Vi må ha reelle utslippskutt, ikke at man betaler seg unna.


Mht. til utslippene menneskene står for, må disse reduseres reelt. Og ikke forsøkes fåes bukt med ved at folk kan betale seg unna.

Det skal heller ikke være sånn at dette problemet brukes til å inndrive skatter og avgifter.

Det er kun reelle utslippsreduksjoner som hjelper.

For eksempel flyskatt er feil tiltak. Grønnere fremdriftsmedium for fly er løsningen. Skatter havner lett gale veier og steder, blir soveputer, misbruksputer, avsporinger, urettferdighet osv.

Det er reelle utslippsreduksjoner som må til. Fokuset må over der.

08.10.2018 kl 18:48 1227

Hvorfor må Norge redusere oljeproduksjonen for å nå klimamålene? Er det slik at CO2 belastes produksjonslandet og ikke forbrukerlandet?
08.10.2018 kl 19:55 1206

Nå er det engang slik da - at en kontrollerende hallik skal bli straffet hardere en den prostituerte. Men politisk sett i Norge, er jeg klar over at ikke alle ser det slik.
velkjent
08.10.2018 kl 20:13 1193

Det reelle ville vært å forby flyreiser, ihvertfall til klimakonferanser.
Så lenge CICEROs ansatte og Elvestuens folk flyr, anser jeg IPCCs rapport for å være forsøk på svindel eller kriminell utpressing av ærlige folk.
Redigert 08.10.2018 kl 20:21 Du må logge inn for å svare
Krona
08.10.2018 kl 20:20 1180

Forbud er alltid veien å gå. Et forbud gjelder alle. Fattige som rike. Det er så absolutt og det virker. Så enkelt er det bare.

Alltid er det kutt kutt kutt, men det er da like viktig å gjøre tiltak i den andre enden? F eks redde regnskog og plante trær?
Fikk noen til å regne ut hvor mange trær jeg måtte ha på henger etter dieselbilen for å gjøre den klimanøytral, og det var ikke fler enn 116. Så kom jeg til at det neppe er så viktig å drasse trærne etter bilen, de renser lufta også om de står stille. Nå har jeg ca 40 trær pluss en masse hekk og busker så det benynner å hjelpe hvertfall litt, og siden jeg har begynt å pendle bare en gang i uka kjører jeg mye mindre.
Poenget mitt er at det må gå an å heie frem noe mer enn bare sykkel, buss og avgifter
Vargtas
08.10.2018 kl 22:22 1110

co2 er mat til plantene. co2 er ingen gift, den er livets gass.
co2 gjør at det blir grønnere , med andre ord plantene trives bedre.
blygen
07.10.2019 kl 03:35 524

Synes det er rart at man ikke har gitt et totalforbud mot rallybilene, formel 1 og egentlig all motorsport i hele verden....kan vel ikke sees på som nyttekjøring....
OZZY
07.10.2019 kl 04:57 497

myndighetene skulle forby produksjon/kjøp av nye fossile båter og fly og biler etter et gitt årstall. da tenker jeg fabrikkene og næringen hadde satt ræva i gir for å lage utslippsfrie skip, biler og fly. etc etc etc Først da kommer det til å skje noe !!

Fordi det ikke ville gitt noen særlig effekt. Skal man kutte utslipp må man gå på det som faktisk slipper ut. Det er energi fra kull, shipping, industri. Om noen kjører noen runder rundt en bane blir bare fis i vinden.

I Korea har det blitt bygd sykkelbane med tak av solsellepaneler.

I Norge kan vi f eksempel stappe møller ned i pipa og kle alle skyskraperne våre som er over 400 meter høy med solpaneler.
blygen
07.10.2019 kl 08:53 412

Signaleffekt samt alle bekker små.....skal det signaliseres at det er greit å kjøre "gærning" bare fordi det er gøy....? Og ellers kjøre elektrisk.....

Vi må ned i levestandard. Staten Norge må bruke ca. 250 milliarder kroner fra oljefondet for å gå i pluss. Skal vi fase oss ut av olje og gass må folk belage seg på at vår levestandard må gå vesentlig ned. Nå har vi Verdens beste trygdeordninger, gratis Høyskole og Universitet, sykehusbehandling for å nevne noe vi bruker våre penger til. Uten oljefondet og mer avkastning fra børs og finans så hadde Norge ikke hatt den velstanden vi nå har.
Men selv er jeg villig til å gå vesentlig ned i levestandard. Reiser skjeden, går å handler i nærbutikker, bruker bilen så og si ikke. Byttet bil hvert 10 år og har en enkel mobil som byttes ut hvert 6-7 år. Handler lite med klær, spiser så og si ikke kjøtt men grønsaker, frukt og kornprodukter. Har høyere utdannelse men den hadde jeg vært villig til å betale mer for siden man får vesentlig høyere lønn og mindre fysisk belastning på kroppen. Jeg tenker at Verden og våre politikere bør drøfte hva vi er villig til å ofre for miljøet skyld. "Nei til olje og gass, og ja til mindre forbruk". Dessuten bør ikke menneskene forflytte seg så mye, men heller bli i sitt nærmiljø og dyrke sin mat selv. Nei, miljøspørsmålet har gått over til å bli neste ting vi grådige mennesker vil tjene penger på. Handler lite om miljø men bare tjene mer penger til seg selv og sitt. Miljøkampen begynner nå hver og en går vesentlig ned i sitt forbruk og lever nærmere naturen uten å forbruke jordens ressurser. Men miljøkampen begynner i hver enkelt menneske. Jeg tenker vi her på forumet bør ut av børsen og kjempe mot kapitalismen som kun er ute etter å tjene mest mulig penger. Har nevnt det tidligere, uten små aksjonærer og fondsparere så hadde ikke børsen fungert som nå der noen få rike beriker seg enn mer på andre. Noe å tenke på for oss alle som investerer og ønsker høyere avkastning på sine penger. Grådige er vi alle tenker jeg bare på ulik måte.
pengex
07.10.2019 kl 10:40 346

Nå heter det jo velferdsstaten. Betyr vel bra standard på saker og ting.
Går vi ned til ulandsnivå vil nok utslippene øke drastisk.
Norge er en peanøtt på utslippskartet.

Mulig det, men etterlyser mer debatt om miljø og hva befolkningen ønsker å gi slipp på. Å "rope" mindre klimautslipp uten å drøfte hva vi er villig til å ofre blir lite konstruktivt. Nå produserer vi olje og selger den vider til forbrukere. Skal vi forvente av andre at de skal forbruke og produsere mindre olje samtidig som vi i dag er helt avhengig av vår offshore for å oppretthold vår velstand. I dag tar vi ut ca. 250 milliarder kroner for å dekke statens utgifter. Uten "bank konto" hadde Norge i dag gått med underskudd. Hvordan vil dekket dette uten våre oljepenger.
Neste miljøspørsmål kan bli erstatningskrav mot alle oljenasjoner som har bidratt med miljøforutrensing...... Slik det ble med tobakk industrien...Alle vet jo at olje og gass forurenser på ulike måter. Mulig staten bør bidra med å ta store summer ut fra oljefondet for å bidra for klimaendringer, men det er vi selvsagt ikke villig til å gjøre. Alt handler om penger selvsagt, og da trenger vi å produsere mer olje og gass i lang tid fremover for å oppretthold vår velstand. Så jeg fortsetter med å spare og investere slik andre gjør og dra nytten av vår velferd i lang tid fremover.

CO2 belastes Norge når det gjelder leting, utvikling og produksjon. Dette er i en viss grad blitt elektrifisert nå.

Når eksport olje/gass forbrennes så er det landet som importerer den som må betale for CO2 utslippet. Dette er selvsagt det klart største. Norsk oljeindustri påstår at de driver veldig klimavennlig. Likevel blir utslippene større når stadig nye felt bygges ut. Norge ligger langt etter sine CO2 mål og blir regnet blant verstingene totalt sett. Mye prat og lite ull.
nima
07.10.2019 kl 12:14 300

Har et spørsmål til alle klima idiotene : : hvis vi stopper alle utslipp her i Norge og går tilbake til stein alderen, vil da verden få så mye mindre CO2 at vi kan overleve ??????
pengex
07.10.2019 kl 12:42 283

Antageligvis er vi forbi stadiet der klimaet var mulig å redde.
Snart ser vi kun scenarier av hvordan ting vil bli i avisa.
Ettervirkningene fra dagens forbruk vil bli som ett ekko i lang fremtid. Vi var nok ikke ment å være på denne kloden.
Dinosaurene levde i 150mill år, vi : 3 mill hittil.
Redigert 07.10.2019 kl 12:44 Du må logge inn for å svare

Hold opp og mas om det klimaet og at det skal reddes da. Har dere problemer med klimaet? Nei tenkte meg det. Det var jordras, vulkaner og orkaner for tusenvis av år siden også. Skjerp dere.

Jeg holder på å redde pensjonen og håve inn på klimakrisen. Derfor heier jeg på alle nyttige idioter og ler av alle som kjøper budskapet fra noen som absolutt ikke vet hva de snakker om. Dansere, fotografer, forfattere og annet godtfolk vet best. Lytt til de...

Vel.. Norges totale Co2 utslipp tilsvarer ca. 0,5% av Kinas utslipp. Så om man regner hvor mye rallybilenes andel av denne kaka er, så havner man lett på en heftig lav eksponent. Den bekken du så henviser til er da mer en regndråpe.
Skal utslippene kuttes må kullet bort først og fremst. Så har vi shipping og industri som burde renses mer.

Rsinvest

Noen forslag til hvordan man renser avgassene fra et skip for CO2? For det er jo det vi snakker om.
Redigert 07.10.2019 kl 18:40 Du må logge inn for å svare