Pressemelding fra aksjonærgruppa

hstray
NAS 29.04.2020 kl 21:53 5349

Pressemelding
Kr.sand - Oslo 29.4.2020
Gruppen «Norwegian småaksjonærer» jobber aktivt for å oppnå negativ kontroll for å stemme imot og stoppe forslag 4,5,6,7,8,9 og 10 på Norwegian ekstraordinære generalforsamling 4.5.2020.
Vi oppfordrer alle Norwegian aksjonærer til å stemme ned forslagene.

Hvor mange stemmer vi representerer ønsker ikke talsperson Stray å uttale seg om, men vi har flere tusen sympatisører som støtter vårt forslag. Vår misjon er å presentere ett kraftfullt langsiktig forslag som sikrer Norwegian på norske hender som ett norsk selskap, hvor arbeidsplassene forblir i Norge. Vi ønsker å bygge ett nytt sterkt Norwegian med norske eiere uttaler Stray

Gruppen (Norwegians største aksjonærgruppe) foreslår nå å benytte ny norsk konkursbeskyttelses lovverk og sette Norwegian ASA i konkurskarantene
(tilsvarende Chapter 11 USA)

Selskapet blir da beskyttet mot sine kreditorer og kan forhandle frem gode langsiktige avtaler som sikrer selskapet og dets aksjonærer et bedre utgangspunkt for fremtidig eierskap.
Avtalene vi ser konturene av i dag er ett ran mot dagens aksjonærer, og må stoppes. Slik vi ser det er småaksjonærene rolle i «Nye Norwegian» kun å bidra med penger iform av emisjoner for å opprettholde en eierandel på 5 % samt få tilgang på statens lånegarantier.
Småaksjonærene kan ikke ta denne regningen, mens selskapet blir gitt bort til utenlandske finansinstitusjoner der staten står passivt på sidelinjen.
Norske myndigheter må i denne perioden stille opp med nødlikviditet i form av kompensasjon for å ha stengt virksomheten på ubestemt tid.

Vi ønsker reelle forhandlinger med norske myndigheter, hvor hovedmålsettingen er at staten går inn som majoritetseier i «Nye Norwegian» ved kjøp av aksjer.
Gruppen foreslår på ett senere tidspunkt en rettet emisjon mot den norske stat på 10 milliarder norske kroner, hvor staten blir og forblir majoritetseier i Norwegian.
Den norske stat sikrer verdiskapning i Norge, 10-tusenvis av arbeidsplasser forblir på norsk jord, samt at vi sikrer kontroll på samfunnskritisk infrastruktur.
Staten kan på senere tidspunkt og i andre tider selge seg ut av Norwegian, og har ved denne funksjonen ytet godt samfunnsansvar, ansvarlig næringspolitikk og vernet om norsk arbeidsplasser.
Dette vil også gi selskapet finansiell ro til å kunne sluttføre forhandlinger med Boeing iht kompensasjon på 737 max flyet, noe som vil styrke Norwegians balanse ytterligere.
Visjonene til Norwegian CEO Jacob Schram om å bygge ett nytt sterkt Norwegian er ikke realistisk, da største kontrollerende eiere i nye Norwegian vil være leasingselskapet Avolon med en kontrollerende eierandel på over 51 % .
Selskapet er irsk basert med hovedkontor i Dublin. Ett leasingselskap skal ikke eie ett flyselskap, og blir hovedeier av «Nye Norwegian» under tvang. Avolon vil etter all sannsynlighet starte prosessen med å selge ut Norwegian så snart man ser utgangen av Covid-19. Det er helt naturlig at Ryanair med den sterkeste balansen av Europas flyselskaper vil være en het kandidat til å kjøpe Avolon kontrollerende eierandel i Norwegian.

Jeg tror Norwegian blir solgt på en irsk pub til Michael O'Leary og Ryanair iløpet av 6-10 mnd uttaler Stray.
Dette vil være en katastrofe for luftfarten i Norge og Norden.


Talsperson for gruppen ; Helge Stray ser ingen andre muligheter for å beholde Norwegian som et norsk børsnotert selskap med hovedkontor i Norge uten hjelp fra den norsk stat.
Slik det nå fremstår mister man kontroll på samfunnskritisk infrastruktur, arbeidsplasser og viktig verdiskapning i Norge og Norden ved å stemme for forslaget fremmet av Norwegian på EOG, hvor dagens aksjonærer blir utvannet med l 95 % og selskapet kommer på utenlandske hender.
Å låne 10-talls milliarder av den norske stat for å gå gjennom denne krisen er ingen bærekraftig løsning for Norwegian og konkurransekraften i norsk og nordisk luftfart.
Staten må se verdiene og verdiskapningen Norwegian står for i det norske samfunnet i et lengre perspektiv, og utelukkende basere sine tiltak basert på samfunnsøkonomisk nytte som tilføres Norge.
I 2019 transporterte Norwegian 5,7 millioner passasjerer på innenriksnettet som strekker seg fra Kristiansand i sør til Svalbard i nord, og sørget dermed for å opprettholde den gode og velfungerende infrastruktur i vårt langstrakte land. Vi er avhengige av luftfarten for å få samfunnet til å gå rundt. Sommeren 2020 var Norge det eneste markedet hvor antall fly også på kortdistanse skulle øke, noe som betyr flere arbeidsplasser både i Norwegian og ikke minst i tilknyttede virksomheter over hele landet. Tall for 2019 viser at Norwegians 1,5 millioner reisende fra utlandet bidro til en verdiskaping i størrelsesorden 18 milliarder kroner og 24.000 arbeidsplasser fordelt i hele landet, hvor reiseliv og turisme selvsagt utgjør en betydelig del.
Gruppen «Norwegian småaksjonærer» ber nå norske myndigheter komme på banen med et klart og tydelig standpunkt om Norwegian skal reddes som frittstående norsk selskap.

Vi følger debatten som pågår i Sverige og Danmark hvor det nå settes krav om statlig inngrep iform av rettede emisjoner i SAS. Dette vil også tvinge seg frem i Norwegian, spørsmålet er da om selskapet er på norske eller utenlandske hender? Statelig lånegarantier og fremtidig støtte vil i realiteten gå til et utenlandsk eid selskap. Ønsker det norsk folk og staten dette?
Gruppen vi fremme krav om styre representasjon for å få innsyns i styrets og dagens ledelse disposisjoner. Vi tror CEO Schram bløffer når han ikke sier det ikke finnes noen plan B for å presse gjennom styrets forslag som eneste alternativ. Norwegian bruker nå hundretusenvis av kroner for å markedsføre og påvirke dagens aksjonærer til å stemme på et ikke bærekraftig forslag. Er det riktig disposisjon av selskapets og aksjonærers penger i tidens største krise, hvor Norwegian kan være uker unna en konkurs?
De nordiske regjeringer må nå samordne sine hjelpepakker til SAS og Norwegian som begge utfører samfunnskritiske oppgaver i Norden, slik at selskapene og luftfarten kan kan bestå etter Covid-19
I den anledning utfordrer gruppen Norwegian CEO Jacob Schram og Norges samferdselsminister Hareide til debatt om fremtiden til Norsk og Nordisk luftfart.

Debatten bør skje før Norwegians ekstraordinære generalforsamling 4.5.2020.
Redigert 20.01.2021 kl 10:33 Du må logge inn for å svare
Kantarell
29.04.2020 kl 22:03 5291

Hva er egentlig planen til Jacob S? Selger han selskapet til utenlandske aktører?
Hva tjener han på det?

"The hold up of the century" skal ikke stanses av "små aksjonærer" eller?
HP17
29.04.2020 kl 22:08 5236

Se der ja. Nå skjer det ting.
SjonkelRolf
29.04.2020 kl 22:17 5161

Setter pris på din innsats selv om mitt standpunkt landet på ja. Sannheten tror jeg er at ledelsen er bundet på hender og føtter iforhold til Ek kravet som vil kvalifisere for støttepakke.
Hvorfor staten vil la dette skje er for meg en gåte, men forhåpentligvis noe vi vil få svar på
Slettet bruker
29.04.2020 kl 22:19 5128

Oops, her var det mye advokatmat med injurerende påstander og anklager.

En gruppe bestående av 2 personer?, påstår å ha flere tusen sympatisører 🙈,et raskt titt i facebook gruppen til herrene tegner et annet bilde enn massiv støtte.

PS. Det er valgkomiteen som instiller på styremedlemmer, aksjonærer kan komme med forslag, men det kreves at de eier eller har nok aksjer.

Kan ikke se av aksjonærutskriften som er offentlig informasjon i Norge at herrene Stray og Drevdal innehar nok aksjer til å få støtte for sine krav.
Redigert 29.04.2020 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.04.2020 kl 22:19 5118

Planen er å redde NAS og redde arbeidsplassene.
Planen til denne ekstremisten fra rødt kommunistparti er å bruke NAS politisk der økonomi og økomomisk vinning ikke er viktigst men symboler.
Hvilken kompetanse har stortinget til å drive flyselskap?
Han vil vel at Kristiansand skal få 700 flygninger pr dag fordi det klarer sørlandsbenken å forhandle seg frem til i ett kompromiss.
Hjelpes.
Redigert 29.04.2020 kl 22:20 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.04.2020 kl 22:26 5071

En fornuftig tviler, det er ikke verst :)
Staten må la dette skje på bekostning av aksjonærer, slik er det og slik må det være.
Lånegiver skal ha bedre sikkerhet enn eier, det er ett viktig prinsipp, går vi bort fra det er i praksis hele obligasjonsmarkedet helt dødt i Norge og ingen bedrifter vil få lånefinansiering.
Staten kan heller ikke stille seg bak eiere som satser over hode.
Tenk på alle de som da hadde bygget 400 boliger i stedet for 10.
Alle de som hadde ansatt 4000 i stedet for 40.
Hvis du som eier etterpå kan få statlig hjelp mens lånegiver står igjen med all tap.
FunTrade
29.04.2020 kl 22:38 5004

Kan han ha snublet over en ukritisk bok om planøkonomiens fortreffeligheter?
Slettet bruker
29.04.2020 kl 22:39 4982

Stray og Drevdal har nå innført forhåndssensur av innlegg som postes på Facebook gruppen, holdt ikke å kun slette innlegg 🙈
SjonkelRolf
29.04.2020 kl 22:40 4954

Alle nyter godt av Norwegians bidrag. Derfor blir dine argumenter for snevre.
Ser egentlig ingen andre selskaper i Norge man kan sammenligne med.
Slettet bruker
29.04.2020 kl 22:43 4907

Skulle vi reddet Equinor om de hadde tapt all EK og hatt gjeld 5-6 ganger årsomsetningen?
NEI

NSB er ett annet selskap.

Vi nyter ikke godt av ett forgjeldet selskap som det offentlige på kaste penger etter.
Redigert 29.04.2020 kl 22:44 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
29.04.2020 kl 22:48 4867

Eller vært på oppdagelsesferd i Venezuela med en døv, stum og blind tolk som kun kunne samisk.
Ikke vet jeg men noe er det.
Slettet bruker
29.04.2020 kl 22:54 4818

Alle vil nyte godt av NAS i fremtiden også, uavhengig av om det er norske eller utenlandske eiere.
Alle investorer som vil kan kjøpe aksjer og være med i emisjon.
At staten skal bruke offentlige penger på å eie og styre NAS gjør ikke NAS bedre bare dårligere.
Kanskje dårligere tilbud, men det er jo eventuelt fordi kunder ikke betaler det det koster, det er kundene sitt ansvar ingen andre.
NAS hadde ikke vært i den situasjonen de er i om de hadde tatt den prisen det koster av kundene.

Redigert 29.04.2020 kl 22:55 Du må logge inn for å svare
FunTrade
29.04.2020 kl 23:23 4701

Skal Generalen nå svare på hvilket syn han hadde da IAG-tilbudet forelå for et par år siden, på intervjuet i morgen?

Edit 23:32:Jeg tenker da spesielt på Generalens syn på utenlandsk eierskap i NAS
Redigert 29.04.2020 kl 23:33 Du må logge inn for å svare
Ron Jeremy
29.04.2020 kl 23:44 4607

Støtter hstray.
Norsk støtteordninger er for Norsk-kontrollerte selskap. Tviler sterkt på om stortinget aksepterer at det går flere milliarder i corona støtte til ett selskap som blir slaktet så snart coronatiltakene er slutt.
Alle flyselskap trenge hjelp pga denne krisen, det er opp til det respektive lands regjering hvilke flyselskap som overlever.
Om Norge skal ha ett flyselskap, så MÅ regjeringen reagere NÅ!
Slettet bruker
29.04.2020 kl 23:51 4573

De gir ikke støtte til ett konkursbo uansett.
Ron Jeremy
29.04.2020 kl 23:51 4571

IAG var vel interessert i å drive Norwegian videre som ett selskap i gruppen, nå er det en helt annen situasjon.
FunTrade
30.04.2020 kl 00:07 4509

En situasjon som ville vært anderledes enn om de pr nå var eid av IAG?
stud_trd
30.04.2020 kl 00:17 4473

Nå er det vel kanskje en god del som ikke akkurat synes det er festlig å flagge at man har et stort urealisert tap i Norwegian.

Du minner meg forøvrig litt om de som ikke så tapet til Hillary for Trump komme, og heller ikke Brexit komme.

Med andre ord, aldri undervurder masser som ikke flagger, og som du dermed ikke ser. ;-)
Slettet bruker
30.04.2020 kl 00:24 4451

1) Denner opprørsgruppen er ikke i nærheten av å oppnå negativ kontroll. De har ikke en sjanse til å blokkere ledelsens plan for å redde selskapet.
2) Norsk lovgivning gjelder i Norge og omfatter ikke virksomheten i Irland og andre jurisdiksjoner, hvor mesteparten av leasinggjelden ligger.
3) Restruktureringsloven gjelder bare for den norske virksomheten og alle obligasjonslånene med norsk verneting.
4) Den norske stat vil selvsagt ikke gå inn og redde småaksjonærers investeringer og langt mindre redde betydelig utenlandsatsing.
5) Det er påfallende hvor viktig det er å fremheve alle andre (ansatte i NAS, reiselivsnæringen, infrastruktur (feilaktig inkludert selve flyfarten) osv.), mens det egentlig handler om noen knøttsmå askjonærer som har funnet en kampsak. Tipper Helge S. har færre enn 1000 aksjer og Jarle D. færre enn 500 aksjer.
6) Oppkjøp var en slager blant småaksjonærene før corona, idiotiske oppslag i obskure nettaviser i Spania ble brukt for alt det var verdt, men det endte i ingenting. De ønsket oppkjøp, men ikke nå, for nå passer det bedre å appellere til nasjonale interesser og arbeidsplasser og alt mulig som de tror kan fremme saken.

Opprøret til de såkalte småaksjonærene er fåfengt, egoistisk og naivt. Fåfengt fordi det ikke vil lykkes, egoistisk fordi de vil ofre ansatte og alle andre som er knyttet til NAS sin virksomhet i sin iver etter noe som ikke vil bli noe av og tilslutt naivt fordi de ikke forstår at alt dette er bare støy som ingen tar alvorlig.

Det blir som en mus som truer en elefant. Det er pinlig, fåfengt og dødsdømt.
Slettet bruker
30.04.2020 kl 00:25 4441

Helge..

Du hadde gode kunnskaper om flydrift tidligere ser jeg.
Ingen problemer med gjeld...
Heller ikke noe imot utenlandske eiere som kjøpte opp NAS.
Eneste grunn til din motstand nå er tapet, så det er egentlig hatet som driver deg.

Dette skrev du i 2019.
Hvis emisjonskursen blir satt på kr 100, da blir det 30 millioner ekstra aksjer. Med 45.437.059 aksj..
Endel ting du ikke forstår. Jo mer gjeld norwegian har jo mindre risiko. Større gjeld er pga norwegian driver en større butikk med flere fly, ruter og frekvens på rutene. Dette gir skala og stordriftsfordeler. Dette er nøkkelen gjennom hele norwegians vekst og oppbygging. Norwegian har i stor grad eksport finansiering fra USA og EU på fly finansiering. Endel av flyene selges rett før de mottar flyene med solid fortjeneste. Fly kan ikke selges før rett iforkant av mottak. Derfor det selges 2-2 fly. Du må forstå skala og stordriftsfordeler for å kunne drive ett flyselskap. Du fårstår ikke dette. Bjørn Kjos forstår dette. Det er synd at ikke norwegian har safet før denne ramp upen og hentet noen milliarder ekstra i EK.





Går man tilbake i historien din var du også veldig positiv til salg, men det var viktig å få frem verdiene.
Hvorfor er det plutselig blitt veldig viktig å holde NAS på norske hender, når det ikke var det tidligere?


Redigert 30.04.2020 kl 00:33 Du må logge inn for å svare
Slettet bruker
30.04.2020 kl 00:30 4426

Har sjelden sett en pressemelding med så mange skrivefeil. Selvsagt verst at det er dårlig skrevet i tillegg. Dette blir det ikke noen debatt på høyt nivå av, så mye kan jeg garantere, Direkte pinlig. Kan ikke noen heller starte en kronerulling så Helge Stray får dekket tapet sitt, så vi slipper dette?
Slettet bruker
30.04.2020 kl 00:36 4399

Hva tenkte du her?

..................
hstray
15.02.2019 kl 15:51 2634
Tigeren,, har du hørt noen tysk talende personer utenfor hovedkontoret til Norwegian siste tid? Har du tatt oppstilling utenfor hovedkontoret på Fornebu?
Det er kjent i markedet at Lufthansa har hatt en oppkjøpsteam i Norge. Disse har bla annet fulgt endel fiansielle presentasjoner av Norwegian, samt kvartalspresentasjoner. Jeg vil også anta /min spekulasjon at dette teamet har ført forhandlinger med Norwegian ihh til salg. Carsten Spor og Kjost bekreftet i sommer at det var samtaler. Emisjonen i Norwegian skulle i utgangspunktet bli satt i okt når kursen var rundt 200 NOK. Nå blir emisjon satt når kursen er rundt 100,- og det er i seg selv en katastrofe for Kjos & CO. Trekker Norwegian i håndbrekket og selger? WHO KNOWS? Det skal ikke utelukkes at broder Tore tilslutt får rett.
Slettet bruker
30.04.2020 kl 00:45 4367

Det blir en kortvarig kronerulling. Han har nesten ingen aksjer.

Så snart skatteoppgjøret et lukket i morgen midnatt så kan vi se aksjeposisjonene på www.aksjeeiere.no
Strategi
30.04.2020 kl 06:53 4221

Deter lett å kritisere Norwegian, mon tro hvor selskapet hadde stått i dag uten Max og Dreamliner problemer samt uten Corona.

Tror det hadde vært veldig greit.

Vanskelig og vinne et billøp med 3 av hjula pungtert.
Slettet bruker
30.04.2020 kl 07:08 4169

Sjekk artikkel på børesn.no, nu påstår Helge at omkring 3000 småaksjonærer har sluttet seg til gruppen.

«Onsdag sier Stray til Dagbladet at omkring 3000 småaksjonærer har sluttet seg til gruppen, som krever at staten i stedet for Norwegian-ledelsens forslag skal gå inn med 10 milliarder kroner og bli majoritetseier.- Det er et veldig realistisk forslag, som ivaretar norske verdier, sier Stray.» 🙈

https://www.borsen.no/nyheter/realistisk-a-skyte-ned-redningsplanen/72413403
Slettet bruker
30.04.2020 kl 07:57 4075

Jeg synes det er bra at folk engasjerer seg, men å skrike etter statsmilliarder fordi aksjen man eier går konk er stusslig.

https://www.google.com/amp/s/www.dagbladet.no/kultur/med-brukne-vinger/72409404/amp
Slettet bruker
30.04.2020 kl 08:16 4034

Helge direkte på TV2 nu, påstår at han representerer 3.000-4.000 aksjonærer 🙈
Slettet bruker
30.04.2020 kl 08:21 4009

Helge direkte på TV2 nu, påstår at han representerer 3.000-4.000 aksjonærer 🙈

Opprørsrebellen blir satt kraftig på plass av Frode Steen professor i luftfart ved NHH.

Kantarell
30.04.2020 kl 08:34 3964

Sjalu Mr Burgundy?
Slettet bruker
30.04.2020 kl 08:46 3914

Haha. Dagens:)
Slettet bruker
30.04.2020 kl 08:52 3885

Oh no, sitter her med en oppdatert aksjonærliste og ingen har 490.000 aksjer 🙈.

ksandal
30.04.2020 kl 10:07 3770

Mye bra tekst. tungt og lese, mye feil.

Jeg tror beste løsnign for NAS er og slå seg konkurs,. aksjen til NULL kroner. Så kan staten gå inn og ta kontroll og få en rimeligere og bedre start på et statlig selskap som kan styres uten klovner i ledelsen. Selskapet ble startet på dugnad blandt annsatte som mistet jobben i Braathen, og den "ånden" finnes ikke i selskapet lengre.

Her må de tenke nytt, begynne på nytt med blanke ark. Aksjonærer og girske lånehjaier har nok tapt det meste her.
Slettet bruker
30.04.2020 kl 11:01 3696

Virker som om Helge har det med å gjøre opprør mot Styrer i ulike børsnoterte selskaper som hovedvirke, fjor høst var det DOF hvor han også påberoper seg å representere en mengde aksjonærer.

https://finansavisen.no/forum/thread/48302/view

Ser av aksjonæroversikten som er offentlig informasjon at Jarle og Helge er småaksjonærer, korrekt, men deres stemmer kan nok ikke velte noe som helst, ser at han også skriver at han vil børsmelde hvor mye han representerer, vi venter i spenning på resultatet.

ksandal
30.04.2020 kl 11:30 3643

Der har du et godt poeng Burgundy. Hstray virker som en kunskapsrik person som vil det beste, men kanskje ikke objektiv nok til og se alle fakta. jeg gikk selv på en enorm smell i fjor på DOF der jeg tapte 600.000kr på gode råd fra han he he . så nå gjør jeg mottsatt og shorter alt han anbefaler, og det har så langt gitt meg nesten alle pengene tilbake :-)

jeg gjør det samme med Sisener på bør. Alt han dømmer nord og ned, har jeg kjøpt. Tesla f,eks ble spødd konkurs på 179usd, da kjøpte jeg mye og solgte det på 950usd :-)
Odi.1
30.04.2020 kl 14:44 3462

Dette selskapet bør slåes konkurs så snart som mulig.
Har ingen samfunnsoppgave overhode, som ikke en konkurrent kan utføre på samme strekninger som er regningsvarende.
Staten MÅ ikke bruke 10 øre på dette tapssluket.
Slettet bruker
30.04.2020 kl 16:12 3366

Klokken 1600 sendte Norwegian ut en børsmelding med et fornyet tilbud til obligasjonseierne, og tilbudet står til klokken 2300 i kveld:
Det er foreslått flere nye vilkår, blant annet:
Långiverne får delvis førsterett til å få aksjer i en kommende kapitalinnhenting.
Tiden obligasjonseierne må binde seg til å sitte på aksjene de får i kriseløsningen gjøres kortere og lettere.
Långiverne i selskapets konvertible obligasjonslån får en umiddelbar konverteringsrett etter gjennomføring.
Skille ut og stille som garanti proveny fra flyplass-sloter til obligasjonseierne i lånene NAS07 og NAS08.
En mulighet for at inntil 1/5 av lånebeløpene konverteres tilbake til såkalt hovedstol, altså lån, senere - i NAS07 og NAS08.

https://www.stamdata.com/documents/NO0010753437_IB_20200430.PDF
Redigert 30.04.2020 kl 16:12 Du må logge inn for å svare