5-7 år med lav oljepris

TheOilBaron
EQUINO 28.04.2020 kl 10:37 3316

Flere venter på en V formasjon av oljeprisen. Ja den skal litt opp men jeg tror ikke på noen klassisk rekyl. Jeg heller mot at vi får en 2014 situasjon men med vedvarende lav oljepris i flere år. Jeg tipper 5-7 år. Det blir hevdet av andre at vi er tilbake til midt 80 tallet hvor oljeprisene kommer til å bli stabilt lave over enda lengre tid (ref. J.Browne).

Her er mine antakelser:
1. Vi får strukturelle skifter i flytrafikken altså lavere etterspørsel
2. USA kommer til å fortsette å pumpe opp olje pga subsidier av Trump
3. Etter krisen kommer Kina til å bli mer og mer selvforsynt med olje. De finner stadig mer og mer i eget land. Dette kan også gjelde andre utviklingsland. De importerer mye olje enda fordi de ønsker å fylle lagrene sine med billig olje.
4. Myndighetene verden over (ikke usa), kommer til å bruke krisen til å stimulere økonomien i en enda mer grønn retning
5. Vaksine kommer om kanskje 1 til 1.5 år (mest optimistisk), men så kommer produksjon og logistikk utfordringer knyttet til denne og dermed får man ikke vaksinert folk før 2-3 år (mest optimistisk). Dermed er vi nødt til å leve med restriksjoner i lang tid fremmover noe som påvirker økonomisk vekst.
6. Operasjonelle problemer i verdikjeden i 2020 kommer også til å forlenge den svært lave oljepris i 2020 med noen mnd.
7. John Browne støtter tror også på vedvarende lav oljepris (https://oilprice.com/Energy/Oil-Prices/EX-BP-CEO-Low-Oil-Prices-Are-Here-To-Stay.html)

Fordelen med å være en uavhengig analytiker er at man kan være litt i forkant av markedet.

eksempel kina:
https://www.upstreamonline.com/exploration/petrochina-makes-giant-oil-gas-find-in-xinjiang/2-1-790640

eksempel nedgradering:
https://finansavisen.no/nyheter/finans/2020/04/28/7522055/meglerhus-sabler-kursmalet-i-aker-solutions


Redigert 20.01.2021 kl 11:20 Du må logge inn for å svare
noprofit
28.04.2020 kl 10:50 3280

Min mening er at du tar feil.
Myndighetene verden over vil sette i gang tiltak verden ikke har sett før, for å komme opp på et høyere aktivitetsnivå, nemlig fordi alternativet er kaos.

Vaksine vil være klar innen utgangen av dette året (er det mest optimistiske).

Dett kan gjøre at flytrafikken vil ta seg opp til 80-90% av nivået før krisen allerede neste sommer.

Oljeprisen vil etter å ha sagget på bunn nivåer noe tid til, og etter at produsentene har justert nivåene (mange konkurser) vil prisen starte å krype oppover, for deretter å gjøre små hopp. Hvor prisen vil være neste sommer, aner ikke, men er rimelig sikker på at den er dobbelt av hva den er nå.

Tror du har et ganske norsk farget syn når det gjelder å stimulere økonomien i mer grønn retning. Er ikke uenig at de vil gjøre det på sikt, men i det korte bilde handler alt om å ta igjen det tapte.
TheOilBaron
28.04.2020 kl 11:12 3215

Myndighetene dekker mange hull i økonomien men ikke alle. Mange bedrifter kommer til å gå konkurs. Jeg tipper 1 av 4 service selskaper går konkurs. Når det gjelder turisme industrien verden over, tør jeg knapt tenke tanken hva som kommer til å skje.

Flytrafikken vil ikke ta seg opp til 80-90%. Verden er FORANDRET. På det mest optimistiske tipper jeg 70% fra gammle høyder. Det blir regler for alt de neste årene.
https://www.theguardian.com/world/2020/apr/26/greece-preparing-new-tourism-rules-in-wake-of-coronavirus

med lav oljepris mener jeg under $60. Jeg tror vi kommer til å se betydelig lavere enn dette i de neste årene.

Jeg tror Regjeringen planlegger for å dytte Norge i mer grønn retning - bare vent å se.
Redigert 28.04.2020 kl 11:12 Du må logge inn for å svare
Tigerberget
28.04.2020 kl 11:40 3157

Å tro noe om olja viser seg gang på gang at er en umulig oppgave. Bare se på analytikerne som lirer av seg det ene og det andre sprikende utsagnet.
Trump og Midtøsten er så ustabile at å se 5-7 år frem i tid er som å kikke ned i en kopp med kaffegrut.
Redigert 28.04.2020 kl 11:41 Du må logge inn for å svare
TheOilBaron
28.04.2020 kl 12:10 3100

Bare begynnelsen på dårlige nyheter:
Ref. DN
Verste krisen på 161 år
Den amerikanske oljeutstyrsleverandøren National Oilwell Varco tror oljeindustrien går mørke tider i møte i kjølvannet av koronaepidemien. Selskapet omsatte i første kvartal for 1,9 milliarder dollar, og gikk med underskudd på to milliarder dollar, går det frem av en pressemelding. Selskapet kaller krisen den alvorligste nedgangsperioden i oljebransjens 161-årige historie. Leverandøren tror andre kvartal blir enda verre for bransjen.
Redigert 28.04.2020 kl 12:10 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2020 kl 12:20 3059

Spinning Jenny til dampmaskinen.
Vi er også så heldige at vi får være del av en slik forandring.
Denne gangen til stor glede for ALT som lever og som gror.

Vikusen
28.04.2020 kl 12:31 3018

Trudde oljeprisen sku falle, iallefall det alle skriker om. juni olje kontrakten på torsdag osv.
TheOilBaron
28.04.2020 kl 12:42 2979

John Brown tror også på vedvarende lav oljepris. For de som ikke vet hvem han er så er han tidligere CEO av BP og er/var styreleder for DEA, nå wintershall dea.

https://oilprice.com/Energy/Oil-Prices/EX-BP-CEO-Low-Oil-Prices-Are-Here-To-Stay.html
Redigert 28.04.2020 kl 12:43 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
28.04.2020 kl 12:46 2964

Ser på det slik:

Etterspørsel før Corona ("normal" etterspørsel): 100m fat dagen
Etterspørsel etter Corona (ekstraordinært lav etterspørsel): 75m fat dagen
Diff: 25m fat dagen

OPEC (+) kuttet vel rundt 10/12m fat dagen.
Diff: 15m-ish fat dagen

Dette knuser spotprisene fullstendig, samtidig som lagrene er fylt opp. Det gir dagens spot-pris.

Nå tror jeg vi vil se at tilbudet tilpasses til rundt 85m fat. Kan veldig mulig bli mindre. Mange prosjekt, felt, områder, land osv vil måtte stenge og kutte produksjon. CAPEX kuttes også, som gir lavere tilbud på sikt. Shale-produksjonen i USA sliter skikkelig om dagen og produserer typ oljen på en pris rundt 40-50$.

Når Corona er ute av bilde, noe som er vanskelig å spekulere i, så tror jeg vi vil se en noenlunde normalisert etterspørsel etter olje. Oppstarten av samfunn/økonomien krever mye olje. Olje er grunnlaget for veksten i en hel del økonomier.

Altså, tror jeg, etterspørselen vil stige over 100m fat dagen etter betydelig nedgang i tilbudet. Rekylen i spot-prisen kan da bli helt ekstrem. Jo lengre denne krisen varer, jo større kutt ser vi i tilbudet, enten kunstig (OPEC, andre prod. kutt) eller naturlig (konkurser, kutt i capex, nedlegger felt/prosjekter, færre nye felt osv).

På lang sikt tror jeg de som klarer seg gjennom krisen kan få det veldig greit i etterkant.
Treidar
28.04.2020 kl 12:50 2948

Ref. punkt 4. Dette kan bli en stor brytningstid for USA, i retning fornybar. Hvis shale er knust, så dør også myten om uavhengighet innen energi. Ingen investorer tør satse stort på ukonvensjonell olje, fordi Putin og MBS kan bare kverke prisene når de vil. Og import av olje blir sårbart, for samme to kumpaner kan skru igjen kranene når de vil. Nå vil jeg ikke utelukke at den til enhver tid sittende gærning i det hvite hus er villig til å starte en krig eller to for dette, men en mulig vei ut er fornybar, sammen med kjernekraft.

Her hjemme bør vi bare spinke og spare og melke feltene så godt vi kan, mens vi forsøker stable en post-olje økonomi på beina.
TheOilBaron
28.04.2020 kl 12:55 2931

Et par punkter:
- Shale kommer til å bli videre subsidiert av Trump. I tilegg har de jo hedget en del
- Kina kommer med store volumer med produksjon, og blir i større grad selvforsynt
- Flytrafikken blir ikke normalisert før om flere år (tror jeg)
- Blir ingen rekyl men langsom stigining opp til $60 - og når den prisen er nådd, åpner opec igjen kranene.


TheOilBaron
28.04.2020 kl 12:57 2926

Shale blir ikke knust - Trump er klar for videre subsidiering av denne industrien for å holde på arbeidsplasser, ergo vinne stemmer.
Slettet bruker
28.04.2020 kl 13:06 2907

Antall aktive rigger i USA faller hver dag. Dette traff dem hardt. Ja ,Trump subidierer, men til hvilken grad er det mulig å holde dette flytende.
Kina etterspør enorme mengde olje, at de skal klare å matche dette med egen produksjon tror jeg ikke på. Det har ikke vært nevneverdig vekst der etter 2016.
Flytrafikken blir nok hardt rammet, og jeg tror som deg at noen bransjer som etterspør mye olje ikke vil ha den samme etterspørselen i de neste par årene.
Hvordan kan du predikere at det ikke blir noen rekyl i spot-prisen til oljen?
OPEC kunne ikke kutte nok til å normalisere situasjonen og valgte da å heller blø på kort sikt, men det er andre som blør langt mer, noe som kan gi gevinst på sikt.

Angående fornybar, så er jo dette negativt for bransjen, da energiprisene faller i bakken. Det påvirker uten tvil lønnsomheten til solcelleparker/vindparker, spesielt fremtidige som skal være uten store subsidier. Det kan bli et problem på sikt for bransjen dersom oljeprisen holder seg så lav.
Slettet bruker
28.04.2020 kl 13:10 2895

Han der Omdal analytikeren sa nylig at han trodde prisen kunne komme oppi 50 før årets slutt. Det tror ikke jeg men nermere 40 er mulig.
Tror EIA spår en snitt pris på 46 neste år.

Uansett så begynner land i verden gradvis å åpne opp. Det blir allerede nå større forbruk av olje. Flyene kommer sakte men sikkert oppi lufta igjen, det blir flere biler på veiene og fabrikker som har vært stengt starter opp.
Vaksinen kommer nok heller før enn senere. De på Oxford er så sikker at de nå setter igang produksjon av vaksinen slik at de har masse doser klare til testperioden er ferdig i september. Så langt er det ingen som har fått bivirkninger. Det er derfor realistisk å tro at vaksine er tilgjengelig allerede til høsten men det vil selvsagt ta lang tid før den er tilgjengelig for ALLE. Uansett så er nok mange millioner vaksinert før året er omme. Og det er allerede 80 selskaper som jobber på spreng med å utvikle vaksine så flere kommer etter. Det vil komme flere typer vaksiner. Noen bedre enn andre.

Trump kommer til å bruke all sin makt og inflytelse til å presse OPEC til ytterligere kutt slik at skifer industrien i USA ikke går helt under. Produksjonen vil bli lavere og selskapene må konsolidres men industrien vil overleve slik at USA fortsatt kan være nesten selforsynt med olje. Noe av skifer produksjonen kan også bli erstattet med ny satsning på offshore olje som er mye mer miljøvenlig.

Ellers er det ting som kan skje som ikke blir snakket så mye om i media. Men leste en artikkel om at lav oljepris er en stor fare for den skjøre freden i midtøsten. Hvis det skjer noe der så kan alt bli endret. Prisen kan stige mye fortere enn den falt. Alt kan bli snudd på huet over natten.

TheOilBaron
28.04.2020 kl 13:29 2860

Ingen rekyl pga opec kommer til å åpne opp produksjonen igjen. I tilegg så tror jeg Kina kommer i større grad til å bli selvforsynt. China importerer nå fordi de ønsker å kjøpe mest mulig billig olje, fylle opp lagrene sine. Når oljeprisen etterhvert kommer opp fortsetter de med sitt opprinnelige arbeide

Altså når oljeprisen begynner å gå opp kan Kina bruke sine lagre igjen hvor de kjøpte oljepris svært billig. Jeg vet ikke, men Kina bygger helt sikkert ut lagerkapasiteten sin i disse dager for å fylle på

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-12/xi-ordered-china-s-oil-industry-to-drill-then-the-crash-came
Redigert 28.04.2020 kl 13:31 Du må logge inn for å svare
TheOilBaron
28.04.2020 kl 13:34 2840

Flere Analytikere tror på en V formasjon. Det tror ikke jeg på. jeg tror på en gradvis opptrapping til $60
Slettet bruker
28.04.2020 kl 13:54 2795

Saudi Arabia budsjetterer (statsbudsjett) med en oljepris på rundt 80$ og trenger minst en oljepris på 50$. Jeg tviler sterkt på at SA vil åpne kranen om oljeprisen går, men de vil heller kutte til prisen ligger på 80$-ish på lang sikt. Dette er deres ønske, om det blir noe av er noe helt annet.

Kina ønsker billigere olje, det får de nå, i alle fall på kort sikt. Om de skalerer produksjonen når oljeprisen stiger, så tar det tid og jeg vet ikke hvilke opex per fat de har, eller generelt økonomien rundt kinesisk produksjon. Når Kina begynner å tømme lagrene, så vil spot-prisen gå.
TheOilBaron
28.04.2020 kl 14:05 2777

Enig, men det blir lenge til....
Slettet bruker
28.04.2020 kl 14:13 2763

Om 12/24 måneder er situasjonen en helt annen enn i dag, tenker jeg. 2020 blir elendig i alle fall.
Slettet bruker
28.04.2020 kl 14:22 2749

Tror uansett prisen er høyere på slutten av året enn nå. Kanskje den stabiliserer seg over 30 innen 6 mnd,
Det er også realistisk å tro at OPEC vil gjøre dypere kutt iløpet av sommeren. Det i kombinasjon med gradvis økt forbruk vil gjøre at lagrene sakte men sikkert blir redusert og prisen kan krype oppover.

OPEC tror på 40 dollar i år: https://oilprice.com/Energy/Oil-Prices/OPEC-Sees-Oil-Rising-To-40-In-Second-Half-Of-2020.html
Redigert 28.04.2020 kl 14:29 Du må logge inn for å svare
TheOilBaron
28.04.2020 kl 14:31 2722

hvilket er katastrofe for nye mindre utbyggingsprosjekter for norsk sokkel. Vi trenger $60 (minst).
Anywhere
28.04.2020 kl 15:40 2653

Kina har en av de høyeste opex på oljeproduksjon, og om det ikke er hedget der, så trenger de fleste kinesiske oljeselskap ekstrem hjelp for å holde holdet over vannet fremover, kanskje mer enn Shale i US...
Konjagi
28.04.2020 kl 17:50 2573

En av mest anerkjente fagfolkene internasjonalt. Jarand Rystad snakker om Corona, Oljeforbruk, energiovergang: Han spør retorisk: Var det i 2019 at verdens oljeforbruk hadde toppen sin, og etter det er kun nedoverbakke som venter oss ……….

https://www.tu.no/artikler/hva-gjor-korona-med-energisektoren-tu-arrangerer-webinar-med-jarand-rystad/490071?key=yEMmjfmr
Redigert 28.04.2020 kl 17:51 Du må logge inn for å svare
TheOilBaron
28.04.2020 kl 18:36 2518

Det tror jeg.
TheOilBaron
30.04.2020 kl 07:36 2269

Så kutter også Norge. Regner med at "curtailment" gjelder større felter med god opex margin.
Uansett, dette betyr lavere inntekter for lisensholderne, men markedet tolker kanskje dette som høyere oljepris og dermed et positivt utfall for olje aksjene?
Altså den riktige tolkningen på kort sikt er at inntektene til lisenshaverne blir redusert.

De mindre og mellomstore selskapene er utsatt. Jeg tenker at Lundin kanskje må bidra til produksjonskutt på Johan Svedrup.


Redigert 30.04.2020 kl 09:30 Du må logge inn for å svare
TheOilBaron
06.05.2020 kl 08:00 2078

AkerBP har sikret halvparten av produksjonen sin til hele $26 (ironi) i andre halvår. Jeg tror dette understreker bare alvoret om at denne gangen kommer olje prisene til å være lave overe flere år noe som korrelerer med hva jeg har sagt tidligere i denne tråden.