Tangen seminar

Vi har ikke lov til å ta imot så mye som en appelsin og skulle Tangen gi en til meg ville jeg si nei. Tangen er dyktig og ikke hans feil vedr seminaret. Vi trenger dyktige folk og alt det media skriver så virker det som de presser på for å få vekk Tangen. At mannen er dyktig er det ingen tvil om og om han inviterer er det opp til de inviterte å ta stilling til og avklare om dette er ok eller ikke.
Rockall
27.04.2020 kl 08:59 862

Helt korrekt. Seminaret var planlagt i lang tid og avgjørelsen om å delta eller ikke var kun opp til de inviterte. Forvaltningen av oljefondet behøver den beste lederen som kan oppdrives, og Tangen virker absolutt som rette person med lang erfaring og særdeles høy kompetanse. Forvaltningen av oljefondet må gå foran misunnelse!
fabian2
28.04.2020 kl 00:43 794

Tangen dekket hele forsiden av Dagbladet mandag , og ble på en slags måte geni-erklært..... Litt motsatt av misunnelses-journalistene i VG , som trodde de kunne få han fjernet ved "årets scoop"
fabian2
01.05.2020 kl 10:00 668

Det tok ikke mange dager før journalistene mistet interessen
HP17
01.05.2020 kl 10:10 648

Fint at toppene fikk sent rekningen på seminaret til skattebetalere, og det uten skam

Nå må skerpe dere og ha litt mer nyasert syn på bruk av skatteparadis for å slippe å betale mer skatt til felleskapene enn nødvendig. Greit nok for mange med formue kanskje, men muligens ikke helt innafor for en forvalter av pensjonsfond utland? Hæ? Og hvis skattepardiset står på EU's svarteliste bør det vel ringe en bjelle eller to langt inne i Norges bank? Hæ? Og som forvalter av fond i den størrelsen kommer en fort i konflikt med egne plasseringer - kjekt å være innsider begge steder og kjenne til større omrokkeringer. Her kan kurser fort kjøres begge veier!

Er ellers undrende til Trygve som på den ene siden kommer med hatartikler om norske bønder mens på den andre er nærmest helt ukritisk framstiller Tangen som et offer? Muligens er drømmeseminaret planlagt for lenge siden, men neppe hele invitasjonslista! Og når det nå viser seg at over halvparten av referansene til jobben var påspandert deltakelse framstår jo mr. Tangen som en meget god strateg. At referansene i ettertid dypt og alvorlig beklager sammenblanding av private og offentlige roller og økonomi er jo direkte komisk. Satan for gjeng! Og disse maktmenneskene skal vi ha tillit til? Hæ, itte fan! Drite i eget reir, det kan dem!

Skjerping folkens! Hau, hau

Redigert 02.05.2020 kl 13:35 Du må logge inn for å svare
Hellboy
02.05.2020 kl 13:52 548

Tja, coccoman. Nå blir jo Tangen faktisk gratis å ansette for oss skattebetalere. Han flytter formuen "hjem" og får vel en såpass heftig formuesskatt at den overgår lønna han får fra oljefondet.

Så vi får en vanvittig god person i stillingen helt gratis for skattebetalerne. Det er vel en win-win-situasjon?

Og tillit betyr ingen ting?
I tillegg til null karisma( verre enn Henrik Syse)......jaja er vel sånn vi fortjener da:-(
Redigert 02.05.2020 kl 14:30 Du må logge inn for å svare

Henrik Syse må ha foretatt yrkesmessig selvmord i denne saken.
Lederen for oljefondet er folkets tillitsmann, da kan man ikke ha folk som Tangen med alle slags bindinger og en jævlig tvilsom ansettelsesprosess.
Hellboy
02.05.2020 kl 15:06 494

Jeg har tillit til en person som har vist at han er j***** dyktig og som tar en jobb som han taper penger på. Det syns jeg det står respekt av.

At Moxnes, Tajik m.fl går hardt ut er uinteressant. De aner ikke hva den jobben handler om uansett.

Karisma kommer an på øyet som ser, men er vel ikke akkurat det som er viktig i en seriøs jobb. Såkalt "karismatiske" politikere er vel ikke akkurat de vi vil ha til å styre heller. Ref allerede nevnte Moxnes som et eksempel.

Det gjenstår vel å se om "hele formuen flyttes hjem", eller bare smuler? Det gjenstår å se om det blir en win-win situasjon.

Jeg mener det vil være en umulig habilitetskonflikt å delta i forvaltningen av to store fond. Å vite om oppkjøp og nedsalg av aksjer i oljefondet vil nødvendigvis speile muligheter for hedgefondet - og hvor er loyaliteten størst da? Selvfølgelig vil det kunne tappe potensiale fra en god investering for oss kommende pensjonister - itte bra spør du meg. Nei, flytting av hele formuen og termiering av ALLE interesser i hedgefondet er en selvfølgelighet for forvalteren av vår pensjon. Hau, hau.
Hellboy
02.05.2020 kl 15:37 448

Nå er deler av hans formue alt satt ut til veldedig stiftelse. Så det er vel "bare" 5 milliarder han flytter hjem for å få formuesbeskatning.

Og han setter bort forvaltningen av hedgefondet.

Om vi skal ha en kompetent person inn som leder av NBIM så må vi faktisk forvente at det kommer "gørr" fra Moxnes m.fl om lojalitet etc. iom at en kompetent leder av NBIM bør ha tjent penger før og bevist at vedkommende er kompetent til det. Om du og Moxnes forventer en person helt uten bindinger i aksjemarkedet, så finnes det mange slike. Men ingen som vil være kompetente.

Så ja, vi får kanskje den beste vi kan få i stillingen gratis. Sannsynligvis med god gevinst pga formuesskatt. Jeg fatter ikke hvorfor han orker. Det må være akademisk interesse/ønske om å bidra. Selv hadde jeg ikke hatt lyst på den jobben om jeg var ham.

Lederen av oljefondet skal ikke "gjette på aksjer". Oljefondet er et indeksfond (eller burde iallefall være det). Burde heller skaffe en leder som har baller nok til å si opp det de har av aktiv forvaltning, fordi det er et pengesluk.
Hellboy
02.05.2020 kl 15:51 424

Var en nyhetsartikkel for noe tid siden som viste at vi faktisk har tjent grovt på den aktive forvaltningsdelen. Jeg gidder ikke å søke etter den nå.

Men helt uenig. Indeksfond er den neste boblen og sørger for at firmaer på vei ned og som er i gamle industrier men en gang var store får kunstig høy aksjekurs lenge. Jeg skyr indeksfond som pesten. Har like lyst til å investere i det som i Norwegian....

EDIT: Og et indeksfond ville ha vært tungt investert i Norwegian.... så et enda bedre eksempel enn jeg trodde når jeg skrev kommentaren på hvorfor jeg skyr indeksfond...
Redigert 02.05.2020 kl 16:04 Du må logge inn for å svare

Lest deg opp på «gaven « til Kristiansand?
Hele fyren er glattere enn et såpestykke....I tillegg til skatteparadiser og referanser han smurte på seminaret sitt,
Håper inderlig ikke en så uspiselig figur beholder denne jobben :-(

Du er ikke helt på linje med Norges Banks representanskap med dine betraktninger, de er like grunne som hele ansettesen ser det til ;O)

"det er svært uheldig at ikke alle interessekonflikter mellom Tangens økonomi og rollen som daglig leder for NBIM er avklart før ansettelsen".

Bra at de går i dybden, det begynner å lukte såpe, ja. Hau, hau.