KOA Avlyser Emisjon

Iniest
KOA 29.04.2020 kl 18:11 11522

Den hardt pressede bildelprodusenten Kongsberg Automotive meldte i starten av april at det ønsket å hente inn et milliard kroner gjennom en emisjon, for å møte et ventet inntektsfall i forbindelse med coronakrisen.

Onsdag ettermiddag melder selskapet at det ikke har mottatt nok interesse og derfor ikke har gjennomført en kapitalinnhenting før den tidligere varslede ekstraordinære generalforsamlingen 30. april..

Det fordi visse investorer har bedt om mer tid til «å bedre forstå Kongsberg Automotive». Selskapet avlyser derfor den ekstraordinære generalforsamlingen.

Kongsberg Automotive melder samtidig om at det jobber videre med å finne alternative kilder til finansiering, der det har hatt fremgang med å kunne bedre likviditeten uten at det skytes inn frisk kapital.

Selskapet påpeker også det gradvis oppstart av stengte bilfabrikker kan gjøre behovet for egenkapital mindre.

Corona-pandemien har rammet bilindustrien betydelig, der produksjon har blitt stanset i store deler av Europa, Nord-Amerika og til en viss grad Asia.

https://e24.no/boers-og-finans/i/4qwBdE/kongsberg-automotive-avlyser-generalforsamling-ikke-nok-interesse-for-milliardinnhenting
Redigert 21.01.2021 kl 09:36 Du må logge inn for å svare
HP17
29.04.2020 kl 18:16 7168

Hjelpes. Hvordan skal de da klare å skaffe kapital når ingen er interessert i å gå inn med kapital i en emisjon?
Redigert 20.01.2021 kl 20:05 Du må logge inn for å svare
Mad
29.04.2020 kl 18:17 7137

Selskapet påpeker også det gradvis oppstart av stengte bilfabrikker kan gjøre behovet for egenkapital mindre.

“Nice”
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Iniest
29.04.2020 kl 18:21 7086

Kursen er altfor lavt. Sikkert de ønsket å gjøre emisjonen til høyere pris, dermed ble det avlyst.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Noobster
29.04.2020 kl 18:30 6996

Var bedre beskrevet i meldingen fra selskapet........We have received strong interest from prospective equity investors. However, some of these have requested more time in order to better understand Kongsberg Automotive. Thus, we did not complete a capital raise before our scheduled EGM. We have also recently made progress with alternative non-equity sources of liquidity. In addition to this, we are seeing gradually improving markets through the slow but ramping startups at many OEMs. We believe that the combination of some or all of the above factors may lead to a reduced need for equity capital than anticipated.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Sunrise
29.04.2020 kl 18:35 6947

Er ikke dette egentlig "bull"? Det er vel frykten for kriseemisjonen som har sendt aksjen taktfast sydover. Tolker meldingen at det ikke lenger er noen krise for KOA og da er det vel mange som øyner billig inngang. Spent på utviklingen de neste dagene. Hva tror dere?
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Iniest
29.04.2020 kl 18:39 6900

Fra 1.70 til 0.80kr (-60%) bare pga emisjonvarsel.
Og nå blir emisjonen avlyst, det er på tide at kursen stiger igjen.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Iniest
29.04.2020 kl 18:40 6882

Det var mange som hadde venta til å komme inn etter emisjonen, så det blir gode muligheter nå.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
nhydro
29.04.2020 kl 18:43 6856

Dette er alt annet enn bull! Kroken på døra ?
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
HP17
29.04.2020 kl 18:43 6840

Er det bull at potensielle investorer trekker seg ut og ikke forstår caset KOA og ikke vil bidre med kapital?

Selv kriseselskspet THIN klarer å få inn kapital i en ny emisjon, men ikke KOA. Utrolig klønete av KOA og lite tillitsvekkende, mildt sagt.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.04.2020 kl 18:45 6805

lurer på om det hele var et spill for galleriet? melde om milliardemisjon når det stormet som verst oxo avlyse det hele nå som "folk" har fått hamstret billige aksjer?

eller er det slik at situasjonen har bedret seg drastisk bilfabrikker åpner opp igjen slik at emisjon ikke trengs?

mange shortere som håpet på å dekke inn på 30-50øre? hehe

Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
HP17
29.04.2020 kl 18:53 6732

Spill for galleriet ville være kriminelt så det er det garantert ikke. Les meldingen. Investorene vil ikke bidra i en emisjon og skjønner ikke caset KOA. Helt utrolig spør du meg. Dette gir null tillit i markedet.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Iniest
29.04.2020 kl 18:55 6699

Kursen er altfor lavt, hvis de skulle hente 120 mil euro gjennom emisjon til kurs 0.30-0.50, da hadde det skadet verdien til selskapet. +at det var ikke bra for de store aksjonærene som har kommet inn til høyere kurs som 4-9kr.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.04.2020 kl 19:01 6657

mye kriminelt som foregår på casino og insidebørsen OSE dessuten vanskelig å bevise

virker for meg at ledelsen ikke lenger ser behovet for milliardemisjon som har senket kursen til bunns

har skorstad solgt seg ut ?!

Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
AlfaQ
29.04.2020 kl 19:01 6642

Om det ikke er et spill, så er det i hvert fall grenseløst amatørmessig. Denne emisjonen har jo skreket stupfull kaptein fra dag 1. Jeg mener at KOA var og er et godt case under 2 kroner. Men så kommer klovene og surrer det så til de gradert til.
Jeg skjønner at ledelsen ønsket å vise handlekraft og kanskje håpe på en liten "first mover"-fordel, men hele emisjonen var forhastet og størrelsen var grusomt oppblåst. Nå har kapteinen fått nervene under kontroll og ser at skuta fortsatt flyter. Men mye skade er allerede gjort når livbåtene er satt ut og tatt av malstrømmen. Det er uvisst om det går an å berge det.
At de ikke klarte å lande emisjonen er patetisk, men det er ikke utenkelig at forklaringen er gyldig.
Idiotene i ledelsen har allerede fremprovosert et kraftig kursfall, og de ønsker seg nok nå en emisjonskurs som bedre reflekterer selskapets faktiske situasjon. Ikke utenkelig at en investor også vil se dette. Men det spørs om markedet fortsatt har noen tillitt til disse hysteriske pysene som styrer skuta.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.04.2020 kl 19:21 6523

Koa er tomme for cash allerede i juni sier ledelsen


Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.04.2020 kl 19:31 6464

Kan du legge ved en lik til dette R2D2? Har ikke sett dette på trykk noe sted.....

Det fremgår heller definitivt ikke i siste investorpresentasjon:

https://mb.cision.com/Public/1438/3095263/9be53f3449345c5d.pdf

Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Iniest
29.04.2020 kl 19:42 6387

Kongsberg Automotive har en kontantbeholdning på 57 millioner euro ved utgangen av kvartalet.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
HP17
29.04.2020 kl 19:47 6333

Hvis det stemmer er det full krise.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.04.2020 kl 19:49 6302

CEO sa det på en call sparebank 1 arrangerte.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Iniest
29.04.2020 kl 19:50 6287

Det er mange som skriver shit for å komme inn billigere enn 0.80
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Fevang
29.04.2020 kl 19:51 6270

Det er temmelig sjelden at man ikke klarer å lande en emisjon. At noen ser det som fint er mildt sagt merkelig.
Tror man trenger mer enn flaks for at dette skal ende bra. Dessverre.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.04.2020 kl 19:52 6266

Se linken du postet.

Står det jo «The cash burn rate for an extra month of shutdowns is around €30 million»

57 minus 2x30 = 0. Så de har ut mai. Pluss minus selvsagt.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.04.2020 kl 19:54 6253

Hvorfor denne meningsløse bullingen? Les selskaps presentasjonen, snakk med ledelsen.

Uansett hva dere måtte si tro eller ønske så er realiteten at KOA står med ett ben i skifteretten.

Dette minner meg mest av alt om Reno Norden. Folk på forumet var bull frem til aksjen stod i null.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.04.2020 kl 19:55 6238

Interesangt at Koa har noen hundre mill mere på bok en børsverdien av hele selskapet,og da vi vet at bilproduksjonen er i gang så blir det bra oppgang i morgen.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Tottiz76
29.04.2020 kl 21:38 5993

Ja her er det nok mange som hadde håpet å komme inn ned mot 0,50, men som må løpe etter i morgen på turen mot 1,50, og 3-6 i løpet av året!
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Capita
29.04.2020 kl 22:22 5876

Du glemmer covid-19 støtte fra ulike nasjoner, samt at de faktisk tjener penger igjen. Tipper de kan tøye dette lengre enn mai. Overrasker meg ikke om de kanskje kan dekke seg gjennom belåning.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.04.2020 kl 22:58 5780

Capita! Ja at Koa får en del mill i støtte fra EU og myndighetene er viktig og noe jeg glemte.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.04.2020 kl 22:58 5776

Capita! Ja at Koa får en del mill i støtte fra EU og myndighetene er viktig og noe jeg glemte.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
FAR100
29.04.2020 kl 23:01 5758

se hva som skjedde med thin, måtte gi rabatt på nesten 80% for å kjøre emisjon. ingen var villig til 94 øre nå kjører de emisjon på 11 øre
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.04.2020 kl 23:14 5675

Bla, bla , bla. KOA har produkter, kunder omsatte for milliarder, penger på bok, før corona virus slo av bryterne på fabrikkene til KOA og bilprodusentene, men du ser kanskje ikke forskjellen, siden du sammenligner med THIN:
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
FAR100
29.04.2020 kl 23:21 5638

leser dere ikke medlingen:
Emisjon er ikke avlyst , ny EGM kommer


29.4.2020, 17:54 · Cision
Kongsberg Automotive ASA: Kongsberg Automotive Stock Exchange release 29. April 2020
Kongsberg Automotive refers to the invitation for an Extraordinary General Meeting ("EGM") on April 30 2020.
As has been widely published through the EGM invitation and investor presentations from the company, we have explored a capital raise driven by the strong expected decline in revenues due to the Corona virus/COVID 19 outbeak. We have received strong interest from prospective equity investors. However, some of these have requested more time in order to better understand Kongsberg Automotive. Thus, we did not complete a capital raise before our scheduled EGM. We have also recently made progress with alternative non-equity sources of liquidity. In addition to this, we are seeing gradually improving markets through the slow but ramping startups at many OEMs. We believe that the combination of some or all of the above factors may lead to a reduced need for equity capital than anticipated.

Consequently, Kongsberg Automotive cancels the EGM scheduled for April 30 2020. We expect to invite for a new EGM shortly with a revised agenda.

KA Investor Relations

ir@ka-group.com

Kongsberg Automotive provides world class products to the global vehicle industry. Our products enhance the driving experience, making it safer, more comfortable and sustainable. With revenues of approx. EUR 1.1 billion and approximately 11.000 employees in 19 countries, Kongsberg Automotive is truly a global supplier. The company is headquartered in Zürich, Switzerland and has more than 25 production facilities worldwide. The product portfolio includes seat comfort systems, driver and motion control systems, fluid assemblies, and industrial driver interface products developed for global vehicle manufacturers. Find more information at www.kongsbergautomotive.com

http://publish.ne.cision.com//Release/ViewReleaseHtml/E2BFE96B53C002E6E0C856B0705FC7D6

https://mb.cision.com/Main/1438/3100876/1239305.pdf
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Manor
29.04.2020 kl 23:39 5587

Med en endret/ revidert agenda ja?
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.04.2020 kl 23:50 5537

Vi har fått med oss denne meldingen som er postet forlengst, og vi har også fått med oss at kapitalbehovet er ikke så stort og akutt lenger som de ble meddelt markedet tidligere, da ting begynner å gå mot normalen, og bilprodusentene er i ferd med å starte opp igjen, og selskapet begynner å tjene penger igjen. Sannsynligvis har KOA mottatt støtte fra myndighetene, det vil si at selskapet er langt bedre utrustet nå enn det var for 3 uker siden, og har bedre tid å hente inn pengene som det er behov for.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.04.2020 kl 00:06 5504

De får rundt 3M i støtte.

Dessuten tjener de jo ikke penger. Resultat regnskapet viser pluss men kontantstrømmen er negativ pga investeringer.

Utfordringen for koa er at de byr seg inn på prosjekter som for hvert prosjekt er lønnsomt men for konsernet, når alle lønninger og husleia er betalt, går i minus.

Dette er reelt sett et faktum altså, og jeg vil oppfordre deg til å se på både kontantstrøm om note som omtaler adjusted EBIT.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Manor
30.04.2020 kl 00:10 5553

Selskapet har trekkrettigheter på 40 millioner euro, så visst rettighetene er i behold blir problemet ikke så stort.
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Manor
30.04.2020 kl 00:14 5542

Ved årsskifte hadde selskapet en god egenkapitalandel på 30 prosent. Det meste av den rentebærende gjelden er langsiktig
Redigert 20.01.2021 kl 20:06 Du må logge inn for å svare
Manor
30.04.2020 kl 00:16 5480

Med dagens eurokurs tilsvarer selskapets bokførte egenkapital nær 3,6 milliarder kroner, eller åtte kroner per aksje.
Redigert 21.01.2021 kl 01:56 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.04.2020 kl 00:17 5474

De har et brutto behov på 180M

Av dette skal ca 80 dekkes med gjeld, herunder kreditten du snakker om. Se siste pres. Men det kan de kun gjøre hvis kreditor frasier seg krav om gjeld / ebitda covenant fordi selskapet er i antisipert brudd. Se siste pres.

100M Ek (180-80).

La oss si at de har 1 mnd bedre enn ventet recovery. Da må gjelda øke med 180-80-30=60 på toppen av alt.

Obligasjonen handler på 50%. Så da må selskapet ty til sikret kreditt. Mulig de får det men da er selskapet giret ca 50x og det kan du i alle fall anta at tradisjonelle lånegivere ikke ser på som en god motpart.

Du mangler 60M hvis du er grisebull.
Redigert 21.01.2021 kl 01:56 Du må logge inn for å svare
Manor
30.04.2020 kl 00:22 5455

Det er jo selvsagt en risiko for at Kongsberg Automotive vil få problemer med å overholde eventuelle lånevilkår knyttet til løpende inntjening. Men det fremstår vel som lite rasjonelt nå :)
Redigert 21.01.2021 kl 01:56 Du må logge inn for å svare
pirmink
30.04.2020 kl 03:58 5284

Makro/corona tok et steg ut av krisemaksimeringen pga Gilead's Remdesivir viser effekt. Fauci slightly positiv også, og FDA kommer til å hastegodkjenne slik at effektive behandlinger kan tas i bruk raskere enn vanlig. Har selv valgt å satse i CytoDyn og dets Leronlimab. Den, eller andre i pipeline, vil få dødeligheten ytterligere ned mot influensanivå. Tar noe tid med medisinske testprosesser (her: trolig 4-6 uker), men aksjemarkedet reagerer i forkant, på interrim resultater, "proof of concept" o.l.

Dette påvirker at bransjer og hele økonomier åpner tidligere. Fulgte "White House industry executives session", og der Toyotas sjef fortalte at deres USA-fabrikker åpner 11 Mai. Bilbransjen er snart i gjenge igjen. Det er tregere å rulle i gang oljeservice, oljeselskaper, flyselskaper.

KOA trenger ikke så mye påfyll som fryktet. Realitet det. Men, for en rar/grumsete prosess for kapitalinnhenting!

Kanskje til og med amatørmessig. Dog, neppe nødvendig å ha så mye frykt som enkelte her inne, r2d2/goldsmith ++. Type "Dessuten tjener de jo ikke penger. Resultat regnskapet viser pluss men kontantstrømmen er negativ pga investeringer.". Da er det tunnelsyn på negativer. Prioriterer et selskap vekst fremfor kortsiktig avkastning - så investeres det. Helt naturlig og helt vanlig. KOA har hatt et jevnt/moderat vekstnivå de siste årene. Investering svekker kontantstrøm ifht. resultat, men klart, investeringsnivå kan/bør justeres ned i krisetid, gitt stram likviditet.

Forøvrig: At fond "administrert av blabla" selger (eller kjøper) heftig er ikke noe jeg personlig "løper etter". Andre faktorer i fondsporteføljer spiller for ofte inn på enkeltinvesteringene. Annerledes hvis bjellesauer som Fredly, Spettet... driver å rokerer i et selskap.

Har kjøpt. Light positiv. Langt fra stålbull... meeen... ble for fristende å ta et lodd i et selskap som har falt så drastisk - innen en av bransjene som kommer raskest til hektene igjen.
Redigert 21.01.2021 kl 01:56 Du må logge inn for å svare