Hydrogen kan bli Norges nye eventyr !


Hvis Erna nå får ut fingeren og satser grønt

kan vi få et nytt grønt eventyr i Norge !

https://finansavisen.no/nyheter/debattinnlegg/2020/04/20/7519088/hydrogen-kan-bli-norges-neste-industrieventyr

Bybonden
OZZY1
26.04.2020 kl 10:21 2821

men da må Regjeringen satse NÅ !
Ikke vente å se an. De må satse NÅ. Men kjenner jeg sirumpa politikere lar de tjangsen gå fra seg. Se bare på hva Elvestuen fikk til. INGENTING. Bare Prat prat prat prat.
Treidar
26.04.2020 kl 11:05 2709

Håper det. God distriktspolitikk også, det er jo nedlagte og truede industrier både her og der som har gode kraftforsyninger, så da er vel Sp med.
Hemsen
26.04.2020 kl 12:55 2547

Håper på en mer synliggjøring av samarbeidsavtalene i tiden framover. Tenker da med de store som Yara, Kverner etc.
Da vil vi kunne vise folk flest, og ikke minst politikerne hvor stort dette kan bli. Her snakkes det arbeidsplasser....
OZZY1
26.04.2020 kl 18:06 2236

men obs obs for chinamann. han rapper og kopierer bare man snur ryggen til han.
velkjent
26.04.2020 kl 21:08 2014

Det forutsetter jo å bruke "billig" vannkraft for å produsere hydrogen. En må være temmelig nedsnødd som klimahysteriker for å ta den omveien. I Norge kan en bruke el-bil og lade fra nettet. Har Norge billig vannkraft etter elektrifiseringen av landet, kan den benyttes til å produsere mer aluminium eller andre lønnsomme produkter for eksport.
oophus
26.04.2020 kl 23:45 1748

Strømproduksjon har absolutt null verdi så lenge det er ingen som kjøper den. Majoriteten av verdien i strømproduksjon er å påse å kunne mate en demand vs supply linje. Vannkraft fra elver, Solkraft og Vindkraft har null verdi om behovet for strømmen ikke er der. Og i en verden der været tydeligvis blir mer og mer ekstremt så er det ikke sikkert denne situasjonen vi er i idag blir så uvanlig med et skeivt forhold innenfor "demand vs supply" linjen. Idag er jo supply mye større enn demand og prisen faller i bakken.

Hydrogen vil i så måte skaffe mye større verdier i å påse normal og stabil strømpris gjennom hele året, og gutta som produserer strøm gjennom RE tjener inn sine investeringer i et tempo man ikke har sett maken til før, når man har elektrolyse kapasitet i GW størrelses ordningen på tvers av hele kraftnettet på hver sin side av enhver flaskehals, klar til å ta imot et hvert overskuddsproduksjon.

Elbiler prøver det de makter og kan for å beholde levetiden i batteriene sine. De kan ikke brukes til å balansere nettet. Eventuelt så ville det vært ca 20% kapasitet ved hver bil siden ingen ønsker å lagre energi på høy motstand og "SoC%" over tid. Se på MS Ampere som til nød og siste mulighet ble nødt til å bruke ei buffer batteri for å få ladingen til å fungere. 120-200kWh energi bruker fergen på overfarten, og batteriet måtte være hele 1MWh.
Redigert 26.04.2020 kl 23:46 Du må logge inn for å svare

Hvis hydrogen blir Norges (og verdens) neste industrieventyr, vil NEL måtte hilse på nye konkurrenter som vil ha sin del av kaka.

https://e24.no/den-groenne-oekonomien/i/wP2kz5/her-vil-dei-bygga-hydrogenfabrikk-til-ein-milliard-kroner

:-) Bløtkaka blir jo da så stor, at Nel blir enorm med bare et lite stykke.

Bra det er flere på banen med hydrogen. Det er jo ønskelig.
Og som du jo sikkert vet er ikke flytende hydrogen noe NEL satser veldig på 😊😊

Du kan jo lese litt her:
Artikkelen er fra Nov-2018.
https://www.tu.no/artikler/derfor-bor-vegvesenet-styre-unna-flytende-hydrogen/452539


Utdrag:
Flytende hydrogen krever mer energi
Komprimert hydrogen er enklere å produsere og håndtere, men i flytende form er energitettheten større og fyllehastigheten raskere. Utfordringen med flytende hydrogen er imidlertid at det er svært komplisert og energikrevende å produsere, transportere og lagre.

I majoriteten av andre prosjekter med utvikling av tog, biler, busser og lastebiler er hydrogen i flytende form vraket til fordel for bruk av hydrogen i gassform. Globalt er alternativet så godt som valgt bort. Helt sikkert vil flytende hydrogen også komme dårligere ut i dette prosjektet.

Analyser vi har gjort viser at den totale energibruken ved en flytende hydrogen-løsning vil være minst 20 prosent, trolig nærmere 30 prosent høyere enn en komprimert hydrogen-løsning.
Redigert 11.05.2020 kl 00:35 Du må logge inn for å svare