Kitron - Kompressorer til respiratorer.

Veldig sterk ordreinngang innenfor medisinsk sektor. Fabrikken i Jönköping må utvide med flere skift og ansette flere ansatte for å klare å dekke efterspørselen etter kompressorer til respiratorer (se intervjuet på SVT med Stefan Hansson Mutas fra fabrikken i Jönköping) . Denne efterspørselen vil holde seg ut året og godt ut i 2021. Den globale efterspørselen er enorm og det finnes kun få leverandører i Europa som kan levere disse avanserte produktene. Maguet Getinge Group (kunde av Kitron) leverte 10.000 respiratorer fra sin svenske fabrikk i 2019. I midten av mars meldte de at de hadde økt produksjons kapasiteten til 16.000 for 2020. De har nå nylig, i april meldt at de har økt kapasiteten til 26.000 i 2020. Det er også en sterk økning for Kitrons produkter innenfor cardiology systems og ultralyd.

Jeg er ganske sikker på at ordreinngangen innenfor medisinsk sektor vil fortsette å være veldig sterk for Kitron i 2020 og langt inn i 2021. Det er gode muligheter for at omsetningen til Kitron vil nå 4 milliarder i inneværende år. Med en EBIT på mellom 6,4 og 7,0, blir dette et gullkantet papir.

146% økning om jeg ikke husker feil? Så her har vi et selskap som utvilsomt vil tjene penger.

.....vil tjene penger... og betale økende utbytter :-) Julenissen kommer tidlig iår :-)

Et av få selskaper som øker inntjeningen. Er nok en del som flytter investeringene til Kitron i tiden som kommer. Mange er på utkikk etter en trygg havn i disse tider.
Luppen
27.04.2020 kl 10:48 1210

Det er stadig økning og det er viktig de har fått flere bestillinger .

Det sterke markedet for respiratorer (Ventilators) og annet avansert utstyr ventes å være veldig sterkt frem til 2025 iflg. en artikkel på Marketwatch fra i går. Covid 19 og en stadig eldre befolkning er hovedårsaken. Det forventes også at det blir et veldig sterkt behov for portable enheter til bruk i hjemmesykepleie etc.
Jeg tror den sterke veksten, innenfor medisinsk utstyr, som vi har sett for Kitron i det siste kvartalet, kan bli til langvarig glede for selskapets aksjonærer.
bellx
08.05.2020 kl 09:54 886

Kog er vel Kitrons største kunde og de gjør det bra så det har nok dryppet på Kitron også.At Kitron handles under 11 er en gåte for meg.

Ja det er riktig KOG er den største kunden, men det er også veldig spennende med de nye store leveransene innen det medisinske området. I andre kvartal starter også Kitron med leveranser på sin nye store kontrakt innen havvind.
Det er en gåte for meg at ikke fler har fått øyene opp for denne lysende stjernen på Oslo Børs.

Kitron ökar takten i Jönköping
Kontraktstillverkaren sätter in ytterligare skift och muskler för att möta efterfrågan på kompressorer.
Orderingången stiger hos kontraktstillverkaren Kitron i Jönköping, rapporterar SVT Nyheter.

Enligt nyhetsförmedlaren är det kompressorer till respiratorer som efterfrågas hos den medicintekniska producenten.
Stefan Mutas Hansson, vd på Kitron, säger att man som följd kommer upp i skift – både i kvartal två och tre – och att det behövs mer arbetskraft.
– Vi håller på att utbilda personal nu. Det är väldigt tekniskt avancerad utrustning som vi producerar, så det kräver en del kunskap, säger Stefan till SVT och berättar att man söker personal och kommer fortsätta med det.

https://evertiq.se/news/38834

Man skal være klar over at etterspørselen her er enorm verden over, og dette vil fortsette, og det passet vel godt at de nye fabrikk lokalene sto ferdig og kan ta imot større ordrer.
Som det skriver fra Jønkøbing.
" Det är väldigt tekniskt avancerad utrustning som vi producerar, så det kräver en del kunskap, säger Stefan till SVT och berättar att man söker personal och kommer fortsätta med det."

Vi opplever for tiden en stor global etterspørsel etter respiratorer....
https://www.draeger.com/no_no/Home

Ser TAIGA INVESTMENT FUNDS PLC-TAIGA F er på aksjonær listen igjen, disse solgte jo seg ut igjen her tidligere? Ikke bare at de er på listen, men står oppført som no 2 med 10,440,778 med 5.83% var ikke Taiga ute av listen her tidligere? Har heller ikke sett noe flaggmelding når de passerte 5% grensen?
bellx
09.05.2020 kl 16:41 516

Litt rart dette,skulle de ikke ha flagget? de var vel ikke over 5% sist? Leser på taiga funds hjemmesider at de bare investerer i selskaper meg god risk reward.Ser for øvrig at folketrygdfondet har økt med 179762 aksjer og er på åttende plass. Vi må vel snart forlate 10 tallet for godt eller...??

Det er jo gøy for oss som er på denne aksjen at den handles til en underpriset ti-kroning. Jeg har kjøpt hver uke i tre uker nå, og kommer til å fortsette. For slike muligheter, risk reward, kommer sjeldent på Oslo børs.