Skiftet til sommerdekk, samme dekka i 8 år

Brande_n
26.04.2020 kl 00:09 2025

Regner med de holder i 2 sesonger til, så blir det 10-års jubileum. Ja det sies at dekk er ferskvare osv. men slikt betyr ingenting for meg.

Så lenge mønsteret er innafor - i dette tilfellet målt til 4-5 mm igjen, så kjøres dekka - som er produsert 0312 - til de er utslitte, det vil si ned mot 1-2mm. Bilen har for øvrig kjørt 121000 Km, og er de samme dekka som bilen ble levert med da den var ny. Det samme med vinterdekka.

Ting som varer - ikke bruk og kast - er bærekraftig, økonomisk og dermed miljøvennlig synes nå jeg.
Redigert 28.04.2020 kl 22:44 Du må logge inn for å svare
snoken
26.04.2020 kl 00:37 1875

Bra for deg,så da er vel det helt greit
Jeg kjører nå sjette vintern,piggdekka ser enda ganske bra ut Nokia Hakka,,bilen gått 80000

Det er nettopp sånne som deg jeg håper jeg ikke møter i motsatt kjørebane når du må ta en unnamanøver på våt asfalt.
Når du synes dette er greit så forteller det meg bare at regelverket er feil.
Det skulle vært forbudt med dekk som er over 4-5 år gamle uansett mønster.
Redigert 26.04.2020 kl 00:39 Du må logge inn for å svare

Hvis du har noen 8 år gamle joggesko, så synes jeg du skal skryte litt av de også....
snoken
26.04.2020 kl 00:42 1841

Det er nettopp sånne som deg jeg håper jeg ikke møter i motsatt kjørebane når du må ta en unnamanøver på våt asfalt.
Eller en som deg,som sitter å fikkler med mobilen mens du kjører
Brande_n
26.04.2020 kl 00:46 1846

Har noen gamle joggesko, kjøpt på Tenerife for om lag 6 år siden. De brukes til praktiske oppgaver, skifte dekk, småpusling i heimen med vedlikehold osv. De vil nok bli minst 8 år eller mer

Den andre bilen er veteran neste år, den kjøres ca 5000 i året. Skal se på dekka når de ble produsert, men de er nok noen år nå hehe
Redigert 26.04.2020 kl 00:46 Du må logge inn for å svare
Treidar
26.04.2020 kl 00:50 1828

Test en nødbrems i første regnbyge. Ikke før en sving.
snoken
26.04.2020 kl 01:09 1807

Hensynsfull,aktpågivende og varsom.
Så trenger du aldri å nødbremse,eller gjøre unnamanøver

Om 3 uker skal jeg vurdere å ta av vinterhjulene på den ene veteranbilen min fra -83, står noe med "Viking" på dem. Godt med pigger og mønster fortsatt, har fungert godt på både snø og is,ca 16 år disse dekkene. Men alltid en fordel at man har blitt såpass tørr bak ørene, at man kan håndtere en bil uten allskens moderne støttehjul, før man legger ut på tur. Har forøvrig kjørt skadefritt i 45 år.

Jeg hadde en gang noen sommerdekk som det var veldig godt med mønster i, men som ble steinharde. Ved regn var det som å kjøre på is. På aks felt på E6 spant den på 3. Gir på våt vei.
Det føltes litt feil å kaste dekk med så mye mønster men måtte jo det.
Redigert 26.04.2020 kl 10:06 Du må logge inn for å svare
Treidar
26.04.2020 kl 10:17 1625

Så smart, da trenger du ikke forsikring eller sikkherhetsbelte heller.

Heller ikke hvis det løper ut et barn foran bilen din. Eller en elg for den saks skyld.

Har kjørt bil i over 30 år, kan ikke huske at jeg noengang har hatt bruk for «unnamanøver» på våt asfalt.

Kjører man som folk går det bra.

Men blir dekkene veldig harde er det jo bare å bytte.

Har en gammel mc der dekka er godt over 30 år gamle, har fungert greit, men skal skiftes nå.
Redigert 26.04.2020 kl 10:38 Du må logge inn for å svare
Brande_n
26.04.2020 kl 10:59 1546

Da jeg for noen få år siden utvidet førerkortet for henger og mens vi var ute å kjørte, spurte jeg kjørelæreren om hvor ofte skifter han dekk på hengeren sin selv? - men det kom det ikke noe konkret svar på. Hvis man tenker seg om, så skiftes de aldri, og de blir nok flere tiår gamle
Redigert 26.04.2020 kl 11:33 Du må logge inn for å svare
nordnes
26.04.2020 kl 11:59 1480

Dersom du skulle bli involvert i en ulykke, med 8 år gamle dekk, kan det få betydning ved vurdering av skyld og straffutmåling etc. At du attpåtil skryter av å kjøre med gamle dekk på hegnarforum, viser din manglende forståelse for lover og regler.

Sunn fornuft går aldri av moten.

Det er jo slik at alt man bruker av teknisk utstyr har en form for kompromiss i seg, dvs at det alltid finnes noe som er «bedre».

Ta f.eks dette med bremser, alle biler har ulik bremsekraft, men man operer med en minimumsstandard som enhver ny bil må passere for å bli godkjent.

Dvs at selv om en helt ny rå Porsche av siste model bremser vesentlig bedre enn en billig kinesisk bil selv om den også er helt ny, men begge disse bilene er godkjente for bruk på offentlig vei på tross av at den ene er mye bedre enn den andre.

Og det betyr selvsagt heller ikke at man er uansvarlig dersom man velger den billige bilen istedenfor den rådyre Porschen som bremser vesentlig bedre, han i den billige bilen er (bør!) være klar over bilens begrensinger.

Å kjøre en eldre bil med slitte dekk, slitte dempere og ellers er litt sliten betyr ikke at man er uansvarlig, dersom man ellers kjører etter forholdene.

Fartsgrensene i Norge er også et kompromiss, man kan kjøre sikkert gjennom en sving i 120 km/t i den råe Porschen, men fartsgrensa på strekningen er gjerne 50 km/t, fordi dette er et kompromiss som skal passe alle situasjoner, også folk med litt slitte dekk etc.

Jeg har flere biler, en nesten ny en som jeg kan kjøre «veldig fort» men samtidig sikkert, og en veldig gammel veteranbil som jeg selvsagt ikke kjører så fort med, fordi den ikke er like sikker, men slik jeg kjører den er den «sikker nok», og f.eks utrolig mye sikrere enn hvilken som helst flett ny motorsykkel med de siste dekkene, de siste bremsene, den aller siste aller sikreste hjelmen og de aller beste hanskene og den flotteste, sikreste og mest kostbare kjøredress, for på en MC er og blir man veldig ubeskyttet i forhold til hvilken som helst bil.

For det er nemlig slik at alt er relativt, og man må forholde seg til det uansett hva slags redskap man bruker, og hva slags føreforhold man kjører på.

Ser jo det når jeg kjører i Norge, folk som kjører til hytta i juli med den sikre bilen sin kjører i en sikker hastighet på 80 km/t oppover dalene i Norge, noe som selvsagt er veldig sikkert relativt sett til mye annet.

Men når man kjører samme strekning om vinteren, men is og snø i veibanen enkelte steder, med samme bil men med vinterdekk så er dette selvsagt ikke like sikkert som når man kjørte samme strekning om sommeren, likevel kjører folk i 80 km/t, for dette er fartsgrensen og den endrer seg ikke uansett føre, vær eller tid på døgnet.

Så joda, dere kan hovere over folk som velger å kjøre med eldre dekk etc, men dere gjør de samme «feilene» som andre ved å kompromisse på sikkerhet på akkurat samme måten, spesielt når du ligger i 80 km/t på vei opp til hytta på Kvitfjell, selv om det er både is og snø i veien, spesielt i den svingen som ligger i skyggen og som kan ha et tynt lag is som du «ikke så før det var for sent».

Igjen, alt er relativt og man må tilpasse seg de realitetene som faktisk er der, at det betyr å kjøre litt saktere, og å være ekstra opptatt av avstand til bilen foran dersom man har litt eldre dekk hører med.
Redigert 26.04.2020 kl 13:02 Du må logge inn for å svare

Nei du tar feil hukommelsen er ok.

Har måttet bremse hardt selvsagt, og opplevd ting, men har faktisk aldri måttet bremse hardt på våt vei med påfølgende unnamanøver, helt sant.

Det har skjedd på vei med snø, men ikke våt vei.

Det er jo på vinteren med snø og is at man virkelig har bruk for gode dekk i Norge, på sommerføre er fartsgrensene så lave, og selv gamle dekk har godt grep relativt sett, og når man i tillegg kjører etter forholdene skal det mye til for å kjøre slik at man utsetter seg selv og andre for fare.

De ulykkene som kommer er som regel forbikjøringer, folk som sitter i andre tanker, og folk som kjører vesentlig fortere enn både fartsgrenser og sunn fornuft skulle tilsi.
Redigert 26.04.2020 kl 13:08 Du må logge inn for å svare
pengex
26.04.2020 kl 14:36 1354

Har noen diagonaldekk liggende, hvis noen husker hva det er.
nordnes
26.04.2020 kl 14:49 1328

Fjordgubben; Det du nevner kalles «klassejuss».

På slutten av 1990 tallet var det en mangemillionær som fikk strafferabatt etter at han en sen kveld ble tatt med sin nye Mercedes 500 i 140 i en 80 sone. Dommeren vektla momentet at bilen var tryggere og mer trafikksikker en en ordinær bil, men dette momentet ble det sett bort fra da dommen ble anket til lagmansretten. Grunn til dette er er enkel, det er ofte en sammenheng mellom bil og inntekt / økonomi. Dersom en trekker inn bilens kjøreegenskaper utover den minstestandard som myndighetene har satt, vil det lett medføre at rike får mildere straff enn fattige. Lovgiver har bestemt at folks respekt og tillit til våre lover hvor prinsippet om «likhet for loven» er avgjørende, og da er det ikke rom for klassejuss.

Når det gjelder å kjøre med gamle dekk, så endrer gummien egenskaper med alderen slik at det øker bremselengden. Derfor kan en havne utenfor de krav veitrafikkloven stiller til forsvarlig vedlikehold og bruk av kjøretøy. Men det blir en individuell vurdering.
Redigert 26.04.2020 kl 15:04 Du må logge inn for å svare
repsol
26.04.2020 kl 14:49 1328

Helt enig brande_
Redigert 26.04.2020 kl 14:50 Du må logge inn for å svare

Nettopp, individuell vurdering, med andre ord sunn fornuft kommer man langt med.

Man kan spørre seg, hva tror du er «sikrest»:

1. Kjøre bil med 8 år gamle sommerdekk men legge inn ekstra sikkerhetsmargin f.eks når det er vått.

2.Kjøre i full fart ned fra Holmenkollen med racersykkel, «hjelm», tights og syltynne racingdekk

3. Kjøre MC fra Oslo til Drammen, ny MC, ny hjelm etc etc

Dersom du gjør alle disse tingene hver dag tror jeg du har en grei sjanse for å havne på sykehus, men det blir sannsynligvis ikke etter turen i bil.
Redigert 26.04.2020 kl 17:39 Du må logge inn for å svare
mishka
26.04.2020 kl 18:01 1196

Ja, alt er et veddemål på sjansen for ulykke. Som man sier i Østeuropa: "Gud tar vare på den som passer på ting selv".
Sjansen for alvorlig ulykke med norske hastigheter er kanskje ikke så stor. Den store skrekken i land med høyere hastighetsnivåer er dekk-eksplosjon i høye hastigheter. Jeg har selv sett dette på tyske autobahner og det er ikke noe vakkert syn når et forhjul på et "vrak" eksploderer i 170 km.t. Da hjelper det lite med allverdens ESP og andre elektroniske hjelpemidler. Autovernet er som oftest redningen da om bilen ikke treffer i slik vinkel at den slår rundt.

Etter å ha opphold meg flere år i Berlin ser jeg at tenking omkring sikkerhet er på et helt annet nivå i Tyskland sammenlignet med Norge.
Et eksempel: Skulle kjøre Oslo-Berlin for et par år siden en lørdag morgen og oppdaget at et bakhjul var omtrent tomt for luft. Fylte i dekkskum og pumpet opp til riktig lufttrykk og la i vei da ingen dekksjapper var åpne en lørdag morgen. Og det gikk helt fint til Berlin. Hold meg riktig nok under 130 under hele turen. Vel fremme dro jeg mandag morgen til et dekkverksted. Regnet med at de skulle ta av dekket, få ut skummet, og plugge hullet. Fyren bare himlet med øynene. Fikk beskjed om at å plugge et dekk var helt uaktuelt i Tyskland. Det var bare å kjøpe nytt.
Redigert 26.04.2020 kl 18:02 Du må logge inn for å svare

Sant det, jeg opplevde punktering på en britisk motorvei, kjørte i ca 130 og det gikk greit det, tror det var en skrue eller en spiker i et dekk og som plutselig forsvant og mistet trykk veldig fort, dekket var nok flatt på 5-10 sekunder. Fikk med en gang kjørt inn til siden og det største problemet var da å få hjelp for dette var en 8 felts motorvei det alle felt var i bruk, uansett kjørte sakte til en lomme og det gikk greit til slutt, måtte ha nytt dekk, men kan tenke meg at det hadde vært annerledes dersom jeg hadde vært på autobahn i over 200, punktering i slike hastigheter skal man ikke spøke med.

I Norge går trafikken så sakte at det skal godt gjøres å komme i en ulykke selv når man punkterer.
Redigert 26.04.2020 kl 18:15 Du må logge inn for å svare
Treidar
26.04.2020 kl 18:27 1160

En ting om miljøaspektet, hvis man har de samme dekkene i åtte år uten å slite dem ut, har man da egentlig bruk for bil? Man må jo kjøre fryktelig lite da, kun til butikken? Kunne man ikke klart seg med leiebil, bilkollektivet, sykkel, drosje, elektrisk rullestol?
nordnes
26.04.2020 kl 19:04 1130

I Norge så er veiene overbelastet og fpå mange veier blandes myke og harde trafikanter, en har også mye større andel av veier der kjøretøy møter hverandre i samme kjørebane, siden det kommer motgående trafikk i det andre kjørefeltet. Derfor er det en fattig trøst at vi har lav fart på veier med lav standard. Dårlige dekk kan fort føre en bil ut på veiskulderen hvor det er en myk trafikant eller over i motsatt kjørebane med møtende trafikk.
Brande_n
26.04.2020 kl 19:26 1107

Har en trillebår, den er nok minst 25 år, har aldri skiftet dekk, bare etterfylt luft. Har gjort mange unnamanøvre med den, og ingenting i si på dekket altså

Bottom line er at 99.9% av alle ulykker på veiene kommer av førerfeil, og har egentlig lite å gjøre med kvalitet på utstyret, problemet sitter i hjernen på sjåføren.
nordnes
26.04.2020 kl 20:01 1068

En snakker om samvirkende årsaker der både menneskelig svikt og andre komponenter inngår i et årsaksbilde som kan ende i en dødsulykke. Dersom du ser på denne analysen og grafen litt nede på siden i linken vil du se at veidekke/føreforhold er medvirkende årsak i 16% av dødsulykkene, mens det tilsvarende tallet for hjul dekk som medvirkende årsak i i 12%.

https://tsh.toi.no/doc595.htm
Redigert 26.04.2020 kl 20:06 Du må logge inn for å svare

Medvirkende årsak, noe som betyr at dersom sjåføren hadde vært utstyrt med sunn fornuft så hadde ikke ulykken skjedd, så den er jeg uenig i.

Dersom man har litt dårlig mønster på dekkene og man er i en ulykke så blir dekkene medvirkende årsak selv om sjåføren selvsagt burde tatt høyde for at dekkene er litt dårlige, slik at det koker ned til hvordan sjåføren oppfører seg.

Man bruker jo uttrykket «medvirkende årsak» selv om dette sannsynligvis ikke hadde noe som helst med ulykken å gjøre i det hele tatt.

At «føreforhold» skal bety noe er jo samme sak, dersom man ikke avpasser farten etter forholdene er jo dette igjen et resultat av at sjåføren gjør en feil!

Dersom man er i en ulykke og bilen har blankslitte dekk så blir dette oppført som medvirkende forhold, på tross av at blankslitte dekk neppe utgjør noen fare i trafikken i det hele tatt, dersom det ikke er regnvær, er veien våt blir det noe annet.

Redigert 26.04.2020 kl 20:43 Du må logge inn for å svare

Mandag kan det komme opp mot 15 centimeter snø i høyereliggende områder på Østlandet, snøværet starter mandag morgen og fortsetter fram til tirsdag formiddag. Meteorologisk institutt har sendt ut gult farevarsel, dette kan bli katastrofalt !

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2020/04/27/195673646/meteorologene-advarer-mot-mye-sno

Ikke noe problem dette, kjør som folk, dvs veldig sakte.

I UK er det nesten ingen som har vinterdekk, når det kommer snø seiler folk rundt som idioter, men det er som regel så mye kø at det sjelden blir alvorlige skader da farten blir så lav pga alle køene.

De som kan kjøre bil, og som klarer å holde farten nede går det greit så lenge man holder seg på flatmark, men kjører sjelden når det er snø i UK av frykt for å bli truffet av andre biler, har ikke vært noe snø å snakke om på nesten 10 år, da lå snøen en uke og samfunnet var nesten like nedstengt som nå.
Redigert 27.04.2020 kl 16:48 Du må logge inn for å svare

Å kjøre på sommerdekk hvis snøen ligger skikkelig har jeg prøvd en gang, noen få meter, absolutt intet veigrep. En gang måtte bilen stå utenfor garasjen for jeg klarte ikke å få den inn selv om det var helt flatt. Når jeg tenker litt på det så kan det hende at det var de tidligere nevnte sommerdekka som etter hvert ble så steinharde.
Hvis det bare er sørpe er det noe annet, det kan gå.
Ser at det står om gamle joggesko over her også. Mine er 13 år. Når jeg tenker litt på dem så kan jeg huske at jeg var på løpetur en gang, husker det godt, det blir 30 år siden til høsten, så jeg har fått nye sko siden det. Vurderer å gjøre det en gang til nå. For hvis man gjør ting tre ganger med likt mellomrom så gjør man det vel regelmessig? Og hvis jeg da tar en løpetur like før legen skal vurdere om jeg kan få fornye førerkortet når jeg nærmer meg 90 så kan jeg løpe en liten tur først og så påpeke at jeg løper regelmessig. Og det teller sikkert positivt tenker jeg. Da holder man seg jo frisk.

Intet veigrep med sommerdekk på vinterføre? Tja ikke helt riktig, noe grep er det, men fint lite.

Som sagt det stopper ikke mange millioner briter å kjører til og fra jobb med sommerdekk selv om det er snø, det går som regel bra selv om antall bulkeulykker selvsagt stiger voldsomt.

På tross av dette er det selvsagt ikke ulovlig å kjøre på vinterføre med snø i UK, skulle bare mangle....
R_offe
28.04.2020 kl 21:40 671

Skulle ikke forundre meg at alder på dekk blir en del av EU-kontrollen etter hvert..
R_offe
28.04.2020 kl 21:41 670

Skulle ikke forundre meg at alder på dekk blir en del av EU-kontrollen etter hvert..
kaliber
28.04.2020 kl 22:53 630

Mine piggfrie vinterdekk er 11 år gamle,type Hakka. Var en kamerat som ikke trodde det var tilfelle for gummien var ikke hard og mye mønster
igjen over minste dybde. Dersom dekkene gjøres rene og lagrer mørkt,varer de mye lenger, men må være dekk av god kvalitet, som Hakka feks.
Har ikke fått merknader på eu kontrollen.
Tøff
29.04.2020 kl 00:05 573

Selv kjører jeg lite. Mine dekk varer mye lenger enn 5 år. De er ikke utsatt for mye påkjenning, siden bilen står mye inn med tørr jevn temperatur, Det er ikke mulig hverken å kjenne eller se at dekkene er for gamle etter 5 år. Tror nok det er dekkbransjen som stresser dette, for å selge mer. I gamle dager derimot, med diagonaldekk og annen gummiblanding, slet jeg ut et sett dekk etter 20 tusen kilometer, Da var mønsteret borte og dekksidene fulle av sprekker.

Deter også viktig å holde seg til premium dekk, f.eks. Hakka som ble nevnt.
Redigert 29.04.2020 kl 00:09 Du må logge inn for å svare
mishka
30.04.2020 kl 13:10 443

I siste nummer av bladet bil har de testet nettopp dette. Ganske skremmende lesing. Det skiller ganske mange meter bremselengde mellom nye og gamle dekk.

Ja så det, men det er vel en nokså tilfeldig test. Akkurat de gamle dekka der var dårlige, men det gjelder jo ikke nødvendig vis alle.

Kom på at jeg som 16- åring hadde en opplevelse med lett mc. Måtte bytte utslitt bakdekk, og fikk gratis et gammelt dekk med masse mønster. Den gangen var det ingen som snakket om alder på dekk, det var jo kun mønster som telte.
Jeg kom ikke så langt, ca 2 km, så sladda jeg rett ut i en sving. Det var en skremmende opplevelse, men jeg skjønte straks at det var dekket, hadde tross alt kjørt der veldig mange ganger, og kjørte bare hjem på det før jeg skaffet et nytt.
Og heldig vis en såpass smal veil og 90 graders sving så jeg hadde ikke store farten, både jeg og sykkelen slapp med skrekken.
Redigert 30.04.2020 kl 14:22 Du må logge inn for å svare

Joda, man må være forsiktig med gamle dekk. Har som sagt en veteran mc med dekk som jeg tror er fra senest begynnelsen av 90-tallet, skal skifte de men har brukt sykkelen forsiktig på tørt sommerføre, ville ikke kjørt i regn med den. Men gjorde det da dekkene var 10-15 år gamle og det gikk helt fint.

Kommer jo an på hva slags dekk det er, hvordan man har lagret de og så videre.
Redigert 30.04.2020 kl 16:46 Du må logge inn for å svare