese dere opp på selskapet, samt se på de tekniske forholdene før dere gjør deres egne vurderinger/beslutninger.
Lykke til!
Investeringen i Nikola isolert sett tror jeg ikke har verken positiv/negativ effekt. Det som har større betydning for min del er hvilken effekt dette vil kunne ha for NEL og det videre samarbeidet med Nikola. Det er fortsatt en del som er uavklart ift kontrakten med Nikola - herunder antall stasjoner NEL skal bygge for Nikola. Jeg tror investeringen vil være med på å styrke samarbeidet med Nikola - og vil kunne gi grobunn for flere kontrakter med Nikola. Jeg har i alle fall vanskeligheter for å anse dette for å være negativt - og kan ikke se at det tilsier at NEL kun vil ha ett bein å stå på (?) som noen har hevdet. NEL har fortsatt fokus på mange andre markerder - blant annet bygges det opp egne salgskontorer i Asia. Videre er dette også et "symbolsk" uttrykk for at NEL virkelig har tro på at Nikola vil lykkes.
Jeg synes NEL gjør mye riktig - og tar de stegene som etter mitt syn er naturlig for å bygge opp NEL til å bli en viktig aktør innenfor Hydrogen markedet. Jeg blir mer og mer overbevist om at NEL er på vei til å bli en stor suksess - og etter mine vurderinger er det gode forutsetninger for at vi kommer til å se en positiv utvikling på aksjekursen basert på tekniske signaler og det fundamentale (etter mitt syn er Nikola kontraken nesten ikke "bakt inn" i kursen) - og jeg mener fortsatt at det er mye som tyder på at NEL allerede denne uken kommer til å stabilisere seg over kr 3.70. Dette er kun min oppfatning - og jeg håper og anbefaler dere alle til å lese dere opp på selskapet, samt se på de tekniske forholdene før dere gjør deres egne vurderinger/beslutninger.
Lykke til!
Redigert 20.01.2021 kl 20:19
Du må logge inn for å svare
really
05.09.2018 kl 14:30
8331
Ingen av disse meldingene er negative. Reparasjonsemi'en ble det informert om ved presentasjonen av Q2 og er ingen nyhet. Investeringen i Nikola var ventet og det er omtalt flere ganger at Nikola gjerne ser at de investerer. Nå bruker de reparasjonsemien til å finansiere mesteparten av investeringen. Å ikke gjøre det ville vært negativt for samarbeidet med Nikola. Jeg antar at leverandørene er viktige i bidragsytere til kapitalen Nikola har skaffet.
Redigert 20.01.2021 kl 20:19
Du må logge inn for å svare
Har fått beskjed om Emisjon i NEL, tilbud kr 3,12 pr aksje. Hva innebærer dette for NEL og utviklingen?
Redigert 20.01.2021 kl 20:19
Du må logge inn for å svare
Dersom du har fulgt med, vet du at annonsert (rep) emisjon har ingen betydning.
Redigert 20.01.2021 kl 20:19
Du må logge inn for å svare
Min antagelse om at NEL allerede denne uken skulle stabilisere seg over 3.70 virker ikke å inntreffe...:) Jeg tror imidlertid at NEL fortsatt vil stabilisere seg over neste motstand på 3.70 i løpet av relativt kort tid - og det begrunner jeg med følgende; NEL hadde en stor omsetning over 3.70 tidlig denne uken. Gikk noe tilbake på lavere omsetning. "Bunnen" denne gangen har jevnt ligget over 3.60, dvs. høyere enn sist rykk opp mot 3.70. NEL stiger således på høyere omsetning - mens nedgangen har vært på lavere omsetning - samtidig som at "toppene" og "bunnene" har beveget seg oppover. Jeg mener derfor at det er gode tekniske grunner til at NEL vil igjen få et rykk over 3.70 (og stabilisere seg der) - samtidig som at de fundamentale forholdene har ikke endret seg. Vi nærmer oss også 2019 hvor det vil skje mye ift Nikola/NEL. Blir også spennende å følge med på om det kommer flere andre nyheter i nær fremtid.
Ønsker dere alle sammen lykke med deres investeringer - samt god helg!
Ønsker dere alle sammen lykke med deres investeringer - samt god helg!
Redigert 20.01.2021 kl 20:19
Du må logge inn for å svare
kelle
07.09.2018 kl 12:26
7917
Ja, hva kan vi forvente av nyheter utover høsten?
Offisiell åpning av fabrikken i Danmark, medio september, med dertil positiv omtale. Nikola World i desember og visning av testbilene våren 2019. Forhåpentlig vis masseproduksjon fra 2020
Men hva med Danmark/Frankrike/Japan/Tyskland eller Korea. Vi kan vel håpe på at NEL får en større eller mindre kontrakt fra et av disse landene.
Offisiell åpning av fabrikken i Danmark, medio september, med dertil positiv omtale. Nikola World i desember og visning av testbilene våren 2019. Forhåpentlig vis masseproduksjon fra 2020
Men hva med Danmark/Frankrike/Japan/Tyskland eller Korea. Vi kan vel håpe på at NEL får en større eller mindre kontrakt fra et av disse landene.
Redigert 20.01.2021 kl 20:19
Du må logge inn for å svare
LOL. Plutselig dukket det opp en post på over 1 mill aksjer på 3.57. Tendensen er den samme - faller på lavt volum, stiger på høyt volum. Jeg er fortsatt optimistisk at vi snart bryter igjennom 3.70.
Lykke til!
Lykke til!
Redigert 20.01.2021 kl 20:19
Du må logge inn for å svare
Og der forsvant posten (uten at det ble handel):)
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
Før der plutselig gikk nesten 1 mil aksjer - kursen hoppet opp til 3.59 - før den igjen faller på veldig lav omsetning.... Her får dere live oppdatering:)
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
Det samme skjedde igjen. Etter et fall på lavt volum - hoppet kursen igjen når det ble kjøpt/solgt relativt stort antall aksjer. Her er det en/flere som har fått kjøpt mange aksjer til under 3.60:)
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
Må opp i pris på høyt volum vettu...ikke pingle
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
Da er jeg ferdig med live kommentering for i dag - og vil heller snakke om de viktige spørsmålene Kelle tok opp tidligere i dag. Jeg har personlig ikke store forventninger til at det vil komme mange flere store nyheter denne høsten (utover oppdateringer fra Nikola/NEL frem til masseproduksjon fra 2020). Det skyldes at NEL nå har mye fokus på å få oppgradert fabrikken i Notodden og på det som skjer opp mot Nikola. Det en kan håpe på er en nærmere avklaring av innholdet i avtalen med Nikola - ev. at det inngås nye avtaler om bygging av flere stasjoner for Nikola. Av informasjonen som ligger ute så langt er min oppfatning at NEL så langt er forpliktet til å bygge ca 100 stasjoner - ref børsmeldingen fra 28. juni og twitter meldingene fra Nikola. Dette er ikke konkret tallfestet - annet enn at dette er en multi milliard kontrakt. Videre har Nikola gitt uttrykk for at NEL skal være med på å bygge verdens største Hydrogen flåte - betyr det at NEL skal bygge alle 700 stasjonene? Jeg tror at det tette samarbeidet mellom Nikola og NEL - herunder at NEL velger å investere i Nikola - kan tyde på at NEL vil få flere oppdrag fra Nikola. Det foreligger i alle fall pr nå ikke noen informasjon om at Nikola vurderer å trekke inn andre aktører - og husk at NEL vant anbudsrunden og har inngått den største kontrakten i verden i dette segmentet. Min tanke og forhåpning for denne høsten er at enda flere brikker vil falle på plass ift NIKOLA/NEL og at verden/markedet forstår omfanget av samarbeidet og at byggingen av disse stasjonene vil bli en realitet. Når det skjer tror jeg NEL vil få en meget positiv kursutvikling i 2018/2019 (jeg mener at NIKOLA kontrakten ikke har hatt nevneverdig innvirkning på kursen så langt - se på kursutviklingen 2017/2018).
NEL har fått veldig mye positiv oppmerksomhet den siste tiden (offisiell åpning av fabrikken i Danmark, skal bygge verdens største fabrikk på Notodden, avtalen med Nikola/pressemeldingene fra Nikola) - og selv om mye skjer opp mot Nikola har NEL også fokus på andre markeder og er inne på flere av nevnte markeder (har også bygget egne salgskontor i flere land i Asia). Jeg tror derfor NEL vil være en veldig attraktiv part (og har lagt opp til gjennom kapasitetsutvidelsen (øker kapasiteten med 10 ganger på Notodden) at en også kan inngå flere andre store kontrakter) - men skulle det komme nyheter om nye kontrakter (utover Nikola) dette året, vil det være en meget positiv overraskelse.
Andre tanker/synspunkter?
Det er spennende tider - og tiden går fort frem til 2019/2020:)
God helg til dere alle sammen!
NEL har fått veldig mye positiv oppmerksomhet den siste tiden (offisiell åpning av fabrikken i Danmark, skal bygge verdens største fabrikk på Notodden, avtalen med Nikola/pressemeldingene fra Nikola) - og selv om mye skjer opp mot Nikola har NEL også fokus på andre markeder og er inne på flere av nevnte markeder (har også bygget egne salgskontor i flere land i Asia). Jeg tror derfor NEL vil være en veldig attraktiv part (og har lagt opp til gjennom kapasitetsutvidelsen (øker kapasiteten med 10 ganger på Notodden) at en også kan inngå flere andre store kontrakter) - men skulle det komme nyheter om nye kontrakter (utover Nikola) dette året, vil det være en meget positiv overraskelse.
Andre tanker/synspunkter?
Det er spennende tider - og tiden går fort frem til 2019/2020:)
God helg til dere alle sammen!
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
Framtia
07.09.2018 kl 22:58
6550
Jeg tror IKKE Nikola kjører et parallelt løp med konkurrenter av Nel! Jeg tror Nikola har gjort hjemmeleksene så godt på forhånd at de med stor sikkerhet kunne velge Nel som " sole supplier" ! Dette kan ikke kommuniseres godt nok og det er nok desverre bare fåtallet som forstår omfanget av et slikt samarbeid...Aksjen beveger seg horisontalt med multimilliard kontrakt i boks...Hvorfor er det så få som ser potensialet? Kursen burde tatt av allerede, dersom man ser ett til 2 år frem i tid...At Nel kun skal høste av samarbeidet med Nikola er usannsynlig. De jobber paralellt i mange markeder og jeg har ingen oppfatnig av at ledelsen lener seg tilbake etter avtalen med Nikola! Nikola forventer sikkert en viss form for prioritet, men økt kapasitet vil lokke til seg nye kunder og økt etterspørsel. Dette blir "uendelig" bra om ikke lenge?
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
Gobo
07.09.2018 kl 23:20
6512
Jeg tror alt NEL har gående med Nikola er i skjønneste orden og at NEL vil få enormt mange oppdrag fra dem, så mange de klarer - også serviceavtaler som ennå ikke er formalisert. Ellers tenker jeg at flere kontrakter i Asia ikke er langt unna, og dersom det slår til vil spørsmålet om fabrikker i Asia også dukke opp. Glem heller ikke franske H2V som plutselig kan ha ordnet finansieringen innen året eller neste år. Uansett tenker jeg at Nikola gir alle muligheter for NEL til å gi gass og til å satse, Min horisont er langsiktig, kursen vil komme med tiden...
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
Framtia - jeg tror heller ikke Nikola kjører et parallelt løp - og for min del tyder bare de siste pressemeldingene fra Nikola at NEL kommer til å være den som får alle oppdragene med å bygge nevnte 700 stasjoner, ref uttalelsen fra Nikola om at de samarbeider med NEL om å bygge verdens største Hydrogen infrastruktur i USA. Avtalen så langt er derimot knyttet til to demostasjoner (hvor den ene vil bli vist på Nikolas arrangement i april 2019) og de første stasjonene som skal bygges i 2019/2020. Bare dette er en multi milliard kontrakt - hva er inntektspotensialet for de resterende stasjonene som Nikola skal ha (totalt 700)?
For øvrig er jeg helt enig med det du skriver om de andre markedene og oppmerksomheten NEL har fått- så en bør forvente flere kontrakter fra andre aktører og kanskje også mer konkretisering av samarbeidet mellom Nikola og NEL i 2018/2019 (herunder nye kontrakter om bygging av flere stasjoner/levering av Hydrogen). Jeg er derfor veldig forundret at ikke markedet har tatt dette innover seg i større grad - og at kursen ikke er nærmere kursmålene flere av meglerhusene har kommet med 5/6 og kr 10. I stedet er kursen nesten tilsvarende som des 2017. Jeg har i alle fall ikke fått noen konstruktive innspill/tilbakemeldinger som tilsier at kursen ikke burde være høyere:) Jeg ser frem til fortsettelsen- og har et langsiktig perspektiv.
Lykke til!
For øvrig er jeg helt enig med det du skriver om de andre markedene og oppmerksomheten NEL har fått- så en bør forvente flere kontrakter fra andre aktører og kanskje også mer konkretisering av samarbeidet mellom Nikola og NEL i 2018/2019 (herunder nye kontrakter om bygging av flere stasjoner/levering av Hydrogen). Jeg er derfor veldig forundret at ikke markedet har tatt dette innover seg i større grad - og at kursen ikke er nærmere kursmålene flere av meglerhusene har kommet med 5/6 og kr 10. I stedet er kursen nesten tilsvarende som des 2017. Jeg har i alle fall ikke fått noen konstruktive innspill/tilbakemeldinger som tilsier at kursen ikke burde være høyere:) Jeg ser frem til fortsettelsen- og har et langsiktig perspektiv.
Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
Bra skrevet Gobo - enig i dine betraktninger!
Lykke til!
Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
Framtia,
Det finnes nok flere mulige årsaker til at Nel ikke har hatt den kursutviklingen som mange av oss ønsket:
- Til tross for eksepsjonell omsetningsvekst kvartal for kvartal økes dessverre også underskuddene.
- Gjentagende emisjoner som fører til utvanning selv om det delvis foretas grunnet vekst.
- Over 16 000 aksjonærer. Hvor mange er fornøyd bare de får dekket sin kurtasje ved salg.
- Stadig vekk og spesielt etter en positiv melding får en ny melding om innsidesalg. Simonsen sitt salg på over 1 mill aksjer for ikke lenge siden ble ikke positivt mottatt for å si det pent.
- Fortsatt usikkerhet om hydrogen vil slå til som den energibærer mange tror det skal bli.
- Tilsynelatende ensidig satsing på Nikola. Jeg tror Nikola vil lykkes bare så det er sagt, men usikkerhet blant mange.
Var med fra 1,67 på det laveste og solgte siste rest på 3,30. Kjempefornøyd egentlig, men jeg tror det vil ta sin tid før en oppnår nye 90% her for å si det sånn...
Det finnes nok flere mulige årsaker til at Nel ikke har hatt den kursutviklingen som mange av oss ønsket:
- Til tross for eksepsjonell omsetningsvekst kvartal for kvartal økes dessverre også underskuddene.
- Gjentagende emisjoner som fører til utvanning selv om det delvis foretas grunnet vekst.
- Over 16 000 aksjonærer. Hvor mange er fornøyd bare de får dekket sin kurtasje ved salg.
- Stadig vekk og spesielt etter en positiv melding får en ny melding om innsidesalg. Simonsen sitt salg på over 1 mill aksjer for ikke lenge siden ble ikke positivt mottatt for å si det pent.
- Fortsatt usikkerhet om hydrogen vil slå til som den energibærer mange tror det skal bli.
- Tilsynelatende ensidig satsing på Nikola. Jeg tror Nikola vil lykkes bare så det er sagt, men usikkerhet blant mange.
Var med fra 1,67 på det laveste og solgte siste rest på 3,30. Kjempefornøyd egentlig, men jeg tror det vil ta sin tid før en oppnår nye 90% her for å si det sånn...
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
Elvo - jeg har som tidligere nevnt respekt for ditt valg om å gå ut av NEL. Jeg tror du i ditt siste innlegg er inne på et veldig sentralt spørsmål - nemlig om en tror Hydrogen vil slå til og om Nkkola vil lykkes. Jeg mener ja på begge spørsmål - og det er hovedgrunnen til at jeg er meget positiv til NEL.
Jeg har tidligere argumentert for at både Hydrogen markedet og NEL er på vei til å få sitt store gjennombrudd - og hvis dette stemmer, og Nikola vil få en suksess og Hydrogen markedet får et markant oppsving, er jeg ikke tvil om at aksjekursen til NEL raskt vil få en markant oppsving og det er ikke urealistisk med en kurs på kr 10. Etter mitt syn er NEL veldig godt posisjonert og har tatt de riktige stegene. De har tross alt vunnet konkurransen om å få det som i dag er verdens største kontrakt innenfor Hydrogen markedet (Nikola), hentet inn finansieringen de trenger for å få til den nødvendige produksjonsutvidelsen - samtidig som at de er posisjonert til å ta på seg større kontrakter. Jeg klarer ikke å se at det er negativt at NEL har brukt mye tid og satset mye opp mot Nikola - her snakker enn om å bygge verdens største Hydrogen infrastruktur og er det mest spennende som skjer innenfor Hydrogen pr i dag. Det er derimot ikke riktig at NEL kun har fokus mot Nikola - de er allerede i dag inne på mange andre markeder (ref bl.a. Tyskland, Asia, andre steder i USA (jf samarbeidet med Shell) og når tingene virkelig begynner å røre seg der, tror jeg NEL også her vil få flere kontrakter.
Kostnadene selskapet har påtatt seg i denne oppbyggingsfasen er etter mitt syn helt naturlig - og jeg mener NEL tar de riktige stegene for å bygge seg opp til å bli en stor og viktig aktør innenfor Hydrogen markedet. Jeg er ikke i tvil om at overskuddet vil komme, dersom en mener at NEL og Hydrogen markedet er på vei til å få sitt store gjennombrudd.
Innsidesalg er aldri positivt - samtidig mener jeg man må se dette i sammenheng med aksjeeierprogrammet til NEL. Det er veldig mange av de ansatte som har aksjer/opsjoner i NEL - og dette vil anses for å være en del av "lønnen". Hvis en snur det rundt - er det ikke positivt at så mange av innsiderne i NEL fortsatt eier aksjene sine? Her kan også nevnes at flere, b.la Løkke har kjøpt aksjer underveis og fortsatt sitter på sine aksjer.
Det har vært flere emisjoner i NEL (først og fremst grunnet vekst). Jeg tror virkelig NEL nå er så godt rigget finansielt sett til å komme i overskuddsposisjon. Det har jeg begrunnet i andre NEL tråder.
Elvo - det er veldig bra med 90 % avkastning på investeringene i NEL:) Du skriver at du var med fra kr 1.67 - det betyr, hvis jeg oppfatter deg riktig, at du var NEL aksjonær i veldig lang tid. Du skriver videre at du tror det vil gå mange år før en oppnår nye 90 % i NEL. Det kan godt være at du får rett - men jeg tror at svaret på det avhenger av de essensielle spørsmålene du har stilt, herunder om Nikola blir en suksess. En har aldri en garanti - men hvis det er riktig at du mener at Nikola blir en suksess, hvilket jeg tror vi vil få mye av svaret på allerede i 2019, er jeg ikke tvil om at du ville fått en mye raskere 90 % økning på din investering enn du har fått så langt i NEL. Det er ikke unaturlig at en kan miste tålmodigheten etter en så lang reise - og jeg har forstått at du har funnet andre gode investeringsobjekter - men dersom en ser isolert på NEL, og en mener at Nikola vil bli en suksess samt at Hydrogen er på vei til å bli en viktig energibærer, har jeg vanskeligheter med å forstå at ikke NEL er et meget godt inveseringsobjekt i dag! Dette er imidlertid kun mine betraktninger og jeg håper alle gjøre sine egne selvstendige vurderinger:)
Jeg vil ønske deg Elvo og alle andre lykke til!
Jeg har tidligere argumentert for at både Hydrogen markedet og NEL er på vei til å få sitt store gjennombrudd - og hvis dette stemmer, og Nikola vil få en suksess og Hydrogen markedet får et markant oppsving, er jeg ikke tvil om at aksjekursen til NEL raskt vil få en markant oppsving og det er ikke urealistisk med en kurs på kr 10. Etter mitt syn er NEL veldig godt posisjonert og har tatt de riktige stegene. De har tross alt vunnet konkurransen om å få det som i dag er verdens største kontrakt innenfor Hydrogen markedet (Nikola), hentet inn finansieringen de trenger for å få til den nødvendige produksjonsutvidelsen - samtidig som at de er posisjonert til å ta på seg større kontrakter. Jeg klarer ikke å se at det er negativt at NEL har brukt mye tid og satset mye opp mot Nikola - her snakker enn om å bygge verdens største Hydrogen infrastruktur og er det mest spennende som skjer innenfor Hydrogen pr i dag. Det er derimot ikke riktig at NEL kun har fokus mot Nikola - de er allerede i dag inne på mange andre markeder (ref bl.a. Tyskland, Asia, andre steder i USA (jf samarbeidet med Shell) og når tingene virkelig begynner å røre seg der, tror jeg NEL også her vil få flere kontrakter.
Kostnadene selskapet har påtatt seg i denne oppbyggingsfasen er etter mitt syn helt naturlig - og jeg mener NEL tar de riktige stegene for å bygge seg opp til å bli en stor og viktig aktør innenfor Hydrogen markedet. Jeg er ikke i tvil om at overskuddet vil komme, dersom en mener at NEL og Hydrogen markedet er på vei til å få sitt store gjennombrudd.
Innsidesalg er aldri positivt - samtidig mener jeg man må se dette i sammenheng med aksjeeierprogrammet til NEL. Det er veldig mange av de ansatte som har aksjer/opsjoner i NEL - og dette vil anses for å være en del av "lønnen". Hvis en snur det rundt - er det ikke positivt at så mange av innsiderne i NEL fortsatt eier aksjene sine? Her kan også nevnes at flere, b.la Løkke har kjøpt aksjer underveis og fortsatt sitter på sine aksjer.
Det har vært flere emisjoner i NEL (først og fremst grunnet vekst). Jeg tror virkelig NEL nå er så godt rigget finansielt sett til å komme i overskuddsposisjon. Det har jeg begrunnet i andre NEL tråder.
Elvo - det er veldig bra med 90 % avkastning på investeringene i NEL:) Du skriver at du var med fra kr 1.67 - det betyr, hvis jeg oppfatter deg riktig, at du var NEL aksjonær i veldig lang tid. Du skriver videre at du tror det vil gå mange år før en oppnår nye 90 % i NEL. Det kan godt være at du får rett - men jeg tror at svaret på det avhenger av de essensielle spørsmålene du har stilt, herunder om Nikola blir en suksess. En har aldri en garanti - men hvis det er riktig at du mener at Nikola blir en suksess, hvilket jeg tror vi vil få mye av svaret på allerede i 2019, er jeg ikke tvil om at du ville fått en mye raskere 90 % økning på din investering enn du har fått så langt i NEL. Det er ikke unaturlig at en kan miste tålmodigheten etter en så lang reise - og jeg har forstått at du har funnet andre gode investeringsobjekter - men dersom en ser isolert på NEL, og en mener at Nikola vil bli en suksess samt at Hydrogen er på vei til å bli en viktig energibærer, har jeg vanskeligheter med å forstå at ikke NEL er et meget godt inveseringsobjekt i dag! Dette er imidlertid kun mine betraktninger og jeg håper alle gjøre sine egne selvstendige vurderinger:)
Jeg vil ønske deg Elvo og alle andre lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
m73102,
Vi forstår hverandre meget godt og det med gjensidig respekt.
Og jeg har vært som du skriver så lenge i Nel at jeg fortsatt ikke klarer å la være å lese de fleste trådene som angår Nel.
Tror jeg skrev at det kan gå lang tid før en opplever nye 90% uten å tidfeste det da det blir meget vanskelig.
Dersom Nikola lykkes, noe som jeg tror de gjør vil jeg anta at kursen kan løftes etter hvert meget bra fra tidligst høsten 2019. Samtidig er det slik at Nel kan overraske både markedet og undertegnede med flere og større kontrakter, spesielt i Asia før den tid. Korea er et meget spennende marked, i California er de framoverlent og satser. Australia hadde jeg lenge tro på, men det har virkelig dratt ut. Yara skal vel ta en avgjørelse angående Pilbara inneværende år og det er absolutt en trigger.
Jeg kommenterer ikke her en sjelden gang for å baisse, jeg prøver å komme med reflekterte input basert på min historiske erfaring i caset Nel.
For min del handlet det om å ikke forelske seg blind i en aksje og klarte til slutt å selge meg helt ut for å satse på noe annet. I markedet finnes det ingen garantier og selv om Nel har vist en oppadgående kursmessig trend vil jeg tro at de fleste synes det har gått senere enn de hadde trodd på selv.
Ønsker alle Nellere lykke til og mine tanker og refleksjoner er ikke ment som annet enn input i deres diskusjoner.
Gjennom mer enn 3 år forsvarte jeg det meste av Nel's aktiviteter og når det gjelder innsidesalg var jeg i mail dialog med Simonsen og Løkke flere ganger for å få svar på dette og har på andre tråder gjengitt korrespondansen.
De aller fleste av oss er i markedet for å tjene penger og for min del var det nå riktig å bryte ut da det ser ut til å dra ut mer i tid enn jeg og mange andre hadde forestilt oss. Dette henger også sammen med det store antall aksjer som er i selskapet etter flere kapital utvidelser de seneste årene.
Jeg har mange venner som fortsatt sitter med aksjer i Nel.
Vi forstår hverandre meget godt og det med gjensidig respekt.
Og jeg har vært som du skriver så lenge i Nel at jeg fortsatt ikke klarer å la være å lese de fleste trådene som angår Nel.
Tror jeg skrev at det kan gå lang tid før en opplever nye 90% uten å tidfeste det da det blir meget vanskelig.
Dersom Nikola lykkes, noe som jeg tror de gjør vil jeg anta at kursen kan løftes etter hvert meget bra fra tidligst høsten 2019. Samtidig er det slik at Nel kan overraske både markedet og undertegnede med flere og større kontrakter, spesielt i Asia før den tid. Korea er et meget spennende marked, i California er de framoverlent og satser. Australia hadde jeg lenge tro på, men det har virkelig dratt ut. Yara skal vel ta en avgjørelse angående Pilbara inneværende år og det er absolutt en trigger.
Jeg kommenterer ikke her en sjelden gang for å baisse, jeg prøver å komme med reflekterte input basert på min historiske erfaring i caset Nel.
For min del handlet det om å ikke forelske seg blind i en aksje og klarte til slutt å selge meg helt ut for å satse på noe annet. I markedet finnes det ingen garantier og selv om Nel har vist en oppadgående kursmessig trend vil jeg tro at de fleste synes det har gått senere enn de hadde trodd på selv.
Ønsker alle Nellere lykke til og mine tanker og refleksjoner er ikke ment som annet enn input i deres diskusjoner.
Gjennom mer enn 3 år forsvarte jeg det meste av Nel's aktiviteter og når det gjelder innsidesalg var jeg i mail dialog med Simonsen og Løkke flere ganger for å få svar på dette og har på andre tråder gjengitt korrespondansen.
De aller fleste av oss er i markedet for å tjene penger og for min del var det nå riktig å bryte ut da det ser ut til å dra ut mer i tid enn jeg og mange andre hadde forestilt oss. Dette henger også sammen med det store antall aksjer som er i selskapet etter flere kapital utvidelser de seneste årene.
Jeg har mange venner som fortsatt sitter med aksjer i Nel.
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
mozel
09.09.2018 kl 12:48
5404
Bra oppsummering av NELs posisjon nå. Mer sansynlig at aksjen vil ha en sidelengs/negativ utvikling de neste kvartalene enn stigning.
Elektrolysedelen er mer eller mindre blokkert de neste kvartalene, vil ikke makte vesentlige nye kontrakter før ny fabrikk er innkjørt, tar i beste fall 6 kvartal. Usikker på hvor god dekning det er på leveransene til Nikola.
Selskapet ser ut til å ha problemer med å selge kapasiteten fra fabrikken i Herning. Andre tilbydere av stasjoner synes å befeste sterkere posisjon i markedet.
Elektrolysedelen er mer eller mindre blokkert de neste kvartalene, vil ikke makte vesentlige nye kontrakter før ny fabrikk er innkjørt, tar i beste fall 6 kvartal. Usikker på hvor god dekning det er på leveransene til Nikola.
Selskapet ser ut til å ha problemer med å selge kapasiteten fra fabrikken i Herning. Andre tilbydere av stasjoner synes å befeste sterkere posisjon i markedet.
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
Takk for at du deler dine tanker Elvo - det setter jeg stor pris på! Du er en av de som jeg virkelig bruker tid på å lese/høre på. Jeg er enig med deg at en aldri har noen garanti:) Ting har tatt tid - samtidig har nok jeg litt ulik oppfatning om hvor lang tid det vil ta før kursen får et løft. Jeg mener at får vi ytterligere bekreftelser som hhv. konkretiserer omfanget av Nikola kontrakten og minsker usikkerheten - vil de økte forventningene ha en positiv effekt på kursen. Jeg mener at det vil skje før høsten 2019. I tillegg, som du nevner, kan det fortsatt komme positive nyheter fra andre markeder som berører NEL. Dette er derimot noe som gjør det spennende ved å handle aksjer - samt år vi kan ha gode og konstruktive diskusjoner hvor de ulike synene kommer frem:) Det er videre viktig, som du nevner, at en ikke forelsker seg i en aksje og at en fortløpende gjør en vurdering. Jeg mener fortsatt at NEL er et godt invedteringsobjekt og har blitt sterkere i troen. Tiden vil vise:)
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
Rolfbruun
09.09.2018 kl 15:50
5123
Elvo og M73:
Takk for voksne og balanserte betraktninger. Det setter jeg pris på.
Jeg kom inn i selskapet i september/oktober 2015 med en veldig tro på at "hydrogen economy" nå ville skyte fart. I retrospekt ser jeg jo at dette tar mer tid enn jeg hadde håpet på, men når dèt er sagt så har det absolutt skjedd enormt mye - og ingenting tyder på at dette vil bremse opp. NEL har etter min mening en svært god posisjon globalt sett og hydrogen er i høyeste grad på de flestes agenda samtidig som "oljen" nå gjør et kraftig hopp igjen. I mitt hode betyr dette at hydrogen blir desto mer konkurransedyktig generelt. Videre at oljeselskapene nå igjen får voldsom inntjening og store overskudd som i sin tur sannsynligvis i større grad enn før vil kanaliseres inn mot investeringer "i fremtiden" (vind/sol/hydrogen/batteri/annet). Vi vet alle at "oljen må dø" før eller siden, ikke sant?
Jeg forstår at dette ikke er gjort i en håndvending. Vi må jo sørge for at folk tjener penger på å lage utstyret man trenger for å produsere hydrogen, deretter produsere det, selge det, frakte det, selge det, levere det og bruke det. Det må ha en utbredt nytteverdi som må skapes med investeringer og satsing. Kanskje da først og fremst med penger fra oljeindustrien. Jeg tror det for alvor starter med tungtransporten og at strømprisene etterhvert blir så høye at FCEV biler også blir fornuftig (her i landet). Jeg tenker det heller ikke er lenge til industrien får krav tilsvarende bil-bransjen hva gjelder utslipp osv. slik at de er nødt til å direkte og/eller indirekte investere i alternativer hvor da hydrogen er ett. Videre tenker jeg at markedet er så enormt stort at bare små drypp her og der vil være voldsomt utslagsgivende (underforstått at et lite drypp da er veldig stort i omfang).
Min tro på "hydrogenøkonomi" er sterkere idag enn igår og jeg tenker at det er slik det må bli så lenge vi ikke klarer å få til kald fusjon, finner opp et super-batteri som ikke er basert på forsvinnende ressurser eller får besøk med nye løsninger fra det virkelig store utland (kosmos). Jeg tenker innimellom på at solskinnet som treffer kloden i løpet av 2 minutter er nok til å dekke hele verdens energibehov i 12 mnd (tas med en liten klype salt, men dog...)
Jeg blir sittende i denne aksjen i overskuelig fremtid og ser på min 2,5mill post (verdi) her som pensjon.
Go hard - go long
Takk for voksne og balanserte betraktninger. Det setter jeg pris på.
Jeg kom inn i selskapet i september/oktober 2015 med en veldig tro på at "hydrogen economy" nå ville skyte fart. I retrospekt ser jeg jo at dette tar mer tid enn jeg hadde håpet på, men når dèt er sagt så har det absolutt skjedd enormt mye - og ingenting tyder på at dette vil bremse opp. NEL har etter min mening en svært god posisjon globalt sett og hydrogen er i høyeste grad på de flestes agenda samtidig som "oljen" nå gjør et kraftig hopp igjen. I mitt hode betyr dette at hydrogen blir desto mer konkurransedyktig generelt. Videre at oljeselskapene nå igjen får voldsom inntjening og store overskudd som i sin tur sannsynligvis i større grad enn før vil kanaliseres inn mot investeringer "i fremtiden" (vind/sol/hydrogen/batteri/annet). Vi vet alle at "oljen må dø" før eller siden, ikke sant?
Jeg forstår at dette ikke er gjort i en håndvending. Vi må jo sørge for at folk tjener penger på å lage utstyret man trenger for å produsere hydrogen, deretter produsere det, selge det, frakte det, selge det, levere det og bruke det. Det må ha en utbredt nytteverdi som må skapes med investeringer og satsing. Kanskje da først og fremst med penger fra oljeindustrien. Jeg tror det for alvor starter med tungtransporten og at strømprisene etterhvert blir så høye at FCEV biler også blir fornuftig (her i landet). Jeg tenker det heller ikke er lenge til industrien får krav tilsvarende bil-bransjen hva gjelder utslipp osv. slik at de er nødt til å direkte og/eller indirekte investere i alternativer hvor da hydrogen er ett. Videre tenker jeg at markedet er så enormt stort at bare små drypp her og der vil være voldsomt utslagsgivende (underforstått at et lite drypp da er veldig stort i omfang).
Min tro på "hydrogenøkonomi" er sterkere idag enn igår og jeg tenker at det er slik det må bli så lenge vi ikke klarer å få til kald fusjon, finner opp et super-batteri som ikke er basert på forsvinnende ressurser eller får besøk med nye løsninger fra det virkelig store utland (kosmos). Jeg tenker innimellom på at solskinnet som treffer kloden i løpet av 2 minutter er nok til å dekke hele verdens energibehov i 12 mnd (tas med en liten klype salt, men dog...)
Jeg blir sittende i denne aksjen i overskuelig fremtid og ser på min 2,5mill post (verdi) her som pensjon.
Go hard - go long
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
really
09.09.2018 kl 19:31
4841
Mange bra innlegg her, godt det er en NEL tråd det går an å bruke tid på.
Jeg tror mange vurderer inngang i NEL, det synes på kursen også som synes sterk. At ikke stigningen er av et helt annet kaliber skyldes en rekke forhold.
1. Folk er blitt presentert luftslott før og er skeptiske. Når det snakkes om titalls milliarder i omsetning og tilhørende megafortjeneste lukker folk ørene. NEL er ikke et luftslott, men det må mer substans bak analysene før kursen tar av.
2. NEL har i prinsippet en kunde akkurat nå. Kunden har ikke omsatt ei krone og baserer hele sin virksomhet på ny anvendelse av teknologi. Dette staves RISIKO.
3. NEL bygger en ny helautomatisert fabrikk som om 1,5 år skal spy ut 10 ganger fler electrolyserør enn de kan i dag. Mye av kapasiteten er nødvendig for å betjene Nikola. Å bygge en slik fabrikk er risikabelt uansett hvem som gjør det. NEL har aldri gjort det før. Det er ikke uvanlig at større helautomatiske fabrikker tar dobbelt så lang tid å bygge og har halv kapasitet av det planlagte fra oppstart. De har også forplikte seg seg til at kostnadsnivået skal mye ned. Det krever at oppskaleringen lykkes i tide. Dette staves også RISIKO. Nå går verden fremover og noe har en lært av fabrikker som er bygd før, så det er ikke sikkert reell risiko er så stor som oppfattet risiko.
4. Elektrolyserør er bare en del av leveransen. NEL skal levere stasjoner. Den danske fabrikken leverer noen få stasjoner i året. De må også flerdoblet kapasiteten. Det har det vært snakket lite om. Er det også en RISIKO?
Disse punktene vil gradvis avklares. Det vil bli synlig hva omfanget av Nikola kontrakten og eventuelle oppfølgingskontrakten er. Fabrikken bygges ferdig. Når den begynner å sende elektrolyserør til US, forhåpentligvis ikke med fly, vil en vite kapasiteten og om de lykkes. Danskene leverer på løpende bånd. Og når Nikola tar imot og betaler er motpartsrisikoen eliminert. Forhåpentligvis står da kundene i kø, det er mangel på elektrolyserør fordi hydrogen seiler opp som reell konkurrent til olje, og NEL har størst kapasitet.
Skjer alt dette i 2020-21 står NEL i en helt annen kurs enn i dag. Og det er ikke dobling en gang vi snakker om. Men risikoen er svært stor og tallene bak strategien uklare. Men kursen kommer om de lykkes etter hvert som usikkerheten reduseres. Og oppgangen kan bli eksplosiv.
Jeg tror mange vurderer inngang i NEL, det synes på kursen også som synes sterk. At ikke stigningen er av et helt annet kaliber skyldes en rekke forhold.
1. Folk er blitt presentert luftslott før og er skeptiske. Når det snakkes om titalls milliarder i omsetning og tilhørende megafortjeneste lukker folk ørene. NEL er ikke et luftslott, men det må mer substans bak analysene før kursen tar av.
2. NEL har i prinsippet en kunde akkurat nå. Kunden har ikke omsatt ei krone og baserer hele sin virksomhet på ny anvendelse av teknologi. Dette staves RISIKO.
3. NEL bygger en ny helautomatisert fabrikk som om 1,5 år skal spy ut 10 ganger fler electrolyserør enn de kan i dag. Mye av kapasiteten er nødvendig for å betjene Nikola. Å bygge en slik fabrikk er risikabelt uansett hvem som gjør det. NEL har aldri gjort det før. Det er ikke uvanlig at større helautomatiske fabrikker tar dobbelt så lang tid å bygge og har halv kapasitet av det planlagte fra oppstart. De har også forplikte seg seg til at kostnadsnivået skal mye ned. Det krever at oppskaleringen lykkes i tide. Dette staves også RISIKO. Nå går verden fremover og noe har en lært av fabrikker som er bygd før, så det er ikke sikkert reell risiko er så stor som oppfattet risiko.
4. Elektrolyserør er bare en del av leveransen. NEL skal levere stasjoner. Den danske fabrikken leverer noen få stasjoner i året. De må også flerdoblet kapasiteten. Det har det vært snakket lite om. Er det også en RISIKO?
Disse punktene vil gradvis avklares. Det vil bli synlig hva omfanget av Nikola kontrakten og eventuelle oppfølgingskontrakten er. Fabrikken bygges ferdig. Når den begynner å sende elektrolyserør til US, forhåpentligvis ikke med fly, vil en vite kapasiteten og om de lykkes. Danskene leverer på løpende bånd. Og når Nikola tar imot og betaler er motpartsrisikoen eliminert. Forhåpentligvis står da kundene i kø, det er mangel på elektrolyserør fordi hydrogen seiler opp som reell konkurrent til olje, og NEL har størst kapasitet.
Skjer alt dette i 2020-21 står NEL i en helt annen kurs enn i dag. Og det er ikke dobling en gang vi snakker om. Men risikoen er svært stor og tallene bak strategien uklare. Men kursen kommer om de lykkes etter hvert som usikkerheten reduseres. Og oppgangen kan bli eksplosiv.
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
tommbakk
09.09.2018 kl 19:45
4820
Takk for bra innlegg. Støtter dine vurderinger ift risker som caset NEL står overfor.
Men, jeg personlig har et veldig solid inntrykk av Løkke og resten av ledelsen. Det bygges systematisk sten på sten av en virksomhet jeg tror vil bli et nytt norsk industrieventyr de kommende 5-6 år.
Men, jeg personlig har et veldig solid inntrykk av Løkke og resten av ledelsen. Det bygges systematisk sten på sten av en virksomhet jeg tror vil bli et nytt norsk industrieventyr de kommende 5-6 år.
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare
En ny børsdag er over og NEL fortsetter nedover. Det var lenge veldig lite aktivitet - tok seg noe oppover på slutten både når det gjelder omsetning og kurs. Hvordan vil ferden gå videre på kort sikt? Hv kan vi lese ut fra de siste dagers negative utvikling? Selv om dagens omsetningen er relativt lav, virker det som at det er et brudd på trenden om høyere "bunner" - og jeg tror vi på kort sikt vil ligge mellom 3.40 og 3.60. Jeg tror det vil ta noe tid før vi igjen tester motstanden på 3.70. Det som er positivt er at det virker som 3.40 holder -
og at tendensen fortsatt er at vi faller på lavere volum enn når kursen stiger. Jeg mener fortsatt de tekniske forholdene er positive - men kanskje ikke like positive som for 1 uke siden...?
Jeg mener derimot at det fundamentale ikke er endret seg siden kursen var på 3.75 - og det kan ikke forklare nedgangen. Mitt langsiktige perspektiv har derfor ikke endret seg:)
Det er påfallende å se at aktiviten og antall innlegg på HO faller når kursen til NEL går ned - og det blir fort krisemaksimering. Det er nettopp når kursen faller jeg mener det er viktig at en bør diskutere/lufte tanker for den videre utviklingen. Min anbefaling er at alle bør ha en plan for investeringen (kort/langsiktig) - følg den og vurder om det ut skjedd noe (teknisk/fundamentalt) som tilsier at planen bør endres. Er det noe de siste dagene som tilsier at dere bør selge/kjøpe? Mener dere det har skjedd noe i det siste som gjør at kursen til NEL er for høy/lav? Den siste kursutviklingen har som nevnt ikke endret mitt syn på NEL - og jeg tror at 3.40 vil holde. Men dere må selv gjøre deres egne vurderinger:)
Lykke til!
og at tendensen fortsatt er at vi faller på lavere volum enn når kursen stiger. Jeg mener fortsatt de tekniske forholdene er positive - men kanskje ikke like positive som for 1 uke siden...?
Jeg mener derimot at det fundamentale ikke er endret seg siden kursen var på 3.75 - og det kan ikke forklare nedgangen. Mitt langsiktige perspektiv har derfor ikke endret seg:)
Det er påfallende å se at aktiviten og antall innlegg på HO faller når kursen til NEL går ned - og det blir fort krisemaksimering. Det er nettopp når kursen faller jeg mener det er viktig at en bør diskutere/lufte tanker for den videre utviklingen. Min anbefaling er at alle bør ha en plan for investeringen (kort/langsiktig) - følg den og vurder om det ut skjedd noe (teknisk/fundamentalt) som tilsier at planen bør endres. Er det noe de siste dagene som tilsier at dere bør selge/kjøpe? Mener dere det har skjedd noe i det siste som gjør at kursen til NEL er for høy/lav? Den siste kursutviklingen har som nevnt ikke endret mitt syn på NEL - og jeg tror at 3.40 vil holde. Men dere må selv gjøre deres egne vurderinger:)
Lykke til!
Redigert 21.01.2021 kl 02:34
Du må logge inn for å svare