Slettet bruker
08.05.2020 kl 11:29 1204

Ja, du må gi den noen dager, før du driter ned tråden da ;-)
Lykkeligamator
08.05.2020 kl 10:37 1270

Jaja, gikk ikke helt veien dette Matsern? "Opp mot 50kr på få dager etter 5 mai." Beklager den noe hoverende tonen, men du har jo ikke akkurat vært særlig interessert i å lytte eller ha en saklig debatt..
Joppe84
03.05.2020 kl 10:41 1728

Usikkert på om en eventuell fpso kontrakt hadde vært verdt papiret den ble skrevet på i dagens marked.
Men den er uansett gårsdagens nyheter.
Får vi 0.15 for året så blir det 50 laken bare i utbytte her. Det funker.
fersk1
03.05.2020 kl 10:13 1770

Jeg tror det er mange som henger seg opp i denne fpsoen.Det er greit nok at det var gullkalven som de sier til ocy,
men siden den gikk av kontrakt så har det kommet nye skip på kontrakter.Jeg har troa på ocy,og skal sitte i mange år med de og heve utbytter.
Allikevel mener jeg ocy er alt for lavt priset. Personlig mener jeg den er blitt holdt nede av en grunn.og forundrer meg ikke at den blir holdt nede til utbytteutbetalinga.
Ser vi 30-tallet i løpet av uken,jeg håper det. Det er der den hører hjemmet for øyeblikket.
Lykke til alle longere,så håper vi at de knuser forventningene 5.mai
Joppe84
03.05.2020 kl 09:47 1807

Spørsmålet er om tyngre tider i shippingbransjen vil gi ocy mer eller mindre å gjøre. Det er vel naturlig for selskaper som sliter til å kvitte seg med assets, som da vil kunne dra nytte av lease avtaler. Et annet spørsmål igjen er hvor mye samarbeidsvilje ocy vil få fra bankene.

Jeg har ingen tro på at ocy vil få fpso på kontrakt eller komme tilbake til gamle verdsettelser i nær fremtid, men selskapet virker til å ha fått mer juling enn det fortjener siden viruset startet.
Redigert 03.05.2020 kl 09:49 Du må logge inn for å svare
milk
01.05.2020 kl 17:12 2117

Om en måned er 1/3 del av Europas arbeidende verdiskapere,uten arbeide! Det er helt utrolig hvordan noen finanstopper hevder at vi er på "bedringens vei" ... Hold på kontantene.... Selv om dødeligheten er gått ned,har vi en laaaang vei å gå. Det kommer mange gode kjøpsmuligheter.....
Joppe84
01.05.2020 kl 10:45 4216

Mulig det betyr at f.o.m. andre uken i mai vil det foreligge ny kontrakt mellom partene som iht. publisering 30 mars, vil være noe mer fordelaktig OCY mht. kansellering.
Redigert 01.05.2020 kl 10:45 Du må logge inn for å svare
freetexx
01.05.2020 kl 10:40 4231

Hva betyr dette for OCY? EXTENSION OF STANDSTILL AGREEMENT WITH SOLSTAD OFFSHORE FOR THE VESSELS FAR SENATOR AND FAR STATESMAN
With reference to Ocean Yield ASA's ("Ocean Yield") press release on 31 March
2020, subsidiaries of Ocean Yield have agreed to extend the standstill period
with certain subsidiaries of Solstad Offshore ASA for the vessels Far Senator
and Far Statesman up to and including 8 May 2020.
Joppe84
01.05.2020 kl 10:23 4273

Selskapsverdien har halvert seg etter korrigering for kontraktsløs FPSO. Det virker overdrevet for min del. Jeg liker ikke infantil debatt Matsern legger opp til med utsagn som i beste fall vitner om uvitenhet, men jeg tror de vil levere som forventet. Mulig utbyttet kuttes til $ 0.12 men det er fortsatt bra for min del.
Jeg tror selskapet burde prises rundt 20% høyere, dvs. 33 nok/aksjen, basert på rimelig grei matte og konservativt vekstanslag.

Jeg har vært aksjonær her lenge. I worst case vil motpartsrisikoen treffe noen skip, men OCY har mulighet til å ri det av både med cash og utbyttekutt.
Redigert 01.05.2020 kl 11:17 Du må logge inn for å svare
Joppe84
01.05.2020 kl 08:30 4452

Skjønner ikke at du gidder. Det er åpenbart han ikke har peiling. Selve måten han argumenterer på er nok til å holde seg unna.
Redigert 01.05.2020 kl 08:47 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
01.05.2020 kl 01:11 4633

og at kursen var 38,95 kr @3. mars.
Lykkeligamator
30.04.2020 kl 23:35 4726

Merk, ocy har ikke skip til walwil. Bilskipene er til hoegh, som er privateid. Derfor referansen til walwil som driver i samme bransje, men er notert. Denne kontrakten er således irrelevant, selvom den virker helt vanvittig for walwil, med ca 50% av dagens omsetning.

Når det gjelder kurs kan det være greit å få med seg at ocy bunnet på 20.50 den 17 mars, mao har den gått ca 30% siden bunnen mot osebx’s 20%.
Slettet bruker
30.04.2020 kl 19:50 5002

ikke ofte selskaper snakker om sin egen aksjekurs på denne måten. Dette var i mars når korona herjet på det meste. OSEBX har steget over 20% siden den tid. Kina har åpnet, tankmarkedet eksplodert, vw tilbake på jobb, tørrbulk oppgradert. Vi snakker om et av de mest stødige utbytteselskapene i verden, som er på billigsalg. Dette skjer maks to ganger i løpet av en mannsalder.


Finansdirektør Eirik Eide i Ocean Yield sier markedet for tiden er turbulent, men mener det er åpenbart at aksjen er feilpriset.
Redigert 30.04.2020 kl 19:59 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.04.2020 kl 19:32 5034

Denne er fra mars

Oslo (TDN Direkt): Finansdirektør Eirik Eide i Ocean Yield sier markedet for tiden er turbulent, men mener det er åpenbart at aksjen er feilpriset. Selskapet er godt på vei med gjenstående finansiering.
Ocean Yield annonserte i desember et kjøp av tre bulkbåter av Scorpio Bulkers for et totalvederlag på 62,8 millioner dollar. Selskapet jobber nå med finansiering, og Ocean Yield kommer til å bruke to finansieringskilder tilknyttet avtalen.

-Det har kommet godt på vei. Vi forventer å ha dette på plass innenfor første kvartal, sier Eide til TDN Direkt onsdag.

Han sier det er veldig lite som skjer av finansieringer i markedet generelt, og at bankene er "opptatt av å gå etter de gode selskapene når de gjør avtaler".

-Vi har en ekstremt konkurransedyktig modell som gjør at vi får veldig billig finansiering av bankene. Bankene står omtrent i kø for å være med på de nye transaksjonene, sier finansdirektøren videre.

Ocean Yield har ifølge fjerdekvartalspresentasjonen 50 millioner dollar i forpliktelse som de venter å bankfinansiere. Finansdirektøren ser ingen "hiccups" knyttet til dette.

-Vi er godt inne i låneavtaler og dokumentasjon når det gjelder de 50 millioner dollarene, sier Eide.

Han trekker videre frem at markedet for tiden er turbulent. Ocean Yield-aksjen faller rundt ti prosent til 27 kroner onsdag, og har falt om lag 40 prosent den siste måneden. Eide tror mye av fallet er drevet av margin calls, der investorer har ligget med belånte aksjer, og trekker frem den relativt høye omsetningen i aksjen tirsdag, da det ble omsatt 1,85 millioner aksjer. Onsdag er det så langt omsatt 1,57 millioner aksjer.

-Det er sjelden vi ser at det går så mye aksjer på en så dårlig dag, sier Eide.

Pareto Securities kom onsdag morgen med en oppdatering der de argumenterte for at Ocean Yield bør kutte det kvartalsvise utbyttet til 0,10 dollar pr aksje for å skape spillerom.

"Ocean Yield-aksjen har vært i fritt fall ettersom markedet ikke stoler på at det foreslåtte utbyttekuttet til 0,15 dollar pr aksje pr kvartal vil være nok", skrev Pareto Securities.

-Ved et utbytte på 10 cent på en kurs på 28 og en antagelse om at dollaren ligger på 9,5, er det en direkte yield på 14 prosent. Det er åpenbart at aksjen er totalt feilpriset akkurat nå, sier Eide.

Pareto viser til at markedet nå bekymrer seg for Ocean Yields motparter som containerrederiet MSC, hvor den private eieren også har eksponering mot cruise, og Höegh Autoliners.

- Våre kunder betaler som de skal (..) Det er åpenbart at de kundene som er eksponert i de markedene vil bli påvirket, men jeg tror det gjelder mer i andre kvartal enn i første kvartal, sier Eide til TDN Direkt.
Slettet bruker
30.04.2020 kl 18:32 5115

Og to som tipper 15 cent ?
Å nei du. Ocean Yield The Dividend Company som de skriver på sine hjemmesider. Jeg tror det skal mer enn litt korona til før det gjøres dype kutt i utbyttet til et selskap som har som hovedmål å betale økende utbytter, spesielt når de tjener bra med penger.

Guidingen sier 15 cent. Noen analytikere har spekulert i 10 cent. Selskapet har også nevt det når koronafrykten var på sitt verste, men det skal bestemmes til uken. Koronafrykten har stupt og fryktindeksen VIX har gått fra 60 til 30, så jeg blir veldig overrasket om det blir 10 cent.
Redigert 30.04.2020 kl 18:40 Du må logge inn for å svare
Sundancer
30.04.2020 kl 18:14 5145

Det var vel kun en analytiker som tipper 10 cent i utbytte, men to som tipper 5 cent. 5 cent vil være litt skuffende for min del.
Slettet bruker
30.04.2020 kl 17:25 5208

Hva er det som driver aksjekursen? Det kan man begynne å lure på. Jeg tror ingen av aksjonærene (satt på spissen) har greie på aksjen og selskapet. De kjenner heller ikke til de psykologiske faktorene, da hadde det vært mange færre salgsposter.

Anal-ytikere forventer at selskapet leverer solid pluss og at utbyttet blir redusert til 10 cent, mens en haug av andre selskaper har kuttet utbyttet fullstendig. Likevel er kursen ned 40% siste 3 måneder.

Oslo (TDN Direkt): Ocean Yield ventes å legge frem en justert ebitda på 56 millioner dollar av en omsetning på 63 millioner dollar for første kvartal 2020.

Det viser gjennomsnittet av seks estimater innhentet av Infront Data.

Driftsresultatet ventes til 43 millioner dollar i kvartalet.

Deltagere: ABG Sundal Collier, Clarksons Platou Securities, Danske Bank Markets, DNB Markets, Fearnley Securities og Sparebank 1 Markets.
Redigert 30.04.2020 kl 17:31 Du må logge inn for å svare
Lykkeligamator
30.04.2020 kl 13:52 5375

Jaja, fordelen er at vi får se om du har rett innen neste uke, vi slipper å vente lenge får å plukke opp påstandene.
Redigert 30.04.2020 kl 13:52 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.04.2020 kl 12:52 5462

Lykkeligamatør, snitte ned er stikkordet. Mange med stygge tap, vil ha kursen lav lenge slik at de kan snitte ned med sparepenger.

Når kursen faller brutalt på tvangssalg, så kommer rekylen like brutalt på et tidspunkt
Slettet bruker
30.04.2020 kl 12:48 5484

Som pareto sin oversikt i linken noen poster over her, så ligger OCY høyt oppe når det gjelder utbytte. Linken er fra 2018, men OCY er da for svarte ikke blitt til en pølsebu på grunn av at noen titalls tusen har dødd her i verden. Influensaen tar livet av flere.
Lykkeligamator
30.04.2020 kl 12:47 5491

50 kr få dager etter 5 mai? 5 mai er tirsdag så antar du da mener at den skal opp mot 50 kr ila neste uke - sprekt! Håper du har rett, men det kommer aldri til å skje.. Vanskelig å vite om du er ironisk, men jeg har til gode å møte en aksjonær med store tap som ønsker at kursen skal være vedvarende lav.. Personlig har jeg hverken store tap eller ønsker kursen lav. Prøver å holde føttene noe plantet på bakken i motsetning til deg som snakker om 100% inne få handelsdager og deler informasjon fra 2018..

Ellers legger jeg merke til du ikke er interessert i å snakke om det fundamentale.
børst
30.04.2020 kl 12:36 5520

Her er det bare å være tolmodig. Og så får man kvartalsvise utbytter mens man venter på at kursen skal nå break-even fra rett side, oppover.
Slettet bruker
30.04.2020 kl 12:18 5565

Her sitter det tydeligvis mange med store tap og ønsker naturligvis at kursen skal være lav, ved å spre prssimisme. Det er helt ok det altså. Folk må få si det de vil.

I løpet av tre dager, falt kursen 50% på tvangssalg. Da ble naturligvis mange sår i ræva og smører med salve.

Faktum er at kursen kommer til å bykse opp mot 50kr på få dager etter 5 mai
freetexx
30.04.2020 kl 11:47 5639

Her treffer du blink. Dette markedet vil vokse seg stort uten å øke faste ansatte
Lykkeligamator
30.04.2020 kl 11:31 5673

For øvrig, at det kan komme noen interessante deals for OCY fremover er jeg enig. Er nok mange redere som kan være interessert i å frigjøre cash gjennom sale-lease back transaksjoner slik markedene er nå. I tillegg vil det være veldig vanskelig for mange rederier å skaffe finansiering for nybygg (i den grad det er noen) hvor OCY definitivt kan spille en rolle.
Lykkeligamator
30.04.2020 kl 11:29 5683

Tror ikke vi nødvendigvis er så uenige, jeg har også tro på sikt og at dette kommer til å bli bra. Vi har nok dog et noe annet tidsperspektiv. Sitter for å motta utbytte, og kan vente en stund før kursen kommer opp uten at det er krise (ingen planer om å selge)

At Kina åpner hjelper lite når andre (handelspartnere) er stengt. Hva tenker du for øvrig om det fundamentale i de ulike segmentet, ref. mine kommentarer over?

Selv om VW åpner fabrikker betyr ikke det at det kommer til å bli produsert like mange biler som før. WalWil har lagt 10 skip i opplag, besluttet å skrape 4 tidlig og releverer hva de kan av tonnasje som er charter (det er vel 10% ish av flåten). De tror med andre ord at dette kommer til å ha effekt over lang tid. Det er derfor jeg sier flere segmenter ser dramatiske effekter nå, disse kommer selvsagt ikke til å vare evig, men det vil ta lang tid å komme tilbake til der man var.
Slettet bruker
30.04.2020 kl 11:11 5730

Kina åpner igjen, tørrbulk er blitt oppgradert, vw ansatte retuneree til arbeid.. hvor mange signaler må til? Aksjer prises på forventing. Slik kursen er nå, forventes det store tap i OCY. Men hallo, de kommer til å tjene penger

Det åpner også opp for billige skip og gode dealer for både ocy og kunder, kunder som er offensive og som har god balanse
Redigert 30.04.2020 kl 11:14 Du må logge inn for å svare
freetexx
30.04.2020 kl 10:53 5765

Hva tenker dere om utbytte og kurs om dette blir resultatet?
ESTIMATER FOR OCEAN YIELD:
==============================================================

Ocean Yield fremlegger sine resultater for første kvartal tirsdag 5. mai klokken 20:00 og vil holde en presentasjon torsdag 6. mai klokken 09:00.

==============================================================

==============================================================

1.KV, MUSD Snitt Median Lav Høy 2019

==============================================================

Omsetning 63 63 58 71 58

--------------------------------------------------------------

Ebitda 56 57 49 63 52

--------------------------------------------------------------

Driftsresultat 43 45 31 51 33

--------------------------------------------------------------

Resultat før skatt 14 13 11 19 9

--------------------------------------------------------------

Nettoresultat 14 13 10 22 8

--------------------------------------------------------------

Resultat/aksje (USD) 0,08 0,08 0,06 0,13 0,05

--------------------------------------------------------------

Utbytte (USD) 0,07 0,05 0,05 0,10 0,19

==============================================================

==============================================================

MUSD 2020 2021 2022 2019

==============================================================

Omsetning 261 263 260 257

--------------------------------------------------------------

Ebitda 235 239 237 223

--------------------------------------------------------------

Driftsresultat 164 185 184 68

--------------------------------------------------------------

Resultat før skatt 60 88 94 -36

--------------------------------------------------------------

Nettoresultat 49 77 83 -44

--------------------------------------------------------------

Resultat/aksje (USD) 0,30 0,48 0,52 -0,27

--------------------------------------------------------------

Utbytte (USD) 0,26 0,28 0,30 0,76

==============================================================

Oslo (TDN Direkt): Ocean Yield ventes å legge frem en justert ebitda på 56 millioner dollar av en omsetning på 63 millioner dollar for første kvartal 2020.

Det viser gjennomsnittet av seks estimater innhentet av Infront Data.

Driftsresultatet ventes til 43 millioner dollar i kvartalet.

Deltagere: ABG Sundal Collier, Clarksons Platou Securities, Danske Bank Markets, DNB Markets, Fearnley Securities og Sparebank 1 Markets.

LK finans@tdn.no Infront TDN Direkt, +47 21 95 60 70


Lykkeligamator
30.04.2020 kl 10:44 5801

Matsern, interessant nivå du legger deg på i debatten. Jeg har de siste 5 år jobbet i shipping, flere av segmentene OCY er innom. Jeg ser problemene kundene til OCY møter direkte i min jobb (min arb. giver har ingen business med OCY). Hvor lenge dette varer vet ingen, og der ligger problemet - USIKKERHET. Ingen aksjonærer liker usikkerhet, fortsatt usikkerhet vil effektivt hindre en betydlig økning i kurs.

Olje / off-shore - dødt lenge?
Container - dramatisk redusert konsum umiddelbart, og redusert konsum på sikt pga. høyere arb. ledighet og redusert økonomisk vekst
Bil - samme som cont. Få kjøper varige kapital goder når usikkerheten og husholdningene får redusert inntekt er stor. (se for øvrig WalWil)
Bulk - redusert etterspørsel etter konsumvarer kan over tid komme til bulk. Klart store offentlig infrastrukturprosjekter kan hjelpe. Ok utsikter på sikt?
Tank - fantastisk nå, men hva skjer når all oljen på lager skal trekkes på? Denne festen blir kortvarig (3-6 mnd til?)
Slettet bruker
30.04.2020 kl 10:34 5841

Du må slutte å lese krigsoverskrifter. Har en mistanke at det er mye småsparere med inkontinens som er aksjonærer i OCY. De har lest i VG at verden går under av virus og klimakrise.
Er det noe som overlever, så er det nettopp shipping. Under finanskrisen, var det ikke et shippingselskap som gikk konk
Redigert 30.04.2020 kl 10:39 Du må logge inn for å svare
Lykkeligamator
30.04.2020 kl 10:28 5873

Hehe, herlig! Matsern vi setter pris på din optimisme rundt OCY, jeg er selv aksjonær og tror det er potensial for god utvikling, men det kommer til å ta tid. Hvis du har kjøpt aksjer i OCY og forventer en dobling neste par mnd. så tror jeg du tar feil.

Det er mange shippingsegmenter som er relativt hardt rammet av Covid-19, og det er delvis stor usikkerhet rundt både finansene til disse (cont. bil og bulk + off-shore selvsag) og til OCY's utbytte (disse henger selvsagt sammen)
Slettet bruker
30.04.2020 kl 09:29 6046

OddArne skrev Victory!
Hva har du i snitt?