Okeanis: NY NEDTUR FOR TANK?

OET 30.04.2020 kl 08:13 1998

Siden Opec+ møtet i første halvdel av april, hvor man ble enig om å kutte oljeproduksjonen med 9,7 millioner fat fra 1 mai, så har logikken for å kjøpe/selge tankaksjer vært:

- KJØP så lenge oljeprisen synker, SELG når oljeprisen stiger.

De siste dagene har oljeprisen steget, samtidig som det meste av tankaksjer har falt tungt og brutalt.

VEIEN VIDERE: Nå som verden er i ferd med å åpne opp etter lengre tid med coronakrise, så vil oljeprisen styrkes ytterligere (med mindre nedturer underveis) – og det vil skje en gradvis svekkelse av oljelagring til sjøs (contango). Parallelt med denne prosessen vil det igjen bli økt interesse for rederier med nyere og mer kostnadseffektiv tonnasje, samtidig som den eldste og minst kostnadseffektive tonnasjen gradvis fases ut, tror jeg.

I tiden frem mot nyttår tror jeg vi vil se rater på mellom 30 og 70k.

Noen med alternative synspunkter?
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
oppturen
30.04.2020 kl 09:45 1802

Oet hadde resultat på $0,54 pr aksje i Q4, dette ble hold igjen i selskapet grunnet usikkerhet i markedet.
Oet er høyt giret sammenlignet med blant annet hunt.
I disse tider er det en stor oppside.
Jeg regner med resultat for Q1 på mellom $1,2 og $1,5.
Oet har sikret seg en langtidskontrakter på 1 av sine VLCC med tc $48.000, 4 andre har langtidskontrakter på bearboat på ca $34.000.
Disse langtidskontrakter har tatt bort fremtidig risiko, regner med at selv om resten av flåten blir liggende i opplag vil regnskapet gå omtrent i 0 med langtidskontrakter medregnet.
Jeg tror utbyttet for Q1 blir ca 15NOK pr aksje, med kurs 70 blir det ca 21% av kursen !!
Hunt vil få ca nok 0,3 pr aksje med kurs 4 blir det 7,5%
Fro vil få ca 10 nok re aksje med kurs 100 blir det 10%

Hva er billigst ??
Oet legger frem tall om 2 uker og GF dagen derpå, regner med utbytte dato innen 3 uker.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
30.04.2020 kl 10:05 1750

Trodde de fire VLCCéne var leid ut på bareboat for 35k pr døgn?

«Bareboat» (definisjon):
Avtale hvor utleier ikke står for mannskap eller annen bistand i kontrakten. Leietaker (som regel befrakter) av skipet er ansvarlig for bunkersolje og andre driftskostnader, og leier i praksis bare et tomt skip.

https://no.wikipedia.org/wiki/Totalbefraktning
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
oppturen
30.04.2020 kl 10:19 1709

Det har du helt rett i , en tastefeil.$ 35,315 for å være presis.
Og bareboat medfører mindre utgifter til eier, så en tilsvarende TC måtte vært på ca $40.000. Disse avtalene er egentlig veldig bra, løpetiden er 5 år. Regner med OET sitter igjen med ca 50% i fortjeneste på disse.
Ser man på disse 4 båten for seg selv og regner ca 50% fortjeneste vil det gi ca 65mill årlig eller ca nok 2 pr aksje til utbytte.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
30.04.2020 kl 11:06 1629

Pussig at Okeanis i dag har vært handlet til kroner 68,-. ... Okeanis er et av få selskaper på Oslo børs som i disse corona-tider tjener mer enn de noensinne har gjort.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare

Spot prisene har jo halvert seg, de tjener nok gode penger men hva hjelper det om resten av året blir elendig.
Da må man jo bruke pengene man har tjent nå for å holde seg flytende ut f.eks 2022
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
30.04.2020 kl 11:18 1588

fastinvest: Hva er det som tilsier at resten av året blir elendig for Okeanis?

Selskapet har en god miks av langtidskontrakter og spot, noe som sikrer stabil inntjening i dårlige tider - og ekstraordinær inntjening i perioder med unormalt høye rater. Dette samtidig som de har moderne- og svært kostnadseffektive skip, noe som medfører et betydelig konkurransefortrinn.

Okeanis er (etter mitt skjønn) den mest undervurderte tankaksjen på Oslo børs.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
oppturen
30.04.2020 kl 11:55 1521

Det er min vurdering også. Jeg tror grunnen til at den har blitt holdt bede er manglende utbytte utbetaling for Q4.
Men resultat pr aksje var hele $0,54. Ratene for Q1 + at de mottok 1 nybygg i Januar tilsier at overskuddet i Q1 blir over det dobbelte av Q4. Q2 blir trolig litt lavere ettersom her kommer to verkstedopphold på mindre båter, men regner med Q2 også kommer med overskudd på over $1 pr aksje.
Regner man da sammen Q4(ikke utbetalt) +Q1 + Q2 vil vi ende med utbytte mellom 25-30 NOK for H1 2020. Kursen er nå ca NOK 70. Slå den !
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
d12m
30.04.2020 kl 12:57 1419

De 4 VLCCene har rate $32.615 frem til vår og sommer 2021, deretter oppjusteres raten til $37.115 for siste tre årene
35k er snittrate over de 5 årene
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare

De lange kontraktene med snitt 35 virker jo elendig i dag, men det sier jo noe om hva som var forventet av snittrater for ikke lenge siden. 35 gir faktisk et greit overskudd, og ingen grunn til at man skal ligge langt under NAV så lenge man driver med solide overskudd. Nå vet vi jo at man kan tegne lange kontrakter på langt over dette nå, og dermed blir snittet både for OET og andre tankaksjer langt bedre enn man så for seg for ett år siden. Forventer ingen kursrakkett her, men føler det er ganske trygt å plukke aksjer på 60-tallet. Men så volatilt som markedet er nå er det farlig å gå all in. Greit å ha mulighet til å kjøpe hvis det kommer en dipp til 50-tallet også.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
gjest71
30.04.2020 kl 13:18 1358

Det snur nok igjen mot 80
Q1 bli knallbra med 10-15 kr utbytte Q2 blir enda bedre
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare

Flere meglere og "eksperter" har varslet kraftig bakrus for tankmarkedet. Jeg sitter selv på OET aksjer og plukker mer om kursen faller videre ettersom jeg ikke tror på noen kraftig bakrus. Men i mine øyne er det to ting som gjør at OET ikke stiger
1. Greske eiere, selskapet er relativt nytt og de har ikke track record på utbytter
2. Kursen kan gå kraftig ned om det blir bakrus i tankmarkedet. Altså, kollaps ettersom det ikke vil være behov for frakt av olje eller contango. (lagrene er fulle og vil bli brukt først)
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Grylls
30.04.2020 kl 14:00 1254

TS: Hvordan kan det være en ny nedtur når vi er midt inne i tidenes opptur?

Så lenge OET fortsetter å dra inn penger, så vil tallene tale for seg når kvartalsrapport med guiding fremover kommer om et par uker.

Med VLCC-rater på 30k tjener de fortsatt penger, og da ville dagens kurs vært mer forklarlig.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare

Dette er helt feil regnet, men resultatet er ikke langt fra riktig.

De 4 skipene er leiet ut på timecharter (TC) til USD 32.615/dag som øker til USD 37.115/dag fra Q3 2022. De er finansiert via en sale and leaseback mot Ocean Yield og er derfor leiet inn på bareboat med kjøpsopsjoner. Nivået på bareboaten/leasene tror jeg ikke er kjent, men cash break/even (bareboat hyre + OPEX) ligger vel et sted rundt 26-28.000/dag noe som gir en fri cashflow på USD 4.615/dag per skip, ca USD 6.750.000/år totalt for alle 4 skip, rett over 2,15kr per aksje på år.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
30.04.2020 kl 15:18 1128

Bakrus? ... Vel og bra at tankrederier som eksempelvis Okeanis har tjent grassat mye penger de siste 7-8 månedene, men denne inntjeningen reflekteres ikke i aksjekursen, da den nok en gang bevege seg mot all-time-low. Sammenliknet med Frontline som nå handles rundt hundrelappen, så burde kursen på Okeanis vært handlet opp mot 120 kroner. Fasit viser 69 kroner.

Selvfølgelig er det mulig at aksjen kan synke videre ned mot 60, 50 og 40 kroner. ...? I et marked med mange kortsiktige spekulanter, er det svært få som reflekterer rundt inntjening og assets-verdier, så her er alt mulig.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
Grylls
30.04.2020 kl 15:24 1108

Skulle den falle ned mot 60 og 50 igjen, så vil styret måtte ta grep og begynne å selge båter, så enkelt er det. Er litt skeptisk til 2 x Suezmax i Sept, men får håpe de har mulighet til å selge dem kjapt videre med en profitt. Føler caset allerede er nok giret som det er.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare
30.04.2020 kl 15:30 1082

Ja med disse kursene, så er aksjonærene mer tjent med at båtene selges, lånene innfris - og resterende utbetales til aksjonærene.
Redigert 21.01.2021 kl 02:00 Du må logge inn for å svare