NAS - vinnere-tapere neste 2 ukene i fly bransjen

Fred55
NAS 26.04.2020 kl 11:29 2345

Er vel ingen vinnere eller tapere i denne bransjen de kommende måneder-uker.
Vi leser om selskap etter selskap som må få hjelp til å overleve det som skjer. NAS trenger sitt og KLM/Air France trenger sitt. Mange som fremstår som at de er forståseg påere og har sterke meninger. KLM/Air F har 3,5 ganger så mange fly som NAS. De får vel rundt 100 milliarder si større fordelt på diverse måter og metoder. Skulle NAS fått samme hjelp av Norske regjeringen og ut fra samme beregning antall fly så skulle Norge bidratt med ca 28,5 milliarder. Og her skaper det hysteri når en skal på strenge forutsetninger få 3 milliarder.Samme gjelder for andre store selskap i fly bransjen. Uansett hvordan er regner på det og sammenligner NAS opp mot andre store fly selskaper. Så er det peanøtter NAS får i tilskudd. ( som er kjente pr i dag)
Sies at NAS nærmest er konkurs før dette. Tull og vas. Se hva de store selskapene kaver med nå. Tilbakebetaling av fly biletter som er kansellert. NAS har lite her i forhold til mange andre. Ett av stikk ordene til at forskjellen er så stor +++ mye annet noe riktig og noe direkte galt når en sammenligner.

Nå til uken er det møte med obligasjonseiere og andre lånetakere i NAS. Blir spennede og se hva en klarer å komme frem til her. Er mange ting som da er viktig å tenke på. Alle disse vil ha mest mulig igjen for sine lån og garantier. Ingen vil ha mindre en andre. Og felles er at alle helt vil ha alt tilbake.Her inne skrives det mye om NAS sin gjeld og varierer vel med mellom 45 og 60 milliarder Kr. Så langt har ikke jeg fått med noen som helt sikkert kan si hvordan denne er. Noe er ren gjeld noe er forpliktelser opp mot leasings selskaper osv. Heller ingen som har en klar formening om hva egenkapitalen i NAS er. For selvsagt sitter NAS på enorme eierdeler. Noe fly eier de noen har de eier andel i og noen er solgt med at en skal lease tilbake osv. De nye flyene har en kostpris på mellom 700 og 1 milliard. Selvsagt sikkert litt lavere som brukt, men om selskaper som går konkurs dumper fly så tror jeg ikke på tavnsalg osv. Da vil de store aktørene som Boeing/Airbus går konkurs som følge av det. Altså tar det ene med det andre. En ren konkurs vil også med føre flere år i retts appareatet og alle vil få mindre en ønsket og det vil ta tid. lang tid.
Noen obligasjonseiere har slotter som pant. Sånn sett kan en jo si ta slotten og fjern lånet. Slotten har mindre verdi i dag en hva den var satt i som pant, så vil trolig ikke det. Nye slotter etter krisen er over vil nok ha en annen verdi også.
Faktisk er det smartest at en før møtet 30.04. Ikke vet hva NAS potensielt kan få fra Boeing og heller ikke vite mer om hva de kan få av den Norske regjeringen. Får de vite for mye da er gribbene på en annen måte. Nå håper de og tror de og må forhandle ut fra det den 30.04.
Her må nok alle bidra med litt. Og all gjeld blir nok ikke konventert til aksjer. Mål settingen er nok vanvittig komplisert men er nok satt sammen på en måte som gjør at alle vil måtte ettergi noe og sette noe på vent. Får de det ikke til. Vel da taper alle på det.
Tviler på at obligasjonseiere som obligasjonsgjeld som selges mellom 15 og 40 % av pålydende vil få 100% kompensasjon i aksjer. Bli avtalen for god for noen sier de andre nei. Og skulle det bli så dårlig at dagens aksjonerer er fullstendig nullet ut. Vel da stemmes det ned 04.05. Så enkelt er det og så brutalt er det. Selvsagt må dagens aksjonerer bidra mer en de allerede har gjort i forhold til aksje tap de/vi faktisk har. Det bidraget trenger ikke bli en emisjon på 10 øre, men det kan/blir en eller annen form for emisjon og tilførsel av kapital. På en eller annen måte.
At staten vil bidra mer en de foreslåtte 3 milliardene er jeg rimelig sikker på. Men de vil tvilsomt komme på banen før 30.04. Enten kommer de etter 30.04 og før 04.05. Om avtalen er så dårlig at aksjonærene stemmer ned forslaget 04.05.Vil de nok komme på banen i ettertid for tror ikke de lar NAS gå konkurs. Jeg tror heller ikke at NAS vil presentere en så dårlig avtale den 04.05 som de selv ser at ikke vil få gjennomslag.Om de kommer så elendig ut etter møtet 30.04 vil det nok gå mot at de har en rednings plan klar på en kjempe emisjon. For får de ikke til noe den 30.04 da får de ikke de resterende 2,7 milliarder fra Staten og da er de i realiteten konkurs om de ikke får en kjempeemisjon som dekker både de 2,7 milliardene +++ for å kunne overleve litt lengre en 2020. En kan skrive side opp og side ned om dette og sikkert like mange meninger :-)
Hva tror så jeg da som en små aksjoner som har tatt en del tap og sitter igjen med ett lite lodd :-)

Er rimelig sikker på at NAS ikke går konkurs:
Tror at avtalen de får til 30.04. er sånn i grenseland opp mot fase 2 og 3, men at den på finurlig vis gjør at de kommer innenfor grensen til at de får tilført de siste 2,7 milliardene. Tror også at de får ja fra aksjonærene 04.05. Tror også at det vil komme en større emisjon om den vil komme- presenteres 04.05 er jeg usikker på, men den kommer kjapt. NAS vil ike kunne overleve med kun det de oppnår 30.04 + 04.05 + 2,7 milliarder. Vil kunne klare det en stund men med så mye usikkerhet og med en visshet i at de vil trenge mer en det og mer en det de potensielt vil få fra Boeing. Skal vi gjennom krisen og leve fremover i tid. Må det tilføres mer rimelig kjapt, om ikke blir dette ett tungt bly lodd som henger over NAS hele veien og vil aldri komme ut av myren. De vil trenge mer kapital enkelt og greit. Hvor mye blir gjetting. Her tror jeg staten kommer inn som stor aksjoner med eier andel på mellom 10 og 15 % mulig mer for en kort periode. Emisjonskursen vil trolig bli i ett område som dagens aksjonerer føler er ok. Altså ikke 10 øre eller 1 kr. :-) Tipper ett sted mellom 5 og 10 kr ( en metode som snittet en gitt litt lengre periode) med en forkjøpsrett til dagens aksjonerer på en gitt dato. Og at staten går inn som stor eier for en periode. Og at staten på en eller annen måte gir noen låne garantier på lav rente.
Tror ikke jeg kan selge mine aksjer med noe særlig gevinst de neste måndene, men legger jeg de vekk tror jeg de kan ganges opp mange ganger om 1 til 2 år. Ganges opp fra dagens pris vel å merke.

Da går vi en spenende tid i møte så for vi se hva som skjer

Redigert 21.01.2021 kl 06:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.04.2020 kl 11:41 2316

NAS er et marginalt selskap som er forgjeldet.

Ca. 80 % er virksomhet utenfor Norges grenser.

Norske skattebetalere har alt gitt milliarder til NAS igjennom støtte og lettelser, nu gjenstår det for selskapet å få utløst de siste milliardene i støtte fra skattebetalerne.

Hylekoret blant rebellene i opprørsgruppen forstår hverken enkel bedriftsøkonomi eller risikoen ved det å investere på børsen.

Som kjent tomme tønner rumler høyest, saklighetsnivået på innlegg fra opprørerne her og på Facebook er nedslående.

Problemene til NAS har vært en varslet begivenhet over flere år.

Viljen til å agere har vært blindet av grådigheten til å håpe på gevinst.

Leser nu at NAS sin ledelse ikke mener at rekonstruksjonsloven passer NAS, status i dag er at NAS er 100% prisgitt kreditorenes vilje til å konvertere, aksjonærene er satt sjakk matt.

https://e24.no/naeringsliv/i/g7nVWJ/tviler-paa-at-hastelov-vil-hjelpe-norwegian-ikke-veldig-tilpasset-vaar-situasjon
Redigert 21.01.2021 kl 06:33 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
26.04.2020 kl 11:48 2292

Bra innlegg Fred!
Mistyburger begynner å bli vell manisk, så det blir spennende dager fremover.
Redigert 21.01.2021 kl 06:33 Du må logge inn for å svare
Pitti
26.04.2020 kl 12:31 2227

Hørt noe om likebehandling? Og bare en ikke liker NAS som selskap skal de får mindre en mange andre i same posisjon? Jeg har aldri vært stor tilhenger av NAS og driftsformen, men her skriker det urettferdighet på høyeste nivå for åpenbart kvele en konkurrent.
Har ikke noe bety om de var nesten konkurs eller ei, de var ikke konkurs da krisen inntraff og dermed burde de har krav på samme hjelp som mange andre.
Redigert 21.01.2021 kl 06:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.04.2020 kl 12:33 2216

Norske skattebetalere har gitt NAS mer støtte enn andre flyselskaper har fått world wide, jamfør NAS sin virksomhet i Norge.
Redigert 21.01.2021 kl 06:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.04.2020 kl 12:42 2184

Balansen finner du på side 12 her:

https://www.norwegian.no/globalassets/documents/quarterly-results/interim-report-q4-2019.pdf
Redigert 21.01.2021 kl 06:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.04.2020 kl 12:47 2167

NAS trenger ikke mer gjeld i form av statlige lån og garantier, men mer egenkapital. Det kan selskapet kun få ved å konvertere gjeld til aksjer og ved en kontantemisjon mot aksjonærer og markedet.

Det er helt utelukket at Staten vil gi bort gratis penger eller overta selskapet.
Redigert 21.01.2021 kl 06:33 Du må logge inn for å svare
Fred55
26.04.2020 kl 16:14 1871

Burgundy. Har sagt det før du er sikkert en person som har en del kunnskap som mange av oss her inne. Noen innen det området og andre innen annet.
Forskjellen er at mange skriver meninger og leser hva andre skriver og har synspunkter. Du har en meget dårlig evne til å lytte eller argumentere. Du slenger rundt starter tråder og fremstår som en liten ilter mink, som opplever at ingen skjønner meg. Jeg har rett og alle andre har feil.
Du sier selv du ikke har aksjer i NAS. Samtidig er du den personen som desidert skriver mest om NAS. Den som er deisdert mest negativ og bruker mest tid på skriving her inne og da utelukkende negativt om NAS. Årsaken til dette er jo ukjent. Mulig du har en vond opplevelse med NAS. Mulig du har hatt ett forhold til en i NAS som dumpet deg. Mulig du rett og slett er en som elsker å kverulere. Mulig du jobber hos en konkurent mulig du har ett lite lodd i en obligasjon du er redd for. Mulig du rett og slett ikke har noe å gjøre og tror du har fått en oppgave i livet. Mange spørsmål som du leser. Kun du vet svaret på hva som skjer med deg og hva du er hektet på. Ikke sikkert du ser det selv heller ?

Hører gjerne på om du har noen fornuftig å komme med, men det meste har du allerede skrevet som nærmest er mulig. Vi skjønner alle at det er mye som går på høygir mellom ørene. Syn at du ikke heller forteller kommer med ett regnestykke på hva milliarder NAS allerede har fått fra Norske skattebetalere, hva Norge har tjent på av NAS. Hvordan du regner deg frem til dine påstander. Er som sagt sikker på at du har kompetanse og sikkert er en trivelig person, men ikke bland sammen alt du leser.
Jeg som små aksjoner er rede til å bidra. Ser at ting har vært drevet litt vilt tilbake i tid, men opplever at Norge har mer å hente på at NAS som selskap overlever fremfor at det ikke overlever.
Ellers har jeg skrevet litt om det i trådstarten og mange andre har skrevet annet. Noe er jeg enig i annet ikke. Men sånn er livet. Noe er en enig i annet ikke. Og de jeg ikke er enige med. De har selvsagt mange gode ting og jeg argumenterer mot. Og av og til skifter en mening når en har fått mer opplysninger og forståelse.
Redigert 21.01.2021 kl 06:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
26.04.2020 kl 16:36 1820

Jeg er børsens Mor Theresa, en motvekt til all rosemaling av hvor flott NAS er, hvor mye selskapet har gjort for samfunnet i Norge og hvor mye opprørerne har offeret for at Ola Nordmann skal få billige billetter.

Det tristeste er at så mange visstnok har kjøpt verdiløse aksjer i NAS, skremmende å lese på lukkede tråder og hallelujagruppen på Facebook hva enkelte lirer av seg av usannheter.

Trist at dagens aksjonærer heller ikke aksepterer at NAS alt har fått tilført milliarder av Norske skattebetalere, tiltross for at den Norske delen av NAS er marginal.
Redigert 21.01.2021 kl 06:33 Du må logge inn for å svare
tommorris
26.04.2020 kl 17:57 1681

Ikke glem helt hvordan et aksjeselskaps kapitalstruktur ser ut. Tenk over den. Øverst troner aksjonærene. De har ubegrenset oppside etter at selskapet har dekket sin gjeld, men de taper pengene sine først. Deretter kommer kreditorene, De har ingen oppside utover de renter de måtte motta. De taper (i teorien) først penger etter at aksjonærene har tapt alt. Etter kreditorene kommer staten med offentlige avgifter og til slutt de ansatte, hvis lønnskrav har beste prioritet. Styret og ledelsen er representanter for aksjonærene. Når styret og ledelsen ber om en restrukturering av NAS' kapitalstruktur, der de ber kreditorene om å bli aksjonærer, sier de at dagens kapitalstruktur er feil og at aksjonærene egentlig har tapt alt og sannsynligvis har kreditorene tapt en del også. Da er det i neste omgang bare et spørsmål om hvor mye dagens aksjonærer (som egentlig har tapt alt) skal få lov til å beholde mot at de stemmer for å godta den nye eierfordelingen. Mitt regnestykke på dette står i en annen tråd og jeg skal ikke kjede dere med dette igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 06:33 Du må logge inn for å svare
svestnes
27.04.2020 kl 07:55 1416

Norge blir handikappet uten Norwegian.
Redigert 21.01.2021 kl 06:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.04.2020 kl 08:01 1401

Spent på din begrunnelse for at Norge blir handikappet uten Norwegian.

Hvordan kan et selskap som har minst 80 % av sin virksomhet utenfor Norge ramme Norge?

Alteternativene vil blomstre dersom Norwegian vil forsvinne, det kalles markedsøkonomi. Les kapittelet om tilbud/etterspørsel!
Redigert 21.01.2021 kl 06:33 Du må logge inn for å svare
svestnes
27.04.2020 kl 11:01 1235

Kjenner ikke en eneste stat i verden som tillatter at utenladske aktører tar over nasjonal markeds andel. Norske politikkere må være hjerne skadet å tillatte kreditorer ta over NAS eller la bedrift med ferdig utarbeidet konsept og lukrative ruter gå konkurs!

Men jeg tror ikke politikeren er like dumme som de på forumet som mangler evner til å forstå viktigheten av Norwegian.
Redigert 21.01.2021 kl 06:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
27.04.2020 kl 11:11 1190

er tydligvis helt hjernedød du også som fortsatt sitter med nas aksjene dine,nas er eit helt normalt børsnotert selskap som hvem som helst kan kjøpe
Redigert 21.01.2021 kl 06:33 Du må logge inn for å svare
svestnes
27.04.2020 kl 11:24 1145

Du viser hvor lite intellegent du er, men også beviser at du har lav IQ. Bedriften må absolutt ikke havne i hendene til folk som deg. Da går alt i d*** på få sekunder.
Redigert 21.01.2021 kl 06:33 Du må logge inn for å svare