Stem nej som aktionær

Kvike11
NAS 28.04.2020 kl 08:15 6375

Stem nej som aktionær.
Der må findes bedre løsning end aktionærer skal forærer NAS væk.
Går NAS konkurs, vil de norske skatteyder få et større fradrag end de 3 milliarder som staten nådigst vil yde NAS i lån
Det hænger bare ikke sammen.
Mener at regeringen har mistet jordforbindelsen og er ude på et skråplan og meget smålige.
Stem nej.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2020 kl 21:47 1908

Du viser til 720 medlemmer på Facebook gruppen og over 1000 medlemmer utenfor, men flertallet på denne grupper støtter jo ikke ditt syn.

Har du mange fullmakter Helge?

Hvilken forening er disse over 1000 medlemmer utenfor Facebook medlem i?
klaesp
28.04.2020 kl 21:01 1940

Det må stemmes JA til forslaget hvis ikke går selskapet konkurs som selskapet selv formidler.. Når du som aksjonær har valgt å kjøpe aksjer i et selskap som har enorm med gjeld og som har bærer stor risiko ved uforutsette hendelser som for eks en pandemi som vi er vitne til nå. Det er selvfølgelig ikke myndighetene som skal redde enkelt selskaper som har utsatt seg for stor risiko.. Det finnes kun ett alternativ, stem jaaaaa
hurra
28.04.2020 kl 21:00 1943

Stemmes det nei blir aksjene verdiløse. Dette likevel om staten går inn i selskapet.
hstray
28.04.2020 kl 20:46 1961

svestnes skrev Stemmen er gitt. NEI
Kjære Norwegian aksjonær.

Jacob Schram og Norwegian kom i går med en oppdatering hvor dagens aksjonærer opprettholder 5 % av selskapet. Ifølge Schram er dette ett sjenerøst tilbud. Dette er dog ikke noe endelig tilbud da styret ber om svært brede fullmakter, og Norwegian ledelsen med Schram og co jobber for å konvertere så mye gjeld som mulig. Selskapet er jo eid av en bøtteballett med småaksjonærer, da er det best å gi styret brede fullmakter sier Norwegian pilot og medlem i gruppa Ole Jørgen Aanestad i dagens E24. Til informasjon til E24 og andre medier har gruppen 720 medlemmer på facebook og over 1000 medlemmer utenfor Facebook.
Når Norwegian i dag går ut med en video med CEO Jacob Schram som blir markedsført bredt på E24 og andre nettaviser med "vår viktigste annonse" så viser det hvor ekstremt dette er.
Norwegian bruker flere hundretusen, kanskje millioner på å markedsføre en avstemningen i deres favør i den største økonomisk krisen de noensinne har opplevd. (regningen kommer til medlemmer i denne gruppa iform av emisjoner)
Dette er ran på åpenlys gate, hvor dagens småaksjonærer skal åpne lommeboka på nytt og på nytt.
Norwegian krydrer tilbud til dagens aksjonærer med å tilby en emisjon på 400 mill til rabattert pris.
Aksjonærene skal få lov til å kaste inn mer penger i det sorte hullet for å opprettholde sin eierandel på 5 % hvor obligasjonseiere og leasingselskaper vil være hovedeiere.
Nye emisjoner vil komme i takt med at selskapet skal rampes opp og øke aktiviteten inn mot 2022.
Norwegian skriver selv i børsmelding at de har burnrate på 3-500 millioner i mnd, og da er flere kostnader satt på vent. Selskapet har hedging tap på 1 mrd i mnd med ca 1/3 av fuel forbruket headget med oljepris på 20$. Selskapet vil ikke være i normal drift før i 2022.
Sannsynligheten for at dagens aksjonærer sitter igjen med 1-2 % eller mindre i nye Norwegian er dessverre overhengende stor når Norwegian har sluttført sine forhandlinger med alle kreditorer.
Emisjoner vil komme tett som haggel. 400 millioner NOK i luftfarten med null inntekter holder under 1 mnd med burnraten Norwegian har i dag.
Hovedeiere i nye NAS er obligasjonseiere og leasingsselskaper som fordeler selskapet seg imellom. Obligasjonene handles i dag til 10-15 % av pålydende verdi, og vil få mulighet til å konverteres til ca 100 % verdi. Ifølge Sønnen til Jan Petter Sissener, Philippe Sissener gjelder det nå å bli enige om en konventeringskurs. Far Jan Petter Sissener har snakket om 1 kr hele tiden, og hans sønn vil nok argumentere for dette. Obligasjonseiere er som kjent ikke interessert i å bli sittende med aksjene lenge, de vil pøses ut i markedet så snart deres lock up periode er utløpt og kursen vil bli fullstendig knust.
Norwegian viser null forhandlingsevne ovenfor obligasjonseiere og forholder seg til kravene som blir satt av obligasjonseiere. Tilsvarende forhandlingsevne har vi sett ovenfor norsk myndigheter hvor Norwegian ikke har klart å forhandle seg frem til noe som helst.
Jacob Schram er ute i flere intervjuer i går bla NRK dagsnytt hvor undertegnede er med i samme reportasje. Han er tydelig på at aksjonærene må stemme JA på ekstra ordinær generalforsamling 4.5 for at NAS skal bestå, da alternativet er en konkurs. Tror Folk på bløffmakeren Jacob Schram som anbefalte aksjonærene å holde på aksjene? Og har ikke Schram og norsk myndigheter noen plan B? Det er det første man lærer på NHH /andre business skoler og i konsulentmiljøet McKinsey hvor Schram har sin bakgrunn er å alltid ha en plan b.
Kan norsk myndigheter akseptere at Norwegian går konkurs og at 2500 Norwegian arbeidsplasser i Norge forsvinner, flere tusen arbeidsplasser hos underleverandører samt ca. 25000 ansatte i norsk turistnæring ? Kan norsk myndigheter akseptere at samfunnskritisk infrastruktur ikke overlever denne krisen pga. de strenge tiltakene fra myndighetene? Og ønsker myndighetene at SAS monopolet med svakere rutenett og billettpriser på 4-5 x dagens vil bli den nye standarden?
En av største nye eierne i nye Norwegian vil bli leasingselskapet AerCap med adresse 5 km fra Ryanairs hovedkvarter i Dublin. Som vi alle er kjent så er det aksjonærene som styrer ett selskap gjennom styret. Det er ingen tvil om at Norwegian er ett av de første flyselskapene som vil bli overtatt og solgt ut etter Covid-19. Ryanair, WiZZ Air eller Airfrance/KLM er de nærliggende kjøpere.
Ett leasingselskap skal ikke eie ett flyselskap, og prosessen med et utsalg av Norwegian starter så snart man ser utgangen av denne krisen.
De store visjonene Jacob Schram snakker om i media om å bygge det nye Norwegian med hovedfokus på Norge er en drømmevisjon langt unna realiteter. Realiteten er at ett nytt styre settes hvor de nye utenlandske hovedeierne vil være dominerende.
Norwegian som norsk selskap er en saga blott etter 5.4.2020.
Men for Norwegian og Schrarm er det viktig å ha med seg små aksjonærene videre. Hvem ellers vil stille opp i flere emisjoner frem til Norwegian er solgt?
Og Vips er kontroll på samfunnskritisk infrastruktur og verdiskapning flyttet til Dublin eller andre steder i Europa.
Da Ryanair konkurrerer på helt andre vilkår enn hovedkonkurrent SAS, så vil Ryanair mest sannsynlig utkonkurrere SAS i Norden. Norske arbeidsplasser, og deretter nordisk arbeidsplasser vil tapes i stort monn pga våre politikere kom opp med en urealistisk redningspakke til NAS, som deretter NAS ledelsen V/ Jacob Schram utnyttet maksimalt til å bygge det nye Norwegian.
Verdiskapning på 10- milliarder iåret vil flyttes fra Norge og Norden til andre steder i Europa.

Vi i gruppen har kommet med det eneste bærekraftige forslaget som sikrer norske arbeidsplasser og verdiskapning over tid, hvor den norske stat blir majoritetseier i Norwegian.

Vi ønsker å presentere dette forslaget for norsk politikere og media i Norge.

Vi tror den nye styreformannen i Norwegian Air shuttle heter Michael O'Leary
Hjelp oss med ditt bidrag!
svestnes
28.04.2020 kl 20:09 2001

skerptiker skrev Jeg har stemt Ja.
Stemmen er gitt. NEI
svestnes
28.04.2020 kl 20:03 2015

NAS har inngått avtale med kreditorer og leverandører. Vilkårene inneholder punkt med plikter og rettigheter for begge parter. I de tilfeller hvor det oppstår en uforutsigbar hendelse, må bedriften kunne løse seg fra avtalen og alle forpliktelser. Ledelsen må finne hvilke rettigheter NAS har og supplere det i praksis.

Bedriften er hindret av å tjene penger, av den grunn må de få støtte og ertsatning. NAS skal ikke betale alt selv, men få dekket faste kostnader fra staten og løse seg fra alle forpliktelser fra leasing og lån inntil markedet er blitt bedre.
Redigert 28.04.2020 kl 20:11 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2020 kl 19:19 2060

Hvordan kan du mene at du blir ranet?
De pengene du har satt inn i NAS er tapt når EK er minus.
Du skriver en annen plass som jeg ikke har tilgang til at du ikke forstår hvordan det brennes 500 mill i måneden når det ikke er driftskostnader.
Eh
Hva med leier av kontorer, renter på lån og avdrag på fly.
En godt voksen mann som du sier du er må da forstå at det brennes penger når du har forpliktet deg til noe.
Om du leier ut en hybel til en student kan ikke bare studenten komme til deg å si at jeg var syk og reiste hjem sist måned så jeg regner ikke med jeg skal betale leien for hybelen.
Må vi drive voksenopplæring her?
Penger tjenes og tapes på børs.
Satser du over evne slik NAS har gjort og bommer, ja da får du problemer.
På lik linje med Stordalen, Ultveit Moe osv...
Briseman
28.04.2020 kl 19:01 2119

Det har vel ikke vært noe innsidekjøp i Norwegian, siden februar i år. Da gjennom et aksjespareprogram, hvor det ble handlet på vegne av noen få ansatte. Etter antall aksjer å bedømme, den gangen, dreide det seg nok om fordeling av panten på tomflasker etter et møte med pizza og brus...

Får håpe JS er en ærlig sjel, på bunnen, og at vi aksjonærer faktisk har en gulrot i vente, om vi gjør som han sier. -Og ikke som han selv har gjort, når det kommer til egne aksjekjøp i Nas. Fram til... snart?

Er mange nå, som har følt at selskapet har vært mest opptatt av å servere gourmetmat til hoffet (de rike/obligasjonseiere). Mens proletarene/småaksjonærene blir avspist med rester av flymat...

Forstår jo at de må holde seg (mest) inne med de som sitter på de store pengene, ellers blir det svært vanskelig å hente kapital av særlig størrelse ved senere behov for (raske) penger.
Forventer allikevel at aksjonærer, små som større, ivaretas korrekt gjennom redelig kommunikasjon -og ikke bare får et og annet klapp på hodet :)

svestnes
28.04.2020 kl 17:36 2187

Lett sagt enn gjort. Bortkast av ressurser, hvis NAS blir lagt ned.
Redigert 28.04.2020 kl 17:38 Du må logge inn for å svare
Treidar
28.04.2020 kl 17:27 2206

En som IKKE kjøper i dagens situasjon er Jacob. Smarting!

"– Du ber om at folk skal sette pengene sine i dette selskapet for at det skal overleve og reise seg igjen. Vil du sette dine egne penger i dette?

– Ja, jeg vil det. Nå kan jeg ikke gjøre det fordi jeg er på innsidelisten og «vet for mye» gitt den stillingen jeg har. Derfor har jeg ikke lov til å kjøpe aksjer, sier Schram."

https://e24.no/boers-og-finans/i/Vbv14d/norwegian-naermer-seg-skjebnedagen-sjefen-lover-aa-sette-egne-penger-i-flyaksjen

Fint å være på innsidelisten slik at man slipper å si "jeg kjøper selvsagt ikke på denne siden av en massiv utvanning!"
Slettet bruker
28.04.2020 kl 17:22 2220

De som kjøper NAS aksjer idagens situasjon burde automatisk motta en melding ifra VPS om telefon nummeret 800 800 40...
Slettet bruker
28.04.2020 kl 17:02 2258

Godt at samferdselsminister Knut Arild Hareide setter sikkerheten først.
FunTrade
28.04.2020 kl 16:59 2267

Hvordan kan norske skatteytere få et større fradrag enn 3 mrd hvis NAS går konkurs?? Da må jo nettotapet til aksjonærene i NAS være over 9 milliarder. Så mye er det vel kun èn gang børsverdien av hele NAS har vært over, nemlig under det fallerte oppkjøpstilbudet fra IAG på 10,5 mrd, hvor premium var ca 100% over børskurs.

Det er nok andre steder det er dårlig jording...

Edit: 17:09 Nå tok jeg ikke høyde for at man selvsagt kan kjøpe og selge veldig mange ganger i den hensikt i å oppnå mest mulig tap, men tror ikke det er vanlig her i Norge i alle fall, mulig det er det i andre land?
Redigert 28.04.2020 kl 17:09 Du må logge inn for å svare
Kvike11
28.04.2020 kl 16:57 2271

Du har fuldstændig ret, der er mange skjulet værdier som ikke kommer frem i lyset , og så længe ledelsen ikke formår at gøre et bedre stykke arbejde, mener jeg man skal stemme nej.
samferdselsminister Knut Arild Hareide er nu ude med forslag om at fjerne sæder i fly, ingen der ikke er i familie må sidde sammen, er det tosser der laver løsninger i Norge.
Ingen Covid 19 syge mennesker skal vel have adgang til fly.
Kunne det være en ide at lave en bar i flyet, nu der bliver så meget plads, for dem der fremover skal flyve , med de billet priser der kommer,
har vel også råd til at købe drinks.
Kun drinks med sugerør som drikkes gennem masken
Det bliver værre og værre, virker som om der er flere der står i kø for at kommer i pressen go få opmærksomhed
Slettet bruker
28.04.2020 kl 16:49 2288

Slapp av litt Habub. Om NAS går konk, så kommer det et nytt flyselskap med
toneangivende norsk eierskap. Og kanskje med litt større ambisjoner enn bare
norsk fokusering ?
Perfekt tidspunkt å starte nytt flyselskap på nå.
tommorris
28.04.2020 kl 16:41 2304

Jeg er enig i det du skriver i avsnitt 3 og 4. Jeg er redd for at verdier av brands, kundebase, til dels Boeing-krav og mye annet kun har verdi i et going concern og at eventuelle verdier vil smuldre bort i et konkursbo.
Kvike11
28.04.2020 kl 16:39 2312

NAS har store annoncer hvor de gerne vil have man stemmer. Kineser kan stemme, men dansker kan ikke.
Er det lovligt at undlade nogle aktionærer fra at stemme nej.
Hvorfor kommer de ikke med et foreløbig budget, hvor der næsten ingen fly er tilbage.
Milliarder skal betales til obligations ejerne og banker som derved får en ejerdel på ca 95 % af NAS.
Dem der ejer NAS 100 % i dag ( os aktionærer ) , kan få 5 % . Og af hvad, når alt er væk.
syntes ikke det kan være rigtigt at aktionærer skal forsvarer deres ejer andel så kraftigt, for til sidst at sidde med ingenting.
Der var gode fremtids udsigter for NAS i det sidste halve år fra ledelsen, de var på rette spor, ville måske komme ud med overskud.
December var de ude og sige nu er der penge på vej fra Boeing, var det brødrene der havde bestilt denne nyhed for at få kursen op .
Kan ikke være rigtigt at Corona alene er skyld i dagens krise.
stem nej
Nu siger de pludselig noget andet, hvordan kan man stole på dem.
Stem nej
Habub
28.04.2020 kl 16:13 3300

5.7 milliarder i mor-selskabet er peanuts i forhold til de værdier som findes. Jeg er helt klar over at der findes gæld, men her på forum skriver alle at der findes 60 milliarder af den, det er ikke korrekt, mye af denne gæld ligger i firmaer som IKKE har noe med Mor selskabet at gøre. Jeg personligt tror der er MYE mere aktiver i Mor selskabet når bo-bestyren har gjort det op, for fakta er at mange af de skyldner som findes ikke er hos mor-selskabet.

Hvad koster en kunde database som den NAS har? Hvad koster retten til Brandet? muligvis dere ikke ser det men Norwegian eller Norway er et kæmpe stort navn i resten af verden, det står for noe fint (bare så dere vet) så er der jo Boeing milliarderne og alle de 1000 andre ting vi som aktionærer ikke kender til.

Jeg skal IKKE prøve at overbevise nogen om noe, jeg mener bare ikke at alt er blevet belyst hverken her på forum og da slet ikke fra NAS, deres kommunikation er så grotesk dårlig at jeg ikke har ord.

Jeg mener at en konkurs er fuldstændig uacceptabel IKKE kun for Norge men for resten af Eu og især for de ansatte, men man må kunne gøre bedre end det forslag som foreligger lige nå.

Just my 2 cents. :)
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2020 kl 16:08 3312

Slå det konk. Vi starter nytt flyselskap.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2020 kl 16:07 3318

I nytt flyselskap konseptet gis det mer enn 5,2 % til coronarammede NAS-aksjonærer i fordel. (Gratisaksjer og rabatt på nytegning).
Slå NAS konk. Det er bare tull å videreføre det gjeldsberget der.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
tommorris
28.04.2020 kl 16:00 3337

Hvis du leser presentasjonsmaterialet, ser du at all obligasjonsgjeld er tatt opp i morselskapet, så bare der har du 5,7 millarder i gjeld. Så har selskapet være såpass presset økonomisk at det finnes morselskapsgarantier og cross-default garantier på en stor del av gjelden. Det er veldig farlig å satse på en konkurs, hvis man vil ha noen igjen for aksjer eller gjeld.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2020 kl 15:59 3343

Aksjonærene eier 100% av egenkapitalen i Nas. Egenkapitalen i Nas eksisterer ikke. Ergo eier ikke aksjonærene annet enn stemmerettigheter, så lenge det varer.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Habub
28.04.2020 kl 15:53 3365

Enig i mye af det du skriver, MEN markedet har IKKE fuld indsigt i NAS værdier, og som tiden går vil flere og flere firmaer under NAS paraply bliver slået konkurs, mye gæld ligger i de firmaer vet du. Aktionærerne har stadigvæk krav på deres del af Core NAS og den kan faktisk være ganske betydelig. Hvis vi tager et eksempel og tager alle de fly som opererer på Irsk Aoc, den bliver slået konkurs, da har dette stadigvæk INTET med Mor selskabet at gøre og alle kreditorerne på den Irske AOC får ingenting, her kan du muligvis fjerne et par milliarder. Med andre ord, det kommer an på hvor værdierne er placeret, MEN man må huske at aktionærerne ejer 100% af NAS og at kreditorerne KUN har ret til den del som ligger i det firma hvor fly eller andre dele er registreret.

Så hvis den Irske AOC gør konkurs har dette intet med mor selskabet at gøre, ligeledes den svenske osv, her må man som investor læse op på lektien og se hvor der findes gæld, hvor pengene fra Boeing kommer ind osv.

Her på forum er der en udbredt misforståelse at Mor selskabet NAS hænger på al gæld og at aktionærerne gør det samme, det er helt misforstået. Nå har man slået nogle af de forskellige ansættelses firmaer konkurs, vi taler vel om 5000 medarbejdere, ingen af de har nå krav på noe fra NAS, samme med bondholders og alle andre som er tilknyttet de forskellige firmaer. Normalt har de 5000 medarbejdere krav hos bo-bestyren, men siden der ikke er nogen værdier i boet så er det game over, jeg mener det er FULDSTÆNDIG GROTESK at behandle folk sådan, men det er desværre det som har sket.

Hele fundamentet omkring NAS er netop bygget op, på og af denne grund.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
tommorris
28.04.2020 kl 15:41 3402

Det står alle aksjonærer fritt å stemme nei, så stem gjerne nei selv. Men, forled ikke andre til å tro at de får noe igjen for sine aksjer, hvis det blir nei. Ved en konkurs vil alle leasingselskaper melde inn totale krav til slutten av leasingperioden, utleier av eiendom vil melde inn leie til utløpet av leieperiode osv. osv. Det vil være null igjen til aksjonærene og kredtorene vil måtte ta store tap. Det er en grunn til at obligasjonsgjelden omsettes til 20-30% av pålydende.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Kantarell
28.04.2020 kl 15:26 3451

Jeg har fortsatt stemt Nei. Men, dere får avgjøre selv hva dere ønsker.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
svestnes
28.04.2020 kl 15:19 3480

Det å prise selskapet til 5 kr. er skam. Å stemme ja, blir det samme som å akseptere å bli rannet. Etter konvertering av så mye gjeld, er det fortsatt ingen garanti at NAS vil være lønnsom i den nærmeste framtiden. Problemstillingen er omfattende og må hånderes på helt annen måte.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Habub
28.04.2020 kl 15:12 3503

Dere er godt klar over at alle de udgifts tunge firmaer ALLEREDE er gået konkurs? De fleste ansatte er IKKE ansat i Mor selskabet, derfor har de ikke krav på de værdier som findes, her taler vi milliarder, Boeing, RR, Cnl Max ordre, slot-tider, egne fly, de leasede fly bliver leveret tilbage, ikke flere udgifter der.

Normalt ved en konkurs koster de ansatte rigtig mange penge, men siden de IKKE har noe med Mor selskabet at gøre, eller de sleskaber som aktionærerne ejer så får de ingenting. Hvis NAS går konkurs og Kva deres opbygning gennem datterselskaber med egen AB (aktie-bolag) Sverige, Irland har dette intet med Norwegian at gøre, man har gjort dette netop af denne grund, så jo sandsynligheden for at få penge tilbage er KÆMPE stor.

;)
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Habub
28.04.2020 kl 15:08 3527

Hvorfor ler du af det?
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2020 kl 15:07 3534

Går Nas konkurs så sitter aksjonærene igjen med 0kr. Det er ikke i nærheten av verdier her til å betale tilbake gjelden i det hele tatt. Det er derfor kreditorene ikke har slått selskapet konkurs allerede. For kreditorene er store verdier tapt, siden de har pant i eiendelene til Nas, som har kollapset i verdi, spesielt under Corona. Kreditorene vet at det kommer til å tape store summer, men de vil minimere tapet gjennom en gjeldskonvertering. Hadde ikke det vært slik så hadde Nas allerede vært konk.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2020 kl 15:07 3539

🙈 aksjonærene får mer igjen ved en konkurs 😂
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Habub
28.04.2020 kl 15:02 3557

Naturligvis skal man stemme NEI.

Der er cirka 98% chance for at få flere penge tilbake som aktionær ved en konkurs end hvis man stemmer ja. Der findes stadigvæk enorme værdier i NAS noe som manger prøver at skjule, ved en konkurs bliver alle disse værdier belyst af kurator (husker ikke det norske navn, beklager) Bobestyrer, tror jeg.

Det er en KATASTROFE at NAS går konkurs, ingen tvivl om det, MEN med den fuldstændig uduelige ledelse som gang på gang har kastet bort ejernes (aktionærernes) penge og med den restrukturerings process man (håber) på og endeligt den ELENDIGE support Nas har modtaget fra Sverige, Danmark og Norge så er det åbenlyst at man ikke er ønsket, dette ændre sig ikke om 6 måneder, 1 år eller 2 for den sags skyld. Aktionærerne bliver bedt om at løfte hele byrden selvom det er Norge som er mest afhængige af NAS, men man ønsker ikke at træde til med hjælp som stort set alle andre lande i verden.

Jeg mener naturligvis at både Sverige og Danmark burde havde stået sammen med Norge og støttet økonomisk op omkring NAS, det har man desværre valgt ikke at gøre.

I denne situation er der en ting som gælder og det er hårdt mod hårdt, alle de som er involveret i NAS er industrielle investorer pånær aktionærerne, her taler vi om folks opsparinger og pensioner, og det er de man beder give mest, det er fuldstændig uacceptabelt.

Jeg personligt har købt en lille bunke aktier for at kunne tillade mig at skrive her, og jeg siger stem Nei, jeg mener man som privat person står langt stærkere og med mindre usikkerhed ved at overlade overlevelsen af NAS til de industrielle inverstorer og staten, de må komme frem med et langt bedre forslag end det som er blevet præsenteret.

Hvis vi skal være helt objektive så lad os kigge lidt på hvor luftfarten i Skandinavien er idag, jeg har skrevet mange indlæg omkring dette, få har troet på mine ord.

Nas vil nå stort set ikke flyve resten af 2020, SAS det samme, man vil først fra Marts 2021 starte langsomt op igen, har dere nogen ide om hvilke indvirkninger det for for vores lande rent økonomisk, hvis dette er tilfældet kan dere bare lukke 50% af alle hoteller i Norge (samme i Danmark) Staten Norge vet at de trænger NAS som de kan trække på når man åbner op igen, eller hvis der kommer en vaccine ganske snart (læs i 2020) processen omkring en konkurs i NAS vil tage år, derfor er det min vurdering at staten vil gå langt for at redde NAS og at et Nej D 04 ikke vil resulterer i en konkurs, men et revurderet forslag som er mere fordelagtigt for aktionærerne.

Skulle man vælge en konkurs mener jeg sandsynligheden er større for at få noe tilbage end de krummer en totalt udslettelse af dagens aktionærer vil resulterer i.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2020 kl 14:50 3596

stemmer naserne nei er det game over :-)
er mer bekymret for om kreditorene ønsker å konvertere når de vet at nye emisjoner vil komme

https://e24.no/podcast/e24-podden/norwegiansskjebnedag/
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
svestnes
28.04.2020 kl 14:47 3612

Det er rett og slett arrogant å be aksjonærene om penger hver 6 mnd og i tillegg tape verdiene til de som har bygd opp og investert i bedriften.

Stemmen blir NEI.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
FunTrade
28.04.2020 kl 14:01 3712

Enig. Den relativt høye andelen foreslått igjen til eksisterende aksjonærer, synes jeg taler for konverteringskurs fra 1 krone og nedover. Men den er vel i høyeste grad i spill denne 5,2%-andelen også tenker jeg, intet kan være hellig, gitt den ekstreme situasjonen. Samtidig er det en komplisert finansieringsstruktur med utrolig mange parter som alle skal ha sitt, særlig på leasingsiden.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Satch
28.04.2020 kl 13:54 3734

de spådommene tok kun utgangspunkt i worst-case utfall av forslaget på min/max kurs (0,1 - 20 kr) og max/min antall aksjer (445.019.103.560 - 1 stk) og så regnet ut ifra min/max sum gjeld som skal konverteres (1 - 44.501.910.356 NOK). man kan leke med disse tallene så mye man orker for å få det utfallet man vil mtp kurs, eierandel etc. basert på sin personlige positive- eller negative "synsing" men frem til noen av de ukjente i likningen er fastsatt så klarer man ikke komme til en fasit.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
FunTrade
28.04.2020 kl 13:01 3807

En av de tidligere spådommene som baserte seg på 0,1 kroner tok vel utgangspunkt i en konvertering i noe større format en dette, ala 20-30 milliarder i gjeld.

Det forslaget som ligger på bordet nå er etter hva jeg kan se en mellomløsning som forutsetter relativt kraftig nedskalering av virksomheten etter covid-19, som de jo også legger opp til i forslaget. Men å selge høns i regnverk, tja... det kan jo kanskje holde, men ingen bombe om det må komme ytterligere en emisjon senere for å reparere balansen etter at nas-fly er solgt og malt med ny logo til andre aktører..
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
tommorris
28.04.2020 kl 12:40 3853

Samme med å oppfordre andre til å gjøre det, hvis det ikke er mulig å tjene penger på det.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
tommorris
28.04.2020 kl 12:36 3871

Greit å true med å stemme nei, men å gjøre det er noe helt annet.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Kantarell
28.04.2020 kl 12:34 3625

En god forklaring kan være først og fremst, Den taktiske forståelsen av styrets valg i interaksjon med aksjonærer og kreditorer:

Når man blir tilbud en illusjon svarer man med det samme uttrykk. F.eks: Utvanning versus konkurs.

Dette skaper ulike spenninger i forhandlingene. Den ene parten føler seg presset til å minske det som tilbys til kreditorer og den andre parten kan snu fra nei til kanskje.

Til slutt blir kanskje alle partene enige. Men målet for aksjonærer er først og fremst å unngå utvanning under 15-20 kroner (noe som ikke har lykkes). Målet for kreditorer er å berikes på vegne av aksjonærer.

Styret ser ikke ut til å tenke mer enn sin egen visjon av "Den nye Norwegian". Fordi deres sannhet er den eneste sannheten som finnes (i følge dem).

Men fra tidlige spådommer som var basert på 0,1 kroner og nå en tilbud nærmere 5-6 kroner så vil, flere ombestemme seg og vil stemme: Kanskje?!

Etter GFs. vil Norwegian få tak i 3 milliarder fra staten. I juni eller før vil staten, måtte bidra (som de fleste stater i verden) til ytterligere pengestøtte. Så, det ser lysere ut enn før men utvanning av obligasjonseiere burde være større enn det som har blitt tilbudt i dag!

For all del, jeg synes at ingen selskap bør gruses til konkurs. Husk at mer enn 52000 nordmenn er småaksjonærer i NAS. Selv om de fleste er kun investert, pensjon-og sparepenger, vil de valgene som tas av styret og regjering, bli husket. På godt og vondt ;)
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
tommorris
28.04.2020 kl 11:57 3688

Foreløpig har jeg ikke sett en fornuftig forklaring på hvordan jeg som aksjonær vil tjene penger på å stemme nei på EGF 4 mai i forhold til å selge aksjene på børsen eller stemme ja.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
svestnes
28.04.2020 kl 10:50 3767

DN:
"Norwegian: Ventes at 3,0 mrd. kroner holder ut 2020". Hva gjør de i 2021? Konvertere resten av gjelden?

Bruker mellom 300-500 mill i måneden. Antar at 50 mill går til ansatte. Hva bruker de resten av pengene på?
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
SjonkelRolf
28.04.2020 kl 10:34 3828

Tror vi tar litt for lett på situasjonen her på bjerget.
Alle flyselskap kommer til å gå dukken, uavhengig av Ek .
Dette grunnet krisens omfang.
Dersom Nas nå klarer kunststykket med massiv konvertering, vil de være best rigget for fremtiden.
Har ikke hverken lyst eller samvittighet til å stemme nei.
Et samarbeid mellom aksjonærer, bondholders, leasingselskaper og staten er det eneste som kan holde Nas i luften når den tid kommer.
Noen som har hørt om leasingselskaper som gjør gjeld om til Ek før? Vil disse beskytte sin investering?
Selvsagt.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
bj111
28.04.2020 kl 10:25 3873

Nei her klamrer man seg til masta og hører på en nasjonal klovn som vet mer enn ledelsen i selskapet. Dette er helt vanvittig.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
FunTrade
28.04.2020 kl 10:24 3896

Det er helt frivillig å gi seg, kaste kortene, ikke bli med mer.

For min del kom jeg til det punktet når nas-styret sa nei til IAG. Da avslørte K+K og styret en mangel på dømmekraft og magemål som de vil bli husket lenge for.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Claude
28.04.2020 kl 10:21 3909

Ikke stem nei, selg aksjene.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
pingulino
28.04.2020 kl 10:17 3942

Husk at det rett etter avstemningen kommer enda en ny emisjon med påfølgende ytterligere utvanning. Da er det helt klart at man stemmer nei om man ikke er gira på å gå inn med enda mer penger gjennom emisjon.

Selskapet har vært gjennom utallige emisjoner den siste tiden, og før alle har man lovet at dette nå er siste gang og vil gi selskapet den nødvendige likviditeten for å klare seg. Så vet vi at det har vært feil hver eneste gang. Hvorfor skal det stemme nå, midt under krisen der luftfarten vil ligge brakk i lang, lang tid?

Dette er for meg som når en serieforbryter sier "gi meg eeeeen sjanse til, da!"
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
skerptiker
28.04.2020 kl 10:09 3980

Stem Ja. Det eneste fornuftige alternativet!
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2020 kl 10:07 3988

Kreditorene har tapt ufattelig mye penger på NAS. For dem er dette pest eller ebola. Ingen gode utfall for dem.
Ansatte permitteres og en konkurs vil føre til at operasjonen stenges ned, i alle fall midlertidig.

Mange av dagens aksjonærer har kjøpt aksjer siste halvår/i år. Disse kunne jeg ikke brydd meg mindre om gikk på et 100% tap. De har vært grådig og investert i det flyselskapet i verden med dårligst balanse (høyest finansiell gearing). Slikt kan få fatale konsekvenser, noe som det gjorde. På tide å ikke være smålig ved å tvinge gjennom en konkurs og heller tenke på selskapet, de ansatte og landet. Syns det er så mye elendige holdninger og kompetanse blant aksjonærene i NAS (på forum) at jeg blir helt paff.
Redigert 21.01.2021 kl 03:35 Du må logge inn for å svare