NAT going nuts!


Kort oppdatering på NAT fra Hannisdahl i går:

"Quick Comment: NAT going nuts!

Since we downgraded Nordic American Tankers to SELL on 13 April and reduced our Target Price from $4.1/sh to $2.6, the share price has rallied 78%. Obviously not good timing with the benefit of hindsight, but our target prices are reflecting our fair value assessment with a one year horizon, not trying to capture short term fluctuations in the share prices.

So, what kind of expectations are now implicitly priced into NAT? We calculate an implicit timecharter equivalent (TCE) of $77,320/d over the next year for NAT’s fleet (disregarding some timecharter rates at lower levels). This is similar to current spot rates. So, is it fair? Our base case is for Suezmax spot rates to average $31k/d over the same period, with a high case of $56k/d as outlined in our recently published Shipping Quarterly. We also highlighted the extraordinary uncertainties in today’s market and the unusual wide range of potential outcomes vs our base case.

So, if we assume investors are right in their pricing of NAT and that Suezmax spot rates will average $77k/d over the next year, what does that entail for other Oil Tanker companies? Using the implied spot rates from NAT, estimating spot rates for other vessel classes in similar market and applying same calculations to our Oil Tanker coverage reveals an average 105% upside vs current pricing. Please see overview below:

In sum, we think NAT is priced too high as the current strong cash flow generation is offset by an expected 20% fall in asset prices on a one-year horizon. But, regardless of whether investors agree or disagree with our base case, the current pricing of NAT is completely disconnected from peers and nevertheless be interesting as a neutral Oil Tanker peer trade. NAT is +10% in pre-trade at the time of writing"

Det er noen interessante tabeller i form av bilder som ikke er mulig å kopiere inn, men dere som har registrert dere gratis hos Cleaves kan lese det her:
https://www.cleaves.no/post/quick-comment-nat-going-nuts

Interessant for norske aksjer er at oppsiden for disse aksjene hvis de prises etter samme rateforventninger som NAT er:
ADS: +157%
FRO: +55%
Hafnia: +119%
Hunt: +120%
OET: +178%

Etter at Hannisdahl laget denne beregningen har NAT steget fra 7,2 til 7,8 i førhandel nå, mens de fleste norske aksjene har falt, så differansen er enda større.
Treidar
29.04.2020 kl 10:33 2089

Det er nok et par dumme grunner til at NAT er mye høyere. Det er retail som har strømmet inn etter at super contango har vært lenge i nettaviser og blogger. De har "tanker" i navnet, slik at de er lette å finne for de som søker (Teekay Tankers er også kraftig opp) og ikke minst Hansson sjøl som hausset helt legendarisk på Mad Money med Jim Cramer. Var nesten vondt å se på. Men ingen tvil om at de tjener penger. Saftige utbytter vil begynne å komme, hvis retail da begynner å prise dette til P/E likt det de kjenner til fra før så kan det gå til månen.

Jeg var imponert over timingen din i går. Godt gjort å ha is i magen å sitte helt til 8,75. Nyskjerrig på om det var god magefølelse som gjorde at du solgte der, eller var det teknisk analyse som gjorde at du valgte akkurat det nivået?

De dumme grunnene er det mulig å utnytte. Jeg har gått short NAT og long i de norske tankaksjene. Skal innrømme at jeg undervurderte hvor ekstremt momentum det er i NAT, og begynte dessverre å shorte for tidlig. Hadde en snitt på 6,1, men dekket inn litt av shorten i går kveld på lavt 7-tall for å ha mulighet til å øke på høyere kurser. Håper at vi får en ny test av 9 i NAT.

NAT kan sikkert gå enda mye høyere på kort sikt, men for meg er det utenkelig at den ligger på dette nivået om ett år, uten at de andre tankaksjene har sett en kraftig reprising. Selv om Hansson skryter av enorme utbytter, har NAT etter den voldsomme kursoppgangen den laveste divident yield av alle tankaksjer jeg følger. Når resultatene tikker inn, tror jeg markedt får øynene opp for hvor mye bedre posisjonert mange andre tankaksjer er.
Redigert 29.04.2020 kl 10:46 Du må logge inn for å svare
Treidar
29.04.2020 kl 11:13 1999

Takk! Veldig fornøyd med den. Det var en slags mageteknisk analyse. Jeg bruker ikke TA aktivt, men i den grad det virker så tror jeg det virker best når det er ulvetid og store utslag. Caset mitt var at momentumet ikke var brukt opp, at det både var shorter som ville ut av veien og mange som rushet inn. "Sell the rip". Timingen var litt erfaring og mye flaks. Typisk med to digre candles kort tid etter åpning når sånt skjer, en grønn og en rød så det var det jeg satt og ventet på. Også typisk av meg at jeg blir for grådig og vil ha neste tall oppover. Jeg ventet på 9eren og den kom, men bare 9 blank og så falt det kjapt ned til 8.60. Da tenkte jeg den røde candelen var i gang og det bare var å komme seg ut. Flaks at det gikk litt opp igjen og jeg fikk 8.75.

Kan hende jeg går inn igjen i NAT. For meg er tanker casen først og fremst utbytter i Q1 og Q2, deretter forhåpentligvis god restverdi, der tror jeg NAT kan gå på en smell. Sell the rip gjelder fremdeles hvis noen går koko bananas igjen. Euronav har earnings neste torsdag før åpning, den blir viktig for all tank. Ellers er det jo ikke noen umiddelbar avslutning på hele greien, tror det kan vare en god stund.

Blir fantastiske utbytter framover, men ifølge Cleaves blir ikke utbyttene veldig store i NAT i forhold til aksjekursen. De anslo 7% for 2020 i analysen på mandag, mot 16% for hele sektoren. Et traust selskap som EURN har 25%. Med dagens kurs i NAT blir divident yield nede på 5%. Som utbytteaksje synes jeg NAT er et klart sistevalg. Men som tradingaksje skjønner jeg at den frister.
Treidar
29.04.2020 kl 11:36 1931

Jeg mistenker at Hansson vil mele sin egen kake så godt han kan. Selger sikkert ned på gode priser, så vil han bruke større deler av overskuddet enn planlagt på å betale gjeld. På baksiden av super contango kommer en smell, da kan han kjøpe seg opp igjen billigere og båtene har lavere breakeven.

Noen dro ut proppen i NAT i pretrade. Gikk fra 8 til 6,8 i pretrade.

Fra 9 til 6 på ett døgn uten nyheter er ganske heftig.

Jeg trodde Hansson var storeier i NAT, men her står det at han kun eier 3% av aksjene, og at ingen eiere sitter på mer enn 5%. I snitt har aksjonærene kun 2500 aksjer hver, så det gjør den enda enklere å manipulere opp og ned av tradere, og når lufta en gang går ut av ballongen skal det godt gjøres å holde kursen på dette nivået.

https://www.tradewindsnews.com/finance/nordic-american-tankers-trades-110m-shares-and-807m-in-value/2-1-799679

Blir spennende å se hvordan de ferske tankaksjonærene som har blitt lurt inn i NAT den siste tiden reagerer når de skjønner at tank ikke er som andre bransjer, og at man ikke kan forvente at inntekter i dag sier noe om inntekter om et halvt år. I går falt den bare like mye som andre tankaksjer, selv om den outperformet ekstremt på vei opp. Mistenker at det er noen som fortsatt driver kurspleie her så de kan komme seg ut, evt sette short før kursen kjøres ned. Hvis det skulle gå mot en nedtur i tank tror jeg denne vil falle ekstremt, og ser ikke bort fra kurser på 3-tallet i løpet av mai.

$6 i pretrade. lufta er i ferd med å gå ut av ballongen

ed 5.9
Redigert 30.04.2020 kl 11:15 Du må logge inn for å svare

Ser NAT har et normalt antall aksjer i pretrade.

Blir spennende å se hvordan denne aksjen reagerer på en normalisering av rater (under 100k).

Nå er Herbjørn Hansson er på Dagsnytt 18 og diskuterer skatteparadiset. Han er litt av en fyr. Ikke lett å være verken programleder eller motdebattant :)

Hadde jeg ikke visst bedre hadde jeg trodd han var full. Har han alltid vært sånn?

Herbjørn Hansson er helt enorm både som industribygger og samfunnsdebattant. Han er ekstremt dyktig til å formidle budskapet til folk flest. Kan sammenliknes med Trump. Se bare til USA, der elsker de sånne typer.

Stemmer, og US tradere elsker Nat i gode tider, historien viser det og den har en tendens til å gjennta seg, derfor er heller ikke prissettingen av Nat overaskende.
Gammelt rustent hardt belånt stål stiger alltid mest:-))
Redigert 02.05.2020 kl 11:56 Du må logge inn for å svare
Treidar
02.05.2020 kl 12:12 1177

Skamløs haussing, fullstendig frikoblet fra samfunn og virkelighet og på toppen av det hele dårlig smak. Jepp, virker som rette typen. Hans forsvar av skatteparadiser virker i bunn og grunn som han ikke skjønner spørsmålet en gang. Jeg tjener gjerne penger på NAT-aksjen, men jeg har ingen respekt for Herbjørn Hansson som hverken menneske eller bedriftsleder. Han er en typisk brautebass uten samvittighet, empati, intelligens eller stil. Og gjennom historien er det mange av den typen som har gjort det fantastisk bra, selv om 95% av dem går rett på dunken.

Hva tror du NAT kan gå til om det blir en glideflukt for ratene og nytt bullmarked først i 2023? Jeg skal prøve å la være å dekke inn shorten her før vi ihvertfall ser 4-tallet. Med aksjonærbasen de har er det veldig få store langsiktige aksjonærer, og tviler på om de som har blitt lurt inn etter Hanssons haussebonansa har tålmodighet til å sitter her fram til 2023. Mulig blir det en ny shortmulighet etter at q1 og q2 resultater legges fram. Prisingen av NAT vs f.eks. FRO er helt hinsides. Regner med at noen får øynene opp for at det finnes bedre kandidater selv om man er permabull på tank, når man ser at utbytte yield for andre tankselskap blir langt høyere når tallene kommer på bordet. Hansson har jo varslet tilbakekjøp av egne aksjer om de finner det lønnsomt, men tviler på om han er gal nok til å kjøpe aksjer over $4 i stedet for å betale det ut i utbytte eller redusere gjeld.
Redigert 02.05.2020 kl 16:18 Du må logge inn for å svare

hehehe, den var god, tommel opp, Herbjørn er konge:-))
Redigert 05.05.2020 kl 13:46 Du må logge inn for å svare

Har dekket inn shorten i NAT på $5. Mener fortsatt at den er overpriset i forhold til øvrige tankaksjer, men regner med at den vil få seg en rekyl med resten av sektoren etter det kraftige fallet i det siste. Håper å få satt en ny short over 6 igjen.

Ed. Angret like etter at jeg hadde gjort det da jeg så at hele sektoren snudde ned. Rakk å ta tilbake halve shorten til samme kurs, men ble litt fro gjerrig med resten dessverre.
Redigert 07.05.2020 kl 17:27 Du må logge inn for å svare

Tyngdekraften og de økonomiske lovene har endelig begynt å virke for NAT også. Det ble ikke en gang noe rally på kvartalstallene de la fram i går. Denne shorten tror jeg det er trygt å beholde en god stund ennå.

Psykologien har snudd totalt i NAT nå og selv når de fleste andre tankaksjer er opp 4% fortsetter den å falle.