OET - tankaksjen for den miljøbevisste


Hvis du sitter på gjerdet fortsatt og tenker at Tankskip ikke kan være godt for fremtiden, så tenk over dette:

* Frakt med båt er den mest energieffektive måten å flytte varer på. Knuser lastebil med svært stor margin og fly som er verstingen.

* Internasjonal handel knytter land tettere sammen og er en forsikring mot krig. Ikke alle land kan bli selvforsynte på et blunk. Vi trenger å flytte råvarer og produkter i lang tid fremover.

* OET har muligens den mest moderne og miljøvennlige flåten av skip, med ny teknologi for å dempe utslipp og forurensing.

* Disse skipene vil også ha stor verdi i fremtiden, med muligheter for ombygging til å frakte , f.eks Hydrogen, som kan være fremtiden drivstoff.

* I disse dager når skipsratene er høye, tapper man faktisk oljeselskapene for penger, noe de fortjener etter mange år med hensynsløs uttømming av råvarer og forurensing av miljøet.

* En skal også huske at Olje er en verdifull ressurs som vi er avhengig av på mange måter, men tiden for å brenne den opp i atmosfæren, bør nå for alvor begynne å utfases, slik at den dyrbare oljen kan bli til produkter som går inn i en langsiktig og sirkulær økonomi, med gjenbruk og resirkulering.

* Din investering vil ikke føre til at det blir fler båter i flåten fordi Rederiene idag ikke tør å investere videre i dagens skip med forurensende drivstoff, som vil være ulovlig i fremtiden:
https://www.nrk.no/urix/enighet-om-store-kutt-i-klimagassutslipp-fra-skipsfart-1.14006383

* Redierien betaler utbytte og du kan tjene penger :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare

Det at den er priset til langt under NAV og har sikret 5 av 17 skip på avtaler til 2023-2024 er heller ikke feil.
Risiko i Spot og sikkerhet i lange TC
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Treidar
29.04.2020 kl 11:29 1687

Tror det går lite crude på fly, så akkurat det punktet er ikke så viktig for OET casen. :) Og ingen oljetankere vil bygges om til hydrogen. De er skrapjern alle sammen etter 20 år, scrubber eller ei. Men du får alltids en fin hydrogentanker av det skrapjernet, hvem vet?

Kjøp OET fordi super contango ikke går over på en stund, de er passelig eksponert og godt priset. Men ikke kjøp de pga noe pie in the sky greier i fremtiden. Tank er ikke langsiktig og har aldri vært det. Sover du dårlig, selg ned til du sover godt igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare

OET virker billig etter de fleste parametere. Cleaves opererer med P/NAV på 0,61, på nivå med Hafnia og Hunt. FRO har 1,25 og NAT over 2.

Noe jeg ikke helt forstår er beregningen av P/NAV 1 year forward. Hvordan beregnes den?

Her kommer ikke OET like godt ut:
OET: 1,05
Hunt: 0,78
Hafnia: 0,6
Fro: 1,25
ADS: 0,66
NAT: 1,88 (basert på kurs 5,9. nå er kursen 7,7)

Hva er grunnen til at forskjellen på P/NAV nå og ett år fram er så mye større for OET enn de fleste andre?

Alle tall er hentet fra side 52 her: http://gersemiresearch.com/wp-content/uploads/2020/04/2020.04.26-Shipping-Quarterly-2Q20-Coronavirus-Volatility-2.pdf
Kan dere bekrefte at dere har får opp denne linken uten å være abonnent?
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
29.04.2020 kl 11:32 1668

Okeanis:
• «the best performer in the spot market across all vessel sizes» (jf. marsoppdatering)
• EPS forventes å nesten doble seg fra Q4-2019 til Q1-2020.

Til tross for at vi opplever tidenes tankbonanza, så er dette den bedrøvelige utviklingen i aksjekursen:
• Den 4 juli 2018 ble Okeanis introdusert på Oslo børs til kroner 74,-. Kursen i skrivende stund er kroner 77,8
• (Til sammenlikning så var kursen på Frontline den 4 juli 2018 kroner 43,79. Kursen i skrivende stund er kroner 110,6).
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare

Mikrofly35 skrev ,
Ser du slettet innlegget, men hypotesen din om at lange kontrakter spiller inn er kanskje riktig?. Hunt er et annet selskap hvor P/NAV er forventet å øke.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare

Den er riktig ut fra hva jeg leser ja, men slik jeg skrev innlegget kunne det tolkes feil, fant ingen annen formulering :)
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Grylls
29.04.2020 kl 12:35 1519

Pluss flåten blir ett år eldre og dermed samlet sett en del mindre verdt, kanskje det er et brytningspunkt for OET som har en del båter som passerer en viss alder. Ikke vet jeg.

Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
oppturen
06.05.2020 kl 23:25 1271

Ser på oversikten fra Hannisdahl.
Most significant #oil #tanker spot movements today: #VLCC -6% to $50k/d
#LR2 -3% to $155k/d
LR1 -3% to $99k/d
#SR -28% to $24k/d
For de som ikke vet det så har OET 3 VLCC på spot, 3 LR2 på spot og 3,5 Suez Max på spot (1/2 på grunn av tc med deling av gevinst)

Blir på ingen som helst måte skremt av disse frakte prisene ihvertfall.

Ser en på differansen mellom VLCC og LR2 så må det være åpenbart at VLCC kommer raskt opp igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare

Eller LR kraftig ned?
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
BESV
07.05.2020 kl 05:06 1175

LR2/1 är inte det.mest clean som får de raterna?
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Falco1
07.05.2020 kl 11:07 1005

Skremt blir man ikke og et herlig utbytte venter i neste uke.
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Grylls
07.05.2020 kl 12:58 931

Er det jeg synes er litt rart. OET faller videre, men er én uke unna å levere gode resultater og videre guiding.

Dessverre er vi på nivåer nå hvor vi kursmessig kanskje kan glemme den største oppturen. Euronav har økt med 8% i dag, men OET opp 8% tilsvarer en kurs på 67 fra dagens nivå.

Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare
Falco1
07.05.2020 kl 13:07 914

Tålmodighet er stikkordet: )))
Redigert 21.01.2021 kl 05:18 Du må logge inn for å svare